מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 16 בנובמבר 2023, 13:00)

חלק מאמצעי לחימה שאותרו בבית החולים (אתר דובר צה

חלק מאמצעי לחימה שאותרו בבית החולים (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

הכנסת סיוע הומניטרי על ידי כוחות צה

הכנסת סיוע הומניטרי על ידי כוחות צה"ל לבית החולים שיפאא' (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל במוצב פלסטין (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו במחנה שאטי (אתר דובר צה

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו במחנה שאטי (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל במעגן (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל במעגן (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)

הריסת האנדרטה לציון אירועי המרמרה במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל: האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה

הריסת האנדרטה לציון אירועי המרמרה במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל: האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)

הריסת האנדרטה לציון אירועי המרמרה במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל: האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה

הריסת האנדרטה לציון אירועי המרמרה במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל: האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)

התכנסות מארגני המשט: זאהר ביראוי במרכז ומסמל בידי ''וי'' (mavimarmara.org, 8 בנובמבר 2023)

התכנסות מארגני המשט: זאהר ביראוי במרכז ומסמל בידי ''וי'' (mavimarmara.org, 8 בנובמבר 2023)

זירת פיגוע הירי. (דוברות המשטרה, 16 בנובמבר 2023)

זירת פיגוע הירי. (דוברות המשטרה, 16 בנובמבר 2023)

פגישת אבו מאזן עם משלחת מארה

פגישת אבו מאזן עם משלחת מארה"ב בראשות ברט מקגורק וברברה ליף (ופא, 15 בנובמבר 2023)

