מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 18 בפברואר 2024, 13:00)

אמצעי לחימה שאותרו בבית החולים נאצר (דובר צה

אמצעי לחימה שאותרו בבית החולים נאצר (דובר צה"ל, 16 בפברואר 2024)

אספקת מזון ומים שהביאו כוחות צה

אספקת מזון ומים שהביאו כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 16 בפברואר 2024)

תקיפות חיל האוויר בצפון-מזרח רפיח (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024).

תקיפות חיל האוויר בצפון-מזרח רפיח (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024).

אבו עבידה (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 16 בפברואר 2024)

אבו עבידה (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 16 בפברואר 2024)

ההפגנה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של צפא, 17 בפברואר 2024)

ההפגנה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של צפא, 17 בפברואר 2024)

מפעל ברפיח מייצר חיתולים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024)

מפעל ברפיח מייצר חיתולים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024)

תקיפות במארון אלראס (חשבון X של Ahmad Rahhal, 15 בפברואר 2024)

תקיפות במארון אלראס (חשבון X של Ahmad Rahhal, 15 בפברואר 2024)

תקיפת תשתיות חיזבאללה במרחב יארון (דובר צה

תקיפת תשתיות חיזבאללה במרחב יארון (דובר צה"ל, 18 בפברואר 2024)

חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 16 בפברואר 2024)

חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 16 בפברואר 2024)

זירת פיגוע הירי (ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024).

זירת פיגוע הירי (ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 18 בפברואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 18 בפברואר 2024)

מחמד אשתיה נושא נאום בכינוס הפסגה.

מחמד אשתיה נושא נאום בכינוס הפסגה.

מחמד אשתיה נפגש עם נשיא דרום אפריקה (ופא, 17 בפברואר 2024)

מחמד אשתיה נפגש עם נשיא דרום אפריקה (ופא, 17 בפברואר 2024)

