מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 19 בדצמבר 2023, 13:00)

תוצאות תקיפת בית משפחת זערב ברפיח במהלך הלילה (חשבון X של שהאב, 19 בדצמבר 2023)

תוצאות תקיפת בית משפחת זערב ברפיח במהלך הלילה (חשבון X של שהאב, 19 בדצמבר 2023)

מחנה האוהלים שהוקם במערב רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 19 בדצמבר 2023)

מחנה האוהלים שהוקם במערב רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 19 בדצמבר 2023)

חלוקת מנות אוכל למפונים במתקני המחסה במימון בנק פלסטין (מען, 18 בדצמבר 2023)

חלוקת מנות אוכל למפונים במתקני המחסה במימון בנק פלסטין (מען, 18 בדצמבר 2023)

הפעילות מול מטה האו

הפעילות מול מטה האו"ם (ופא, 18 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות צה”ל המשיכו בלחימה אינטנסיבית ברצועת עזה. מוקדי הפעילות היו בצפון הרצועה: ג’באליא, שג’אעיה ובית חאנון. כמו כן בוצעה פעילות בעיר עזה. בדרום הרצועה ממשיכים הכוחות בהשתלטות על ח’אן יונס. גורמים פלסטינים דיווחו על לחימה עזה באזורים אלו ואף על הסלמה בעוצמת הפעילות והם מאשימים את ישראל בתקיפה בתי חולים ברחבי הרצועה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 463 חיילים וקצינים. 129 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: בכירי חמאס ממשיכים להדגיש כי לא מתקיים כרגע שום משא ומתן וכי כל עסקה תהיה מותנית בהפסקת אש כוללת. באשר לפרסום הסרטון בו נראו שלושה חטופים, ציינו בחמאס כי הפרסום בוצע כמסר לציבור הישראלי לאור העובדה שההנהגה הישראלית אדישה לנושא והיא מטעה את הציבור שלה.
  • רצועת עזה: דיווחים על כניסת משאיות סיוע לרצועה דרך מעבר רפיח ומעבר כרם שלום.
  • גזרה צפונית: ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על שלוש תקיפות, אחת מהן מטח רקטות לעבר קריית שמונה בתגובה לתקיפת שביצע צה”ל בעת מסע הלוויה של פעיל חזבאללה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראלים.
  • תימן: הותקפו עוד שתי ספינות בים האדום. גורמים בקרב החות’ים מסרו בתגובה לתוכנית ארה”ב להקמת כוח רב לאומי בים האדום, כי הם יוכלו להתמודד עם כוח שכזה והדגישו כי הם פועלים רק נגד ספינות ישראליות או כאלה שיעדן הוא ישראל.
זירת הלחימה
  • צפון הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו להילחם בשג’אעיה, בעיקר קרבות פנים אל פנים מול פעילי גדוד שג’אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס. מאז תחילת הלחימה הם נתקלו בחוליות מחבלים רבות בשכונה, איתרו והשמידו מעל עשר מנהרות, טיהרו את המרחב והחרימו אמצעי לחימה וחומרים מודיעיניים שאותרו בתוך בתי פעילים. כמו ככן איתרו הכוחות עשרות משגרי רקטות. חלק מהמשגרים מוקמו בקרבת בתי ספר ובתי קברות (דבר צה”ל, 18 בדצמבר 2023).
  • בבית חאנון לאחר לחימה ממושכת, הכריעו כוחות צה”ל את גדוד בית חאנון. הם השתלטו על מרכזי פיקוד ושליטה של הגדוד ועל מוצבים שחלקם מוקמו בבתי ספר ובמבני מגורים. במהלך הפעילות איתרו הכוחות את תוואי מנהרות הטרור המרכזי של הגדוד אשר מוקם בלב המרכז העירוני, בין בניין העירייה, מסגד, מגרש הכדורגל וגן ילדים. באותו המרחב נחשף גם מתחם אימונים שכלל אמצעי אימון ירי בלייזר (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023).