זירה צפונית, נפגעים בישראל, שיגור רקטות

עיקרים
  • גזרה דרומית: כוחות צה”ל פעלו במקביל בעיר עזה ובצפון הרצועה. בעיר עזה התמקדה הפעולה בבית החולים אלשפאא’ שם נמצאו ממצאים המעידים על פעילות טרור במקום. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ניסו להטיל ספק בממצאים שהתגלו בבית החולים ובנוסף, הם ומספר מדינות ערביות מתחו ביקורת על פעילות צה”ל במקום. בצפון הרצועה פעלו הכוחות במחנה הפליטים שאטי, מוצב פלסטין. כמו כן השתלטו הכוחות על המעגן המרכזי שהיה בשליטת חמאס והיווה מוקד לפעילות טרור.
  • שיגורים לעבר ישראל: נמשכת הירידה בכמות השיגורים מרצועת עזה. ביממה האחרונה בוצעו כעשרה שיגורים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 371 חיילים וקצינים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. גורמים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים להאשים את ישראל בסחבת בכל מה שנוגע להגעה לעסקה. גורם בג’האד האסלאמי ציין כי בידי ארגונו שלושים חטופים.
  • רצועת עזה: ארגון המזון העולמי מתריע על מחסור במזון. כמו כן מצב הדלק הולך ומחמיר. לטענת אונר”א, כניסת משאית דלק שנועדה לשימושם תרמה מעט מאד לשיפור המצב. חברת התקשורת הפלסטינית הודיעה על הפסקת עבודת הגנרטורים. אגודה היושבת בתורכיה הכריזה על ארגון משט סיוע לרצועת עזה.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל. צה”ל השיב בתקיפת יעדים צבאיים של חזבאללה. גורמים בחזבאללה מאיימים בהגברת הפעילות כתשובה לפעילות צה”ל ברצועה.
  • יהודה ושומרון: בוצע פיגוע ירי במעבר המנהרות בירושלים. שבעה בני אדם נפצעו אחד מהם באורח אנוש. חברי החוליה שנהרגו מאש כוחות הביטחון התכוונו ככל הנראה לבצע פיגוע גדול הרבה יותר בירושלים. אבו מאזן נפגש עם מתאם הבית הלבן לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה, ועם עוזרת שר החוץ האמריקני.
  • איראן: חמאס הכחישה נמרצות את הפרסום ברויטרס לפיו בפגישת עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר ח’אמנהאי כי מאחר שחמאס לא עדכנה את טהראן מראש בנוגע למתקפה הצפויה, איראן לא תיכנס למלחמה בשמה.
  • הזירה הבינלאומית: מועצת הביטחון של האו”ם הצביעה על הצעת החלטה הקוראת לפעול באופן מיידי להכרזה על הפוגות ממושכות ולהקמת מסדרונות הומניטריים ברצועת עזה .
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: כוחות צה”ל המשיכו לפעול במהלך היממה האחרונה בבית החולים אלשפאא’ בעיר עזה ובמקביל בצפון הרצועה. להלן מוקדי הפעילות:
    • בית החולים אלשפאא’: בוצעה פעילות ממוקדת אשר הסתמכה על מידע מודיעיני. במהלך הפעילות איתרו הכוחות מפקדה מבצעית, אמצעי לחימה וציוד טכנולוגי בבניין ה MRI- של בית החולים. כמו כן אותרו אמצעים טכנולוגיים ייחודיים, ציוד לחימה וציוד צבאי. במקביל לפעילות הכניסו כוחות צה”ל ציוד רב (רפואי ואחר) לבית החולים (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
חלק מאמצעי לחימה שאותרו בבית החולים (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
חלק מאמצעי לחימה שאותרו בבית החולים (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
הכנסת סיוע הומניטרי על ידי כוחות צה"ל לבית החולים שיפאא' (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)     הכנסת סיוע הומניטרי על ידי כוחות צה"ל לבית החולים שיפאא' (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
הכנסת סיוע הומניטרי על ידי כוחות צה”ל לבית החולים שיפאא’ (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
    • מוצב פלסטין בצפון הרצועה: כוחות צה”ל השתלטו על המוצב של הזרוע הצבאית של חמאס. המוצב, שימש בפועל כבסיס אימונים עבור פעילי הזרוע הצבאית. מהמוצב יצאו מחבלים לביצוע פעולות טרור. כוחות צה”ל חשפו במוצב מנהרות טרור, מטענים ומוקשים שנועדו לפגוע בלוחמי צה”ל. כמו כן הותקפו מחבלים ואותרו אמצעי לחימה מגוונים, בהם: חגורות נפץ, חביות נפץ, רקטות RPG , טילי נ”ט ומסמכי מודיעין (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל במוצב  פלסטין (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)     פעילות כוחות צה"ל במוצב  פלסטין (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל במוצב פלסטין (אתר דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)
    • מחנה הפליטים שאטי: נמשכה ההשתלטות על המחנה, במהלך הפעילות איתרו והשמידו הכוחות מצבור אמצעי לחימה של הכוח הימי, שכללו מערכות צלילה, מטענים וכלי נשק (דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023).
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו במחנה שאטי (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)      חלק מאמצעי הלחימה שאותרו במחנה שאטי (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו במחנה שאטי (אתר דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)
