מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-18 באוקטובר 2023, 13:00)

תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה

תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)

תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023).

תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023).

תמונת אינפרה-אדום של מגרש החנייה. אפשר לראות את מקומות הפגיעה המרכזיים ומעט נזק בגגות. אין מכתשים וכל הקירות של הבניינים מסביב לא קרסו (דובר צה

תמונת אינפרה-אדום של מגרש החנייה. אפשר לראות את מקומות הפגיעה המרכזיים ומעט נזק בגגות. אין מכתשים וכל הקירות של הבניינים מסביב לא קרסו (דובר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)

אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ

תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ"ט לזרעית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 באוקטובר 2023)

תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ

תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ"ט לזרעית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 באוקטובר 2023)

חמשת פעילי חזבאללה שנהרגו ב-17 באוקטובר 2023 (אלמנאר, 17 באוקטובר 2023)

חמשת פעילי חזבאללה שנהרגו ב-17 באוקטובר 2023 (אלמנאר, 17 באוקטובר 2023)

הפגנה במרכז ראמאללה ועימותים עם כוחות ביטחון פלסטיניים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)

הפגנה במרכז ראמאללה ועימותים עם כוחות ביטחון פלסטיניים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)

עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך למעבר קלנדיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023).

עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך למעבר קלנדיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023).

שביתה כללית בשכם (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023)

שביתה כללית בשכם (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023)

אלסיסי (מימין) נואם כשלצידו קנצלר גרמניה (אלע'ד , 17 באוקטובר 2023)

אלסיסי (מימין) נואם כשלצידו קנצלר גרמניה (אלע'ד , 17 באוקטובר 2023)

