מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-13 במרץ 2024, 13:00)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 13 במרץ 2024)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 13 במרץ 2024)

הפלגת ארבעה כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 12 במרץ 2024)

הפלגת ארבעה כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 12 במרץ 2024)

תחילת העבודות להקמת המזח הימי (דף הפייסבוק ראמללה ניוז, 13 במרץ 2024)

תחילת העבודות להקמת המזח הימי (דף הפייסבוק ראמללה ניוז, 13 במרץ 2024)

פצצה מסוג GBU-39, שנפלה ככל הנראה ממטוס קרב ישראלי בלבנון (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)

פצצה מסוג GBU-39, שנפלה ככל הנראה ממטוס קרב ישראלי בלבנון (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)

כלי טיס בלתי מאויש של צה

כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל שביצע את התקיפה (חשבון X אלעאצפה ניוז, 13 במרץ 2024)

תיעוד פעילות כוחות הביטחון הישראלים (אתר צה

תיעוד פעילות כוחות הביטחון הישראלים (אתר צה"ל, 13 במרץ 2024)

תיעוד פעילות כוחות הביטחון הישראלים (אתר צה

תיעוד פעילות כוחות הביטחון הישראלים (אתר צה"ל, 13 במרץ 2024)

התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של האתר הפלסטיני ראדאר ניוז, 12 במרץ 2024)

התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של האתר הפלסטיני ראדאר ניוז, 12 במרץ 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפןנית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות בדרום הרצועה בשכונות ח’אן יונס. במרכז הרצועה פעלו באזור דיר אלבלח.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 590 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: על רקע הקיפאון במשא ומתן בנושא הפסקת האש ועסקת חטופים, מנסים גורמים בינלאומיים לקדם את הנושא ולהציע מתווים שונים שיקדמו עסקה בטווח הזמן המיידי. נמסר כי משלחת חמאס תצא בקרוב לסבב שיחות נוסף בקהיר. בכירי חמאס ציינו כי למרות ההצעות שקיבלו הם ממשיכים לדבוק בתנאים שהציבו.
  • סיוע לרצועה: פיקוד המרכז של צבא ארה”ב הודיע על הפלגתם של ארבעה כלי שיט למזרח התיכון הנושאים ציוד ואספקה כדי להקים את המזח הזמני ברצועת עזה.
  • הזירה הצפונית: במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות לביצוע 11 תקיפות. יש לציין, כי ב-12 במרץ 2024 שיגר חזבאללה את מטח הרקטות הגדול ביותר (לדבריו כמאה רקטות) מאז תחילת המלחמה. באזור צור בוצע סיכול מהאוויר של פעיל בזרוע הצבאית של חמאס בלבנון.
  • יהודה ושומרון: נער בן 15 ביצע פיגוע דקירה במחסום המנהרות. שני אנשי ביטחון נפצעו. מבצע הפיגוע נורה ונהרג. ניסיון דקירה נוסף היה בישוב גבעת רונן דרומית לשכם. לא היו נפגעים.
  • הרשות הפלסטינית: נמסר, כי אבו מאזן בחר במחמד מצטפא לכהן כראש ממשלת הרשות הפלסטינית הבא. המהלך נעשה בסכמה וגיבוי מלא של ארה”ב ומדינות ערב, אולם בהתנגדות תנועת פתח.
  • מיליציות פרו איראניות: “מקור בהתנגדות העיראקית” מסר כי הם ימשיכו בפעולותיהם הצבאיות נגד מוצבים “בשטחים הפלסטיניים הכבושים” במהלך חודש רמצ’אן . החות’ים שיגרו טיל בליסטי לעבר משחתת אמריקאית בים האדום. הטיל לא פגע בכלי השיט ולא דווח על נזק או נפגעים. כוחות צבא ארה”ב והקואליציה הבינלאומית המשיכו בפעילותם נגד החות’ים.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. צפון הרצועה: תקיפות בג’באליא. העיר עזה: תקיפות בשכונות אלזיתון ואלדרג’. מרכז הרצועה :תקיפות בדיר אלבלח, ח’אן יונס: טנקים של צה”ל תקפו מבנים בשכונת חמד בצפון מערב העיר. במקום מתנהלים חילופי אש כבדים (מען, 13 במרץ 2024).
 כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות תקיפות צה"ל בג'באליא, במזרח ובדרום העיר עזה (מימין), ואודות פעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד אשר בצפון-מערב ח'אן יונס, ותקיפות צה"ל במזרח ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 12 במרץ 2024)    כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות תקיפות צה"ל בג'באליא, במזרח ובדרום העיר עזה (מימין), ואודות פעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד אשר בצפון-מערב ח'אן יונס, ותקיפות צה"ל במזרח ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 12 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות תקיפות צה”ל בג’באליא, במזרח ובדרום העיר עזה (מימין), ואודות פעילות כוחות צה”ל בשכונת חמד אשר בצפון-מערב ח’אן יונס, ותקיפות צה”ל במזרח ח’אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 12 במרץ 2024)
תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 13 במרץ 2024)     תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 13 במרץ 2024)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 13 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו ואף העמיקו את הלחימה בדרום הרצועה בשכונות חמד בח’אן יונס, עבסאן הגדולה, עבסאן הקטנה ובאלקרארה (דובר צה”ל, 13 במרץ 2024).
  • האני אלשאער, כתב ערוץ אלג’זירה, תיעד את תקיפות צה”ל בשכונת חמד. לדבריו, פעולת צה”ל בשכונה נמשכת מזה 12 ימים, חיל האוויר וטנקים של צה”ל מבצעים ירי לעבר מספר מבנים. עשן רב מיתמר במקום בשל התקיפות. במקביל, תיעד הכתב גם את תקיפות צה”ל באלקרארה (צפונית-מזרחית לח’אן יונס) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 13 במרץ 2024). מאוחר יותר דיווחו עלי תקשורת פלסטינים על יציאת כוחות צה”ל משכונת חמד.
תקיפות צה"ל בשכונת חמד בח'אן יונס (מצד ימין) ובאלקרארה (מצד שמאל) 
(ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 13 במרץ 2024)
     תקיפות צה"ל בשכונת חמד בח'אן יונס (מצד ימין) ובאלקרארה (מצד שמאל) 
(ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 13 במרץ 2024)
תקיפות צה”ל בשכונת חמד בח’אן יונס (מצד ימין) ובאלקרארה (מצד שמאל)
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 13 במרץ 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות במרכז הרצועה בעיקר נגד חוליות חמושות המצויות בשטח (דובר צה”ל, 13 במרץ 2024). בדיר אל באלח ביצעו כוחות צה”ל תקיפות נרחבות והשמידו תשתיות טרור רבות בהן פירי מנהרות מבצעיות, עמדות שיגור נ”ט ואתרי כינוס של מחבלים (דובר צה”ל, 13 במרץ 2024).
 תקיפת עמדות נ"ט של חמאס.     תקיפת תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 13 במרץ 2024)
מימין: תקיפת עמדות נ”ט של חמאס. משמאל: תקיפת תשתיות טרור של חמאס (דובר צה”ל, 13 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר במזרח דיר אלבלח (חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר במזרח דיר אלבלח (חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 590 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 249 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • על רקע הקיפאון במשא ומתן בנושא הפסקת האש ועסקת חטופים, מנסים גורמים בינלאומיים לקדם את הנושא ולהציע מתווים שונים שיקדמו את הנושא בטווח הזמן המיידי:
    • ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, אמר כי הם נחושים להגיע להפסקת אש של לפחות שישה שבועות שבמהלכה ישוחררו חטופים, לאחר שזו תושג, הם ינסו להתקדם משם להסדר קבוע יותר. עוד ציין כי מבצע צבאי ברפיח שלא יגן על אזרחים הוא לא דבר שנשיא ארה”ב ג’ו ביידן יוכל לתמוך בו (רויטרס, 12 במרץ 2024).
    • מחמד אלאנצארי, דובר משרד החוץ הקטרי, מסר כי הם פועלים להשגת הפסקת אש קבועה ברצועת עזה וכי מאמצי המשא ומתן נמשכים והם אף יתגברו במהלך חודש רמצ’אן. הוא ציין כי למרות שהם לא קרובים להגעה להסכם הם אופטימיים והם סומכים על ארה”ב שתפעיל לחץ על ישראל במסגרת המשא ומתן (אלג’זירה, 12 במרץ 2024).