  • אסלאם בדר, כתב ערוץ אלערבי בג’באליא, דיווח על חילופי אש בג’באליא שנמשכו כל הלילה והתגברו החל משעות הבוקר. הוא ציין שני אזורים בהם מתקיימת הלחימה: אזור אלתואם ואלצפטאוי במערב ג’באליא, ומחנה הפליטים ג’באליא באזור תל אלזעתר במזרח. בשני אזורים אלה נמצאים לדבריו, כוחות צה”ל ונגמ”שים וצלפים פרוסים על גגות מבנים. הוא ציין, שאזור תל אלזעתר הינו אזור גבוה יחסית ולכן צה”ל ממקד שם את לחימתו (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 19 בדצמבר 2023). כתב אלערבי דיווח על טנקים של צה”ל שנמצאים באזור מזרח ומערב מחנה הפליטים (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 18 בדצמבר 2023).
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן, כי כוחות צה”ל הפכו את בית החולים אלעודה במחנה הפליטים ג’באליא (אזור תל אלזעתר) למחנה צבאי. לדבריו, הם עצרו 240 איש מהם 80 אנשי צוות רפואי ובראשם ד”ר אחמד מהנא, מנהל בית החולים, 40 חולים ו-120 מפונים (חשבון X של שהאב, 19 בדצמבר 2023).
כתב ערוץ אלערבי מסביר באולפן אודות מהלכי הלחימה של צה"ל במחנה הפליטים ג'באליא
 (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 18 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלערבי מסביר באולפן אודות מהלכי הלחימה של צה”ל במחנה הפליטים ג’באליא
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 18 בדצמבר 2023)
  • העיר עזה: כוחות צה”ל השמידו פיר מנהרה בקרבת חוף הים בדרום העיר. לאחר פיצוץ הפיר נראו מספר רב של מחבלים שנמלטו לתוך מבנה הממוקם בקו החוף. מטוס קרב השמיד את המבנה (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בעקבות תקיפת בית החולים אלשפאא’ בעזה שבה נכתב כי ישראל (“הנאצים-ציונים”) הפכה שטחים נרחבים ברצועת עזה ל”מחנות רצח עם” שבהם נהרגים חפים מפשע, וכי “מעשי הטבח” הללו מתבצעים בפיקוח והכוונה של ממשל ארה”ב. ההודעה מטילה על העולם כולו את האחריות למלחמה והיא מגנה בחריפות את חוסר האונים של הממשלות הערביות והאסלאמיות להפעיל לחץ רציני ואמיתי להפסקת המלחמה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 18 בדצמבר 2023).
  • דרום הרצועה: באזור ח’אן יונס פרצו כוחות צה”ל את קווי ההגנה של חטיבת ח’אן יונס, של הזרוע הצבאית של חמאס, המהווה מרכז כובד שלטוני וצבאי באזור. הכוחות החלו לתמרן במרחב. הלוחמים מנהלים קרבות פנים מול פנים ומחסלים חוליות רבות. במקביל, הם תוקפים, בסיוע אווירי, תשתיות טרור. במקום גם נחשפה מערכת פירים ומנהרות טקטיות. ממנהרות אלו יצאו מחבלים שירו לעבר הכוחות. בנוסף, איתרו הלוחמים והשמידו מעבדה לייצור רחפנים, ומספר משגרי רקטות שכוונו לעבר ישראל (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023). בליל 19-18 בדצמבר 2023 ביצעו הכוחות פשיטות משולבות נגד תשתיות טרור בח’אן יונס. הכוחות איתרו מחסן אמצעי לחימה ובו מטעני חבלה, כלי נשק ורימונים (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).  