דגלי חמאס,

דגלי חמאס, "פלסטין" ותורכיה בכנס באיסטנבול (סוכנות אנטוליה, 18 בפברואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל הגבירו את האחיזה במרחב ח’אן יונס, תוך שהם גורמים לפגיעה משמעותית בכוחות חטיבת ח’אן יונס של חמאס. מוקד פעילות מרכזי היה בית החולים נאצר, שעל פי מידע מודיעיני, התבצעה בו פעילות צבאית של חמאס, כולל אחזקת חטופים ישראלים. פעילות צה”ל התבצעה בניסיון לשמור, ככל האפשר על תפקוד בית החולים. הפלסטינים גינו את פעילות הכוחות בבית החולים מבלי להזכיר כי התנהלה בו פעילות צבאית. גורמים בחמאס התייחסו לדברי השר בני גנץ לפיהם הלחימה תמשך גם בחודש רמצ’אן והיא תורחב לאור רפיח, וציינו כי איומיו לא ירתיעו אותם.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 573 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: גורמי חמאס מציינים שהם גילו גמישות בתנאים שהציגו לעסקת החטופים וכי ישראל היא זאת שמטרפדת אותם, הם איימו להשעות את השיחות עד שיוכנס סיוע לצפון רצועת עזה.
  • המצב ברצועה: על רקע המצב הקשה בצפון התקיימה במחנה הפליטים ג’באליא, הפגנת מחאה על “מדיניות ההרעבה של ישראל” ובדרישה שאונר”א תחדש את פעילותה. כמו כן דווח על עימות במעבר רפיח על רקע חלוקת הסיוע. בעקבות חשש להרחבת המערכה לאזור רפיח, תושבים מפונים המשיכו להקים אוהלים סמוך לגבול רפיח-מצרים. מצרים ממשיכה להביע חשש ממעבר פלסטינים לתחומה.
  • הזירה הצפונית: במהלך סוף השבוע קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע עשרים תקיפות נגד יעדים ישראלים. שתיים מהתקיפות היו נגד קריית שמונה. נצראללה נשא נאום לוחמני בו ציין את הפגיעה באזרחים והבטיח לישראל כי ברשות חזבאללה אמצעי לחימה שיכולים להגיע עד אילת. הוא גם דחה כל משא ומתן בין ישראל ללבנון.
  • ישראל: בוצע פיגוע ירי בצומת ראם סמוך לקריית מלאכי. שני ישראלים נהרגו וארבעה נפצעו. מבצע הפיגוע פלסטיני ממחנה הפליטים שועפאט, נורה ונהרג. חמאס פרסמה כרזת אבל לזכרו וציינה כי הפיגוע הוא תגובה טבעית על פעולות ישראל בעזה. היא גם קראה לציבור הפלסטיני להרחיב את מעגל העימות עם ישראל.
  • הרשות הפלסטינית: מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות השתתף בכינוס האיחוד האפריקאי אשר נערך באדיס אבבה. בדברים שנשא בשם יו”ר הרשות, אבו מאזן, הוא קרא להחרים את ישראל בזירה הבינלאומית ולהטיל עליה סנקציות. בשולי הכינוס נועד עם ראש ממשלת דרום אפריקה.
  • מיליציות פרו איראניות: החות’ים ביצעו שתי תקיפות נגד ספינות ששטו בים האדום.
  • הזירה הבינלאומית: במינכן נערכה ועידת הביטחון השנתית בהשתתפות מנהיגים רבים. אחד הנושאים העיקריים בדיונים היה הלחימה ברצועה והמצב במזרח התיכון. בשולי הועידה נערכו מפגשי מנהיגים רבים.
הזירה הדרומית
  • הזירה הדרומית: כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי תקיפות צה”ל ברצועה ביממה האחרונה. צפון הרצועה: חיל האוויר תקף בתל אלזעתר ובמחנה הפליטים ג’באליא. העיר עזה: תקיפות חיל האוויר בשכונת אלשיח’ רצ’ואן (צפון העיר) ובשכונת אלזיתון (דרום העיר) וכן גם במזרח העיר. מרכז הרצועה: תקיפות חיל האוויר במחנה הפליטים אלנציראת, אלזואידה ודיר אלבלח. ח’אן יונס: תקיפות צה”ל באזור אלקרארה (צפונית לח’אן יונס), פיצוץ מבוקר באזורי מגורים בעיר, והמשך הפעילות של צה”ל בתוך בית החולים נאצר, רפיח: תקיפות צה”ל בצפון העיר וסמוך לגבול מצרים, כמו גם ירי ספינות חיל הים לעבר מערב רפיח (מען, 18 בפברואר 2024).
 כתבת ערוץ אלג'זירה מסבירה אודות תקיפות צה"ל בדרום ובמזרח העיר עזה.     תקיפות במחנות הפליטים אלבריג' ואלמע'אזי, במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בפברואר 2024)
מימין: כתבת ערוץ אלג’זירה מסבירה אודות תקיפות צה”ל בדרום ובמזרח העיר עזה. משמאל: תקיפות במחנות הפליטים אלבריג’ ואלמע’אזי, במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בפברואר 2024)
  • דרום הרצועה: במהלך הימים האחרונים חיזקו כוחות צה”ל את האחיזה במרחב ח’אן יונס, תוך שהם גורמים לפגיעה משמעותית בחטיבת ח’אן יונס של חמאס. במהלך הפעילות הרגו הכוחות עשרות מחבלים בהיתקלויות מטווח קצר, במארבי צלפים ובתקיפות מהאוויר של חוליות נ”ט ועמדות תצפית (דובר צהל, 16 בפברואר 2024).
  • אחד ממוקדי הפעילות בח’אן יונס הוא בית החולים נאצר. פעילות כוחות צה”ל במתחם בית החולים מבוססת על מידע מודיעיני לפיו מתבצעת במקום פעילות צבאית של חמאס. במהלך הפעילות עצרו הכוחות בתוך בית החולים למעלה ממאה חשודים בפעילות טרור. בין העצורים, למעלה מעשרים מחבלים שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר. במהלך הסריקות במתחם אותרו מרגמות, רימונים ואמצעי לחימה נוספים. כמו כן נמצאו תרופות ועליהן שמות חטופים ישראלים. מקור התרופות והשימוש שנעשה בהן בבדיקה.
אמצעי לחימה שאותרו בבית החולים נאצר (דובר צה"ל, 16 בפברואר 2024)
אמצעי לחימה שאותרו בבית החולים נאצר (דובר צה”ל, 16 בפברואר 2024)
  • יצוין כי במקביל לפעילות כוחות צה”ל בבית החולים נשמר ככל האפשר התפקוד השוטף של בית החולים. לאחר שאותרה תקלה בגנרטור בית החולים, פעלו חיילי צה”ל לתקנה, ואף הכניסו גנרטור חלופי בתאום בין הכוחות להנהלת בית החולים. כלל המערכות החיוניות של בית החולים המשיכו לפעול על בסיס מערכת אל פסק (UPS) הקיימת בו. כמו כן, הכניסו כוחות צה”ל לבית החולים אספקת אוכל, מזון לתינוקות ומים, ומנהלת התיאום והקישור לעזה אף תיאמה מול ארגוני הסיוע הבינלאומיים אספקת סולר להמשך פעילות רציפה של בית החולים (דובר צה”ל, 16,17 בפברואר 2024).
מימין: תיעוד תיאום פעולות של כוחות צה"ל מול הנהלת בית החולים. משמאל: אספקת מזון ומים שהביאו כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 16 בפברואר 2024)
מימין: תיעוד תיאום פעולות של כוחות צה”ל מול הנהלת בית החולים. משמאל: אספקת מזון ומים שהביאו כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 16 בפברואר 2024)  
  • לטענת משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עצרו כוחות צה”ל מספר גדול של אנשי צוות רפואי ואנשי הנהלת בית החולים, וכי מעצרם מהווה “פשע מלחמה” שכן הוא מסכן את חיי החולים אשר עדיין שוהים במקום (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 17 בפברואר 2024). עוד טען משרד הבריאות, כי כוחות צה”ל אינם מאפשרים פינוי חולים קשים לבתי חולים אחרים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 17 בפברואר 2024).
  • מנכ”ל ארגון הבריאות העולמי דיווח, כי בית החולים יצא מכלל תפקוד, זאת לאחר מצור שהוטל עליו בשבוע האחרון. לדבריו, כיום שוהים במקום 200 חולים, מהם עשרים חולים במצב קשה, הזקוקים לשינוע לבתי חולים אחרים. בכלי תקשורת הפלסטינים דווח, כי ד”ר עאטף אלחות, מנהל בית החולים, נעצר ע”י כוחות צה”ל. עוד, נטען, כי טנקים ירו לעבר הקומה השלישית של בית החולים אלאמל בח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 18 בפברואר 2024).
  • תנועת חמאס גינתה את “הסתערות” צה”ל על המתחם הרפואי נאצר. לדבריה, הכוחות הטילו מצור על המתחם והם אילצו את כלל הצוותים הרפואיים, העקורים והפצועים להתפנות. עוד צוין כי מדובר בהמשך מלחמת ההשמדה המתמקדת בבתי חולים ובהרס מבנים אזרחיים שאמורים לשמש אזורים מוגנים עבור התושבים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 בפברואר 2024).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי כל טענות דובר צבא צה”ל על השימוש שעושה חמאס בבית החולים נאצר הן שקר חסר בסיס. לדבריו, ישראל ממשיכה להרוס את מערכת הבריאות ברצועה וההאשמות בדבר שימוש צבאי בבתי חולים הפכו לנרטיב שכבר לא עובד על אף אחד (ערוץ הטלגרם של עסת רשק, 15 בפברואר 2024).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס הדגישה בעבר והיא ממשיכה להדגיש כי הם מוכנים לכך שכל גורם בינלאומי יגיע לבית החולים או לכל בית חולים אחר ברצועה כדי להיווכח שבתי החולים פועלים רק במישור הרפואי, ואין בהם נוכחות צבאית ולא מוחזקים בהם חטופים (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 16 בפברואר 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל פעלו בעיקר נגד חוליות חמושות. באחת הפעילויות, זיהה כוח של חיל האוויר חוליית מחבלים בקרבת הכוחות הקרקעיים. כלי טיס תקף את החוליה והרג מספר מחבלים (דובר צה”ל, 16 בפברואר 2024). ב-17 בפברואר 2024 בשעות הערב תקפו מטוסי קרב, על בסיס מידע מודיעיני יעדי חמאס באזור מחנה הפליטים נציראת ובאזור דיר אלבלח בין היעדים שהותקפו מפקדות מבצעיות בהן שהו ופעלו מחבלי חמאס (דובר צה”ל, 17 בפברואר 2024).
  • צפון הרצועה: כוחות צה”ל שפעלו בשטח הכווינו כלי טיס שתקף מספר יעדי חמאס, במהלך התקיפות נהרג סייען של מפקד גדוד צברא. בתקיפה נוספת, כלי טיס תקף כלי רכב והרג שלושה פעילי חמאס חמושים (דובר צה”ל, 16 בפברואר 2024).
  • העיר עזה: בפעילות משותפת של צה”ל ושירות ביטחון כללי נהרג בתקיפה מהאוויר אחמד גול, מפקד בגדוד שאטי של הזרוע הצבאית של חמאס, אשר השתתף במתקפת ה-7 באוקטובר. הוא גם החזיק בחיילת חטופה אשר נרצחה על ידי חמאס בתוך בית החולים אלשפאא’ בעיר (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024).
כתבת ערוץ אלג'זירה מדווחת משטח ישראל על תקיפות צה"ל באזור אלמע'רקה, דרומית לעיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בפברואר 2024)     כתבת ערוץ אלג'זירה מדווחת משטח ישראל על תקיפות צה"ל באזור אלמע'רקה, דרומית לעיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בפברואר 2024)
כתבת ערוץ אלג’זירה מדווחת משטח ישראל על תקיפות צה”ל באזור אלמע’רקה, דרומית לעיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בפברואר 2024)
  • פעילות אווירית: חיל האוויר תקף יעדים רבים של חמאס ברחבי הרצועה. בין היעדים שהותקפו, מפקדות מבצעיות, מבנים צבאיים, עמדות שיגור רקטות ומטרות נוספות. כמו כן, הותקפו מהאוויר יעדים כדי לסייע לכוחות הקרקעיים הפועלים ברצועה (דובר צה”ל, 16 בפברואר 2024).
תקיפות חוליות מחבלי חמאס (דובר צה"ל, 18 בפברואר 2024)     תקיפות חוליות מחבלי חמאס (דובר צה"ל, 18 בפברואר 2024)
תקיפות חוליות מחבלי חמאס (דובר צה”ל, 18 בפברואר 2024)
 תקיפות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024)    תקיפות חיל האוויר בצפון-מזרח רפיח (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024).
מימין: תקיפות חיל האוויר בצפון-מזרח רפיח (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024)
הלחימה בראיית הפלסטינים
  • בתגובה להתבטאותו של השר בני גנץ לפיה המלחמה יכולה להימשך גם בחודש רמצ’אן (מרץ) אם החטופים לא ישוחררו, אמר חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי איומיה של ההנהגה הישראלית לא מפחידים ולא משפיעים על מנהיגי ההתנגדות וחמאס. לדבריו, גם לאיום של גנץ בדבר מבצע ברפיח אין משמעות, שכן ישראל מבצעת מהיום הראשון “פשעים ומלחמת השמד” נגד הפלסטינים ואין כל משמעות להרחבת מעגל התקיפות ואין דבר שיכול למנוע מישראל להמשיך בתמרון הקרקעי גם לעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 16 בפברואר 2024). מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס, אמר כי הקישור בין חודש רמצ’אן לפעולה קרקעית ברפיח הוא ניסיון ישראלי להפעיל לחץ כדי שהם יחזרו בהם מדרישותיהם בנושא עסקת החטופים (חשבון X של ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024).
שיגור רקטות
  • ב-17 בפברואר 2024, בשעות הבוקר, שוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר העיר אשקלון, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את השיגור בהצלחה. בתוך פחות משלושים דקות משיגור הרקטות, זוהה מבצע השיגור, באזור אלפורקאן שבצפון הרצועה. כלי טיס של חיל האוויר תקף אותו והוא נהרג (דובר צה”ל, 17 בפברואר 2024).
  • פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיעה כי שיגרה מטחי רקטות לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 16 בפברואר 2024). גם גדודי חללי אלאקצא דיווחו כי הם שיגרו מטח רקטות מדגם KN-103 לעבר אשקלון ובסיס זיקים (ערוץ הטלגרם QUDSN, 17 בפברואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 573 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 235 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • אמצעי תקשורת המזוהים עם חמאס דיווחו כי “מקורות המקורבים לחמאס” ציינו שבכוונת חמאס להשעות את המשא ומתן עד להכנסת סיוע לצפון רצועת עזה. שכן, לטענתם, לא ניתן לקיים משא ומתן בזמן שהרעב הורג את העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 17 בפברואר 2024; PALINFO, 17 בפברואר 2024).
