מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-16 בינואר 2024, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בשטח (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בשטח (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל במחנה הפליטים אלמע'אזי ואלמצדר (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בינואר 2024)

פגיעה ישירה של רקטה בחנות מוצרי חשמל בנתיבות (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2024)

פגיעה ישירה של רקטה בחנות מוצרי חשמל בנתיבות (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2024)

מחנה אוהלים של תושבים מפונים באזור רפיח (אלקדס, 14 בינואר 2024).

מחנה אוהלים של תושבים מפונים באזור רפיח (אלקדס, 14 בינואר 2024).

נאום הניה בוועידה באיסטנבול (אתר מוסד אלקדס הבינלאומי, 14 בינואר 2024)

נאום הניה בוועידה באיסטנבול (אתר מוסד אלקדס הבינלאומי, 14 בינואר 2024)

ראיון ח'אלד משעל (אלקבס, 14 בינואר 2024)

ראיון ח'אלד משעל (אלקבס, 14 בינואר 2024)

הספינה שעליה השתלט חיל הים (חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)

הספינה שעליה השתלט חיל הים (חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)

נפגעים בישראל, שיגור רקטות, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: נמשכה פעילות צה”ל בצפון, מרכז ובדרום הרצועה, למרות הודעת דובר צה”ל על הוצאת כוחות מהרצועה. במהלך הפעילות נחשפו משגרי רקטות שחלקם היו מוכנים לשיגור, מפעלים לייצור פצצות מרגמה ואמצעי לחימה רבים. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על חילופי אש עזים בצפון ובדרום הרצועה. במהלך היממה האחרונה שוגרו שני מטחי רקטות מצפון ומרכז הרצועה לעבר ישראל. האחד לעבר אזור שדרות והשני לעבר אזור נתיבות, שם נפגעה חנות מנפילת רקטה.
  • פיגוע בישראל: חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שיבחו את הפיגוע המשולב, דקירה ודריסה, שבוצע ברעננה ושיבחו את מבצעיו. בפיגוע נהרגה אישה ונפצעו כעשרים בני אדם.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 524 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: גורמי רפואה ברצועה מדווחים על מחסור בגז לצרכים רפואיים ובתרופות בעיקר עבור חולים כרוניים.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שמונה תקיפות לעבר שטח ישראל. צה”ל בתגובה תקף יעדים במספר כפרים בדרום לבנון. בשעות הבוקר ביצע צה”ל גל תקיפות נרחב במרחב ואדי אלסלוקי. דובר יוניפ”ל הביע דאגה מהמתיחות הגוברת בדרום לבנון.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל נכנסו לבני נעים (מזרחית לחברון) ממנה הגיעו שני המחבלים שביצעו את הפיגוע ברעננה. גורמים מקומיים דיווחו כי המקום הפך לשטח צבאי סגור.
  • איראן: כוחות צבא ארה”ב השתלטו על כלי שיט סמוך לחופי סומליה עליו נמצאו אמצעי לחימה איראניים מתקדמים, שכללו, בין היתר, חלקי טילים באליסטים וטילי שיוט, שנשלחו לחות’ים. משמרות המהפכה ביצעו בליל ה-16 בינואר 2024 מתקפת טילים בליסטיים משולבת נגד יעדים באזור אדלב שבצפון-מערב סוריה ובאזור ארביל שבצפון עיראק. לדבריהם, המתקפות בוצעו בתגובה לפעולות הטרור האחרונות של דאעש בכרמאן ובראסכ שבאיראן וכן בתגובה להתנקשויות המיוחסות לישראל במפקדי משמרות המהפכה ו”חזית ההתנגדות”. עיראק ומועצת הביטחון של החבל הכורדי הביעו מחאה על התקיפה. גם ארה”ב גינתה בחריפות את התקיפה.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים ציינו שמוקדי הלחימה הם שכונת תל אלהוא בעיר עזה, מחנה הפליטים אלמע’אזי (מרכז הרצועה), דרום ח’אן יונס וצפון רפיח. כמו כן דיווחו על 132 הרוגים ו-252 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה (מען, 16 בינואר 2024).
  • צפון הרצועה: צה”ל הודיע כי הכוחות הלוחמים שפעלו בצפון רצועת עזה יצאו משטח הרצועה. הכוחות שיצאו, פעלו בעיקר באזור זיתון, מחנה הפליטים אלשאטי, שג’אעיה, רימאל (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024). באזור בית לאהיא איתרו לוחמי צה”ל כמאה מתקני רקטות וכשישים רקטות מוכנות לשיגור (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות” בצפון הרצועה (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024). העיתונאי מחמוד אבו סלאמה דיווח כי ליל 16-15 בינואר 2024 היה קשה מאד עבור תושבי צפון הרצועה בשל תקיפות מאסיביות של צה”ל אשר לא פסקו כל הלילה (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024).
איתור משגרי רקטות באזור בית לאהיא (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)    איתור משגרי רקטות באזור בית לאהיא (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)
איתור משגרי רקטות באזור בית לאהיא (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024)
 עשן בצפון הרצועה בשל חילופי אש כבדים בין כוחות צה"ל לאנשי ההתנגדות.     תקיפת צה"ל בצפון הרצועה (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
מימין: עשן בצפון הרצועה בשל חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות. משמאל: תקיפת צה”ל בצפון הרצועה (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה : במהלך פעילות הכוחות עלה, כי באזור מרכז הרצועה מצויים מפעלים וסדנאות רבים לייצור אמצעי לחימה כמו גם מחסני אחסון. כוחות שפעלו במחנה הפליטים נציראת איתרו מתחם לייצור פצצות מרגמה, מפעל לייצור רקטות ואמצעי לחימה שהוסלקו בתוך מבנה השייך לארגון הומניטרי (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024). 
אמצעי הלחימה שאותרו באזור נציארת (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שאותרו באזור נציארת (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024)
פעילות כוחות צה"ל בשטח (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)     פעילות כוחות צה"ל בשטח (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)
פעילות כוחות צה”ל בשטח (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל במחנה הפליטים אלמע'אזי ואלמצדר
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בינואר 2024)
תקיפות צה”ל במחנה הפליטים אלמע’אזי ואלמצדר
(ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בינואר 2024)
  • דרום הרצועה: כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות בדרום ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024). אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח, כי חיל האוויר תוקף באופן מאסיבי את השכונות בדרום ובמזרח ח’אן יונס. שם מתנהלים חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות “(ערוץ אלע’ד, 16 בינואר 2024).
 תקיפות צה"ל בשכונות בטן אלסמין וקיזאן אלנג'אר, בדרום ח'אן יונס 
(חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024).     כתב ערוץ אלע'ד בח'אן יונס מעדכן אודות תמונת מצב הלחימה באזור ח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 16 בינואר 2024)
מימין: תקיפות צה”ל בשכונות בטן אלסמין וקיזאן אלנג’אר, בדרום ח’אן יונס
(חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024). משמאל: כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס מעדכן אודות תמונת מצב הלחימה באזור ח’אן יונס (ערוץ אלע’ד, 16 בינואר 2024)
  • אזור ניצנה: כעשרים חשודים, ככל הנראה מבריחי סמים, בהם גם מספר חמושים, הגיעו משטח מצרים לגבול ישראל סמוך לאזור ניצנה. לוחמי צה”ל פתחו באש לעבר החמושים, זוהו מספר פגיעות. לוחמת צה”ל נפצעה (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024). דובר צבא מצרים דיווח על סיכול מבצע הברחת סמים מדרום למעבר ניצנה וכי בעקבות חילופי האש נהרג אדם אחד ונתפסו שישה (דף הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 16 בינואר 2024).
שיגור רקטות
  • ב-15 בינואר 2024 בשעות הערב שוגרו שני מטחי רקטות לעבר שדרות והישובים הסמוכים לעיר. השיגור בוצע מבית חאנון שבצפון הרצועה. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה כי שיגרה בשעה 21:00 (21:00 של בהאא’ – השעה שבה נהג הג’האד האסלאמי תחת פיקודו של בהאא’ אבו אלעטא לשגר רקטות) מטחי רקטות לעבר שדרות ויישובי צפון עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 15 בינואר 2024).
  • ב-16 בינואר 2024 שוגר מטח של כעשרים רקטות לעבר אזור נתיבות. רוב השיגורים יורטו. אחת הרקטות פגעה בחנות, כמו כן אותרה נפילה במושב סמוך. הירי בוצע מאזור אלבוריג’ ונציראת, שבמרכז הרצועה. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה, כי פעיליה שיגרו מטח רקטות לעבר נתיבות (ערוץ הטלגרם של צפא, 16 בינואר 2024).

