מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 14 בנובמבר 2023, 13:00)

מחבל סמוך לבית החולים.

מחבל סמוך לבית החולים.

אמצעי לחימה שאותרו במרתף בית החולים.

אמצעי לחימה שאותרו במרתף בית החולים.

מנהרה סמויה מבית בכיר חמאס המובילה לבית החולים (אתר דובר צה

מנהרה סמויה מבית בכיר חמאס המובילה לבית החולים (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)

כלים משוריינים של צה

כלים משוריינים של צה"ל בעזה (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)

תקיפות חיל האוויר בשעות הבוקר בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 14 בנובמבר 2023)

תקיפות חיל האוויר בשעות הבוקר בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 14 בנובמבר 2023)

תושבי צפון הרצועה ממשיכים להתפנות דרומה (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023)

תושבי צפון הרצועה ממשיכים להתפנות דרומה (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של שהאב, 14 בנובמבר 2023).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של שהאב, 14 בנובמבר 2023).

הפגנה בראמאללה בדרישה להחרים מוצרים ישראליים, בהשתתפות בכיר פתח צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)

הפגנה בראמאללה בדרישה להחרים מוצרים ישראליים, בהשתתפות בכיר פתח צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה תפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה פעילות כוחות צה”ל ברצועה. מוקדי הפעילות היו מחנה הפליטים שאטי ובית החולים לילדים רנתיסי, שם חשף צה”ל מרתף ששימש את פעילי חמאס ויתכן שהוחזקו בו חטופים ישראלים. בחמאס עדיין טוענים כי הם מסבים אבדות לצה”ל וכי ידם על העליונה. פגיעה במטה הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה עוררה גל של תגובות מצד קטר ומדינות ערביות נוספות.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 365 חיילים וקצינים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. גורמי חמאס ממשיכים לציין כי הם מוכנים לעסקת חילופי חטופים (“שבויים”) וכי ישראל היא זו שמעכבת את העסקה.
  • רצועת עזה: גורמים ברצועה ממשיכים לדווח על מצב קשה. לדברי אונר”א מלאי הדלק אוזל. הסהר האדום האיראני דיווח על סיוע כספי של אזרחי איראן לפלסטינים בשווי של יותר משני מיליון דולרים.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה בצפון ישראל ופעילות צה”ל בתגובה. חזבאללה טען כי ישראל ירתה לעבר עיתונאים שהגיעו לסקר את האירועים. גורמי אופוזיציה בלבנון מזהירים מכך שחזבאללה יגרור את לבנון למלחמה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע. בוצע פיגוע דקירה. פיגוע דקירה נוסף בתל אביב סוכל.
  • ירדן: קריאה לבחון מחדש את היחסים עם ישראל.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: ביממה האחרונה, אחד ממוקדי הפעילות היה מחנה הפליטים שאטי ובית החולים לילדים רנתיסי. דובר צה”ל דיווח כי בסיס של הזרוע הצבאית של חמאס מוקם בבית החולים ואוחסנו בו אמצעי לחימה רבים. במרתף בנין בית החולים נמצאו מספר פריטים אשר יכולים להעיד על אפשרות שחלק מחטופים הוחזקו במקום (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
  • במהלך פעילות כוחות צה”ל בכניסה לבית החולים אלקדס בעיר עזה, ביצעה חולייה, שנטמעה בקרב קבוצת אזרחים בכניסה לבית החולים, ירי RPG וירי מנשק קל לעבר הכוחות. במהלך חילופי האש אזרחים רבים נטשו את בית החולים ומחבלים נוספים יצאו ממבנים באזור ונטמעו בין אזרחים. באירוע נהרגו כעשרים מחבלים (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