    • המעגן המרכזי: בפעילות רב זרועית, יחד עם לוחמי שייטת 13, השיגו הכוחות שליטה על המעגן המרכזי של עזה שהיה בשליטת חמאס וטיהרו את כלל המבנים בשטחו. במהלך הפעילות הושמדו כעשרה פירי מנהרות וארבעה מבנים, ששימשו לפעילות טרור. בפעולה נהרגו עשרה מחבלים. יש לציין שחמאס השתמשה במעגן כמתקן אימונים של הכוחות הימיים ולהכוונה וביצוע פיגועים ימיים. זאת, תחת כסות אזרחית, תוך שימוש בכלי שיט אזרחיים ובכלי השיט של כוחות השיטור הימי (דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל במעגן (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)     פעילות כוחות צה"ל במעגן (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל במעגן (אתר דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)
הריסת האנדרטה  לציון אירועי המרמרה  במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל:  האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)       הריסת האנדרטה  לציון אירועי המרמרה  במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל:  האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)
הריסת האנדרטה לציון אירועי המרמרה במעגן. מימין: האנדרטה לפני. משמאל: האנדרטה לאחר הריסתה (אתר דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: במקביל לסיוע לכוחות הקרקעיים, המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לתקוף מטרות חמאס מהאוויר. במהלך שעות הלילה בוצעה תקיפה נגד ביתו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס ששימש בין היתר כמקום מפגש עבור בכירי הארגון (דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023). יש לציין כי הניה שוהה בקטר.
תקיפת ביתו של אסמאעיל הניה (אתר דובר  צה"ל, 16 בנובמבר 2023)
תקיפת ביתו של אסמאעיל הניה (אתר דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר במערב העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 16 בנובמבר 2023).      תקיפת חיל האוויר סמוך לבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפות חיל האוויר במערב העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 16 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר סמוך לבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בנובמבר 2023)
תגובות לפעילות צה”ל בבית החולים אלשפאא’
  • בתגובה לפרסומים בישראל אודות הממצאים הצבאיים בבית החולים אלשפאא’, ציין עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שלאחר שישראל תקפה את ביה”ח אלשפאא’ היא מספרת שקרים על הממצאים שלה שם. הוא קרא להקים ועדה של האו”ם, ארגון הבריאות העולמי והצלב האדום כדי להוכיח את שקריה של ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 בנובמבר 2023).
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, ציין שלאחרונה ניסתה ישראל להציג את בית החולים אלשפאא’ בצורה מסולפת והמציאה שקרים בניסיון לסלף את תדמית חמאס ולהשיג הישג מדומה. מה שהציג צה”ל לגבי הממצאים בבית החולים הוא פברוק שלא יפיל איש בפח. עוד ציין עבד אלהאדי כי “ההתנגדות הפלסטינית” נערכה למלחמה ממושכת ברצועת עזה, וכי היא לא איבדה מכוחה למרות התקיפות הכבדות בכל שטח הרצועה. הוא גם הדגיש שציר ההתנגדות הוא חלק מהמערכה והוא לא ניטרלי (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה מבאשר, 15 בנובמבר 2023).
  • באסם נעים, בכיר חמאס, אמר כי הטענות הישראליות בנוגע לבית החולים אלשפאא’ הן פארסה אשר הם ציפו לה. לדבריו, הראיות שהציג צה”ל הן מגוחכות וחסרות ערך והוא אינו שולל שצה”ל הביא את כלי הנשק והניח אותם בבית החולים וייתכן שרובה הקלצ’ניקוב שהוצג הוא של אחד המאבטחים העובדים בבית החולים מזה שנים. לדבריו, ישראל שוב לא הצליחה להוכיח את מה שהיא טוענת כבר שבועות. הוא הדגיש שמטרת ישראל היא לפגוע בתשתיות האזרחיות ולהפעיל לחץ על בתי החולים וצוותי הרפואה כדי לגרום לעקירת האוכלוסייה. לדבריו, ישראל הוציאה מכלל שירות יותר מ- 25 מבתי החולים ברצועת עזה באמצעות תקיפות, מצור ומניעת תרופות ודלק (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 15 בנובמבר 2023).
  • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הטענות הישראליות בנוגע לבית החולים אלשפאא’ הן מגוחכות ולא ראויות לתגובה. לדבריו, אף אמצעי תקשורת לא תיעד ירי של “ההתנגדות” מבית החולים או סביבתו. לדבריו, על פי החלטת “ההתנגדות” כל האזורים במערב העיר עזה הם זירות לחימה פרט לציר בית החולים אלשפאא’ כדי שהוא יוכל להמשיך ולהעניק שירותים (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 16 בנובמבר 2023). מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר שדיווחי ישראל לפיהם נמצא נשק במתחם אלשפאא’ הם “שקר מוחלט” (פלסטין אליום, 15 בנובמבר 2023).
