מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-11 במרץ 2024, 13:00)

כתב ערוץ אלג'זירה מדווח על פעילות כוחות צה

כתב ערוץ אלג'זירה מדווח על פעילות כוחות צה"ל ברצועה המתמקדת בשכונת חמד ובבני סהילא, אשר במזרח ח'אן יונס (מימין), ואודות פעילות כוחות צה"ל ליצירת רצועות ביטחון בצפון, מזרח ובדרום העיר עזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 במרץ 2024)

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך הפעילות בשכונת חמד (דוב צה

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך הפעילות בשכונת חמד (דוב צה"ל,10 במרץ 2024)

ראמי אבו טעימה, כתב ערוץ אלג'זירה בח'אן יונס, מעדכן הבוקר אודות המצב במחוז. נראה כי הוא מעדכן מבית החולים האירופי, אשר נמצא במזרח ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)

ראמי אבו טעימה, כתב ערוץ אלג'זירה בח'אן יונס, מעדכן הבוקר אודות המצב במחוז. נראה כי הוא מעדכן מבית החולים האירופי, אשר נמצא במזרח ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)

תקיפת כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור ברצועת עזה (דובר צה

תקיפת כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)

היערכות תושבים ברפיח לקראת חודש רמצ'אן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024)

היערכות תושבים ברפיח לקראת חודש רמצ'אן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024)

הצנחת סיוע לצפון הרצועה (פטרה, 10 במרץ 2024)

הצנחת סיוע לצפון הרצועה (פטרה, 10 במרץ 2024)

טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר נגמ

טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר נגמ"ש הנדסי של צה"ל במוצב תורמוס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 במרץ 2024)

טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר נגמ

טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר נגמ"ש הנדסי של צה"ל במוצב תורמוס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 במרץ 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות בעיקר בדרום הרצועה בשכונת חמד שבח’אן יונס. במרכז הרצועה פעלו הכוחות בעיקר נגד חוליות חמושות. לוחמי זרוע הים בצפון רצועת עזה הכווינו מסוק קרב שתקף והשמיד כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 589 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: לאחר שמשלחת חמאס עזבה את קהיר ציינו בכירי חמאס כי אין עדיין מועד ספציפי לחזרתה לקהיר כדי לחדש את שיחות. בכירי חמאס גם הכחישו את הידיעות לפיהן קיים נתק בין הנהגת חמאס ברצועה לבין ההנהגה בחוץ וחזרו על עקרונות המשא ומתן שלהם.
  • סיוע לרצועה: נמשכת הצנחת סיוע לרצועת עזה של מדינות שונות. בהתייחס לניסיונות ישראל לגייס ראשי חמולות ברצועה שיפעלו לצידה, צוין כי לא הייתה היענות מצד החמולות. גורמים בחמאס גם הזהירו מפני ניסיונות שכאלה הנחשבים כ”בגידה”. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשא נאום לרגל רמצ’אן בו חזר על עקרונות חמאס לעסקת חטופים.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע עשר תקיפות. בין התקיפות שני מטחי רקטות לעבר אזור מירון ואזור החרמון שבוצעו לטענת חזבאללה כתגובה לתקיפות צה”ל נגד אזרחים לבנונים. שיגור ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים בו זמנית לעבר יעד אחד.
  • יהודה ושומרון: כוחות הביטחון הישראליים פעלו ביממה האחרונה במחנה הפליטים נור אלשמס שבטול כרם ובקלקיליה.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. העיר עזה: תקיפות בשכונות אלזיתון, תל אלהוא ואלשיח’ רצ’ואן. מרכז הרצועה: תקיפות מהאוויר במחנה הפליטים אלנציראת. ח’אן יונס: נמשכת פעילות כוחות צה”ל בשכונת חמד (צפון-מערב ח’אן יונס) והמשך תקיפות בכפרים שממזרח לח’אן יונס. רפיח: תקיפות במזרח העיר וסמוך לגבול עם מצרים (מען, 11 במרץ 2024).
 כתב ערוץ אלג'זירה מדווח על פעילות כוחות צה"ל  ברצועה המתמקדת בשכונת חמד ובבני סהילא, אשר במזרח ח'אן יונס (מימין), ואודות פעילות כוחות צה"ל ליצירת רצועות ביטחון בצפון, מזרח ובדרום העיר עזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 במרץ 2024)    כתב ערוץ אלג'זירה מדווח על פעילות כוחות צה"ל  ברצועה המתמקדת בשכונת חמד ובבני סהילא, אשר במזרח ח'אן יונס (מימין), ואודות פעילות כוחות צה"ל ליצירת רצועות ביטחון בצפון, מזרח ובדרום העיר עזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מדווח על פעילות כוחות צה”ל ברצועה המתמקדת בשכונת חמד ובבני סהילא, אשר במזרח ח’אן יונס (מימין), ואודות פעילות כוחות צה”ל ליצירת רצועות ביטחון בצפון, מזרח ובדרום העיר עזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 10 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: נמשכה פעילות כוחות צה”ל בשכונת חמד שבצפון מערב ח’אן יונס .הכוחות פשטו על מספר דירות בהן נעשה שימוש לצרכי טרור, עצרו פעילי חמאס ואיתרו אמצעי לחימה, רובי צלפים, חביות חומרי נפץ, רימונים, קסדות טקטיות וחומרי מודיעין. כמו כן איתרו הכוחות פיר לחימה שבתוכו נמצאו אמצעים לייצור אמצעי לחימה ומפעל בטון ששימש לייצור רכיבים עבור מנהרות. התוואי התת קרקעי והמפעל הושמדו בתקיפה מהאוויר. באזור אלקרארה, מזרחית לח’אן יונס, תקפו הכוחות פעילים חמושים בשיתוף חיל האוויר ובאמצעות ירי צלפים וטנקים (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך הפעילות בשכונת חמד (דוב צה"ל,10 במרץ 2024)
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך הפעילות בשכונת חמד (דוב צה”ל,10 במרץ 2024)  
  • ראמי אבו טעימה, כתב ערוץ אלג’זירה בח’אן יונס, דיווח על המשך תקיפות צה”ל במזרח ח’אן יונס, ובמיוחד באזור עבסאן ובני סהילא. לדבריו, מדובר בירי בלתי פוסק הנמשך גם בשעות הבוקר למרות תחילת חודש רמצ’אן. בשכונת חמד בעיר, נמשכת פעילות כוחות צה”ל כאשר השכונה כולה מכותרת ע”י צה”ל (ערוץ  היוטיוב של אלג’זירה, 10 במרץ 2024).
