מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-21 בינואר 2024, 13:00)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל במזרח ג'באליא (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024)

מחרטות שאותרו והושמדו בפעילות הכוחות (דובר צה

מחרטות שאותרו והושמדו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 20 בינואר 2024)

מטבח שאותר במנהרה (דובר צה

מטבח שאותר במנהרה (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)

תיעוד המנהרה והכלובים שנמצאו בה (דובר צה

תיעוד המנהרה והכלובים שנמצאו בה (דובר צה"ל, 21 בינואר 2042)

תושבים חוזרים לבתיהם באזור אלמע'אזי ואלזואידה ((ופא, 20 בינואר 2024)

תושבים חוזרים לבתיהם באזור אלמע'אזי ואלזואידה ((ופא, 20 בינואר 2024)

משלחת חמאס עם בוגדנוב (PALINFO, 19 בינואר 2024)

משלחת חמאס עם בוגדנוב (PALINFO, 19 בינואר 2024)

תיעוד תקיפות חיל האוויר באלעדיסה (חשבון X בלאל אלג'אבר, 19 בינואר 2024; חשבון X של אלסיד אבראהים – Mahdi, 20 בינואר 2024)

תיעוד תקיפות חיל האוויר באלעדיסה (חשבון X בלאל אלג'אבר, 19 בינואר 2024; חשבון X של אלסיד אבראהים – Mahdi, 20 בינואר 2024)

זירת התקיפה האווירית במרחב שממזרח לצור (חשבון X של Fouad Khreiss, 20 בינואר 2024)

זירת התקיפה האווירית במרחב שממזרח לצור (חשבון X של Fouad Khreiss, 20 בינואר 2024)

כניסת כוחות ביטחון ישראליים לחברון.

כניסת כוחות ביטחון ישראליים לחברון.

תיעוד אחד הבתים לאחר הריסתו בחברון (ופא, 21 בינואר 2024)

תיעוד אחד הבתים לאחר הריסתו בחברון (ופא, 21 בינואר 2024)

ההפגנה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 18 בינואר 2024)

ההפגנה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 18 בינואר 2024)

התהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: נמשכה לחימת כוחות צה”ל בכל הגזרות ברצועת עזה. בשכונת זייתון בעיר עזה השמידו הכוחות מפעלים וסדנאות לייצור אמצעי לחימה. באזור ח’אן יונס, שם מתמקדת הלחימה, איתרו הכוחות מנהרה שעל פי הממצאים שנמצאו במקום שהו בה חטופים ישראלים. בכירי חמאס מציינים בסיפוק כי בכל האזורים אותם פינה צה”ל, חזרו פעילי הזרוע הצבאית לפעול נגד כוחות צה”ל. גורמים בחמאס שבים ומכחישים קיומם של מגעים למשא ומתן להפסקת אש ולעסקת חטופים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 531 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: משלחת בכירי חמאס ביקרה ברוסיה ונועדה עם סגן שר החוץ הרוסי. חברי המשלחת הביעו את הערכתם כלפי הסיוע ההומניטרי של רוסיה וכלפי מאמציה הדיפלומטיים שהיא משקיעה. במפגש גם עלה נושא שלושה חטופים בידי חמאס שהם בעלי אזרחות רוסית.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות לביצוע 11 תקיפות נגד כוחות צה”ל בצפון ישראל. כוחות צה”ל השיבו בתקיפות מהאוויר ובירי ארטילרי. בתקיפה מהאוויר של מכונית סמוך לצור נהרגו שני בני אדם אחד מהם מפקד בחזבאללה.
  • סוריה: בתקיפה שבוצעה בשכונת אלמזה בדמשק, נהרגו חמישה פעילים במשמרות המהפכה האיראניים ביניהם בכיר במודיעין של כוח קדס וסגנו. איראן האשימה את ישראל במותם ואיימה בתגובה.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל השלימו 45 שעות פעילות סיכול בטול כרם. כמו כן פעלו הכוחות בחברון להריסת בתי שני מחבלים שביצעו פיגוע בירושלים בו נהרג חייל צה”ל. בראמאללה נערכו הפגנות הזדהות עם רצועת עזה.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמי בעיראק ביצעה תקיפה נרחבת נגד בסיס אמריקאי בעין אלאסד בעיראק. דווח, כי הייתה זו התקיפה העוצמתית ביותר שהתרחשה מאז תחילת התקיפות נגד בסיסים אמריקאיים באזור. החות’ים בתימן תקפו ספינה בבעלות אמריקאית. כוחות צבא אמריקאים תקפו טיל נגד ספינות של החות’ים שהיה מוכן לשיגור.
  • האיחוד האירופאי: פרלמנט האיחוד האירופי קיבל הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש קבועה ברצועת עזה ולשחרור כל החטופים. המועצה האירופית של האיחוד הודיעה על הטלת סנקציות על שישה אנשים המקושרים לחמאס ולג’האד האסלאמי בפלסטין .
  • חצי האי סיני: דובר מטעם גדוד אלפארוק, שהכריז על הקמתו ב-17 בינואר 2024, ציין בסרטון חדש שפורסם, כי פעילי הארגון ביצעו סדרת פיגועים נגד חיילי צה”ל וגרמו למותם ופציעתם של רבים.
הזירה הדרומית
  • כוחות צה”ל המשיכו לפעול בשטח רצועת עזה בתיאום עם כוחות חיל האוויר, שביצעו תקיפות מדויקות בהכוונת הלוחמים בשטח. לוחמי זרוע הים סייעו לכוחות המתמרנים ותקפו יעדים מהים (דובר צה”ל, 19 בינואר 2024). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מוקדי הלחימה המרכזיים ביניהם: בצפון הרצועה, צפון ומזרח מחנה הפליטים ג’באליא , מערב העיר עזה שם צה”ל תקף את בניני המודיעין הכללי, מתחם אנצאר, נמל עזה, ומחנה הפליטים אלשאטי, מחנה הפליטים אלבריג’ במרכז הרצועה; שכונת אלאמל במערב ח’אן יונס בית החולים נאצר, במרכז העיר ומזרחה (מען, 21 בינואר 2024).
כתבת ערוץ אלג'זירה מסבירה על מצב הלחימה באזור ג'באליא ושכונות אלתפאח ואלדרג' בעזה (מימין) ועל הלחימה באזור אלקרארה (מזרחית לח'אן יונס) והעיר ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 20 בינואר 2024)     כתבת ערוץ אלג'זירה מסבירה על מצב הלחימה באזור ג'באליא ושכונות אלתפאח ואלדרג' בעזה (מימין) ועל הלחימה באזור אלקרארה (מזרחית לח'אן יונס) והעיר ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 20 בינואר 2024)
כתבת ערוץ אלג’זירה מסבירה על מצב הלחימה באזור ג’באליא ושכונות אלתפאח ואלדרג’ בעזה (מימין) ועל הלחימה באזור אלקרארה (מזרחית לח’אן יונס) והעיר ח’אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 20 בינואר 2024)
  • צפון הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול נגד חוליות מחבלים בשטח, ביניהן חוליות נ”ט. במהלך הפעילות איתרו הכוחות מספר משגרים מהם בוצע ירי לשטח ישראל. כוח הנדסה השמיד את המשגרים (דובר צה”ל, 20 בינואר 2024). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על חידוש חילופי האש במזרח ג’באליא (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מתעד מעוטף עזה את תקיפות צה"ל באזור ג'באליא (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 21 בינואר 2024).     תקיפת צה"ל במזרח ג'באליא (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024)
מימין: כתב ערוץ אלג’זירה מתעד מעוטף עזה את תקיפות צה”ל באזור ג’באליא (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 21 בינואר 2024). משמאל: תקיפת צה”ל במזרח ג’באליא (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024)
