מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-11 בדצמבר 2023, 13:00)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)

זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)

זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)

זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)

זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)

זירה נוספת בחולון בה נפלה רקטה ששוגרה מרצועת עזה (דוברות איחוד הצלה, 11 בדצמבר 2023)

זירה נוספת בחולון בה נפלה רקטה ששוגרה מרצועת עזה (דוברות איחוד הצלה, 11 בדצמבר 2023)

תושבים מאזור ח'אן יונס מתפנים לרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)

תושבים מאזור ח'אן יונס מתפנים לרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)

פגישת אשתיה עם מחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני.

פגישת אשתיה עם מחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני.

מחמד אשתיה מבקר בדוחה פצועים פלסטינים (ופא, 10 בדצמבר 2023)

מחמד אשתיה מבקר בדוחה פצועים פלסטינים (ופא, 10 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות צה”ל המשיכו להעמיק את פעילותם בדרום ובצפון הרצועה. “קצין בכיר” מסר כי הם מזהים בימים האחרונים סימני שבירה בחמאס ובעיות בפיקוד ושליטה, בעיקר בצפון הרצועה, שם נלחמות בעיקר מסגרות קטנות של פעילים ללא פיקוד בכיר. כמו כן ניתן להבחין בתחילתם של סדקים בין חמאס לבין האוכלוסייה האזרחית. גורמים פלסטינים דיווחו על לחימה עזה בעיקר באזור ח’אן יונס ובמחנות המרכז.
  • במקביל, נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל אם כי בשיעור נמוך יחסית ובעיקר לעבר יישובי עוטף עזה.
    ב-11 בדצמבר 2023 בשעות הצהריים שוגר מטח לעבר גוש דן והשפלה. בתים ומכוניות ניזוקו בחולון.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 433 חיילים וקצינים. 138 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: גורמי חמאס ממשיכים להדגיש כי שחרור החטופים ייעשה רק בעסקה על פי תנאיהם וכי ישראל תיכנע ללחצים שהם יפעילו עליה.
  • רצועת עזה: גורמים פלסטינים דיווחו כי משאיות הסיוע והדלק המגיעות לרצועה הן מועטות יחסית ואינן מספיקות.
  • גזרה צפונית: חזבאללה המשיך לבצע תקיפות נגד ישראל. ב-11 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר שוגר מטח חריג של רקטות לעבר יישובי הגליל. חמאס קיבל אחריות על תקיפת שני מוצבים בגליל המערבי. במקביל ממשיכה חמאס לבסס בלבנון את ארגון “חלוצי מבול אלאקצא” שעל הקמתו הכריזה לפני מספר ימים.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות ביטחון ישראלים.
  • הזדהות עם רצועת עזה: ברשות הפלסטינית כמו במספר מדינות (ירדן, לבנון, תורכיה) התקיימו שביתות הזדהות עם רצועת עזה.
  • איראן: בכירים ממשיכים לקרוא להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את תקיפותיה ברצועת עזה וטוענים שידם של הפלסטינים על העליונה. משרד החוץ מסר כי תקיפות ישראל נגד יעדים וכוחות איראנים בסוריה לא יישארו ללא תגובה.
זירת הלחימה
  • פעילות קרקעית: כוחות צה”ל המשיכו להעמיק את פעילותם במרכזי הכובד של חמאס בדרום ובצפון הרצועה. בצה”ל זיהו לאחרונה דפוס פעולה של המחבלים לפיו לאחר מתקפות הכנה אוויריות, כולל מתקפות כבדות לפני התקפה קרקעית על יעד, מגיחים מחבלים ששרדו בפירים להניח מטעני חבלה בפתחי המנהרות בעוד שתצפיתן של חמאס מזהה את החיילים מתקרבים ומנסה להפעיל את המטענים בקרבתם.
    “קצין בכיר” מסר כי הם מזהים בימים האחרונים סימני שבירה בחמאס ובעיות בפיקוד ושליטה, בעיקר בצפון הרצועה, שם נלחמות בעיקר מסגרות קטנות של פעילים ללא פיקוד בכיר. כמו כן ניתן להבחין בתחילתם של סדקים בין חמאס לבין האוכלוסייה האזרחית. (תקשורת ישראלית, 11 בדצמבר 2023).
	תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)     	תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023)
  • בין מוקדי הפעילות יצוינו :