  • אל הגינויים הפלסטינים על פעילות צה”ל בבית החולים אלשפאא’ הצטרפו גם גינויי משרדי החוץ של מדינות ערב:
    • משרד החוץ הירדני פרסם הודעה בה גינה את “פלישת כוחות הכיבוש לבית החולים אלשפאא'”. לדברי ההודעה, מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ושל הסכמי ז’נבה וכי התוקפנות נגד תושבי הרצועה, המשך ההרס השיטתי של מתקנים אזרחיים והענישה הקולקטיבית הם “פשעי מלחמה”. המשרד קרא למועצת הביטחון של האו”ם ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את פעולותיה (חשבון X של משרד החוץ, 15 בנובמבר 2023).
    • משרד החוץ הקטרי פרסם הודעת גינוי ל”פלישת כוחות הכיבוש הישראלי למתחם אלשפאא’, שהובילה למותם של פצועים ובהם ילדים”. המשרד ציין שמדובר בפשע שמפר את המשפט הבינלאומי ומהווה המשך לדרכה של ישראל בתקיפת בתי חולים ובתי ספר ברצועת עזה. הוא קרא לביצוע חקירה בינלאומית דחופה של גורמים מטעם האו”ם (חשבון X של משרד החוץ הקטרי, 15 בנובמבר 2023).
    • משרד החוץ הסעודי גינה בחריפות את “הסתערות הכוחות הישראליים” על בית החולים אלשפאא’ ובית החולים הירדני, בצעד שנחשב להפרה בוטה של חוק המשפט ההומניטרי הבינלאומי (חשבון X של משרד החוץ הסעודי, 16 בנובמבר 2023).
    • משרד החוץ הכוויתי גינה את סיכון חיי האדם בבית החולים ואת הפשיטה עליו תוך ניצול חוסר ההגנה של העם הפלסטיני (חשבון X של משרד החוץ הכוויתי, 16 בנובמבר 2023).
קריקטורה הלועגת לטענות ישראל על מציאת אמצעי לחימה בבית החולים אלשפאא'. מימין: בערבית : "הכיבוש טוען למציאת כלי נשק בבית חולים אלשפאאא' ! " (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 16 בנובמבר 2023). משמאל: (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 15 בנובמבר 2023)
קריקטורה הלועגת לטענות ישראל על מציאת אמצעי לחימה בבית החולים אלשפאא’. מימין: בערבית : “הכיבוש טוען למציאת כלי נשק בבית חולים אלשפאאא’ ! ” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 16 בנובמבר 2023). משמאל: (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 15 בנובמבר 2023) 
האשמת ישראל בפגיעה בצוות רפואי בבית החולים הירדני
  • הדובר הרשמי של צבא ירדן מסר כי שבעה מאנשי צוות בית החולים הירדני בתל אלהוא, בדרום מערב העיר עזה נפצעו בכניסה לחדר המיון, בעת שניסו להגיש סיוע לאזרחים פלסטינים שנפצעו בתקיפה ישראלית. לדברי הדובר, הצבא פתח בחקירה רשמית כדי ללמוד את פרטי האירוע והדגיש את אחריותה של ישראל לספק את ההגנה הדרושה לבית החולים ולצוותו (אתר צבא ירדן, 15 בנובמבר 2023).
  • סוכנות הידיעות הירדנית הממלכתית ציטטה “מקור רשמי” שהאשים את ישראל כי היא תקפה בכוונה את בית החולים הירדני כדי לגרום לירדן להפסיק את שירות הבריאות שהיא מעניקה לתושבי הרצועה. אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, הדגיש שישראל לא יכולה לטעון שישנה מנהרה מתחת לבית החולים הירדני (פטרה, 15 בנובמבר 2023). ספיאן אלקצ’אה, דובר משרד החוץ הירדני, הצהיר כי ירדן מגנה את התקיפה הישראלית באזור בית החולים הירדני שגרם לפציעת שבעה אנשי צוות. לדבריו, ישראל מעמידה את בית החולים ואת הצוותים הרפואיים בסכנה ומדובר ב”פשע שמפר את המשפט הבינלאומי”. הוא ציין שירדן מטילה על ישראל את האחריות המלאה להעמדת הצוותים הרפואיים הירדניים בסכנה. הוא גם גינה את “פשעי המלחמה של ישראל” נגד בתי החולים הפלסטיניים בכלל (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 15 בנובמבר 2023).
  • משרד החוץ המצרי גינה אף הוא את התקיפה של כוחות צה”ל (“הכיבוש הישראלי”) נגד בית החולים הירדני המצטרפת לדבריו, לסדרת התקיפות שמבצעת ישראל המפרות את החוקים הבינלאומיים (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 15 בנובמבר 2023).
  • שר החוץ הקטרי גינה את התקיפה והביע את סולידריות קטר עם ירדן בכל צעדיה המדיניים והחוקיים כדי להתמודד עם “הפשע האכזרי (בחשבון X של משרד החוץ הקטרי, 15 בנובמבר 2023). משרד החוץ ברשות הפלסטינית, גינה אף הוא את פעילות צה”ל וקרא לנקוט בעמדות בינלאומיות ברורות לגינוי ונקיטת הצעדים הנדרשים שיחייבו את ישראל לציית לחוק הבינלאומי (חשבון X של משרד החוץ, 15 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • מאז כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועה חלה ירידה במספר השיגורים. במהלך היממה האחרונה שוגרו כעשר רקטות, כולן לאזור עוטף עזה.
