מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 15 בפברואר 2024, 13:00)

תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה

תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)

תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה

תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 15 בפברואר 2024)

הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)

הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)

הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)

הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)

תושבים מתפנים מהעיר (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)

תושבים מתפנים מהעיר (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)

תקיפה באלנבטיה (מימין: אלנשרה, 15 בפברואר 2024),

תקיפה באלנבטיה (מימין: אלנשרה, 15 בפברואר 2024),

תקיפה באלנבטיה (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)

תקיפה באלנבטיה (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)

מחרטה שנמצאה בביתוניא שכוחות הביטחון הוציאו מכלל שימוש (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)

מחרטה שנמצאה בביתוניא שכוחות הביטחון הוציאו מכלל שימוש (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)

כלי השיט (בצבע חום) מלווה על-ידי משחתת אמריקנית.

כלי השיט (בצבע חום) מלווה על-ידי משחתת אמריקנית.

אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 15 בפברואר 2024)

אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 15 בפברואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צםונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה”ל להעמיק את פעילותם בח’אן יונס. ב-15 בפברואר 2024 בשעות הבוקר דווחו כלי תקשורת פלסטינים על פעילות צה”ל בבית החולים נאצר בעיר. במקביל, פעלו הכוחות בצפון ובמרכז הרצועה בעיקר מול חוליות חמושות שנותרו בשטח, וביצעו גם מספר סיכולים ממוקדים. הפעילות הקרקעית בוצעה בשיתוף פעולה עם חיל האוויר וזרוע הים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 570 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: דווח כי בקהיר נמשכים הדיונים בנושא אם כי בדרג נמוך יותר. במוקד הדיונים שורת נושאים השנויים במחלוקת. גורמים המעורבים במשא ומתן חשפו בהתבטאויותיהם מספר סוגיות בהן דנים הצדדים ביניהן מספר האסירים שישוחררו תמורת כל חטוף, זהות אסירים ועוד. הם גם חשפו את העובדה שגורמי חמאס “בחוץ” טרם קיבלו תשובה מיחיא אלסנואר בנוגע לנקודות המחלוקת.
  • המצב ברצועה: דווח על צפיפות רבה ברפיח בשל תושבים שהתפנו לאזור. במקביל, דווח על תושבים רבים שעוזבים את העיר בשל חשש מתקיפה ישראלית. 49 פצועים, מלווים בבני משפחה, הגיעו מרצועת עזה לטיפול בתורכיה. הגעתם, משדה התעופה אלעריש, בוצעה במטוס צבאי תורכי.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על תקיפה אחת. לראשונה מאז ההפוגה בלחימה, חזבאללה לא קיבל אחריות על ביצוע תקיפות נגד ישראל, כולל לא על שיגור מטח הרקטות לעבר צפת בו נהרגה חיילת ונפצעו שמונה נוספים. חיל האוויר ביצע תקיפות מאסיביות מהאוויר נגד יעדי חזבאללה כולל יעדים של כוח רצ’ואן. גורמי חזבאללה ציינו כי התקיפות, בהן נהרגו גם אזרחים, לא תעבורנה ללא תגובה.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות סיכול. במסגרת זאת הוצאו משימוש שש מחרטות לייצור אמצעי לחימה, הוחרם ציוד משני בתי דפוס, הוחרמו אמצעי לחימה ונעצרו מבוקשים.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, אמר כי הרשות הפלסטינית, על כלל מוסדותיה, מוכנה להתחיל בעבודה ולבצע את חובתה כרשות לאומית פלסטינית ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הוא ציין כי הרשות הפלסטינית הייתה מאז ומתמיד אחראית על רצועת עזה ולראייה הכספים שהיא מעבירה אליה.
  • הזירה הבינלאומית: מועצת הביטחון של האו”ם ערכה דיון נוסף בנושא פעילות החות’ים נגד ספינות בים האדום. משפחות החטופים הגישו תלונה רשמית נגד חמאס בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