    • “מקורות מצריים” המעורים בתהליך המשא ומתן מסרו כי מצרים הזמינה את משלחת חמאס לבקר בקהיר בימים הקרובים כדי לבחון “תכנית אמריקאית משופרת” בעניין השגת הפוגה בלחימה. זאת, בניסיון לנצל את חודש רמצ’אן להגעה להסכם הפסקת אשר ייתן למתווכים הזדמנות להתגבר על נקודות המחלוקת, ולתושבי רצועת עזה הוא יעניק הזדמנות להירגע בימים הראשונים של רמצ’אן. “מקור מצרי” העריך שמשלחת חמאס תבקר במצרים בימים הקרובים כדי להתעדכן בנושא המגעים שערכו המתווכים בתקווה להגיע להסכם שניתן לתארו כ”רגיעה הומניטרית”, ולא “הפוגה”, במטרה להפחית את עוצמת המאבק ולהקל על תושבי הרצועה. הוא הוסיף כי מאחורי המתווה המשופר ניצב ממשל ארה”ב, שרוצה לשפר את תנאיהם של החטופים הישראליים ולהבטיח הגעה זמנית של תרופות ומזון לאור ההידרדרות במצב ברצועה, שמשפיעה גם על חטופים (אלערבי אלג’דיד, 12 במרץ 2024). בהקשר זה ציין מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, כי אין לו מידע על יציאת משלחת חמאס למצרים בימים הקרובים, אך ציין כי עדיין קיימת הזדמנות להגיע להסכם (אלערבי אלג’דיד, 12 במרץ 2024).
  • “גורם בחמאס” מסר כי הם קיבלו הצעה בינלאומית להפסקת אש ממושכת ברצועת עזה. לדבריו, ההצעה כוללת שחרור ילדים, נשים וקשישים חטופים. הוא גם ציין כי הם הסכימו ליוזמה אמריקנית מתוקנת הקובעת הפסקת אש וחזרה הדרגתית של התושבים העקורים. לדבריו, משלחת חמאס תגיע לקהיר תוך מספר ימים כדי לדון בפרטי העסקה ולהתחיל ליישם אותה (אלערביה, 12 במרץ 2024).
  • וליד אלכילאני, האחראי על ההסברה בחמאס בלבנון, חזר וציין, כי דרישות חמאס הן דרישות הומניטריות גרידא, כמו חזרת התושבים העקורים, מתן קורת גג, הכנסת סיוע מספק, בעוד שדרישות ישראל הן דרישות “זדוניות ובלתי אנושיות”. לדבריו, הם ממשיכים לנהל התייעצויות ומגעים כדי להגיע להסכם שיספק את הפלסטינים ויענה על שאיפותיהם והיקף הקורבנות שהקריבו במהלך המערכה. לדבריו, ישראל רוצה להרוויח זמן באמצעות הפוגה זמנית שלאחריה תתחדש הלחימה, ומכל סעיפי המשא ומתן היא מעוניינת רק בנושא החטופים. אלכילאני שב והדגיש כי לא יהיה הסכם ללא הגעה להפסקת אש כוללת ברצועת עזה, נסיגת צה”ל מכל אזורי הרצועה, הכנסת סיוע, אספקה ​​וקורת גג למחוזות צפון הרצועה והעיר עזה, חזרת העקורים, ומשא ומתן אמיתי בנושא עסקת החטופים ללא כל מכשולים. הוא הביע את אמונתו כי יגיע הזמן שבו ישראל תיכנע לתנאיהם. הוא הזכיר את “עסקת שליט”, כאשר בתחילת המשא ומתן ישראל הציעה לשחרר אסיר פלסטיני אחד תמורתו, אבל לאחר שהם הקשיחו את עמדותיהם, היא הצליחה לשחרר 1,027 אסירים פלסטינים (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 12 במרץ 2024).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר כי מה שהגיע אליהם באמצעות יותר מערוץ תקשורת אחד הוא שישראל רוצה לשחרר את החטופים ולהמשיך במלחמה. לדבריו, הכדור נמצא כעת במגרש הישראלי, לא במגרש של חמאס, שעמדתה הייתה אמנם חיובית ומתקדמת, אך היא לא תסכים להסכם בכל מחיר. הוא ציין שלאחרונה התקיימה פגישה עם הארגונים הפלסטיניים, שבמהלכה הם עודכנו על פרטי המשא ומתן, וחמאס האזינה לדעותיהם. הוא ציין כי בידיהם קלפים רבים, וכי ישראל לא תוכל לכפות את מבוקשה באמצעות מעשי טבח (אתר ערוץ אלמיאדין, 12 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-13 במרץ נכון לשעה 12:30, כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 88 פלסטינים ונפצעו 135 נוספים. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 31,272 פלסטינים ונפצעו 73,024 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 13 במרץ 2024).
סיוע לרצועה
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע על הפלגתם של ארבעה כלי שיט למזרח התיכון הנושאים ציוד ואספקה כדי להקים את המזח הזמני ברצועת עזה (חשבון Xשל פיקוד במרכז, 12 במרץ 2024).