  • סה”כ שוגרו מרצועת עזה, מאז תחילת המלחמה , כ-9,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ביום הראשון של המלחמה שוגרו מעל ל-3,000 רקטות. כ-12% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים. מערך ההגנה האווירית יירט כ-2,000 שיגורים ועשרות כלי טיס בלתי מאוישים שניסו לחדור לשטח ישראל (דובר צה”ל, 1110 בנובמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 371 מהם חיילים וקצינים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש לשכת ההסברה המרכזית, ציין שישראל ממשיכה להתחמק, ​​להתמהמה ולהרוויח זמן, מבלי להפגין רצון ורצינות הדרושים כדי להגיע להסכם על הפוגה. לדבריו, ישראל נוקטת בסחבת ומשמיעה הצהרות שקריות בנושא עסקת החטופים, והוסיף גם שישראל מתמהמהת בנוגע להצעה לשחרור חמישים נשים וילדים מבין החטופים בתמורה לשחרור מספר נשים וילדים פלסטינים מבתי הכלא בישראל, הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה והפוגה הומניטרית אמיתית שתאפשר סביבה ביטחונית מתאימה ליישמה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 15 בנובמבר 2023).
  • הית’ם אבו ע’זלאן, הממונה על הקשרים של הג’האד האסלאמי בפלסטין בלבנון, נשאל על הצהרתו של מזכ”ל הארגון, לפיה הם על סף פרישה מהמשא ומתן. לדבריו, הג’האד האסלאמי וההתנגדות בכלל היו פתוחים ליוזמות להשלמת העסקה, אבל ישראל ממשיכה בסחבת. מכיוון שלדבריו, ההתנגדות לא נמצאת היום במצב של חולשה, היא לא צריכה להכנע לניסיונות הסחבת הללו, ומכאן נבעה הצהרת מזכ”ל הארגון. יחד עם זאת ציין, כי הם ממשיכים להיות פתוחים ליוזמות השונות ומקווים שהן תבאנה להשלמת העסקה בהקדם. עוד ציין כי הם ממשיכים לתת הזדמנות למשא ומן והם בעד עמדה פלסטינית מאוחדת בנושא. הוא ציין שהארגון הכריז מספר פעמים כי יש בידיו שלושים ישראלים (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלע’ד, 14 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-15 בנובמבר 2023, שעה 20:30), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 11,500 ומספר הפצועים 29,800 (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה הממשלתית בעזה, 15 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • ארגון WFP (תוכנית המזון העולמית של האו”ם) טען, כי מערכות המזון ברצועה קורסות וכי הסיוע שנכנס לרצועה דרך מעבר רפיח מספק רק 10% מכלל צורכי הרצועה. לטענת הארגון, מוצרי המזון בחנויות לקראת סיום, ומה שנישאר נמכר לרוב במחירים מופקעים, ומאפיות רבות ברצועה נאלצו להפסיק את פעילותן בשל המלחמה. לכן, מומחי הארגון מנסים בימים אלה להתאים סל מזון מיוחד לתושבי הרצועה (אלקדס, 16 בנובמבר 2023).
  • בעקבות הכנסת הדלק עבור משאיות אונר”א, התראיין עדנאן אבו חסנה, יועץ התקשורת של אונר”א ברצועה, וטען כי כמות הדלק שנכנסה היא 23 אלף ליטרים בלבד, קרי חצי משאית דלק. לדבריו זוהי כמות זעירה המהווה רק 9% מכלל צורכי הארגון עבור הפעלת המשאיות שברשותו. הוא ציין שכדי שהארגון יוכל לספק את כל שירותיו ברצועה, יש להכניס מדי יום 150 משאיות דלק (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בנובמבר 2023).
הכנסת משאית הדלק במעבר רפיח.      עדנאן אבו חסנה מתראיין במעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בנובמבר 2023)
מימין: הכנסת משאית הדלק במעבר רפיח. משמאל: עדנאן אבו חסנה מתראיין במעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 בנובמבר 2023)
  • חברת התקשורת הפלסטינית הודיעה על הפסקת עבודתם של הגנרטורים במרכזיות הטלפונים הראשיות ברצועת עזה בשל מחסור בדלק, וכתוצאה מכך לדבריהם, כל שירותי התקשורת יופסקו בשעות הקרובות (שהאב, 15 בנובמבר 2023).
  • התקשורת הפלסטינית ממשיכה לדווח על המחסור בדלק וגז והיא מפרסמת תמונות של תושבים בדיר אלבלח הנאלצים לבשל אוכל להמונים תוך שימוש בגזרי עץ וקרטון (חשבון X של QUDSN, 16 בנובמבר 2023).
תושבי דיר אלבלח מכינים אוכל תוך שימוש בגזרי עץ וקרטון
(חשבון X של QUDSN, 16 בנובמבר 2023)
תושבי דיר אלבלח מכינים אוכל תוך שימוש בגזרי עץ וקרטון
(חשבון X של QUDSN, 16 בנובמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • אגודת ספינת “מאווי מרמרה” התורכית[1] הודיעה על ארגון משט לרצועת עזה של כלי שיט ממדינות שונות “בעקבות פשעיה של ישראל”. לא צוינו פרטים לגבי מועד או מסלול המשט אולם, באתר הודגש שפעולותיהם נגד “המצור הימי בעזה” כפופות תמיד לעיקרון של הימנעות מאלימות וביצוע התנגדות לא אלימה. מארגני המשט פתחו בקמפיין מימון המונים לרכישת ספינות ורכישת מצרכי סיוע הומניטריים עבור המש (אתר המשט, 16 בנובמבר 2023). משרדי האגודה ממוקמים באיסטנבול, והיא חברה ב- The international Freedom Flotilla Coalition (FFC) – ארגון בינלאומי לארגון משטים לשבירת המצור על עזה שסניפו הראשי נמצא בוושינגטון (אתר האגודה וחשבון X blue Marmara, 15 בנובמבר 2023; freedomflotilla.org , nonviolenceinternational.net).