  • בתגובה לדיווח אמר מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס, כי חמאס סיפקה את כל הנדרש כבסיס למשא ומתן אמיתי שיוביל להסכם, אך ישראל הבינה באופן שגוי את גמישות חמאס ושיתוף הפעולה שלה עם המתווכים, והיא נקטה בצעדים נוספים שמפרים את המשפט הבינלאומי וההומניטרי. לדבריו, מדובר במסר מפורש לישראל וגם למתווכים כי המצור וההרעבה השיטתית יובילו להשעיית המשא ומתן, וכי לא ייתכן שחמאס ו”ההתנגדות” ימשיכו לספק את מה שמאפשר למתווכים להצליח בתיווך שלהם ולהגיע להסכם, בעוד ישראל מפנה את גבה ונוהגת באופן שמפר את החוק ואת הצעדים המיוחדים שביקש בית הדין הבינלאומי לגבי צפון רצועת עזה ורפיח. לדבריו, מה שקורה בצפון הרצועה מפר את כל הנורמות. ישראל תוקפת את כל המשאבים, ומונעת כניסת כל מה שקשור לסיוע (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 17 בפברואר 2024).
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הודעה בה ציין שחמאס הגיבה לאורך כל הדרך ברוח חיובית והיא גילתה גמישות מוחלטת, אך ברור כי ישראל ממשיכה בתרגילים ובסחבת. הוא ציין, כי הם לא יקבלו פחות מהפסקה מוחלטת של התוקפנות; נסיגת צה”ל מחוץ לרצועת עזה; הסרת המצור; אספקת מחסה בטוח והולם לעקורים; חזרת העקורים, בעיקר לצפון רצועת עזה; הפסקת “מדיניות ההרעבה”; ומחויבות לשיקום. כולם לדבריו, דרישות הומניטריות אשר זוכות לקונצנזוס באו”ם, בארגונים לזכויות האדם ובהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק, וישראל חייבת להיענות להן. עוד יציין, כי השגת עסקת חטופים שבמסגרתה ישוחררו האסירים הפלסטינים, במיוחד הוותיקים כולל אלה שנדונו לתקופות מאסר ממושכות, היא אחת המטרות של המשא ומתן ואי אפשר לדלג על כך. הוא הדגיש שחמאס מתייחסת ברוח חיובית ובאחריות רבה למשא ומתן המתנהל, אך היא לא תבזבז את הקורבנות העצומים של הפלסטינים ואת הישגי ההתנגדות. והם יפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לעצור את “מרחץ הדמים” שמבצעת ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 17 בפברואר 2024).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נשא נאום מוקלט בו ציין כי אירועי 7 באוקטובר מסמנים את תחילת הסוף ואת דעיכת ישראל. הוא גינה את פעולות צה”ל ושיבח את ההתנגדות הפלסטינית ואת העמידה האיתנה של הפלסטינים. אבו עבידה הכחיש בתוקף את טענותיה של ישראל בנוגע להשמדת הגדודים הצבאיים וטען כי ההצהרות, המספרים והמידע שישראל מספקת הם תעמולה כוזבת. בהתייחסו לחטופים הישראלים, אבו עבידה אמר כי האבדות בשורותיהם גדולות מאוד, וכי הם לא רצו שהמצב יגיע לשלב זה של אובדן וסבל בקרב החטופים. לדבריו, הם ניסו להגן ולטפל בהם במשך חודשים כדי להשיג מטרה הומניטרית שהיא שחרור האסירים שלהם ומימוש זכויות האדם הלגיטימיות של העם הפלסטיני. לדבריו הם עדיין שואפים לשמור על החטופים בכל האמצעים, והם הזהירו עשרות פעמים מפני הסכנות להן הם חשופים, אולם הנהגת ישראל התעלמה מכך. לטענתו, צה”ל הרג ופצע את החטופים הישראלים בכוונה, והבהיר כי הזמן אוזל עבורם. אבו עבידה תיאר את החטופים הישראלים הפצועים והחולים כמי שחיים בתנאים קשים מאוד ונאבקים להישאר בחיים (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 16 בפברואר 2024). לא ברור מתי הוקלטו הדברים, בהקשר זה יש לציין כי הוא לא הזכיר את שני החטופים ששוחררו במבצע של כוחות הביטחון ב-12 בפברואר 2024.
אבו עבידה (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 16 בפברואר 2024)
אבו עבידה (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 16 בפברואר 2024)
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי העדיפות שלהם עתה היא להפסיק את התוקפנות, וכי מי שמונע התקדמות במשא ומתן הם נתניהו באופן אישי וקבינט המלחמה, שנחושים להמשיך במלחמה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 16 בפברואר 2024).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר כי הצד הישראלי מונע השגת עסקת חטופים ומטרפד כל ניסיון רציני להגיע להפסקת אש. לדבריו, ישראל נוהגת בהונאה תקשורתית כלפי הציבור וטוענת שיש התקדמות לקראת עסקת חילופין, בעוד היא מתבצרת בעמדתה ומסרבת להיענות לדרישות להפסקת אש, נסיגה והכנסת סיוע לרצועת עזה. הוא הוסיף כי ההתייעצויות עם הצד המצרי נמשכות, ואם השיחות יחייבו יציאת משלחת מחמאס למצרים, הדבר ייעשה (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 16 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן נכון ל-18 בפברואר שעה 11:25, כי ביממה האחרונה נהרגו בתקיפות צה”ל 127 פלסטינים ונפצעו 205 נוספים. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 28,985 פלסטינים ונפצעו 68,883 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 18 בפברואר 2024).
המצב ברצועה
  • ב-17 בפברואר 2024 התקיימה במחנה הפליטים ג’באליא, בצפון הרצועה, הפגנת מחאה על “מדיניות ההרעבה של ישראל” ובדרישה שאונר”א תחדש את פעילותה במחנה (חשבון X של ערוץ אלשרק, 17 בפברואר 2024; ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה, 17 בפברואר 2024). כתב שהאב, אשר סיקר את האירוע ציין שהתרופות והמזון שהיו בצפון הרצועה נגמרו לגמרי, והמשפחות נאלצות לאכול מזון בעלי חיים (חשבון X של שהאב, 17 בפברואר 2024).
ההפגנה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של צפא, 17 בפברואר 2024)       ההפגנה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של צפא, 17 בפברואר 2024)
ההפגנה במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של צפא, 17 בפברואר 2024)
  • בהקשר זה, מסרו מספר עובדים באונר”א כי קיבלו מכתבים מההנהלה בדרישה שישובו לעבודה ב-17 בפברואר 2024 בבתי הספר שהפכו למחסות. לדבריהם, הנהלת אונר”א מנסה לחדש בהדרגה את פעילות הסוכנות בעזה ובצפון הרצועה למרות המצב הקשה. כתב אתר קדס פרס דיווח כי הוא ראה ב-16 בפברואר כלי רכב של אונר”א, שניזוק מתקיפה, מוצא מבית הספר הממשלתי אלג’רג’אוי בשכונת אלדרג’ כדי לתקנו ולהחזירו לעבודה. צויין כי הדיווח על חידוש פעילות אונר”א בעיר עזה ובצפון הרצועה לא אושר על ידי גורם רשמי כלשהו באונר”א (קדס פרס, 16 בפברואר 2024).
  • תושבים מפונים המשיכו להקים אוהלים סמוך לגבול רפיח-מצרים במטרה למצוא מקום בטוח. תושב צפון הרצועה, אשר שוהה ברפיח עם משפחתו, סיפר כי מאז שעזב את ביתו הוא שינה את מיקומו עשר פעמים. לדבריו, הוא החליט להקים את האוהל עבור בני משפחתו סמוך לכוחות המצריים בגבול רפיח –מצרים בתקווה שצה”ל לא יתקוף מקום זה (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בפברואר 2024). על עמדת מצרים בנושא ראו בהמשך.
נמשכת הקמת אוהלים סמוך לגבול רפיח-מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בפברואר 2024)     נמשכת הקמת אוהלים סמוך לגבול רפיח-מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בפברואר 2024)
נמשכת הקמת אוהלים סמוך לגבול רפיח-מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בפברואר 2024)
  • ערוץ ופא פרסם כתבה אודות מפעל ברפיח המייצר בימים אלה חיתולים. לדברי בעל המפעל, הוא החליט לחדש את פעילות המפעל כדי לסייע לתושבים הנזקקים, משום שחבילת חיתולים נמכרת כיום בחמישים דולרים. הוא ציין, כי נאלץ להשתמש בחומרי הגלם שיש לו במלאי משום שלא נכנסים כיום חומרי גלם דרך המעברים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024).
מפעל ברפיח מייצר חיתולים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024)     מפעל ברפיח מייצר חיתולים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024)
מפעל ברפיח מייצר חיתולים (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בפברואר 2024)
מעבר רפיח
  • ברשתות החברתיות הופצו תמונות שהעידו על של כאוס במעבר רפיח. מספר אנשים נכנסו דרך השער החיצוני של המעבר בניסיון להגיע לאזור הפנימי שלו, נראתה אש מתלקחת בשער הראשי, ונשמעו קולות ירי (אתר ערבי21, 16 בפברואר 2024). על פי מספר דיווחים ברשתות החברתיות, הסיבה להסתערות על המעבר היא שוטר מחמאס שהרג ילד שביקש לקבל סיוע (חשבון X @fateh_pal65, 16 בפברואר 2024; חשבון X של זיד אלאיובי, 16 בפברואר 2024).
תמונות מסרטון שהופץ ברשתות החברתיות שבו נראים פלסטינים מסתערים על המעבר ואש מתלקחת (אתר ערבי21, 16 בפברואר 2024)     תמונות מסרטון שהופץ ברשתות החברתיות שבו נראים פלסטינים מסתערים על המעבר ואש מתלקחת (אתר ערבי21, 16 בפברואר 2024)
תמונות מסרטון שהופץ ברשתות החברתיות שבו נראים פלסטינים מסתערים על המעבר ואש מתלקחת (אתר ערבי21, 16 בפברואר 2024)
  • “מקור רשמי” ברשות המעברים והגבולות הכחיש את הפרסומים. לדבריו, קבוצת עקורים הציתה צמיגים מול השער הראשי של המעבר, פתחה את השער ותקפה משאיות סיוע שהיו בדרכן לרצועה. הוא הוסיף כי סיורים של המשטרה הפלסטינית נשלחו למקום כדי להשתלט על המצב ולאבטח את המשאיות (ערוץ הטלגרם של שהאב, 16 בפברואר 2024). ואא’ל אבו עמר, דובר המעבר, אמר כי כל מה שקרה הוא שמספר פלסטינים הציתו צמיגים מול משאיות הסיוע שהיו בדרכן לצאת מהמעבר, וכי הרשויות השתלטו מיד על המצב. הוא הוסיף כי התושבים הללו כועסים על כך ששום סיוע לא נכנס מזה שבועיים (אלערביה.נט, 17 בפברואר 2024).
עמדת מצרים לגבי קליטת פלסטינים מהרצועה
  • היומון האמריקני “The Wall Street Journal” דיווח מפי “מקורותיו” כי מצרים חוששת שהתקדמות צבאית ישראלית נוספת בדרום הרצועה לעבר רפיח, תגרום לשיטפון של פליטים ולכן היא בונה אזור חיץ בשטח המשתרע על פני שמונה מיילים רבועים בחצי האי סיני סמוך לגבול. עוד נמסר כי במשך שבועות מצרים חיזקה את האבטחה לאורך הגבול, פרסה חיילים וכלי רכב משוריינים וחיזקה גדרות וכי המתחם החדש הוא חלק מתוכנית חירום למקרה שמספר גדול של תושבי הרצועה יצליח להיכנס. עוד ציינו “המקורות” כי יותר מ-100,000 בני אדם יכולים להתאכסן במתחם, הוא מוקף בחומת בטון ומספר גדול של אוהלים נבנו בו. לדבריהם, במקרה של יציאה גדולה של פלסטינים מהרצועה, תגביל מצרים את מספר הפליטים שיכנסו הרבה מתחת לקיבולת האזור ( “The Wall Street Journal”, 15 בפברואר 2024).
  • מחמד עבד אלפצ’יל שושה, מושל צפון חצי האי סיני, אמר כי מצרים ערוכה לכל התרחישים במקרה שישראל תפתח בפעולה צבאית ברפיח. הוא הכחיש את הדיווחים על בניית אזור חיץ בטחוני בגבול עם רפיח שמטרתו לקלוט תושבים פלסטינים מרצועת עזה (אלערביה, 15 בפברואר 2024).
  • סאמח שכרי שר החוץ המצרי, אמר בפאנל בוועידת מינכן, כי הדיבורים אודות בניית חומה בגבול עם מצרים הן אך ורק השערות וציין כי הם מבצעים באזור פעולות תחזוקה בלבד. כמו כן הדגיש כי אין בכוונתם להכין אזורים ייעודיים לעקורי הרצועה בשטח מצרים, אך במקרה הצורך הם ינהגו “באנושיות”. עוד ציין, כי עמדת חמאס מנוגדת לדעה המקובלת בקרב העם הפלסטיני, כמו הרשות פלסטינית ופתח מבחינת הכרה בישראל (אלחדת’, 17 בפברואר 2024).
סוגיית היום שאחרי
  • היומון הבינערבי ראי אליום חשף, כי בכירים בחמאס מסרו ל”גורמים ירדניים” שחמאס אינה מתנגדת להקמת ממשלה טכנוקרטית פלסטינית שתוביל את השלב הבא באזור על בסיס חיבור עתידה של רצועת עזה לגדה המערבית ושילוב התנועה בהנהגה הפלסטינית. עוד נטען כי לאחרונה חמאס מגלה גמישות בנושא עקב לחץ קטרי ישיר המופעל עליה. הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע למתווכים ירדנים הפועלים בהקשר הפלסטיני, כי אין להם בעיה עקרונית עם הקמת ממשלה שכזו, רק אם תהיה הסכמה בין הארגונים והשתתפות ישירה של כל סיעות ההתנגדות בממשלה (אלראי, 15 בפברואר 2024).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס נמצאת בקשר עם כל הכוחות הפלסטיניים שרוצים לדון במצב ברצועה ובעתידה. הוא אישר שהיה קשר עם מחמד דחלאן, בכיר פתח הגולה, וכי היו מפגשים אך ציין כי אין בכוונתו למסור פרטים. הוא הדגיש, כי דחלאן הוא חלק מהמפה הפוליטית הפלסטינית, וכי דלתותיהם פתוחות למשא ומתן עם כולם פרט לישראל. לגבי הקשר עם תנועת פתח אמר כי הם אינם מבקשים להתנגח עם איש, אך ציין כי מתחילת המלחמה איש מהתנועה לא יצר עמם קשר רשמי. לדבריו, הם קוראים לקיום בחירות פלסטיניות כלליות בהן יוכלו כולם להציג את מועמדותם, והדגיש כי גם אם ישנן מחלוקות, הרי שהמצב הנוכחי מחייב שלא יהיה חרם פוליטי על אף אחד (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024).
ביקור משלחת חמוס בניגריה
  • משלחת הנהגת חמאס שכללה את ע’אזי חמד, סאמי אבו זהרי ועלי ברכה, חברי הלשכה המדינית, ערכה ביקור בן ארבעה ימים בניגריה. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם נציגים ממרכיבי החברה הניגרית ועם מספר בכירים. חברי המשלחת סקרו בפני המארחים את המצב ברצועת עזה, ההתפתחויות המדיניות, עמדת התנועה, ועמדת ניגריה כלפי העם הפלסטיני וחמאס. המשלחת שמעה מהניגרים עמדות מתקדמות לגבי הקונצנזוס מאחורי רצועת עזה והסוגיה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 בפברואר 2024(.