  • העיר עזה: לוחמי צה”ל, שפעלו בהכוונה מודיעינית, השמידו סדנאות לייצור אמצעי לחימה ברצועת עזה בשכונת זייתון (דרום העיר עזה). בסריקות איתרו והשמידו הלוחמים עשרות מחרטות לייצור רקטות ואמצעי לחימה, אמצעים לייצור דלק רקטי, ראשי קרב, בורות שיגור וחומרי נפץ. כמו כן נמצאה כמות גדולה של חומרי גלם שמספיקים לייצור של כ-800 רקטות (דובר צה”ל, 20 בינואר 2024). הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי פעיליה פוצצו פיר של מנהרה על כוח צה”לי במזרח שכונת אלתפאח בעיר עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 19 בינואר 2024).
  מחרטות שאותרו והושמדו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 20 בינואר 2024)
מחרטות שאותרו והושמדו בפעילות הכוחות (דובר צה”ל, 20 בינואר 2024)
חילופי אש בין כוחות צה"ל לאנשי ההתנגדות באזור אנצאר, דרום-מזרח העיר עזה
 (חשבון X של שהאב, 20 בינואר 2024)
חילופי אש בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות באזור אנצאר, דרום-מזרח העיר עזה
(חשבון X של שהאב, 20 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל חשפו והשמידו את לב תעשיית ייצור אמצעי הלחימה של חמאס שהייתה ממוקמת בסמוך לציר צאלח אלדין (הציר המרכזי החוצה את רצועת עזה). המתחם כלל מפעלים ומחרטות, עיליים ותת-קרקעיים שסיפקו תחמושת ואמצעי לחימה לפעילי חמאס (דובר צה”ל, 18 בינואר 2024).
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל פעלו בימים האחרונים נגד הגדוד המזרחי של חטיבת ח’אן יונס של הזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת הפעילות נתקלו הכוחות בחוליות מחבלים, ניהלו מולם קרבות והרגו רבים מהם. הלוחמים סרקו מרחב לחימה מרכזי של מחבלי החמאס, נטרלו תוואי מנהרות, השמידו פירים התקפיים, איתרו וסיכלו עמדות תצפית (דובר צה”ל, 20 בינואר 2024). כמו כן פשטו הכוחות על מוצב צבאי של חמאס, ששימש כמחנה אימונים של חטיבת ח’אן יונס והיווה מקום מפגש של בכירי חמאס. במרחב איתרו הלוחמים פירי מנהרות, עשרות משגרי רקטות, אמצעי לחימה ומתקן ובו היו דגמים של כלי רכב משוריינים של צה”ל (דובר צה”ל, 19 בינואר 2024). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על חילופי אש כבדים סמוך לבית החולים נאצר (חשבוןX של שהאב, 21 בינואר 2024). כתב ערוץ אלע’ד ברפיח דיווח על פעילות כלי טיס של חיל האוויר בשמי רפיח (ערוץ אלע’ד, 21 בינואר 2024).
 פיר מנהרה שאותר במרחב     מתחם האימונים של חמאס (דובר צה"ל, 19 בינואר 2024)
מימין: פיר מנהרה שאותר במרחב. משמאל: מתחם האימונים של חמאס (דובר צה”ל, 19 בינואר 2024)
  • זרוע הים: כוחות זרוע הים המשיכו לסייע לכוחות הפועלים בשטח. ב-21 בינואר 2024, בשעות הלילה, כוחות זרוע הים זיהו מבנה בו ארבו מחבלים לכוחות, הכוחות תקפו את המחבלים והסירו את האיום (אתר צה”ל, 21 בינואר 2024).
תקיפת מחבלים שארבו לכוחות על ידי כוחות זרוע הים (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)    תקיפת מחבלים שארבו לכוחות על ידי כוחות זרוע הים (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
תקיפת מחבלים שארבו לכוחות על ידי כוחות זרוע הים (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
המערכה בראיית הפלסטינים
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם ממשיכים להגן על העם הפלסטיני, וכי אמצעי הלחימה שלהם מיוצרים על-ידם ויש ברשותם שפע של אמצעי לחימה. הוא הדגיש כי אין ולו אזור אחד ברצועת עזה שבו צה”ל הצליח לחסל את ההתנגדות, וכי היכולת שלהם להמשיך בלחימה גבוהה מיכולתו של צה”ל (אתר ספוטניק בערבית, 20 בינואר 2024).
  • מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס, אמר כי המציאות טופחת על פניו של נתניהו שכן, בצפון הרצועה, שישראל טענה כי נותרו בה רק לוחמים מעטים, צה”ל סופג אבדות כל אימת שהוא מתקרב לאזורים אלה. ישראל גם לא הצליחה, לדבריו, לשחרר איש מהחטופים ללא הסכם. לגבי העברת התרופות לחטופים ציין כי הדבר נתון בידי הזרוע הצבאית אך הוא לא אישר שהתרופות אכן הגיעו לחטופים. בתגובה לדברי שר הבטחון יואב גלנט לפיהם חמאס איבדה את השליטה על חלקים מרצועת עזה. ענה כי חמאס ממשיכה למלא את תפקידיה גם בזמן המלחמה. בשל הנסיבות הביטחוניות מנגנוני הממשל והמשרדים, וכן ההתנגדות, ממשיכים לנהל את הפן האזרחי ככל האפשר. הוא ציין שצה”ל נתקל בהתנגדות, מטענים וטילי נ”ט, בכל מקום אליו הוא פונה. הוא ציין שבצפון הרצועה הם שיקמו את כוחותיהם ומבססים את שליטתם, וצה”ל עד לכך כאשר הוא נתקל בהתנגדות בכל מקום שבו הוא מבצע פשיטות (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 18 בינואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר בתגובה לדברי ראש ממשלת ישראל לפיהם ישראל תשלוט מבחינה ביטחונית על רצועת עזה לאחר המלחמה, כי מדובר בהצהרות פופוליסטיות, ובשטח, ישראל לא הצליחה עדיין להשיג אף אחת ממטרותיה, היא נמצאת במצוקה, ו”ההתנגדות” היא זו ששולטת בשטח והמורל שלה גבוה. הוא נשאל האם גם ההתנגדות במצוקה לאור הימשכות הלחימה. אלהנדי ענה כי ל”התנגדות” יש יכולות והיא הודיעה כי היא מוכנה להמשיך בלחימה בקצב הזה לפרק זמן ארוך. אלהנדי שב ואמר כי מצבה של ההתנגדות טוב והמורל שלה גבוה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 20 בינואר 2024).