פגיעה ישירה של רקטה בחנות מוצרי חשמל בנתיבות (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2024)
פגיעה ישירה של רקטה בחנות מוצרי חשמל בנתיבות (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 524 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 190 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל. דובר צה”ל הביע חשש לשלומם של שנים מהחטופים שסרטון שתיעד אותם פורסם על ידי חמאס יומיים קודם לכן (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024).
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • בראיון שהעניק ח’אלד משעל, יו”ר תנועת חמאס ב”חוץ”, לפודקאסט של איש התקשורת הכויתי עמאר תקי הוא ציין, כי ישראל לא השיגה אף לא אחת מהמטרות הלחימה עליהן הכריזה בתחילתה כמו חיסול חמאס, ביטול שלטונה והשבת החטופים הישראלים, כמו כן לא הושגה המטרה הלא מוכרזת, של עקירת תושבי רצועת עזה. כיוון שישראל מובסת וחסרת אונים, היא החלה לרצות לפרק את המבנה הצבאי של “ההתנגדות”. אולם, הדבר בלתי אפשרי מכיוון שחמאס היא רעיון. לגבי המצב בשטח, כוחות צה”ל מתגאים בחשיפת קבוצת מנהרות מתוך מאות קילומטרים של מנהרות טקטיות ואסטרטגיות שלא התגלו. הוא הוסיף כי למרות ההרס המוחלט בצפון הרצועה, לוחמי ההתנגדות עדיין יוצאים לתקוף את ישראל מבין ההריסות, מתחת לאדמה ומהבתים שנהרסו. לכן, מבחינה צבאית, צה”ל לא השיג דבר, והמראות בשטח מעידים על הביטחון של אנשי “ההתנגדות” והשליטה שלהם בקרב (אלקבס, 13 ו-14 בינואר 2024).
  • אחסאן עטאיא, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר בשולי “פורום תוניסיה לתמיכה בהתנגדות”, כי מצבה של “ההתנגדות” הפלסטינית הוא טוב והיא תמשיך להתעמת בגבורה עם ישראל. לדבריו, אי אפשר לשבור את “ההתנגדות” והיא תהפוך לקשה וחזקה יותר וכולם ראו איך נאלצה ישראל להוציא את החטיבה הכי חשובה שלה, חטיבת גולני, אחרי שסבלה אבדות קשות (אתר אלמע’רב, 15 בינואר 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר כי אם התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה תימשך, “ההתנגדות” באזור תגביר את קצב פעולותיה (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 15 בינואר 2024).
הפסקת אש וסוגיית החטופים
  • ח’אלד משעל ציין כי המשא ומתן נעצר מכיוון שלישראל הייתה השקפה שאינה מקובלת עליהם, וההצעות היו רחוקות מלדבר על הפסקת אש מוחלטת, והן כללו ניסיון הונאה ללא ערובה להפסקת התוקפנות, נסיגה מרצועת עזה וריקון בתי הכלא מאסירים פלסטינים. זה לדבריו, היה עוד לפני ההתנקשות באלעארורי, אשר רק סיבכה את המצב. נתניהו נמצא במצוקה, כי הוא לא יכול להתעלם מדרישות משפחות החטופים לשחררם, ועליו להעביר מסר שהוא יחזיר את בניהם. הוא ניסה זאת בשטח אך נכשל. לכן כעת הוא מציע משא ומתן מבלי לוותר על האג’נדה שלו הכוללת המשך התוקפנות והרחבת מעגל המלחמה באזור, במטרה להישאר בתפקידו (אלקבס, 13 ו-14 בינואר 2024).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי לא יהיו דיבורים על עסקאות חטופים אלא על בסיס הפסקת התוקפנות נגד רצועת עזה באופן מוחלט וסופי, וכי כל הסדר שאינו מבוסס על יסוד זה לא יהיה מקובל ולא יידון. הוא הוסיף, כי כל הדיבורים על ההסדרים ל”יום שאחרי” הם ניסיון ליצור מצג כאילו ישראל ניצחה, בזמן שהמערכה עדיין נמשכת. לדבריו, לכל ההסדרים שאינם מגובשים על ידי פלסטינים לא יהיו ערך או עתיד. בתגובה להצהרות ישראל בפני בית הדין הבינלאומי לפיהן קהיר אחראית למניעת כניסת סיוע הומניטרי וסיוע לרצועת עזה ממעבר רפיח, אמר חמדאן כי הצהרות אלו מחייבות תגובה ועמדה מצרית מעשית ולא סתם דיבורים בתקשורת שדוחים את ההצהרות הישראליות. בהתייחס לנושא השליטה בציר פילדלפי בין רצועת עזה למצרים, ציין כי זו פגיעה בריבונות המצרית ותוקפנות ישירה נגדה. הוא הוסיף כי ההצהרות הללו חושפות את האמת והטבע של ישראל ותוקפנותה, שכן היא אינה רואה פתרון למשברים שלה אלא באמצעות עוד תוקפנות ופגיעה בריבונות המצרית (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP, 16 בינואר 2024).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ציין, כי בין הקווים האדומים שלא ניתן לוותר עליהם במסגרת המשא ומתן עומדים: סוגיית פירוק “ההתנגדות” מנשקה או כפיית תנאים על ההתנגדות; הגדרת אזורי חיץ ברצועת עזה; שאלת חופש הפעולה של ישראל ברצועת עזה, כפי שהיא פועלת ביהודה ושומרון. לדבריו, כל העם הפלסטיני רואה בכל אלה קווים אדומים שאי אפשר לקבל. לגבי עסקת חטופים אמר, כי לאור ניסיון ההפוגה הראשונה, שלאחריה ישראל שבה לתקוף בצורה עזה יותר, הם עומדים על כך שכל עסקה תהיה במסגרת חבילה כוללת של פתרון שיוביל להפסקת אש סופית ולנסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה. בתשובה לשאלה האם יש לחמאס מיפוי מדויק של החטופים שבידיה ובידי שאר הארגונים אמר כי הם ניסו לעשות זאת במהלך הפוגה, אבל יש מספר חטופים שמוחזקים בידי ארגונים או במקומות שונים, וקשה לאור הנסיבות הביטחוניות הקשות להגיע לכולם. עוד ציין שישנם חטופים שנהרגו ונמצאים תחת ההריסות, אך ישראל ביקשה לקבל את גופותיהם, אבל העניין מצריך זמן כדי לחפש אותן, כי התנאים ברצועת עזה לא מאפשרים כרגע את פינוי ההריסות (ערוץ היוטיוב של ON TV, 16 בינואר 2024). בהתבטאות נוספת ציין ע’אזי חמד כי לא מתקיים כעת משא ומתן בנושא עסקת חטופים משום שישראל מתעקשת להמשיך במלחמה (אתר ערוץ אלערבי, 16 בינואר 2024).
  • אחסאן עטאיא, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי המשא ומתן בנוגע לחטופים הוא משא ומתן עקיף והוא יקרה, אך רק לאחר סיום התוקפנות נגד רצועת עזה ולאחר נסיגת כוחות צה”ל. שכן, אי אפשר לנהל משא ומתן על עסקת חטופים מבלי שישראל תצא מרצועת עזה ובלי לעצור את התוקפנות. הוא הדגיש שכל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים ישוחררו (אתר אלמע’רב, 15 בינואר 2024).