עיקרים[1]
  • גזרה דרומית: נמשכה פעילות צה”ל, בעיקר תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. בתקיפות נפגעו תשתיות טרור נוספות ונהרגו מספר פעילים בכירים בחמאס שהבולט בהם, אימן נופל. בשעות הערב דיווחו הפלסטינים על בית חולים בעזה שנפגע בתקיפה אווירית ועל כמה מאות הרוגים. האירוע מיד עורר גל של תגובות חריפות והאשמות נגד ישראל. חקירת האירוע על ידי צה”ל העלתה כי מדובר בשיגור כושל של רקטה של הג’האד האסלאמי בפלסטין וכי הפגיעה לא הייתה חמורה כפי שחמאס הציגה אותה. נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן הדגיש כי הפגיעה לא בוצעה על ידי ישראל. נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל. כמה מטחים שוגרו למרכז המדינה. עד כה שוגרו 7,114 רקטות לעבר ישראל.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 199 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה.
  • רצועת עזה: צה”ל ממשיך לקרוא לתושבי צפון הרצועה והעיר עזה להתפנות לדרום. המצב ההומניטרי ברצועה מחמיר. מצרים וירדן הביעו חשש ממעבר פליטים פלסטינים מרצועת עזה לשטחן.
  • גזרה צפונית: בצפון ישראל היו מספר תקריות של שיגור טילי נ”ט ורקטות לשטח ישראל. ארבעה חיילי צה”ל נפצעו באורח קל. חזבאללה דיווח על חמישה הרוגים מקרב אנשיו. גורמי ממשל לבנוניים קוראים להרגעת אזור הדרום.
  • יהודה ושומרון: כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ובמעצר חשודים בפעילות טרור, בעיקר פעילי חמאס. בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל באבני חפץ, מזרחית לטולכרם. לא דווח על נפגעים. אבו מאזן גינה את האירוע בבית החולים בעזה ועזב את ירדן.
  • איראן: בכירי ממשל באיראן ממשיכים לעסוק בסוגיה הפלסטינית ולהדגיש כי מדובר בסוגיה הנוגעת לכלל הקהילה הבינלאומית. בכירים באיראן גינו את ישראל בעקבות האירוע בבית החולים בעזה וממשלת איראן הכריזה על יום אבל לאומי.
  • ארה”ב: נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הגיע לביקור בישראל והביע את תמיכתה המלאה של ארה”ב בישראל. ביקורו בירדן בוטל על רקע האירועים בבית החולים בעזה.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • פעילות אווירית: במהלך היממה האחרונה נמשכו תקיפות צה”ל נגד יעדי טרור ברצועת עזה. בין היעדים שהותקפו; מפקדות מבצעיות, שטחי כינוס, עמדות שיגור רקטות ונ”ט, ותשתיות טרור שמתחת לחלקן נבנו מנהרות המשמשות למסתור ולאחסנת אמצעי לחימה. צה”ל, בהכוונה של מידע מודיעיני, הרג מספר פעילים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס: אימן נופל מפקד חטיבת מחנות המרכז, מחמד אלואדיה, מפקד מערך הנ״ט של חטיבת העיר עזה, אכרם חיג’אז, סוחר אמצעי לחימה וכספי טרור, אשר היה מעורב בביצוע פיגועים בישראל ופעיל במערך הימי של חמאס (דובר צהל, 17,18 באוקטובר 2023).
תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)    תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)
תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)    תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)
תקיפות חיל האוויר מהיממה באחרונה ברצועת עזה (אתר צה”ל, 18 באוקטובר 2023)
תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023).     תקיפת חיל האוויר במערב אלבריג', במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר במערב אלבריג’, במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוקטובר 2023)
האשמת ישראל בפגיעה בבית חולים
  • ב-17 באוקטובר בסביבות 20:00 דיווח משרד הבריאות ברשות הפלסטינית, כי לפחות 500 בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית של בית החולים אלמעמדאני שבלב העיר עזה.[2] הידיעה על תקיפת בית החולים עוררה גל של תגובות נזעמות נגד ישראל וגינויים בקרב הפלסטינים, מדינות העולם וארגונים בינלאומיים. חמאס פרסמה הודעה רשמית בה נטען כי “הטבח” שישראל ביצעה בבית החולים, בו נפגעו מאות בני אדם הוא “פשע של רצח עם” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 17 באוקטובר 2023). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשא נאום בעקבות האירוע ואמר ש”הטבח” מוכיח את אכזריותה של ישראל וכי הוא מתווסף לרשימת מעשי הטבח שביצעה ישראל “מאז כיבוש פלסטין”. הוא קרא לקהילה הבינלאומית, לאו”ם, למועצת הביטחון ולארגונים נוספים לגנות בצורה מפורשת “את הטבח” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 17 באוקטובר 2023).
  • מתחקיר מקיף שנערך בצה”ל, שכלל הצלבת מידע מכלל המערכות המבצעיות והמודיעיניות, עלה בברור שצה”ל לא תקף את בית החולים בעזה וכי בית החולים נפגע כתוצאה מרקטה שנפלה בשטח הרצועה בעת שארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין שיגר מטח רקטות משטח בית קברות סמוך לאזור בית החולים.
מסלול השיגור הכושל של הרקטה (דובר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)
מסלול השיגור הכושל של הרקטה (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023)
  • זאת ועוד, ניתוח של תצלומים אוויריים שערך צה”ל, אישר כי לא הייתה פגיעה ישירה בבית החולים, אלא רק במגרש החנייה הסמוך לו. בתצלומים ניתן לראות סימני שריפה ללא מכתשים או נזק שנגרם לתשתיות של בניינים באזור, שהיה נגרם אם היה מדובר בתקיפה אווירית. דובר צה”ל גם פרסם תמלול הקלטת שיחה שיירט בין פעילי הג’יהאד האסלאמי, שבה הודו בשיגור כושל שככל הנראה הוביל לפיצוץ בבית החולים בעזה. אחד הדוברים בשיחה נשמע אומר כי אלו רסיסים של רקטות מתוצרת מקומית “לא כמו של ישראל”. עוד צוין כי “ברגע שזה יצא הוא התקלקל ונפל אצלם” (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023).