  • לוחמים השתלטו על מספר סמלי שלטון ביניהם בית המחוקקים של חמאס, קריית הממשלה, מפקדת משטרת חמאס ופקולטה להנדסה ששימשה כמכון לייצור ופיתוח אמצעי לחימה. כמו כן השתלטו הלוחמים על מתקן בו היו מתחמי אימונים, חמ”ל מבצעים, מתקני חקירות ומתקני מעצר. במתקן אותרו כלי נשק וחומרי הדרכה ולימוד (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
מחבל סמוך לבית החולים.     טנק צה"ל 
שבוצע לעברו ירי מבית החולים (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
מימין: מחבל סמוך לבית החולים. משמאל: טנק צה”ל שבוצע לעברו ירי מבית החולים (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
  • במהלך הפעילות הקרקעית נחשף פיר מנהרה הממוקם במסגד (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023). ב-14 בנובמבר 2023, בשעות הבוקר, פשטו כוחות צה”ל על מפקדתו של איימן נופל, מפקד חטיבה בחמאס שנהרג בתקיפות צה״ל ברצועה לפני מספר ימים (אתר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
אמצעי לחימה שאותרו במרתף בית החולים.      מנהרה סמויה מבית בכיר חמאס המובילה לבית החולים (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
מימין: אמצעי לחימה שאותרו במרתף בית החולים. משמאל: מנהרה סמויה מבית בכיר חמאס המובילה לבית החולים (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)     פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
כלים משוריינים של צה"ל בעזה (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
כלים משוריינים של צה”ל בעזה (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס של חיל האוויר תקפו ביממה האחרונה כמאתיים מטרות חמאס ביניהן פעילים, אתרי ייצור אמצעי לחימה, עמדות שיגור טילי נ”ט ומפקדות צבאיות (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023). בסיכול ממוקד מהאוויר נהרגו מספר פעילי חמאס ביניהם: יעקוב עאשור, אחראי מערך הנ”ט בחטיבת ח’אן יונס; מחמד חמיס דבאבש, ששימש כראש המודיעין הצבאי של חמאס ובשנתיים האחרונות שימש כמזכירו של אחראי תיק היחסים הבינלאומיים בלשכה המדינית; תחסין מסלם, מפקד פלוגת הסיוע הקרבי שהיה אחראי על הכוחות המיוחדים בבית לאהיא; ג׳האד עזאם, קצין חקירות של המודיעין הצבאי בזיתון ומניר חרב, ראש מערך ההסברה בחטיבת רפיח (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)    תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)    תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר בשעות הבוקר בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 14 בנובמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר בשעות הבוקר בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 14 בנובמבר 2023)
  • פעילות ימית: כוחות זרוע הים תקפו מחנה צבאי ששימש את המערך הימי של חמאס, למטרות אימונים ולאחסון אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו במחנה של המערך הימי של חמאס (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)       אמצעי הלחימה שאותרו במחנה של המערך הימי של חמאס (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו במחנה של המערך הימי של חמאס (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
תגובות לפעילות צה”ל