  • ח’אן יונס: הכוחות מתקדמים ונתקלים בהתנגדות עזה בשטח של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד, עדכן כי במהלך הלילה ובשעות הבוקר המשיכו כוחות צה”ל לבצע ירי ארטילרי לעבר מזרח מחוז ח’אן יונס ובכלל זאת לעבר בני סהילא, עבסאן ואלח’זאעה, וכן גם לעבר שכונת אלכתיבה (צפון ח’אן יונס), שכונת אלאמל (מערב ח’אן יונס) ומרכז העיר. לדבריו, במקומות אלה מתנהלים חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות”. חיל האוויר המשיך לתקוף מטרות במזרח ח’אן יונס. הוא ציין שטנקים של צה”ל נמצאים באזור שכונות אלכתיבה ואלמחטה (צפון-מזרח העיר) והם לא מצליחים להיכנס לרחוב אלג’לאל במרכז העיר בשל חילופי אש במקום. במחנות המרכז, תקפו מטוסי חיל האוויר בשעות הלילה בנציראת ואלמע’אזי. דווח על עשרות נפגעים שהגיעו לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע’ד, 11 בדצמבר 2023).
כתב ערוץ אלע'ד מעדכן מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 11 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלע’ד מעדכן מבית החולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ אלע’ד, 11 בדצמבר 2023)
  • מחנות המרכז: על פי דיווחי כתב ערוץ אלע’ד תקפו מטוסי חיל האוויר בשעות הלילה באזור נציראת ואלמע’אזי. דווח על עשרות נפגעים שהגיעו לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע’ד, 11 בדצמבר 2023).
  • מחנה הפליטים ג’באליא: כוחות צה”ל איתרו מטעני חבלה, קאלצ׳ניקוב ו RPG – שהוחבאו בשקיות ותיקים של אונר״א בתוך בית מגורים. כמו כן אותרה משאית עמוסה ברקטות ארוכות טווח סמוך לבית ספר. במהלך סריקות לטיהור האזור מפירים ומטענים, איתרו הכוחות מחרטה לייצור אמצעי לחימה ואתר שיגור רקטות בו נמצאו כחמישים משגרים, שחלקם היו מוכנים לשיגור (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023). ערוץ אלערבי דיווח על המשך חילופי האש בג’באליא. לדבריו, צה”ל תוקף באזור זה וגם בבית חאנון ובית לאהיא. והוא משתמש בפצצות תאורה כדי לסייע לכוחותיו בלחימה באזור זה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023).
מטענים שהוחבאו בשקית של אונר"א בתוך בית מגורים (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2022).    תיעוד פעילות צה"ל לפנות בוקר בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023)  
מימין: מטענים שהוחבאו בשקית של אונר”א בתוך בית מגורים (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2022).
משמאל: תיעוד פעילות צה”ל לפנות בוקר בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023)
  • שכונת שג’אעיה: צה״ל בהכוונה מודיעינית סיכל בתקיפת מטוסי קרב את עמאד קריקע, שמונה לאחרונה כמפקד גדוד שג’אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס, זאת לאחר שקודמו בתפקיד נהרג במהלך הלחימה. עמאד קריקע שימש סגן מפקד גדוד שג׳אעיה משנת 2019. בעבר הכשיר מפעילי טילי נ״ט בחטיבת העיר עזה (דובר צה”ל, 10 בדצמבר 2023). ב-11 בדצמבר 2023, בשעות הבוקר, זיהו כוחות צה”ל מחבלים חמושים בטילי כתף. הכוחות הכווינו כלי טיס אשר סיכל את המחבלים מאוויר (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).
תקיפת המחבלים החמושים בטילי כתף (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)
תקיפת המחבלים החמושים בטילי כתף (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023)
סימון אזורי הלחימה המרכזיים ברצועה: צפון הרצועה ושכונת אלשג'אעיה, אזור ח'אן יונס.     סימון מרחב התמרון הקרקעי של צה"ל באזור ח'אן יונס ואזור הלחימה בו מתנהלים חילופי אש כבדים במזרח ח'אן יונס [מוקף בעיגול כתום] (ערוץ אלג'זירה, 11 בדצמבר 2023)
מימין: סימון אזורי הלחימה המרכזיים ברצועה: צפון הרצועה ושכונת אלשג’אעיה, אזור ח’אן יונס. משמאל: סימון מרחב התמרון הקרקעי של צה”ל באזור ח’אן יונס ואזור הלחימה בו מתנהלים חילופי אש כבדים במזרח ח’אן יונס [מוקף בעיגול כתום] (ערוץ אלג’זירה, 11 בדצמבר 2023)
  • פעילות אווירית: דווח שמאז חידוש הלחימה, חיל האוויר תקף מעל ל-3,500 מטרות בשטח הרצועה, ביניהן מטרות מיידיות שזוהו על ידי הלוחמים בשטח. מתחילת הלחימה הותקפו בשטח הרצועה מעל ל-22,000 מטרות (דובר צהל, 10 בדצמבר 2023).
	תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)     	תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023)
שיגור רקטות
  • נמשך שיגור הרקות לעבר ישראל בשיעור נמוך יחסית ובעיקר לעבר יישובי עוטף עזה. ב-11 בדצמבר 2023 בשעות הצוהריים שוגר מטח לעבר גוש דן והשפלה. בתים ומכוניות ניזוקו בחולון.
זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)    זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)
זירת נפילת רקטה בחולון והנזק הכבד שנגרם במקום (דוברות כבאות והצלה, 11 בדצמבר 2023)
זירה נוספת בחולון בה נפלה רקטה ששוגרה מרצועת עזה (דוברות איחוד הצלה, 11 בדצמבר 2023)
זירה נוספת בחולון בה נפלה רקטה ששוגרה מרצועת עזה (דוברות איחוד הצלה, 11 בדצמבר 2023)
תגובות למהלכי הלחימה
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר בראיון, כי ישראל משקרת בנוגע למספר ההרוגים שלה וכי בניגוד לישראל, הם מגבים את הישגיהם בסרטונים כדי שלאיש לא יהיה ספק לגביהם. לדבריו, צה”ל סופג כל יום אבדות גדולות מאד ומה שקורה בשטח הוא “מציאות ברורה ומבישה עבור ישראל, שנכנסה לביצה שממנה לא תצא”. חמד הדגיש, כי חמאס וכל הכוחות הפלסטיניים לא מכירים את המונח כניעה, אלא רק התנגדות, עמידה איתנה וניצחון. לדבריו, מה שקורה בשטח מוכיח כי המפסיד העיקרי במערכה הזו הוא צה”ל. בהקשר זה הוא גם ציין כי ארה”ב שותפה בפשע הריגת האזרחים ברצועת עזה שכן היא מספקת אמצעי לחימה לישראל (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 11 בדצמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 433 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 105 מתחילת התמרון הקרקעי 27 באוקטובר 2023). 138 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נשא דברים מוקלטים, לראשונה מאז 23 בנובמבר 2023, בהם התייחס להפוגה הזמנית בין ישראל וחמאס. לדבריו ההפוגה הוכיחה שאף אחד מהחטופים הישראלים לא שוחרר ולא ישוחרר אלא באמצעות עסקת חילופי שבויים. לדבריו, הם הוכיחו את היחס הטוב שקיבלו החטופים וזאת בניגוד ל”סדיזם” שהאסירים הפלסטינים חווים בבתי הכלא בישראל. הוא הדגיש שממשלת ישראל וארה”ב (“הציונים בבית הלבן”) אינם יכולים לשחרר אף חייל שנמצא בידי הזרוע הצבאית של חמאס, והפעולה הכושלת לשחרור החטוף הישראלי הוכיחה זאת (אלג’זירה, 10 בדצמבר 2023).
  • לדברי ע’אזי חמד ישראל מדברת ואומרת שהיא לא תשחרר קבוצה זו או קבוצה אחרת של אסירים, אבל לבסוף היא נכנעת, כפי שהיה בעסקת שליט. לדבריו, גם בנושא ההפוגה ישראל הציבה תנאים אבל בשל נחישותם של הפלסטינים גם במקרה זה היא עשתה ויתורים (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 11 בדצמבר 2023).
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אמר בראיון כי החטופים הישראליים שבידי “ההתנגדות” לא ישוחררו אלא אם תיפסק התוקפנות והפלסטינים יזכו בחירותם וכבודם, ישמרו על המקומות הקדושים, והאסירים הפלסטינים ישוחררו מבתי הכלא בישראל. הוא ציין שישראל לא תוכל לשחררם בכוח אלא במשא ומתן עקיף עם “ההתנגדות” וכניעה לדרישותיה, שנמצאות אצל המתווכים והן ברורות ומקיפות (ערוץ היוטיוב של ערוץ “TRT ערבי”, 11 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן (11 בדצמבר 2023 שעה 15:00) כי מאז תחילת הלחימה נהרגו מעל ל-18,205 פלסטינים ונפצעו מעל ל-49,645 (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023).
ד"ר אשרף אלקדרה מעדכן במסיבת עיתונאים מרפיח
 (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023)
ד”ר אשרף אלקדרה מעדכן במסיבת עיתונאים מרפיח
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בדצמבר 2023)
המצב ברצועה
  • דווח, כי בשל התרחבות הפעילות הקרקעית של צה”ל, תושבים מאזור ח’אן יונס ממשיכים להתפנות לאזור רפיח. התושבים טוענים כין אין מקום בטוח כיום ברצועה וכי הם נאלצים לעבור ממקום למקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023).
תושבים מאזור ח'אן יונס מתפנים לרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)     תושבים מאזור ח'אן יונס מתפנים לרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)
תושבים מאזור ח’אן יונס מתפנים לרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)
מחנות האוהלים של המפונים ברפיח (חשבון X של QUDSN, 10 בדצמבר 2023)      מחנות האוהלים של המפונים ברפיח (חשבון X של QUDSN, 10 בדצמבר 2023)
מחנות האוהלים של המפונים ברפיח (חשבון X של QUDSN, 10 בדצמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו, כי למרות החרפת המצב ההומניטארי ברצועה מספר משאיות הסיוע הנכנסות דרך מעבר רפיח הוא קטן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023).

