מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 11 בפברואר 2024, 13:00)

מתקן המים (דובר צה

מתקן המים (דובר צה"ל, 9 בפברואר 2024)

המנהרה מתחת למטה אונר

המנהרה מתחת למטה אונר"א (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)

כרוזים שהפיצו כוחות צה

כרוזים שהפיצו כוחות צה"ל בקרב תושבי רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)

מחנה אוהלים של מפונים באזור רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)

מחנה אוהלים של מפונים באזור רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)

כלי רכב המשטרה שהותקף (חשבון X @palhand1948, 10 בפברואר 2024)

כלי רכב המשטרה שהותקף (חשבון X @palhand1948, 10 בפברואר 2024)

תפילת יום שיש בג'באליא (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024)

תפילת יום שיש בג'באליא (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024)

המטרה, טנק מרכבה, שניות ספורות טרם נפגע (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 בפברואר 2024)

המטרה, טנק מרכבה, שניות ספורות טרם נפגע (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש עליו השתלט חזבאללה (אלמנאר, 11 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש עליו השתלט חזבאללה (אלמנאר, 11 בפברואר 2024)

משמאל קומת בית במרכבא שנהרסה בתקיפת כלי טס בלתי מאויש (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)

משמאל קומת בית במרכבא שנהרסה בתקיפת כלי טס בלתי מאויש (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)

תקיפה באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)

תקיפה באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)

תקיפות באלנאקורה (חשבון X של Fouad Khreiss, 10 בפברואר 2024)

תקיפות באלנאקורה (חשבון X של Fouad Khreiss, 10 בפברואר 2024)

פגישת חסין אמיר עבדאללהיאן עם חסן נצראללה בבירות (אלמנאר, 10 בפברואר 2024)

פגישת חסין אמיר עבדאללהיאן עם חסן נצראללה בבירות (אלמנאר, 10 בפברואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון בבית אמר (דף הפייסבוק ראמאללה ניוז, 10 בפברואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון בבית אמר (דף הפייסבוק ראמאללה ניוז, 10 בפברואר 2024)

התהלוכה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 9 בפברואר 2024)

