מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 15 בנובמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

כוחות צה

כוחות צה"ל מעבירים אינקובטור לבית החולים אלשיפאא' (אתר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)

עצרות תמיכה באסירים בשכם (מימין) ובג'נין (ופא, 14 בנובמבר 2023)

עצרות תמיכה באסירים בשכם (מימין) ובג'נין (ופא, 14 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: צה”ל השלים את ההשתלטות על מחנה הפליטים שאטי. במקביל, השתלטו הכוחות על מספר מוסדות שלטוניים בעיר עזה. בשעות הלילה החלו כוחות צה”ל לבצע פעילות ממוקדת בבית החולים אלשפאא’. הפעולה בוצעה לאחר שהנהלת בית החולים עודכנה מראש על כניסת הכוחות למתחם ולאחר שבוצע מאמץ לפינוי בית החולים מחולים ותושבים חוסים. כוחות צה”ל גם מסרו ציוד רפואי לבית החולים. כניסת הכוחות למתחם בית החולים עוררה גל תגובות נזעמות בקרב ארגוני הטרור, הרשות הפלסטינית וגורמים ערביים.
  • שיגורים לעבר ישראל: חלה ירידה בקצב שיגור הרקטות מרצועת עזה. שלוש רקטות ששוגרו לאזור המרכז גרמו לפציעת מספר אזרחים. כמו כן יורט בים סוף טיל ששוגר לכיוון אילת. שתי רקטות שוגרו מדרום סוריה לעבר מוצבי צה”ל.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 368 חיילים וקצינים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. הפלסטינים ממשיכים להאשים את ישראל בטרפוד כל הסכם לשחרור החטופים. זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר שהשיטה לפיה מתנהל המשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים עלולה לדחוף אותם לפרוש מהעסקה ולשמור את החטופים שבידיהם כדי “להשיג תנאים טובים יותר”.
  • רצועת עזה: משרד הבריאות (בשליטת חמאס) ברצועה ציין כי הוא הוא עודכן מראש על כניסת כוחות צה”ל למתחם בית החולים. אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר הם עדיין ממתינים לפתיחת מעבר רפיח באופן מלא וקבוע.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה על גבול הצפון. צה”ל הגיב בירי ובתקיפות אוויריות.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול של כוחות צה”ל במסגרתה בוצעו מעצרים בעיקר של פעילי חמאס. בחמאס קראו להפגנות ולעימותים עם כוחות הביטחון בתגובה.
  • איראן: בתגובה לפרסום אודות מלגות שהעבירו האיראנים לפעילי חמאס ללימוד מקצועות צבאיים ופרה צבאיים באוניברסיטאות באיראן, ציין שר החוץ לשעבר האיראני, כי איראן תומכת בחמאס אך יחד עם זאת חמאס היא גוף הפועל באופן עצמאי. החות’ים בתימן מאיימים להרחיב את פעילותם נגד ישראל ולפגוע בספינות השטות בים סוף.
  • ירדן: שר החוץ הירדני הדגיש כי לא יוצבו כוחות שמירת שלום ערביים משותפים ברצועת עזה לאחר המלחמה וכי תכנית ממשלת ישראל להשאיר נוכחות ביטחונית ישראלית ברצועה מסוכנת מאוד עבור האזור.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: ב-14 בנובמבר 2023 השלים צה”ל את ההשתלטות על מחנה הפליטים שאטי שבעיר עזה. במקביל, נמשכה ההשתלטות על מספר מוסדות שלטוניים בעיר עזה. לוחמים שהשתלטו על בניין בית המושל ואיתרו בבניין ציוד אשר נלקח ממוצבי צה”ל במהלך הקרבות בעוטף עזה ב-7 באוקטובר. הציוד כלל אמצעי לחימה ומסמכים (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל, במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)    פעילות כוחות צה"ל, במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל, במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)    פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