ראמי אבו טעימה, כתב ערוץ אלג'זירה בח'אן יונס, מעדכן הבוקר אודות המצב במחוז. נראה כי הוא מעדכן מבית החולים האירופי, אשר נמצא במזרח ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)
ראמי אבו טעימה, כתב ערוץ אלג’זירה בח’אן יונס, מעדכן הבוקר אודות המצב במחוז. נראה כי הוא מעדכן מבית החולים האירופי, אשר נמצא במזרח ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 במרץ 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו בלחימה במרכז הרצועה בעיקר מול חוליות חמושות הממשיכות לפעול בשטח. במהלך היממה האחרונה הרגו הכוחות כ-15 מחבלים באמצעות ירי צלפים, קרבות פנים אל פנים ותקיפות חיל האוויר (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
תקיפת פעילי חמאס חמושים (דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)    תקיפת פעילי חמאס חמושים (דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)
תקיפת פעילי חמאס חמושים (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024)
  • פעילות ימית: לוחמי זרוע הים שפעלו בצפון רצועת עזה הכווינו מסוק קרב שתקף והשמיד כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור במרחב (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
תקיפת כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)
תקיפת כלי שיט ששימש את ארגוני הטרור ברצועת עזה (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 589 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 249 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • ח’אלד קדומי, נציג חמאס באיראן, אמר בפגישתו במשהד עם איתאללה אחמד עלם אלהדא, נציג מנהיג איראן במחוז ח’ראסאן-רצ’וי (Khorasan Razavi), כי חלק גדול מהכוח הלוחם שלהם עדיין ממתין להרחבת פעולות צה”ל והם מחכים לכניסת הכוחות הישראלים לחלקים נוספים של הרצועה. לדבריו, על פי דיווחים שהם קיבלו מהשטח, מטוסי קרב אמריקניים משתתפים בגלוי בתקיפות צה”ל ברצועת עזה. קדומי ציין את תמיכתה של איראן בהתנגדות באזור, ואמר כי הסיוע החשוב ביותר הוא העברת הידע, שגרמה לצעירי ההתנגדות לאזור אומץ לעמוד מול ישראל (סוכנות מהר בערבית, 10 במרץ 2024).
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • לאחר שמשלחת חמאס עזבה את קהיר, ציין חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי אין עדיין מועד ספציפי לחזרתה לקהיר כדי לחדש את שיחות המשא ומתן להשגת הפסקת אש (רשת CNN בערבית, 10 במרץ 2024).
  • “מקור בחמאס” ציין, כי התנועה אינה מתנגדת להצעה להכין רשימה של החטופים החיים שנמצאים בידיה, שגורלם ידוע, והקשר עם החוליות שאחראיות לאבטח אותם לא נותק. לדבריו, במהלך סבבי המשא ומתן האחרונים חמאס הודיעה למתווכים על מצבם של כמה מהחטופים, ועל מצבם הבריאותי הקשה, למרות הניסיונות לשמור על חייהם. “המקור” גם הדגיש כי קיימת הסכמה מלאה בין הדרגים המדיני והצבאי בחמאס, וכן בין חמאס לשאר הארגונים, בנוגע לעקרונות המשא ומתן. לדבריו, הדיווחים בנוגע לחילוקי דעות בין יחיא אלסנואר, מנהיג חמאס ברצועה ללשכה המדינית בחו”ל לגבי מהלך המשא ומתן הם ניסיונות נואשים שבאמצעותם מבקש נתניהו לשקם את תדמיתו ולהוריד את הלחץ הפנימי עליו. “המקור” גם ציין שמצב ההתנגדות בעזה הוא איתן וכי היא לא נשברה. הוא אף גילה כי למרות שמטוסי ביון חגים בשמי רצועת עזה 24 שעות ביממה, והסיוע המודיעיני הנרחב של מדינות אירופה לישראל, הצליחו גדודי אלקסאם לאבטח פגישת הנהגה רמת דרג של מפקדי שטח בולטים עם הנהגת התנועה, לדיון במצב בשטח ובמצבם של תושבי הרצועה. לדבריו, לדיבורים על נתק בתקשורת בין אלסנואר להנהגת התנועה בחו”ל אין בסיס. שכן כל העמדות שהוכרז עליהם לאחרונה התקבלו לאחר תיאום מלא בין הנהגת התנועה בחו”ל וברצועת עזה, ובין חמאס לשאר הארגונים (אלערבי אלג’דיד, 11 במרץ 2024).
  • “גורם מצרי” שהוגדר כבקיא במאמצי מצרים להגיע להפסקת אש מסר כי ויליאם ברנס ראש ה- CIA, הגיע לביקור בקהיר ב-8 במרץ 2024. לדברי הגורם, בביקורו דן ברנס בהצעה לפיה חמאס תגיש רשימה ראשונית של שמותיהם של החטופים שמוחזקים בידיה בלבד או של אלו אשר בחיים. 