הזירה הדרומית
  • הזירה הדרומית: כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מספר מוקדי לחימה. העיר עזה: בוצעו תקיפות מהאוויר בשכונת אלשיח’ רצ’ואן (צפון עזה) ובשכונת אלזיתון (דרום עזה). מרכז הרצועה: בוצעו תקיפות במחנות הפליטים אלנציראת ואלמע’אזי ובאזור הסמוך לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח. ח’אן יונס: חיל האוויר תקף בשכונת חמד, בצפון-מערב העיר. רפיח: טנקים של צה”ל ביצעו ירי פגזים לעבר מזרח העיר (ופא, 15 בפברואר 2024).
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול באזור ח’אן יונס. במהלך הפעילות הרגו הכוחות מחבלים רבים ופשטו על יעדי טרור. ביממה האחרונה, איתרו הכוחות אמצעי לחימה רבים, מטעני חבלה וציוד צבאי (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)      תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)
תיעוד פעילות הכוחות (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024)
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו ב-15 בפברואר 2024 בשעות הבוקר, כי כוחות צה”ל מבצעים ירי אינטנסיבי לעבר האזור הסמוך לבית החולים נאצר בח’אן יונס. עוד דווח, כי כוחות צה”ל עצרו מספר צעירים ורופאים עם צאתם מבית החולים וכי הכוחות נכנסו לשטח הדרומי של מתחם בית החולים והחלו לבצע עבודות חישוף קרקע. צוין, כי הירי גרם לפגיעה בצינור החמצן של בית החולים, דבר המסכן את חייהם של חולים רבים. במהלך הלילה ירו כוחות צה”ל לעבר מחלקת האורתופדיה בבית החולים. דווח על הרוג ומספר פצועים (חשבון X של שהאב, 15 בפברואר 2024). דובר צה”ל מסר כי בידי צה”ל מידע מודיעיני אמין לפיו חמאס החזיק חטופים בבית החולים ויתכן שישנן גופות חטופים במקום וכי נראה שגם מחבלים פועלים במתחם בית החולים. עוד הוסיף כי 85% מהמתקנים הרפואיים הגדולים ברצועת עזה שימשו את חמאס לפעולות טרור, כפי שהוכח בבתי החולים אלרנתיסי, אלאמל ובתי חולים נוספים (חשבון X של דובר צה”ל באנגלית, 15 בפברואר 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה בחריפות את תקיפת בית החולים אלאמל וסביבתו בח’אן יונס בציינו כי זהו פשע חדש שהתווסף לפשעי המלחמה שביצעה ישראל נגד הפלסטינים. הם קראו להסלמת ההתנגדות בכל מקום כדי להגיב על ל”פשעי הכיבוש” (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 14 בפברואר 2024).
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל פעלו בעיקר נגד חוליות חמושות. באחת הפעולות הרגו הכוחות מפקד תצפיות של הזרוע הצבאית של חמאס. בפעילות נוספת, זיהתה ספינה של זרוע הים חוליית מחבלים מתקרבת לכוחות צה”ל. החוליה הותקפה על ידי לוחמי זרוע הים והכוחות בשטח וחברי החוליה נהרגו (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
  • צפון הרצועה: במהלך הימים האחרונים, ביצעו כוחות צה”ל שורה של סיכולים ממוקדים בצפון הרצועה ובעיר עזה. ביממה האחרונה, הרגו הלוחמים כ-15 פעילי חמאס, בהם פעיל מנגנון הביטחון הכללי של הארגון ומספר מחבלים שלקחו חלק במתקפה ב-7 באוקטובר (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
תקיפת צה"ל מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 15 בפברואר 2024)
תקיפת צה”ל מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של שהאב, 15 בפברואר 2024)
  • פעילות אווירית: במהלך היממה האחרונה, ביצעו כוחות חיל האוויר מספר תקיפות ברחבי רצועת עזה כחלק מהסיוע שהם מעניקים לכוחות המתמרנים בשטח. בתקיפות, הושמדו תשתיות תת קרקעיות לצד מבנים צבאיים ועמדות שיגור של חמאס (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
תקיפת תשתיות חמאס (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)    תקיפת תשתיות חמאס (דובר צה"ל, 15 בפברואר 2024)
תקיפת תשתיות חמאס (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024)
תקיפות מהאוויר בדיר אלבלח (חשבון X   של שהאב, 14 בפברואר 2024)
תקיפות מהאוויר בדיר אלבלח (חשבון X של שהאב, 14 בפברואר 2024)
שיגור רקטות