jzrv kgherho

ישראל
פיגוע בשטח ישראל
  • מחקירת פרטי הפיגוע המשולב ברעננה (15 בינואר 2024), בו נהרגה אישה ונפצעו כעשרים בני אדם, עלה כי את הפיגוע ביצעו שני קרובי משפחה בן 44 ובן 25 מבני נעים (מזרחית לחברון) אשר שהו בישראל ללא אישורים. אחד הפלסטינים דקר נהגת ברחוב החרושת, גנב את כלי רכבה ונמלט איתו. הוא נסע בפראות ברחוב אחוזה, עצר שם, השתלט על כלי רכב נוסף, ונסע איתו בהמשך הרחוב. במהלך הנסיעה דרס כמה עוברי אורח נוספים.
מבצעי הפיגוע מחמוד עלי זידאת ואחמד מחמד עלי זידאת (מען, 15 בינואר 2024)
מבצעי הפיגוע מחמוד עלי זידאת ואחמד מחמד עלי זידאת (מען, 15 בינואר 2024)    
  • חמאס פרסמה הודעה בה התייחסה לפיגוע ברעננה כ”מבצע הקומנדו” ומסרה כי זוהי תגובה טבעית למעשי הטבח שמבצעת ישראל ולתוקפנותה המתמשכת נגד רצועת עזה”. לדברי חמאס, מבצעי הפעולה הזו הם גיבורי העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 בינואר 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין בירך על “מבצע הגבורה” ברעננה אשר בוצע לדבריהם כתגובה טבעית ל”פשעי ישראל״ נגד העם הפלסטיני. עוד צוין בהודעה, כי הם ימשיכו להיערך כדי להתמודד ולהתנגד לישראל בכל פלישה ותקיפה נגד הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 15 בינואר 2024).