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-11 במרץ שעה 9:45) כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 67 פלסטינים ונפצעו 106 נוספים. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 31,112 פלסטינים ונפצעו 72,760 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 11 במרץ 2024).
המצב ברצועה
  • תושבים ומפונים השוהים ברפיח ציינו, כי השנה חודש רמצ’אן הוא שונה משנים עברו. לדבריהם, המחירים בשווקים יקרים מאד בשל ריבוי התושבים באזור רפיח בעקבות המלחמה. בנוסף, טענו, כי קיים מחסור במצרכים מיוחדים כגון תמרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024).
היערכות תושבים ברפיח לקראת חודש רמצ'אן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024)      היערכות תושבים ברפיח לקראת חודש רמצ'אן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024)
היערכות תושבים ברפיח לקראת חודש רמצ’אן (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במרץ 2024)
סיוע לרצועה
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (( CENTCOM , דיווח כי כוחותיהם בשיתוף פעולה עם חיל האוויר הירדני הצניחו סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. חבילות הסיוע כללו 11,500 ארוחות ומצרכים כמו אורז, קמח, פסטה ושימורים. בהודעה צוין כי הם ימשיכו לפעול כדי לסייע לתושבי הרצועה (חשבון X של פיקוד המרכז, 10 במרץ 2024).
הצנחת סיוע לצפון הרצועה (פטרה, 10 במרץ 2024)
הצנחת סיוע לצפון הרצועה (פטרה, 10 במרץ 2024)
  • איחוד האמירויות, בשיתוף פעולה עם מצרים, הצניחו ב-10 במרץ 2024 סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. משרד ההגנה של מאע”מ ציין כי זוהי ההצנחה השביעית שבוצעה על ידי מטוסי מאע”מ ומטוסי חיל האוויר המצרי בצפון רצועת עזה (אלעין, 10 במרץ 2024).
גיוס מנהיגות ברצועה כחלופה לחמאס
  • אתר אלמג’ד אלאמני (מקורב או שייך לחמאס, ומגדיר עצמו כאתר שמתמחה בהגברת המודעות הבטחונית), דיווח כי ישראל ניסתה לקיים 12 פגישות עם מח’תארים וחמולות מרצועת עזה באמצעות מתווכים כדי לנסות לנהל את הרצועה באמצעות גורמים חמולתיים, אך המתווכים הללו לא מצאו חמולה אחת שהסכימה להצעה. הודגש כי הקמת גופים מקומיים אזרחיים או חמולתיים לניהול הרצועה “לא תתממש” לנוכח העמידה האיתנה של העם הפלסטיני וההתנגדות, וכי כל שיתוף פעולה עם ההצעות הללו היא “בגידה לאומית שאיש לא יסכים לה (ערוץ הטלגרם של אתר אלמג’ד אלאמני, 10 במרץ 2024).
  • “מקור ביטחוני” מסר כי הנהגת ההתנגדות “תכה ביד ברזל” בכל מי שיחבל בחזית הפנימית ברצועת עזה והיא לא תאפשר לבסס כללים חדשים. לדבריו, כל הניסיונות לערער את הביטחון והיציבות ברצועת עזה ייכשלו, והם לא יאפשרו זאת. “המקור” הדגיש כי ניסיון ישראל ליצור קשר עם מח’תארים וחמולות נחשב לעבודה ישירה עם ישראל, וזו בגידה לאומית שהם לא יאפשרו אותה. עוד הדגיש כי ההיסטוריה לא תרחם על מי שיעבוד עם ישראל במהלך המלחמה ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של אתר אלמג’ד אלאמני, 10 במרץ 2024).
  • “התאגדות השבטים, החמולות והמשפחות הפלסטיניים” הודיעה כי הם אינם חלופה לכל מערכת פוליטית פלסטינית, אלא אחד המרכיבים הלאומיים, וגורם תומך בהתנגדות ומגן על העורף מול ישראל. הארגון הוסיף כי השבטים, החמולות והמשפחות הפלסטיניים הם חלק בלתי נפרד מפסיפס החברה הפלסטינית, והם תומכים בהתנגדות הכוללת. ההודעה הדגישה כי אסור לשתף פעולה עם האויב במיחזור “אגודות הכפרים” או בהקמת מערכות חמולתיות שישרתו את ישראל, וכי כל מי שישתתף בכך, היחס אליו יהיה כיחס לישראל. כן הדגישה כי ניהול ענייניו של העם הפלסטיני הוא עניין פנימי וזכות פלסטינית גרידא, והם לא יאפשרו לאף אחד להתערב בכך.