  • ב-14 בפברואר 2024 בשעה 21:00 שוגרו מספר רקטות לעבר זיקים ודרום אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיעה כי הם שיגרו בשעה 21:00 (במקור: 21:00 של בהאא’ – השעה שבה נהג הג’האד האסלאמי תחת פיקודו של בהאא’ אבו אלעטא לשגר רקטות) מטחי רקטות לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 14 בפברואר 2024). כתב RT מסר כי מטחי הרקטות של “פלוגות ירושלים” שוגרו מצפון רצועת עזה (אתר רוסיה אליום, 14 בפברואר 2024). במקביל, הודיעו גדודי אלאמג’אהדין כי שיגרו מטח רקטות לעבר יישובי דרום עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 14 בפברואר 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר באולפן אודות ירי הרקטות שבוצע מאזור עזה לעבר זיקים ואשקלון (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 14 בפברואר 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר באולפן אודות ירי הרקטות שבוצע מאזור עזה לעבר זיקים ואשקלון (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 14 בפברואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 570 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 233 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • בקהיר נמשכים הדיונים בנוגע להפסקת אש ולעסקת חטופים והם מתנהלים בדרג נמוך יותר. במוקד הדיונים שורת נקודות שנויות במחלוקת, ובראשן זהות ומספר האסירים אותם דורשת חמאס לשחרר תמורת כל חטוף ישראלי, הסכמה על הפסקת אש קבועה והמהלכים הישראלים לכניסה לרפיח. “מקור מצרי” אמר כי כל האינדיקציות בשטח, והדיונים בחדרים הסגורים, מצביעים על כך שכניסת צה”ל לרפיח תתבצע והיא בלתי נמנעת, לאור ההתעקשות ממשלת ישראל. לדבריו, בשל כך סבב המשא ומתן הנוכחי מתקיים באווירה “מעוננת”, במיוחד כיוון שברור שכניסת צה”ל לרפיח תסיים אותו ותחסום את הדרך בפני מאמצי ההרגעה. המקור חשף את “אחד הסעיפים המרכזיים” אותו דרשו נציגי ישראל בפסגה ב-13 בפברואר בקהיר העוסק ביחיא אלסנואר. לדבריו, משלחת ישראל דבקה בכך שאלסנואר ייצא מרצועת עזה, ואמרה שיהיה לה קשה להיות חלק מכל הסכם שמתעלם מדרישה זו (אלערבי אלג’דיד, 14 בפברואר 2024).
  • גורמים המעורבים בנושא המשא ומתן חשפו בהתבטאויותיהם מספר סוגיות שעלו על הפרק במהלך השיחות:
    • “מנהיג בולט בחמאס” ציין שמספר האסירים שהוצע לשחררם תמורת כל חטוף ישראלי מהווים מכשול במשא ומתן. לדבריו, הם מסרו למתווכים הצעות מפורטות שכללו מספרים בהתאם לכל קטגוריה של חטופים, וכי מה שניתן להבהיר בהקשר זה הוא שלא ייתכן בשום אופן שחייל שנשבה מתוך טנק או מתוך יחידה צבאית במדי צבא, ישוחרר באותם תנאים ששוחררו החטופים בהפוגה הקודמת. קנה מידה בהקשר הזה, הוא עסקת שליט, שבה שוחררו יותר מאלף אסירים תמורת חייל אחד. הוא הדגיש כי, לעומת זאת, הם לא יתעקשו בנוגע לחטופים האזרחיים והתמורה עבורם מקרב האסירים הפלסטינים (אלערבי אלג’דיד, 14 בפברואר 2024).
    • אסאמה חמדאן בכיר חמאס, אמר כי ישראל חזרה בה ממסמך פריס שהסכימה לו בעבר, וכי הדבר חושף את האופי שלה של שקר וניסיון להתחמק מהתחייבויות. לדבריו, ישראל חווה משבר פנימי ולכל הפסקת אש תהיינה השלכות גדולות עליה כיוון שפירוש הדבר שהיא מכריזה על כך שנכשלה להשיג את מטרותיה המוצהרות שהן חיסול “ההתנגדות”, השבת החטופים ויצירת סביבה נאמנה לישראל ומשתפת פעולה עמה ברצועת עזה. עוד ציין שישראל מנסה להתחמק מכיוון שהיא רוצה לאפשר את המשך המבצע הצבאי, ואולי אף להרחיבו (יוניוז, 15 בפברואר 2024).
    • שני “מקורות פלסטינים” מסרו כי עמדתה האחרונה של חמאס נותרה ללא שינוי בנוגע לתשובתה בנושא העסקה. לדבריהם, מאז שמסרה חמאס את תגובתה הרשמית, הנהגת חמאס בחו”ל לא קיבלה מסרים חדשים מרצועת עזה. לדברי המקורות, לא תהיה תזוזה בעמדה המוצהרת של חמאס, כל עוד היא ממתינה לקבל מסר מיחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, כדי לדעת מהי עמדתו בעקבות התשובה הישראלית ופגישות המתווכים בקהיר (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 15 בפברואר 2024).