  • בליל 15-14 בנובמבר 2023 החלו כוחות צה”ל לבצע פעילות במתחם מוגדר בבית החולים אלשפאא’ אשר לגביו קיים מידע מודיעיני המעיד על פעילות טרור של חמאס. הפעולה בוצעה לאחר שהנהלת בית החולים עודכנה על כניסת הכוחות למתחם ולאחר שבוצע מאמץ לפינוי בית החולים מחולים ותושבים חוסים. צה”ל אף פתח ציר מעבר מיוחד לשם כך. כוחות צה”ל גם מסרו ציוד רפואי, אינקובטורים ומזון תינוקות לבית החולים. בטרם נכנסו לבית החולים נתקלו כוחות צה”ל במטענים וחוליות מחבלים והתפתחה לחימה במהלכה נהרגו  מחבלים (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
כוחות צה"ל מעבירים אינקובטור לבית החולים אלשיפאא' 
(אתר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
כוחות צה”ל מעבירים אינקובטור לבית החולים אלשיפאא’
(אתר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
הטמנת שקית החשודה כמטען על ידי מחבלים בסמוך לבית החולים אלשפאא'.     תקיפת המחבלים (אתר (דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
מימין: הטמנת שקית החשודה כמטען על ידי מחבלים בסמוך לבית החולים אלשפאא’. משמאל: תקיפת המחבלים (אתר (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
 תקיפת צה"ל בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בנובמבר 2023).     תקיפת חיל האוויר במזרח מחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 15 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת צה”ל בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר במזרח מחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של שהאב, 15 בנובמבר 2023)
  • כוחות צה”ל פעלו בבסיס הכשרות של חמאס. במקום נמצאו פירי מנהרות, עשרות כלי נשק ואמצעי לחימה מסוגים שונים, ביניהם רקטות ומטול .RPG כמו כן נמצאו במקום חומרים מודיעיניים (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
  • דווח, כי עד כה איתרו הכוחות יותר מ-160 פירי מנהרות, תקפו כ-2,800 תשתיות טרור הרגו כ-1,000 מחבלים ומפקדים. הכוחות גם פשטו על נכסים אסטרטגיים חיוניים של חמאס וביניהם: מוצב כוח 17, מוצב באדר, הרובע הביטחוני בעיר עזה ובית החולים רנתיסי אשר שימש את חמאס לפעילות צבאית והחזקת החטופים (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
 פיר מנהרה שאותר.     אמצעי הלחימה שאותרו (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
מימין: פיר מנהרה שאותר. משמאל: אמצעי הלחימה שאותרו (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: במקביל לסיוע לכוחות הקרקעיים המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לתקוף מטרות חמאס מהאוויר.
תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)     תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
תגובות לפעילות צה”ל בדגש על הפעילות בבתי החולים
  • במסיבת עיתונאים שערך אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בבירות הוא ציין ש”ההתנגדות הפלסטינית” והזרוע הצבאית של חמאס מצויות במצב טוב, וכי הם שולטים על מצב הלחימה בעזה ותוקפים את כוחות צה”ל ללא הרף, על פי תוכניות ההגנה שהוכנו בקפידה. לדבריו, מספר האבדות של ישראל עלה על 180 טנקים וכלי רכב משוריינים, ומאות הרוגים ופצועים. חמדאן הדגיש כי הם עדיין בתחילת המערכה, ומה שיתבצע בעתיד יהיה אף גדול יותר. בפנותו לאומה הערבית והאסלאמית הדגיש, כי זו המערכה של כולם להגנה על הכבוד הערבי ולהגנה על ירושלים ומסגד אלאקצא, ולכן “אסור להם להחמיץ את הכבוד הגדול הזה”.
  • בנושא “המצור” על בתי החולים אמר חמדאן כי ברור לעולם שמטרת ישראל, בפגיעה בבתי חולים, במרפאות ובתשתיות ברצועת עזה, היא לשלול מהפלסטינים שירותים אלמנטריים ואת צרכי ה​​חיים הנורמליים, כדי לאלץ לחזור על הנכבה של 1948. לדבריו, 25 מתוך 35 בתי חולים ו- 53 מתוך 72 מרפאות יצאו מכלל שירות. זאת, בנוסף להרס 94 מטות ממשלתיים, 253 בתי ספר, 71 מסגדים ושלוש כנסיות. הוא פנה לאו”ם, ולכל המדינות והמוסדות הבינלאומיים, ואמר כי מי ששותק או רק מגנה, נותן לגיטימציה לדרך המחשבה של חוקי הג’ונגל, ומאפשר לכאוס להתפשט בעולם (אתר אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023).