הפלגת ארבעה כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 12 במרץ 2024)
הפלגת ארבעה כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 12 במרץ 2024)
תחילת העבודות להקמת המזח הימי (דף הפייסבוק ראמללה ניוז, 13 במרץ 2024)      תחילת העבודות להקמת המזח הימי (דף הפייסבוק ראמללה ניוז, 13 במרץ 2024)
תחילת העבודות להקמת המזח הימי (דף הפייסבוק ראמללה ניוז, 13 במרץ 2024)
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה (הנשלטת ע”י חמאס) טענה, כי המאמצים לסייע לרצועת עזה הם ברמה מינימאלית ביותר. לדבריה, ספינת הסיוע הספרדית נושאת לכל היותר תכולה של משאית אחת או שתיים וייקח מספר ימים עד שתגיע לרצועת עזה ותפרוק תכולתה. הלשכה קראה לפתוח את כל מעברי הגבול להכנסת הסיוע (אתר פאלאינפו, 13 במרץ 2024).
“היום שאחרי”
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הם בעד הקמת ממשלת הסכמה לאומית פלסטינית לזמן מוגדר שיהיו לה משימות ברורות. הוא ציין כי לא היה להם קשר עם לשכת אבו מאזן מאז תחילת המלחמה, אבל הם עומדים בקשר עם תנועת פתח (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה מבאשר, 12 במרץ 2024).
ביקורת על בכירי חמאס
  • ברשתות החברתיות נרשמו ביקורת וגילויי זעם כלפי הנהגת חמאס בראשות אסמאעיל הניה וח’אלד משעל בשל ארוחת הפאר שהם סועדים בקטר עם צאת הצום לעומת תושבי רצועת עזה חשבון X של גולש פלסטיני מעזה המתכנה בשם Gufara, 13 במרץ 2024).
הביקורת כלפי הנהגת חמאס בקטר לעומת תושבי רצועת עזה שלהם (חשבון X של גולש פלסטיני מעזה המכונה Gufara, 13 במרץ 2024)
הביקורת כלפי הנהגת חמאס בקטר לעומת תושבי רצועת עזה שלהם (חשבון X של גולש פלסטיני מעזה המכונה Gufara, 13 במרץ 2024)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 11 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, רקטות קטיושה, רקטות מסוג ברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 13-12 במרץ 2024). יש לציין, כי ב-12 במרץ 2024 שיגר חזבאללה את מטח הרקטות הגדול ביותר (לדבריו כמאה רקטות) מאז תחילת המלחמה.
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, אמר כי מטח הרקטות ששיגר חזבאללה היה תגובה הולמת שמטרתה למנוע מישראל להרחיק לכת. לדבריו, הם מחויבים להמשיך במדיניות זו כדי להגן על לבנון. עוד ציין כי כאשר ממשלת ישראל תעצור את הטבח ברצועת עזה, גם שאר החזיתות יעצרו, כולל החזית בלבנון. ברגע שתהיה הפסקת אש ברצועה, היא תחול גם דרום לבנון (הוול סטריט ג’ורנל, 13 במרץ 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • דובר צה”ל מסר נתונים אודות פעילותו בחמשת החודשים האחרונים בלבנון. על פי הנתונים, ביצעו כוחות צה”ל יותר מ-1,200 תקיפות נגד יעדי חזבאללה מהאוויר ויותר מ-3,100 יעדים מהיבשה בשטח לבנון וסוריה. בין המטרות שנתקפו: מחסני אמצעי לחימה, מבנים צבאיים שיועדו לפעילות התקפית של חזבאללה ומפקדות מבצעיות בהן שהו מחבלים. כמו כן נתקפו עשרות חוליות מחבלים אשר התכוונו לבצע או ביצעו ירי נ”ט ושיגור רקטות לעבר שטח ישראל. מאז תחילת הלחימה הרגו כוחות צה”ל יותר מ-300 מחבלים ופצעו יותר מ-750 מחבלים ביניהם חמישה מפקדים בכירים. התקיפות פגעו ביכולות האוויריות והקרקעיות של חזבאללה ושל הצמרת הפיקודית שלו (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024).