תמונת אינפרה-אדום של מגרש החנייה. אפשר לראות את מקומות הפגיעה המרכזיים ומעט נזק בגגות. אין מכתשים וכל הקירות של הבניינים מסביב לא קרסו (דובר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)
תמונת אינפרה-אדום של מגרש החנייה. אפשר לראות את מקומות הפגיעה המרכזיים ומעט נזק בגגות. אין מכתשים וכל הקירות של הבניינים מסביב לא קרסו (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023)
  • בעקבות הודעת דובר צה”ל, פרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הודעה בה הכחיש את ההאשמות שלפיהן הוא אחראי לפגיעה בבית החולים. לדברי ההודעה, כל ההאשמות הן שקריות וחסרות בסיס והם ניסיון של ישראל להתחמק מאחריות ל”טבח האכזרי שביצעה”. עוד צוין בהודעה שעדי ראייה מאשרים שהתקיפה בוצעה מהאוויר על ידי מטוס קרב, וכי הטענה כי פעילי הארגון עושים שימוש במקומות תפילה, בתי חולים ובתי ספר לאחסון אמצעי לחימה היא טענה כוזבת (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 18 באוקטובר 2023).
  • בהודעה שפרסמה חמאס הודגש כי ישראל מנסה לשווא להתנער מביצוע “הטבח” בבית החולים באמצעות הצגת נרטיב שקרי ושיווקו באמצעות תעמולה בוטה ודיבורים שאין להם קשר למציאות. לדברי ההודעה, ישראל איימה לתקוף את בית החולים, יחד עם 22 בתי חולים ומרכזים רפואיים נוספים, על הצוות הרפואי, החולים והפצועים שבהם. עוד צוין שישראל, הציגה יותר מגרסה אחת בנוגע לטבח מהשעה הראשונה להתרחשותו, וכי היא אחראית ישירות לטבח הנורא הזה, שהתרחש בשידור חי עם כוח אש אמריקני שיש ברשותה (אתר חמאס, 18 באוקטובר 2023). ממידע מודיעיני עלה, שלאחר שפעילי חמאס קיבלו את הדיווחים, הם הבינו שהיה זה שיגור כושל של הג’יהאד האסלאמי והחליטו לפתוח בקמפיין כוזב נרחב שנועד להסתיר את האמת. כחלק מהקמפיין הם אף הגזימו במספר ההרוגים (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023).
שיגור רקטות
  • במהלך היממה האחרונה נמשך שיגור הרקטות. בשעות אחר הצהריים והערב גברו המטחים. שוגרו מספר רב של רקטות כולל לעבר מרכז הארץ. בהודעה שפרסמה חמאס נטען שפעיליה שיגרו רקטת R160 לעבר חיפה (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 17 באוקטובר 2023). בשטח לא דווח על אירוע שכזה. זוהי הפעם השנייה בה מדווחת הזרוע הצבאית על שיגור רקטה ארוכת טווח מסוג זה.
  • סה”כ שוגרו לשטח ישראל מתחילת המלחמה 7,114 רקטות ופצצות מרגמה. כ-450 רקטות ששוגרו על ידי ארגוני הטרור נפלו בשטח הרצועה (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023).
קנצלר גרמניה אולף שולץ ופמלייתו משתטחים על הקרקע בנמל התעופה בן גוריון בעקבות אזעקות על שיגורי רקטות מעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023).     שריפה באשקלון בעקבות נפילת רקטה מעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)
מימין: קנצלר גרמניה אולף שולץ ופמלייתו משתטחים על הקרקע בנמל התעופה בן גוריון בעקבות אזעקות על שיגורי רקטות מעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023). משמאל: שריפה באשקלון בעקבות נפילת רקטה מעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)
שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה
 (דובר צה"ל, 18 באוקטובר 2023)
שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה
(דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023)
נפגעים וחטופים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 199 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה.
  • “בכיר בחמאס” צוטט באומרו שחמאס מוכנה לשחרר “תוך שעה” את כל השבויים האזרחים שבידיהם, זרים וישראלים, אם ישראל תפסיק את ההתקפות. בנוגע לחיילים השבויים אמר הבכיר, כי הם ישוחררו רק לאחר שכל האסירים הפלסטיניים ישוחררו מבתי הכלא (רשת NBC., 17 באוקטובר 2023).
רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • מי אלכילה, שרת הבריאות הפלסטינית, דיווחה (נכון לשעה 12:15 בצהריים) כי מעל 3,300 פלסטינים נהרגו ברצועה מאז תחילת המלחמה. היא ציינה כי קיים מחסור בתרופות וציוד רפואי והתריעה מפני התפשטות מחלות בשל תנאי התברואה הירודים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוקטובר 2023).
המצב ברצועה
  • צה”ל ממשיך לקרוא לתושבי צפון הרצועה והעיר עזה להתפנות למרחב אלמואסי מדרום לנחל עזה, או למרחבים הפתוחים במערב ח’אן יונס (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023).
 מעבר למקומות מוגנים ולמרחבים הפתוחים (אתר צה"ל,  ו-15  ו-18 באוקטובר 2023)    מעבר למקומות מוגנים ולמרחבים הפתוחים (אתר צה"ל,  ו-15  ו-18 באוקטובר 2023)
|מעבר למקומות מוגנים ולמרחבים הפתוחים (אתר צה”ל, ו-15 ו-18 באוקטובר 2023)
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח, כי מאז תחילת המלחמה נהרסו באופן מלא מעל ל-4,500 בנייני מגורים, הכוללים 12 אלף יחידות דיור. כ-113 אלף יחידות דיור ניזוקו באופן חלקי, ומהן 8,190 אינן ראויות למגורים (ופא, 18 באוקטובר 2023).
  • אונר”א דיווחה על פגיעה בבית ספר של הארגון במחנה הפליטים אלמע’אזי שבמרכז הרצועה במהלך תקיפות אוויריות שביצעה ישראל. לטענת הארגון, לפחות שישה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו ובהם אנשי צוות של אונר”א (אתר אונר”א, 17 באוקטובר 2023).