כניסת משאיות סיוע דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)
כניסת משאיות סיוע דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 בדצמבר 2023)

  • כתב ערוץ אלע’ד עדכן מצידו המצרי של מעבר רפיח אודות הפעילות במקום. לדבריו, המעבר ממשיך לפעול מסביב לשעון ואין כל כוונה (מהצד המצרי) להפסיק את פעילותו בימים אלה. הוא ציין, כי מאז ה-1 בנובמבר 2023 יצאו 700 פצועים פלסטינים מהרצועה באמצעות האמבולנסים המופיעים בכתבה. לדבריו, עד כה הוכנסו לרצועה דרך המעבר מעל ל-3,000 טון ציוד רפואי ומזון ומעל ל-2,000 ליטר דלק (ערוץ אלע’ד, 10 בדצמבר 2023).

כתב ערוץ אלע'ד מעדכן מצידו המצרי של מעבר רפיח אודות הפעילות במקום (ערוץ אלע'ד, 10 בדצמבר 2023)
     
כתב ערוץ אלע'ד מעדכן מצידו המצרי של מעבר רפיח אודות הפעילות במקום (ערוץ אלע'ד, 10 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלע’ד מעדכן מצידו המצרי של מעבר רפיח אודות הפעילות במקום (ערוץ אלע’ד, 10 בדצמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל, ריכוזי כוחות על גבול הצפון ומטרות אזרחיות. חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שבע תקיפות. התקיפות בוצעו, על פי חזבאללה, באמצעות ירי ארטילרי ואף שיגור רקטות ברכאן (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 בדצמבר 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לתקיפה המוצבים הצבאיים לימן וח’רבה מאער בגליל המערבי באמצעות מטח רקטות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 10 בדצמבר 2023).
  • ב-11 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר זוהו למעלה מעשרה שיגורי רקטות משטח לבנון לעבר הגליל. שש מהן יורטו בהצלחה על ידי לוחמי ההגנה האווירית. כוחות צה”ל ביצעו בתגובה ירי ארטילרי לעבר מקורות הירי (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023). היה זה שיגור חריג מבחינת היקפו ומבחינת השעה בה בוצע.
  • בתגובה לתקיפות חזבאללה, תקפו טנקים ומטוסי קרב של צה”ל תשתיות טרור של חזבאללה בדרום לבנון. בין היעדים שהותקפו מפקדה צבאית של חזבאללה, משגרים ומתחמים צבאיים של הארגון. בנוסף, כוחות צה”ל תקפו חוליות שניסו לשגר טילי נ”ט (דובר צה”ל, 10 בדצמבר 2023).
תקיפת מפקדה צבאית של חיזבאללה     תקיפת חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר ישראל (אתר צה"ל, 10 בדצמבר 2023)
מימין: תקיפת מפקדה צבאית של חיזבאללה. משמאל: תקיפת חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ”ט לעבר ישראל (אתר צה”ל, 10 בדצמבר 2023)
  • דווח כי בית מגורים בפאתי עיתרון שבדרום לבנון נפגע מתקיפה ישראלית, וכי שני בני אדם נפצעו (חשבון X של אלאח’באר, 10 בדצמבר 2023). סוכנות הידיעות הלבנונית מסרה שהתקיפה האווירית הישראלית גרמה להרס שכונה שלמה בעיירה עיתרון (סוכנות הידיעות הלבנונית, 10 בדצמבר 2023).
  • אללח’באר, המקורב לחזבאללה, ציין שחזבאללה רואה בכל תנועה, בין אם אזרחית או צבאית, בעומק של עד שלושה ק”מ בתוך ישראל, כמטרה לגיטימית לתקיפה. זאת, בתגובה למסר שגורמים ביוניפי”ל העבירו מישראל לחזבאללה, ולפיו ישראל מחשיבה כל תנועה במרחב הגבול, עד שלושה ק”מ בעומק לבנון, בין אם אזרחי או צבאי כמטרה לגיטימית לכוחותיה (אלאח’באר, 11 בדצמבר 2023).