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • במהלך סוף השבוע 18-15 בפברואר 2024 קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע עשרים תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות מסוג קטיושה ורקטות מסוג פלק 1 (Falaq 1) וברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18-15 בפברואר 2024). ב-15 בפברואר 2024 קיבל חזבאללה אחריות על שתי תקיפות בהפרש של מספר שעות נגד קריית שמונה באמצעות רקטות ובאמצעות טילי “פלק”. לדברי חזבאללה בוצעו התקיפות כתגובה ראשונית ל”טבח” שביצעה ישראל באלנבטיה ובאלצואנה שבדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 15 בפברואר 2024).
  • בהקשר זה אמר נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, כי הם לא ישאירו את התוקפנות הישראלית נגד האזרחים בדרום לבנון מבלי להגיב על כך בדרכים המתאימות. הוא הוסיף כי אם הם יאלצו להפעיל את כל הכוח, הם יהיו מוכנים לכל עימות, גדול ככל שיהיה, והם ילמדו את הישראלים שיעורים שהם לא ישכחו. עוד ציין קאסם כי אין דרך לשים קץ למתיחות באזור אלא על ידי סיום התוקפנות נגד רצועת עזה וכי הם לא ייסוגו מהתמיכה ברצועת עזה, יהיה המחיר אשר יהיה. לדבריו, הם גם לא יעסקו בדיונים על עתידה של דרום לבנון עד סיום התוקפנות ברצועת עזה וכי כל הדיונים שמתקיימים כעת הם בזבוז זמן (רדיו אלנור, 15 בפברואר 2024).
  • קודם לכן ציין נעים קאסם, כי חזבאללה לא תכנן לפגוע בבסיס מירון וגם לא להגיע לצפת ולפגוע בפיקוד צפון, אך כיוון שהיו תקיפות נגד אזרחים, התקבלה החלטה להרחיב את התקיפות. שכן, בתגובה לתקיפת אזרחים או להרחבת התקיפות הישראליות, חזבאללה מגיב באופן דומה. יחד עם זאת הוא ציין כי אמנם עד כה אין סיכוי גדול למלחמה כוללת, אך אפשרות זאת קיימת שכן כל טעות וחישוב שגוי יכולים להוביל להתדרדרות (אלעאלם, 15 בפברואר 2024).