  • מקור באחת החמולות, אמר כי לשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים יצרה קשר עם אישים מכמה חמולות ברצועת עזה, בניסיון לקדם את התוכנית לניהול השטחים שבהם הם נמצאים, אך עד כה היא לא זכתה להיענות. לדבריו, המגעים מתמקדים מול חמולות ספציפיות, במיוחד באזורי אלצברה, אלזיתון ואלשג’אעיה בעיר עזה, ובמיוחד אלה שהיו להן מחלוקות עם חמאס בעקבות פירוק החמולות מנשקן לאחר השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007. צוין כי ממשלת ישראל נעזרת בגורמים בינלאומיים לקשר עם החמולות במסווה של הגנה על הסיוע. המקור אמר כי גורמים בינלאומיים הנמצאים ברצועת עזה נפגשו עם מספר חמולות במהלך הימים האחרונים, במטרה לאפשר את יישום התוכנית הישראלית, אך לא היתה היענות. “מקור מהימן” מסר כי חמאס מודעת למהלכיה של ישראל וכי היא מטפלת בנושא זה בתקיפות. לדבריו, על בכיר בזרוע הצבאית של חמאס הוטלה המשימה לעקוב אחר הנושא מול החמולות בצפון רצועת עזה, והתנועה כבר הקימה ועדות מיוחדות לטיפול בנושא זה במטרה למנוע מישראל את האפשרות להחזיר את מצב הכאוס לרצועת עזה (אתר ערבי21, 10 במרץ 2024).
נאום אסמאעיל הניה
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, נשא נאום לרגל תחילת חודש רמצ’אן. להלן מספר נושאים אליהם התייחס בנאומו.
    • חמאס פועלת בשתי חזיתות מסונכרנות. החזית הראשונה היא החזית בשטח בהובלת הארגונים, ובראשם הזרוע הצבאית של חמאס שמגינה על העם הפלסטיני בכל צירי הלחימה ברצועת עזה. החזית השנייה היא החזית המדינית. מדובר בחזית רחבה, שבמוקדה המשא ומתן שנועד להביא להסכם לסיום המלחמה. מתחילת המשא ומתן, באמצעות המתווכות קטר ומצרים, הם גיבשו שלושה קריטריונים: הסכם שיוביל לסיום המלחמה והפסקת אש. תרגום העמידה האיתנה, הגבורה, והקורבנות להישגים אמיתיים עבור הפלסטינים וסיכול כל המזימות המפוקפקות הקשורות ל”יום שאחרי” המלחמה.
    • על בסיס קריטריונים אלה הם קבעו חמישה עקרונות להשגת ההסכם: הפסקת אש כוללת וסיום המלחמה; נסיגה מלאה של הכוחות הישראליים מכל שטחי הרצועה; חזרה מלאה וללא תנאים של התושבים העקורים למקומות מגוריהם; כל הסוגיות הקשורות להיבט ההומניטרי; הגעה לעסקה מכובדת שבמסגרתה תתבצע עסקת חטופים. על בסיס העקרונות הללו הפגינה חמאס אחריות רבה, יחס חיובי וגמישות רחבה.
    • ישראל מתחמקת עד כה מלתת ערבויות והתחייבויות ברורות, במיוחד בנושא הפסקת האש. כמו כן, עד כה ישראל לא נתנה התחייבות לנסיגה מלאה של צה”ל מרצועת עזה, והיא מדברת על התפרסות מחדש בתוך הרצועה. ישראל גם לא נתנה כל התחייבות לגבי חזרת העקורים למקומות מגוריהם, אלא היא מדברת על חזרה בהדרגה שפרטיה אינם ברורים. ישראל גם מתעקשת להישאר בציר אלשהדאא’ ולחצות את הרצועה לשניים. בנוסף, היא מתחמקת מהמחויבות ההגיונית בנושא עסקת החטופים. כדי לממש את העקרונות הללו ולהגיע להסכם, ההסכם חייב לכלול שלושה שלבים והוא חייב לכלול גם ערבויות בינלאומיות. הם פתוחים להמשיך את המשא ומתן ופתוחים לכל נוסחה שתגשים את העקרונות הללו.
    • ישראל טוענת כי חמאס ושאר הארגונים אינם רוצים להגיע להסכם משום שהם רוצים לנצל את חודש רמצ’אן כדי להתסיס את יהודה ושומרון, את ערביי ישראל ואת האומה. לפלסטינים ולאומה יש חובות והתחייבויות ברמצ’אן ובשאר ימות השנה כלפי רצועת עזה, ירושלים ומסגד אלאקצא, אם הם יקבלו באמצעות המתווכים עמדה ברורה מישראל שהיא מתחייבת לסגת ולהפסיק את התוקפנות ומסכימה לחזרת העקורים, הרי שהם מוכנים להשלים את חלקי ההסכם הזה ולגלות גמישות בנושא החטופים.