    • “מקור דיפלומטי בינלאומי” אמר כי חמאס מתעקשת על שחרורו של מרואן אלברע’ות’י, חבר הוועד המרכזי של פתח,[1] דבר שישראל דוחה מכל וכל. לדבריו, ישראל הודיעה למתווכים בפריס, באמצעות ראש המוסד דוד ברנע, כי היא מסרבת לשחרר את אלברע’ות’י, כדי שחמאס לא תרשום לעצמה הישג עממי, במיוחד ביהודה ושומרון בנוסף לעובדה ששחרור אלברע’ות’י יגרום להצתת יהודה ושומרון ולא יושג מצב של יציבות מדינית ב”יום שאחרי” המלחמה. בהקשר זה מסר “מקור מערבי יודע דבר” כי ראש המוסד מסר למתווכים כי שחרורו של מרואן אלברע’ות’י הוא בבחינת “קו אדום” (אתר ערוץ אלערביה, 15 בפברואר 2024).
    • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, דחה את דבריו של נתניהו לפיהם דרישות חמאס הן הזויות או מקסימליות, ואמר כי חמאס דורשת הפסקת אש, נסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה, שחרור האסירים הפלסטינים תמורת החטופים. הוא ציין שנתניהו הסכים לשחרור גלעד שליט תמורת 1,027 אסירים פלסטינים, וכי היום ברשותם יותר מ-130 חטופים. עוד ציין שנתניהו שלח את ראש המוסד לקהיר עם הנחיות להוריד את הרף ולא להיענות לדרישות המתווכים, ועל כן הוא זה שהכשיל מעשית את המפגש בקהיר. לגבי הצהרות אבו מאזן, שקרא לחמאס להשלים במהירות את עסקת החטופים כדי למנוע התקפה על רפיח, אמר כי הצהרותיו מצערות ושאל האם יעלה על הדעת שכשאבו מאזן סוף סוף שובר את שתיקתו לאחר יותר מ-130 יום, הוא דורש מחמאס לשחרר את החטופים הישראלים אבל לא דורש מנתניהו לשחרר את האסירים הפלסטינים. לדבריו, הצהרת אבו מאזן היא דרישה מחמאס להיכנע (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 15 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-15 בפברואר 2024 נכון לשעה 13:00, כי ביממה האחרונה נהרגו בתקיפות צה”ל 87 פלסטינים ונפצעו 104 נוספים. מאז תחילת המלחמה נהרגו 28,663 פלסטינים ונפצעו 68,395 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 15 בפברואר 2024).
  • דווח על הגעתם של 49 פצועים מרצועת עזה יחד עם 109 מלווים ובני משפחות לאנקרה, בירת תורכיה. הפצועים הוטסו במטוס צבאי של משרד ההגנה התורכי, שפינה אותם משדה התעופה אלעריש ישירות לתורכיה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 15 בפברואר 2024).
הגעת הפצועים מהרצועה לתורכיה
 (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 15 בפברואר 2024)
      הגעת הפצועים מהרצועה לתורכיה
 (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 15 בפברואר 2024)
הגעת הפצועים מהרצועה לתורכיה
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 15 בפברואר 2024)
המצב ברצועה
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה עדכן כי המצב בבית החולים נאצר בח’אן יונס קשה ומדאיג מאד. לדבריו, במתחם עצמו נותר 1.500 בני אדם, ביניהם 190 אנשי צוות ו-299 בני משפחותיהם, 273 חולים שלא יכולים לנוע ו-327 מלווים שלהם. הוא גם ציין כי קיים מחסור בתרופות, מזון ומים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 14 בפברואר 2024).
  • כתב ערוץ ופא ברפיח פרסם סרטון קצר המתאר את המצב ברפיח. עפ”י הסרטון ניתן לראות צפיפות רבה של אוהלים לצד תנועה ערה של תושבים ברחוב הראשי ודוכני מכירה רבים הפרוסים לאורך הרחוב (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024). במקביל, מממשיכים ערוצי תקשורת פלסטיניים לדווח על תושבים רבים המתפנים מאזור רפיח מחשש לפעולה צבאית ישראלית בקרוב (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024).
הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)     הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)
הרחוב הראשי של רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בפברואר 2024)
תושבים מתפנים מהעיר (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)
תושבים מתפנים מהעיר (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)
היום שאחרי