סיוע לרצועה
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, אמר במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בקהיר עם קנצלר גרמניה אולף שולץ שמצרים מתנגדת למעבר פלסטינים לחצי האי, דבר שיהפוך את סיני לזירת סכסוך חדשה. בנוסף הצהיר כי “אם ישראל רוצה להקים אזור בטוח זמני לתושבי עזה עד לסיום פעילתה הצבאית, היא הייתה יכולה לעשות זאת בנגב בתוך גבולות ישראל” (אלע’ד, 18 באוקטובר 2023).
  • בריאיון שהעניק שר החוץ המצרי , סאמח שכרי, טען כי מעבר רפיח מעולם לא נסגר רשמית ע”י מצרים, אלא היה נתון לארבע תקיפות ישראליות מהאוויר ולכן הוא אינו מתפקד כרגיל. הוא ציין, כי הם עומדים בקשר רצוף עם כל סוכנויות האו”ם כדי להבטיח מעבר סיוע בצורה בטוחה, אך אין עדיין שום אישור לכך מצד ישראל. לגבי מעבר תושבי רצועת עזה לדרום ציין, כי בקשת ישראל מהתושבים סותרת באופן מוחלט את חוקי המשפט ההומניטרי הבינלאומי. באשר לאפשרות שמצרים תקלוט ותשכן פליטים מהרצועה בשטחה ענה בציניות כי “גם בריטניה או כל מדינה אירופית אחרת יכולות לשכן שני מיליון וחצי פליטים בשטחן” (BBC, 17 באוקטובר 2023).
הרוגים בכירים מחמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי היא אבלה על מותו של אימן נופל (אבו אחמד), מפקד בכיר בשורותיה, חבר המועצה הצבאית הכללית ומפקד חטיבת המרכז של גדודי אלקסאם, אשר נהרג בתקיפה שביצעה ישראל במחנה פליטים אלבריג’ (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 17 באוקטובר 2023).
    • אימן נופל (אבו אחמד) נולד בשנת 1965 במחנה הפליטים אלבריג’. מילא מספר תפקידים צבאיים בגדודי אלקסאם, והיה בין אלו שפיקדו על הפעילות הצבאית במהלך שתי האנתיפאדות. נופל היה עצור בישראל בשנת 1991, וב-1997 הוא נעצר ע”י מנגנוני המודיעין של הרשות הפלסטינית. לאחר הפלת גדר הגבול בין רצועת עזה למצרים בסוף ינואר 2008 הוא נעצר במצרים. הוא הצליח להימלט מהכלא, במהלך אירועי מהפכת 25 בינואר 2011 נגד הנשיא מבארכ, וחזר לרצועת עזה (קדס פרס, 17 באוקטובר 2023).
    • נופל פיקד על מנגנון המודיעין בגדודי אלקסאם במשך מספר שנים במהלך תרגיל “המשענת האיתנה″ שביצעו הארגונים בחדר המבצעים המשותף. בסוף דצמבר 2021, הוא הוצג כמי שנושא בתפקיד זה (אלאח’באר הלבנוני, 31 בדצמבר 2021). לאחר מכן היה אחראי על הקשרים הצבאיים, ובמסגרת תפקידו הוא היה אחראי על התיאום עם הארגונים הנוספים ברצועת עזה בחדר המבצעים המשותף. (אלג’זירה.נט, 12 ביוני 2023).
אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)
אימן נופל (אלג’זירה.נט, 12 ביוני 2023)
  • ברשתות החברתיות דווח על בניהם של בכירים בחמאס ובזרוע הצבאית שלה שנהרגו בשורות הנח’בה, בעת שפרצו לשטח ישראל ב-7 באוקטובר, או בתקיפות חיל האוויר ברצועה. ביניהם הוזכרו שני בניו של אבו אנס אלע’נדור, חבר המועצה הצבאית ומפקד חטיבת צפון הרצועה בגדודי אלקסאם, שהיו פעילי כוח נח’בה (חשבון הטוויטר של בלאל נזאר ריאן, 7 באוקטובר. חשבון הטוויטר @mechheek, 8 באוקטובר 2023).
הזירה הצפונית – לבנון
פיגועים
  • לאורך כל היממה האחרונה נמשכו אירועי הירי סמוך לגדר הגבול. על כל אירוע שכזה הגיבו כוחות צה”ל בירי לעבר שטח לבנון. להלן פירוט האירועים:
  • ב-18 באוקטובר 2023 סביבות 03:00 בוצע ירי נ”ט לעבר כוח צה”ל במרחב שתולה. כוחות צה”ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. ארבעה חיילי צה”ל נפצעו באורח קל. חזבאללה קיבל אחריות על ירי לעבר טנק במוצב נורית שבדרום לבנון, אשר לדבריהם, נפגע ישירות וגרם להרוגים ופצועים. עוד צוין כי התקיפה בוצעה על ידי חוליה על שם חסין האני אלטויל ומהדי מחמד עטוי שני שהידים של הארגון (בערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 באוקטובר 2023).
  • ב-17 באוקטובר בסביבות 18:00 התקרב כלי טיס בלתי מאויש למרחב האווירי של מדינת ישראל משטח לבנון , הכלי יורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית. בתגובה, תקפו מטוסי קרב תשתית טרור ועמדת תצפית של חזבאללה (דובר צה”ל, 17 באוקטובר 2023).
  • ב-17 באוקטובר 2023 בסביבות 17:00 זוהו שני שיגורי רקטות משטח לבנון לשטח ישראל. אחת מהן יורטה, השנייה נפלה בשטח פתוח. חזבאללה קיבל אחריות לתקיפה נגד ריכוז של חייל צה”ל במוצב בירנית באמצעות טילים מונחים, אשר לטענתו, גרמה למספר פגיעות, ביניהם הרוג ופצוע. לטענת חזבאללה, את התקיפה ביצעה חוליה על שם מחמוד אחמד ביז וחסין עבאס פצאעי שני “שהידים” של הארגון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 17 באוקטובר 2023).
  • ב-17 באוקטובר בסביבות 16:00 התקבל דיווח על ירי נ”ט לעבר היישוב זרעית. כוחות צה”ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. חזבאללה פרסם שתי הודעות קבלת אחריות על שיגור טילים מונחים לעבר היישוב כרמיה וכן לעבר מוצב שושן. לטענת הארגון, בשתי התקיפות היו נפגעים, כולל הרוג (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 17 באוקטובר 2023).
תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ"ט  לזרעית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 באוקטובר 2023)     תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ"ט  לזרעית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 באוקטובר 2023)