  • על רקע כניסת כוחות צה”ל לבית החולים אלשפאא’, פרסמה חמאס הודעה בה ציינה שישראל (“הכיבוש”) וארה”ב נושאות באחריות המלאה להשלכות “הפלישה” של הצבא לבית החולים אלשפאא’ המוגן על ידי אמנת ז’נבה. עוד צוין, כי אימוץ הנרטיב של ישראל על ידי ארה”ב לפיו חמאס עושה שימוש במתחם בית החולים למטרות צבאיות היווה אור ירוק לביצוע מעשי טבח נוספים נגד אזרחים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 בנובמבר 2023).
  • עלי שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שארה”ב היא שותפה לפשע “הפלישה” לבית החולים ונושאת באחריות המלאה למתרחש. וכי פגיעה באזרחים היא דרכה של ישראל להשיג תמונת ניצחון (פלסטין אליום, 15 בנובמבר 2023).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה בה גינה את “ההסתערות הישראלית” על בית החולים אלשפאא’ ועל בתי חולים ומרכזי בריאות ברצועה. המשרד הבהיר, כי הוא רואה בכך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל אמנת ז’נבה. משרד החוץ הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה לביטחון הצוות הרפואי ואלפי חולים, פצועים וילדים הנמצאים במתחם, וקרא לקהילה הבינלאומית לספק להם הגנה בדחיפות (חשבון X של משרד החוץ, 15 בנובמבר 20203).
  • מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית, גינתה את פעילות צה”ל בבית החולים אלשפאא’ והטילה על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית את האחריות לחייהם של אנשי הצוות הרפואי, החולים והחוסים במתחם בית החולים. אלכילה גם מתחה ביקורת על השתיקה הבינלאומית לנוכח פעולות צה”ל המפרות את החוק הבינלאומי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 בנובמבר 2023).
  • פרשנים ערביים טענו, כי כניסת צה”ל לבית החולים אלשפאא’ בוצעה לאחר קבלת “אור ירוק” מארה”ב. לטענתם, ארה”ב ציידה את ישראל באמצעי לחימה מתאימים. מספר פרשנים גם ציינו, כי כניסת הכוחות למתחם בית החולים נועדה לשפר את תדמית צה”ל בעקבות כישלון ה-7 באוקטובר 2023 (ערוץ אלע’ד, 15 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות
  • מאז כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועה ניכרת ירידה משמעותית בכמות השיגורים. ביממה האחרונה, שוגרו מספר רקטות לעבר אזור עוטף עזה. בשעות הערב שוגרו שלוש רקטות למרכז הארץ, שגרמו לפציעתם של מספר בני אדם. כמו כ שוגרו שתי רקטות מדרום סוריה.
  • ב- 14 בנובמבר 2023 בשעות הערב יורט טיל ששוגר לשטח ישראל במרחב ים סוף וחצה לשטח ישראל (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
  • סה”כ שוגרו מרצועת עזה, מאז תחילת המלחמה ,כ-9,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ביום הראשון של המלחמה שוגרו מעל ל-3,000 רקטות. כ-12% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים. מערך ההגנה האווירית יירט כ-2,000 שיגורים ועשרות כלי טיס בלתי מאוישים שניסו לחדור לשטח ישראל (דובר צה”ל, 1110 בנובמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 368 מהם חיילים וקצינים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו.

סוגיית החטופים

  • אסאמה חמדאן ,בכיר חמאס, שיגר מסר למשפחות החטופים לפיו למרות רצונה של חמאס לפתור את הסוגיה, ממשלת ישראל מטרפדת זאת. הוא קרא למשפחות הישראליות שבניהן חטופים ברצועה להפעיל לחץ על ממשלת ישראל, ולא לבזבז זמן. הוא גם הדגיש בדבריו, כי שום דבר לא ימנע את שחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל (אתר ערוץ אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי השיטה לפיה מתנהל המשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים עלולה לדחוף אותם לפרוש מהעסקה. לדבריו, הג’האד האסלאמי יכול לשמור את השבויים שהוא מחזיק בידיו כדי להשיג “תנאים טובים יותר” (פלסטין אליום, 14 בנובמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי, אמר בראיון בתשובה לשאלה על הצהרת אלנח’אלה, כי לאורך השבוע שעבר התקיים משא ומתן בתיווך קטרי, בידיעת ארה”ב, לשחרור החטופים האזרחים בתמורה לשחרור הנשים והילדים שבבתי הכלא בישראל ובתמורה להפסקת אש למשך חמישה ימים והכנסת סיוע ודלק. לדבריו, הושגה הסכמה על תנאים אלה אולם, ממשלת ישראל נוקטת סחבת והיא הציבה תנאים חדשים כי היא מנסה לכלול חיילים בעסקה. אלהנדי הדגיש, כי החיילים ישוחררו רק במסגרת עסקת חילופין מלאה שבה ירוקנו את בתי הכלא בישראל מכל האסירים הפלסטינים.