  • מחמד דחלאן, בכיר פתח הגולה, תיאר בראיון את אחת התוכניות לימים שלאחר המלחמה שמנהיגים ערבים דנים בהן. לדבריו, על פי התוכנית, ישראל וחמאס יעניקו סמכות למנהיג פלסטיני עצמאי וחדש, שיוכל לשקם את רצועת עזה תחת הגנה של כוח ערבי לשמירה על שלום. המנהיג הפלסטיני יקבל אחריות על הרצועה ועל חלקים של יהודה ושומרון שכרגע מנוהלים על ידי הרשות הפלסטינית. הוא ציין כי הוא פועל לשכנע את חמאס לוותר על השליטה ברצועה כחלק מעסקה רחבה יותר שתכלול הקמת מדינה פלסטינית. לדבריו, ממשל פלסטיני חדש יוכל להזמין מדינות ערב ידידותיות לשלוח חיילים כדי לסייע בשמירה על הסדר ברצועה ומדינות כמו מאע”מ וסעודיה יהיו מוכנות לעזור ולממן שיקום אם ישראל תסכים להקמה של מדינה פלסטינית (ניו יורק טיימס, 14 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ב-14 בפברואר 2024 קיבל חזבאללה אחריות על תקיפה אחת בלבד (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 15 בפברואר 2024). יצוין כי לראשונה מאז הסתיימה הפסקת האש ברצועה בסוף נובמבר 2023, חזבאללה לא קיבל אחריות פומבית על תקיפות נוספות, כולל לא על מטח הרקטות ששוגר לעבר צפת בו נהרגה חיילת ונפצעו שמונה נוספים. מקורות שהוגדרו “יודעי דבר” דיווחו כי חזבאללה לא היה זה שתקף את הבסיס הישראלי בצפת, אלא גורם אחר (אלנשרה, 14 בפברואר 2024).
תקיפות תגובה של ישראל
  • במהלך היממה האחרונה, ובעיקר בעקבות שיגור הרקטות לעבר צפת, תקפו מטוסי קרב יעדי חזבאללה בדרום לבנון. בין השאר הותקפו מבנים צבאיים, חמ״לים ותשתיות טרור ששימשו את פעילי הארגון. חלק מהיעדים שימשו את כוח רצ’ואן (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024).
  • כלי תקשורת בלבנון דיווחו על תקיפות במספר מוקדים ואף מסרו על הרוגים בעקבות התקיפות (אלמיאדין, 15 בפברואר 2024). כך למשל דווח על תקיפה שביצע כלי טיס בלתי מאויש נגד דירה במרכז אלנבטיה (Al-Nabatiyeh), כ-12 ק”מ מצפון-מערב למטולה. צוין, כי בתקיפה נהרגו חסין אחמד צ’אהר ברג’אוי, ובני משפחתו (אלנשרה, 15 בפברואר 2024). עוד נמסר כי מתנהלים חיפושים אחר שני נעדרים (אלמיאדין, 15 בפברואר 2024).
תקיפה באלנבטיה (מימין: אלנשרה, 15 בפברואר 2024),      תקיפה באלנבטיה (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)
תקיפה באלנבטיה (מימין: אלנשרה, 15 בפברואר 2024),
משמאל:
(חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)
תקיפות בשקרא (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024).      תקיפות בואדי אלסלוקי (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)
מימין: תקיפות בשקרא (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות בואדי אלסלוקי (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בפברואר 2024)
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, אמר בתגובה לתקיפות כי הן לא תעבורנה ללא תגובה בציינו, כי יהיה מענה לתוקפנות שבה נרצחו אזרחים וילדים והתגובה תהיה “ברמה הנדרשת והמתאימה (אלמיאדין, 14 בפברואר 2024).
  • נביל קאוק, חבר המועצה המרכזית של חזבאללה, אמר כי הם נערכים לאפשרות של הרחבת המלחמה. הוא חזר והדגיש כי “כל הסלמה תיענה בהסלמה, הרס יגרור הרס ועקירת תושבים תוביל לעקירת תושבים בצד השני”. הוא גם ציין שישראל מודעת לכוחו של חזבאללה והיא חוששת ממנו (אלמנאר, 15 בפברואר 2024).
  • “מקור בחזבאללה” צוטט גם הוא באומרו, כי התקיפות הישראליות נגד אזרחים לא יעברו ללא תגובה קשה וכי כל הרג של אזרח יענה בהרג אזרח, כל תקיפה מורחבת תקבל תגובה מורחבת וכל הסלמה תענה בהסלמה דומה. “המקור” הדגיש כי חזבאללה עדיין שולט בפעולותיו בהתאם לאינטרס הלאומי והוא אינו ממלא את רצונה של ישראל לגרור אותו למלחמה, אך אין משמעות הדבר שאם ישראל תמשיך בתקיפותיה חזבאללה ישתוק (אלערבי אלג’דיד, 14 בפברואר 2024).
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, גינה את התוקפנות הישראלית המתמשכת בדרום לבנון ובפרט את “הטבח” הישראלי באלנבטיה שכתוצאה ממנו נהרגו שבעה אזרחים לבנונים. לדבריו, הם דוגלים באי-הסלמה וביציבות ואילו ישראל ממשיכה בתוקפנות. הוא ציין כי הוא התייעץ עם עבדאללה בו חביב, שר החוץ, וביקש ממנו להגיש תלונה למועצת הביטחון נגד ישראל (חשבון X של ממשלת לבנון, 15 בפברואר 2024).