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של שני פעילים ב-11 בדצמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 בדצמבר 2023):
    • עלי לטפי פראן, המכונה סעיד, מאלנבטיה בדרום לבנון.
    • עבאס חסן ארזוני, המכונה אבו זהראא’, מהעיירה טירפלסיה בדרום לבנון.
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 בדצמבר 2023)      הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 בדצמבר 2023)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 בדצמבר 2023)
  • חסן עלי דקדוק, אחד ההרוגים שעל מותם דיווח חזבאללה ב-9 בדצמבר 2023, נהרג בתקיפה שביצעה ישראל נגד כלי רכב במרחב אלקניטרה בסוריה ב-8 בדצמבר 2023. עלי דקדוק הוא בנו של בכיר חזבאללה, מוסא עלי דקדוק (IMLebanon, 9 בדצמבר 2023). יחד עמו נהרגו שני פעילים נוספים עלי אדריס סלמאן וחסין עצאם  טה.
חסן עלי דקדוק (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 בדצמבר 2023)
חסן עלי דקדוק (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 בדצמבר 2023)
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, הגיע לעיתא אלשעב להשתתף בהלווייתו של עלי דקדוק. במהלך הביקור, הוא אמר כי הפתרון היחיד שעומד בפני ישראל הוא להפסיק את התוקפנות נגד רצועת עזה. לדבריו, כל האיומים הישראליים לא ישפיעו על רצונה של לבנון. עוד ציין כי ישראל לא תשיג אף מטרה ברצועת עזה והיא גם לא תצליח ליישם את תכניותיה בלבנון (סוכנות NN, 10 בדצמבר 2023).
חזבאללה
  • דווח, כי ב-9 בדצמבר 2023 בשעה 05:00 הופעל מטען שהוצמד על שער הבית, נגד חסן אחמד מחסן, בעיירה עיתית (‘Aitit), כתשעה ק”מ מדרום-מזרח לצור, וכי הוא נהרג. על-פי המנהלת הכללית של ביטחון המדינה הלבנוני, הוא היה מבוקש והוצאו נגדו צווי מעצר באשמת ירי והשלכת רימוני-יד לעבר סיור של אחד ממנגנוני הביטחון. באותה תקרית, נפצעו שני אנשי ביטחון. מחסן, שהיה בעברו פעיל חזבאללה, פרסם עשרות סרטונים, בהם תקף את חזבאללה ושרף את תמונת מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה וכן של עלי ח’אמנא’י, המנהיג הרוחני של איראן וזאת על רקע שלילת זכויותיו כפצוע, לאחר שלחם בשורות הארגון (Janoubia, 9 בדצמבר 2023).
חסן אחמד מחסן בסמוך לכרזה, בה נראית תמונתו של חסן נצראללה עולה באש, לאחר שהצית אותה (חשבון X של hamid mutasher, 9 בדצמבר 2023)     חסן אחמד מחסן בסמוך לכרזה, בה נראית תמונתו של חסן נצראללה עולה באש, לאחר שהצית אותה (חשבון X של hamid mutasher, 9 בדצמבר 2023)
חסן אחמד מחסן בסמוך לכרזה, בה נראית תמונתו של חסן נצראללה עולה באש, לאחר שהצית אותה (חשבון X של hamid mutasher, 9 בדצמבר 2023)
יוניפי”ל
  • לאחר הצהרת יוניפי”ל לפיה מגדל פיקוח של הכוח, הממוקם באזור אלחיאם בו מצוי הגדוד הספרדי, נפגע ונגרם לו נזק, פורסמה הודעה מטעמו לפיה כל תקיפה נגד מוצבי יוניפי”ל וכל תקיפה היוצאת מאזורי המוצבים מעבר לקו הגבול אינה מקובלת עליהם. כמו כן, נמסר כי תקיפות נגד אזרחים ונגד אנשי האו”ם מפרות את החוק הבינלאומי וכי על כל הצדדים להגן על שומרי השלום ולהימנע מלפגוע באנשים הפועלים למען החזרת היציבות, שכן, מטרתו של הכוח הוא למנוע הסלמה ולהגן על חיי אזרחים (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 10 בדצמבר 2023).
חמאס בלבנון