  • בתשובה לשאלה האם יש לחמאס ולג’האד האסלאמי מסלולי משא ומתן נפרדים הוא השיב כי לפי שעה אין הפרדה של המסלולים, וכי השקפתם היא שהנושא אינו של חמאס או של הג’האד האסלאמי אלא נוגע לכלל הפלסטינים. אלהנדי גם הדגיש שלגבי האסירים הפלסטיניים הם לא בוחנים את הנושא על פי השתייכותם הארגונית אלא שוקדים לשחרר את כולם ללא יוצא מן הכלל (אתר ערוץ אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (בשליטת חמאס) דיווחה, כי נכון ל-14 בנובמבר 2023, שעה 22:00, מספר ההרוגים ברצועה הוא 11,320 ומספר הפצועים 29,200 (אלג’זירה נט, 14 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  •   משרד הבריאות ברצועת עזה (שבשליטת חמאס) עדכן בשעות הלילה את ערוץ אלג’זירה, כי צה”ל מסר להם מראש על כוונתנו להיכנס למתחם בית החולים אלשפאא’. ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, ציין, כי המצב בבית החולים קשה מאד בשל תקיפות צה”ל באזור. לדבריו, במתחם בית החולים נמצאים 1,500 אנשי צוות רפואי לצד 7,000 תושבים חוסים (חשבון X של שהאב, 15 בנובמבר 2023).
בית החולים אלשפאא' לפני המלחמה (ופא, 15 בנובמבר 2023).     בית החולים אלשפאא' מאז תחילת המלחמה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 בנובמבר 2023)
מימין: בית החולים אלשפאא’ לפני המלחמה (ופא, 15 בנובמבר 2023). משמאל: בית החולים אלשפאא’ מאז תחילת המלחמה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 בנובמבר 2023)

קריקטורה פלסטינית הלועגת  לסיוע ארה"ב לישראל ואחריותה לתוצאות המלחמה בעזה. בערבית : "הסיוע האמריקאי..." (אלקדס אלערבי, 14 בנובמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית הלועגת לסיוע ארה”ב לישראל ואחריותה לתוצאות המלחמה בעזה. בערבית : “הסיוע האמריקאי…” (אלקדס אלערבי, 14 בנובמבר 2023)

מעבר רפיח
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הם עדיין ממתינים לפתיחת מעבר רפיח באופן מלא וקבוע, וממתינים ליישום החלטת פסגת החירום הערבית-אסלאמית לשבור את המצור ולכפות הכנסה מידית של חומרי סיוע, תרופות ודלק (אתר אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023).
  • דווח כי ישראל אישרה הכנסת 25 אלף ליטר סולר עבור משאיות אונר”א בלבד וכי תדלוק המשאיות יתבצע בתוך מעבר רפיח (תקשורת ישראלית, 15 בנובמבר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח, על כניסת משאית דלק ראשונה בשעות הצהריים לצד הפלסטיני של מעבר רפיח, לראשונה מאז תחילת המלחמה (אלקדס, 15 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה נמשכה פעילות חזבאללה נגד ישראל. במהלך היום שוגרו טילי נ”ט, פצצות מרגמה לעבר מוצבי צה”ל שעל גבול לבנון. כמו כן בוצע ירי מנשק קל. על כל האירועים קיבל חזבאללה אחריות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 14 בנובמבר 2023).
  • צה”ל הגיב בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי בשטח לבנון ולעבר עמדת תצפית של חזבאללה. טנק של צה”ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ”ט משטח לבנון למרחב יפתח. מטוסי קרב תקפו מספר תשתיות טרור של ארגון חיזבאללה בשטח לבנון (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).
תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2023)
תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023)
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, נפגש עם ארולדו לאזארו, מפקד יוניפי”ל. בפגישה הדגיש מיקאתי את מחויבותה של לבנון להמשך נוכחות כוחות יוניפי”ל בדרום לבנון. מיקאתי הודה ליוניפי”ל על המאמצים להפחית את המתיחות ועל ההקרבה של אנשיו (חשבון X של ראשות ממשלת לבנון, 14 בנובמבר 2023). קודם לפגישתו עם מיקאתי, נועד מפקד יוניפי”ל עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט ( לבנון 24, 14 בנובמבר 2023).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, הודיע כי לאור התקיפה שביצעה לטענתו ישראל נגד עיתונאים באזור יארון ב-13 בנובמבר 2023, הגישה לבנון תלונה למועצת הביטחון של האו”ם. הוא ציין שתקיפה מכוונת נגד עיתונאים היא הפרה של החוק ההומניטרי והחוק הבינלאומי (אלנשרה, 14 בנובמבר 2023).
סוריה
  • במקביל לאירועים בלבנון שוגרו שתי רקטות מאזור דרעא בדרום סוריה לעבר מוצב צה”ל ברמת הגולן. בתגובה, תקף צה”ל עמדות צבאיות במרחב הכפרי שממערב לדרעא (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם; אלח’ליג’ 365, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 28 מבוקשים. מעל לעשרים מהם הינם פעילי חמאס. אחד העצורים הוא חסין אבו כויכ, בכיר חמאס באלבירה. מאז תחילת המלחמה נעצרו ביהודה ושומרון כ-1,750 מבוקשים, כ-1,000 הינם פעילי חמאס (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
  • כוחות משטרה הרסו את ביתו של ח’ירי עלקם בשכונת ראס אלעאמוד במזרח ירושלים, אשר ביצע את פיגוע הירי בבית כנסת בנווה יעקב (ינואר 2023) בו נהרגו שבעה ישראלים (תקשורת ישראלית, 15 בנובמבר 2023).
הריסת בית המחבל (חשבון X של דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
הריסת בית המחבל (חשבון X של דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
  • במהלך פעילות כוחות הביטחון באזור חברון ובית לחם נעצרו כעשרים פעילי סיעת הגוש האסלאמי (תא הסטודנטים של פעילי חמאס באוניברסיטאות). הכוחות החרימו חומרי הסתה ודגלי חמאס (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
  • דווח כי במסגרת המבצע נעצרו 16 סטודנטיות ו-9 סטודנטים. חמאס פרסמה הודעת גינוי למעצרים וקראה להסלים את העימות עם ישראל, להמשיך בפעילויות העימות ולהתנגד לה בכל האמצעים הקיימים בכל רחבי יהודה ושומרון. סיעת הסטודנטים של חמאס באוניברסיטאות קראה להשתתפות פעילה בתהלוכות ובעימותים ובכלל זה לקחת חלק פעיל ב-16 בנובמבר בצהרים ב”יום חמישי של זעם”, שיזמו תנועות הסטודנטים והכוחות הלאומיים והאסלאמיים (חריה ניוז, 15 בנובמבר 2023).
תגובות למותו של אסיר ביטחוני בכלא הישראלי
  • בעקבות ההודעה על מותו של העצור הביטחוני פעיל חמאס, עבד אלרחמן מרעי, בבית הכלא מגידו, פרסמה חמאס הודעה בה ציינה שישראל משתמשת בשיטות אסורות שהובילו עד כה ל”הוצאה להורג” של חמישה אסירים בבתי הכלא הישראליים, כאשר האחרון שבהם הוא עבד אלרחמן מרעי מכלא מגידו (12 בנובמבר 2023). בהודעה הודגש שהחטופים שבידי חמאס ישוחררו רק תמורת אסירים בכלא הישראלי (ערוץ הטלגרם של חמאס, 14 בנובמבר 2023).