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ציין כי הם ממשיכים לפגוע בכוחות צה”ל באמצעות פיצוץ טנקים וכלי הרכב המשוריינים באמצעות שיגור פצצות מרגמה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 13 בנובמבר 2023).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש המשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים בתנועה, ציין כי צה”ל טרם השיג הישג צבאי אמיתי ברור, וגם לא יצליח להשיג זאת. לדבריו, “ההתנגדות” ממשיכה להכות בו, ומה שצפוי לצה”ל יהיה קשה עוד יותר. צה”ל ימצא מולו את לוחמי ההתנגדות מנהלים מלחמת גרילה מסמטה לסמטה עד שיסלקו אותו כשהוא מובס, וימצא מולו את הפלסטינים שניצבים מאחורי ההתנגדות ומסרבים להניף דגל לבן.
  • בתגובה להצהרת דובר צה”ל על הראיות שנמצאו בבית החולים, אמר אלרנתיסי, כי כל אדם בר דעת נמלא לעג לאור שקריו של דובר צה”ל. בית החולים אלרנתיסי הוקף על ידי צה”ל בטנקים ויושביו הוצאו תחת איומי נשק. כמו כן, לבית החולים יש מרתף המשמש לצרכים רפואיים, והיו בבית החולים תושבים שנעקרו מבתיהם. לדבריו, דובר צה”ל לא הציג שום הוכחה לכך שהמקום משמש למטרות לא רפואיות. הוא גם הציג אמצעי לחימה שמקורם לא ברור, ואם היו חמושים במרתף בית החולים, כפי שדובר צה”ל טוען, הרי שהם היו לוקחים את אמצעי הלחימה איתם. אלחיה גם אמר שדובר צה”ל ציין מקום שהייתה בו מנהרה, ובוודאות, המנהרה איננה בבית החולים, כפי שגם הגרי הודה. לדבריו, הם דרשו ודורשים שגורמים בינלאומיים יגיעו לבתי החולים כדי לבצע בדיקות (אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023).
  • באסם נעים, בכיר בחמאס, בתגובה לראיות שהציג דובר צה”ל, אמר כי מהיום הראשון חמאס הכריזה שהיא מוכנה שתגיע ועדה בינלאומית ניטרלית שתבדוק את כל בתי החולים ברצועת עזה ותיווכח לדעת שהם נקיים מכל פעילות מדינית או צבאית. לדבריו, “הטענות השקריות” של דובר צה”ל לא תחזקנה מעמד כאשר תגענה ועדות החקירה הבינלאומיות. עוד ציין ש”ההתנגדות”, שמטרתה להגן על הפלסטינים, קיבלה החלטה לפיה הם לא יהפכו את המקומות המהווים מקלט בטוח לפלסטינים, כמו בתי החולים או בתי הספר, למקום של איום על ביטחונם (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 14 בנובמבר 2023).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר שישראל מנסה לשווק “התקדמות דמיונית” ברצועת עזה ולנהל מלחמה פסיכולוגית נגד תושבי הרצועה. אולם, “ההתנגדות” גוברת והיא מנהלת את המערכה במודעות, הבנה ויכולות מלאות, ושולטת בשטח. הוא ציין, כי הימצאות טנקים ישראליים במקומות ספציפיים אין פירושה שהם שולטים בשטח ו”ההתנגדות” בעזה מבצעת מבצעים איכותיים ויצירתיים ללא הרף, משמידה את הטנקים והמשוריינים והורגת חיילים בכל חזיתות הלחימה (PALINFO, 13 בנובמבר 2023).
תגובות לפגיעה במטה הוועדה הקטרית
  • נטען כי באחת מתקיפות צה”ל נפגע מטה הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הממוקם במערב העיר עזה. משרד החוץ הקטרי פרסם הודעת גינוי בה ציין כי זוהי “הפרה בוטה” של החוק הבינלאומי. וכי התקיפה היא בגדר הרחבה של מדיניות הפגיעה באנשים, במיוחד כאשר מדובר במטה שפועל כדי להקל על סבלם של תושבי הרצועה. המשרד הדגיש את הצורך בהתגייסות עולמית כדי לחייב את ישראל לשאת באחריות על “פשעיה” ולציית לחוק הבינלאומי ( חשבון X של משרד החוץ, 13 בנובמבר 2023).
  • במקביל נרשמו תגובות נוספות :