אמצעי הלחימה שאותרו בשג'עייה ובח'אן יונס (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2023)

אמצעי הלחימה שאותרו בשג'עייה ובח'אן יונס (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו בשג’עייה ובח’אן יונס (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023)
  • אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח על חילופי אש עזים בצפון העיר ח’אן יונס ובמרכזה וציין שטנקים מבצעים ירי פגזים לעבר אזורים אלה. לדבריו, אנשי “ההתנגדות” מונעים מכוחות צה”ל להתקדם לעבר דרום מערב העיר. אלקנן דיווח על הרס רב במרכז העיר ועל השבתת הפעילות המסחרית במקום בשל הלחימה (ערוץ אלע’ד, 19 בדצמבר 2023). ערוץ אלע’ד גם דיווח על חילופי אש בין כוחות צה”ל לזרוע הצבאית של חמאס מזרחית למחנה הפליטים אלבריג’ (מרכז הרצועה) (ערוץ אלע’ד, 19 בדצמבר 2023).
כתב ערוץ אלערבי מציג את לחימת צה"ל באזור ח'אן יונס 
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 18 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלערבי מציג את לחימת צה”ל באזור ח’אן יונס
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 18 בדצמבר 2023)
  • כלי תקשורת פלסטינים דווחו על 29 הרוגים בתקיפת שלושה מבנים ברפיח. הנפגעים פונו לבית החולים אבו יוסף אלנג’אר ובית החולים הכויתי בעיר (אלקדס, ערוץ אלערבי, 19 בדצמבר 2023).
תוצאות תקיפת בית משפחת זערב ברפיח במהלך הלילה
 (חשבון X של שהאב, 19 בדצמבר 2023)
תוצאות תקיפת בית משפחת זערב ברפיח במהלך הלילה
(חשבון X של שהאב, 19 בדצמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס המשיכו לתקוף יעדי טרור ברחבי הרצועה ולסייע לכוחות הלוחמים בשטח.
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר צה"ל, 19 בדצמבר 2023)    תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר צה"ל, 19 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר צה”ל, 19 בדצמבר 2023)
  • פעילות ימית: כוחות זרוע הים תקפו מטרות טרור ברצועת עזה. ביניהן מבנים בהם אותרו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס וכלי שיט ששימשו את המחבלים למטרות טרור. במקביל, המשיכו כוחות זרוע הים בתקיפות כסיוע לכוחות הקרקע המתמרנים ברצועה (אתר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).
תגובות למהלכי הלחימה
  • במסיבת עיתונאים שערך אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בבירות הוא ציין שביומיים האחרונים הסלימה ישראל את פעילותה נגד האזרחים, העקורים והפצועים ובתי החולים בגיבוי ובעזרת אמצעי לחימה אמריקניים. בהקשר זה הוא ציין את פעילות כוחות צה”ל במתחם בית החולים כמאל עדואן. הוא הוסיף כי צה”ל ביצע “טבח” בג’באליא נגד אזרחים חסרי מגן ו”טבח” נגד משפחות, וכי כוחות צה”ל תקפו שוב את מתחם בית החולים אלשפאא’. בנוסף, צה”ל ממשיך להתקיף, להרוס ולכתר בתי ספר שבהם מצאו מקלט מאות אלפי עקורים בצפון רצועת עזה ובדרומה. לדבריו, ישראל הרסה את כל בתי החולים ברצועת עזה והוציאה אותם מכלל פעולה והיא עצרה לחקירה את הצוותים הרפואיים שלהם.
  • עוד ציין חמדאן, כי פרסום חשיפת המנהרה העצומה של גדודי אלקסאם 72 יום לאחר תחילת המלחמה הגיע באיחור, שכן המשימה שהם רצו לבצע באמצעותה בוצעה בהצלחה, והפרסום רק נועד לכסות על כישלונה של ישראל, ונוכח האבדות הכבדות שצה”ל סופג, ואשר יעלו ככל שתמשך התוקפנות. הוא הוסיף, כי “ההתנגדות”, ובראשה הזרוע הצבאית של חמאס, מנהלת את המערכה בתבונה, יעילות ואחריות, נלחמת בכוחות צה”ל פנים אל פנים, גורמת להם אבדות, והרקטות שלה ממשיכות להגיע לעומק ישראל (ערוץ היויטוב של ג’זירה אלמבאשר, 18 בדצמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 463 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 117 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 129 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.