    • בהתייחסו לסוגיית “היום שאחרי”, אמר כי תנועת חמאס עוקבת אחר הסידורים של המצב הפנים-פלסטיני ומעוניינת יותר מתמיד באחדות העם הפלסטיני ובבנייה מחדש של המרכיבים הפוליטיים שלו על בסיס יסודות נכונים ותקינים. עמדתה הברורה של חמאס בנושא מתבססת על שותפות, דמוקרטיה ובחירות. הם רוצים להסדיר את המצב בשלושה מישורים: מחדש של מקור הסמכות הלאומי במסגרת אש”ף באמצעות בחירות למועצה לאומית פלסטינית; הקמת ממשלת הסכמה לאומית עם משימות ספציפיות ולתקופה מוגבלת עד שיתקיימו הבחירות הכלליות למועצה המחוקקת, לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית; להסכים על תכנית מדינית עבור העם הפלסטיני (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 10 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע עשר תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, ירי פגזי תותח, רקטות, כולל מסוג קטיושה, רקטות מסוג ברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) וכלי טיס בלתי מאוישים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 11-10 במרץ 2024).להלן אירועים בולטים:
    • ב-10 במרץ 2024 בשעות הבוקר שוגר מטח רקטות לעבר אזור מירון. לדברי חזבאללה בוצע השיגור בתגובה לתקיפות ישראל נגד כפרים ובתי אזרחים ובמיוחד התקיפה נגד ח’רבת סלם בה נהרגה משפחה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 11 במרץ 2024). בתגובה, תקפו מטוסי קרב באזור רשיא אלפחר את המשגר ממנו בוצעו השיגורים משגר נוסף הותקף באזור כונין ממנו בוצעו שיגורים לעבר אזור מירון (דובר צה”ל, 10 במרץ 2024).
    • ב-10 במרץ 2024 בשעות אחר הצהרים שוגר מטח נוסף של לפחות שלושים רקטות לעבר אזור החרמון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כלי טיס של חיל האוויר תקפו את המשגר ממנו שוגרו הרקטות (דובר צה”ל, 10 במרץ 2024).
תקיפת משגר חזבאללה בכונין.      תקיפת המשגר ממנו בוצעו שיגורים לאזור החרמון (דובר צה"ל, 10 במרץ 2024)
מימין: תקיפת משגר חזבאללה בכונין. משמאל: תקיפת המשגר ממנו בוצעו שיגורים לאזור החרמון (דובר צה”ל, 10 במרץ 2024)
    • ב-11 במרץ 2024 בשעות הבוקר שוגרו ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים לעבר מפקדת הגנה נגד מטוסים וטילים במחנה קלע. זוהי הפעם הראשונה, בה שוגרו ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים בו-זמנית לעבר אותה מטרה.
טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר  נגמ"ש הנדסי של צה"ל במוצב תורמוס 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 במרץ 2024)
      טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר  נגמ"ש הנדסי של צה"ל במוצב תורמוס 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 במרץ 2024)
טיל אלמאס (אלקטרו-אופטי) משוגר לעבר נגמ”ש הנדסי של צה”ל במוצב תורמוס
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 במרץ 2024)
תקיפות תגובה של צה”ל
תקיפה באלהבאריה (חשבון X של עלי שעיב, 10 במרץ 2024)
תקיפה באלהבאריה (חשבון X של עלי שעיב, 10 במרץ 2024)
הרוגים באירועים
  • כוחות אלפג’ר, הזרוע הצבאית של אלג’מאעה אלאסלאמיה הודיעה על מותם של שלושה ממפקדיה (חשבון X של אלג’מאעה אלאסלאמיה – צידון, 10 במרץ 2024):
    • מחמד ג’מאל אבראהים מאלהבאריה (Al-Habbariyah) (אלערקוב / Al-‘Arqoub).
    • מחמד ריאצ’ מחי אלדין מבירות.
    • ד”ר חסין הלאל דרויש משחים (Shehim), באזור אלח’רוב / Al-Kharoub).
מימין: ההודעה הרשמית של הזרוע הצבאית של אלג'מאעה אלאסלאמיה (חשבון X של אלג'מאעה אלאסלאמיה – צידון, 10 במרץ 2024). משמאל: תמונות ההרוגים (חשבון X של Aicha, 10 במרץ 2024)
מימין: ההודעה הרשמית של הזרוע הצבאית של אלג’מאעה אלאסלאמיה (חשבון X של אלג’מאעה אלאסלאמיה – צידון, 10 במרץ 2024). משמאל: תמונות ההרוגים (חשבון X של Aicha, 10 במרץ 2024)