  • מטוסי קרב תקפו תשתית טרור של חזבאללה באזור אלעדיסא ומבנה צבאי באזור עיתא אלשעב. כמו כן בוצע ירי ארטילרי לעבר מקורות שיגור רקטות לעבר ישראל. בנוסף, תקפו מטוסי קרב שתי מפקדות צבאיות של חזבאללה באזור בעלבכ שבעומק לבנון. באתרים אלו אוחסנו אמצעים המשמשים את הארגון לצרכי התעצמות (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024). ב-12 במרץ 2024 בשעות הערב תקף צה”ל שתי תשתיות צבאיות בהן פעל חזבאללה בשטח סוריה (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024).
תקיפת תשתיות בסוריה.     תקיפות בבעלבכ (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)
מימין: תקיפת תשתיות בסוריה. משמאל: תקיפות בבעלבכ (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024)
  • ב-12 במרץ 2024 אותרה בשטח לבנון פצצה מונחית בקוטר קטן (Small Diameter Bomb – SDB) מסוג [1]GBU-39, אשר נפלה, ככל הנראה, ממטוס קרב ישראלי מדגם F-35, בשל תקלה טכנית בעת שהיה בדרכו לתקיפה בבקעת הלבנון. הפצצה אותרה באזור הכביש הראשי בעיירה חראג’ל (Hrajel), כ-35 ק”מ ממערב לבעלבכ. צוין, כי כוחות הביטחון של לבנון הגיעו לזירה וחבלן פעל לנטרול הפצצה (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024).
פצצה מסוג GBU-39, שנפלה ככל הנראה ממטוס קרב ישראלי בלבנון 
(חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)
פצצה מסוג GBU-39, שנפלה ככל הנראה ממטוס קרב ישראלי בלבנון
(חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)
  • בתגובה לתקיפות צה”ל, מסר “מקור בחזבאללה” כי ההתנגדות בלבנון לא תשתוק על התקיפות הישראליות, וכי התגובה תהיה בעוצמה זהה בין אם הן מתבצעות בדרום לבנון, בבעלבכ, או בכל אזור בלבנון. לדבריו, הם נמצאים במצב של מלחמה עם ישראל, ללא קשר לאזור בו היא מתקיימת, כל האפשרויות פתוחות, והם ערוכים ומוכנים לכל מצב (אלערבי אלג’דיד, 12 במרץ 2024).
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של שני פעילים מבקעת הלבנון (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 במרץ 2024).
    • מחמד עלי ג’מאל יעקוב, המכונה יאסר זע’יב, יליד 1988 מבעלבכ.
    • סאדק חסין ג’עפר, המכונה כפאח, יליד 1970 מג’רמאש (Jermash).
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 במרץ 2024)     הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 במרץ 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 במרץ 2024)
  • ב-13 במרץ בשעות הבוקר דווח על תקיפת כלי טיס בלתי מאויש נגד כלי רכב בצומת אלחוש (Al-Haoush) בקרבת צור וכי היו הרוגים בתקיפה (אלאח’באר, 13 במרץ 2024). חמאס והזרוע הצבאית שלה, גדודי עז אלדין אלקסאם, הודיעו כי ההרוג הינו עלי האדי מחמד מצטפא, ממחנה הפליטים אלרשידיה, שהיה מפקד בזרוע הצבאית של חמאס בלבנון (אלאח’באר, 13 במרץ 2024).
כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל שביצע את התקיפה (חשבון X אלעאצפה ניוז, 13 במרץ 2024)        כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל שביצע את התקיפה (חשבון X אלעאצפה ניוז, 13 במרץ 2024)
כלי טיס בלתי מאויש של צה”ל שביצע את התקיפה (חשבון X אלעאצפה ניוז, 13 במרץ 2024)
כלי הרכב שהותקף בקרבת צור (אלאח'באר, 13 במרץ 2024)      כלי הרכב שהותקף בקרבת צור (אלאח'באר, 13 במרץ 2024)
כלי הרכב שהותקף בקרבת צור (אלאח’באר, 13 במרץ 2024)
כרזה על מותו של האדי עלי מחמד מצטפא, שנהרג בתקיפה (אלאח'באר, 13 במרץ 2024)
כרזה על מותו של האדי עלי מחמד מצטפא, שנהרג בתקיפה (אלאח’באר, 13 במרץ 2024)