    • אחמד אבו זיד, דובר משרד החוץ המצרי, מסר כי מצרים מגנה את התקיפה הישראלית במטה הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה וכי התקיפה היא המשך להפרות המשפט הבינלאומי הנעשות על ידי ישראל. הוא ציין שמעשה זה פוגע בעקרונות אנושיים ולא ניתן להצדיקו. אבו זיד הדגיש את תמיכת מצרים בקטר וקרא לגורמים בינלאומיים לנקוט צעדים כדי להפסיק את התקיפות הישראליות ברצועה (חשבון X של דובר משרד החוץ, 14 בנובמבר 2023).
    • מאע”מ גינתה אף היא את התקיפה וציינה כי שמירה על חיי התושבים והכנסת סיוע הומניטרי נמצאים בראש סדר העדיפויות. היא קראה לקהילה הבינלאומית לפעול כדי למנוע את האלימות בשטח (סוכנות הידיעות המאע”מית, 14 בנובמבר 2023).
    • גם משרד החוץ של סעודיה, כווית ועומאן גינו את התקיפה בציינם כי מדובר בהמשך הפרות מצידה של ישראל.
שיגור רקטות
  • מאז כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועה ניכרת ירידה משמעותית בכמות השיגורים. ביממה האחרונה, שוגרו מספר רקטות לעבר עוטף עזה. בשעות הערב שוגר מטח לעבר מרכז הארץ.
תיעוד פלסטיני של ירי רקטות לעבר ישראל (חשבון X של שהאב, 13 בנובמבר 2023).     פגיעה ישירה של רקטה בבית סמוך לאשקלון (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
מימין: תיעוד פלסטיני של ירי רקטות לעבר ישראל (חשבון X של שהאב, 13 בנובמבר 2023). משמאל: פגיעה ישירה של רקטה בבית סמוך לאשקלון (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה מרצועת עזה כ-9,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ביום הראשון של המלחמה שוגרו מעל ל-3,000 רקטות. כ-12% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים. מערך ההגנה האווירית יירט כ-2,000 שיגורים ועשרות כלי טיס בלתי מאוישים שניסו לחדור לשטח ישראל (דובר צה”ל, 1110 בנובמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 365 מהם חיילים וקצינים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ציין שנערכו מאמצים קטרים לבצע עסקת חילופי שבויים ישראליים בתמורה ל-200 ילדים פלסטינים ו-75 נשים. אולם, ישראל ביקשה לשחרר מאה נשים וילדים. הוא ציין שישראל מעכבת הפוגה לשחרור חטופים שתכלול הפסקת אש ומתן אישור להכנסת סיוע לרצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 13 בנובמבר 2023).
  • ח’ליל אלחיה אמר בתגובה לדבריו של אבו עבידה כי מזה שלושה שבועות הצד הקטרי, בשותפות מצרית, מנהל משא ומתן רציני, אך מה שפוגע בהתקדמות הוא הסחבת מצד ישראל. לדבריו, ישראל נסוגה שלוש פעמים כאשר הצדדים קרובים מאד לחתימת הסכם. עוד ציין, כי הועברה לחמאס רשימה של מאה שמות חטופים, וכי הם אמרו שהם מכירים רק חמישים שמות, אך יש צורך במצב בטוח והפסקת התקיפות כדי לחפש אותם ולמסור אותם לצלב האדום. הוא ציין שחמאס רצינית, ועדיין עומדת מאחורי דבריה כי היא מוכנה לשחרר חמישים מהקטינים והנשים תמורת נשים וילדים פלסטיניים, וייתכן שהמספר יהיה יותר מחמישים והוא יכלול את כל מי שהם ימצאו אצל הארגונים והגורמים האחרים. בתשובה לשאלה מה נדרש כדי להשלים את העסקה, אמר אלחיה כי על ישראל להפסיק עם הסחבת ומשיכת הזמן ולמלא את הדרישות הבאות: מצב נורמלי ובטוח שבו הם יוכלו לחפש את החטופים ולמסור את כולם לצלב האדום; הכנסת סיוע, תרופות וכל צרכי התושבים לכל רצועת עזה, כולל צפון הרצועה; על הטנקים להתרחק ממקומות בהם מצויים אזרחים כדי שההפוגה תתקיים ותימשך ולא תתמוטט ביום הראשון או השני. עוד הדגיש כי הם מוכנים להשלים את העסקה כבר מחר בדרישות הללו (אלג’זירה, 13 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-13 בנובמבר 2023, שעה 20:30), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 11,240 ומספר הפצועים 29,000 (לשכת ההסברה הממשלתית בעזה, 12 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, דיווח שמאגר הדלק שלהם התרוקן לגמרי וכי בקשתם מצה”ל לחדש את המאגר לא נענתה. הוא ציין שהמצב הנוכחי עומד להחמיר עוד יותר וכי המחסור בדלק עשוי להפסיק בימים הקרובים את פעילות האמבולנסים ובתי החולים ברצועה, כמו גם שירותים חיוניים נוספים כמו התפלת מים ופינוי פסולת (רויטרס, 13 בנובמבר 2023).