תמונות מסרטון שפרסם חזבאללה המתעד ירי הנ”ט לזרעית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 באוקטובר 2023)
תקיפת צה"ל בגבול הצפוני (אתר צה"ל, 17 באוקטובר 2023)
תקיפת צה”ל בגבול הצפוני (אתר צה”ל, 17 באוקטובר 2023)
  • ב-17 באוקטובר 2023 בסביבות 15:00 שוגרו שני טילי נ”ט לעבר קיבוץ יפתח. במקביל בוצע ירי מנשק קל לעבר מספר מוצבי צה”ל. כוחות צה”ל הגיבו בירי טנקים וארטילריה לעבר עמדות צבאיות של חזבאללה.
  • חזבאללה דיווח על חמישה הרוגים מתקיפות ישראל. הצלב האדום הלבנוני הודיע על ארבעה בני אדם שנהרגו מתקיפת ישראל בעלמא אלשעב (אלנשרה, 17 באוקטובר 2023).
  • להלן שמות הפעילים שנהרגו. חזבאללה ציין שכולם נהרגו במהלך “מילוי חובת הג’האד שלהם” מבלי לציין מועד או מיקום האירוע (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 באוקטובר 2023):
    • מחמוד אחמד ביז, המכונה כאט’ם, מהעיירה משע’רה שמערב בקעת הלבנון.
    • חסין עבאס פצאעי המכונה סאג’ד כרבלאא’, מהעיירה כונין בדרום לבנון.
    • חסין האני אלטויל , המכונה רביע, מהעיירה ח’רבת סלם, בדרום לבנון.
    • הדי מחמד עטוי ,המכונה”אמיר כרבלאא’ מהעיירה כונין בדרום לבנון.
    • אבראהים חביב אלדבק, המכונה “ג’ון” מהעיירה כונין, בדרום לבנון.
חמשת פעילי חזבאללה שנהרגו ב-17 באוקטובר 2023 (אלמנאר, 17 באוקטובר 2023)
חמשת פעילי חזבאללה שנהרגו ב-17 באוקטובר 2023 (אלמנאר, 17 באוקטובר 2023)
  • מבדיקת מועדי הודעות חזבאללה על מותם של החמישה עולה, כי שני פעילים נהרגו, ככל הנראה, בתקרית אחת, שניים נוספים בתקרית שנייה ופעיל נוסף בתקרית שלישית.[3] מאחר שבאותו יום, בוצעו מספר שיגורים של טילי נ”ט, ייתכן כי מדובר בחברי שתי חוליות נ”ט, שנהרגו כתוצאה מתקיפה אווירית או ירי ארטילרי של צה”ל. על מותו של הפעיל אבראהים חביב אלדבק, הודיע חזבאללה רק בשעה 18:24, כך שככל הנראה מדובר בתקרית נפרדת או שהוא נפצע קודם לכן ומת מפצעיו.
  • יש לציין, כי לא אותרה הודעת קבלת אחריות של ארגון כלשהו על ניסיון הנחת מטען על גדר הגבול עם לבנון באזור חניתה, על-ידי חוליה בת ארבעה פעילים, שנהרגו מירי צה”ל ב-17 באוקטובר 2023. עם זאת, ב-18 באוקטובר 2023 דווח, כי כלי רכב של צבא לבנון והצלב האדום נמצאים בדרכם למקום הימצאן של שלוש גופות באזור עלמא אלשעב כ-800 מטרים מצפון לגבול לבנון-ישראל, מול קיבוץ חניתה (ערוץ הטלגרם של אלמיאדין, 18 באוקטובר 2023).
יוניפי”ל
  • מפקדת יוניפי”ל פרסמה הודעה לפיה אנשי הכוח נותרו בעמדותיהם ובתפקידם וכי הם ממשיכים בעבודתם, כולל פעילויות שגרתיות. בהודעה הודגש כי אין ליוניפי”ל תכניות לעזוב ואנשי הכוח פועלים מסביב לשעון כדי להפיג את המתח ולמנוע הסלמה נוספת (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 18 באוקטובר 2023). נראה כי הדברים פורסמו על רקע דיווחים לפיהם פינה כוח יוניפי”ל את אנשיו מדרום לבנון.
תגובות ופעילות דיפלומטית
  • האכאן פידאן, שר החוץ התורכי, נועד בבירות עם מקבילו הלבנוני, עבדאללה בו חביב. במסיבת עיתונאים שערכו השניים, אמר פידאן כי תורכיה עושה ככל שביכולתה למנוע התרחבות המשבר בעזה וכי הוא ימשיך במגעים ובפגישות עם גורמים לבנוניים בהקשר זה. הוא גם ציין שהם החלו בדיונים עם חמאס בנושא שחרור החטופים. בו חביב הצהיר כי לבנון אינה מעוניינת במלחמה אלא בשקט וביציבות, שיתאפשרו בשני תנאים בסיסיים: “עצירת ההתגרות וההתקפות הישראליות בדרום לבנון והפסקת ההסלמה בעזה”( סוכנות NAA, 17 באוקטובר 2023).
  • בפגישה עם ראש ממשלת המעבר, נג’יב מיקאתי, ציין שר החוץ התורכי, כי יש להפעיל לחץ על ישראל להגיע להפסקת אש, להכניס סיוע לרצועה ולפעול למציאת פתרון סופי לסכסוך. מיקאתי הדגיש כי העדיפות היא עצירת המלחמה הישראלית בעזה והתקפות ישראל בדרום לבנון ( אלנשרה, 17 באוקטובר 2023).
  • בעקבות הפגיעה בבית החולים בעזה, פרסם חזבאללה הודעה בה גינה את “הפשע הציוני” נגד בית החולים שגבה את חייהם של מאות בני אדם חפים מפשע. הארגון הטיל על ארה”ב את האחריות לאירועים. לדברי חזבאללה, הגינויים כבר אינם מספיקים, והוא קרא למוסלמים ולערבים לצאת לרחובות ולכיכרות, להביע זעם ולהפעיל לחץ על ממשלות ומדינות. הוא גם קרא להם לנקוט בפעולה מיידית. חזבאללה הכריז על ה-18 באוקטובר כעל “יום זעם חסר תקדים” נגד ישראל ונגד ביקור נשיא ארצות הברית בישראל ( ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 17 באוקטובר 2023) .
יהודה, שומרון והרשות פלסטינית
אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכה פעילות סיכול ומנע של כוחות ביטחון ישראלים. במהלך מבצע מעצרים נרחב ביממה האחרונה, נעצרו ביהודה ושומרון 83 פלסטינים חשודים במעורבות בפעילות טרור, מתוכם 51 פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו ביהודה ושומרון 440 מבוקשים מהם 220 הם פעילי חמאס (דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2023).
  • במהלך היממה האחרונה דווח על שני הרוגים פלסטינים. האחד נהרג באזור נבי צאלח במהלך עימותים עם כוחות צה”ל והשני בעקבות פיצוץ מטען, שהיה ברשותו, סמוך למחסום עורתא, דרומית-מזרחית לשכם (מען, 18 באוקטובר 2023).
  • ב-17 באוקטובר 2023, בשעות הערב, דווח על ירי לעבר עמדת צה”ל באבני חפץ, מזרחית לטולכרם. לא דווח על נפגעים (הצלה יו”ש, 17 באוקטובר 2023).
הפגנות על רקע האירועים בעזה