שיגור רקטות
  • בימים האחרונים בוצע שיגור ספוראדי של רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה. מספר ארגונים קיבלו אחריות על השיגורים:
    • הזרוע הצבאית של חמאס הודיע כי פעיליה שיגרו מטח רקטות לעבר מוצב כיסופים (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 18 בינואר 2024).
    • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה כי פעיליה שיגרו בשעה 21:00 (במקור: 21:00 של בהאא’ השעה שבה נהג הג’האד האסלאמי תחת פיקודו של בהאא’ אבו אלעטא לשגר רקטות) מטחי רקטות לעבר יישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 18 בינואר 2024).
    • גדודי אלמג’אהדין (הזרוע הצבאית של ארגון המג’אהידין, שהתפצל מגדודי חללי אלאקא), הודיעו כי שיגרו מטח רקטות לעבר קיבוץ נחל עוז (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 19 בינואר 2024). ב-21 בינואר 2024 הודיעו כי שיגרו מטח רקטות יחד עם גדודי חללי אלאקצא/ חטיבת אלעאמודי לעבר קיבוץ נחל עוז (ערוץ הטלגרם של “גדודי אלמג’אהדין”, 21 בינואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 531 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 199 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים
  •  כוחות צה”ל פשטו על מנהרה תת קרקעית בח’אן יונס שפתחה היה ממוקם בבית פעיל חמאס בח’אן יונס. אורך המנהרה כ-830 מטרים ועומקה כעשרים מטרים. הכניסה למנהרה הייתה ממולכדת, ובתוכה היו מכשולים רבים, מטענים, דלתות הזזה ודלתות הדף. בחקירת המנהרה התגלו חלל מרכזי בו הוחזקו חטופים וחמישה תאי כליאה מסורגים. הכוחות איתרו ממצאים שהעידו על שהיית חטופים במקום. כמו כן נמצאו במקום ממצאים מודיעיניים ואמצעי לחימה של חמאס. על פי עדויות, במנהרה שהו כעשרים חטופים בזמנים שונים. חלקם שוחררו וחלקם עדיין מוחזקים ברצועת עזה. בסיום החקירה, השמידו הכוחות את המנהרה (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024).
חלק מתוואי המנהרה בה הוחזקו חטופים.     מטבח שאותר במנהרה (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
מימין: חלק מתוואי המנהרה בה הוחזקו חטופים.
משמאל: מטבח שאותר במנהרה (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
תיעוד המנהרה והכלובים שנמצאו בה (דובר צה"ל, 21 בינואר 2042)     תיעוד המנהרה והכלובים שנמצאו בה (דובר צה"ל, 21 בינואר 2042)
תיעוד המנהרה והכלובים שנמצאו בה (דובר צה”ל, 21 בינואר 2042)
ציורים שאותרו במנהרה שציירה ילדה שהייתה חטופה במנהרה.     בגדי נשים וילדים שאותרו במנהרה (גובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
מימין: ציורים שאותרו במנהרה שציירה ילדה שהייתה חטופה במנהרה. משמאל: בגדי נשים וילדים שאותרו במנהרה (גובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
  • חמאס פרסמה כי היא דוחה את הראיונות שהעניקו השבויים המשוחררים ברשת CNN בהם נטען כי הם הוחזקו בחדרי בית החולים הממשלתי נאצר בח’אן יונס. לדבריהם, מדובר בהמשך השקרים של ישראל שנועדו להצדיק את השמדת כלל בתי החולים ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 18 בינואר 2024).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם לא רוצים להשאיר את החטופים בידיהם אלא רוצים להגיע לעסקה שתענה על ציפיות הפלסטינים. לדבריו, בסופו של דבר, ישראל תיאלץ לעשות עמם עסקה (RIA Novosti, 20 בינואר 2024).
  • בפגישה שערכו סאמי אבו זהרי, ראש המחלקה המדינית של חמאס ב”חוץ”, ויוסף חמדאן, סגן ראש מחלקת צפון אפריקה במשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים בחמאס, עם הנהגת מפלגת העובדים (חזב אלעמאל. מפלגה בעלת אוריינטציה קומוניסטית) בתוניסיה אמר אבו זהרי, כי לאחר למעלה משלושה חודשים המערכה הצליחה להשיג את מטרותיה, לנפץ את תדמיתה של ישראל ואף לגרום לה לזעזוע של ממש, וכי האירועים כיום משקפים את מידת הבלבול בשורות ישראל למרות ניסיונותיה לחסל את ההתנגדות ולהחזיר את החטופים. הוא ציין שבידיהם יש עדיין חטופים מקרב חיילי צה”ל, והם לא ישוחררו ללא מחיר אמיתי ותמורת שחרור האסירים הפלסטינים. באשר לפתיחת משא ומתן בתיווך מדינות ערביות, אבו זהרי הכחיש זאת והדגיש כי ישראל היא זו שמקדמת את הדיווחים הללו בכלי התקשורת, וכי הם לא יפתחו במשא ומתן אלא רק לאחר הפסקת התוקפנות נגד העם הפלסטיני. באותו הקשר הדגיש אבו זהרי, כי ההתנגדות בשטח מסוגלת להמשיך והיא מנהלת את המערכה בכוח. יוסף חמדאן טען כי להתנגדות יש כלי נשק שלא נעשה בהם שימוש בשטח עד היום, ויש פעילים בהתנגדות שמחכים לתורם להשתתף במערכה בשטח (אתר צות אלשעב, 19 בינואר 2024).