סוגיית החטופים

  • מחמוד אלמרדאוי, בכיר חמאס, אמר כי מתקיימים מגעים רבים ושונים מצד המתווכים עם משלחת חמאס המופקדת על ניהול המשא מתן שבראשה עומד ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה והאחראי על הקשרים הערביים והאסלאמיים (במקור נכתב אסאמה חמדאן, אך מדובר בטעות), ברם, העמדה שאלחיה מציג למתווכים, באופן קבוע, היא נחרצת ובלתי הפיכה, שיש להפסיק קודם כל את הרג העם הפלסטיני, ואז ללכת למשא ומתן שבו יוסכם על התנאים בחסות המתווכים. חמאס תהיה מחויבת להם בתנאי שישראל תעמוד בסיכומים (אתר העיתון האלג’יראי אלבלאד, 17 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן שב והדגיש במסיבת עיתונאים שערך בבירות כי לא יהיה משא ומתן על עסקת שבויים עד שתיפסק לחלוטין התוקפנות, וציין שהם פתוחים לכל יוזמה שמגיעה מצד קטר ומצרים, שמטרתה לעצור את התוקפנות והם יתייחסו אליהן באופן העולה בקנה אחד עם הקורבנות והעמידה האיתנה של הפלסטינים, השקפת ההתנגדות, והתוכנית הלאומית הפלסטינית (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 18 בדצמבר 2023).
  • בראיון שערך טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ממשל ארה”ב וההנהגה הישראלית מטעים את הציבור הישראלי כאשר הם מנסים להציג כאילו מתקיים משא ומתן, אך הדבר לא נכון (הפורטל המצרי Veto, 18 בדצמבר 2023). בראיון נוסף אמר כי הסרטון שהם הפיצו ובו שלושת החטופים הוא בבחינת מסר לציבור הישראלי לאור זאת שההנהגה הישראלית אדישה לנושא השבויים והיא מטעה את הציבור שלה. הוא ציין שחמאס פתוחה למשא ומתן אבל לא לפני הפסקת אש כוללת, סיום המלחמה והכנסת סיוע דחוף לפלסטינים ברצועה (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 19 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-19 בדצמבר, 14:15) כי מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 19,6673 פלסטינים ונפצעו 52,586 נוספים (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות בעזה, 19בדצמבר 2023).
  • ב-19 בדצמבר 2023, בשעות הבוקר, ביצע מטוס קרב סיכול ממוקד ברפיח נגד צבחי פרואנה, שהיה מעורב בהעברת עשרות מיליוני דולרים למימון פעילות הזרוע הצבאית של חמאס. פרואנה יחד עם אחיו העבירו לחמאס עשרות מיליוני דולרים באמצעות משרד החלפנות שבבעלותם (אתר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).[1]
צבחי פרואנה (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2023)
צבחי פרואנה (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023)
המצב ברצועה
  • ערוץ ופא פרסם תיעוד של מחנה אוהלים שהוקם במערב רפיח אשר נועד עבור מפונים מרחבי הרצועה. ניתן לראות כי האוהלים שהוקמו נתרמו ע”י קטר (ערוץ היוטיוב של ופא, 19 בדצמבר 2023).
מחנה האוהלים שהוקם במערב רפיח 
(ערוץ היוטיוב של ופא, 19 בדצמבר 2023)
מחנה האוהלים שהוקם במערב רפיח
(ערוץ היוטיוב של ופא, 19 בדצמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • דווח על הכנסת סיוע הומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח ומעבר כרם שלום (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בדצמבר 2023). הסהר האדום בצפון חצי האי סיני דיווח על הכנסת ארבעים משאיות סיוע הומניטארי וציוד רפואי לרצועה דרך מעבר כרם שלום ועל הכנסת ארבע משאיות סולר ושתי משאיות גז דרך מעבר רפיח (אלקדס, 18 בדצמבר 2023).
 הכנסת סיוע לרצועה דרך מעבר רפיח.     הכנסת סיוע לרצועה דרך מעבר כרם שלום (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בדצמבר 2023)
מימין: הכנסת סיוע לרצועה דרך מעבר רפיח. משמא : הכנסת סיוע לרצועה דרך מעבר כרם שלום (ערוץ היוטיוב של ופא, 18 בדצמבר 2023)