התהלוכה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 9 בפברואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית
עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברחבי רצועת עזה. מוקד הפעילות המשיך להיות אזור ח’אן יונס. פעילות התבצעה גם בצפון הרצועה. בעיר עזה חשפו הכוחות מנהרה ששימשה בכירי חמאס שהתוואי שלה עבר תחת מטה אונר”א ואספקת החשמל אליה הועברה דרך המטה. ההתבטאויות בישראל אודות הכנות צה”ל להרחיב את הפעילות לאזור רפיח עוררו ביקורת חריפה מצד הפלסטינים, מצרים, גורמים ערביים נוספים וגורמים בינלאומיים. בהתבטאויות הודגשה העובדה כי באזור שוהים למעלה ממיליון תושבי הרצועה שפונו מצפון ומרכז הרצועה. בחמאס אף איימו לבטל את המשא ומתן בנושא עסקת החטופים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,450 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 564 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: משלחת חמאס הגיעה לקהיר לשיחות עם ראש המודיעין המצרי ועם גורמים קטריים בנוגע לתשובתה לגבי תנאי העסקה. לאחר שני סבבי שיחות עזבה המשלחת להתייעצויות בקטר. גורמי חמאס ממשיכים להדגיש כי הם לא יזוזו מנוסח הצעתם והם ממתינים לתגובת ישראל.
  • המצב ברצועה: קואליציית צי החירות הכריזה כי היא מתכננת לחדש את משטי הסיוע לרצועת עזה. יו”ר הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה, מסר כי שתי הספינות הראשונות תשלחנה בתחילת חודש רמצ’אן, החל בשבוע השני של חודש מרץ 2024.
  • הזירה הצפונית: במהלך סוף השבוע קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 24 תקיפות. בלטו בתקיפות מטחי רקטות, כולל לעבר קריית שמונה ושימוש בטיל נ”ט מתקדם מסוג חדש. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חזבאללה. בניסיון תקיפה נגד בכיר חמאס צפונית לצידון נהרגו שני בני אדם אולם הבכיר ככל הנראה ניצל. שר החוץ האיראני ביקר בלבנון ונועד עם בכירי הממשל הלבנוני, מזכ”ל חזבאללה ונציגי הארגונים הפלסטינים. הסורים דיווחו על תקיפת כלי טיס בלתי מאוישים באזור אלדימאס סמוך לדמשק.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות סיכול ומנע. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצרו מספר פעילים מגדוד ג’נין. בראמאללה ובאלבירה התקיימו הפגנות הזדהות עם רצועת עזה.
  • מיליציות פרו איראניות: החות’ים דיווחו על מספר תקיפות אמריקאיות-בריטיות נגד יעדים בתימן. גרמניה שלחה פריגטה לקראת השקת הכוח הימי של האיחוד האירופי בים האדום שיחל לפעול במחצית פברואר 2024.
  • ירדן: יו”ר איגוד עורכי הדין הירדנים, מסר כי האיגוד, יחד עם איגודי עורכי דין וארגונים משפטיים ערביים, הגיש תלונה לתובע בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) נגד בכירים ואישים בישראל. דווח שהתלונה תיבחן ע”י משרד התובע הכללי, ותתקיים פגישה עם התובע הכללי ובית הדין במהלך השבועיים-שלושה הקרובים למעקב אחר התלונה.
הזירה הדרומית
  • כוחות הקרקע בשיתוף חילות האוויר והים המשיכו במהלך סוף השבוע לחימה משותפת באזור ח’אן יונס, במרכז ובצפון רצועת עזה, הם תקפו חוליות מחבלים חמושות והשמידו תשתיות טרור. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מוקדי התקיפות של צה”ל. העיר עזה: בוצעו תקיפות מהאוויר בשכונת זיתון. טנקים של צה”ל נסוגו מאזור מערב העיר לכיוון דרום לאחר פעילות שנמשכה כשבועיים. מרכז הרצועה- צה”ל תקף באזור דיר אלבלח ומחנה הפליטים אלנציראת. ח’אן יונס: כוחות צה”ל ממשיכים לכתר את בית החולים נאצר במערב העיר ולבצע ירי לעבר האזור הסמוך אליו. רפיח: בוצעו תקיפות ברחבי העיר (ופא, מען, 11 בפברואר 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 בפברואר 2024)      כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 בדצמבר 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות תקיפות צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 10 בפברואר 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל פעלו בעיקר במערב ח’אן יונס. הכוחות פעלו נגד תשתיות טרור, תקפו חוליות חמושות ואיתרו אמצעי לחימה רבים. במהלך פעילות הכוחות נגד יעדי שיגור רקטות, הם איתרו משגרי רקטות שהוצבו בסמוך לגן ילדים ומסגד. המשגרים, שהיו טעונים וכוונו לשטח ישראל, הושמדו על ידי הכוחות. בסריקת מתקן מים אזרחי איתרו הכוחות פיר המוביל לתוואי מנהרה בתוך המתקן. כלי טיס תקפו עוד מטרות טרור רבות, ביניהן מחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 11-9 בפברואר 2024).
  • הסהר האדום הפלסטיני דיווח על כניסת כוחות צה”ל לבית החולים אלאמל במערב ח’אן יונס. לטענתו, כוחות צה”ל לקחו את מפתחות כלי הרכב שהיו במקום, עצרו תשעה בני אדם והרסו מכשירים רפואיים. הארגון הכחיש, כי צה”ל הכניס למקום ציוד רפואי (חשבון X של שהאב, 11 בפברואר 2024). כמו כן דווח כי בליל 10-9 בפברואר 2024 ביצע צה”ל תקיפות אינטנסיביות במרכז וצפון רפיח, וחיל הים ביצע ירי לעבר חוף הים של רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024).
 משגר רקטות שאותר בסמוך לגן הילדים.     מתקן המים (דובר צה"ל, 9 בפברואר 2024)
מימין: משגר רקטות שאותר בסמוך לגן הילדים. משמאל: מתקן המים (דובר צה”ל, 9 בפברואר 2024)
פיצוץ מבוקר במחנה הפליטים ח'אן יונס.     טנקים מכתרים את בית החולים נאצר בח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024)
מימין: פיצוץ מבוקר במחנה הפליטים ח’אן יונס. משמאל: טנקים מכתרים את בית החולים נאצר בח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024)
  • מרכז הרצועה: הפעילות התמקדה בעיקר בפעילים חמושים המצויים עדיין בשטח. במסגרת הפעילות נהרגו ונעצרו מחבלים רבים (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024).
  • העיר עזה: כוחות צה”ל, פעלו באזור מחנה הפליטים אלשאטי ושכונת תל אלהוא. במהלך הפעילות נהרגו כ-120 מחבלים והושמדו כעשרים תשתיות טרור של חמאס. בהכוונה מודיעינית הגיעו הלוחמים אל פיר מנהרה סמוך לבית ספר של אונר”א. הפיר הוביל לתוואי תת-קרקעי ששימש נכס משמעותי עבור המודיעין הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס. במנהרה נמצאו שרתי מחשב ואמצעים מודיעיניים מגוונים. המנהרה נבנתה בעומק של 18 מטרים ובאורך של 700 מטרים והיא צוידה בדלתות הדף. תוואי המנהרה עבר מתחת למבנה המטה המרכזי של אונר”א ברצועת עזה. תשתית החשמל של המנהרה הייתה מחוברת למבנה המטה המרכזי של אונר”א. בחיפוש שבוצע בתוך משרדי מטה אונר”א אותרו אמצעי לחימה רבים וכן אמצעי מודיעין ומסמכים שהעידו כי אותם המשרדים שימשו את פעילי חמאס . מיצוי המודיעין שנמצא יאפשר פעילות נגד יעדי חמאס נוספים (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024).
המנהרה מתחת למטה אונר"א (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)     המנהרה מתחת למטה אונר"א (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)
המנהרה מתחת למטה אונר”א (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024)
  • בתגובה לחשיפת המנהרה, אמר פיליפ לזריאני, הנציב הכללי של אונר”א, כי הם ערים לדיווחים בכלי התקשורת הישראליים על הימצאות מנהרות משמעותיות מתחת לבניין מטה אונר”א ברצועה והדגיש כי הם לא היו מודעים לפעילות המתרחשת מתחת לפני השטח. לדבריו, צוותי אונר”א עזבו את האזור ב-12 באוקטובר 2023 בעקבות פקודות צה”ל ומאז הם לא השתמשו במתחם ולא ידוע להם על פעילות שהתרחשה בו. לדבריו, רצועת עזה היא אזור מלחמה פעיל ופרוסים בה כוחות ישראליים, לכן אין באפשרותם להגיב או לאשר את הדיווחים. זאת ועוד, לאונר”א אין מומחיות צבאית או יכולות לביצוע בדיקות למה שעשוי להיות מתחת לאדמה. הבדיקה האחרונה של המטה הייתה בספטמבר 2023 (חשבון X של פיליפ לזריאני, 10 בפברואר 2024). יצוין כי בניית מנהרה בסדר גודל כזה אורכת שנים, ותגובתו של נציב אונר”א אינה מתיישרת עם העובדות.
  • צפון הרצועה: באזור בית לאהיא זוהו פעילים חמושים שפעלו סמוך למוצב הזרוע הצבאית של חמאס. כלי טיס תקפו והרגו את החמושים (דובר צה”ל, 9 בפברואר 2024).
תקיפת חיל האוויר בשכונת תל אלהוא, במערב העיר עזה
(חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024)
תקיפת חיל האוויר בשכונת תל אלהוא, במערב העיר עזה
(חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024)
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הדיווחים לפיהם הושמדו 18 מתוך 24 הגדודים של הזרוע הצבאית של חמאס וכי ארבעה מהגדודים הנותרים נמצאים ברפיח הם שקריים. לדבריו, חטיבת רפיח טרם הצטרפה למערכה, משום שההנחיות הצבאיות שניתנו לה היו להישאר ברפיח ולא לפזר את המאמצים, והיא זו שתילחם אם התקיפה על רפיח תתבצע. לדבריו, ההוכחה לכך שהדיבורים הללו הם דמיוניים ושקריים היא שהמערך הצבאי של גדודי אלקסאם בצפון הרצועה שב לפעול (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 11 בפברואר 2024).
שיגורים לעבר ישראל
  • ב-8 בפברואר 2024 בשעות הצהריים הופעלו התרעות על שיגור רקטות לעבר שדרות, איבים, ניר עם ונחל עוז. לפי עיריית שדרות, שוגרו שלוש רקטות לעבר העיר, אחת יורטה והאחרות נפלו מחוץ לעיר (אתר כאן, 8 בפברואר 2024). גדודי אלאמג’אהדין הודיעו סמוך למועד הפעלת ההתרעות כי הם החלו בשיגור מטחי רקטות לעבר מוצבי צה”ל וישובי עוטף עזה לציון יום השנה ה-24 להקמת תנועת אלמג’אהדין (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 8 בפברואר 2024). בהמשך הם הודיעו כי שיגרו מטחי רקטות לעבר שדרות, נחל עוז, מפקדת אוגדת עזה ברעים ועוד. מאוחר יותר הודיעו כי שיגרו מספר רקטות S40 לעבר אשדוד (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 8 בפברואר 2024). בפועל לא אותרו שיגורים לעבר אשדוד. בהמשך פורסם סרטון המתעד את ירי הרקטות לעבר רעים וכיסופים, שבו נראות שתי רקטות שמשוגרות (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 8 בפברואר 2024).
תמונה מהסרטון של שני משגרים שמהם שוגרו הרקטות 
(ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג'אהדין, 8 בפברואר 2024)
תמונה מהסרטון של שני משגרים שמהם שוגרו הרקטות
(ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 8 בפברואר 2024)
  • ב-9 בפברואר 2024 בשעות הבוקר, יירטו לוחמי ההגנה האווירית מטרה אווירית חשודה שטסה מעל המרחב הימי באזור חיפה (דובר צה”ל, 9 בפברואר 2024).
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת יעד חיוני של ישראל בחופי ים המלח (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 9 בפברואר 2024). בפועל לא אותר אירוע שכזה.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,450 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 564 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 227 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
הרחבת המערכה לעבר רפיח
  • הצהרת ראש ממשלת ישראל על היערכות צה”ל למבצע ברפיח עוררה גל נרחב של תגובות. מעבר לביקורת על הפעילות, מתייחסות התגובות לעובדה שפעילות ברפיח תחייב פינוי של מעל למיליון תושבים אשר הגיעו לאזור מרחבי הרצועה ואשר שוהים במקום באוהלים.
  • על רקע אפשרות הרחבת הפעולות הצבאיות הישראליות סביב העיר רפיח, דווח מפי “שני מקורות בטחונים מצרים” כי מצרים שלחה בשבועיים האחרונים כארבעים טנקים ונגמ”שים לצפון מזרח חצי האי סיני כחלק מסדרה של צעדים לחיזוק הביטחון בגבול עם רצועת עזה )רויטרס, 9 בפברואר 2024).”מקורות” נוספים מסרו כי מצרים הגבירה מאוד את הסיורים הביטחוניים בגבול עם רצועת עזה וכי היא שלחה לכוחות המוצבים באזור הגבול מכשירים לראיית לילה ) אלערביה, 9 בפברואר 2024).
גדרות תיל שהתקין צבא מצרים בימים האחרונים בין מצרים לרפיח (חשבון X של שהאב, 11 בפברואר)
גדרות תיל שהתקין צבא מצרים בימים האחרונים בין מצרים לרפיח (חשבון X של שהאב, 11 בפברואר)
  • חמאס קראה למדינות ערב ולמועצת הביטחון של האו”ם לנקוט בפעולה דחופה ורצינית כדי למנוע מישראל וממנהיגיה לבצע “רצח” ברפיח (ערוץ הטלגרם של חמאס, 10 בפברואר 2024). “מקור” בחמאס איים, כי כל מתקפה על רפיח פירושה פיצוץ המשא ומתן להפסקת האש ולעסקת חטופים. עוד מסר כי מה שישראל לא השיגה במשך יותר מארבעה חודשים, היא לא תשיג כלל, לא משנה כמה זמן המלחמה תמשך (אלאקצא, 11 בפברואר 2024). מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי נושא “הפלישה לרפיח” נדון במהלך ביקור משלחת חמאס בקהיר לא רק עם הבכירים המצרים, אלא גם עם בכירים במדינות ערביות, אסלאמיות, אזוריות וזרות, וכי חמאס לא תחריש על כך ותעשה כל שביכולתה לטרפד את הכוונה הישראלית (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 11 בפברואר 2024).
  • הרשות הפלסטינית גינתה את הצהרות ממשלת ישראל ומסרה כי זהו איום ממשי והקדמה ליישום מדיניות ישראל שמטרתה לעקור את העם הפלסטיני מאדמתו. לדברי הרשות, ממשלת ישראל וממשל ארה”ב נושאים באחריות המלאה. הרשות קראה למועצת הביטחון של האו”ם לקבל אחריות כיוון שצעד זה מאיים על ביטחון ושלום האזור (ופא, 9 בפברואר 2024). חסין חמאיל, דובר פתח, ציין כי הם רואים בממשל ארה”ב כאחראי לכל הסלמה ברפיח (אלקאהרה, 10 בפברואר 2024).
  • גםמדינות ערביות הביעו את חשש והן הזהירו מפני הצעד הישראלי:
    • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, ציין במסיבת עיתונאים שערך עם שרת החוץ הבולגרית, כי ההתפתחויות ברפיח הפלסטינית מבשרות על המשך ההתדרדרות ברצועת עזה וכי האו”ם ונציג האיחוד האירופי הזהירו מפני המצב ברפיח ויש הסכמה בינלאומית שרפיח לא תוכל לעמוד בהתקפה (רשת אלקאהרה, 10 בפברואר 2024).
    • סעודיה הזהירה מפני ההשלכות המסוכנות של פגיעה ברפיח והדגישה את הנחיצות בהפסקת אש מידית. סעודיה קראה לכינוס מיידי של מועצת הביטחון כדי למנוע מישראל לגרום לאסון הומניטרי (חשבון X של משרד החוץ הסעודי 10 בפברואר 2024).
    • משרד החוץ הירדני ציין כי יש להגיע להפסקת אש מידית שתבטיח את הגנת האזרחים וחזרתם למקום מגוריהם (חשבון ה-X של משרד החוץ הירדני, 10 בפברואר 2024).
    • מאע”מ פרסמה הודעה בה ציינה, כי היא מודאגת מכוונת ישראל לצאת למבצע צבאי באזור רפיח הגדושה בעקורים פלסטינים מכיוון שהדבר עלול לגרור השלכות הומניטריות קשות ולהחריף את המצב באזור. לדברי מאע”מ, החלטה כזו היא הפרה של ההחלטות המשפטיות ושל החוק ההומניטרי הבינלאומי ועל כל מדינות העולם להתערב בנושא (סוכנות הידיעות של מאע”מ, 10 בפברואר 2024).
    • מחמד עלי אלחות’י חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי כל הסלמה ברפיח תענה בהסלמה מצדם ובהרחבת המבצעים הצבאיים שלהם. הוא ציין שהדבר הטוב ביותר כרגע לארה”ב וישראל הוא הפסקת התוקפנות נגד רצועת עזה והכנסת סיוע הומניטרי דחוף (ערוץ הטלגרם של מחמד עלי אלחות’י, 10 בפברואר 2024).
  • גם במדינות המערב הביעו התנגדות לפעילות: דיוויד קמרון, שר החוץ הבריטי, מסר כי הוא מודאג מאוד מהאפשרות של תקיפה ברפיח מאחר שלמעלה ממחצית מאוכלוסיית רצועת עזה נמצאת באזור זה. הוא ציין שהעדיפות כעת היא להפסיק באופן מיידי את הלחימה ולפעול להפסקת אש קבועה בהמשך (חשבון X של דיוויד קמרון, 11 בפברואר 2024). ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, ציין שמספר מדינות החברות באיחוד האירופאי מזהירות כי מתקפה ישראלית נגד רפיח עלולה להוביל לאסון הומניטרי באזור ולמתח חמור עם מצרים. לדבריו, הדרך היחידה למניעת שפיכות הדמים היא חידוש המשא ומתן לשחרור החטופים ועצירת פעולות האיבה ברצועה (חשבון X של ג’וזף בורל, 11 בפברואר 2024). ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, אמר כי כל מבצע צבאי גדול ברפיח, תחת הנסיבות האלו, עם יותר ממיליון פלסטינים שמחפשים וחיפשו מקלט במקום ללא התחשבות ראויה בביטחונם יהיה אסון והם לא יתמכו בו ( רויטרס, 8 בפברואר 2024).
  • תמארא אלרפאעי, דוברת אונר”א ביהודה ושומרון, ציינה כי פעולה צבאית ברפיח תגרום למספר גבוה של נפגעים ולתוצאות דומות לפעילות צה”ל בעיר עזה ובמרכז הרצועה. לדבריה כמחצית מתושבי הרצועה חיים ברפיח, מספר התושבים בה כיום הוא כ-1.5 מיליון איש מהם 270 אלף תושבי רפיח ובנוסף להם כ-1.25 מיליון איש תושבים שהתפנו אליה מרחבי הרצועה. היא ציינה, כי לתושבים אלה אין להם לאן ללכת. שכן, צה”ל אוסר עליהם לחזור לבתיהם בעזה ובצפון הרצועה (ערוץ סקיי ניוז בערבית, 10 בפברואר 2024).