תושבי דרום לבנון

  • רשת אלג’דיד דיווחה, כי ישראל הפיצה כרוזים בדרום לבנון. לפיהם חזבאללה מנצל את האוכלוסייה האזרחית. על פי נוסח הכרוז, חזבאללה מעמיד את חיי האזרחים ובני משפחותיהם ובתיהם בסיכון. הוא מכניס את פעיליו ואת מחסני אמצעי הלחימה לאזורי המגורים שלהם (אלג’דיד, 11 במרץ 2024). עלי שעיב, כתב רשת אלמנאר בדרום לבנון, התייחס להפצת הכרוזים ואמר כי זוהי מלחמה פסיכולוגית שמבצעת ישראל נגד תושבי דרום לבנון וכי זו הסתה. שעיב קרא לתושבים ולכלי התקשורת הלבנונים שלא להיות שותפים לכך וביקש מהם שלא לפרסם את הכרוזים ת (חשבון X של עלי שעיב, 11 במרץ 2024).
נוסח הכרוזים, שהוטלו על-ידי כלי טיס של צה"ל בשמי דרום לבנון (אלג'דיד, 11 במרץ 2024)
נוסח הכרוזים, שהוטלו על-ידי כלי טיס של צה”ל בשמי דרום לבנון (אלג’דיד, 11 במרץ 2024)