  • בהודעה שפרסם זאהר ג’בארין, האחראי על משרד ההרוגים, האסירים והפצועים בחמאס הוא הדגיש כי המשך ההסלמה של ישראל נגד האסירים לא תשבור את אמונת הפלסטינים בהתנגדות ובעימות עם ישראל. הוא קרא לתושבי יהודה ושומרון ולמשפחות האסירים לצאת ולהתעמת עם ישראל והמתנחלים. ג’בארין הדגיש כי החטופים הישראלים ישוחררו רק אם האסירים הפלסטינים ייצאו לחופשי (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 14 בנובמבר 2023).
  • על פי קריאת הכוחות הלאומיים והאסלאמיים והמוסדות העוסקים בעניינים האסירים, נערכו ברחבי יהודה ושומרון הפגנות ועצרות תמיכה באסירים וברצועת עזה. הדוברים הדגישו כי בתי הכלא עלולים להתפוצץ בכל רגע אם שירות בתי הסוהר ימשיך ב”צעדי ההתנכלות שלו לאסירים” (ופא, 14 בנובמבר 2023).
עצרות תמיכה באסירים בשכם (מימין) ובג'נין (ופא, 14 בנובמבר 2023)     עצרות תמיכה באסירים בשכם (מימין) ובג'נין (ופא, 14 בנובמבר 2023)
עצרות תמיכה באסירים בשכם (מימין) ובג’נין (ופא, 14 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, נפגש בפריז עם קתרין קולונה, שרת החוץ של צרפת. בפגישה הדגיש אלמאלכי את חשיבות התעקשותן של אירופה בכלל וצרפת בפרט על הפסקת אש וכי “תירוץ ההגנה העצמית הוא עידוד פשעיה של ישראל”. הוא גם קרא לבחון את אופי פעולותיה של ישראל ביהודה ושומרון) ערוץ הטלגרם של משרד החוץ ברשות, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • אמיר-חסין עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מחמד בן עבד אלרחמן אאל ת’אני, ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית וביוזמות הדיפלומטיות להפסקת התקיפות הישראליות ברצועת עזה. השניים הדגישו את הצורך בהפסקת אש מיידית בעזה ובהעברת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה (אירנ”א, 14 בנובמבר 2023). 
  • שר החוץ הגיע ב-15 בנובמבר לז’נבה ונועד עם מתאם האו”ם לעניינים הומניטריים, מרטין גריפית’. השניים דנו בהעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה (אלעאלם, 15 בנובמבר 2023).
  • דווח כי כוחות צה”ל איתרו מסמך במחשב שהיה בכלי רכב של חמאס מחוץ לעזה ובו פרטים על בקשת מלגה, שנשלחה על ידי מפקד צבאי בחמאס עבור הכשרת שבעה פעילי התנועה באוניברסיטאות איראניות. המסמך, שהגיע לידי רשת CNN נשלח ביולי 2023 לממשלת איראן והוא מפרט את שמות המועמדים להכשרה, פרטיהם האישיים ותחומי ההתמחות הנדרשים עבור כל אחד מהם, בהן לימודי טכנולוגיה, פיזיקה, הנדסה, תכנות, משפטים וניהול. גורם ישראלי מסר ל-CNN כי לפעילי חמאס הוצעה גם הכשרה ספציפית בהנדסת חומרי נפץ במסגרת תכנית אוניברסיטאית, שאמורה הייתה להיות מועברת ככל הנראה על ידי משמרות המהפכה (CNN, 14 בנובמבר).
  • בתגובה לפרסום, אמר עלי-אכבר צאלחי, שר החוץ האיראני לשעבר, כי איראן תמכה תמיד בחמאס, אך זו פועלת באופן עצמאי, אינה נתונה לשליטת איראן ומקבלת החלטות בעצמה, לרבות ההחלטה לפתוח ב”מבול אלאקצא” ב-7 באוקטובר. לדבריו, גם חזבאללה מסוגל לקבל החלטות בעצמו. צאלחי הוסיף, כי איראן חותרת להפסקת “פשעי המלחמה” של ישראל בעזה, אך אינה מעורבת בעצמה בעימות הנוכחי. הוא מתח ביקורת על מעורבות ארצות הברית במלחמה ואמר, כי אין כל הצדקה לתמיכתה במעשיה של ישראל נגד הפלסטינים ברצועת עזה ולנוכחותה באזור. לדבריו, איראן אינה מעוניינת בהרחבת המלחמה באזור, אף הוסיף כי ישראל היא שמעוניינת בכך (אלג’זירה, 14 בנובמבר 2023). 