דוברת אונר"א בראיון (ערוץ סקיי ניוז בערבית, 10 בפברואר 2024)
דוברת אונר”א בראיון (ערוץ סקיי ניוז בערבית, 10 בפברואר 2024)
  • תושבים מפונים השוהים כיום ברפיח הביעו את חששם מפני הצהרות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בדבר פעולה צבאית ברפיח. הם ציינו כי כעת הם אינם יודעים לאן עליהם ללכת לאחר שהגיעו מצפון ומרכז הרצועה לרפיח כי נאמר להם שהיא מקום בטוח ברצועה (ערוץ היוטיוב של ןפא, 10 בפברואר 2024). ד”ר אחמד אלצופי, ראש עיריית רפיח, ציין כי הם לא קיבלו שום הודעה מצד ישראל בנוגע לכוונתם, לדבריו, איומי ישראל בדבר פעולה צבאית ברפיח עלולים לסכן את חייהם של 1.4 מיליון איש השוהים כיום בשטח של כעשרים קמ”ר (אלג’זירה, 10 בפברואר 2024).
  • השאם זקות, כתב ערוץ אלג’זירה ברפיח, דיווח, כי תושבי רפיח פרסמו הודעה לפיה אין בכוונתם להתפנות מהעיר במידה וצה”ל יבצע פעילות צבאית בעיר. לטענתם, אין להם מקום בטוח אחר שהם יכולים להתפנות אליו בעת הזו (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 בפברואר 2024).
 ראש עיריית רפיח (עאלג'זירה, 10 בפברואר 2024).     כרוזים שהפיצו כוחות צה"ל בקרב תושבי רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)
מימין: ראש עיריית רפיח (עאלג’זירה, 10 בפברואר 2024). משמאל: כרוזים שהפיצו כוחות צה”ל בקרב תושבי רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)
מחנה אוהלים של מפונים באזור רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)
מחנה אוהלים של מפונים באזור רפיח (ופא, 10 בפברואר 2024)
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • במסגרת המאמצים לקידום עסקת החטופים, ולאחר שחמאס הבהירה את עמדתה ואת תנאיה, ערכה משלחת חמאס בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של התנועה, ובהשתתפות זאהר ג’בארין, שתי פגישות בקהיר עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי. הפגישות נערכו בנוכחות משלחת קטרית רמת דרג העוסקת בנושא התיווך. בפגישות נדונה תגובת חמאס להסכם המסגרת של פריס. נמסר כי בסיום הפגישות הסכימו הצדדים להמשיך בהתייעצויות (אלערבי אלג’דיד, 9 בפברואר 2024).
  • לאחר שיחות עם המתווכים המצריים עזבה משלחת חמאס את קהיר. גורם מהתנועה מסר, כי המשלחת צפויה לחזור לקהיר תוך מספר ימים לאחר התייעצויות שתקיים עם חברי הלשכה המדינית של חמאס בנוגע לנושאים שהועלו בקהיר לגבי ההצעה להפסקת אש ועסקת החטופים (אלערבי אלג’דיד, 10 בפברואר 2024).
  • “מקור בחמאס” מסר כי חמאס דנה בעמדתה לגבי הסכם הפסקת האש עם המתווכים בקהיר וכי הם ממתינים לתגובה הישראלית (אלג’זירה, 9 בפברואר 2024). מאוחר יותר דיווח “מקור רשמי בחמאס” כי חילוקי דעות בממשלת ישראל הם שמנעו מלהגיע לעמדה ברורה בשיחות בקהיר ( ערוץ אלאקצא, 9 בפברואר 2024).
  • באסם נעים ראש המחלקה המדינית של חמאס ברצועת עזה, השוהה בדוחה, הדגיש כי חמאס התייחסה לכל ההצעות שקיבלה במהלך השבועות האחרונים ב”חיוביות רבה”. הוא הוסיף כי חמאס קבעה שלושה תנאים בסיסיים שצריכים להתקיים בכל הפסקת תוקפנות, משום שהיא דחתה מלכתחילה הפסקת אש זמנית או הפוגה הומניטרית, כיוון שהדבר ייתן לישראל הזדמנות להתארגן מחדש ואז להתחיל שוב בתוקפנותה. התנאי הראשון להגיע להפסקת אש כוללת ומוצהרת עם ערבויות בינלאומיות מרובות. התנאי השני הסרת המצור, פתיחת המעברים והכנסת כל צרכי הסיוע, המחסה והשיקום לרצועה. התנאי השלישי עסקת חילופין שתוביל בסופו של דבר ל”ריקון בתי הכלא הישראליים מהאסירים הפלסטינים”. הוא ציין כי משלחת חמאס יצאה לקהיר כדי לנהל משא ומתן בנושאים הללו. לדברי נעים, חמאס מציעה את כל הגמישות הנדרשת בכל הנוגע לפרטים בתמורה לכך שיתקיימו שלושת התנאים הללו. הוא הסביר כי הסכם פריס הוא מסגרת עבודה ולא הסכם סופי (אתר ערוץ אלערבי, 10 בפברואר 2024).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי משלחת חמאס הייתה בקהיר ונועדה עם נציגים של הרשויות הרשמיות המצריות והקטריות, ונערך דיון מעמיק בתשובת חמאס. המשלחת עזבה את קהיר ב-9 בפברואר בערב בידיעה שהמתווכים ייצרו קשר עם הצד הישראלי, ואפשר שמשלחת ישראלית אכן הגיעה לקהיר כדי לדון בתשובת חמאס ולמסור את תשובתה הרשמית של ישראל. לדבריו, הם הבהירו כי על ישראל להגיש תשובה כתובה כפי שעשתה חמאס. הוא הדגיש כי אם לא תהיה רצינות בהתייחסות לדרישות שהציגה חמאס, חמאס סבורה כי אין טעם להמשך המשא ומתן וכי חמאס שוקדת מאד על המשך המשא ומתן כי היא מעוניינת בסיום המלחמה והתוקפנות, אך לא תחתום על הסכם בכל מחיר. בתשובה לשאלה האם חמאס יכולה לוותר על חלק ממה שהציגה בתשובתה השיב נזאל, כי חמאס הציגה את המינימום ולא את המקסימום, והוסיף כי הם אינם סבורים שהם מגזימים בדרישתם להפסקת אש. הוא ציין כי יש להם מידע מודיעיני ומדיני, לפיו יש לחץ כבד מצד ממשל ארה”ב על ישראל (ערוץ היוטיוב אלג’זירה מבאשר, 11 בפברואר 2024).
  • “על פי המקורות יודעי הדבר”, אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר בפגישה עם משלחת מארגונים הפלסטינים עם שר החוץ האיראני, כי העובדה שישראל לא דחתה רשמית את תגובת חמאס למסמך פריס, והעובדה שלא שיגרה שליח למשא ומתן בקהיר, הם עדות לכך שהיא אינה מוכנה לדחות לחלוטין את התגובה, אלא מפעילה לחץ, באמצעות הקלף של רפיח, על חמאס רק כדי להביא להתקדמות במשא ומתן. הוא הוסיף כי במסמך פריס לא דיברו על “היום שאחרי”, וזו אינדיקציה לכך שהמטרה העיקרית של ישראל היא להוציא את החטופים מידיהם (אתר ערוץ אלמיאדין, 9 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-11 בפברואר שעה 11:15), כי מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 28,176 פלסטינים ונפצעו 67,784 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 11 בפברואר 2024).
  • דווח כי ב-10 בפברואר 2024 הותקף רכב משטרה בשכונת אלבראזיל ברפיח. בתקיפה נהרגו השוטרים סאמי עבד אלעאל ומנד’ר אלפרא (חשבון X של צפא, 10 בםפברואר 2024).
כלי רכב המשטרה שהותקף
(חשבון X @palhand1948, 10 בפברואר 2024)
כלי רכב המשטרה שהותקף
(חשבון X @palhand1948, 10 בפברואר 2024)
  • דובר צה”ל מסר כי בהכוונה מודיעינית, תקפו כלי טיס באזור רפיח , את אחמד אליעקובי, פעיל חמאס אשר היה אחראי על סידורי האבטחה של בכירי חמאס ושימש כמנהל בכיר במשטרת מחוז רפיח. יחד עימו נהרגו אימן רנתיסי, פעיל צבאי ובכיר במחלקת החקירות בביטחון הכללי של חמאס ושוטר במשטרת מחוז רפיח (חשבון X של דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024). הפלסטינים דווחו כי מפקד מחלקת החקירות של רפיח, אחמד אליעקובי, סגנו אימן אלרנתיסי, וראש מחלקת חקירות האספקה, אבראהים שתאת, נהרגו בתקיפת כלי רכבם בשכונת תל אלסלטאן ברפיח (חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024).
תקיפת הפעילים (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)     תקיפת הפעילים (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)
תקיפת הפעילים (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024)
כלי הרכב שהותקף עולה באש (חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024).     אחמד אליעקובי (חשבון X של Maram Mayed, 10 בפברואר 2024)
מימין: כלי הרכב שהותקף עולה באש (חשבון X של שהאב, 10 בפברואר 2024). משמאל: אחמד אליעקובי (חשבון X של Maram Mayed, 10 בפברואר 2024)
 אימן אלרנתיסי (דף הפייסבוק של כאמל ע'ריב, 10 בפברואר 2024).     אבראהים שתאת (דף הפייסבוק של מחמוד שתאת, 10 בפברואר 2024)
מימין: אימן אלרנתיסי (דף הפייסבוק של כאמל ע’ריב, 10 בפברואר 2024).
משמאל: אבראהים שתאת (דף הפייסבוק של מחמוד שתאת, 10 בפברואר 2024)
  • גדודי אלמג’אהדין הודיעו על מותם של מספר מחברי המועצה הצבאית של ההתארגנות, מתקיפות צה”ל: המפקד זאהר עטא אללה (אבו אסמאעיל); המפקד פאדי אלאע’א (אבו אלמנד’ר); המפקד נמר חרז (אבו מחמד); המפקד מחמוד כפינה (אבו אלהנוד)[1]; והאסיר המשוחרר מחמד אלנג’אר (אבו אנס) (ערוץ הטלגרם של “גדודי אלמג’אהדין”, 8 בפברואר 2024).