  • מקורות פלסטינים מסרו כי תנועת חמאס עשתה את הצעד השני בהקמת ארגון “חלוצי מבול אלאקצא”, שעליו הכריזה ב-4 בדצמבר 2023, ובמשך ארבעה ימים רצופים (10-7 בדצמבר 2023) היא ביצעה רישום של מתנדבים לארגון בשלושה מרכזים במחנה הפליטים עין אלחלוה, במשך שעתיים בכל יום (אתר אלנשרה, 10 בדצמבר 2023; חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023).
הודעת חמאס על מרכזי הרישום ל"חלוצי מבול אלאקצא". בראש ההודעה מופיע שם הארגון והלוגו שלו, ומתחת נכתב: השתתף בפרוייקט ההתנגדות; הצטרפו ל"חלוצי מבול אלאקצא". במסגרת מופיעים פרטים על מיקום מרכזי הרישום ושעות הרישום.      לוגו הארגון (חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023)
מימין: הודעת חמאס על מרכזי הרישום ל”חלוצי מבול אלאקצא”. בראש ההודעה מופיע שם הארגון והלוגו שלו, ומתחת נכתב: השתתף בפרוייקט ההתנגדות; הצטרפו ל”חלוצי מבול אלאקצא”. במסגרת מופיעים פרטים על מיקום מרכזי הרישום ושעות הרישום. משמאל: לוגו הארגון (חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023)
ממשל לבנון
  • בראיון שהעניק עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, הוא ציין שהמשלחת הצרפתית שביקרה בלבנון, הודיעה לממשלת לבנון כי הנסיבות כיום אינן כפי שהיו לפני השבעה באוקטובר והדגישה כי יש ליישם את החלטה 1701. לטענתו, הם הדגישו בפני חברי המשלחת את נכונות לבנון להתחייב להחלטה. עוד ציין בו חביב כי הם מוכנים להגדיל את כמות חיילי צבא לבנון המוצבים בדרום לבנון, אך נוכחות הכוחות הבינלאומיים לא תשתנה ואף ייתכן כי תצומצם (אלג’דיד, 10 בדצמבר 2023).
סוריה
  • מקור צבאי סורי מסר כי ב-10 בדצמבר 2023 בסביבות השעה 23:05 כי ישראל ביצעה תקיפה באמצעות טילים מכיוון רמת הגולן לעבר מרחב דמשק. נמסר כי מערכות ההגנה האווירית הסוריות הגיבו לירי הטילים ואף הפילו חלק מהם וכי נגרם נזק חומרי בלבד (סאנא, 10 בדצמבר 2023). בהקשר לכך, דווח כי התקיפה הישראלית בוצעה נגד עמדות בקרבת אלסידה זינב, שמדרום לדמשק וכי חמישה אנשי צבא ושלושה אזרחים נפצעו. עוד נמסר כי במקביל שוגרו טילים לעבר עמדה בפרברי חצ’ר (כארבעה ק”מ ממזרח למג’דל שמס) (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 18 מבוקשים, חמישה מהם פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה נעצרו כ-2,200 מבוקשים כ-1,190 מהם פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).
  • ב-11 בדצמבר 2023, פעלו כוחות צה”ל באזור חברון. בכפר בית אולא (צפונית-מערבית לחברון) אטמו הכוחות מבנה השייך לאגודת צדקה המזוהה עם חמאס וכן החרימו כספים המיועדים למימון פעילות טרור. בדורא, איתרו והחרימו הכוחות אקדח. בתרקומיא, אותר והוחרם רובה מאולתר מסוג קרלו (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).
  • בפעילות הכוחות במחנה הפליטים בלאטה בשכם פתחו כוחות וכלי הנדסה של צה”ל צירים מחסימות מאולתרות ומטענים שנועדו לפגוע בכוחות צה”ל. בנוסף, נעצרו שני מבוקשים ונמצאו חלקי נשק ותחמושת (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל בבית אולא (חשבון X של QUDSN, 11 בדצמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל בבית אולא (חשבון X של QUDSN, 11 בדצמבר 2023)
תמיכה ברצועת עזה
  • בעקבות קריאות פלסטיניות לעריכת שביתה מקיפה לתמיכה והזדהות עם הפלסטינים והתנגדות ל”פשעיה של ישראל”, החלה שביתה בשטחי הרשות הכוללת השבתה של האוניברסיטאות, בנקים, חנויות, מפעלים ותחבורה ציבורית (ופא, 11 בדצמבר 2023).