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לשיגור מטח רקטות לעבר בסיס צבא ארה”ב בשדה הנפט קוניקו (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 14 בנובמבר 2023).
  • משרד ההגנה של ארה”ב דיווח, כי בין 17 באוקטובר ל-14 בנובמבר 2023, הותקפו בסיסי צבא ארה”ב בסוריה ועיראק 56 פעמים וכי בהתקפות אלה נפצעו 59 אנשי צוות אמריקאים (פוקס ניוז, 14 בנובמבר 2023). “מקור אמריקני רשמי”, דיווח כי בתקיפות שביצעה ארה”ב בתגובה, ב-12 בנובמבר 2023, נגד מטרות משמרות המהפכה ושלוחות איראניות בסוריה, נהרגו שבעה בני אדם (רויטרס, 14 בנובמבר 2023).
תימן
  • לשכת ההסברה של התנועה החות’ית פרסמה כרזה בעברית, אנגלית וערבית המאיימת בפגיעה בכלי שייט ישראלים השטים במימי ים סוף. בכרזה, שכותרתה “אנחנו נטביע את הספינות שלך”, נראית ספינה עמוסה מכולות שעליה כתוב “ישראל” כשהיא עולה באש. הכרזה, שפורסמה על-ידי גורמים המזוהים עם “ציר ההתנגדות”, הופצה ברשתות החברתיות (חשבון הטוויטר @ib_reb , 14 בנובמבר 2023).
הכרזה המאיימת של התנועה החות'ת בתימן
 (חשבון X @ib_reb , 14 בנובמבר 2023)
.הכרזה המאיימת של התנועה החות’ת בתימן
(חשבון X @ib_reb , 14 בנובמבר 2023)
  • בנאום שנשא עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים בתימן, הוא התייחס לפעולות התנועה נגד מטרות ישראליות ואמר כי “עיניהם פקוחות כל העת וכי הם מחפשים ספינות ישראליות בים האדום ובמצרי באב אלמנדב ובפרט כאלו הנמצאות סמוך למים הטריטוריאליים של תימן. הוא איים כי הם “יתעללו בספינות האויב ולא יהססו לתקוף אותן” וכי על כל העולם לדעת זאת. לדבריו, בישראל מפחדים מפעולותיהם ולכן היא לא מעזה להניף את דגל ישראל על ספינותיה כשהן עוברות בים האדום. לגבי מסרי האיום של האמריקנים אמר כי הם לא עושים עליהם רושם והם ימשיכו לפעול נגד “יעדים ציוניים בפלסטין או מחוצה לה” (ערוץ הטלגרם של תנועת אנצאר אללה, 14 בנובמבר 2023).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים בתימן, מסר כי לוחמי הארגון שיגרו מספר טילים בליסטיים לעבר מטרות שונות בישראל, לרבות באזור העיר אילת. זאת לדבריו, לאחר פעולה נוספת של הכוחות נגד מטרות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים יום קודם לכן. הוא גם התייחס לאיום שהשמיעו החות’ים לפגוע בספינות ישראליות באזור וציין כי הם החלו לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי ליישם את ההנחיות לכך, וכי הם לא יהססו לעשות זאת (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, שוחח עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בשיחה ציין אלסיסי כי מצרים משקיעה מאמצים רבים כדי להגיע להרגעה ברצועה, להכניס סיוע הומניטרי ולפנות פצועים פלסטינים. השניים הסכימו ביניהם להגביר את המאמצים הבינלאומיים לעצירת המלחמה ברצועה כדי להגן על אזרחים (דף הפייסבוק של דובר הנשיאות המצרית, 14 בנובמבר 2023).
  • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, אמר כי הצהרות גורמים ישראליים על גירוש פלסטינים מחוץ לרצועת עזה הן הפרה של החוק הבינלאומי וכי כל ניסיון להצדיק או לעודד גירוש שכזה הוא מגונה. עוד ציין, כי הוא דוחה כל ניסיון להציג את הגירוש כאילו מדובר בהתפנות מרצון וכי עקירת תושבי עזה היא תוצאה של פעולות צבאיות המכוונות נגד אזרחים המהווים “פשעי מלחמה” (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 14 בנובמבר 2023).