המצב ברצועה

  • במסיבת עיתונאים שערך באסם נעים, ראש המחלקה המדינית של חמאס ברצועת עזה, בתום ביקור שערך במאוריטניה. ציין נעים כי המצב ברצועת עזה קשה מאוד יש הרס רב של תשתיות, ומספר הפצועים שצריכים לצאת לטיפול בחו”ל הגיע ל-70,000 פצועים ול-55,000 נשים בהריון, לאור המחסור החריף בציוד ואמצעים רפואיים. הוא הזהיר מפני רעב בציינו שתושבים נאלצים לחפש צידוקים הלכתיים לאכילת בשר של חיות אסורות (האתר המאוריטני אלסראג’, 8 בפברואר 2024; האתר המאוריטני אלאח’בארי, 8 בפברואר 2024).
באסם נעים במסיבת העיתונאים עם נציג חמאס במאוריטניה, מחמד צבחי אבו צקר (האתר המאוריטני אלאח'בארי, 8 בפברואר 2024)
באסם נעים במסיבת העיתונאים עם נציג חמאס במאוריטניה, מחמד צבחי אבו צקר (האתר המאוריטני אלאח’בארי, 8 בפברואר 2024)
  • ביום שישי 9 בפברואר 2024 דווח כי לראשונה מאז תחילת המלחמה נערכה תפילת יום השישי בלב מחנה הפליטים ג’באליא, שבצפון הרצועה. דווח כי אלפי בני אדם התאספו לתפילה באזור שפונו ממנו ההריסות לצורך התפילה (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024; חשבון X של פלטפורמת העורף של משרד הפנים ברצועה, 9 בפברואר 2024).
תפילת יום שיש בג'באליא (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024)     תפילת יום שיש בג'באליא (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024)
תפילת יום שיש בג’באליא (אתר ערוץ אלערבי, 9 בפברואר 2024)
מעבר רפיח
  • לשכת הנשיאות המצרית הכחישה את טענתו של הנשיא ביידן בנאומו האחרון לפיה בתחילת המלחמה ברצועת עזה מצרים סגרה את מעבר רפיח מתוך חשש שישראל תגרום להגירה בכוח של פלסטינים למצרים. בהצהרה מטעם הלשכה נטען כי מצרים פתחה את מעבר רפיח להכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה החל מהרגע הראשון ללא תנאים ומגבלות. עם זאת, נמסר כי התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות בצד העזתי של המעבר הפריעו ועצרו את תהליך העברת הסיוע. עוד צוין כי 80% מהסיוע ההומניטרי המועבר לרצועה מסופק על ידי מצרים (דף הפייסבוק של דובר הנשיאות המצרית, 9 בפרואר 2024).
ארגון משט לרצועת עזה
  • קואליציית צי החירות, ארגון גג המאחד מספר ארגונים אזרחיים, וביניהם ארגון IHH התורכי שארגן את משט המרמרה ב-2010, הכריזה בדף הפייסבוק שלה כי היא מתכננת לחדש את המשטים כדי להסיר את המצור על רצועת עזה. זאת, לאחר שנציגי הארגונים החברים בקואליציה נועדו באיסטנבול כדי לתכנן את הקמפיינים. לדברי הקואליציה, המשט יכלול אלפי טונות של סיוע הומניטרי שיועבר ישירות לפלסטינים בעזה. ע”פ ההודעה, הספינה חנט’לה תפליג שוב מצפון אירופה לעזה במאי 2024. בהודעה נמסר כי נציגי הארגונים החברים ב”קואליציית צי החירות 2″ התכנסו באיסטנבול כדי לתכנן את הקמפיינים (אתר “קואליציית צי החירות”, 10 בפברואר 2024). זאהר ביראוי, יו”ר הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה, שהינה חברה מייסדת בקואליציית צי החירות, מסר כי הקואליציה תשלח את שתי הספינות הראשונות בתחילת חודש הרמצ’אן, החל בשבוע השני של חודש מרץ (קדס פרס, 10 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • במהלך סוף השבוע, 11-8 בפברואר 2024, קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 24 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, כולל טיל אלמאס (Al-Mas) אלקטרו-אופטי, רקטות, רקטות קטיושה וכן מסוג פלק 1 (Falaq 1) וברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) וירי תותחים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 11-8 בפברואר 2024).
  • להלן אירועים בולטים:
    • תקיפת “מפקדת חטיבת חי”ר שלוש” בבסיס עין זיתים באמצעות עשרות רקטות קטיושה. עוד נמסר כי הירי בוצע כתמיכה בעם הפלסטיני ברצועה ובתגובה לפגיעה בכפרים ובמיוחד התקיפה על אלנבטיה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 9 בפברואר 2024).
    • ב-9 בפברואר 2024 בשעות הערב זוהו עשרות שיגורים משטח לבנון לעבר רמת הגולן, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה שיגורים רבים. לא היו נפגעים. זמן קצר לאחר השיגורים הותקף אחד המשגרים באזור קלעת דבה שבלבנון, וכלי טיס השמיד אותו (דובר צה”ל, 9 בפברואר 2024). חזבאללה קיבל אחריות על תקיפת “מחנה קלע” של צה”ל ברמת הגולן באמצעות עשרות רקטות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 בפברואר 2024).
    • ב-9 בפברואר 2024 קיבל חזבאללה אחריות על שיגור טיל נ”ט אלקטרו-אופטי מסוג אלמאס נגד טנק מרכבה במוצב אלבע’דאדי. נטען, כי הטנק הושמד. חזבאללה פרסם סרטון שתיעד את התקיפה. יש לציין, כי טיל זה מאפשר פגיעה במטרות, שאין עמן קשר עין ישיר והוא יכול להגיע למטרה מלמעלה ולא בכינון ישיר.
אזור המטרה במוצב אלבע'דאדי, כפי שהוא נראה ממצלמת הטיל טרם שיגורו.      המטרה, טנק מרכבה, שניות ספורות טרם נפגע (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 בפברואר 2024)
מימין: אזור המטרה במוצב אלבע’דאדי, כפי שהוא נראה ממצלמת הטיל טרם שיגורו. משמאל: המטרה, טנק מרכבה, שניות ספורות טרם נפגע (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10 בפברואר 2024)
    • חזבאללה קיבל אחריות על תקיפת בית החייל בקריית שמונה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 בפברואר 2023).
    • חזבאללה דיווח, כי השתלט על כלי טיס בלתי מאויש תצפית מסוג Skylark (רוכב שמיים) של צה”ל (אלמנאר, 11 בפברואר 2024).
כלי טיס בלתי מאויש עליו השתלט חזבאללה  (אלמנאר, 11 בפברואר 2024)    כלי טיס בלתי מאויש עליו השתלט חזבאללה  (אלמנאר, 11 בפברואר 2024)
כלי טיס בלתי מאויש עליו השתלט חזבאללה (אלמנאר, 11 בפברואר 2024)
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב שורת יעדים צבאיים של חזבאללה ביניהם משאית אמצעי לחימה, תשתית טרור ומבנה צבאי באזור אלחיאם, נבטיה וכפר חמם (דובר צה”ל, 8 בפברואר 2024). שלוש מפקדות צבאיות באזור אלנקורה ועיתא אלשעב, ותשתיות טרור באזור אלחיאם ומרוחין, מבנה צבאי באזור בנת ג’בל ועמדת תצפית באזור מרכבה (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024).
  • כלי תקשורת לבנוניים דיווחו כי כלי טיס בלתי מאויש שיגר טיל לעבר אזור מטל אלג’בל באלח’יאם וכי שלושה סורים נפצעו (אלמנאר, 10 בפברואר 2024). דווח, כי בתקיפה בחולא, כשלושה ק”מ ממערב לקריית שמונה, נהרג אדם אחד ותשעה נפצעו (ערוץ הטלגרם של אלמיאדין, 10 בפברואר 2024). רדיו נור דיווח על תקיפה באזור ג’בשית (רדיו נור, 9 בפברואר 2024).
 תקיפת אתר צבאי של יחידת ההגנה האווירית של חזבאללה.     תקיפת מפקדה צבאית של יחידת ההגנה האווירית של חזבאללה (דובר צה"ל, 10 בפברואר 2024)
מימין: תקיפת אתר צבאי של יחידת ההגנה האווירית של חזבאללה. משמאל: תקיפת מפקדה צבאית של יחידת ההגנה האווירית של חזבאללה (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2024)
תקיפות בכפרכלא (חשבון X של עלי שעיב, 8 בפברואר 2024).     משמאל קומת בית במרכבא שנהרסה בתקיפת כלי טס בלתי מאויש (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)
מימין: תקיפות בכפרכלא (חשבון X של עלי שעיב, 8 בפברואר 2024). משמאל קומת בית במרכבא שנהרסה בתקיפת כלי טס בלתי מאויש (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)
 תקיפה במארון אלראס.      תקיפה באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)
מימין: תקיפה במארון אלראס. משמאל: תקיפה באלח’יאם (חשבון X של עלי שעיב, 9 בפברואר 2024)
תקיפות באלנאקורה (חשבון X של Fouad Khreiss, 10 בפברואר 2024)
תקיפות באלנאקורה (חשבון X של Fouad Khreiss, 10 בפברואר 2024)
הרוגים באירועים
  • כלי תקשורת מסרו כי ישראל תקפה כלי רכב באלנבטיה. רשת אלערביה דיווחה מפי “מקור ביטחוני” כי ממידע ראשוני עולה כי בתקיפה נהרגו שני פעילי חזבאללה (אלערביה, 8 בפברואר 2024).
  • חזבאללה דיווח על מותם של ארבעה פעילים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10-9 בפברואר 2024):
    • מחמד עלי פיאצ’, המכונה לואא’ אלחסין, יליד 1997 מאנצאר בדרום לבנון.
    • חסן חסין ח’ליפה, המכונה עמאר, יליד 1989 מאלצרפנד ותושב אלע’אזיה בדרום לבנון.
    • ח’ליל מחמד עלי פארס, המכונה חמזה, יליד 1969 מעיתרון בדרום לבנון ותושב ג’דרא בהר הלבנון.