jzrv kgherho

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-16 בינואר 2024 נכון לשעה 11:00, כי מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 24,285 פלסטינים ונפצעו 61,154 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 16 בינואר 2024). ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, ציין, כי גז החמצן הדו חנקני אזל בכל חדרי הניתוח ברצועה וכי קיים מחסור חמור בגזים נוספים לצרכים רפואיים. לדבריו, ישנם 350 אלף חולים כרוניים ברצועה בלא תרופות. הוא קרא לארגונים בינלאומיים להכניס תרופות למחלות כרוניות לעזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 16 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי, אמר כי במקביל להמשך “ההתנגדות” בכל הזירות, הם קוראים לאומה האסלאמית למלא את חובתה כלפי הילדים והעם הפלסטיני הנתון למלחמת רצח עם. לדבריו, מה שנדרש הוא לחזק את העמידה האיתנה וההתנגדות של הפלסטינים ולהכניס לרצועה תרופות, מזון וצרכים בסיסיים (סוכנות פארס, 16 בינואר 2024).
מחנה אוהלים של תושבים מפונים באזור רפיח (אלקדס, 14 בינואר 2024).      מפונים ברפיח מייצרים חשמל באמצעות לוחות סולאריים (אלקדס, 14 בינואר 2024)
מימין: מחנה אוהלים של תושבים מפונים באזור רפיח (אלקדס, 14 בינואר 2024). משמאל: מפונים ברפיח מייצרים חשמל באמצעות לוחות סולאריים (אלקדס, 14 בינואר 2024)
  • הפלסטינים דיווחו על המשך השבתת שירותי התקשורת והאינטרנט ברצועה, זה היום החמישי ברציפות (שהאב, 16 בינואר 2024).
התבטאויות בכירי חמאס
  • בנאום מוקלט שנשא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בוועידת “החופש לפלסטין”, שנערכה באיסטנבול ביוזמת מוסד אלקדס הבינלאומי וההתאחדות העולמית של חכמי הדת המוסלמים, בשיתוף גופים נוספים, אמר הניה כי “ההתנגדות” אמרה את דברה במהלך מבצע “מבול אלאקצא” שהיא הבעלים של האדמה ושהפלסטינים לא יהגרו ולא ישתקו על ההפרות של ישראל. הניה , הדגיש כי ההתנגדות של הפלסטינים מעוגנת בחוקים הבינלאומיים והוסיף, כי חמאס היא תנועת שחרור לאומית הפועלת עם כל העם הפלסטיני להשגת השחרור והעצמאות. הוא גם הדגיש, כי הם לא עוינים את היהודים אלא עוינים את התנועה הציונית, שכבשה את אדמתם וגרמה לעקירת הפלסטינים. לדבריו, הציונות היא אחת התנועות המסוכנות ביותר שידעה האנושות, שכן יש לה מאפיינים שלא קיימים באף תנועה אחרת לאורך ההיסטוריה.
  • הניה קרא לפעול במספר נתיבים: השתתפות במערכה באמצעות התנגדות כוללת וישירה נגד ישראל; הוקעה והפללה של התנועה הציונית בכל הפורומים ובתי המשפט הבינלאומיים; ושבירה של המצור על רצועת עזה והקמת קואליציה הומניטרית לסיוע לפלסטינים ברצועת עזה (סוכנות אנטוליה, 14 בינואר 2024; ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 14 בינואר 2024).​
נאום הניה בוועידה באיסטנבול (אתר מוסד אלקדס הבינלאומי, 14 בינואר 2024)
נאום הניה בוועידה באיסטנבול (אתר מוסד אלקדס הבינלאומי, 14 בינואר 2024)
  • ח’אלד משעל, יו”ר תנועת חמאס ב”חוץ”, העניק ראיון ארוך ומקיף לפודקאסט של איש התקשורת הכויתי עמאר תקי. להלן מספר נושאים אליהם התייחס (אלקבס, 13 ו-14 בינואר 2024):
    • מתקפת ה-7 באוקטובר: לוחמי חמאס לא היו נכנסים למלחמה לולא היו בטוחים בניצחונם. אולם ההפתעה הייתה ההתמוטטות המהירה של צה”ל והתבוסה המהדהדת שספג מה שמסביר את האכזריות של כוחות צה”ל בתגובתם. מתקפת ה-7 באוקטובר החזירה את ישראל 75 שנה אחורה. למרות ההרס שאליו נחשפים הפלסטינים, הם עדיין בטוחים בניצחון ואין ספק ש”מבול אלאקצא” הוא תחילת קריסתה של ישראל. הוא הדגיש שאחרי ה-7 באוקטובר כל העולם קיבל באופן נכון את המסר של הפלסטינים בדבר זכותם לבנות מדינה, גם אם בתחילה הם הזדהו עם הנרטיב הציוני.
    • ההכנות למלחמה: ההחלטה לצאת למערכה הייתה החלטה בלעדית של חמאס. הוא הדגיש את ההרמוניה והתיאום המוחלטים לפני המתקפה בין ההנהגה המדינית של התנועה להנהגה הצבאית בשטח. בלילה לפני המתקפה זימנה הנהגת גדודי עז אלדין אלקסאם אלף לוחמים להם דווח על תחילת המבצע למחרת היום והיה עליהם להחליט האם הם מסכימים לצאת לקרב. לדבריו, איש לא התנגד וכולם היו להוטים להילחם. הוא ציין כי ההחלטה על הקרב הייתה ידועה רק לגדודי אלקסאם ולהנהגה, ורק כאשר החלה המתקפה הצטרפו הזרוע הצבאית של הג’האד אסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים. הוא הוסיף, כי היו ברשותם מפות מפורטות, תמונות ודגמים של היעדים באזור עוטף עזה בעומק של עד ארבעים ק”מ. כמו כן היו בידיהם תמונות של כמה ממפקדי החטיבות בצה”ל.
    • ההתנקשות בחיי צאלח אלעארורי: ישראל קמה על בסיס הרג והיא משיגה את מטרותיה באמצעים “מלוכלכים” בתוך “פלסטין” ומחוצה לה. ישראל נמצאת במשבר ברצועת עזה, ואינה מסוגלת להשיג ניצחון אמיתי ועל כן היא רצתה לפעול במקום אחר באמצעות התנקשות באלעארורי כדי להציג תמונה של ניצחון דמיוני. הוא ציין כי לתגובה על ההתנקשות יש יותר מצורה אחת.
    • חזבאללה: רק אחרי אותו בוקר של ה-7 באוקטובר החלו אינטראקציה ותיאום עם חזבאללה וגורמים נוספים. הפלסטינים מבקשים מהאומה האסלאמית למלא את תפקידה ביחס ל”פלסטין”, אך הם לא מציבים לה תנאים. מה שעשה חזבאללה הוא השתתפות ברף מסוים שעליה הם אסירי תודה. אין ספק שזה היה מועיל והשפיע בעיקר בהסטת חלק מצה”ל לצפון והקלה על רצועת עזה. מה שהיה עד כה היה משביע רצון וטוב, אבל הם נמצאים במערכה קשה ומבקשים עוד תמיכה מכולם כי זה עניינה של האומה כולה.
    • תורכיה ואיראן: מה שחל על מדינות ערב חל על תורכיה ואיראן, שכן תורכיה היא מדינה גדולה ובעלת השפעה, ועמדתה התפתחה בתקופה האחרונה. גם הסיוע, התמיכה הכספית והפעילות הציבורית בתורכיה היו עצומים, אבל הם מבקשים תמיכה נוספת. לגבי איראן, ציין שהיא תמכה ועודנה תומכת בחמאס כלכלית וצבאית, וחמאס מודה לה ולכל מדינות ערב שתומכות בהם על כך, אבל הם רוצים עוד.
    • תימן: הוא הודה גם לתימן על תפקידה בשיבוש נתיבי השייט והשפעת הדבר על הכלכלה הישראלית. הוא גם גילה כי “מוחות עראקיים” סייעו להם לייצר טילים לפני כ-17 שנים.
ראיון ח'אלד משעל (אלקבס, 14 בינואר 2024)
ראיון ח’אלד משעל (אלקבס, 14 בינואר 2024)