  • מחפוט’ אלמנור, האחראי על הקשרים הלבנוניים בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי “ההתנגדות” דבקה בעמדותיה ודבקה בדרישות הקשורות לנושא החטפים, כי היום יש ברשותה קלף חזק, קלף החטופים הישראליים. לדבריו, בימים האחרונים הוצגו הצעות אמריקניות באמצעות המצריים, הקטרים ​​ואחרים, והיו משלחות רבות ומסרים רבים, אבל עמדתם נותרה בעינה שכן לא ניתן לדבר על החטופים לפני הפסקת התוקפנות, נסיגה ישראלית מוחלטת מרצועת עזה, והתחייבות לשיקום הרצועה. הוא הדגיש כי כאשר מדברים על החטופים פירושם כולם תמורת כולם, כולל אלה שנעצרו בתקופת המלחמה ביהודה ושומרון וברצועת עזה (סוכנות מהר בערבית, 18 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן נכון ל-21 בינואר 2024 שעה 10:30) כי מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה נהרגו 25,105 פלסטינים ונפצעו 62,681 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 21 בינואר 2024).
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה הודיעה על מותו של ואא’ל רג’ב אבו פנונה (אבו עמאד) מנכ”ל ערוץ אלקדס אליום, המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, שנהרג בתקיפה בעיר עזה. צוין, כי זהו העיתונאי ה-119 שנהרג במלחמה (חשבון X של רדיו צות אלאקצא, 18 בינואר 2024; ערבי21, 18 בינואר 2024). דווח כי אבו פנונה נחשב לאחד מבכירי אנשי התקשורת העובדים עם הג’האד האסלאמי, והוא ניהל את ערוץ הלוויין פלסטין היום, רדיו צות אלקדס, וההסברה הצבאית של הזרוע הצבאית של הארגון. אבו פנונה הוא אסיר משוחרר שישב שנים רבות בבתי כלא בישראל (אתר אלבואבה, 18 בינואר 2024). דובר צה”ל ציין כי הוא היה אחראי, בין השאר, לפרסום סרטוני תעמולה של הארגון והפצת תיעוד של החטופים כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית שמנהל הארגון (דובר צה”ל, 19 בינואר 2024).
ואא'ל אבו פנונה (ערבי21, 18 בינואר 2024)
ואא’ל אבו פנונה (ערבי21, 18 בינואר 2024)
  • גדודי חללי אלאקצא/חוליות אימן ג’ודה הודיעו על מותם של נצ’אל ח’אלד אלדקס וחסן אימן אלדריוי, פעילי ההסברה המרכזית בחטיבת צפון הרצועה (ערוץ הטלגרם @AymanGouda של גדודי חללי אלאקצא, 15 בינואר 2024). כמו כן הודיעו על מותו של אסמאעיל כמאל אלצ’אבוס, פעיל יחידת הרקטות בחטיבת צפון הרצועה ועל מותם של ממדוח עזאת אבו רכבה ועבדאללה רא’פת אבו נאמוס, פעילים בחטיבת צפון הרצועה (ערוץ הטלגרם @AymanGouda של גדודי חללי אלאקצא, 18 בינואר 2024).
  • גדודי חללי אלאקצא הודיעו על מותו של נצ’אל כלוב, מפקד שטח, בעת ביצוע משימות לחימה בציר אלשיח’ רצ’ואן לפני מספר שבועות (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 16 בינואר 2024).
  • גדודי אלמג’אהדין הודיעו על מותו של מחמוד כפינה (אבו אלהנוד), מפקד חטיבת מחוז המרכז של ההתארגנות, שנהרג בתקיפה במחנה הפליטים אלבריג’ (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 16 בינואר 2024). כמו כן דיווחו על מותו של נזיה יוסף עטוה אבו דראז, מפקד בשטח, בתקיפה באזור עבסאן במזרח ח’אן יונס (ערוץ הטלגרם של “גדודי אלמג’אהדין, 19 בינואר 2024).
  • בנוגע להרוגים מקרב הזרוע הצבאית של חמאס ולטענות הישראליות כי נהרגו 75% מפעילי חמאס, אמר מוסא אבו מרזוק כי ישראל משקרת כתמיד ומפריזה במספר הרוגי חמאס כדי להראות שהיא משיגה ניצחון וכדי לשקם את תדמית צה”ל. הוא ציין שהם אינם מודיעים במהלך המערכה על מספרם ושמותיהם של פעילי התנועה שנהרגו משתי סיבות עיקריות: לבלבל את תכניות הלחימה של ישראל וכהגנה על חיי משפחות ההרוגים, משום שצה”ל תוקף את משפחות הלוחמים כדי לנקום בהם. לדבריו, הם יכריזו על שמות ההרוגים לאחר סיום המערכה, אולם, בכל מקרה, המספרים הישראלים מוגזמים מאוד, והם קטנים בהרבה (אתר ספוטניק בערבית, 20 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • חברת התקשורת הפלסטינית פאלטל הודיעה על חזרה הדרגתית של שירותי התקשורת במספר אזורים ברצועה (חשבון X של רשת פאלטל, 19 בינואר 2024).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על חזרת תושבים לבתיהם באלזואידה ובמחנות הפליטים אלמע’אזי ואלנציראת, במרכז הרצועה, לאחר יציאת כוחות צה”ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 18, 20 בינואר 2024).
תושבים חוזרים לבתיהם באזור אלמע'אזי ואלזואידה ((ופא, 20 בינואר 2024)     תושבים חוזרים לבתיהם באזור אלמע'אזי ואלזואידה ((ופא, 20 בינואר 2024)
תושבים חוזרים לבתיהם באזור אלמע’אזי ואלזואידה ((ופא, 20 בינואר 2024)
  • רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה מפי “גורם פלסטיני” כי הרשות מוכנה לשלוט על הרצועה בתנאי שהיא תעבור שיקום. לדבריו, הרשות לא מתנגדת לנוכחותו של גוף ערבי ובינלאומי שיפקח על שיקום הרצועה. הגורם גם מסר כי מתקיים תיאום פלסטיני-מצרי-ישראלי בנוגע להסדרת פעילות המעברים ברצועה בעתיד וכי הם משוחחים על פתיחת מעבר כרם שלום למעבר בני אדם וסחורות ועל סגירת מעבר רפיח (רשת סקיי ניוז בערבית, 19 בינואר 2024).
אונר”א
  • פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, מסר כי הוא החליט לערוך בדיקה עצמאית באמצעות צד שלישי שתחל בהקדם האפשרי כדי לבדוק את טענות ישראל בנוגע לשימוש שעושים חמאס וארגונים נוספים במתקני הסוכנות במלחמה הנוכחית. הוא ציין כי גם הטענה כי חמאס משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים, תיבדק (אלשרק אלאוסט, 20 בינואר 2024).
ביקור משלחת חמאס ברוסיה
  • משלחת הנהגת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק יו”ר המשרד לקשרים בינלאומיים, באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ביקרה ברוסיה. חברי המשלחת נועדו עם מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי והשליח המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון. שני הצדדים ערכו התייעצויות מדיניות לגבי הדרכים להגיע להפסקת אש, והבהרת עמדת חמאס ומדיניותה בכל הנוגע לסוגיית החטופים. חברי המשלחת הביעו את הערכתם כלפי הסיוע ההומניטרי של רוסיה וכלפי מאמציה הדיפלומטיים שהיא משקיעה. בוגדנוב הביע את עמדת רוסיה התומכת בזכויות העם הפלסטיני ואת מאמציה מול הגורמים הרלוונטיים להגיע להפסקת אש (אתר ספוטניק בערבית, 19 בינואר 2024). משרד החוץ הרוסי מסר כי הם הדגישו בפגישה את הצורך לשחרר במהירות את האזרחים שנתפסו במתקפת ה-7 באוקטובר 2023, ביניהם שלושה אזרחים רוסים (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ הרוסי, 19 בינואר 2024).
משלחת חמאס עם בוגדנוב (PALINFO, 19 בינואר 2024)
משלחת חמאס עם בוגדנוב (PALINFO, 19 בינואר 2024)
  • משלחת חמאס נועדה גם עם כאט’ם ג’לאלי, שגריר איראן במוסקבה. השגריר האיראני שיבח את “ההתנגדות” של תושבי רצועת עזה והדגיש את המשך התמיכה של איראן בעם הפלסטיני וב”תנועת ההתנגדות” ואת אחריות הקהילה הבינלאומית ומועצת הביטחון של האו”ם לעצור את “פשעי המשטר הציוני” ולסייע לתושבי רצועת עזה (איסנ”א, 21 בינואר 2024). 
  • בתשובה לשאלה האם חמאס תיענה למאמצים הרוסיים להביא לשחרור שלושת אזרחיה המוחזקים ברצועה השיב מוסא אבו מרזוק כי הם החליטו שלא יהיו דיבורים על החטופים שבידי חמאס אלא רק לאחר הפסקת האש, וכי הרוסים הבינו זאת. אבו מרזוק ציין, כי הוא בדק פרטים אודות החטופים הרוסים ומדובר באנשי בטחון שעובדים בצה”ל או מאבטחים בישובים, והם חיילים. אבו מרזוק ציין את הבעייתיות הכרוכה בכך שרוב הישראלים מחזיקים באזרחות כפולה, ולכן לא מדובר רק בשלושת בעלי האזרחות הרוסית, שחמאס התבקשה לספק מידע אודותיהם או לשחררם, אלא ישנם גם שישה חטופים בעלי אזרחות צרפתית, אמריקאים, וכך גם לדרום אפריקה, לסין יש חטוף, ולאיטליה היו שניים. לטענתו לחלק מהחיילים שנשבו הונפקו אזרחויות ודרכונים זרים לאחר שנחטפו, כדי לערב את המדינות הזרות בבקשות לשחררם. אבו מרזוק הדגיש כי הם חטפו ישראלים ולא בעלי אזרחויות זרות. לגבי השפעת עמדת חמאס על שיתוף הפעולה שלה עם הגורמים הרוסיים להכניס סיוע לרצועה ולמצוא מוצא למשבר ברצועה, אמר אבו מרזוק כי הדבר לא השפיע ולא ישפיע. לדבריו, קיימת הנחיה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לכל הרפובליקות והמחוזות ברוסיה להעניק סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ואין לכך כל קשר לנושא החטופים (אתר רוסיה אליום, 19 בינואר 2024).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לשיחת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם הנשיא ביידן ומסר כי ביידן הוא שותף מלא במלחמת רצח העם וכי האנשים הללו רוצים לבחור עבור העם הפלסטיני את סוג המדינה המתאים לו (ערוץ הטלגרם של עזת אלרשק, 20 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול ישראל. בין 21-18 בינואר 2024 (מתאריך 18 בינואר 2024 בשעה 13:00 ועד 21 בינואר 2024) קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 11 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות ורקטות ברכאן ( בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג)) ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 20-18 בינואר 2024).
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בתגובה לתקיפות חזבאללה תשתית טרור ועמדת שיגור של חזבאללה בדרום לבנון ביניהם באזור עיתרון חולא ואלעדיסה ובאזור הר דב (דובר צה”ל, 19, 20 בינואר 2024).
תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה.      תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה 
(דובר צה"ל, 20 בינואר 2024)
מימין: תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה. משמאל: תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (דובר צה”ל, 20 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר באלעדיסה
 (חשבון X בלאל אלג'אבר, 19 בינואר 2024; חשבון X של אלסיד אבראהים – Mahdi, 20 בינואר 2024)
     תיעוד תקיפות חיל האוויר באלעדיסה
 (חשבון X בלאל אלג'אבר, 19 בינואר 2024; חשבון X של אלסיד אבראהים – Mahdi, 20 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר באלעדיסה
(חשבון X בלאל אלג’אבר, 19 בינואר 2024; חשבון X של אלסיד אבראהים – Mahdi, 20 בינואר 2024)