    • עמאד אחמד מלחם, המכונה שבל אלזהראא’, יליד 1999 מאלנאקורה בדרום לבנון.
  הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10-9 בפברואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10-9 בפברואר 2024)
  • בתקיפה שבוצעה באזור חולא נהרג חסין מוסא חסין. עלי מחמד נמר מהדי, חייל בכוחות ביטחון הפנים הלבנוניים נפצע ונפטר מאוחר יותר מפצעיו (אלמנאר; חשבון X של Fouad Khreiss, 11 בפברואר 2024).
הרוג כוחות ביטחון הפנים הלבנוניים
 (חשבון X של Fouad Khreiss, 11 בפברואר 2024)
הרוג כוחות ביטחון הפנים הלבנוניים
(חשבון X של Fouad Khreiss, 11 בפברואר 2024)
ניסיון התנקשות בפעיל חמאס
  • עדי ראייה דיווחו כי במהלך טיסה של שני כלי טיס בלתי מזוהים באזור ג’דרא, כחמישה ק”מ צפונית לצידון, נשמעו פיצוצים (אלאח’באר, 10 בפברואר 2024). מאוחר יותר נמסר כי בתקיפה בג’דרא נהרגו שני בני אדם ונפצעו שניים נוספים וכי “אישיות פלסטינית” הצליחה לשרוד את התקיפה (אלמיאדין, 10 בפברואר 2024). “מקור ביטחוני” מסר כי בכיר חמאס, באסל אלצאלח, שהיה אחראי על גיוס פעילים ביהודה ושומרון שרד את התקיפה בעיירה ג’דרא (אלערביה, 10 בפברואר 2024).
אזור התקיפה (אלאח'באר, 10 בפברואר 2024).      המכונית שהותקפה (חשבון X של hamid mutasher, 10 בפברואר 2024)
מימין: אזור התקיפה (אלאח’באר, 10 בפברואר 2024). משמאל: המכונית שהותקפה (חשבון X של hamid mutasher, 10 בפברואר 2024)
התבטאות בכירי חזבאללה
  • נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, אמר כי ארה”ב אחראית על היכולת הצבאית של ישראל, ומכאן שהיא האחראית הבלעדית על הפסקת הלחימה. הוא הדגיש כי מספיק להפעיל לחץ על ממשלת ישראל שכן היא רק כלי שארה”ב מנהלת על פי רצונה (אלעהד, 10 בפברואר 2024).
יוניפי”ל
  • יוניפי”ל הודיע, כי מושקעים מאמצים אינטנסיביים במטרה למנוע את התרחבות הסכסוך לאור חילופי האש המתנהלים מדי יום (האו”ם, 10 בפברואר 2024).
  • “מקור ביטחוני” חשף כי תושבים המתגוררים בדרך אבו אלאסוד – כות’ריה אלרז, עצרו שני כלי רכב של הגדוד הספרדי של יוניפי”ל. עוד נמסר כי היה עימות בין התושבים לכוח לאחר שהוא נע במסלול שנמצא מחוץ לאזור המשימה של יוניפי”ל מדרום לליטאני ולא אושרה תנועתו. צבא לבנון פעל לפתרון התקרית ולליווי של כלי הרכב של יוניפי”ל ( אלאח’באר, 8 בפברואר 2024).
ממשל לבנון
ביקור שר החוץ האיראני בבירות
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, הגיע ב-9 בפברואר 2024 לביקור בבירות. עם הגיעו ללבנון, אמר עבדאללהיאן במסיבת עיתונאים, כי איראן תמשיך בתמיכתה ב”התנגדות” בלבנון וכי היא רואה בביטחון לבנון את ביטחונה שלה ואת ביטחון האזור. הוא שיבח את חזבאללה ואמר, כי הוא מילא את תפקידו בהרתעה באומץ לב ובחוכמה. הוא הוסיף, כי תמיכת ארה”ב בישראל ובראש הממשלה נתניהו תסתיים בכישלון מוחלט וכי ישראל מנסה לגרור את ארה”ב לביצה של מלחמה במזרח התיכון. עוד אמר עבדאללהיאן, כי לאחר ארבעה חודשים של “רצח עם ותקיפות ציוניות” ברצועת עזה ובגדה המערבית, ישראל לא השיגה אף אחת ממטרותיה המוצהרות (תסנים, 9 בפברואר 2024).
  • עבדאללהיאן נועד עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, עם עבדאללה בו-חביב, שר החוץ, עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני ועם חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה. בפגישה עם נצראללה דנו השניים בהתפתחויות המדיניות והביטחוניות באזור, במיוחד בדרום לבנון וברצועת עזה. עבדאללהיאן הדגיש, כי כל פתרון מדיני צריך להיות מבוסס על זכויות העם הפלסטיני, ושיבח את התנהלות “ההתנגדות” במשא ומתן. נצראללה הביע הערכתו לעמדותיו של מנהיג איראן לנוכח ההתפתחויות בזירה הפלסטינית ואמר, כי אין ספק בנוגע לניצחון הפלסטינים ו”ההתנגדות”. בפגישתו עם מיקאתי אמר עבדאללהיאן, כי היו שניסו ליצור חילוקי דעות בין הממשלה והעם בלבנון לבין “ההתנגדות”, אך הם נכשלו בכך. הוא ציין, כי ההתפתחויות בעזה הולכות לקראת פתרון מדיני, אך נתניהו ממשיך לראות את הפתרון במלחמה כדי להציל את עצמו (פארס; איסנ”א, 10 בפברואר 2024).
 פגישת חסין אמיר עבדאללהיאן עם חסן נצראללה בבירות (אלמנאר, 10 בפברואר 2024)    פגישת עבדאללהיאן עם זיאד אלנח'אלה ובכירי ארגונים נוספים בבירות (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 10 בפברואר 2024)
מימין: פגישת חסין אמיר עבדאללהיאן עם חסן נצראללה בבירות (אלמנאר, 10 בפברואר 2024).
משמאל: פגישת עבדאללהיאן עם זיאד אלנח’אלה ובכירי ארגונים נוספים בבירות (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 10 בפברואר 2024)
  • כמו כן, נועד עבדאללהיאן עם משלחת של ראשי הארגונים הפלסטיניים, ובהם זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, וג’מיל מזהר, סגן מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין. בפגישה נכחו מג’תבא אמאני, שגריר איראן בלבנון, ומהדי שושתרי , עוזר שר החוץ לענייני מערב אסיה וצפון אפריקה. עבדאללהיאן הודה לראשי הארגונים והדגיש את הצורך באחדות העמדה הפלסטינית. הוא הדגיש, כי רק לעם הפלסטיני יש הזכות לקבוע את גורלו. זיאד אלנח’אלה סקר את ההתפתחויות ברצועת עזה ואמר, כי הזמן פועל לטובת “ההתנגדות” בשעה ש”האויב הישראלי” לא השיג אף אחד מיעדיו ונמצא בלחץ. הוא הביע הערכה לתפקיד איראן ו”ציר ההתנגדות” במערכה ברצועת עזה. חמדאן הודה, אף הוא, לאיראן על תמיכתה הנמשכת במאבק נגד ישראל (אלמיאדין, 9 בפברואר 2024). 
  • “מקורות” מסרו כי מטרת ביקורו של שר החוץ האיראני היא להרגיע את בעלות בריתה של איראן, ובמיוחד את חזבאללה, כדי שלא ירחיבו את העימות הצבאי עם ישראל ויכבדו את הפסקת האש כשהיא תיכנס לתוקף (אלאנבאא’, 10 בפברואר 2024).
  • בתום ביקורו בלבנון, הגיע שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, לסוריה, שם הוא צפוי להיפגש עם נשיא סוריה, בשאר אסד (איסנ”א, 11 בפברואר 2024).
התבטאויות בכירי ממשל לבנון
  • נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל, מסר כי האיומים החוזרים ונשנים של בכירים ישראלים אינם מפחידים אותם. הוא הזהיר כי אם צה”ל ינסה להתקדם ולו מטר אחד לתוך שטחי לבנון, תנועת אמל מוכנה להגן על המדינה. ברי הבהיר כי סגנון הלחימה הנוכחי אינו המגרש שלהם והוא אינו תואם ליכולות שלהם, ולכן הם נמצאים כרגע בעיקר בעמדת הגנה. ברי הוסיף כי במהלך פגישותיו עם נציגים בינלאומיים הוא מתעקש להעניק לסוגיית העקורים הלבנונים בדרום לבנון את מקומה הראוי ולהדגיש כי נושא חזרתם של תושבים אלו לבתיהם נמצא בראש סדר העדיפויות, והם אלו שזקוקים לערבויות ולא ישראל (אלג’מהוריה, 9 בפברואר 2024). בהקשר זה יצוין כי לאחרונה היו מעורבים מספר פעילי אמל בירי לעבר ישראל וכמה פעילים אף נהרגו.
  • לאחר ביקורו בוושינגטון, נועד אליאס בו צעב, סגן יו”ר הפרלמנט הלבנוני, בלונדון עם שרה מקינטוש, יועצת ראש ממשלת בריטניה לענייניים בינלאומיים ובפגישה נוספת עם ג’יימס הייפי, שר הכוחות המזוינים הבריטי, ועם טארק מחמוד אחמד, שר המדינה לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה. במהלך הפגישות דנו הצדדים בהתפתחויות המלחמה ברצועת עזה ובהשלכותיה על לבנון ובצורך לעצור את התוקפנות נגד הרצועה כנקודת מוצא לשקט כולל באזור. הם גם הסכימו על הצורך בהעברת סיוע צבאי לצבא לבנון לאור חשיבות תפקידו בשמירה על הביטחון ועל היציבות (אלנשרה, 8 בפברואר 2024).
  • הקטור חג’אר, שר הרווחה הלבנוני, מסר כי ההחלטה להפסיק את מימון אונר”א תוביל לסיום הסיוע לכ-250,000 פליטים פלסטיניים. לדבריו, במידה והמימון ייפסק, כ-40,000 ילדים לא יוכלו לקבל חינוך ותופסק התמיכה במרפאות הפלסטיניות המעניקות סיוע ל-20,000 פליטים, ויופסק הטיפול ב-600 חולי סרטן. הוא ציין כי 80% ממשפחות הפליטים חיות מתחת לקו העוני, ולבנון לא יכולה לשאת מצב כזה מפני שאין למדינה משאבים כלכליים, בתי ספר, בתי חולים או תרופות לסרטן, ואפילו ללבנונים עצמם אין גישה לכל אלו. נשיאה של לבנון בנטל הפליטים הסורים והפלסטינים תגרום ללחץ עצום על הכלכלה הלבנונית החלשה ממילא, והיא תערער את הסביבה החברתית במדינה ותאלץ את לבנון להעניק אזרחות לפליטים הסורים והפלסטינים (ספוטניק בערבית, 9 בפברואר 2024).
.סוריה