  • בשטחי הרשות יצאו המונים להפגנות מחאה בעקבות הפגיעה בבית החולים בעזה. במספר ערים (חברון, ג’נין, ראמאללה) ניסו המפגינים להגיע לבנייני ממשל מרכזיים אך נהדפו ופוזרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים (צפא, 17 באוקטובר 2023). במוקדי החיכוך ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים נרשמו עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראליים (מען, 17 באוקטובר 2023). ברחבי יהודה ושומרון הוכרז על שביתה כללית ודווח על קריאות להגיע למוקדי החיכוך עם צה”ל ולהתעמת עימו (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023).
 תהלוכת מחאה בבית לחם. (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)    הפגנה במרכז ראמאללה ועימותים עם כוחות ביטחון פלסטיניים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)
מימין: תהלוכת מחאה בבית לחם. משמאל: הפגנה במרכז ראמאללה ועימותים עם כוחות ביטחון פלסטיניים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 17 באוקטובר 2023)
עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך למעבר קלנדיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023).     שביתה כללית בשכם (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023)
מימין: עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך למעבר קלנדיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023). ממשאל: שביתה כללית בשכם (חשבון הטוויטר של QUDSN, 18 באוקטובר 2023)
סיכול טרור על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות
  • “מקורות יודעי דבר” חשפו כי מנגנון המודיעין הלאומי ברשות הפלסטינית עצר ארבעה פעילים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שתכננו לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות כנקמה על המלחמה ברצועת עזה. בין העצורים שני אנשי משטרה, פעיל ביטחון לאומי ופעיל ממשמר הנשיאות. לדברי “המקורות”, שני השוטרים תכננו לירות ממכונית נוסעת לעבר עמדת צה”ל בשכם ולאחר מכן להיכנס לעמדה ולהרוג את החיילים. פעיל הביטחון הלאומי, שהינו מרמאללה, תכנן לתקוף מכונית של מתיישבים ולהרוג את נוסעיה, והעצור הרביעי, שהינו מטול כרם, התכוון להתעמת עם סיור רגלי של צה”ל. “המקורות” הוסיפו כי הגיעו דיווחים חמורים להנהגת הרשות על אפשרות להימצאם של עשרות פעילי מנגנונים המתכוונים לבצע פיגועים על רקע האירועים ברצועת עזה. פעיל במנגנוני הביטחון אף חשף חשש גדול של מפקדי המנגנונים מפני פיגועים שיבצעו “זאבים בודדים”. בעקבות זאת, צומצמה התחמושת לסיורים הרגליים הבאים במגע ישיר עם עמיתיהם הישראליים, ופעילי מנגנונים חשודים הוצאו לחופשות (אתר אלשאהד, 17 באוקטובר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • בעקבות האירוע בבית החולים בעזה, קיצר יו”ר הרשות, אבו מאזן, את ביקורו בירדן ושב, יחד עם פמלייתו, לראמאללה. עוד באותו ערב הוא כינס את הנהגת הרשות לישיבה דחופה. בדברים בישיבה, הסביר אבו מאזן שבעקבות “הטרגדיה” הוא הסכים עם מנהיגי מצרים וירדן שיש לבטל את הפסגה שתוכננה להיערך עם הנשיא ביידן. לטענתו, ישראל (“ממשלת הכיבוש”) חצתה את כל הקווים האדומים, והם לא יאפשרו לה לחמוק מאחריות ומעונש . אבו מאזן קרא לקהילה הבינלאומית להטיל את האחריות על ישראל ולספק הגנה לעם הפלסטיני. הוא קרא לפלסטינים להתאחד והביע את הערכתו כלפי תושבי רצועת עזה (ופא, 18 באוקטובר 2023).
  • קודם לעזיבתו את ירדן נועדו אבו מאזן ומזכיר מחלקת המדינה של ארה”ב אנטוני בלינקן בעמאן ודנו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית ובניסיונות לעצירת ההסלמה ושמירה על חיי האזרחים. השניים הדגישו את חשיבות הכנסת סיוע רפואי לרצועה לצד אספקת מזון וחשמל, ואת חשיבות בלימת עקירת הפלסטינים מעזה (ופא, 17 באוקטובר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ממשיך בפגישותיו עם גורמים בינלאומיים כדי להפסיק את תקיפות ישראל ברצועה ולהכניס סיוע הומניטארי לרצועה. במסגרת זו, נפגש (בנפרד) עם נציגת שוויץ ברשות ועם שליחת נורבגיה לתהליך השלום במזרח התיכון (ופא, 17 באוקטובר 2023).
איראן
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, יצא לסעודיה כדי להשתתף בכינוס, שלא מן המניין, של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בעיר ג’דה. הכינוס יעסוק בנושא הפלסטיני (אירנ”א, 17 באוקטובר 2023). ב-18 באוקטובר 2023 נפגש המלך עבדאללהיאן בג’דה עם מזכ”ל הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי וקרא “להחרים באופן מיידי וכולל את המשטר הציוני” (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 18 באוקטובר 2023).
  • סגן שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני, אמר בפגישה עם שגרירים וראשי נציגויות דיפלומטיות בטהראן, כי הסוגיה הפלסטינית אינה נוגעת אך ורק לפלסטינים, לערבים או למוסלמים, אלא לכלל האנושות והקהילה הבינלאומית. הוא הזהיר את הממשלות התומכות בישראל וקרא לממשלות העולם למלא את חובתן האנושית והמוסרית בבלימת “פשעי המשטר הציוני בפלסטין והפסקת ההתקפות האכזריות על עזה”. עוד אמר באקרי, כי על הציונים לדעת, שהמוסלמים באזור ושוחרי החירות בעולם לא יסבלו את המשך הדיכוי מצד ישראל, וכי המשך התקיפות בעזה ילבה את זעמם של עמי האזור (פארס, 17 באוקטובר 2023). 
  • בכירי הממשל האיראני גינו את האירוע בבית החולים אלמעמדאני בעזה, וממשלת איראן הכריזה על יום אבל לאומי ברחבי המדינה. במהלך היום אמורות להתקיים ברחבי איראן הפגנות (פארס, 18 באוקטובר 2023). 
העולם הערבי