תושבי צפון הרצועה ממשיכים להתפנות דרומה (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023)      תושבי צפון הרצועה ממשיכים להתפנות דרומה (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023)
תושבי צפון הרצועה ממשיכים להתפנות דרומה (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • וחיד סלימי, ראש ארגון המתנדבים של “הסהר האדום” האיראני, אמר, כי היקף הסיוע הכספי של אזרחי איראן לפלסטינים הגיע בסוף השבוע החמישי למלחמה בעזה ללמעלה מ-873 מיליארד ריאל (יותר משני מיליון דולרים). הוא ציין, כי הכספים הופקדו בחשבונות של “הסהר האדום” בשני בנקים איראנים, שאת פרטיהם מסר (אירנ”א, 14 בנובמבר 2023).
חמאס
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון. במהלך השיחה הדגישו השניים את חשיבות עצירת תוקפנות ישראל והגשת סיוע הומניטרי מהיר לתושבי הרצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 13 בנובמבר 2023).
  • חמאס בירכה על פיטוריה של שרת הפנים הבריטית בעקבות הביקורת שמתחה על התנהלות המשטרה בהפגנות הפרו-פלסטיניות. לדברי חמאס, פיטורי השרה, אשר גינתה את המפגינים למען פלסטין, הוא ניצחון לתנועה העממית בבריטניה המזדהה עם תחושת הדיכוי ומתנגדת ל”פשעי ישראל” ברצועה. חמאס קראה לעמים החופשיים בעולם להסלים את פעילותם ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות להפסקת מלחמת “רצח העם” ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 13 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • נמשכה פעילות חזבאללה בגבול הצפון. בשעות אחר הצהרים בוצעו תקיפות נגד שני מוצב צה”ל.
    בליל 13 – 14 בנובמבר 2023 זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מוצב צה”ל סמוך לגבול. אחד השיגורים יורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית והשאר נפלו בשטח פתוח) דובר צה”ל, 14, 13, בנובמבר 2023). חזבאללה קיבל אחריות על התקיפות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 בנובמבר 2023).
  • כוחות צה”ל השיבו בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי, תקפו עמדת שיגור ומחבל שביצע ירי לעבר ישראל. טנק של צה”ל תקף חולייה שניסתה לשגר טילי נ”ט. בשעות הערב והלילה, תקפו מטוסי קרב תשתיות טרור של חזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו מתחמים בהם אוחסנו אמצעי לחימה ומפקדה (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
  • בכלי תקשורת לבנוניים דווח כי שני בני אדם נהרגו ואחד נפצע בתקיפה ישראלית בכפר עינאתא באזור בנת ג’ביל. דווח שההרוגים היו אזרחים, עוברי אורח (רשת LBCI , אתר לבנון 24 , 13 בנובמבר 2023).
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה הודיע על מותו של עלי מהדי סיף אלדין, המכונה ד’ו אלפקאר, מהעיירה חלבתא (Halabta) ותושב בעלבכ בבקעת הלבנון, שנהרג כ”שהיד בדרך לירושלים” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 בנובמבר 2023).
תמונה שמכילה טקסט, פני אדם, לבוש, איש