  • “מקור צבאי סורי” מסר כי ב-9 בפברואר 2024 סביבות השעה 13:10 חדרו שני כלי טיס בלתי מאוישים לשטח סוריה מאזור רמת הגולן. כוחות ההגנ”א הסוריים פעלו והפילו אותם מערבית לדמשק. במקביל דווח על קולות פיצוצים הנשמעים מעל דמשק (אלוטן, 9 בפברואר 2024). בדיווח נוסף נמסר על תקיפה באזור אלדימאס בפריפריית דמשק (ערוץ הטלגרם של אלוטן, 10 בפברואר 2024).
  • בהקשר לכך, דווח כי היעד לתקיפה היה מבנה בקרא אלאסד (Qura Al-Assad), כחמישה ק”מ מצפון-מערב לדמשק בקרבת אזור אלדימאס (Al-Dimass). צוין, כי לפחות שלושה בני אדם, שזהותם אינה ידועה, נהרגו וכמה נוספים נפצעו. בנוסף לכך, דווח כי באזור שהותקף שוהים אנשי צבא בכירים ופוליטיקאים רמי דרג (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון שישה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו מעל ל-3,060 מבוקשים מהם מעל ל-1,350 הינם פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בפברואר 2024).
  •   כוחות ביטחון ישראליים פעלו בבית אמר (צפונית לחברון), עצרו מספר מבוקשים ואיתרו מעבדה לייצור מטעני נפץ. בנוסף, החרימו הכוחות עשרות כלי רכב בלתי חוקיים, ציוד צבאי, חומרי הסתה, בקבוקי תבערה מוכנים לשימוש ואמצעי לחימה נוספים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בפברואר 2024). בתקשורת הפלסטינית דווח על 14 פלסטינים שנעצרו במהלך פעילות כוחות הביטחון במקום (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 10 בפברואר 2024). עיריית בית אמר הודיעה על ביטול יום העבודה בעירייה בעקבות פעילות כוחות הביטחון במקום (דף הפייסבוק של עיריית בית אמר, 10 בפברואר 2024).
פעילות כוחות הביטחון בבית אמר (דף הפייסבוק ראמאללה ניוז, 10 בפברואר 2024)    פעילות כוחות הביטחון בבית אמר (דף הפייסבוק ראמאללה ניוז, 10 בפברואר 2024)
פעילות כוחות הביטחון בבית אמר (דף הפייסבוק ראמאללה ניוז, 10 בפברואר 2024)
  • בליל 9-8 בפברואר 2024 פעלו כוחות הביטחון במספר מוקדים ביהודה ושומרון ביניהם מחנה הפליטים טולכרם – שם עצרו ארבעה מבוקשים. בכפרים אלמע’יר וסנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה) עצרו הכוחות מספר מבוקשים והחרימו כספים שנועדו למימון פעילות טרור (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 9 בפברואר 2024).
פעילות מנגנון הביטחון של הרשות
  • גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים פרסם הודעה שבה טען כי פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצרו מספר מפעיליו והחרימו את כלי נשקם. ההודעה הדגישה כי הנשק של גדוד ג’נין מכוון נגד ישראל (הכיבוש) והמתנחלים, וקראה לפעילי מנגנוני הביטחון לשחרר את הפעילים וכלי נשקם (אתר ערוץ פלסטין אליום, 9 בפברואר 2024). יצוין כי יום קודם לכן דווח ברשתות החברתיות שמנגנוני הביטחון עצרו שלושה פעילי גדוד ג’נין בשכם (חשבון X של באסל אבו חסאן, 8 בפברואר 2024; ערוץ הטלגרם @jenencamb, 8 בפברואר 2024).
אירועי יום שישי
  • מחלקת ההקדשים בירושלים מסרה כי בתפילת יום שישי בהר הבית ב-9 בפברואר 2024 השתתפו כ-25 אלף בני אדם, המספר הרב ביותר של מתפללים מאז תחילת המלחמה. השיח’ מחמד חסין, דרשן מסגד אלאקצא והמופתי של ירושלים והשטחים הפלסטיניים, אמר בדרשה כי מסגד אלאקצא הוא חלק מהאמונה שלהם וכי הם לא יוותרו על גרגר מאדמתו, ובשום פנים ואופן לא יתקיים מקח וממכר לגביו. כן הדגיש כי מסגד אלאקצא הוא של המוסלמים בלבד, ואיש אינו יכול לחלוק אותו איתם (אלג’זירה.נט, 9 בפברואר 2024).
התפילה באלאקצא (אלג'זירה.נט, 9 בפברואר 2024)
התפילה באלאקצא (אלג’זירה.נט, 9 בפברואר 2024)
  • בראמאללה ואלבירה התקיימה לאחר תפילת יום שישי, בתגובה לקריאת חמאס, תהלוכת תמיכה ברצועת עזה ובהתנגדות. הצועדים קראו קריאות תמיכה בהתנגדות, וקריאות שבח ללבנון, תימן ועיראק. בתהלוכה הונפו דגלי פלסטין, דגלי חמאס, ודגלי תימן, עיראק, דרום אפריקה וחזבאללה (אלערבי אלג’דיד, 9 בפברואר 2024).
התהלוכה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 9 בפברואר 2024)     התהלוכה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 9 בפברואר 2024)
התהלוכה בראמאללה (אלערבי אלג’דיד, 9 בפברואר 2024)
הודעה על מות אסיר פלסטיני
  • הרשות לענייני אסירים ומועדון האסיר הפלסטיני מסרו על מותו של העציר המנהלי מחמד אחמד ראתב אלצבאר, בן 21, מהעיירה אלט’אהריה, שהיה עצור מאז מאי 2022, ובנובמבר 2023 מעצרו המנהלי הוארך בארבעה חודשים. נטען כי הוא מת כתוצאה מרשלנות רפואית בבית החולים “הדסה” לאחר שהועבר לשם מכלא עופר, כיוון שסבל מסיבוכים של מחלה ממנה סבל והוא נזקק לסוג מסוים של תרופות שסירבו לספק לו. זהו האסיר הפלסטיני השמיני שמת בבתי הכלא בישראל מאז תחילת המלחמה (ופא, 8 בפברואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, נועד עם סיגריד קאך, מתאמת האו”ם לשיקום הרצועה, ודן עימה בדרכים להגברת הסיוע לרצועת עזה ולספק לתושביה ציוד רפואי שיגיע דרך כלל המעברים. אשתיה הדגיש את חשיבות פתיחת משרד לעניינים ההומניטריים ברצועה כדי לעקוב ולתעד מקרוב את “פשעי הכיבוש” (ופא, 8 בפברואר 2024).
  • “מקורות” מסרו לאתר החדשות הסעודי אלשרק כי אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, מתכנן להרכיב ממשלה טכנוקרטית חדשה לקראת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה וכי שיקום הרצועה וביטחונה יהיו בראש מעייניה. עוד ציינו “המקורות” כי אבו מאזן מינה את מחמד מצטפא, ראש קרן ההשקעות הפלסטינית, כאחראי על משימה זאת. “המקורות” הוסיפו כי לבקשת אבו מאזן, צוות מומחים הכין תכנית לשיקום רצועת עזה שכוללת הקמת רשות לשיקום שתהיה בפיקוח הבנק הבינלאומי וכי אבו מאזן יציג את הרעיון בפני אמיר קטר במהלך פגישתם בדוחה ביום שני הקרוב (12 פברואר 2024). “גורמים” בחמאס מסרו כי הם מברכים על שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית בכל הנוגע לשיקום הרצועה, אך דרשו לבחון ולהבין מה כל צעד כולל, מי יהיו חברי הממשלה ומה יהיה אופי הגוף שיפקח על השיקום. חמאס גם דורשת שיהיה גוף שיפקח על הממשלה ורשות השיקום, ושגוף זה יכלול גורמים מדיניים פלסטינים שונים ואישים לאומיים עצמאיים. לדברי המקורות, חמאס בירכה על מאמצי של קטר להגיע להבנות פנים פלסטיניות והתנועה התחייבה לא לשבש מאמצים אלה (אלשרק, 10 בפברואר 2024).
  • בראיון שהעניק מחמד דחלאן, בכיר פתח הגולה, הוא הבהיר כי הוא אינו מעוניין למלא את תפקיד המנהיג העתידי של הרשות המתחדשת. באשר לאפשרות שחמאס תמלא תפקיד פוליטי בזירה הפלסטינית לאחר 7 באוקטובר, אמר דחלאן כי לא נמצא כוח שיכול למחוק את חמאס באופן סופי, מכיוון שחמאס זה רעיון. לדבריו, הוא לא צופה בהכרח השתתפות חמאס או של נציגי ארגונים אחרים בממשלה, אלא ממשלת טכנוקרטים. הוא גם ציין כי בשלב המעבר הזמני יהיה צורך בתמיכה ובהשתתפות של כל הגורמים כדי להצליח לייצב את המצב הפנימי ולהגיע לבחירות כלליות. בהתייחסו לאבו מאזן, דחלאן טען כי בהתאם לסקרי דעת קהל, אחוז גדול מהפלסטינים דורש ממנו להתפטר ולכן עדיף לו לעזוב לאחר נאום היסטורי שהוא מכיר בו בטעויותיו, וחובה עליו ועל הצוות שלו להשיב את הריבונות לעם ולא לאפשר לגורמים אחרים להכריע את העתיד במשא ומתן חשאי . בהמשך דבריו, הדגיש דחלאן כי הוא מתנגד לחלוטין ללקיחת בני ערובה אזרחים, אך הבהיר שהוא לא מגנה חטיפת חיילים (פוליטיקו, 9 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • דווח על תקיפת בסיס Green Village בשדה הנפט אלעמר שבאזור דיר אלזור וכי אף גורם לא קיבל אחריות ( SAMA , אלמיאדין , 8 בפברואר 2024). כמו כן דווח על תקיפת בסיס קוניקו בגבול עיראק-סוריה (אלערבי, 9 בפברואר 2024) וכי שלושה טילים פגעו בבסיס) ספוטניק, 9 בפברואר 2024). “מקור ביטחוני” מסר שמערכות ההגנה האוויריות של הכוחות האמריקניים באזור שדה הנפט קוניקו במזרח סוריה הגיבו לשש תקיפות של כלי טיס בלתי מאוישים לאזורם (רויטרס, 10 בפברואר 2024). ההערכה היא כי המיליציות הפרו-איראניות עומדות מאחורי התקיפות. לא דווח על נפגעים.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק גינתה את מותו של וסאם מחמד צאבר, פעיל בכיר בגדודי חזבאללה, בעקבות תקיפת הכוחות האמריקניים ב-7 בפברואר 2024 ומסרה כי ארה”ב אינה מוותרת על שיפלותה ואינה מבינה דבר מלבד תקיפות והיא הפרה את כללי הלחימה. לדברי ההודעה, “פשעים” אלה לא מותירים לארגונים ברירה אלא לדבוק באחריותם כלפי בני עמם בכל נסיבות שיהיו. הם קראו לאחיהם בג’האד להצטרף לשורות ההתנגדות בגירוש הכיבוש בעיראק ובאזור (ערןץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 9 בפברואר 2024).