מצרים

  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, נועד עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ. במסיבת עיתונאים שקיימו השניים הזהיר אלסיסי, כי “המצב המתדרדר בעזה עלול לצאת משליטה”. הוא הביע חשש מהמצב ההומניטרי בעזה והדגיש, כי מצרים מצדה לא סגרה את מעבר רפיח, ותקיפות ישראל הן שמנעו את פתיחתו. הוא הדגיש בפני הקנצלר הגרמני כי מצרים מסרבת לחיסול הבעיה הפלסטינית באמצעות כלים צבאיים. (אלע’ד, 18 באוקטובר 2023).
אלסיסי (מימין) נואם כשלצידו קנצלר גרמניה (אלע'ד , 17 באוקטובר 2023)
אלסיסי (מימין) נואם כשלצידו קנצלר גרמניה (אלע’ד , 17 באוקטובר 2023)
ירדן
  • בעקבות הפגיעה בבית החולים, הודיע אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, כי הפסגה המרובעת שתוכננה להיערך בעמאן בנוכחות הנשיא ביידן בוטלה (הטלוויזיה הירדנית, 17 באוקטובר 2023).
  • מלך ירדן, עבדאללה השני, נועד בעמאן עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ ודן עמו בהסלמה הנוכחית. עבדאללה ציין כי ירדן ומצרים לא תקבלנה פליטים בעקבות המלחמה בעזה ואמר כי “זהו קו אדום”. לטענתו, אי אפשר לנסות לדחוק את הפלסטינים למדינות אחרות. על המצב ההומניטרי ברצועה אמר כי חשוב שהקהילה הבינלאומית תפעל לצמצום ההסלמה במהירות. עבדאללה גינה הרג ופגיעה באזרחים משני הצדדים (פטרה, 17 באוקטובר 2023).
  • מלך ירדן, כינס פגישה עם ראשי הכוחות המזוינים במדינה שבה ציין, כי ירדן תגן על גבולותיה ותתמוך בעם הפלסטיני על אדמתו ככל שתוכל. לדבריו, הם מתנגדים לעקירת פלסטינים בכל צורה, בין אם ברצועת עזה ובין אם בשטחי יהודה ושומרון . הוא גם ציין את חשיבות מתן הסיוע לרצועה ללא תנאים כדי להבטיח את המשך קיומו של העם הפלסטיני (פטרה, 17 באוקטובר 2023).
  • קיימים דיווחים על כוונה לקיים צעדה לעבר גבול ישראל תחת הכותרת “צעדת השיבה” (מסירת אלעודה) ביום שישי 20 באוקטובר 2023 (סוכנות עמון, 17 באוקטובר 2023).
עיראק
  • דווח שצבא ארה”ב סיכל מתקפה נגד כוחותיו בבסיס עין אלאסד בעיראק לאחר שיורטו שני כלי טיס בלתי מאוישים, לפני שהצליחו לתקוף. צוין שהתקיפה סוכלה בזמן שכוחות צבא ארה”ב היו בכוננות גבוהה, ככל הנראה, לאור התרעות מפני פעילות של קבוצות הנתמכות ע”י איראן על רקע הלחימה בין חמאס לישראל (רויטרס, 18 באוקטובר 2023). יוזכר כי מספר מיליציות עיראקיות פרו איראניות איימו לתקוף כוחות אמריקניים אם ארה”ב תצטרף למערכה של ישראל ברצועת עזה.
הפגנות מחאה
  • בעקבות הדיווח על ההרוגים בבית חולים בעזה, נערכו הפגנות תמיכה בחמאס וברצועת עזה מול שגרירויות ארה”ב בקהיר (הפגנה קטנה), בבירות וברבת עמון וכמו-כן מול שגרירות ישראל בעמאן והקונסוליה הישראלית בתורכיה. הפגנות תמיכה בפלסטינים ובעזה התקיימו גם בבגדאד, רבאט (מרוקו), תעז (תימן) ונואכשוט (מאוריטניה) (אלג’זירה , 17 באוקטובר 2023).
ההפגנה מול הקונסוליה הישראלית בתורכיה      הפגנה מול שגרירות ישראל בירדן
(אלג'זירה , 17 באוקטובר 2023; אוריינט, 18 באוקטובר 2023)
מימין: ההפגנה מול הקונסוליה הישראלית בתורכיה. משמאל: הפגנה מול שגרירות ישראל בירדן
(אלג’זירה , 17 באוקטובר 2023; אוריינט, 18 באוקטובר 2023)
מימין למטה: ההפגנה מול שגרירות ארצות הברית בקהיר ומימין למעלה: הפגנה במרכז בגדאד. באמצע למעלה: ההפגנה ברבאט. למעלה משמאל: הפגנה בתעז, תימן ומשמאל למטה: הפגנה בנואכשוט (אלג'זירה , 17 באוקטובר 2023)
מימין למטה: ההפגנה מול שגרירות ארצות הברית בקהיר ומימין למעלה: הפגנה במרכז בגדאד. באמצע למעלה: ההפגנה ברבאט. למעלה משמאל: הפגנה בתעז, תימן ומשמאל למטה: הפגנה בנואכשוט (אלג’זירה , 17 באוקטובר 2023)
הזירה הבינלאומית
האו”ם
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, מסר כי הוא פנה באופן אישי לחמאס ודרש לשחרר את החטופים ללא תנאים. במקביל, הוא פנה לישראל והפציר בה לאפשר גישה לסיוע הומניטרי לרצועת עזה. גוטרש גם ציין שהוא נחרד ממאות האנשים שנהרגו בעקבות הפגיעה בבית החולים אלמעמדאני, וציין שהתקפות חמאס בישראל ב-7 באוקטובר 2023 אינן מצדיקות ענישה קולקטיבית של אזרחים (רויטרס, 18 באוקטובר 2023).
ארצות הברית
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, נחת בישראל. במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ציין ביידן, כי הוא הגיע לישראל כדי להדגיש את העובדה שארה״ב ניצבת לצד ישראל. ביידן הדגיש כי יוודא שישראל תקבל את כל הנדרש כדי להגן על עצמה. הוא גם ציין כי “חשוב לזכור שהמפלצות האלה [חמאס] אינם מייצגות את כל הפלסטינים”. הוא גם ציין כי הפגיעה בבית החולים בעזה לא נגרמה על-ידי ישראל אלא על-ידי קבוצה אחרת [במשתמע, הג’האד האסלאמי בפלסטין] (ערוץ 12 ו-13, 18 באוקטובר 2023).