שביתה כללית ברחבי יהודה ושומרון  (ופא, 11 בדצמבר 2023)
שביתה כללית ברחבי יהודה ושומרון  (ופא, 11 בדצמבר 2023)
שביתה כללית ברחבי יהודה ושומרון (ופא, 11 בדצמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נפגש בשולי פורום דוחה עם מחמד בן עבד אלרחמן אלת’אני, ראש הממשלה ושר החוץ של קטר. בפגישה הביע אשתיה את הערכתו הרבה לקטר על הסיוע ההומניטארי שהיא מעבירה לרצועת עזה, קרא להפסקת המלחמה ולפעילות בינלאומית למציאת פתרון מדיני ולהקמת מדינה פלסטינית. הוא גם הודה על נכונותה של קטר לקלוט 1,500 פצועים מרצועת עזה ואשפוזם בתי חולים בקטר. במהלך שהותו בקטר ביקר אשתיה פצועים מהרצועה המאושפזים בבתי חולים שם (ופא, 10 בדצמבר 2023).
 פגישת אשתיה עם מחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני.     מחמד אשתיה מבקר בדוחה פצועים פלסטינים (ופא, 10 בדצמבר 2023)
מימין: פגישת אשתיה עם מחמד בן עבד אלרחמן אלת’אני. משמאל: מחמד אשתיה מבקר בדוחה פצועים פלסטינים (ופא, 10 בדצמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שלח מכתב לשר החוץ של האיחוד האירופי, ג’וזף בורל, וקרא לו לנקוט בצעדים יעילים יותר כדי להפסיק את תקיפות ישראל בעזה ולסיים את הכיבוש. הוא הדגיש את הצורך בתמיכת האיחוד האירופי בהפסקת אש ברצועה והודה לבורל על הצהרותיו בנוגע לצורך בהפסקת אש ובגנות “מעשי האלימות מצד המתנחלים הציונים בגדה המערבית”. בנוסף על כך, שוחח עבדאללהיאן בטלפון עם מזכ”ל ארגון D8  לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות המתפתחות ,Isiaka Abdulqadir Imam , והודה לו על תמיכת הארגון בזכויות העם הפלסטיני ובתושבי עזה. הוא קרא לארגון להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את תקיפותיה בעזה (מהר, 10 בדצמבר 2023).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי תקיפות ישראל נגד יעדים וכוחות איראנים בסוריה לא יישארו ללא תגובה. כמו כן, גינה כנעאני את החלטת הווטו האמריקאית במועצת הביטחון של האו”ם בעניין הפסקת האש בעזה ואמר, כי הדבר מוכיח את שותפות ארצות הברית ב”פשעי המשטר הציוני” ואת כישלון מועצת הביטחון לממש את אחריותה בשמירת השלום והביטחון הבינלאומיים. הוא ציין, כי איראן ממשיכה במאמציה הדיפלומטיים לקדם הפסקת אש בעזה (תסנים, 11 בדצמבר 2023). 
  • מחמד באקר קאליבאף, יו”ר המג’לס, אמר בפתח ישיבת המג’לס כי הגורם המרכזי ל”רצח העם בעזה” הוא תמיכתה הצבאית, התקשורתית והדיפלומטית של ארה”ב “במשטר הציוני”. הוא ציין, כי אירועי הימים האחרונים הוכיחו, שתושבי עזה הם המנצחים האמיתיים בשדה הקרב וכי שום פעולה אינה יכולה לכפר על תבוסתה הגדולה של ישראל ב-7 באוקטובר. הוא הוסיף, כי המוסלמים ושוחרי החירות בעולם מצפים מממשלותיהם שלא לאפשר למוסדות בלתי צודקים, כדוגמת מועצת הביטחון של האו”ם, להתיר לישראל להמשיך ברצח העם. הוא קרא לממשלה לוודא את יישום החוק לתמיכה בפלסטינים האוסר על יבוא סחורות מחברות הקשורות לישראל (מהר, 11 בדצמבר 2023).
  • חביבאללה סיארי, סגן הרמטכ”ל האיראני לתיאום, אמר בריאיון, כי פעילות ישראל ברצועת עזה מעידה על חולשתה, ריקבונה והתפוררותה. הוא ציין, כי אילו ישראל הייתה רוצה להילחם בעוצמה, היא לא הייתה נלחמת נגד נשים, ילדים ובתי חולים. הוא הוסיף, כי אלמלא תמיכת ארצות הברית ומדינות אירופה, “המשטר הציוני” לא היה קיים כיום (סוכנות מהר, 11 בדצמבר 2023). 