  • יצוין כי ההודעה פורסמה לאחר שדווח כי מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, הגיע להסדר עם חלק מהמיליציות בעיראק לעצירת ההתקפות במדינה. ולאחר שבכיר צבאי אמריקני מסר כי הם הבהירו לממשלת עיראק שהם לא יתקפו אם ההתקפות על כוחות ארה”ב תפסקנה (אלג’זירה, 9 בפברואר 2024).
  • פואד חסין, שר החוץ העיראקי, מסר בריאיון כי המתח בין איראן לארה”ב הוא גבוה וכי הם לא יכולים לפתור את הבעיות שלהם על אדמות עיראק ששילמה כבר מחיר גבוה מאוד. הוא הביע תקוה ששני הצדדים יפסיקו את התקיפות. לדבריו, בעיראק פועלות מיליציות פרו איראניות לא רצויות שתוקפות חיילים אמריקניים. הוא ציין כי הם העבירו להם מסר לפיו אם ימשיכו בפעולותיהם, הם ידחפו את המדינה למלחמה שבכלל לא קשורה אליהם (רשת BBC, 11 בפברואר 2024).
תימן
  • במהלך סוף השבוע דיווחו החות’ים על מספר תקיפות אמריקאיות-בריטיות נגד יעדים בתימן ביניהם שלוש תקיפות במחוז אלחדידה, שתי תקיפות באזור אלקטינאת במחוז באקם, תקיפות באלג’באנה ובאלדריהמי שבאלחדידה (אלמסירה, 9, 10 בפברואר 2024).
  • במקביל הודיע פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) על מספר תקיפות שביצעו הכוחות נגד כלי שיט בלתי מאוישים וטילי שיוט שהיו וכנים לשיגור בשטחים שבשליטת החות’ים במסגרת מניעת פגיעה בכלי שיט בים האדום (חשבון X של פיקוד המרכז, 10-8 בפברואר 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים, נשא נאום בו התייחס להריגתו של בכיר בגדודי חזבאללה בעיראק. הוא ציין כי ארה”ב ובריטניה ביצעו עד כה 86 תקיפות על אדמות תימן במסגרת מאמציהן להגן על ספינות ישראליות בים האדום. הוא הדגיש כי התקיפות לא השפיעו כלל על יכולתם הצבאית, וכי הפעולות שלהם נמשכות באופן רציף והם לא יעצרו עד להפסקת התוקפנות והמצור על רצועת עזה. הוא שיבח את החזית בעיראק על התרומה שלהם להתנגדות שהובילה להסלמה מצד ארה”ב. הוא ציין שהחות’ים ממשיכים לסייע ל”פלסטין” בעזרת הפעולות הימיות וימשיכו לעשות כך עד שהתוקפנות תיפסק וציין כי פעולות אלו פוגעות באופן וודאי בכלכלת ישראל. הוא הזכיר כי החות’ים ביצעו השבוע חמש פעולות גדולות שבהן אחת, שלטענת ארה”ב נמשכה 14 שעות. עוד ציין כי החות’ים תקפו גם באילת וכי “הציונים באילת” נמצאים בחרדה תמידית והמצב הכלכלי שם נפגע בוודאות (אלמסירה, 8 בפברואר 2024).
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים וראש צוות המשא ומתן של החות’ים, הדגיש כי הפעולות בים האדום הן נפרדות משיחות השלום עם סעודיה וכי מטרתן ברורה, הן מכוונות נגד ספינות ישראליות ואלו שמפליגות לכיוונה והפעולות הללו נמשכות ותמשכנה עד שתסתיים התוקפנות נגד רצועת עזה ויסתיים המצור בהכנסת סיוע לרצועה (אלשרק אלאוסט, 9 בפברואר 2024).
  • גרמניה שלחה פריגטה לקראת השקת הכוח הימי של האיחוד האירופי בים האדום שיחל לפעול במחצית פברואר 2024. הספינה מיועדת להגנה אווירית ומצוידת במכמי”ם שיכולים לזהות מטרות בטווח של עד 400 ק”מ ובטילים נגד טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים בטווח של יותר מ-160 ק”מ. מפקד הצי הגרמני מסר בהקשר זה כי נתיבי סחר ימיים חופשיים הם הבסיס לתעשייה שלהם וליכולת שלהם להגן על עצמם (רויטרס, 8 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, הזהיר מפני העימות המתרחב באזור בציינו כי להרחבת הפעולות הצבאיות ישנן השלכות חמורות. הוא הדגיש את הדרישה להפסקת אש מידית ברצועת עזה וציין את מאמציהם בנושא. הוא גם הדגיש שהקמת מדינה פלסטינית היא הדרך היחידה ליציבות באזור (אלקאהרה, 10 בפברואר 2024).
ירדן
  • יחיא אבו עבוד, יו”ר איגוד עורכי הדין הירדנים, מסר כי האיגוד, יחד עם איגודי עורכי דין וארגונים משפטיים ערביים, הגיש תלונה לתובע בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) ב-2 בפברואר 2024 במטה בית הדין בהאג, נגד בכירים ואישים בישראל בגין ביצוע “מעשים המהווים פשע של רצח עם שבוצע במדינת פלסטין”. לדבריו, זו התלונה הראשונה מבין תלונות שתוגשנה לבית הדין. אבו עבוד ציין כי התלונה התבססה על אוסף של תיעודים וראיות בנוגע ל”פשעים”, ועל ההחלטה האחרונה של בית הדין הבינלאומי בתגובה לתלונה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל. לדבריו, התלונה היא יישום, בין היתר, של ההחלטות הנובעות מהצהרת אלג’יריה (הקואליציה הבינלאומית לתמיכה בתיק המשפטי של העם הפלסטיני).[2] צויין כי הצוות הבינלאומי כלל את איגוד עורכי הדין הירדניים, איגוד עורכי הדין הפלסטינים, ההתאחדות הלאומית של ארגוני עורכי הדין האלג’יראים, האיגוד הלאומי של השופטים האלג’יראים, ארגון עורכי הדין בתוניסיה ואיגוד עורכי הדין של מאוריטניה (סוכנות הידיעות הירדנית, 5 בפברואר 2024). אבו עבוד אמר כי התלונה תיבחן ע”י משרד התובע הכללי, ותתקיים פגישה עם התובע הכללי ובית הדין במהלך השבועיים-שלושה הקרובים למעקב אחר התלונה, שכללה את השמות של נשיא ישראל הרצוג, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר הביטחון, יואב גלנט, ובכירים ישראלים נוספים (אתר אלג’זירה.נט, 6 בפברואר 2024).
סעודיה
  • סעודיה אירחה ב-8 בפברואר 2024 פגישה של שרי החוץ הערבים כדי לדון בהתפתחויות ברצועה. בפגישה השתתפו ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, מחמד בן עבדאלרחמן אלת’אני, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, שר החוץ המצרי, סאמח שכרי ומזכיר הועד הפועל אש”ף, חסין אלשיח’. בפגישה הדגישו הנוכחים את הצורך לסיים את המלחמה ברצועת עזה, להגיע להפסקת אש מיידית ומוחלטת, להבטיח הגנה על אזרחים בהתאם למשפט ההומניטרי הבינלאומי, ולהסיר את כל ההגבלות המונעות כניסת סיוע הומניטרי לשטחי הרצועה. הם הביעו את תמיכתם בסוכנות אונר”א וקראו לכל תומכיה למלא את תפקידם בתמיכה במשימות הומניטריות עבור פליטים פלסטינים. הם גם הדגישו את החשיבות של נקיטת צעדים בלתי הפיכים ליישום פתרון שתי המדינות ולהכרה במדינת פלסטין על פי הקווים של ה-4 ביוני 1967, עם מזרח ירושלים כבירתה, בהתאם להחלטות הבינלאומיות תוך הדגשה כי רצועת עזה מהווה חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני הכבוש ודחו את כל פעולות העקירה הכפויה (אלערבי אלג’דיד, 9 בפברואר 2024,אלאח’באריה, 8 בפברואר 2024).
  • פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, נועד בסעודיה עם פיליפ לזריני, הנציב הכללי של אונר”א, וקרא למדינות התורמות להמשיך את תמיכתן בסוכנות (חשבון X של משרד החוץ הסעודי, 8 בפברואר 2024).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, נועד בוושינגטון עם אולף שולץ, קנצלר גרמניה. השניים דנו בין היתר במאמצים למנוע הסלמה אזורית במזרח התיכון. הם גם אישרו מחדש את מחויבותם לזכותה של ישראל להגנה עצמית בהתאם לחוק הבינלאומי והדגישו את הצורך להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 10 בפברואר 2024).
או”ם
  • בתגובה לפעילות צה”ל אמר פולקר טורק, הנציב העליון של האו”ם לזכויות אדם, כי ההרס השיטתי של מבנים שישראל מבצעת ברצועה לצורך הקמת אזור חיץ אינו חוקי וזהו פשע מלחמה. עוד טען כי ישראל לא סיפקה סיבות משכנעות להרס כה נרחב של תשתיות אזרחיות וכי עקירה בכפייה של אזרחים עלולה להיות אף היא פשע מלחמה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 8 בפברואר 2024).
ג’האד עולמי
איום דאעש נגד היהודים
  • מוסד ההסברה אלעאדיאת, המזוהה עם דאעש, פרסם ב-9 בפברואר 2024 כרזה שבה נכתב “אנו באים, יהודים. את התפשטות הח’ליפות לא יעצרו גבולות ולא ימנעו אותו כלבי היהודים [קרי: משטרים הערביים המשתפים פעולה עם ישראל]״ (טלגרם, 9 בפברואר 2024).
כרזת מוסד אלעאדיאת, המזוהה עם דאעש (טלגרם, 9 בפברואר 2024)
כרזת מוסד אלעאדיאת, המזוהה עם דאעש (טלגרם, 9 בפברואר 2024)

[1] גדודי אלמג'אהדין כבר הודיעו ב-16 בינואר 2024 על מותו של מחמוד כפינה, שהיה מפקד חטיבת מחוז המרכז.
[2] הכוונה לכנס המשפטי הבינלאומי שהתקיים ב-30-29 בנובמבר באלג'יר, תחת הכותרת "צדק לעם הפלסטיני", בהשתתפות עורך הדין הצרפתי ז'יל דובר (Gilles Devers) , ובכיר בחמאס, סאמי אבו זהרי.