תקיפות תגובה של צה”ל

  • בתגובה לפעילות חזבאללה ביצעו כוחות צה”ל ירי ארטילרי לעבר מספר אזורים בדרום לבנון. מטוסי קרב של צה”ל תקפו שורה של יעדים של חזבאללה. בתקיפת מטוס קרב נגד מבנה צבאי בנבטיה, בליל 15-14 בפברואר 2024, נהרג עלי מחמד אלדבס, מפקד בכיר בכוח רצ’ואן, יחד עם סגנו חסן איברהים עיסא ופעיל נוסף. אלדבס היה מעורב בביצוע הפיגוע בצומת מגידו במרץ 2023. הוא הוביל, תכנן והוציא לפועל פעולות טרור רבות כנגד מדינת ישראל, בפרט במהלך ימי המלחמה (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2024). בין היעדים הנוספים שהותקפו תשתית צבאית באזור ג’בל בלאט, במהלך התקיפה נהרג מחבל שהיה במקום; מבנה צבאי באזור בינת ג’בל; מבנים צבאיים ותשתית צבאית בקנטרה יארין ואלטיבה (דובר צה”ל, 17-15 בפברואר 2024).
תקיפות בבלידא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 בפברואר 2024).       תקיפות במארון אלראס (חשבון X של Ahmad Rahhal, 15 בפברואר 2024)
מימין: תקיפות בבלידא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות במארון אלראס (חשבון X של Ahmad Rahhal, 15 בפברואר 2024)
תקיפת תשתיות חיזבאללה במרחב יארון (דובר צה"ל, 18 בפברואר 2024)     תקיפת תשתיות חיזבאללה במרחב יארון (דובר צה"ל, 18 בפברואר 2024)
תקיפת תשתיות חיזבאללה במרחב יארון (דובר צה”ל, 18 בפברואר 2024)
תקיפות ביארון (חשבון X של Fouad Khreiss, 18 בפברואר 2024)    תקיפות ביארון (חשבון X של Fouad Khreiss, 18 בפברואר 2024)
תקיפות ביארון (חשבון X של Fouad Khreiss, 18 בפברואר 2024)
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של עשרה פעילים (שבעה מהם ב-15 בפברואר 2024), כולם מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 16-15 בפברואר 2024).
    • עלי מחמד אלדבס, המכונה חידר, יליד 1976 מבלאט (Blat) ותושב זבדין (Zebdin).
    • חסן אבראהים עיסא, המכונה כראר, יליד 1997 מחומין אלתחתא (Houmin Al-Tahta).
    • חסין אחמד עקיל, המכונה אבו עקיל, יליד 1988 מאלג’בין (Al-Jabbayn).
    • חסין עלי נור אלדין, המכונה מהדי, יליד 2004 מח’רבת סלם (Khirbet Selem).
    • נאצר אחמד סעד, המכונה אבו מהדי, יליד 1961 מעיתא אלג’בל (‘Ayta Al-Jabal).
    • עבד אלכרים מחמד עלי סמחאת, המכונה ג’עפר, יליד 1991 מעינאת’א (‘Aynatha).
    • עבאס עלי מהדי, המכונה לואא’, יליד 1978 מאלעישיה (Al-‘Ayshiyah).
    • מצטפא ח’צ’ר קציר, המכונה חידר אלכראר, יליד 1991 מדיר קאנון אלנהר (Deir Qanoun Al-Nahr).
    • מחמד עלי דרויש, המכונה מהדי, יליד 1995, מצרבין (Srebbein).
    • ח’אלד מחמד אלתאמר, המכונה אבו מחמד פראס, יליד 1980, מארזי (Arzi) ותושב ח’רבת סלם (Khirbet Selem).

  הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 16-15 בפברואר 2024)