התנגדות למלחמה בלבנון

  • ברחבי לבנון נתלו כרזות במסגרת קמפיין “לבנון לא רוצה מלחמה”. בכרזות נכתב “יישום ההחלטות הבינלאומיות מחזק את היציבות” ו”יישום ההחלטות הבינלאומיות מחזק את האמון בלבנון”. הכרזות עורר את זעמם של מספר צעירים המזוהים, ככל הנראה, עם חזבאללה, שהשליכו בקבוקי תבערה לעברן (Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024).
כרזה בה נכתב "יישום ההחלטות הבינלאומיות מחזק את היציבות" (Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024)
כרזה בה נכתב “יישום ההחלטות הבינלאומיות מחזק את היציבות”
(Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024)
צעירים משליכים בקבוק תבערה לעבר הכרזות (Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024)     צעירים משליכים בקבוק תבערה לעבר הכרזות (Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024)
צעירים משליכים בקבוק תבערה לעבר הכרזות (Sawt Beirut International, 13 במרץ 2024)
ממשל לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ של לבנון, נפגש בבירות עם קונסטנטינוס קומבוס, שר החוץ של קפריסין. בו חביב שיבח אותו על ההחלטה לפתוח מסדרון להעברת סיוע לעם הפלסטיני ברצועת עזה. קומבוס הכחיש את הדיווחים לפיהם רכשה ישראל נמל ימי בקפריסין כדי לשלוט על שיגור הסיוע הימי לרצועת עזה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 12 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פיגועים
  • ב-13 במרץ 2024 בשעות הבוקר, הגיע נער פלסטיני רכוב על אופניו אל מחסום המנהרות (מערבית לבית לחם). בעת שכוחות הביטחון במעבר ניסו לבדוק אותו, הוא שלף סכין והחל לדקור לוחמים שהיו במקום. חייל ומאבטח שהיו במקום ביצעו לעברו ירי והוא נהרג. לוחמת צה”ל ומאבטח נפצעו באורח קל עד בינוני. דווח, כי הדוקר הוא מחמד מראד אבו חאמד, בן 15 מאלח’צ’ר (מערבית לבית לחם) (תקשורת ישראלית, 13 במרץ 2024).
 זירת פיגוע הדקירה במחסום המנהרות (אלקדס, 13 במרץ 2024).     הסכין בה ביצע את הדקירה והאופניים עמן הגיע (חשבון X של שהאב, 13 במרץ 2024)
מימין: זירת פיגוע הדקירה במחסום המנהרות (אלקדס, 13 במרץ 2024). משמאל: הסכין בה ביצע את הדקירה והאופניים עמן הגיע (חשבון X של שהאב, 13 במרץ 2024)
  • ב-12 במרץ 2024, בשעות הערב, הגיע פלסטיני חמוש בסכין ליישוב גבעת רונן (דרומית לשכם) וניסה לדקור ישראלי שהיה במקום. הדוקר נמלט לאחר שנבהל מהכלב של האזרח. לא היו נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות באזור (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 12 במרץ 2024).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון שבעה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,500 מבוקשים מעל ל-1,500 מהם פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 13 במרץ 2024).
  • בליל 13-12 במרץ 2024 פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין. הכוחות החרימו אמצעי לחימה, חשפו והשמידו מטענים שהוטמנו מתחת לצירי תנועה ועצרו מבוקש (חשבון X של דובר צה”ל, 13 במרץ 2024). הפלסטינים דיווחו כי כוחות מיוחדים כיתרו בית במחנה וניהלו חילופי אש עם חמושים במקום. הזרוע הצבאית של חמאס וגדוד ג’נין הודיעו כי פעיליהם ביצעו ירי לעבר הכוחות הישראליים. דווח על שני הרוגים פלסטינים ושני פצועים (ערוך אלג’זירה, 13 במרץ 2024). שני ההרוגים הם רביע אלנורסי ומחמוד אבו אלהיג’א ממחנה הפליטים ג’נין. גופותיהם נעטפו בדגלי חמאס (חשבון X של רדיו אלאקצא, 13 במרץ 2024).
תיעוד פעילות כוחות  הביטחון הישראלים (אתר צה"ל, 13 במרץ 2024)     תיעוד פעילות כוחות  הביטחון הישראלים (אתר צה"ל, 13 במרץ 2024)
תיעוד פעילות כוחות הביטחון הישראלים (אתר צה”ל, 13 במרץ 2024)
  • משרד החוץ הירדני גינה את מותם של שני ירדנים אשר החזיקו בתעודת זהות פלסטינית בטול כרם על ידי כוחות הביטחון הישראלים. המשרד קרא לישראל לחקור באופן מלא את האירוע, לשאת באחריות ולחשוף את נסיבותיו.עוד צוין כי המשרד ינקוט בכל האמצעים הדיפלומטיים הנדרשים בהתאם לחוק הבינלאומי (אלממלכה, 12 במרץ 2024). מדובר בסיכול שביצעו כוחות הביטחון ב-12 במרץ 2024 בטול כרם של מחבל שהיה בדרכו לבצע פיגוע.
חודש רמצ’אן