jzrv kgherho

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שמונה תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות ורקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג) וירי צלפים )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 16-15 בינואר 2024).
  • בתגובה, מטוס קרב של חיל האוויר תקף תשתית מבצעית של חזבאללה במרחב מארון אלראס כמו כן תקפו מספר מרחבים בשטח לבנון וכן שתי חוליות מחבלים. לאחר שבוצע שיגור טיל נ”ט למרחב מלכיה, תקפו כוחות צה”ל את החוליה שביצעה את השיגור (דובר צה”ל, 15 בינואר 2025). כלי טיס של חיל האוויר תקף במהלך הלילה משגר נ”ט של ארגון הטרור חיזבאללה באזור כפרכלא. כמו כן , כוחות מיוחדים של צה”ל תקפו במהלך הלילה להסרת איום שזוהה במרחב עיתא אלשעב (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024). ב-16 בינואר 2024 בשעות הבוקר, ביצע צה”ל תקיפה משולבת רחבת היקף באמצעות מטוסי קרב וארטילריה במרחב ואדי אלסלוקי שבדרום לבנון. הותקפו עשרות מבנים צבאיים ותשתיות אמצעי לחימה של חזבאללה, צוין כי זו אחת המתקיפות  הנרחבות שביצע צה”ל מתחילת הלחימה (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
תקיפות חיל האוויר. מימין: תקיפת משגר הנ"ט (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)   תקיפות חיל האוויר. מימין: תקיפת משגר הנ"ט (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)
תקיפות חיל האוויר. מימין: תקיפת משגר הנ”ט (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024)
תקיפת תשתית מבצעית של חזבאללה באזור מארון אלראס (דובר צה"ל, 15 בינואר 2024)
תקיפת תשתית מבצעית של חזבאללה באזור מארון אלראס (דובר צה”ל, 15 בינואר 2024)
מפת התקיפות האוויריות נגד מטרות בואדי אלסלוקי.     הגדלה של אזור המטרות שהותקפו (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)
מימין: מפת התקיפות האוויריות נגד מטרות בואדי אלסלוקי. משמאל: הגדלה של אזור המטרות שהותקפו (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024)
  • ערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה ציין בתגובה להודעת דובר צה”ל, ממנה לטענתם משתמע שכוחות צה”ל פעלו בשטח לבנון כי הדיווח אינו נכון וכי מה שקרה בפועל הוא ניסיון הסתננות של שלושה חיילים ממוצב לעבר נקודה בגבול ישראל-לבנון, אך הם נחשפו ולכן שבו על עקבותיהם למוצב זה. צוין, כי פעילי חזבאללה פרוסים בטווח אפס מגדר הגבול עם ישראל מאלנאקורה במערב ועד הר דב במזרח (אלמיאדין, 16 בינואר 2024).
  • פורסמו תמונות, שתיעדו פגיעות בכפרכלא ביניהם פגיעה במבנה בן שלוש קומות, שנהרס. צוין, כי הבניין היה ריק מיושביו מאז תחילת המלחמה (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בינואר 2024).
 מבנה בן שלוש קומות בכפרכלא טרם תקיפתו.     המבנה הרוס כתוצאה מהתקיפה 
(חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בינואר 2024)
מימין: מבנה בן שלוש קומות בכפרכלא טרם תקיפתו. משמאל: המבנה הרוס כתוצאה מהתקיפה  (חשבון X של Fouad Khreiss, 15 בינואר 2024)
  • דווח שבאזור כפרכלא פוזרו כרוזים בזו הלשון: “אל תושבי דרום לבנון! חזבאללה משגר רקטות מאזור זה. פעולות טרור מסוג זה תובלנה לתגובה קשה! למען ביטחונכם, אל תהיו אשמים בפעולות טרור בחצרות של בתיכם!” (ערוץ הטלגרם הואנא לבנאן, 16 בינואר 2024).
נוסח הכרוז (ערוץ הטלגרם הואנא לבנאן, 16 בינואר 2024)
נוסח הכרוז (ערוץ הטלגרם הואנא לבנאן, 16 בינואר 2024)
  • בערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, דווח על כעשרים תקיפות אוויריות באמצעות מטוסי קרב של ישראל בואדי אלסלוקי, במקביל לירי ארטילרי מאסיבי באזור (אלמיאדין, 16 בינואר 2024).
תקיפה באזור ואדי אלסלוקי (חשבון X של עלי שעיב, 16 בינואר 2024)
תקיפה באזור ואדי אלסלוקי (חשבון X של עלי שעיב, 16 בינואר 2024)
יוניפי”ל
  • אנדראה טננטי, דובר יוניפי”ל, מסר, כי המצב בדרום לבנון מדאיג מאוד וכי הם ימשיכו בפעילותם למרות התקיפות הישראליות באזור. הוא ציין כי הם נמצאים בקשר עם גורמים ישראלים ולבנונים כדי להפיג את המתיחות ולמנוע אי הבנות (אלערביה, 16 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשל המעבר של לבנון, מסר כי האינטרס הלבנוני נמצא בעדיפות ראשונה עבור חזבאללה, וכי לבנון מחפשת פתרון דיפלומטי ומחויבת להחלטות בינלאומיות בנוגע ללבנון אך הבסיס לכך הוא הפסקת אש ברצועת עזה (אלג’זירה, 16 בינואר 2024).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, נועד בבירות עם ליסה ג’ונסון, השגרירה האמריקנית הנכנסת. לאחר הפגישה הביע בו חביב את שביעות רצונו מנכונות ארה”ב לתווך ולפעול להפחתת ההסלמה והחזרת השקט והיציבות לדרום לבנון. לדברי השר הם מנהלים דיאלוג עם ארה”ב כדי להבטיח ביטחון ויציבות במיוחד לתושבי דרום לבנון (אלנשרה, 15 בינואר 2024).