התיאור נוצר באופן אוטומטיהרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 בנובמבר 2023)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 בנובמבר 2023)
  • כלי תקשורת לבנוניים דיווחו כי ישראל תקפה אזור בו שהו מספר עיתונאים ביארון שבדרום לבנון וכי התקיפה גרמה לנזק חומרי אך לא היו נפגעים בנפש (חשבון X של אלאח’באר, 13 בנובמבר 2023). חזבאללה גינה את תקיפת אנשי התקשורת, בשעה שהיו בסיור פומבי שנקבע מראש בעיירה יארון (Yaroun), בדרום לבנון. לטענת חזבאללה, מטרתם הייתה לתעד את תקיפות ישראל והתקיפה נגדם נועדה למנוע מהתקשורת להראות את “פעילות הטרור ופשעיה” של ישראל (סימיא, 13 בנובמבר 2023).
תקיפת העיתונאים ביארון בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של אלאח'באר, 13 בנומבר 2023)    תקיפת העיתונאים ביארון בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של אלאח'באר, 13 בנומבר 2023)
תקיפת העיתונאים ביארון בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של אלאח’באר, 13 בנומבר 2023)
  •  תושבי העיירה אבל אלסקי (Ibel Al-Saqi), כתשעה ק”מ מצפון-מזרח למטולה, איתרו כלי טיס בלתי מאויש תלוי בין עצים בעיירה. חיילי צבא לבנון וכוחות יוניפי”ל הגיעו לזירה כדי לברר פרטים לגבי כלי הטיס (סוכנות הידיעות הלבנונית, 14 בנובמבר 2023).
כלי הטיס שאותר (חשבון X של Rasd News Online, 14 בנובמבר 2023)
כלי הטיס שאותר (חשבון X של Rasd News Online, 14 בנובמבר 2023)
אופוזיציה לבנונית
  • מקורות באופוזיציה בלבנון ממשיכים להאשים את חזבאללה כי הוא מעוניין לגרור את לבנון למלחמה אשר המדינה לא תוכל לשאת בעלויותיה. לדבריהם, לא ניתן לקבל שההרס ברצועת עזה יחזור על עצמו בלבנון ואסור לאפשר לחזבאללה לגרור את המדינה למלחמה על חשבון הלבנונים. הם האשימו את הארגון כי בכסות מדומיינת של הזדהות עם רצועת עזה, מיישם הארגון את האינטרס של איראן. הם חזרו והדגישו כי סולידריות עם עזה אין משמעה הקרבת לבנון. לכן, הבהירו המקורות שהמסר שלהם לפסגה הערבית היה שיש להרתיע את חזבאללה ולהסיר את אחיזת הארגון מלבנון, ולהתחייב להחלטות הבינלאומיות ובפרט להחלטות מועצת הביטחון 1701, 1559 ו-1680, ולשמור על לבנון נקייה מסכסוכים (אלג’מהוריה הלבנוני, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פיגוע דקירה
  • ב-14 בנובמבר 2023, ניסה פלסטיני לדקור לוחמי צה”ל בעמדה צבאית בצומת בית עינון, צפונית לחברון. הכוח ירה לעברו והוא נהרג (הצלה יו”ש, 14 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על מותו של מחמד עבד אלמג’יד אלחלאיקה, בן עשרים משיוח’ (צפונית- מזרחית לחברון) (ופא, 14 בנובמבר 2023).
סיכול פיגוע
  • ב-2 בנובמבר 2023 סוכל פיגוע דקירה סמוך לתחנת הרכבת סבידור בתל אביב. שני נערים בני 14, תלמידי בית ספר מאם אלפחם נעצרו ע”י שוטרים לאחר שעוררו את חשדם. בחיפוש על גופם נמצאו שתי סכינים. מחקירתם עלה, כי הם יצאו מביתם עם תיקי בית ספר בבוקר האירוע ועלו על אוטובוס לכיוון תל אביב, במטרה לבצע פיגוע דקירה נגד חיילים. השניים ירדו מהאוטובוס באזור דרך נמיר, הניחו את תיקי בית הספר בצד והחביאו את הסכינים על גופם (דוברות המשטרה, תקשורת ישראלית, 13 בנובמבר 2023).
הסכינים שנמצאו ברשות שני הנערים (דוברות המשטרה, 13 בנובמבר 2023)
הסכינים שנמצאו ברשות שני הנערים (דוברות המשטרה, 13 בנובמבר 2023)
פעילות סיכול ומנע