תיעוד ירי ארטילרי בחולא (חשבון X של עלי שעיב, 21 בינואר 2024)
      
תיעוד ירי ארטילרי בחולא (חשבון X של עלי שעיב, 21 בינואר 2024)
תיעוד ירי ארטילרי בחולא (חשבון X של עלי שעיב, 21 בינואר 2024)
תקיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש
  • ב-20 בינואר 2024 בוצעה תקיפה מהאוויר, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, נגד כלי רכב שנסע על ציר אלברג’– אלבאזוריה, שממזרח לצור. שני בני אדם נהרגו (אלאח’באר, 20 בינואר 2024). דווח כי אחד ההרוגים הינו עלי מחמד חדרג’, מפקד בענף פלסטין של כוח קדס בלבנון (אלערביה, 20 בינואר 2024). חזבאללה הודיע על מותו של עלי מחמד חדרג’, המכונה עבאס, מאלבאזוריה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 20 בינואר 2024).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה הספידה את הלוחם בהתנגדות האסלאמית בלבנון, המהנדס עלי מחמד חדרג’ “עבאס”, ושיבחה את תפקידו ותרומתו בסיוע להתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 21 בינואר 2024).
זירת התקיפה האווירית במרחב שממזרח לצור (חשבון X של Fouad Khreiss, 20 בינואר 2024)        עלי מחמד חדרג' (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 20 בינואר 2024)
מימין: זירת התקיפה האווירית במרחב שממזרח לצור (חשבון X של Fouad Khreiss, 20 בינואר 2024).
משמאל: עלי מחמד חדרג’ (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 20 בינואר 2024)
  • ההרוג השני הוא מחמד באקר דיאב, דווח כי הוא אחד מהאנשים המובילים בתחום הטכנולוגי בלבנון. הוא שימש במספר תפקידים בכירים בתחום התקשורת הדיגיטלית ביניהם מנכ”ל בחברת Tecomsa, נשיא חברת MD, חבר בDGTN-, רשת הטרנספורמציה הדיגיטלית של לבנון, חבר בוועדת האינפורמטיקה המקצועית PCA, חבר באיחוד האינפורמטיקה והתקשורת הלבנונית ALMA, חבר בוועדה הכללית של האיחוד הערבי לאינטרנט ותקשורת ARISPA, תומך בחדשנות ויזמות בלבנון, ומשתתף במשלחות לבנוניות טכנולוגיות לכנסים ותערוכות ברחבי העולם (ערוץ הטלגרם בנת ג’ביל ניוז, 20 בינואר 2024).
מחמד באקר דיאב (ערוץ הטלגרם בנת ג'ביל ניוז, 20 בינואר 2024)
מחמד באקר דיאב (ערוץ הטלגרם בנת ג’ביל ניוז, 20 בינואר 2024)