  • בבדיקה ראשונית עלה כי זאהר ביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים מבריטניה[2], שהיה ממובילי משט המאוי מרמרה, מארגן את המשט (mavimarmara.org, 8 בנובמבר 2023). “הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה”, שהינה אחד הגופים המייסדים של “קואליציית צי החירות” ובראשה עומד זאהר ביראוי, הודיעה על תחילת ההכנות, יחד עם חברי “קואליציית צי החירות”, ב-14 בפברואר 2023 על מנת “להפליג שוב בקרוב כדי לשבור את המצור על עזה ולהכניס סיוע הומניטרי דחוף לרצועה”, אך נראה שההכנות התקיימו במהלך החודש האחרון (אתר ARABI21, 14 בנובמבר 2023).
כרזה המכריזה על המשט (אתר האגודה וחשבון X blue Marmara, 15 בנובמבר 2023).      התכנסות מארגני  המשט: זאהר ביראוי במרכז ומסמל בידי ''וי''
 (mavimarmara.org, 8 בנובמבר 2023)
מימין: כרזה המכריזה על המשט (אתר האגודה וחשבון X blue Marmara, 15 בנובמבר 2023). משמאל: התכנסות מארגני המשט: זאהר ביראוי במרכז ומסמל בידי ”וי” (mavimarmara.org, 8 בנובמבר 2023)
חמאס
  • חמאס פרסמה הודעה לפיה נוכח המשך “התוקפנות, מלחמת ההשמדה ההמונית ופשעי תקיפת בתי החולים” שמבצעת ישראל (“הכיבוש הציוני הנאצי”) ברצועת עזה, הם מחדשים את קריאתם להמוני העם הפלסטיני, ולמדינות הערביות והאסלאמיות, להמשיך במחאות בפעולות העממיות נגד ישראל. בהקשר זה קראה חמאס להסלמת המחאות בימי שישי, שבת וראשון הקרובים (19-17 בנובמבר 2023) בכל הערים, הבירות והכיכרות תחת הכותרת “הצילו את בתי החולים של עזה, הצילו את הילדים של עזה” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 16 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה נמשכה פעילות חזבאללה נגד ישראל. במהלך היום שוגרו טילי נ”ט ופצצות מרגמה לעבר מוצבי צה”ל לאורך גבול לבנון. חזבאללה קיבל אחריות על 13 אירועים (נכון ל-16 בנובמבר שעה 14:30) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15, 16 בנובמבר 2023). בשעות אחר הצהרים זוהו מספר שיגורים לשטח ישראל. לא היו נפגעים.
  • כוחות צה”ל תקפו בתגובה בירי ארטילריה לעבר מקורות הירי. טנקים של צה”ל תקפו עמדת תצפית של חזבאללה בשטח לבנון. מטוסי חיל האוויר תקפו מטרות חזבאללה בשטח לבנון, ביניהן מחסן אמצעי לחימה, תשתיות צבאיות, עמדות תצפית ועמדות שיגור. מאחת העמדות הללו בוצע ירי נ”ט לעבר שלומי (דובר צה”ל, 16, 15 בנובמבר 2023).
תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)     תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)
חזבאללה
  • בראיונות שהעניק נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, לכלי תקשורת מערביים ואשר צוטטו על ידי אלמנאר, הוא ציין, כי חזבאללה אינו חושש מאיומי ישראל ואם ישראל תחליט לפתוח במלחמה, אזי לוחמי הארגון יילחמו בה בכל הכוח כדי להפילה. לדבריו, ישראל גרמה לאירועי ה-7 באוקטובר 2023 שהיוו תגובה והתנגדות למעשיה. הוא ציין שעשרות ומאות ואלפי פלסטינים נהרגו, נפצעו או נכלאו במהלך 75 שנות קיומה של ישראל לעומת מספר הישראלים שנהרגו ב”מבול אלאקצא”, אותו כינה “פעולה מכובדת”. עוד ציין שישראל חלשה צבאית, מוסרית ומדינית וההוכחה הניצחת לכך הינה הדברים שהתרחשו ב-7 באוקטובר 2023. ארה”ב סייעה לישראל באמצעות רכבת אווירית של אמצעי לחימה ותחמושת וניהלה את ישראל, שאם לא כן, ייתכן שישראל הייתה נופלת בתוך מספר ימים (אלמנאר, 15 בנובמבר 2023).
  • “מקורות” שהוגדרו “יודעי דבר” מסרו, כי פעולות חזבאללה נגד ישראל תמשכנה בקצב הולך וגובר כל עוד נמשכת תוקפנות ישראל נגד רצועת עזה. “המקורות” ציינו שלאחרונה הארגון אף הגביר את קצב פעולותיו מתוך הבנה שכל התמהמהות תוביל את ישראל להחריף את תוקפנותה. הם גם ציינו, כי כי נראה שישראל לאחרונה הפרה את כללי העימות וניסתה לכפות כללים חדשים באמצעות ביצוע תקיפות בעומק לבנון שהגיעו לדבריהם, למרחק של כארבעים ק”מ מהגבול. “ההתנגדות” (חזבאללה) העבירה מסר ברור שישראל הבינה לגבי קביעת המשוואה: תקיפת אזרח תוביל לתקיפת אזרח, בית יוביל לתקיפת בית, מטרה צבאית תוביל לתקיפת מטרה צבאית ותקיפה בעומק תגרור תגובה בעומק (אלג’מהוריה, 16 בנובמבר 2023).
אוכלוסיית דרום לבנון
  • על רקע פרסומים בלבנון על פינויים של אלפי בני אדם מהיישובים הסמוכים לגבול ישראל בדרום לבנון מחשש למלחמה, והטענות שלבנון אינה מוכנה למלחמה, שידרה רשת אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, כתבה המתארת את “נחישותם של תושבי דרום לבנון להישאר בקו העימות ללא חשש ממלחמה” (אלמיאדין, 15 בנובמבר 2023).
ממשל לבנון
  •  עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, נועד עם שגריר איראן בלבנון ודן עימו בנושאים אזוריים ובמצב ברצועת עזה (חשבון X של משרד החוץ הלבנוני, 15 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פיגועים