הרוגים באירועים

  • חזבאללה דיווח על מותם של שלושה פעילים, כולם תושבי דרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 14 בפברואר 2024).
    • חסן עלי נג’ם, המכונה ג’האד, יליד 1998 מאלטיבה (AL-Taybeh) ותושב עדשית (‘Adsheet).
    • אבראהים עלי אלדבק, המכונה רוח אללה, יליד 1992 מכונין (Kounin).
    • אבראהים חסין אלמסתראח, המכונה כמיל, יליד 1978 מאלטיב.
  הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 14 בפברואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 14 בפברואר 2024)

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון, במהלך פעילות ביהודה ושומרון, 12 מבוקשים. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה מעל 3,100 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, מעל ל-1,350 מהם חשודים כפעילי חמאס (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
  • במהלך היממה האחרונה פעלו כוחות הביטחון במספר מוקדים ביהודה ושומרון. ראמאללה: בוצעה פשיטה על שני בתי דפוס שהדפיסו חומרים עבור חמאס. הכוחות החרימו את הציוד שהיה בהם, ביתוניא (דרומית – מערבית לראמאללה): בוצעה פשיטה על שש מחרטות שייצרו אמצעי לחימה וכלי נשק, והן הוצאו מכלל שימוש, שכם: אותרו אמצעי לחימה ומטעני נפץ מוכנים לשימוש, עלאר (צפונית-מזרחית לטולכרם): נעצרו ארבעה מבוקשים, הוחרמו כלי נשק וכספים המיועדים למימון פעילות טרור (חשבון X של דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
אחד מבתי הדפוס בראמאללה.        מחרטה שנמצאה בביתוניא שכוחות הביטחון הוציאו מכלל שימוש (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)
מימין: אחד מבתי הדפוס בראמאללה. משמאל: מחרטה שנמצאה בביתוניא שכוחות הביטחון הוציאו מכלל שימוש (חשבון X של QUDSN, 15 בפברואר 2024)
  • ב-14 בפברואר דווח על מתיחות בעיר טובאס ומחנה הפליטים אלפארעה, דרומית לטובאס, לאחר שבליל 13 – 14 בפברואר היו חילופי ירי בין פעילי ההתנגדות לאנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים. לדברי מקורות מקומיים, פעילי מנגנונים ניסו לעצור כלי רכב בו נסעו מספר פעילי “גדוד טובאס” של “פלוגות ירושלים”, וירו לעברו, אך איש לא נפגע. מאוחר יותר התפתח האירוע לכדי חילופי ירי בין שני הצדדים. “גדוד אלפארעה” פירסם הודעה בה הזהיר מפני המשך המרדף של המנגנונים אחר פעילים המבוקשים ע”י ישראל, שהאחרון שבהם היה יוסף אלתאיה, כי כל פגיעה באלתאיה תוביל לתוצאות בלתי רצויות (אלערבי אלג’דיד, 14 בפברואר 2024; אתר Ultra Palestine, 14 בפברואר 2024).
עימותים בטובאס (אתר Ultra Palestine, 14 בפברואר 2024)      עימותים בטובאס (אתר Ultra Palestine, 14 בפברואר 2024)
עימותים בטובאס (אתר Ultra Palestine, 14 בפברואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, אמר כי הרשות הפלסטינית, על כלל מוסדותיה, מוכנה להתחיל בעבודה ולבצע את חובתה כרשות לאומית פלסטינית ברצועת עזה וביהודה ושומרון. זאת משום שהיא אחראית עליה. הוא ציין כי היא תחל לפעול רק ברגע שהמלחמה תיפסק. לדבריו, הרשות מעולם לא עזבה את רצועת עזה, שכן היא מעבירה מדי חודש 140 מיליון דולר לרצועה. הוא הדגיש כי ישראל כבר ניסתה את כל הדרכים הביטחוניות והצבאיות נגד העם הפלסטיני ונכשלה, מה שנותר הוא שתכיר במדינה פלסטינית. לטענת אבו מאזן, נשיא ארה”ב ג’ו ביידן לא מפעיל לחצים רציניים על ישראל לחידוש התהליך המדיני. הוא ציין, כי אין מבחינתו כיום שותף ישראלי לתהליך שלום וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו מהווה “מכשול” (אלשרק אלאוסט, 14 בפברואר 2024).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, נועד עם אלכסנדר שטוצמן, נציג האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית, ודן עימו בהתפתחויות הפוליטיות האחרונות בזירה הפלסטינית, האזורית והבינלאומית. שטוצמן הדגיש את הקריאה להפסיק את המלחמה לאלתר ואת הקריאה לתמוך בדרך המדינית המבטיחה שקט ויציבות באזור והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בהתאם לפתרון שתי המדינות (ערוץ הטלגרם של פתח, 14 בפברואר 2024).