תימן
  • מקור בלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי הם כפו על ספינה שהייתה בדרכה לישראל לשוב על עקבותיה והם מנעו ממנה מעבר בים האדום. עוד מסר כי הספינה הוזהרה וכלי טיס בלתי מאויש שוגר לכיוונה עד שאולצה לחזור על עקבותיה (ערוץ הטלגרם של הלשכה, 11 בדצמבר 2023).
  • אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, אמר בראיון, כי למרות שהחות’ים טוענים שתקיפותיהם מכוונות נגד ישראל, בפועל ספינות רבות של מדינות אחרות נפגעות. הוא ציין כי הושתו סנקציות כדי להחליש את המימון שמקבלים החות’ים, והוא אף לא שלל פעולה צבאית עתידית נגדם (רשת ABC, 10 בדצמבר 2023)
הזירה הבינערבית
קטר
  • דובר משרד החוץ הקטרי נועד עם משלחת אמריקנית בדוחה, הכוללת מספר פקידים לשעבר לצד הוגי דעות ומומחים מהמדינה ודן עימם בנושא התיווך הקטרי בין ישראל לחמאס ובנושאים אזוריים נוספים (חשבון X של משרד החוץ הקטרי, 11 בדצמבר 2023).
  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר במהלך פורום דוחה כי מתקפת חמאס נגד ישראל לא קרתה בוואקום. הוא גם ציין כי לא מקובל להשתמש במתקפת הטרור נגד ישראל כדי להצדיק הענשה קולקטיבית של הפלסטינים. עוד מסר כי הם אמרו לישראל במשך הרבה שנים שהגורם היחיד המסוכן ביותר במזרח התיכון הוא הסטטוס הלא פתור של המדינה הפלסטינית (רויטרס, 10 בדצמבר 2023).
  • מחמד בן עבד אלרחמן ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, ערך פגישות בשולי פורום דוחה עם מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטינית, עם בשר אלח’צאונה, ראש ממשלת ירדן, ועם פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, ושוחח עימם על היחסים הבילטראליים ועל ההתפתחויות האחרונות ברצועת עזה ובשטחים הפלסטיניים, וכן על הדרכים להפחית את ההסלמה ולהגיע להפסקת אש. במהלך הפגישות, עבדאלרחמן הדגיש כי קטר ממשיכה לפעול יחד עם גורמים נוספים כדי להגיע לרגיעה שתוביל להפסקת אש קבועה (חשבון X של עבד אלרחמן, 10 בדצמבר 2023).
שביתת הזדהות בירדן עם רצועת עזה
  • דווח כי עסקים רבים בירדן הכריזו על שביתה במסגרת קמפיין בינלאומי הקורא להפסקת אש מיידית בעזה (ערוץ אלממלכה הירדני, 11 בדצמבר 2023). דווח כי גם בתורכיה נסגרו חלק מהעסקים במסכרת הקמפיין (חשבון X Esralshikh, 11 בדצמבר 2023).
אחד העסקים השובתים: ממתקי אלכנפאני, שעל-פי השם הינו ככל הנראה בבעלות של אזרח פלסטיני 
(ערוץ אלממלכה הירדני, 11 בדצמבר 2023)
אחד העסקים השובתים: ממתקי אלכנפאני, שעל-פי השם הינו ככל הנראה בבעלות של אזרח פלסטיני
(ערוץ אלממלכה הירדני, 11 בדצמבר 2023)
  • מחמוד מכיה, מזכ”ל ממשלת לבנון, הודיע כי נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, החליט להשבית את כל גופי המנהל הציבורי, המוסדות הציבוריים והעיריות היום. זאת, כהיענות לקריאה העולמית למען רצועת עזה ולאות הזדהות עם העם הפלסטיני ועם המשפחות ברצועת עזה ובכפרים שעל גבול לבנון (אלנשרה, 11 בדצמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופאי
  • שרי החוץ של איטליה, צרפת וגרמניה שלחו איגרת לג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, בה קראו להטיל סנקציות מיוחדות על חמאס ותומכיה, כצעד שיעביר מסר חזק המשקף את מחויבות האיחוד האירופי לפעול נגד חמאס ואת הסולידריות עם ישראל (רויטרס, 11 בדצמבר 2023).