תמונה שמכילה פני אדם, טקסט, איש, לבוש

התיאור נוצר באופן אוטומטי     תמונה שמכילה פני אדם, טקסט, לבוש, איש

התיאור נוצר באופן אוטומטי
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 16-15 בפברואר 2024)
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, אמר במהלך טקס אזכרה לפעילים כי אין פתרון מול יהירות וחוסר צדק מלבד התנגדות מזוינת. הוא גם ציין ש”מבול אלאקצא” חשף את חולשתה של ישראל והניח את היסודות לתחילת קריסתה (רדיו אלנור, 17 בפברואר 2024).
  • תנועת אמל הודיעה על מות שלושה מפעיליה. צוין שהשלושה נהרגו בעת שמילאו את חובתם הלאומית והג’האדית בהגנה על לבנון ודרום לבנון (חשבון X לשכת ההסברה המרכזית של אמל , 16 בפברואר 2024).
    • עלי חסן עיסא, המכונה פלאח, יליד 1971, מג’בשית (Jibsheet).
    • קאסם נזאר ברו, המכונה מצטפא, יליד 1996, מאלשרקיה (Al-Sharqiyah).
    • מחמד חסין סעיד, המכונה אבו מרים, יליד 1995, מאלקציבה (Al-Qsaibeh).
הרוגי אמל (חשבון X של תנועת אמל – לשכת ההסברה המרכזית, 16 בפברואר 2024)
הרוגי אמל (חשבון X של תנועת אמל – לשכת ההסברה המרכזית, 16 בפברואר 2024) 
  • אגודת צופי המסר האסלאמי (ג’מעית כשאפת אלרסאלה אלאסלאמיה), שנוסדה על-ידי האמאם מוסא אלצדר בשנת 1977 בלבנון ואשר פועלת בחסות תנועת אמל, הודיעה על מותה של “המפקדת” ע’דיר עבאס תרחיני. צוין, כי היא נהרגה ב”טבח” באלנבטיה (חשבון X של תנועת אמל – לשכת ההסברה המרכזית, 16 בפברואר 2024).
  מימין ובמרכז: ע'דיר עבאס תרחיני. (חשבון X של תנועת אמל – לשכת ההסברה המרכזית; (חשבון X של Mohamad Trad, 16 בפברואר 2024). משמאל: דגל אגודת צופי המסר האסלאמי (ויקיפדיה)
מימין ובמרכז: ע’דיר עבאס תרחיני. (חשבון X של תנועת אמל – לשכת ההסברה המרכזית; (חשבון X של Mohamad Trad, 16 בפברואר 2024). משמאל: דגל אגודת צופי המסר האסלאמי (ויקיפדיה)
  • דווח, כי שלושה בני אדם נהרגו בתקיפה באלצואנה (Al-Souaneh) בדרום לבנון. בין ההרוגים הילד חסין מחסן, אחיו אמיר ואמורועה אלמחמד, שהובאו למנוחות באלקנטרה אלג’נוביה (Al-Qantarah Al-Janoubiyah) (צות בירות אינטרנשיונל, 15 בפברואר 2024).
נאום חסן נצראללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא נאום לזכרם של מנהיגי הארגון עבאס אלמוסוי, עמאד מע’ניה וראע’ב חרב תחת הכותרת “המפקדים החללים (השהידים)”. בנאום התייחס נצראללה למספר נושאים: (אלמנאר, 16 בפברואר 2024):
    • חזית דרום לבנון: הם נמצאים עתה בליבה של מערכה אמיתית המשתרעת על פני למעלה ממאה קילומטרים, ומותם של פעילי ההתנגדות הוא חלק מהמערכה. בכל הנוגע להרג אזרחים, זהו עניין רגיש עבורם. כאשר הם יכולים לפעול כדי להגן על אזרחים, עליהם לעשות זאת, שכן ישראל הרחיקה לכת בכל הנוגע לפגיעה באזרחים והיא הורגת אותם במטרה להפעיל לחץ עליהם להפסיק את תמיכתם ברצועת עזה. אולם, עבורם פגיעה באזרחים רק מגבירה את הזעם שלהם ומרחיבה את היקף הפעולה. לא ניתן לשתוק אל מול הפגיעה באזרחים, והתקיפות נגד קריית שמונה היו תגובה ראשונית. ישראל תשלם את מחיר מותם של הנשים והילדים, שנהרגו באלנבטיה, באלצואנה ובאזורים נוספים בדרום לבנון. דם ייענה בדם, לא בתקיפת מוצבים, אמצעי ריגול או בכלי רכב.
    • אמצעי הלחימה שברשות חזבאללה: נצראללה התפאר ביכולות חזבאללה וטען, כי ברשותם ארסנל טילים שיכולים להגיע מקריית שמונה עד אילת. לאלה שמדברים על עלויות ההתנגדות וההשלכות על לבנון וקוראים להם להיכנע, עומדות בפניהם שתי אפשרויות: התנגדות או כניעה ויש לשקול היכן המחיר גדול יותר. בראייתו מחיר הכניעה גבוה, כבד ומסוכן יותר. הוא ציין כי הם דורשים שצבא לבנון יתחזק ויתפתח, אך ארה”ב מונעת ממנו להחזיק נשק וטילים שמספקים לו מאזן הרתעה המאפשרים לו להגן על לבנון.
    • הלחימה ברצועת עזה והפעילות ביהודה ושומרון: למרות כל הפעולות שישראל וארה”ב מבצעות ביהודה ושומרון וברצועת עזה, עליהן להבין שהעם הפלסטיני לא ייסוג ללא קשר לכמות קורבנותיו. הוא האשים את המערב על כך שהוא שפט את חמאס ואת הג’האד האסלאמי בפלסטין על סמך האשמות ישראל מבלי שתיערך חקירה בנושא או יוצגו ראיות. ישראל הורגת מדי יום נשים וילדים בפני מצלמות והעולם נמנע מלהגיב. אם העברת הנשק האמריקני לישראל תיפסק, המלחמה ברצועת עזה תסתיים ללא קשר לרצונה של ממשלת ישראל. מבצע “מבול אלאקצא” חשף את המטרה הישראלית האמיתית, לאלץ את העם הפלסטיני להגר משטחיו ולהקים מדינה יהודית טהורה.
    • ציר ההתנגדות: עליהם להיאחז בנשק, ביכולות ובנוכחות של ההתנגדות יותר מאי פעם, שכן היא גורמת לישראל לפחד ולהירתע, וזה היתרון של ההתנגדות העממית. כי המטרה של כל ציר ההתנגדות היא להביס את ישראל, למנוע ממנה להשיג את מטרותיה, להסב לה אבדות ולסייע לעזה לנצח.
    • סוגיית המשא ומתן: מי שמעורב במשא ומתן המדיני בהקשרי הלחימה הם הארגונים הפלסטינים, ובראשם חמאס, וחזבאללה לא מתערב במשא ומתן בין חמאס וההתנגדות הפלסטינית לבין ישראל.
    • מעמד חזבאללה בלבנון: ההתנגדות קשורה להגנה על לבנון ועל תושביה, והם לא כפו החלטות פוליטיות על לבנון בשם ההתנגדות. נשק ההתנגדות נועד להגן על לבנון ועל כל תושביה, בין אם נעשה בו שימוש נגד ישראל או נגד דאעש בסוריה. נשק ההתנגדות לא נועד לשנות את המערכת הפוליטית בלבנון או את שיטת הממשל. בסיום דבריו, נצראללה אמר כי הגבולות היבשתיים של לבנון נתחמו, וכל משא ומתן עתידי יהיה מבוסס על העיקרון של “צאו משטחי לבנון”.
חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 16 בפברואר 2024)
חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 16 בפברואר 2024)
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר כי האומה, ואפילו ישראל, רגילים לאמינות נאומיו של חסן נצראללה, והדגיש כי המסרים בנאום היו ברורים שההתנגדות מוכנה לכל מעשה טיפשות ישראלי, ויש לה היכולות לפגוע בישראל ולהסב לה אבדות גדולות. לדבריו, ישראל מנהלת מלחמה פסיכולוגית כדי להרתיע את חזיתות ההתנגדות מלתמוך בעם הפלסטיני ובהתנגדות הפלסטינית, ויש איומים ופיתויים ללבנון להפסיק את חזית התמיכה שלה בעזה, אבל היא לא מסוגלת לנהל מלחמה פתוחה בחזית אחרת מלבד חזית רצועת עזה. הוא ציין כי להתנגדות האסלאמית בלבנון יש ניסיון רב והיא יודעת לנהל את העימות, והפעילות האפקטיבית של חזית לבנון היא שדוחפת את ישראל לאיים (שמס ניוז, 17 בפברואר 2024).
יוניפי”ל
  • אנדראה טננטי, דובר יוניפי”ל, אמר כי במהלך הימים האחרונים הם עדים לשינוי מדאיג בפעילות הצבאית, כולל התמקדות באזורים המרוחקים מאזור הגבול. לדבריו, תקיפות המכוונות נגד אזרחים הן הפרות של החוק הבינלאומי והן מהוות פשע מלחמה. הוא ציין שהסלמת הסכסוך גבתה יותר מידי חיים, כולל חיי ילדים, וגרמה נזק מסיבי לבתים ולתשתיות (סוכנות הידיעות הלבנונית, 15 בפברואר 2024).
ממשל לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, הורה לשגריר לבנון באו”ם להגיש תלונה למועצת הביטחון בעקבות סדרת התקיפות שביצעה ישראל נגד יעדים אזרחיים. על פי נוסח התלונה “כלי טיס בלתי מאויש ישראלי תקף בניין מגורים באלנבטיה ורצח עשרה בני אדם שבהם נשים וילדים ( רדיו אלנור,’ 16 בפברואר 2024).
  • בשולי ועידת מינכן[1] ערך נג’יב אלמקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, סדרת פגישות עם עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקני, עם סאמח שכרי שר החוץ המצרי ועם מחמד שיאע אלסודאני ראש ממשלת עיראק. בפגישה עם מחמד שיאע אלסודאני, אמר אלסודאני כי יש לעצור את התוקפנות נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה. מיקאתי הדגיש את רצונה של לבנון להמשיך את שיתוף הפעולה עם עיראק כדי לחזק את הביטחון והיציבות באזור (סוכנות הידיעות העיראקית, 16 בפברואר 2024).
סוריה
  • בליל 17-16 בפברואר 2024 בוצעו מספר שיגורים משטח סוריה לעבר דרום רמת הגולן. השיגורים לא חצו לשטח ישראל. בתגובה לשיגורים תקפו כוחות צה”ל בירי ארטילרי את האזור ממנו בוצעו השיגורים ומטוסי קרב תקפו מחסן אמצעי לחימה של צבא סוריה באזור מחג’ה כ-47 ק”מ מצפון-מזרח למשולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל (דובר צה”ל, 17 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פיגוע בישראל
  • ב-16 בפברואר 2024, בשעות הצהריים, בוצע פיגוע ירי בצומת ראם (מסמיה) הסמוך לקריית מלאכי. פלסטיני הגיע עם כלי רכבו סמוך לתחנה בצומת. הוא יצא מכלי הרכב וביצע ירי לעבר אזרחים שעמדו בתחנת אוטובוס. אזרח חמוש, אשר היה סמוך לזירת הפיגוע, ביצע ירי מאקדחו לעבר המפגע והוא נהרג. שני ישראלים, חייל ואזרח, נהרגו ארבעה נוספים נפצעו באורח בינוני עד קשה (תקשורת ישראלית, 16 בפברואר 2024).
  • הפלסטינים דיווחו כי מבצע הפיגוע הוא השיח’ פאדי ג’מג’ום, בן 40, תושב מחנה הפליטים אלשעפאט, בצפון-מזרח ירושלים. נמסר, כי הוא התגורר עם משפחתו במקום, אולם שורשי משפחתו מהעיר חברון (אלערבי אלג’דיד, 17 בפברואר 2024). בעקבות הפיגוע פשטו כוחות הביטחון על ביתו במחנה הפליטים אלשעפאט ועצרו לחקירה כמה מבני משפחתו. במקום התפתחו עימותים אלימים. כוחות הביטחון פירקו סוכת אבלים שהוקמה לזכרו בחברון (מען, 16, 17 בפברואר 2024).
 זירת פיגוע הירי (ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024).     הודעת אבל מטעם חמאס (חשבון X של יאסין עז אלדין, 17 בפברואר 2024)
מימין : זירת פיגוע הירי (ערוץ אלערבי, 16 בפברואר 2024). משמאל : הודעת אבל מטעם חמאס (חשבון X של יאסין עז אלדין, 17 בפברואר 2024)
  • חמאס פרסמה הודעה בה ציינה, כי הפיגוע הוא תגובה טבעית על פעולות ישראל בעזה. היא קראה לציבור הפלסטיני להרחיב את מעגל העימות עם ישראל והדגישה כי תמשיך במאבק ובהתנגדות עד לשחרור אדמתם (אלג’זירה נט, 16 בפברואר 2024). ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך על הפיגוע בצומת ראם וציין כי פעולה זו היא תגובה טבעית לפשעי ישראל נגד העם הפלסטיני. לדבריו, ההתנגדות היא דרכם היחידה להשיג את זכויותיהם הלגיטימיות (אלערבי, 16 בפברואר 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה צוין כי הם מברכים על מבצע הגבורה שבוצע בתגובה להמשך מעשי הטבח שביצעה ישראל נגד הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית. בהודעה הושמעה קריאה להגביר את הפעולות נגד ישראל “כי זו השפה היחידה שהיא מבינה” (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 16 פברואר 2024).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מספר מעצרים ביממה האחרונה במספר מוקדים: בית לחם, מחנה הפליטים בלאטה בשכם ובאם צפא ותרמסעיא (צפונית לראמאללה). בנוסף, דווח על פעילות של כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם, בה נהרג פלסטיני במהלך עימותים עם הכוחות (מען, 18 בפברואר 2024).
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 18 בפברואר 2024)
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 18 בפברואר 2024)
הזדהות עם רצועת עזה
  • בכיר מחלקת ההקדשים בירושלים מסר כי בתפילת יום שישי בהר הבית השתתפו כ-25 אלף מתפללים (סוכנות אנטוליה, 16 בפברואר 2024). לאחר תפילת יום שיש נערכה בראמאללה ובאלבירה תהלוכה בתמיכה ברצועת עזה ובהתנגדות. (אלערבי אלג’דיד, 16 בפברואר 2024).
התפילה בהר הבית (חשבון X @alqudsalbawsala, 16 בפברואר 2024).        תהלוכת ההזדהות (אלערבי אלג'דיד, 16 בפברואר 2024)
מימין: התפילה בהר הבית (חשבון X @alqudsalbawsala, 16 בפברואר 2024). משמאל: תהלוכת ההזדהות (אלערבי אלג’דיד, 16 בפברואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, השביע את ראש מנגנון הביטחון המסכל, עבד סלימאן אחמד אבו מחימיד, לתפקידו החדש וכן את סגנו, איאד טאהר מחמד אקרע. בטקס השתתף שר הפנים הפלסטיני, זיאד הב אלריח (ופא, 15 בפברואר 2024). החילופין בוצעו על רקע הצהרות אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית על ביצוע רפורמות הכוללות, בין היתר, שינויים במנגנוני הביטחון.
טקס השבעתם של עבד אלקאדר אלתעמרי ( מימין) ואיאד אקרע (משמאל) בלשכת אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בפברואר 2024)     טקס השבעתם של עבד אלקאדר אלתעמרי ( מימין) ואיאד אקרע (משמאל) בלשכת אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בפברואר 2024)