  • בפעילות כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים נעצרו 36 פלסטינים, מהם 18 פעילי חמאס. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר אלימה שבמהלכה הושלכו אבנים וצמיגים בוערים לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי (אתר צה”ל, 13 בנובמבר 2023). מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,700 מבוקשים כאשר כ-950 הינם פעילי חמאס (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו ביממה האחרונה על שמונה הרוגים, שבעה מהם במחנה הפליטים טולכרם, ואחד בצומת בית עינון (צפונית לחברון) (ופא, 14 בנובמבר 2023).
  • כוחות הביטחון פעלו במחנה הפליטים טולכרם. במהלך הפעילות חשפו הכוחות מטענים שהונחו בצירים ואשר היו מיועדים לפגיעה בכוחות. במהלך פעילות הכוחות, תקף כלי טיס של צה”ל חוליית מחבלים חמושה שיירתה והשליכה מטענים לעברם (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על שבעה הרוגים ו-12 פצועים במהלך חילופי אש ועימותים עם כוחות הביטחון (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 14 בנובמבר 2023).
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של שהאב, 14 בנובמבר 2023). משמאל: פיצוץ מטען במהלך פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 14 בנובמבר 2023)     
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של שהאב, 14 בנובמבר 2023). משמאל: פיצוץ מטען במהלך פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 14 בנובמבר 2023)
  • ב-14 בנובמבר 2023, לפנות בוקר, הרסו כוחות ביטחון ישראליים בכפר עוריף (דרומית לשכם) את דירתו של מהנד שחאדה, פעיל חמאס, שהיה שותף לביצוע פיגוע הירי בתחנת הדלק ליד עלי ב-20 ביוני 2023 בו נהרגו ארבעה ישראלים (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
תקיפת חוליית המחבלים בטל כרם
 (אתר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
     הריסת בית המחבל (אתר צה"ל, 14 בנובמבר 2023).
מימין: הריסת בית המחבל (אתר צה”ל, 14 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת חוליית המחבלים בטל כרם (אתר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
מות אסיר
  • שירות בתי הסוהר מסר על מותו של עצור ביטחוני שחש ברע ופונה לבדיקות במרפאת בית הסוהר. העצור, יליד 1990, תושב אזור השומרון הגיע לבית הסוהר בפברואר 2023 (אתר וואלה, 13 בנובמבר 2023). חמאס מסרה כי מדובר בפעיל התנועה, עבד אלרחמן מרעי, מקראות בני חסאן, מערבית לסלפית (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 14 בנובמבר 2023).
  • בתגובה, פרסם זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, הודעה בה הדגיש כי ישראל מבצעת “פשעים חמורים” נגד האסירים בבתי הכלא, שהגיעו עד לכדי הוצאה להורג וכי השר בן גביר כלל בתכניותיו הוצאה להורג של אסירים (PALINFO, 13 בנובמבר 2023).
הפגנה בראמאללה בדרישה להחרים מוצרים ישראליים, בהשתתפות בכיר פתח צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)      הפגנה בראמאללה בדרישה להחרים מוצרים ישראליים, בהשתתפות בכיר פתח צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
הפגנה בראמאללה בדרישה להחרים מוצרים ישראליים, בהשתתפות בכיר פתח צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
הפגנה בשכם במחאה על המלחמה ברצועת עזה 
(ערוץ הטלגרם של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
הפגנה בשכם במחאה על המלחמה ברצועת עזה
(ערוץ הטלגרם של QUDSN, 13 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח שלושה מכתבים זהים; למזכ”ל האו”ם, לנשיא מועצת הביטחון ולנשיא העצרת הכללית, בהם הדגיש כי יש לעצור את “התוקפנות הישראלית”. הוא גם ציין שחשוב שמועצת הביטחון תתאחד ותדרוש הפסקת אש וסיום “הגירוש הכפוי והענישה הקולקטיבית נגד העם הפלסטיני” (ופא, 14 בנובמבר 2023).
  • מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, טען, כי ממשלת ישראל היא זו שיצרה את המלחמה הזו וכעת היא נוקמת בפלסטינים. עוד ציין, כי הם הזהירו את הקהילה הבינלאומית מפני ממשלת ישראל הנוכחית. אלעאלול גם הדגיש, כי לא הגיוני לדון במה שיהיה אחרי המלחמה לפני שמדברים על הפסקתה (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 13 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • פדא-חסין מאלכי, חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אמר בריאיון כי על המדינות הערביות והמוסלמיות להתאחד ולכפות על ישראל הפסקת אש בהקדם האפשרי. בהתייחסו לוועידת הפסגה הערבית-מוסלמית בריאד, אמר מאלכי, כי כינוס הפסגה היה חשוב וחסר תקדים. הוא הדגיש, עם זאת, כי אין להסתפק בדיוני הפסגה ויש לנקוט בצעדים מעשיים כדי להגן על הפלסטינים ועל זכויותיהם בפורומים הבינלאומיים. (סוכנות הידיעות מהר, 14 בנובמבר 2023).
  • רמצ’אן שריף, דובר משמרות המהפכה, אמר, כי ניסיון ישראל להציג בית חולים בתור מפקדת חמאס בפני דעת הקהל ולטעון שהיא כבשה את מטה הארגון לאחר השתלטותה על בית החולים הוא בדיחה. הוא ציין, כי ארה”ב נושאת באחריות העיקרית להמשך התקיפות הישראליות ולהעדר יכולת לכונן הפסקת אש ולהעביר סיוע הומניטרי לעזה. לדבריו, לא ניתן להכחיש את נוכחותם של יועצים צבאיים אמריקאים ויועצי תקשורת בריטים במלחמה לצד ישראל (תסנים, 14 בנובמבר 2023). 
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • נמשכו התקיפות נגד בסיסי צבא ארה”ב. בשתי הודעות נפרדות, קיבלה התנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפת בסיס באזור שדה הנפט עמר בסוריה ותקיפת בסיס אלקריה אלחצ’ראא’ בסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 14 בנובמבר 2023).
  • אכרם אלכעבי, מזכ”ל מיליציית אלנג’באא’ (“האצילים”) הפרו-איראנית בעיראק, ברך את “גיבורי ההתנגדות האסלאמית בעיראק” שתקפו באילת ופגעו במטרתם. לדבריו, ישראל ושותפותיה צריכות לדעת שהם מסוגלים ליותר והם ישלמו את המחיר על “פשעיהם נגד תושבי רצועת עזה. (חשבון X של אכרם אלכעבי, 13 בנובמבר 2023).
  • “מקור צבאי אמריקאי” מסר, כי ביממה האחרונה הותקפו כוחות צבא ארה”ב בסוריה לפחות ארבע פעמים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות. הוא ציין שלא היו נפגעים ונגרם נזק חומרי קל בלבד ) רויטרס, 13 בנובמבר 2023).
תימן
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג התנועה החות’ית הפרו-איראנית, טען כי שוגרו טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל והדגיש כי אם היה לתימנים גבול ישיר עם ישראל הרי שמאות אלפי תימנים היו מסתערים על ישראל. לדבריו, “הכיבוש הישראלי מבצע את הפשעים האכזריים ביותר נגד העם הפלסטיני”. הוא גם גינה את מדינות הליגה הערבית ומדינות הפסגה האסלאמית (שהתכנסו לאחרונה בסעודיה), בטענה שהן אינן מעוניינות ואינן מסוגלות לפעול ברצינות נגד ישראל (אלמיאדין, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • אחמד אלצפדי, יו”ר הפרלמנט הירדני, קרא לוועדת המשפטים במדינתו לבחון מחדש את ההסכמים שנחתמו עם ישראל. הפרלמנט הירדני אישר את הקריאה “פה אחד”. אלצפדי דרש מהוועדה לקדם הגשת תלונה לבית הדין הבינלאומי ולחקור את “פשעי המלחמה” שמבצעת ישראל בעזה (אלממלכה, 13 בנובמבר 2023).
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, ציין בראיון, כי חמאס לא יצרה את הסכסוך אלא הסכסוך הוא מי שיצר את חמאס. עוד ציין שהמלחמה לא תביא לישראל ביטחון ולא תביא לאזור שלום, וככל שהיא מתארכת כך גוברת האפשרות שהיא תתרחב (אלממלכה, 13 בנובמבר 2023).