  • שלושה מחבלים פלסטינים שהגיעו בכלי רכב למעבר המנהרות בירושלים, פתחו באש לעבר כוחות ביטחון הפועלים במחסום. בתגובה ירו הכוחות לעברם ושלושה מחבלים נהרגו. שבעה בני אדם נפצעו, אחד באורח אנוש. ברשות המחבלים, שהגיעו מחברון, ובכלי רכבם, נמצאו שני רובי M-16, שני אקדחים, מאות כדורים לנשק, עשר מחסניות מלאות בכדורים, שני גרזנים ולבוש דמוי מדי צה”ל. הם גם הרכיבו לוחית רישוי ישראלית מזויפת על כלי הרכב שאיתו הגיעו. (דוברות המשטרה, 16 בנובמבר 2023).
  • מדיווח ראשוני עולה, כי את הפיגוע ביצעו שלושה פעילי חמאס מחברון (מען, 16 בנובמבר 2023; ערוץ הטלגרם khalelnews, 16 בנובמבר):
    • עבד אלקאדר אלקואסמה, בנו של עבדאללה אלקואסמה, אחד המפקדים הבולטים של גדודי עז אלדין אלאלקסאם, שנהרג בסיכול ממוקד שנת 2003.
    • נצר אללה אלקואסמה, אחיו של פעיל גדודי אלקסאם, אחמד עבד אלעפו אלקואסמה, שביצע פיגוע יחד נסים אלג’עברי בשנת 2004 בבאר שבע .
    • חסן מאמון קפישה .
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון בירך על פיגוע הגבורה שבוצע כתגובה טבעית ל”פשעי ישראל” נגד הפלסטינים. הם הודיעו שפיגועי ההתאבדות כמו גם פעולות אחרות של “ההתנגדות” ביהודה ושומרון ימשכו. הם קראו לערוך תהלוכות ב-17 בנובמבר 2023 לתמיכה ברצועת עזה ולהגנה על הפלסטינים בכל מקום בו הם נמצאים (חשבון הטוויטר של צפא, 16 בנובמבר 2023).  
מימין: זירת פיגוע הירי. במרכז: כלי הנשק ששימשו את המחבלים. משמאל: אמצעי הלחימה שהיו ברשות המחבלים (דוברות המשטרה, 16 בנובמבר 2023)
מימין: זירת פיגוע הירי. במרכז: כלי הנשק ששימשו את המחבלים. משמאל: אמצעי הלחימה שהיו ברשות המחבלים (דוברות המשטרה, 16 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נפגש עם ברט מקגורק, מתאם הבית הלבן לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה, ועם ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני, ושוחח עימם על ההסלמה באזור. במהלך הפגישה, הדגיש אבו מאזן את הצורך שממשל ארה”ב יפעיל לחץ על ישראל להפסיק את “תוקפנותה נגד העם הפלסטיני” וכדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועה (ופא, 15 בנובמבר 2023).
פגישת אבו מאזן עם משלחת מארה"ב בראשות ברט מקגורק וברברה ליף
 (ופא, 15 בנובמבר 2023)
פגישת אבו מאזן עם משלחת מארה”ב בראשות ברט מקגורק וברברה ליף (ופא, 15 בנובמבר 2023)
  • בנאום שנשא אבו מאזן לרגל יום הכרזת מגילת העצמאות הפלסטינית[3] אמר כי “אות קלון נצרב על מצחם של מי שתומך בתוקפנות ברצועת עזה ומספק לה כיסוי מדיני וצבאי”. לדבריו, הרשות הפלסטינית דחתה בכל הכוח, ותמיד תדחה, את כל התוכניות לעקור ולגרש את הפלסטינים שכן, רצועת עזה היא חלק בלתי נפרד משטחה של “פלסטין”. הוא ציין כי הם פועלים בכל הכוח כדי לעצור את התוקפנות (“הברברית”) נגד העם הפלסטיני וכדי להגן עליו מפני שפיכות דמים נוספות (ופא, 15 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה (15 בנובמבר 2023), כי עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, מתח בפגישתו האחרונה עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ביקורת על כך שאיראן לא עודכנה מראש על הכוונה לבצע את הפעולה ב-7 באוקטובר. לפי דיווח זה, שמהימנותו אינה ברורה, ח’אמנהאי אמר להניה, כי מאחר שחמאס לא עדכנה את טהראן מראש בנוגע למתקפה הצפויה, איראן לא תיכנס למלחמה בשמה. הוא הדגיש, כי איראן תמשיך להעניק לחמאס תמיכה, אך לא תתערב ישירות במערכה. כמו כן, לחץ ח’אמנהאי על הניה להשתיק את הקולות בחמאס הקוראים בפומבי לחזבאללה להצטרף באופן מלא למערכה נגד ישראל.
  • בחמאס הכחישו את הדיווח וציינו כי הם מצרים על פרסום חדשות חסרות בסיס אלו וכי הם קוראים לסוכנות לדייק (ערוץ טלגרם של חמאס, 15 בנובמבר 2023). כמיל באקר, נספח התרבות בשגרירות איראן בבירות, הכחיש את הדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס על פגישת ח’אמנהאי עם הניה בציינו, כי זוהי “ידיעת כזב ממעמקי הדמיון”, שנועדה “לתקוע טריז בין אחים וחברים” (חשבון Xשל כמיל באקר, (15 בנובמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הדיווח הוא שקר מוחלט. לדבריו, כולם מכירים את טיב היחסים בין חמאס לאיראן, וכולם מכירים את עמדתה של איראן בתמיכה בעניין הפלסטיני, ובהתנגדות הפלסטינית, ובפרט תנועת חמאס, ואת עמדתו של עלי ח’אמנהאי בדבר התמיכה בהתנגדות הפלסטינית. הוא הוסיף: לא חשפנו ולא דיברנו על הפגישה החיובית והטובה הזו, אך אנו אומרים שהפגישה הזו הייתה המשך לקשר הטוב והייחודי עם איראן (אירנה בערבית, 16 בנובמבר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נועד בז’נבה עם וולקר טורק, נציב זכויות האדם של האו”ם. עבדאללהיאן הציע לכנס פגישת חירום של מועצת זכויות האדם של האו”ם כדי לדון במצב ברצועת עזה ולהקים צוות מומחים, שיתעד את “פשעי המשטר הציוני”. כמו כן, נפגש עבדאללהיאן עם נשיאת הצלב האדום, מיריאנה ספולאריק איגר (מהר, 15 בנובמבר 2023).