פגישת חסין אלשיח' עם נציג האיחוד האירופי ברשות
 (חשבון X של חסין אלשיח', 14 בפברואר 2024)
פגישת חסין אלשיח’ עם נציג האיחוד האירופי ברשות
(חשבון X של חסין אלשיח’, 14 בפברואר 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, אמר בפגישה עם רוסטם מיניחאנוב, נשיא רפובליקת טטרסטן שבפדרציה הרוסית, כי המצב הנוכחי ברצועת עזה משקף את הסדר הבלתי צודק השולט כיום בעולם, וכי “רצח העם והפשעים נגד האנושות” המתרחשים בעזה מחייבים שיתוף פעולה להחלפתו בסדר עולמי צודק (איסנ”א, 14 בפברואר 2024).
  • מחמד דהקאן, סגן נשיא איראן לעניינים משפטיים, הזהיר, כי אם ארה”ב תעצור ספינות איראניות, איראן תנקוט פעולת גומלין. בהתייחסו להודעת משרד המשפטים האמריקאי מראשית פברואר 2024, שבה הואשמה איראן בהברחת נפט למימון פעילות טרור בהובלת משמרות המהפכה, אמר דהקאן, כי איראן עשויה לנקוט בצעדים שונים, לרבות צעדים משפטיים, במקרה של עצירת ספינות איראניות על ידי ארה”ב (איסנ”א, 15 בפברואר 2024).
  • אמיר-עלי חאג’יזאדה, מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, הצהיר, כי ביכולתה של איראן לפגוע במטרות צפות בתנועה ולבצע פעילות זיהוי בכל נקודה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים בלתי נראים. הוא ציין, כי גם צבא ארה”ב באזור מודה כיום, שהוא אינו מעוניין בעימות עם הרפובליקה האסלאמית. זאת, משום שהוא יודע שאין ביכולתו להתנגד לעוצמתה ההגנתית של איראן (איסנ”א, 15 בפברואר 2024).
מיליציות פרו איראניות
תימן
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) פרסם פירוט של פעולותיו בים האדום ביממה האחרונה: בסביבות השעה 14:35 (שעון צנעאא’) הותקף כלי טיס בלתי מאויש שהיה מוכן לשיגור נגד ספינות בים האדום. בסביבות השעה 21:20 שוגר טיל בליסטי נגד ספינות מאזורים בשליטת החות’ים לעבר מפרץ עדן. ספינות חיל הים האמריקני עקבו אחר הטיל אך לא נקטו פעולה כיוון שהטיל לא היה צפוי לפגוע בספינה כלשהי (חשבון X של פיקוד המרכז, 14 בפברואר 2024).
  • בהקשר זה יצוין, כי על פי “מקורות המעורים בנושא”, כמה מדינות ערביות ביניהן מאע”מ, מגבילות את ארה”ב מלהשתמש במתקנים צבאיים על אדמתן כדי לבצע תקיפות אוויריות נגד שלוחותיה של איראן. “גורם רשמי” במערב מסר כי מאע”מ נקטה בצעד זה משום שהיא לא רוצה להיראות ככזו המתנגדת לאיראן והיא לא רוצה להצטייר כמקורבת מידיי למערב ולישראל. ” גורם אמריקני” אישר את המידע ומסר כי מדינות המנסות להפיג את המתיחות עם איראן מגבילות יותר ויותר את ארה”ב ושותפיה מביצוע פעולות הגנה עצמית מאדמתן (אתר החדשות פוליטיקו, 14 בפברואר 2024).
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע רשמית כי ב-28 בינואר 2024, כוחות צבא ארה”ב תפסו אמצעי לחימה מתקדמים בכלי שיט באזור הים הערבי, שהגיע מאיראן לאזורים שבשליטת החות’ים בתימן. בהודעה צוין, כי המשך אספקת אמצעי לחימה לחות’ים מהווה הפרה ישירה של החוק הבינלאומי ופוגע בסחר הימי וכי הם מחויבים לפעול יחד עם בני בריתם כדי להתמודד עם הסיוע הקטלני האיראני באזור, בכל האמצעים החוקיים, כולל הטלת סנקציות (חשבון X של CENTCOM, 15 בפברואר 2024).
כלי השיט (בצבע חום) מלווה על-ידי משחתת אמריקנית.      אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 15 בפברואר 2024)
מימין: כלי השיט (בצבע חום) מלווה על-ידי משחתת אמריקנית. משמאל: אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי כלי השיט (חשבון X של CENTCOM, 15 בפברואר 2024)
הזירה הבינערבית
מצרים
  • גנרל השאם אלחלבי, המוגדר כיועץ באקדמיה הצבאית המצרית ללימודים גבוהים ולאסטרטגיה, אמר כי להערכתו יש להטיל ספק במהימנות הסרטונים המפורסמים ברשתות החברתיות בימים האחרונים, המתעדים, לכאורה, תגבור של כוחות מצריים בגבול. לדבריו, כאשר המצרים רוצים להגדיל את סדר הכוחות הצבאיים באזור זה הם מתאמים זאת עם ישראל בהתאם להסכם השלום בין המדינות. כמו כן ציין כי איש אינו יכול להתקרב לאזורים שבהם נמצאים כוחות הצבא ולצלם אותם (RT, 14 בפברואר 2024).