jzrv kgherho

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 27 מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-2,700 מבוקשים מהם כ-1,300 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
  • ביממה האחרונה פעלו הכוחות בכפר אד’נא (מערבית לחברון), אשר ממנו יצאו שלושת המפגעים שניסו לבצע פיגוע ביישוב אדורה (12 בינואר 2024). הכוחות כיתרו את הכפר ועצרו לחקירה מספר חשודים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
  • ב-15 בינואר 2024, בעקבות הפיגוע המשולב ברעננה, נכנסו כוחות ביטחון לבני נעים (מזרחית לחברון), ממנו יצאו שני מבצעי הפיגוע ברעננה, תחקרו עשרות חשודים ועצרו שני מבוקשים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 16 בינואר 2024). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי כוחות ביטחון ישראליים פשטו על בתיהם של מבצעי הפיגוע מחמוד עלי זידאת (בן 44) ואחמד מחמד עלי זידאת (בן 25). הכוחות מיפו את בתיהם כהכנה להריסתם, ותחקרו את בני משפחותיהם. במקום התפתחו עימותים והפרות סדר (מען, 15 בינואר 2024).
כוחות ביטחון ישראליים נכנסים לבני נעים (ערוץ אלג'זירה, 15 בינואר 2024)
כוחות ביטחון ישראליים נכנסים לבני נעים (ערוץ אלג’זירה, 15 בינואר 2024)
  • ח’ליל זידאת, ראש עיריית בני נעים, דיווח כי כוחות צה”ל נכנסו בשעות הלילה לעיירה ועצרו מספר בני משפחה של מבצעי הפיגוע. לדבריו, העיירה הפכה לשטח צבאי סגור וכי לא ניתן בשלב זה להיכנס או לצאת ממנה (דף הפייסבוק של חדשות בני נעים, 16 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, התייחס במהלך ישיבת הממשלה השבועית לסוגיית כספי הסילוקין ואמר כי על ישראל להעביר את הכספים שלהם. הוא ציין כי הם סרבו לקבל את הכספים מידי ישראל משום שלא כלול בהם החלק שמיועד לרצועת עזה. בהתייחס לסוגיית הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנושא המלחמה, אמר אשתיה כי יש צורך בהחלטה דחופה של בית הדין כדי להפסיק את ה”תוקפנות” המתמשכת נגד רצועת עזה )ופא, 15 בינואר 2024).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”פ, נפגש עם משלחת מצרפת בראשות עמנואל בון היועץ הדיפלומטי של נשיא צרפת. בפגישה דנו הצדדים במצב בזירה הפלסטינית, המלחמה ברצועת עזה, ובדרכים להגיע להפסקת אש מלאה ברצועה (חשבון X של חסין אלשיח’, 15 בינואר 2024).
חסין אלשיח' נפגש עם משלחת צרפתית (חשבון X של חסין אלשיח', 15 בינואר 2024)
חסין אלשיח’ נפגש עם משלחת צרפתית (חשבון X של חסין אלשיח’, 15 בינואר 2024)