רוסיה

  • נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר במהלך מסיבת עיתונאים בסין כי “התקיפה על בית החולים בעזה, שהרגה מאות פלסטינית היא קטסטרופה שמראה שיש לשים סוף לסכסוך”. הוא הביע תקווה כי זהו איתות לכך שצריך לסיים את הלחימה (רויטרס, 18 באוקטובר 2023).

גרמניה

  • פעילים אנטישמים השליכו בליל 18-17 באוקטובר 2023 כמה בקבוקי תבערה לעבר מרכז קהילתי יהודי בברלין. בבניין מצויים בית כנסת, בית ספר ומעון. קנצלר גרמניה, אולף שולץ, ציין כי תקיפה של מוסדות יהודיים, התפרעויות אלימות ברחובות גרמניה זה מעשה לא אנושי שאי אפשר לסבול, וכי לאנטישמיות אין מקום בגרמניה (רויטרס, 18 באוקטובר 2023; חשבון הטוויטר של שולץ, 18 באוקטובר 2023).
ג’האד עולמי
  • דאעש פרסם הודעה בה קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע בבריסל (16 באוקטובר, 2023). על-פי ההודעה, מבצע הפיגוע, המכונה אבו אלסלאם אלמהאג’ר, ירה לעבר מספר “נוצרים כופרים”, הרג שניים מהם ופצע כמה נוספים. בהודעה צוין כי “על מדינות הקואליציה הצלבנית [הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בראשות ארצות-הברית] להבין כי המלחמה שלנו נגדן נמשכת וכי מה שעומד לקרות יהיה קשה ומר יותר” (טלגרם, 17 באוקטובר 2023).
  • בהודעה נוספת, שפרסמה סוכנות אעמאק צוין כי לוחם המדינה האסלאמית ביצע תקיפה נגד קבוצת אזרחים של מדינות הקואליציה הבינלאומית בבירת בלגיה. צוין שהמתקפה בוצעה במסגרת הפעולות אליהן קראה המדינה האסלאמית לתקיפת אזרחי מדינות הקואליציה [נגד דאעש]” (טלגרם, 17 באוקטובר 2023). מהודעות ניתן להסיק שהפיגוע בוצע ללא קשר לאירועים ברצועת עזה.
ההודעה של סוכנות אעמאק (טלגרם, 17 באוקטובר 2023)
ההודעה של סוכנות אעמאק (טלגרם, 17 באוקטובר 2023)

[1] לקבלת עדכון יומי של מרכז המידע, ופרסומים נוספים, באופן שוטף ומיידי ישירות למייל יש להירשם בדף הבית של אתר מרכז המידע במקום המיועד לכך. https://www.terrorism-info.org.il/he/.
[2] ב-18 באוקטובר 2023 דיווח משרד הבריאות בעזה על 600 הרוגים בבית החולים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 17 באוקטובר 2023).
[3] הארגון הודיע בהפרש של שתי דקות על מותם של מחמוד אחמד ביז (16:21) וחסין עבאס פצאעי (16:23). לאחר פחות משעה, הודיע הארגון בהפרש של שתי דקות, על מותם של הפעילים חסין האני אלטויל (17:02) ומהדי מחמד עטוי (17:04).