בנק פלסטין דיווח, כי ביומיים האחרונים הוא חילק אלפי מנות אוכל למפונים במתקני המחסה ברחבי הרצועה, זאת במטרה להקל מצוקות המפונים ברצועה (מען, 18 בדצמבר 2023).

חלוקת מנות אוכל למפונים במתקני המחסה במימון בנק פלסטין
(מען, 18 בדצמבר 2023)
חלוקת מנות אוכל למפונים במתקני המחסה במימון בנק פלסטין
(מען, 18 בדצמבר 2023)

חמאס
  • ב-15 בדצמבר 2023 התקיימו במחוז צפאקס בתוניסיה אירועים לציון יום השנה השביעי להריגתו של המהנדס מחמד אלזוארי.[2] בנאום שנשא ח’אלד משעל, יו”ר חמאס ב”חוץ”, שהוקרן במהלך הפעילויות, הוא אמר כי מחמד אלזוארי נכח במערכת “מבול אלאקצא” מיומה הראשון באמצעות כלי הטיס הבלתי מאוישים שהוא פיתח. משעל הוסיף כי לאחר שבעים ימי קרבות “ההתנגדות” תנצח, והיא עומדת איתן ומנחילה לישראל תבוסות רבות. משעל שב והדגיש כי פלסטין היא לא רק אפוס פלסטיני אלא אפוס של כל האומה, והמבול יהיה גדול יותר עד הניצחון. משעל קרא לתוניסאים לנקוט צעדים נגד הישראלים בכל הפורומים הבינלאומיים כדי לחשוף את נסיבות חיסולו של אלזוארי ולהתנקם במוסד, שסבורים שהוא עומד מאחורי החיסול, ובכל מי שהיה לו יד במבצע (PALINFO, 18 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל, ריכוזי כוחות על גבול הצפון ומטרות אזרחיות. במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שלוש תקיפות. למרות המספר המועט היחסי של התקיפות, אחת התקיפות בוצעה לדבריהם, נגד משגרים של כיפת ברזל בצפון כברי. כמו כן שוגר מטח רקטות לעבר קריית שמונה. בחזבאללה טענו כי הרקטות שוגרו בתגובה לתקיפה של צה”ל בעת מסע הלוויה של פעיל חזבאללה בעיתא אלשעב וציינו, כי כל תקיפה של אזרחים תענה בתגובה דומה )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18 בדצמבר 2023).
  • כוחות צה”ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי ובתקיפה מהאוויר של יעדים צבאיים וחוליות של חזבאללה בשטח לבנון (דובר צה”ל, 17 בדצמבר 2023).
תקיפת משגר ממנה בוצע ירי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2023)
תקיפת משגר ממנה בוצע ירי לעבר ישראל (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023)
תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2023)     תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2023)
תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023)
ארגונים נוספים
  • רביע בנאת, יו”ר המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית (SSNP) בלבנון, נועד עם אסאמה חמדאן, בכיר חמאס. בנאת הדגיש בפגישה, כי מפלגתו ממשיכה להתעמת עם ישראל לצד ארגוני ההתנגדות השונים, וציין כי לוחמיה וכל מנגנוניה ערוכים לחלוטין להמשיך לפעול בכל מקום שצריך. חמדאן הדגיש כי חמאס דבקה בעמדתה שיש להפסיק את התוקפנות לפני כל עסקת חטופים, והדגיש כי היא לא תתנהל על פי סדר היום של ישראל. הוא גם ציין שחמאס התכוננה לחודשים ארוכים של מלחמה והיא מוכנה לכך (סוכנות הידיעות הלבנונית אלוטניה, 18 בדצמבר 2023).
  • יצויין כי ב-15 בדצמבר 2023 פירסמה הזרוע הצבאית של המפלגה, נשרי הסופה, הודעה על מותו של וסאם מחמד סלים, פעיל המפלגה בעת “ביצוע חובתו הלאומית בדרום לבנון בדרך לפלסטין”. בהודעה צויין כי סלים נולד בעיירה אלצרפנד ב-1996, הצטרף לשורות המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית במרץ 2013, ולזרוע הצבאית בשנת 2021 (חשבון X של המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית, 15 בדצמבר 2023).
וסאם מחמד סלים, המכונה חידר
 (חשבון X של המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית, 15 בדצמבר 2023)
וסאם מחמד סלים, המכונה חידר
(חשבון X של המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית, 15 בדצמבר 2023)
יוניפי”ל
  • קתרין קולונה, שרת החוץ של צרפת, המבקרת בלבנון נועדה עם מפקד יוניפי”ל, ארולדו לזארו. קולונה ציינה כי במהלך הפגישה היא קיבלה תדרוך אודות “המצב המדאיג בדרום לבנון” וכי צרפת תומכת בפעילות יוניפי”ל לטובת שלום ויציבות באזור (חשבון X של שרת החוץ, 18 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, נועד עם קתרין קולונה, שרת החוץ של צרפת. בפגישה אמר מיקאתי כי עצירת התוקפנות הישראלית נגד לבנון ויישום החלטה 1701 נמצאים בעדיפות ראשונה. זאת, בתנאי שישראל תעמוד בה. שרת החוץ אמרה, כי יש להפחית את רמת ההסלמה משני צידי הגבול וליצור מנגנון שיאפשר פתרון כהקדמה ליציבות קבועה באזור (חשבון X של ממשלת לבנון, 18 בדצמבר 2023).