jzrv kgherho

איראן
תפיסת אמצעי לחימה של איראן שיועדו לחות’ים
  • פיקוד המרכז של צבא ארצות-הברית (CENTCOM), הודיע כי חיל הים האמריקאי השתלט על כלי שיט סמוך לחופי סומליה בו נמצאו אמצעי לחימה איראניים מתקדמים, שכללו, בין היתר, חלקי טילים בליסטיים וטילי שיוט, שנשלחו לחות’ים. בהודעה צוין, כי זו התפיסה הראשונה של אמצעי לחימה מתקדמים שסופקו לחות’ים, על-ידי איראן, מאז תחילת התקיפות בים האדום. כמו כן נמסר ששני החיילים האמריקנים עליהם דווח כנעדרים היו מעורבים במבצע זה. בהודעה צוין, כי זוהי הוכחה נוספת לאופן שבו איראן מפרה את החוק הבינלאומי ופוגעת ביציבות האזור (חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024).
אמצעי הלחימה שנתפסו: חלקי טילים בליסטיים וטילי שיוט 
(חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)
     אמצעי הלחימה שנתפסו: חלקי טילים בליסטיים וטילי שיוט (חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שנתפסו: חלקי טילים בליסטיים וטילי שיוט
(חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)
הספינה שעליה השתלט חיל הים (חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)
הספינה שעליה השתלט חיל הים
(חשבון X של פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית, 16 בינואר 2024)
תקיפה איראנית נגד יעדים בסוריה ובעיראק
  • משמרות המהפכה ביצעו בליל ה-16 בינואר 2024 מתקפת טילים בליסטיים משולבת נגד יעדים באזור אדלב שבצפון-מערב סוריה ובאזור ארביל שבצפון עיראק. בשלוש הודעות נפרדות של משמרות המהפכה נאמר, כי המתקפות בוצעו בתגובה לפעולות הטרור האחרונות של דאעש בכרמאן (4 בינואר 2024) ובראסכ (15 בדצמבר 2023) שבאיראן וכן בתגובה להתנקשויות המיוחסות לישראל במפקדי משמרות המהפכה ו”חזית ההתנגדות”. בהודעות צוין שהיעדים שהותקפו כללו “מקומות כינוס של מפקדים וגורמים עיקריים הקשורים לפעולות הטרור של דאעש בסוריה” ומטה של “המוסד של המשטר הציוני בחבל כורדיסטאן שבעיראק”, ששימש לתכנון “פעולות ריגול וטרור באזור, במיוחד נגד איראן” (תסנים, 16 בינואר 2024).
  • רשת אלמיאדין דיווחה מפי “מקורות מקומיים” באדלב, כי איראן תקפה מחנות אימונים, מפקדות תמיכה לוגיסטית ומרכז רפואי הקשורים לתנועה האסלאמית של מזרח טורקיסטאן, שבהם מתבצעים אימונים של פעילי דאעש ח’רסאן, שאחראים להוצאת מתקפות בשטח איראן (אלמיאדין, 16 בינואר 2024).
  • מועצת הביטחון של החבל הכורדי הודיעה כי לפחות ארבעה אזרחים נהרגו ושישה נוספים נפצעו בתקיפה. עוד נמסר כי התירוצים של איראן לתקיפה הם חסרי בסיס והם דוחים אותם שכן, ארביל מעולם לא הייתה מקור לאיום על אף מדינה. התקפות אלה הן הפרות בוטות של ריבונות כורדיסטאן ועיראק והקהילה הבינלאומית לא צריכה לשתוק לנוכח פשעים אלה (דף הפייסבוק של מועצת הביטחון של החבל הכורדי, 16 בינואר 2024).
  • משרד החוץ העיראקי גינה בחריפות את התוקפנות האיראנית נגד ארביל שפגעה במקומות מגורים ושהובילה לנפגעים אזרחים. לדברי משרד החוץ, עיראק רואה בכך תוקפנות נגד המדינה ונגד ביטחון העם העיראקי “והם ינקטו נגד התוקפנות הזאת בכל האמצעים המשפטיים, לרבות הגשת תלונה למועצת הביטחון. כמו כן נמסר בהודעה, כי ראש ממשלת עיראק החליט להקים ועדה, בראשות היועץ לביטחון לאומי, שתחקור את האירוע ותאסוף מידע וראיות עליו. תוצאות החקירה יפורסמו בעיראק ובקרב הקהילה הבינלאומית כדי להוכיח את הטענות השקריות של הצדדים מאחורי מעשים אלו (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ העיראקי, 16 בינואר 2024).
  • מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, גינה בחריפות את התקיפה שביצעה איראן. בהודעה ציין, כי הם מתנגדים לתקיפות הטילים הפזיזות של איראן המערערות את יציבותה של עיראק. הוא הדגיש כי הם תומכים במאמצי ממשלת עיראק וממשלת חבל כורדיסטאן להיענות לשאיפות של העם העיראקי (רויטרס, 16 בינואר 2024).
פעילות נגד ישראל
  • שירות הביטחון הכללי בישראל חשף, כי איראן הפעילה רשת לצורך גיוס ישראלים למשימות שונות, לרבות איסוף מודיעין על אנשי מערכת הביטחון. עוד נחשף כי גופי ביטחון איראנים עושים שימוש ברשתות חברתיות כדי לקדם פעילות מול משפחות חטופים. לפי שירות הביטחון, גורמי הביטחון האיראנים מקדמים במסגרת המחאות למען החזרת החטופים פעילות אקטיבית של תליית שלטים שנוסחו על-ידי האיראנים, צילום מפגינים וכן מילוי “סקרים” המשמשים לאיסוף מידע אודות אזרחים ישראלים והפעלתם בשיטוי לטובת ביצוע משימות ביטחוניות (תקשורת ישראלית, 15 בינואר 2024).
פעילות דיפלומטית
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, ודן עימו בהתפתחויות באזור, לרבות ברצועת עזה ובים האדום. השניים גינו בחריפות את תקיפות ארה”ב ובריטניה בתימן והדגישו את הצורך בהפסקת אש מיידית ברצועת עזה ובהבטחת העברת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. עבדאללהיאן אמר בשיחה, כי המשך התקיפות הישראליות ברצועת עזה ופעולותיה של ארה”ב בים האדום מגבירות את חוסר הביטחון באזור וכי המתקפה נגד תימן היא טעות אסטרטגית עבור ארה”ב (איסנ”א, 15 בינואר 2024). כמו כן, שוחח עבדאללהיאן עם אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, ודן עימו בצורך “לעצור את פשעי המשטר הציוני ברצועת עזה” ולשלוח סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה וכן בהתפתחויות האחרונות בים האדום. עבדאללהיאן הדגיש, כי התקיפות נגד תימן הן טעות אסטרטגית, שתוביל להחרפת המתיחות באזור (אירנ”א, 16 בינואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת בסיס קוניקו בסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 15 בינואר 2024).
תימן