טקס השבעתם של עבד אלקאדר אלתעמרי ( מימין) ואיאד אקרע (משמאל) בלשכת אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בפברואר 2024)
  •  מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, השתתף בכינוס ה-37 של האיחוד האפריקאי אשר נערך באדיס אבבה, בירת אתיופיה. בדברים שנשא בשם יו”ר הרשות, אבו מאזן, הוא קרא להחרים את ישראל בזירה הבינלאומית ולהטיל עליה סנקציות בשל פשעיה והפרת החוק הבינלאומי. הוא קרא להכיר במדינת פלסטין ולמועצת הביטחון של האו”ם לקבוע לוח זמנים לסיום הכיבוש. עוד קרא לשים את פרויקט ההתנחלות תחת סנקציות בינלאומיות (ופא, 17 בפברואר 2024).
מחמד אשתיה נושא נאום בכינוס הפסגה.     מחמד אשתיה נפגש עם נשיא דרום אפריקה 
(ופא, 17 בפברואר 2024)
מימין: מחמד אשתיה נושא נאום בכינוס הפסגה. משמאל: מחמד אשתיה נפגש עם נשיא דרום אפריקה (ופא, 17 בפברואר 2024)
  • בשולי הכינוס ערך אשתיה מספר פגישות. במהלך פגישה שערך מחמד אשתיה, עם סיריל רמפוזה, נשיא דרום אפריקה, אמר אשתיה כי הרשות הפלסטינית אסירת תודה על כך שדרום אפריקה פנתה לבית הדין בהאג והאשימה את ישראל בביצוע “רצח עם” וכי המעשה הותיר חותם בלב העם הפלסטיני. עוד ציין אשתיה כי ההחלטה הינה בשם כל האנשים החופשיים בעולם וכאות ניצחון לצדק, לאמת ולאנושות וכי דרום אפריקה ידעה קולוניאליזם ואפרטהייד, התנגדה לו וניצחה כפי שתנצח אותו היום (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 בפברואר 2024).
  • בפגישה עם לואיז אינסיו דה סילבה, נשיא ברזיל בנוכחות ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, השנים דנו במאמצים בינלאומיים להפסיק את התוקפנות נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה. אשתיה מסר כי בראש סדר העדיפויות שלהם למנוע כניסה ישראלית לרפיח שם שוהים כ-1.4 מיליון תושבים, הפסקת אש, פתיחת כל המעברים, הכנסת סיוע ושיקום תשתיות החשמל והמים. נשיא ברזיל אישר את עמדת ארצו לגבי הצורך המיידי בהפסקת אש וכניסת סיוע ואישר את תמיכתה של ברזיל בבקשתה של פלסטין לחברות מלאה באו”ם. הוא גם הביע תמיכה בתיק שהגישה דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג וציין שברזיל הייתה המדינה הראשונה בדרום אמריקה להכיר במדינה פלסטינית (ופא, 17 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מזכ”ל הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, חסין אבראהים, ודן עימו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית ובמיוחד בתקיפות ישראל ברפיח ובמצב ההומניטרי ברצועת עזה. עבדאללהיאן הדגיש את הצורך בהגברת הפעילות מצד הקהילה הבינלאומית, במיוחד הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, להפסקת התקיפות הישראליות. כמו כן, ביקש לכנס את מועצת השרים של הארגון כדי לדון במצב ברצועת עזה (מהר, 15 בפברואר 2024).
  • עבדאללהיאן שוחח עם פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, ודן עימו ביחסים בין המדינות ובסוגיות בינלאומיות ואזוריות, ובהן ההתפתחויות ברצועת עזה. עבדאללהיאן הביע דאגה לנוכח המצב ההומניטרי בצפון רצועת עזה ואיומי ישראל להרחיב את פעילותה לרפיח. השניים הסכימו על הצורך בכינוס חירום של שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (אירנ”א, 16 בפברואר 2024). 
  • עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, אמר בריאיון, כי “חזית ההתנגדות” מצליחה יותר ומשיגה ניצחונות רבים יותר מיום ליום. הוא ציין, כי התרחבות ציר ההתנגדות מספקת הזדמנויות רבות יותר במערכה נגד ישראל (“הציונים”) וארה”ב באזור. ולאיתי מתח ביקורת על התנהלות חלק מהמדינות הערביות והמוסלמיות ואמר, שהן אינן פועלות למען הפלסטינים ומסתפקות בפרסום הודעות משיקולים כלכליים וכדי לזכות בתמיכת ארה”ב (אלג’זירה , 16 בפברואר 2024). 
  • סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי “מקורות איראניים ועיראקיים”, כי ביקורו של אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, בבגדאד ב-29 בינואר 2024 הביא להפסקת התקיפות של המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות נגד הכוחות האמריקאים בעיראק ובסוריה. על פי הדיווח, קאא’ני הבהיר למיליציות כי עליהן לשמור על פרופיל נמוך כדי למנוע תקיפות אמריקאיות נגד בכיריהן, הרס תשתיות משמעותיות ואף תגובה אמריקאית ישירה נגד איראן עצמה. בדיווח נמסר, כי ללא התערבות קאא’ני, לא היה ניתן לשכנע את המיליציה “גדודי חזבאללה” להפסיק את פעולותיה הצבאיות (רויטרס, 18 בפברואר 2024).
  • הניו יורק טיימס דיווח מפי “שני בכירים מערביים” כי ישראל תקפה שני צינורות גז באיראן והיא האחראית לפיצוץ שארע ב- 14 בפברואר 2024 בצינור הגז הראשי בעיר ברוג’ן שבאיראן. אסטרטג צבאי המזוהה עם משמרות המהפכה מסר כי ממשלת איראן מאמינה אף היא שישראל היא זו שעומדת מאחורי המתקפה בגלל מורכבות המבצע והיקפו. עוד ציין כי מבצע שכזה דורש סיוע ממשתפי פעולה בתוך איראן (הניו יורק טיימס, 17 בפברואר 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפה שבוצעה ב- 12 בפברואר 2024 נגד מטרה צבאית ברמת הגולן הכבוש באמצעות כלי יטיס בלתי מזוהה. (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 15 בפברואר 2024). יצוין שההודעה פורסמה בקבוצה חדשה של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, אשר נפתחה לאחר הודעת גדודי חזבאללה על השעיית פעולותיה. הידיעה גם לא צוטטה בערוץ הטלגרם אלצאברין המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. מנגד, בערוץ הטלגרם של מיליציית תנועת האצילים, אשר בעבר דווח כי היא מערימה קשיים על ההסדרה מול ממשלת עיראק בנוגע להפסקת התקיפות, פורסמה ההודעה. עוד יצוין כי בפועל לא אותר אירוע שכזה.
  • דווח על תקיפה הבסיס האמריקני “Green Village” הסמוך לבסיס בשדה הנפט אלעמר במזרח דיר אלזור שבסוריה (אלמיאדין, 15 בפברואר 202).
תימן
  • החות’ים דיווחו על מספר תקיפות שביצעו צבא ארה”ב ובריטניה באזור אלחדידה שבמערב תימן ובאזור ראס עיסא במחוז אלצליף (אלמסירה, 16 בפברואר 2024).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר על תקיפת שתי ספינות בים האדום (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 17 בפברואר 2024):
  • הספינה הבריטית ‘LYCAVITOS’ במפרץ עדן באמצעות מספר טילים ימיים שפגעו בה ישירות . פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע כי ב-15 בפברואר 2024 בסביבות השעה 16:30 (שעון צנעאא’) שוגר טיל בליסטי לכיוון ספינה בריטית שנשאה דגל ברבדוס מאזורים שבשליטת החות’ים בתימן לכיוון מפרץ עדן וכי לא היו נפגעים (חשבון X של CENTCOM, 16 בפברואר 2024).
  • ספינת הנפט הבריטית ‘Pollux’ בים האדום באמצעות מספר גדול של טילים. פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע כי ב-16 בפברואר 2024, בשעות הצהרים עד 1:00 (שעון צנעאא’) שוגרו ארבעה טילים בליסטיים נגד ספינות בים סוף וכי לפחות שלושה מהטילים כוונו לעבר כלי השיט המסחרי MT Pollux הנושא את דגל פנמה בבעלות דנמרק. לא דווח על פציעות או נזק מכלי השיט או מכל ספינה אחרת באזור (חשבון X שלCENTCOM , 17 בפברואר 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים בתימן, אמר כי פעילותם בים הביאה למניעת תנועת ספינות הקשורות לישראל והיא מהווה שינוי אסטרטגי של המציאות באזור ויש לה השפעה גדולה על נוכחות ארה”ב ובריטניה. הוא ציין כי הם הבטיחו למדינות אירופה שתקיפותיהם בים האדום לא יכוונו אליהן. אלחות’י הוסיף כי החזית בתימן נמשכת על אף התוקפנות האמריקנית והבריטית ותמיכתן בישראל. עוד ציין שהתקיפות על תימן לא תשגנה את מטרתן, והפתרון היחיד הוא הפסקת התוקפנות ברצועת עזה (מרכז ההסברה אנצאר אללה, 15 בפברואר 2024).
  • בראד קופר, מפקד הצי החמישי של חיל הים האמריקני, אמר בריאיון, כי פעילי משמרות המהפכה האיראניים נמצאים בשטח תימן, משרתים לצד החות’ים ומספקים להם יעוץ ומידע אודות מטרות. הוא ציין שבשלב זה תפקידם הוא להיות מוכנים להמשיך להיות אגרסיביים במימוש זכותם להגנה עצמית (רשת CBS , 16 בפברואר 2024).
הזירה הבינערבית
מצרים
  • עבד אלפתח אלסיסי, נשיא מצרים, שוחח עמנואל מקרון נשיא צרפת ודן עמו במאמצים המתמשכים להשגת הפסקת אש ברצועת עזה, עסקת החטופים והכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. השניים גם הדגישו את הצורך בקידום שיתוף הפעולה בין המדינות במטרה להקל על סבלם של תושבי הרצועה. אלסיסי הדגיש את עמדתה של מצרים המתנגדת לעקירת פלסטינית לשטחיה בכל דרך או צורה (אתר הנשיאות המצרית, 17 בפברואר 2024).
  • מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי, נועד עם שגריר מצרים ברוסיה, והשניים שוחחו על “ההתפתחויות במצב בשטחים הפלסטיניים. השגריר המצרי הדגיש את התנגדות מצרים לכל מבצע צבאי ברפיח שיאיים על היציבות באזור (RT, 15 בפברואר 2024).
ירדן
  • לאחר שסיים את ביקורו בוושינגטון, הגיע עבדאללה השני, מלך ירדן, ללונדון ונועד עם רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה. בפגישה, הדגיש עבדאללה את הצורך לכונן הפסקת אש ברצועת עזה, להגן על אזרחים ולספק סיוע הומניטרי. עבדאללה גם הזהיר מפני חומרת ההשלכות של התקיפה הישראלית ברפיח העמוסה בעקורים. הוא הדגיש כי פתרונות צבאיים וביטחוניים לא ישיגו שלום והדרך היחידה היא בניית אופק מדיני המבוסס על פתרון שתי המדינות. הוא גם ציין שלבריטניה תפקיד מרכזי ליצירת אופק מדיני לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני (פטרה, 15 בפברואר 2024).
  • לאחר הביקור בלונדון, הגיע המלך עבדאללה לפריז שם נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. במסיבת עיתונאים שערכו השניים אמר עבדאללה כי הפגישה נערכה כחלק מהתיאום המתמשך בחודשים האחרונים בין המדינות כדי לפעול לסיום המלחמה ברצועת עזה ולמניעת האסון ההומניטרי. הוא ציין שלמתקפה ברפיח יהיו השלכות הומניטריות וביטחוניות חסרות תקדים וכי יש להשיג הפסקת אש ברצועת עזה (אלממלכה, 16 בפברואר 2024). מקרון אמר כי ההכרה במדינה פלסטינית אינו בבחינת טאבו עבור צרפת. הוא חזר והזהיר מפני תקיפת ישראל ברפיח וטען כי התקיפה תהיה נקודת מפנה בסכסוך. הוא גם ציין כי הוא מצטרף לחששותיהן של ירדן ומצרים בנוגע לעקירה כפויה של הפלסטינים וכי זו תהיה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 בפברואר 2024).
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, מסר כי אם לפלסטינים לא תהיה מדינה, ישראל לא תשיג ביטחון. לדבריו, קיים שינוי בעמדות הבינלאומיות להפעלת לחץ על ישראל להפסיק את התוקפנות שלה נגד רצועת עזה וכי הם מתנגדים לחלוטין לכל תכנית לבידוד רצועת עזה. הוא ציין כי הם פועלים בתיאום עם הצד המצרי אשר מחזיק באותה דעה (אלג’זירה, 17 בפברואר 20249.
קטר
  • מחמד בן עבד אלרחמן, ראש הממשלה ושר החוץ הקטרי, מסר כי הזמן לא פועל לצידם וכי ועם בוא חודש רמצ’אן המצב יהווה סכנה לאזור. הוא ציין כי הם לא רואים סיבה להמשיך במלחמה, והפסקתה תוביל להחזרת החטופים. עוד ציין כי הם רוצים לראות ממשלה פלסטינית מאוחדת המייצגת את העם הפלסטיני ביהודה, שומרון וברצועת עזה (אלג’זירה, 17 בפברואר 2024).
סעודיה
  • פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, ציין בפאנל בוועידת מינכן, כי פעילות ישראל ברצועת עזה מהווה “רף חדש של קיצוניות” והדגיש כי גם לפני אירועי 7 באוקטובר, הפתרון היחיד למצב באזור היה הקמת מדינה פלסטינית (אלחדת’, 17 בפברואר 2024).
תורכיה
  • בולנט ילדרים, יו”ר ארגון IHH, שהיה האחראי על משט המרמרה בשנת 2010, ציין בכינוס באיסטנבול, שהתקיים תחת הכותרת “פורום ההתנגדות”, כי הארגון רכש ספינות מכספי תרומות וכי משט אמור לצאת בחודש הבא והוא מיועד להגיש סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה. ילדרים ציין בדבריו, כי “הסתיים זמן הדיבורים והרצון הטוב וחלף זמן ההשתהות, אנו הולכים למסגד אלאקצא ולעזה” (סוכנות אנטוליה, 18 בפברואר 2024).
דגלי חמאס, "פלסטין" ותורכיה בכנס באיסטנבול (סוכנות אנטוליה, 18 בפברואר 2024)
דגלי חמאס, “פלסטין” ותורכיה בכנס באיסטנבול (סוכנות אנטוליה, 18 בפברואר 2024)