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון עשרים מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,500 מבוקשים מהם כ-1,500 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
  • בליל 11-10 במרץ 2024 פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים נור שמס בטולכרם. במהלך הפעילות חשפו הכוחות מטענים שהוטמנו תחת הכבישים ונועדו לפגוע בהם בעת פעילות (חשבון X של דובר צה”ל, 11 במרץ 2024). בכלי תקשורת פלסטינים פורסם סרטון המתעד פיצוץ מטען נגד דחפור של צה”ל בעת הפעילות במחנה (אלערבי, 11 במרץ 2024).
 כניסת כוחות צה"ל יחד עם דחפורים לפעילות במחנה הפליטים נור שמס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024).      פיצוץ מטען נגד דחפור צה"ל בטולכרם (ערוץ אלערבי, 11 במרץ 2024)
מימין: כניסת כוחות צה”ל יחד עם דחפורים לפעילות במחנה הפליטים נור שמס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 במרץ 2024). משמאל: פיצוץ מטען נגד דחפור צה”ל בטולכרם (ערוץ אלערבי, 11 במרץ 2024)
  • כמו כן פעלו הכוחות בקלקיליה שם עצרו מבוקש, החרימו אמצעי לחימה ושבעה מטעני צינור שנמצאו בכלי רכבו של פלסטיני שירה לעבר הכוחות. כמו כן החרימו הכוחות סכום של 150 אלף ₪ שהיו מיועדים למימון פעילות טרור (חשבון X של דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
חודש רמצ’אן
  • עבד אלחכים חניני, בכיר חמאס, פרסם הודעה בה קרא לכל העם הפלסטיני ביהודה ושומרון ובשטחי ישראל להגיע למסגד אלאקצא במהלך חודש רמצ’אן, להתפלל בנקודה הקרובה ביותר למסגד אלאקצא, ולהתנגד לכוחות הבטחון (” הכיבוש”) בכל האמצעים עד שישראל תיאלץ לאפשר תפילות במסגד אלאקצא. הוא גם קרא להם להתנגד בכל האמצעים והכלים, ובכך להשתתף במערכת “מבול אלאקצא” במהלך חודש רמצ’אן. לדבריו, ישראל חוששת ומפוחדת שהעניינים ייצאו מכלל שליטה לאור הציפיות לעלייה בקצב הפיגועים במהלך חודש רמצ’אן (ערןץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 11 במרץ 2024).
  • השיח’ עכרמה צברי, יו”ר הוועד האסלאמי העליון בירושלים ולשעבר המופתי של “פלסטין”, אמר כי בשל ההגבלות הישראליות, פחות מ-10,000 מתפללים השתתפו בתפילת התראויח במסגד אלאקצא בלילה הראשון של רמצ’אן (אתר ערוץ אלממלכה, 11 במרץ 2024).
התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של TRT ערבי, 10 במרץ 2024)
התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של TRT ערבי, 10 במרץ 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אתר ופא, הכפוף ללשכת אבו מאזן, פרסם כתבת הנצחה והאדרה לזכרה של המחבלת דלאל אלמע’רבי (אשר עמדה בראש חוליית פתח שביצעה ב-11 במרץ 1978 את הפיגוע בכביש החוף בו נהרגו 35 ישראלים ונפצעו 71 אחרים). הכתבה פורסמה לרגל יום השנה ה-46 למותה החל ב-11 במרץ, והיא סוקרת את קורות חייה, מגוריה בבירות, הצטרפותה לשורות פתח והפיקוד על החוליה, תחת הכוונת אבו ג’האד (ופא, 11 במרץ 2024).
אתר ופא המנציח את זכרה של דלאל אלמע'רבי. כותרת הכתבה בערבית : 46 שנים למותה של הלוחמת דלאל אלמע'רבי (ופא, 11 במרץ 2024)
אתר ופא המנציח את זכרה של דלאל אלמע’רבי. כותרת הכתבה בערבית : 46 שנים למותה של הלוחמת דלאל אלמע’רבי (ופא, 11 במרץ 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי הסיוע ההומניטרי האיראני לרצועת עזה נשלח במספר שלבים בדרך הים לנמלי מצרים במסגרת שיתוף פעולה בין אגודות הסהר האדום בשתי המדינות. הוא הדגיש, כי איראן אינה יכולה לשלוח סיוע לפלסטינים ברצועת עזה באופן ישיר בשל המצור הישראלי על הרצועה, אך הדבר לא מנע ממנה להעביר סיוע דרך מצרים. כנעאני הוסיף, כי ישראל משתמשת ברעב ברצועת עזה כאמצעי לחימה. הוא מתח ביקורת על חוסר המעש מצד הקהילה הבינלאומית, ובמיוחד האו”ם ומועצת הביטחון. הוא גם כינה את הסיוע ההומניטרי האמריקאי לרצועת עזה “מגוחך וסמלי” )פארס, 11 במרץ 2024).