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי החות’ים שיגרו ב-15 בינואר 2024 בסביבות 16:00 (שעון צנעאא’) טיל בליסטי נגד ספינות שפגע בספינה M/V Gibraltar Eagle שבבעלות ארה”ב, שנשאה את דגל איי מרשל. עוד נמסר, כי בסביבות השעה 14:00 (שעון צנעא) זיהו כוחות ארה”ב טיל בליסטי נגד ספינות ששוגר לעבר נתיבי השיט המסחריים של דרום הים האדום, וכי הטיל נפל ביבשה בשטח תימן (חשבון X של פיקד המרכז, 15 בינואר 2024).
  • סגן יו”ר רשות התקשורת של החות’ים אנצאר אללה מסר, כי הם מקבלים אחריות על תקיפת מכלית הנפט האמריקנית בים האדום. הוא ציין, כי בתגובה לתוקפנות האמריקנית גם ספינות אמריקניות הפכו למטרות עבורם וכי ארה”ב ובריטניה על סף אובדן אבטחת הניווט שלהן בים האדום, עקב התוקפנות נגד תימן אשר מוכנה להרחיב את מסגרת המערכה שלה מול ארה”ב ובעלות בריתה באזור ( ספוטניק, 15 בינואר 2024).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי כוחות חיל הים תקפו ספינה אמריקנית במפרץ עדן באמצעות טילים ימיים וכי הפגיעה הייתה מדויקת וישירה. הוא ציין, כי הם כי רואים בכל הספינות האמריקניות והבריטיות המשתתפות בתוקפנות נגד תימן מטרות עוינות ומדגישים שהתגובה לתקיפות האמריקניות והבריטיות תגיע בוודאות וכל מתקפה חדשה לא תישאר ללא תגובה ועונש. עוד הדגיש, כי הם מתירים המשך תנועת הסחר בים הערבי והאדום לכל היעדים מלבד נמלי ישראל (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 15 בינואר 2024).
  • משרד ההגנה של החות’ים מסר מפי “מקור בחיל הים התימני” כי הם ימשיכו למנוע מספינות ישראליות או ספינות השטות לישראל את המעבר עד להפסקת התוקפנות על רצועת עזה. על פי “המקור”, למעט הספינות הללו, הניווט בים הערבי ובים האדום בטוח וכל ספינה הזקוקה לסיוע יכולה להתקשר דרך ערוץ 16 הבינלאומי או לשלוח להם מייל (ערוץ הטלגרם של משרד ההגנה של החות’ים, 15 בינואר 2024).
הזירה הבינערבית
ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ היווני כי עמדת ירדן ממשיכה להיות עקבית וברורה מתחילת המלחמה ברצועת עזה והיא הפסקת התוקפנות באופן מיידי. אלצפדי ציין, כי הגיע הזמן שמועצת הביטחון והקהילה הבינלאומית יישאו באחריותן ויקבלו החלטה להפסיק את התוקפנות. הוא גם הדגיש את הצורך שלא תהיה כל נוכחות ישראלית ברצועת עזה וציין שכל גישה עתידית חייבת לשאוף לפתרון כולל של הסכסוך על בסיס פתרון שתי המדינות (אלממלכה, 15 בינואר 2024).
קטר
  • מחמד בן עבד אלרחמן, ראש ממשלת קטר ושר החוץ, מסר בנאום שנשא בפורום הכלכלי העולמי בדבוס, כי המצב בים האדום הוא המסוכן ביותר וכי הוא משפיע על כל העולם ולא רק על האזור. הוא ציין שהגישה הצבאית לא תפתור את המשבר וכי ישנן אפשרויות רבות, ואם איראן ומדינות האזור תסכמנה תהיה לכך השפעה על ביטחון האזור. לגבי רצועת עזה הוא ציין כי עליהם לחתור לסיום המלחמה במהירות ולשחרר את החטופים ואת האסירים הפלסטינים. הוא ציין כי המצב ביהודה ושומרון לא פחות גרוע מהמצב ברצועת עזה וכי אין תגובה רצינית מצד הקהילה הבינלאומית בנוגע למצב (אלג’זירה, 16 בינואר 2024).
מצרים
  • ב-15 בינואר 2024 התקיימו הפגנות בקהיר נגד ממשלת מצרים בדרישה לפתיחת מעבר רפיח והסרת המצור על רצועת עזה. המפגינים קראו: “ככל שהדם הערבי זול, כך ייפול כל נשיא” (ערוץ הטלגרם מחלל ח’.פ , 15 בינואר 2024).
ההפגנה בקהיר (ערוץ הטלגרם מחלל ח'.פ , 15 בינואר 2024)
ההפגנה בקהיר (ערוץ הטלגרם מחלל ח’.פ , 15 בינואר 2024)
הזירה הבינלאומית
או”ם
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, אמר כי יש לחקור בקפדנות את הדיווחים אודות האלימות המינית שבוצעה על ידי חמאס ב-7 באוקטובר ולהעמיד לדין את האשמים. הוא ציין, כי שום דבר לא יכול להצדיק הרג וחטיפה מכוונת של אזרחים או שיגור רקטות לעבר מטרות אזרחיות. גוטרש קרא לשחרור מיידי וללא תנאים של כל החטופים ולאפשר להם לקבל ביקורים של הצלב האדום. מנגד, הוא ציין, כי שום דבר לא יכול להצדיק את הענישה הקולקטיבית של העם הפלסטיני וכי הוא מוטרד מאוד מההפרה הברורה של החוק הבינלאומי . לדבריו, לכל הבעיות יש פתרון אחד והוא להגיע להפסקת אש הומניטרית מיידית (אתר האו”ם, 16 בינואר 2024).
ג’האד עולמי
מעצר בבלגיה
  • משטרת אנטוורפן שבבלגיה עצרה ב-13 בינואר 2024 צעיר בן 19 שתכנן לבצע פיגוע נגד מוסד יהודי על רקע המלחמה ברצועת עזה. נמסר כי העצור רכש אמצעי לחימה כדי לבצע את הפיגוע (UNN, 16 בינואר 2024).
הוצאת חזב אלתחריר מחוץ לחוק בבריטניה
  • ג’יימס קלברלי, שר הפנים בממשלת בריטניה, החליט להכריז על חזב אלתחריר, כארגון טרור ולהוציא אותה מחוץ לחוק במדינה. הפרלמנט צפוי לאשר את ההחלטה שתיכנס לתוקף בסוף השבוע. אם ההחלטה תאושר, כל מי שישתייך לתנועה האסלאמית הקיצונית או יציג סמלים המזוהים עמה צפוי לעונש מאסר של עד 14 שנה. התנועה, שהוקמה במזרח ירושלים בשנת 1952 והקימה סניפים ברחבי העולם, מקדמת את החזון של הקמת ח’ליפות אסלאמית וביסוס השריעה ברחבי העולם באמצעות ג’האד לצד הצהרות אנטישמיות וקריאה להרג יהודים והשמדת ישראל. בכירים בחזב אלתחריר הביעו תמיכה בטבח ה-7 באוקטובר 2023 והמפלגה קיימה מספר הפגנות בלונדון, שבהן נשמעו קריאות “ג’האד” וקריאה למדינות המוסלמיות לפלוש לישראל. התנועה שימשה פלטפורמה לרדיקליזם ורבים מבני התנועה הצטרפו בהמשך לארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים יותר, בעיקר אלקאעדה ודאעש (אלג’זירה, 15 בינואר 2024).
ניסיון בריחה של פעילי דאעש מכלא אלצנאעה בסוריה
  • הכוחות הכורדים בסוריה (SDF) מסרו כי ב-16 בינואר 2024 בשעות הבוקר, הותקף בית הכלא אלצנאעה, שבצפון מזרח סוריה באמצעות טילים. בבית הכלא כלואים פעילי דאעש. דווח כי נגרמו פציעות קלות למספר אסירים וכי בעקבות התקיפה עשרות פעילי דאעש ניסו להימלט ממנו, וכי הכוחות הכורדים סיכלו את ניסיון הבריחה (אתר האינטרנט שך SDF, 16 בינואר 2024).