  • וחיד ג’לאלזאדה, יו”ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אמר בכנס בטהראן, כי תמיכתה ההיסטורית של איראן ב”התנגדות” אינה ניתנת להכחשה, אך קבוצות “ההתנגדות” פועלות באופן עצמאי ואינן מקבלות הנחיות מאיראן. הוא ציין, כי לחמאס ולפלסטינים לא הייתה כל ברירה אלא לבחור במאבק, משום שנשותיהם וילדיהם נכלאו בבתי הכלא הציונים והמצור על עזה הקשה עליהם לנשום (תאבנאכ, 16 בנובמבר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לשיגור רקטות לעבר בסיס עין אלאסד שבמערב עיראק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 15 בנובמבר 2023).
  • מיליציית גדודי חזבאללה העיראקית ציינה כי “הפשעים” ברצועה המשותפים לישראל וארה”ב לא יעברו בשתיקה והם מחייבים תגובה. לדברי ההודעה, בכוונתם להנחית מכות “שלא נראו כמותן בכל מקום שידינו תגיע אליו” (ערוץ הטלגרם של גדודי חזבאללה, 16 בנובמבר 2023).
תימן
  • גורמים אמריקאים רשמיים מסרו כי ספינה אמריקנית הפילה מעל הים האדום כלי טיס בלתי מאויש ששוגר מתימן. לא נמסר אם כלי הטיס היה חמוש או ממולכד (רויטרס, 15 בנובמבר 2023). מחמד עלי אלחות’י, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, ציין בתגובה ,כי הם שומרים לעצמם את הזכות להגיב על הפלת כלי הטיס על ידי ארה”ב (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 15 בנובמבר 2023).
  • התנועה החות’ית פרסמה כרזת נוספת המאיימת לפגוע בספינות ישראליות בים סוף. בכרזה נראית ספינה תחת הכיתוב “אנחנו נעקוב אחריך ונצוד אותך” (חשבון הטלגרם של מרכז ההסברה של אנצאר אללה, 15 בנובמבר 2023).
הכרזה תחת הכיתוב "אנחנו נעקוב אחריך ונצוד אותך"
 (חשבון הטלגרם של מרכז ההסברה של אנצאר אללה, 15 בנובמבר 2023)
הכרזה תחת הכיתוב “אנחנו נעקוב אחריך ונצוד אותך”
(חשבון הטלגרם של מרכז ההסברה של אנצאר אללה, 15 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הבינלאומית
מועצת הביטחון של האו”ם
  • מועצת הביטחון של האו”ם הצביעה על הצעת החלטה הקוראת לפעול באופן מיידי להכרזה על הפוגות ממושכות ולהקמת מסדרונות הומניטריים ברצועת עזה למספר ימים כדי לאפשר הכנסת סיוע (רויטרס, 15 בנובמבר 2023). ההצעה התקבלה ברוב של 12 מדינות. ארה”ב, בריטניה ורוסיה נמנעו. כמו כן קראה מועצת הביטחון לשחרר “באופן מיידי וללא תנאי” את כל השבויים ברצועה המוחזקים בידי חמאס ויתר הארגונים (רויטרס, 15 בנובמבר 2023).
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח מכתב לנשיא מועצת הביטחון בו קרא להפסיק את התוקפנות הישראלית בעזה ועל בתי החולים בפרט (חשבון X של הנציגות הפלסטינית באו”ם, 16 בנובמבר 2023).
ארה”ב
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, ציין בנוגע לניסיונות ההגעה לעסקת החזרת החטופים כי הם זכו לשיתוף פעולה טוב מצד קטר וכי קיימת אופטימיות זהירה בנוגע להגעה לעסקה. הוא ציין שהוא ביקש מישראל להיות זהירה בפעולותיה הצבאיות במיוחד באזור בתי החולים ברצועה. בנוגע לפגישתו עם מקבילו הסיני ג’ינפינג אמר כי שיחותיו עם הנשיא הסיני היו “הבונות ביותר שהיו לו עימו אי פעם” וכי השניים הסכימו לדבר ביניהם בעיתות משבר בין המדינות. דווח שבמהלך פגישתו עם נשיא סין ביקש ביידן מעמיתו לשקול לשכנע את איראן שתימנע מצעדים במזרח התיכון שעלולים להתפרש כצעדים פרובוקטיביים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 בנובמבר 2023).
גרמניה
  • משרד הפנים הגרמני הודיע כי הרשויות ערכו חיפושים ב-54 אתרים הקשורים למרכז האסלאמי של המבורג בשל חשד ל”פעילות המנוגדת לסדר החוקתי ובתמיכה בחזבאללה”. צוין כי לא בוצעו מעצרים במהלך הפשיטות וכי שירותי הביון הגרמניים מאמינים שהמרכז נחשב לשלוחה של המשטר האיראני בגרמניה וכי הוא בעל השפעה רבה או שליטה על מסגדים וארגונים מסוימים (די וולט, 14 בנובמבר 2023).

[1] הספינה התורכית מאוי מרמרה עמדה בראש משט של שש הספינות לרצועת עזה בשנת 2010 שאורגן על ידי הארגון התורכי IHH. שכניסתם לרצועה נמנעה על ידי צה"ל מה שגרם לעימותים אלימים ולמותם של עשרה מאנשי הספינה. ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בינואר 2011: "עדויות מפורטות של קציני וחיילי צה”ל, הנחשפות לראשונה ונתמכות ע”י תיעוד רב, ממחישות את אופייה ההתקפי והברוטאלי של לחימת פעילי ה-IHH ושותפיהם על גבי ה”מרמרה”.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-18 בספטמבר 2019: "פעיל פלסטיני בבריטניה, המזוהה עם חמאס, מודה, כי פרויקט המשטים לרצועת עזה לא נועד “לשבור את המצור” ולהעביר סיוע הומניטארי לרצועה אלא לקדם את המאבק התודעתי נגד ישראל".
[3] ב-15 בנובמבר 1988 הכריז יאסר ערפאת בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית באלג'יר על מגילת העצמאות של פלסטין, בסיום ההכרזה הוא קיבל את התואר נשיא.