סוריה
  • ב-18 בדצמבר 2023 בסביבות 22:00 זוהו מספר שיגורי רקטות מסוריה לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. בתגובה, תקפו כוחות צה”ל באש ארטילריה את מקורות הירי בשטח סוריה. טנקים תקפו עמדה צבאית של צבא סוריה (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023).
תקיפת עמדת צבא סוריה (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2023)
תקיפת עמדת צבא סוריה (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023)
ירדן
  • “מקור צבאי בכיר” במפקדה הכללית של הכוחות המזוינים הירדניים מסר, כי כוחות משמר הגבול הירדני מתעמתים עם קבוצות חמושות בגבול סוריה, וכי הם סיכלו הברחת כמות גדולה של סמים, נשק אוטומטי וטילים. לדברי ה”מקור” הקבוצות החמושות מגורשות לסוריה. בהמשך דווח, כי ירדן ביצעה מספר תקיפות מהאוויר בשטח סוריה נגד מקומות מסתור של מבריחי סמים הנתמכים על-ידי איראן (רויטרס, 18 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו עשרה מבוקשים מהם ארבעה פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).
  • להלן אירועים מרכזיים :
    • ב-19 בדצמבר 2023, לפנות בוקר פעלו כוחות ביטחון ישראליים בכפר עקרבא, דרומית- מזרחית לשכם. במהלך הפעילות הרסו הכוחות את ביתו של אסאמה בני פצ’ל, אשר ביצע את פיגוע הירי בחוארה (19 אוגוסט 2023) בו נהרגו שני ישראלים, אב ובנו (חשבון X של דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על פעילות ביטחונית נרחבת במקום במהלכה סגרו הכוחות את האזור לתנועת תושבים. במקביל, דווח על עימותים בין פלסטינים לכוחות (ערוץ אלערבי, 19 בדצמבר 2023).
הריסת ביתו של אסאמה בני פצ'ל בעקרבא
 (חשבון X של העיתונאי השאם אבו שקרה, 19 בדצמבר 2023)
הריסת ביתו של אסאמה בני פצ’ל בעקרבא
(חשבון X של העיתונאי השאם אבו שקרה, 19 בדצמבר 2023)
    • בכפר צוריף (צפונית לחברון) החרימו כוחות הביטחון ארבעים כלי רכב בלתי חוקיים ובבית אמר (צפונית לחברון) רובה M-16. בפעילות אחרת בכפר קרואת בני חסן (צפונית-מזרחית לסלפית) החרימו כוחות הביטחון 100 אלף ₪ של כספים שהיו מיועדים למימון פעולות טרור (חשבון X של דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).
הזדהות עם רצועת עזה
  •  רשת הארגונים הלא ממשלתיים ערכה הפגנה מול מטה האו”ם בראמאללה בדרישה להפסקת המלחמה בעזה (ופא, 18 בדצמבר 2023).
הפעילות מול מטה האו"ם (ופא, 18 בדצמבר 2023)
הפעילות מול מטה האו”ם (ופא, 18 בדצמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי רשות מחודשת שישראל ובעלות בריתה מדברות עליה היא לא הרשות שלהם. לדבריו, הן רוצות רשות ביטחונית מנהלית, ואילו הם רוצים רשות לאומית שנאבקת למען עצמאות וסיום הכיבוש. ישראל רוצה רשות עם תכנית לימודים במקביל לכיבוש, אך התוכנית הלאומית שלהם מדברת על ירושלים כבירתם ועל זכות השיבה (ופא, 18 בדצמבר 2023).
  • ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, המבקר באלג’יריה, קרא לחמאס ולג’האד האסלאמי בפלסטין לערוך פגישת פיוס לאומי באלג’יריה כדי לסיים את הפילוג, לסלול את הדרך לעריכת בחירות ולהסכים על תכנית מאבק פלסטיני משותפת. לדבריו, עצירת התוקפנות נגד רצועת עזה היא הקדמה לבניית ממשלה לאומית פלסטינית לכל הפלסטינים על כל השטחים הפלסטיניים כיחידה אחת (אלערבי, 18 בדצמבר 2023).
  • מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דתות, הגיב לסקר שנערך בקרב הציבור הפלסטיני בראשות ח’ליל שקאקי שפורסם ב-13 בדצמבר 2023 ואמר כי הם לא פועלים על פי סקרים מפוברקים בעלי אג’נדה הרסנית וגם לא פועלים על פי כוחות או לחצים חיצוניים. לדבריו, חמאס היא לא היחידה שמחליטה בשם הפלסטינים, יש מי שמייצג את הפלסטינים והם אש”ף ואבו מאזן ולאף אחד אין סמכות לומר להם מה לעשות או מה לא לעשות למעט הפלסטינים (TRT, 18 בדצמבר 2023).[3]