הזירה הבינלאומית
מועצת הביטחון של האו”ם
  • במועצת הביטחון של האו”ם התקיים דיון שעסק במצב בתימן. סגן נציג רוסיה באו”ם גינה את תקיפות צבא ארה”ב ובריטניה נגד יעדים חות’ים בתימן ובמקביל גם את תקיפות החות’ים נגד ספינות מסחריות בים האדום. לדבריו, הפעולות קצרות הראייה של ארה”ב ובריטניה העמידו את התיווך של האו”ם במצב קשה וציין שעל רקע הפעולות האגרסיביות הללו רוסיה הגבירה את מאמצי התיווך שלה (סוכנות הידיעות TASS , 15 בפברואר 2024). נציג ארה”ב באו”ם קרא למועצת הביטחון לדרוש מהחות’ים להפסיק את התקפותיהם נגד הספינות בציינו שאיראן אינה יכולה להתכחש לתפקידה במתן תמיכה להתקפות שביצעו החות’ים, לאור התמיכה החומרית ארוכת הטווח שלה בפעולות מערערות היציבות של החות’ים (אתר של נציגות ארה”ב באו”ם, 14 בפברואר 2024).
בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • מטה משפחות החטופים והנעדרים בישראל הגיש תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) נגד ראשי חמאס על מעשי פעילי חמאס ב-7 באוקטובר. האישומים המפורטים בתלונה כוללים חטיפת בני אדם, פשעי אלימות מינית, עינויים ועבירות חמורות נוספות (הארץ, 14 בפברואר 2024).
  • בית הדין הפלילי הבינלאומי מסר כי כל אדם או קבוצה מכל מקום בעולם רשאי לשלוח, לתובע בית הדין, מידע בנוגע לפשעים אפשריים וכי במקרה שהמידע הנמסר קשור למצב שכבר מצוי בחקירה (כדוגמת “מדינת פלסטין”), משתפים את צוות החקירה הרלוונטי במידע והוא בוחן אותו בהקשר של מאמצי החקירה. מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בתגובה כי פניית המשפחות ​​לבית הדין הפלילי הבינלאומי היתה “טעות”. שכן, הדרך הקצרה ביותר להשבת החטופים היא להשלים את תהליך המשא ומתן (אתר CNN בערבית, 15 בפברואר 2024).
אונר”א
  • דיוויד קמרון, שר החוץ הבריטי, אמר בהקשר לסוגיית מימון אונר”א, כי הוא מעוניין לראות ערבויות מוחלטות לכך שהסוכנות לא תעסיק עובדים שרוצים לתקוף את ישראל (רויטרס, 14 בפברואר 2024).
ארה”ב
  • היומון האמריקני The Washington Post דיווח כי ממשל ביידן, יחד עם בעלות בריתו במזרח התיכון, מקדם תכנית שלום מקיפה וארוכת טווח בין ישראל והפלסטינים והוא עשוי להכריז עליה כבר בשבועות הקרובים. על פי התוכנית, צפויה הפסקת אש ראשונית במשך לפחות שישה שבועות, במסגרת העסקה לשחרור החטופים, במהלכה תפורסם התוכנית בציבור. התוכנית כוללת מסגרת זמנים מפורטת להקמת מדינה פלסטינית. בתוכנית מעורבים, בנוסף לארה”ב, מצרים, ירדן, קטר, סעודיה, מאע”מ ונציגים פלסטיניים. “בכיר רשמי” אמריקני אמר כי המפתח הוא עסקת החטופים. עוד נמסר כי חלק ניכר בתכנון הוא השאלה האם ישראל תסכים לחלק גדול מהדברים הנידונים, בין היתר יציאה של מתיישבים משטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים ושיקום רצועת עזה. נמסר כי התקווה היא שלישראל יוצעו ערבויות ביטחוניות ספציפיות כמו גם נורמליזציה עם סעודיה ומדינות ערביות נוספות כך שיהיה לה קשה לסרב להצעה (The Washington Post, 15 בפברואר 2024).
  • משרד האוצר בארה”ב דיווח על הטלת סנקציות על חברה הקשורה לבנק המרכזי האיראני, שתי ישויות שבסיסן במאע”מ, ישות שבסיסה בתורכיה ועל שלושה אנשים בגין מעורבות בהברחת טכנולוגיה אמריקנית לבנק המרכזי של איראן. עוד נמסר כי הבנק המרכזי האיראני נתון לסנקציות בגין תמיכה כספית בכוחות קדס וכי גם חזבאללה נתון לסנקציות (אתר משרד האוצר, 15 בפברואר 2024).

[1] מרואן אלברע'ות'י נידון על ידי בית משפט ישראלי לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים וארבעים שנות מאסר על מעשי טרור בהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים. ראו פרסום מרכז המידע מ-13 ביולי 2017:״ מרואן אלברע’ות’י: פרטנר למו”מ עם ישראל או טרוריסט?"