  • מחלקת ההקדשים בירושלים מסרה, כי למרות הצעדים וההגבלות שהטילה ישראל, כ-45,000 מתפללים השתתפו בתפילת התראויח במסגד אלאקצא ב-12 במרץ בלילה (קדס פרס, 12 במרץ 2024). יצויין כי ברמצ’אן בשנת 2023 דווח על לפחות 50 אלף מתפללים בתפילות התראויח במקום.
התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של האתר הפלסטיני ראדאר ניוז, 12 במרץ 2024)    התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של האתר הפלסטיני ראדאר ניוז, 12 במרץ 2024)
התפילה במסגד אלאקצא (חשבון X של האתר הפלסטיני ראדאר ניוז, 12 במרץ 2024)
הרשות הפלסטינית
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, שוחח עם אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, ובירך אותו ואת הפלסטינים לרגל חודש רמצ’אן. אלסיסי הדגיש את תמיכת מצרים בהנהגה ובפלסטינים ואת מאמציה האינטנסיביים להשיג הפסקת אש ברצועה. אבו מאזן הודה לאלסיסי על המאמצים המצריים לתמוך בזכויות הפלסטינים (דף הפייסבוק של דובר נשיא מצרים, 12 במרץ 2024).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, נועד בראמאללה עם קתרין קולונה, יו”ר הקבוצה להערכת אונר”א. במהלך הפגישה, הדגיש אלמאלכי כי ישראל רוצה לסיים את עבודתה של הסוכנות כדי לחסל את סוגיית הפליטים הפלסטינים וכי הם ערוכים לשתף פעולה ולספק את המידע הדרוש כדי להקל על עבודתה של קבוצת הביקורת. הוא הביע את דאגתו מפני “פשעי” ישראל ביהודה ושומרון הגבלת כניסתם של מוסלמים למסגד אלאקצא במהלך חודש רמצ’אן (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ של הרשות, 12 במרץ 2024).
  • “מקורות פלסטיניים” מסרו כי אבו מאזן בחר במחמד מצטפא לכהן כראש ממשלת הרשות הפלסטינית הבא במקום מחמד אשתיה. לדבריהם, המהלך נעשה תחת הסכמה וגיבוי מלא של ארה”ב ומדינות ערב, אולם בהתנגדות עזה לבחירה בשורות תנועת פתח. מחמד מצטפא שימש בעבר כסגן ראש הממשלה ובתפקיד שר הכלכלה ברשות. כיום הוא משמש כיו”ר קרן ההשקעות הפלסטינית (חשבון X של QUDSN, 13 במרץ 2024).
מחמד מצטפא, ראש הממשלה הפלסטיני המיועד
 (חשבון X של QUDSN, 13 במרץ 2024)
מחמד מצטפא, ראש הממשלה הפלסטיני המיועד
(חשבון X של QUDSN, 13 במרץ 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר במפגש לרגל חודש רמצ’אן בטהראן, כי “ההתנגדות” ברצועת עזה ניצבת איתנה וכי היא “תשפשף את אפם של הציונים בקרקע”. הוא ציין, כי אין ביכולתה של ישראל להכות ב”התנגדות”. ח’אמנהאי הוסיף, כי העולם המוסלמי מחויב לסייע לפלסטין וכי סיוע לאויבי פלסטין אסור מבחינה הלכתית. לדבריו, כמה ממשלות בעולם המוסלמי מסייעות לאויבי העם הפלסטיני ובעזרת האל הן תשלמנה על מעשה בגידה זה (פארס, 12 במרץ 2024). 
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם פואד חסין, שר החוץ העיראקי. השניים דנו ביחסים הבילטרליים בין המדינות ובהתפתחויות ברצועת עזה (תסנים, 12 במרץ 2024). 
  • באגרת לשרי החוץ של המדינות האסלאמיות לרגל חודש רמצ’אן, קרא שר החוץ עבדאללהיאן לסולידריות ולאחדות של העולם המוסלמי כדי להתמודד עם “התוקפנות והפשעים של המשטר הציוני נגד פלסטין” (איסנ”א, 12 במרץ 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • “מקור בהתנגדות העיראקית” מסר כי הם ימשיכו בפעולותיהם הצבאיות נגד מוצבים “בשטחים הפלסטיניים הכבושים” במהלך חודש רמצ’אן במסגרת תוכנתם “לכתר את האויב”. לדברי המקורות, ייתכן והם יתקפו תחנות ומתקנים בעלי השפעה חיונית בנוסף לתקיפות בים התיכון ובים האדום כדי לעצור את תמיכת ארה”ב בישראל (אלאח’באר, 13 במרץ 2024).
תימן
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) פרסם כי ב- 12 במרץ 2024 בין השעות 02:00 ל-04:30 (שעון צנעאא’) שיגרו החות’ים טיל בליסטי לעבר המשחתת USS LABOON בים האדום. הטיל לא פגע בכלי השיט ולא דווח על נזק או נפגעים. כמו כן השמידו כוחות פיקוד המרכז וכלי שיט של מדינות הקואליציה שני כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו מאזורים שבשליטת החות’ים (חשבון X של פיקוד המרכז, 12 במרץ 2024).
  • גורם במשרד ההגנה היווני מסר כי כלי שיט של צבא יוון הפועל במסגרת המשימה הימית של האיחוד האירופי בים האדום ירה לעבר שני כלי טיס בלתי מאוישים וגרם להם לשוב על עקבותיהם ( רויטרס, 13 במרץ 2024).

[1] 39- GBU: היא פצצה מונחית בקוטר קטן למטוסי קרב רב משימתיים מתוצרת ארה"ב והיא מיועדת לפגיעה כירורגית במטרות איכות. ↑