חזרה לעיקרים

איראן
  • עלי באקרי, סגן שר החוץ האיראני, המבקר בתימן, אמר במסיבת עיתונאים, כי “הפשעים” נגד תושבי רצועת עזה מהווים איום על השלום והביטחון הבינלאומיים וכי על השחקנים הבינלאומיים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לשים קץ ל”רצח העם” ברצועה. הוא ציין, כי העם הפלסטיני יכול וצריך להחליט על גורלו בעצמו. בהתייחסו לקשר בין איראן לחות’ים, אמר באקרי, כי ממשלת תימן, שהודיעה על כוונתה למנוע העברת סיוע לישראל כל עוד “פשעי הציונים נגד תושבי עזה” נמשכים. היא שחקן עצמאי בזירה הבינלאומית ופועלת בהתאם לשיקול דעתה. לפיכך, אין זה נכון לקשור את מעשיה לאחרים (פארס, 18 בדצמבר 2023).
  • אמיר-עלי חאג’יזאדה, מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמר, כי ארה”ב היא שמנהלת את המערכה בעזה וכי ישראל, שהצליחה להביס שלושה צבאות ערבים גדולים ב-1967, נבלמה במשך יותר מ-70 יום על ידי קבוצת גרילה פלסטינית קטנה, חמאס. הוא ציין, כי “המשטר הציוני” מציג את המלחמה נגד חמאס כמלחמה קיומית, מה שמעיד על כך שקיומו בסכנה. לדבריו, מבול אלאקצא הוא ראשיתו של אירועים גדולים בעולם ובאזור, והתבוסה אינה רק של ישראל אלא גם של ארצות הברית. כוחם של המוסלמים ושל “ציר ההתנגדות” אינו מאפשר עוד לארצות הברית להפיל שליטים ולכבוש שטחים כפי שעשתה בעבר. אם תמשיך לנהוג באותה הדרך, יוביל הדבר לקריסתה והיא לא תוכל להמשיך ולתמוך בציונים או לפתוח במלחמות באזור (תסנים, 19 בדצמבר 2023). 
מיליציות פרו איראניות
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, דיווח, כי הם ביצעו פעולה צבאית איכותית באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, נגד שתי ספינות הקשורות לישראל. הספינה – SWAN ATLANTIC שהובילה נפט, ו-MSC CLARA שהובילה מכולות. הוא ציין כי הם חוזרים על הבטחתם כלפי כל הספינות הפונות לנמלים בעולם, למעט נמלי ישראל, שהם לא יפגעו בהן ושעליהן לשמור על מערכות הזיהוי שלהן פתוחות (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 18 בדצמבר 2023).
  • בעקבות אירועי תקיפת הספינות הודיעו עוד שמונה חברות ספנות מרחבי העולם כי הן מפסיקות להפליג בים האדום. שוק הביטוח הימי הבריטי הודיע על הגדרת אזור הים האדום “כאזור הנתון בסכנה גבוהה לאור התגברות התקיפות של ספינות מסחריות”. להודעה תהיינה השלכות ישירות על מחירי הביטוח בתחום הספנות (רויטרס, 18 בדצמבר 2023).
  • לויד אוסטין, מזכיר ההגנה של ארה”ב, הכריז על מבצע “שומר השגשוג” (Operation Prosperity Guardian) להגנה על נתיבי המסחר בים האדום ובמפרץ עדן. בהודעה צוין שהמדינות שייקחו חלק במבצע הן: בריטניה, בחרין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, איי סיישל וספרד וכי מדובר בכוח רב-לאומי שנועד להתמודד במשותף מול אתגרי הביטחון בדרום הים האדום ובמפרץ עדן, במטרה להבטיח חופש ניווט לכל המדינות וחיזוק הביטחון והשגשוג באזור (אתר משרד ההגנה, 18 בדצמבר 2023). יש לציין כי מצרים, סעודיה ומאע”מ לא ייקחו חלק בכוח, זאת, ככל הנראה, כדי להימנע מעימות עם איראן.
הודעת מזכיר ההגנה עוררה תגובות רבות בקרב החותים:
  • מחמד נאצר אלעאטע’י, שר ההגנה בממשלת החות’ים, מסר כי בידם כל האמצעים להטביע את הספינות, הצוללות, ונושאות המטוסים שלהם, ואיים שהים האדום יהיה בית קברות עבורם (תסנים, 19 בדצמבר 2023).
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, ציין כי הם שבים ומדגישים כי נתיבי השיט בים האדום ובים הערבי בטוחים ואין סכנה לספינות של שום מדינה למעט ספינות השייכות לישראל או אלו המפליגות אליה. עוד ציין כי האיום עליהם שלא לפעול בצורה זו הוא תעמולה אמריקנית מוטה ולא מציאותית השואפת לבנות חומה בינלאומית שתגן על ישראל בים לאחר שקירות הבטון שלה קרסו נוכח מבול אלאקצא (חשבון X של דובר החות’ים, 18 בדצמבר 2023). בהתבטאות נוספת ציין כי החות’ים לא ישנו את עמדתם בנוגע למלחמה ברצועת עזה בעקבות הקמת הכוח הימי הרב-לאומי על-ידי ארה”ב. לדבריו, כוח זה מיותר שכן כל המים הסמוכים לתימן בטוחים מלבד עבור ספינות ישראליות או ספינות השטות לישראל (רויטרס, 19 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, אמר כי ביכולתם להתעמת עם כל קואליציה שתקים ארה”ב בים האדום וכי בידי הכוחות המזויינים שלהם אפשרויות מכאיבות ולא צפויות כדי להגיב לכל תוקפנות. הוא הוסיף כי אם ארה”ב תבצע תוקפנות כלשהי נגד תימן היא תפסיד בהיבט הצבאי והמוסרי (אלג’זירה, 18 בדצמבר 2023).