חזרה לעיקרים

הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופאי
  • ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי , פרסם הודעה בה ציין, כי האיחוד מבקש מממשלת ישראל לא לנקוט בפעולה צבאית ברפיח שתחריף את המצב ההומניטרי שממילא הוא קטסטרופלי. הוא הוסיף כי האיחוד מכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמה בהתאם לחוק הבינלאומי והחוק ההומניטרי הבינלאומי. עוד צוין שהאיחוד חוזר על קריאתו לחמאס לשחרר את כל החטופים באופן מיידי וללא תנאים (אתר האיחוד האירופאי, 16 בפברואר 2024).
אונר”א
  • פיליפ לאזריני, הנציב הכללי של אונר”א, מסר כי ישראל מנהלת קמפיין נרחב במטרה לחסל את אונר”א. הקמפיין כולל, לדבריו, תכנון מהלכי נגד בישיבות הממשלה, קריאות להתפטרותו, קידום הסרת הפטור של עובדיה ממע”מ והוצאת צווים להפסקת טיפול במשלוחי מזון עבור הסוכנות. הוא הדגיש, כי מאחורי הדברים עומדת מטרה מדינית עמוקה, לחרוץ את גורל הפלסטינים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 17 בפברואר 2024).
בית הדין הבינלאומי
  • בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) דחה את בקשתה השנייה של דרום אפריקה והודיע כי בשלב זה לא יוטלו צווים נוספים על ישראל (תקשורת ישראלית, 17 בפברואר 2024).
ארה”ב
  • אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, אמר במהלך דיון בוועידת מינכן כי קיימת הזדמנות יוצאת דופן לישראל בחודשים הקרובים לנרמל את היחסים עם שכנותיה הערביות. הוא הוסיף כי כמעט כל מדינה ערבית רוצה באמת לשלב את ישראל באזור כדי לנרמל את היחסים ולספק התחייבויות ביטחוניות כדי שישראל תוכל להרגיש יותר בטוחה. עוד טען כי מדינות ערב מובילות מאמצים אמיתיים כדי לבצע רפורמה ברשות הפלסטינית והדגיש את הצורך בהקמת מדינה פלסטינית (רויטרס, 17 בפברואר 2024) .
  • בשולי הוועידה נועד בלינקן עם סטפן סז’ורנה, שר החוץ הצרפתי. במהלך הפגישה הם דנו בחשיבות למנוע את התרחבות העימות ברצועה, כולל הימנעות מהסלמה בלבנון, ובצורך בלהרתיע תקיפות בלתי חוקיות נגד ספינות סוחר בים האדום עלי ידי החות’ים (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 17 בפברואר 2024).
  • במסגרת ועידת מינכן העניק עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקאי ללבנון, ראיון בו חזר על מסרי ממשל ארה”ב וטען כי מטרתם להשיג הפסקת לחימה בדרום לבנון וחזרה של תושבים משני צידי הגבול לבתיהם, על ידי יצירת הסדר מורכב שיכלול צעדים הדדיים שיעניקו ערבויות לביטחונם. הוכשטיין נמנע מלדבר במפורש על חזבאללה אך במענה לשאלה על מורכבות התיווך עם ארגון שמוכרז ע״י ארה״ב כארגון טרור, הוא אמר כי לארה״ב יש דרך לדבר עם כל השחקנים במזרח התיכון, וציין כי הם ימשיכו לעשות זאת. עוד ציין כי הוא נמצא בקשר עם שותפות מאירופה ומדינות המזרח התיכון וכי המאמצים בלבנון יצריכו בנייה רחבה של צבא לבנון ושל הכלכלה הלבנונית (אלערביה, 17 בפברואר 2024).
רוסיה
  • מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי, מסר כי רוסיה הזמינה נציגים של 14 ארגונים פלסטינים, ביניהם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, לפגישה במוסקבה. הוא ציין כי הם מנהלים מגעים עם כל הצדדים לשחרור כל החטופים. הוא גם ציין שרוסיה מודאגת מהמצב באזור רפיח (סוכנות הידיעות TASS , 16 בפברואר 2024).
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי בלבנון, מסר כי ארגונו קיבל הזמנה רשמית לבקר במוסקבה בסוף פברואר, וכי משלחת רשמית של הארגון תשתתף בדיאלוג הלאומי הפלסטיני שיתקיים במוסקבה (ספוטניק בערבית, 16 בפברואר 2024).

[1] ב-17 בפברואר 2024 נערכה ועידת מינכן לביטחון ה-60 לביטחון. בוועידה השתתפו מנהיגים ממדינות רבות. ↑