ירדן
  • בראיון שהעניק אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, הוא הדגיש כי לא יוצבו כוחות שמירת שלום ערביים משותפים ברצועת עזה לאחר המלחמה וכי תכנית ממשלת ישראל להשאיר נוכחות ביטחונית ישראלית ברצועה לאחר המלחמה מסוכנת מאוד עבור האזור. בהתייחסו לסרטון שפרסם דובר צה”ל לגבי בית החולים אלרנתיסי אמר כי אין ספק שיש מאות פצועים וחולים בבית החולים, וכי אי אפשר לאמת את הסיפור הישראלי, אלא אם תתקיים חקירה עצמאית בנושא. עוד ציין שכולם פועלים לשינוי המציאות ברצועת עזה כדי לתת תקווה לשלום שיענה על זכויות הפלסטינים לחירות ולמדינה ויטפל בדאגות של ישראל. כולם בעולם מבינים את הכאב שנגרם לאזרחים ישראלים ב-7 באוקטובר, אך אין זה מצדיק גרימת כאב גדול פי עשרה לאזרחים פלסטינים וכי העולם עתה צריך להתמקד בכך שיותר מ-11,000 פלסטינים נהרגו ובכך שישראל ממשיכה במלחמה למרות בקשת הקהילה הבינלאומית לעצור. הוא גם ציין שיהודה ושומרון בוערות מה שעלול לגרום להתרחבות המלחמה (הערוץ האוסטרלי abc , 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • ג’ון קירבי, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, התייחס למלחמה וציין, כי ארגוני הטרור בעזה עושים שימוש בכמה מבתי החולים בעיר. כמו כן, ציין כי נעשה גם שימוש במקומות אלו כדי להחזיק בני ערובה שנחטפו מישראל (הג’רוזלם פוסט, 14 בנובמבר 2023).
  • בתגובה לדבריו, פרסמה חמאס הודעת גינוי ולפיה היא דוחה את האשמות הבית הלבן והפנטגון לגבי השימוש בבתי החולים, וכי עמדת ארה”ב מוטה תמיד לצד ישראל והיא מעניקה אור ירוק להרג אזרחים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 14 בנובמבר 2023). הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את האשמות ארה”ב וציין ש”ההתנגדות” האסלאמית בעזה לא משתמשת בבתי חולים למטרות טרור, ומדובר ב”האשמות שקריות” (פלסטין אליום, 14 בנובמבר 2023).
  • מחלקת האוצר של ממשל ארה”ב בשיתוף עם בריטניה, הטילה סבב שלישי של סנקציות, נגד גורמי חמאס ומנגנונים שבאמצעותם איראן תומכת כספית בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין. מזכירת מחלקת האוצר מסרה כי ארה”ב תמשיך לפעול יחד עם שותפיה, וביניהם בריטניה, כדי למנוע מחמאס את היכולת לגייס כספים ולעשות בהם שימוש “כדי להוציא לפועל את הזוועות שלה”. יצוין, כי בין הגורמים שהוטלו עליהם סנקציות, נמצא גם אכרם אלעג’ורי, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר מחלקת האוצר, 14 בנובמבר 2023).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הסנקציות שהטילה בריטניה מתעלמות מזכות העם הפלסטיני להתנגדות ומעלימות עין מפשעי ישראל. לדבריו, הצהרות ישראל על שימוש בבתי חולים למטרות צבאיות הן חסרות בסיס (אלאקצא, 14 בנובמבר 2023).
צרפת
  • סבסטיאן לקורנו, שר ההגנה הצרפתי, מקיים ביקור במזרח התיכון. הביקור החל במצרים וימשיך במדינות המפרץ ובישראל. הביקור נערך לבקשת נשיא צרפת, עמנואל מקרון ומטרתו לנסות למנוע הסלמה באזור (חשבון X של שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקורנו, 14 בנובמבר 2023; tellerreport.com, 15 בנובמבר 2023).
תורכיה
  • רג’פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, אמר שישראל היא “מדינת טרור” המבצעת פשעי מלחמה ומפרה את החוק הבינלאומי בתקיפת בתי חולים ומסגדים. הוא שב והדגיש, כי חמאס איננה ארגון טרור, אלא מפלגה פוליטית שזכתה בבחירות (רשת TRT, 15 בנובמבר 2023).