  • חזאם אלאסד, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי שום כוח לא ימנע מהם לתמוך בפלסטינים ברצועת עזה ולהעניש את ישראל (חשבון X של חזאם אלאסד, 19 בדצמבר 2023).
הזירה הבינערבית
מצרים
  • בנאום הניצחון שנשא עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, לאחר שזכה בבחירות לנשיא, הוא ציין שנאומו הוא על רקע המלחמה ברצועת עזה, הדורשת מאמצים מצד מצרים כדי למנוע את המשך המלחמה המאיימת על הביטחון הלאומי של מצרים בפרט ועל הסוגיה הפלסטינית בכלל. אלסיסי הוסיף כי ההתלכדות של תושבי מצרים בבחירות הייתה גם בבחינת מסר לעולם כולו לפיו הם מתנגדים למלחמה (אתר נשנאות מצרים, 18 בדצמבר 2023).
הליגה הערבית
  • אחמד אבו אלע’יט, מזכ”ל הליגה הערבית, אמר כי מטרת המלחמה של ישראל אינה השמדת חמאס אלא השמדת שטח הרצועה וחיסול אפשרות החיים בה לזמן ממושך. לדבריו, מנהיגי ישראל לא מסתירים מטרה זו, והם מצהירים כי בעתיד לא תהיה מדינה פלסטינית והפלסטינים לא יהיו ריבון באדמתם (חשבון X של אחמד אבו אלע’יט, 18 בדצמבר 2023).
סוריה
  • בשאר אלאסד, נשיא סוריה, הצהיר בישיבת מפלגת הבעת’ לקראת הבחירות, כי המלחמה ברצועת עזה ו”ההתנגדות” הוכיחו שטכנולוגיה חשובה יותר מנשק, שאידיאולוגיה חזקה יותר מאכזריות הטרור והפשע, שהתקפה היא אמצעי ההגנה הטוב ביותר ושהתרפסות בפני האויבים היא אינה אופציה אלא התאבדות. לדבריו, כיום רצועת עזה מגנה על פלסטין, פלסטין מגנה על סוריה ועל כל מדינות ערב, וההתנגדות הלבנונית מגנה על דרום לבנון, על כל לבנון, על סוריה ועל הערבים. הוא הוסיף כי מי שקובע את ההפסדים או הניצחונות הוא הצד הלוחם עצמו. הצבא הישראלי הוא אחד הצבאות החזקים בעולם, לפחות מבחינה טכנית ומבחינת הרס, ולוחמי התנגדות שמספרם לא עולה על כמה חטיבות נלחמים בצבא הישראלי תקפו אותו וזו כשלעצמה השפלה שאין שניה לה עבורו (סאנא, 18 בדצמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • עורך הדין הצרפתי ז’יל דובר (Gilles Devers)[4] אמר כי חקירת בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בנושא “הפשעים” שמבצעת ישראל ברצועת עזה “מתקדמת בכיוון הנכון”, וכי הצוות שהוקם על ידי התובע הכללי ממשיך בעבודתו וכבר נפגש פעמיים עם נציגי צוות המייצג קורבנות פלסטינים בפני בית הדין, שהגיש את התלונה נגד ישראל ב-9 בנובמבר 2023. הוא ציין כי לראשונה בתולדות בית הדין הפלילי הבינלאומי, מטפלים בתלונה ימים ספורים בלבד לאחר הקמת צוות החקירה. לדבריו, הצוות בו הוא חבר עושה כל מאמץ כדי לאסוף את מרב הראיות והעדויות הקשורות לפשעי רצח עם נגד האזרחים הפלסטינים. בתשובה לשאלה על איטיות ההליכים בזמן שישראל ממשיכה במעשי ה”טבח”, אמר דובר כי בית הדין הפלילי הבינלאומי עורך חקירות ארוכות טווח, במיוחד בעיתות מלחמה. הוא הלין על כך שאין עדיין מספיק תמיכה בתלונה שהוגשה נגד ישראל, וציין כי מדינות מערביות מסרבות לתמוך בתלונה ואילו מנהיגי העולם הערבי והאסלאמי מסתפקים עד כה במינימום פעילות (אתר העיתון האלג’יראי אלמסאא’, 18 בדצמבר 2023).
האיחוד האירופי
  • ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, ציין, כי יותר מידי תושבים נהרגו ברצועת עזה, וכי הם עדים ל”חוסר הבחנה מחריד” במבצע הצבאי של ישראל לאחר שהותקפו כנסיה, מנזר ומחסות עקורים ומאות תושבים מתו. לדבריו, זה חייב להיפסק ויש צורך בהפוגה הומניטרית בדחיפות )חשבון X של ג’וזף בורל, 18 בדצמבר 2023).

[1] להרחבה אודות פעילות החלפנות של חמאס ראו פרסום מרכז המידע מ-7 בנובמבר 2023 : ״כספי טרור: חברות חלפנות וחלפנים בשירות חמאס״.
[2] מהנדס תעופה תוניסאי שהצטרף לחמאס, ופיתח כלי טיס בלתי מאוישים עבור הזרוע הצבאית. חוסל בתוניסיה ב-15 בדצמבר 2016.
[3] להרחבה אודות הסקר ראו פרסום מרכז המידע מ-15 בדצמבר 2023:" ממצאי סקר דעת קהל מצביעים על שביעות רצון ביהודה שומרון מפעילות חמאס יותר מאשר ברצועת עזה"
[4] עורך הדין ז'יל דובר הוא חבר בלשכת עורכי הדין של ליון משנת 1985 ודוקטור למשפטים. ב-9 בנובמבר הוא הגיש עתירה למשרד התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי לכלול את "פשע השמדת העם" המתבצע בעזה בחקירה בנושא פלסטין שעורך ה-ICC.