חזבאללה

  • חזבאללה פרסם הודעת גינוי להחלטת ארה”ב לכלול את החות’ים ברשימת ארגוני הטרור וטען כי ההחלטה היא המשך התוקפנות של ארה”ב נגד תימן בשנים האחרונות. לדברי חזבאללה זהו אבסורד שארה”ב תוקפת את תימן ואז מכריזה על המותקף כעל ארגון טרור. עוד צוין כי בחזבאללה מאמינים שהחלטה זו לא תערער את נחישות העם התימני ואת תפקידו היעיל בהסרת המצור על רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 בינואר 2024).
  • באגרת ששלח חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, לפורום “עזה סמל ההתנגדות” הבינלאומי אשר נערך בטהראן, ואשר הוקראה בפני באי הפורום על ידי נציג חזבאללה באיראן, נאמר כי העימות של חזבאללה עם ישראל הוא לא עימות יום יומיים, אלא הוא עימות מתמשך וכי ההימור על המוסדות הבינלאומיים לטיפול באירוע הוא הימור כושל. עוד ציין, כי ההתנגדות האסלאמית בלבנון מאשרת את מחויבותה להישאר בעמדת התמיכה ברצועת עזה עד לניצחון ( אלמנאר, 20 בינואר 2024).
  • נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, אמר כי חזבאללה לא מתייחס לאיומים הישראליים נגד לבנון אשר לא מקדמים, לא מעכבים ולא מעסיקים אותם כלל. לדבריו, כאשר ישראל תחליט להרחיב את התוקפנות היא תקבל את התשובה באמצעות פעולה תקיפה, וכאשר היא תישאר בדרך הנוכחית הם יישארו בדרך הזו. הוא ציין כי על ישראל לדעת שמוכנות חזבאללה היא גבוהה מאוד ומי שמבקש ממנה להפסיק את פעולותיה בדרום לבנון עליו לפעול קודם כל לעצירת התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה. הוא הדגיש כי ניתן להשיג יציבות בלבנון ובאזור רק באמצעות הפסקת התוקפנות על הרצועה לחלוטין ( אלנשרה , 19 בינואר 2024).
  • בהתבטאות נוספת אמר נעים קאסם, כי פעילות הארגון בדרום לבנון היא “פעולה הגנתית”. לדבריו, אם הם ימתינו שישראל תסיים ברצועת עזה, השלב הבא יהיה נגדם בלבנון, ולאחר מכן נגד סוריה, עיראק, מצרים ומדינות נוספות, לכן עדיף להם לתת תמיכה מוקדמת כדי למנוע מישראל להשיג את מטרותיה (חשבון X של נעים קאסם, 20 בינואר 2024).
  • מחמד רעד, ראש סיעת חזבאללה בפרלמנט, מסר בטקס זיכרון שנערך באלצרפנד, שבדרום לבנון, כי ישראל לא מוכנה למלחמה מול מה שהם מכינים לה . לדבריו, ישראל נאלצה לסגת מכיוון שהיא התמודדה עם כוח ההתנגדות, אשר היא לא ציפתה לו (אלנשרה, 19 בינואר 2024).
סוריה
  • מקור צבאי סורי הודיע, כי ב-20 בינואר 2024 בשעה 10:20 בוצעה תקיפה אווירית מכיוון רמת הגולן לעבר מבנה בשכונת אלמזה בדמשק. חלק מהטילים יורטו, אך המבנה הושמד לחלוטין. צוין כי מספר אזרחים נהרגו או נפצעו (סאנא, 20 בינואר 2024). בדיווח נוסף עלה כי התקיפה בוצעה נגד מבנה בן ארבע קומות וכי לפחות חמישה בני אדם, שהשתתפו בפגישה של מפקדים המקורבים לאיראן שהתקיימה שם, נהרגו והמבנה הושמד לחלוטין. צוין, כי זו שכונה ביטחונית, בה מתגוררים מפקדים במשמרות המהפכה האיראניים ומפקדים פלסטינים המקורבים לאיראן (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 בינואר 2024).
  • מאוחר יותר אישרה איראן כי בכיר במודיעין של כוח קדס וסגנו נהרגו בתקיפה בדמשק. צוין, כי שמו של אחד ההרוגים הינו יוסף אמידזאדה, אך לא ציינה את תפקידו (סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית SNN, 20 בינואר 2024). בהקשר לכך, דווח כי אמידזאדה, המכונה חאג’ צאדק, אחראי המודיעין של כוח קדס. בנוסף לכך, נהרג אבו מנתט’ר, מפקד במיליציה עיראקית הנאמנה לאיראן, שהשתתף בפגישה שנערכה (סקאי ניוז; אלערביה, 20 בינואר 2024).
ענן עשן מתמר מאזור התקיפה (חשבון X של Arab-Military, 20 בינואר 2024).     הריסות המבנה שהותקף (חשבון X של Muhammed Yame, 20 בינואר 2024)
מימין: ענן עשן מתמר מאזור התקיפה (חשבון X של Arab-Military, 20 בינואר 2024). משמאל: הריסות המבנה שהותקף (חשבון X של Muhammed Yame, 20 בינואר 2024)
יוסף אמידזאדה, המכונה ח'אג' צאדק.      חמשת ההרוגים (ערוץ הטלגרם IRNA, 20 בינואר 2024)
מימין: יוסף אמידזאדה, המכונה ח’אג’ צאדק.
משמאל: חמשת ההרוגים (ערוץ הטלגרם IRNA, 20 בינואר 2024)
  • משמרות המהפכה הודיעו על מותם של חמישה “יועצים צבאיים” איראנים בתקיפת חיל האוויר בשכונת אלמזה בדמשק. בהודעה נמסרו שמותיהם של חמשת ההרוגים: חג’תאללה אמידואר (Hojjatollah Omidvar), עלי אקאזאדה (Ali Aghazadeh), חסין מחמדי (Hossein Mohammadi), סעיד כרימי (Saeed Karimi) ומחמד אמין צמדי (Mohammad Amin Samadi) (תסנים, 20 בינואר 2024). התקשורת האיראנית דיווחה, כי בתקיפה נהרגו מפקד יחידת המודיעין של כוח קדס, חאג’ צאדק אמידזאדה (Hajj Sadegh Omidzadeh) וסגנו, חאג’ ע’לאם (Hajj Gholam) (SNN, 20 בינואר 2024).
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, גינה את הריגת חמשת הקצינים ממשמרות המהפכה בסוריה. בהודעה שפרסם נכתב, כי המשך “פעולות טרור” אלה מעיד על כישלונו הגובר של “המשטר הציוני” בהשגת מטרותיו ועל חוסר האונים שלו אל מול “לוחמי חזית ההתנגדות”. הוא הדגיש, כי הפעולה לא תישאר ללא מענה מצד איראן (אירנ”א, 20 בינואר 2024).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, ציין בציוץ בחשבון ה-X שלו (20 בינואר 2024) כי פעילות “היועצים הצבאיים” של איראן בלחימה בטרור ובהבטחת ביטחון האזור תימשך בעוצמה וכי לא ניתן לפצות על “תבוסת הציונים” אל מול רצונם של תושבי רצועת עזה בפעולות טרור מעין אלה. 
  • חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אסמאעיל כות’רי (Esmail Kowsari), התייחס למותם של הקצינים האיראנים ואמר, כי על ישראל לצפות לתגובה חריפה בזמן ובמקום שייקבעו על ידי איראן וכי ידיה של איראן מגיעות אפילו לתל אביב ומעבר לכך. בריאיון לאתר חדשות איראני אמר כות’רי, כי התקיפה הישראלית בסוריה מצביעה על כך, שתקיפת משמרות המהפכה כנגד “מטה המוסד” בארביל שבצפון עיראק היתה יעילה והסבה אבדות לישראל (didbaniran.ir, 20 בינואר 2024). 
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, גינה את הריגתם של קציני כוח קדס בסוריה ואמר, כי איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב ל”טרור המאורגן של המשטר הציוני המזויף” בזמן ובמקום המתאימים, וזאת בנוסף לצעדים במישור המדיני, המשפטי והבינלאומי. הוא הוסיף, כי הפעולה מצביעה על קשר מאורגן ועמוק בין ישראל לבין “קבוצות טרור שונות ודאעש באזור״ (אירנ”א, 20 בינואר 2024).
  • משרד החוץ הסורי גינה את “התקיפה הישראלית הברברית” בשכונת מגורים בדמשק וטען כי היא מוכיחה את האופי הפלילי של ישראל ומנהיגיה וכי היא מתווספת לרצח העם שמתרחש בשטחים הפלסטינים. לדברי משרד החוץ, התוקפנות הזו הפכה לגישה ישראלית מוכרת כפי שהוסברה בדיונים האחרונים של בית הדין הבינלאומי. המשרד קרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון לנקוט בפעולה מיידית (אלוטן, 20 בינואר 2024).
  • חמאס גינתה את “התוקפנות הציונית” נגד יועצים צבאים איראנים בדמשק בירת סוריה וציינה, כי זהו פשע והפרה של ריבונות סוריה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 20 בינואר 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה גם הוא את האירוע וציין כי זהו ניסיון של ממשלת ישראל להסחת הדעת מכישלונה הצבאי בשטח (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 20 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • ב-21 בינואר 2024, לפנות בוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראליים בעיר חברון להריסת בתיהם של נצר אלקואסמה ועבד אלקאדר אלקואסמה, פעילי חמאס, שביצעו את פיגוע הירי בכביש המנהרות דרומית לירושלים בו נהרג חייל צה”ל ב-16 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 21 בינואר 2024). בכלי תקשורת הפלסטינים דווח, כי כוחות ביטחון ישראליים נכנסו לפנות בוקר לעיר וסגרו את האזור בו מתגוררים השניים ופינו את התושבים הגרים סמוך לבתים שנהרסו (ופא, 21 בינואר 2024).
הריסת בתי המחבלים (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)     הריסת בתי המחבלים (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
הריסת בתי המחבלים (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
 כניסת כוחות ביטחון ישראליים לחברון.     תיעוד אחד הבתים לאחר הריסתו בחברון (ופא, 21 בינואר 2024)
מימין: כניסת כוחות ביטחון ישראליים לחברון. משמאל: תיעוד אחד הבתים לאחר הריסתו בחברון (ופא, 21 בינואר 2024)
  • בנוסף, פעלו, במהלך הלילה, כוחות הביטחון בעיר שכם שם עצרו שני מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה. בכפר חזמא (מזרחית לירושלים) איתרו והחרימו הכוחות אמצעי לחימה ביניהם רובה מסוג קרלו, חלקי נשק ותחמושת (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 21 בינואר 2024).
  • צה”ל סיים פעילות ממושכת בטול כרם אשר נמשכה כ-45 שעות. דובר צה”ל סיכם את הפעילות וציין כי נסרקו כאלף מבנים ואותרו מעל ל-400 מטעני נפץ. כמו כן עצרו הכוחות 37 מבוקשים, החרימו 27 כלי נשק וציוד צבאי רב, השמידו חמש מעבדות לייצור מטעני נפץ וארבעה מרכזי שליטה ותצפית (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 19 בינואר 2024).
  • אתר אלשאהד מסר מפי מקורותיו כי כוח גדול של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פירק מטעני חבלה שהטמינה “ההתנגדות” בשכונה המזרחית של ג’נין כדי להתמודד עם כניסת כוחות צה”ל. הכוח נסוג לאחר עימותים עם תושבים (אתר אלשאהד, 20 בינואר 2024). ע”פ הרשתות החברתיות, האירוע התרחש ככל הנראה ב-16 בינואר (חשבון X של Hosam Yahia, 16 בינואר 2024; חשבון האינסטגרם news.hazem, 16 בינואר 2024).
פעילות המנגנונים
 (חשבון X של Hosam Yahia, 16 בינואר 2024)
פעילות המנגנונים
(חשבון X של Hosam Yahia, 16 בינואר 2024)
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי שטחי יהודה ושומרון נמצאים על סף פיצוץ וכי והג’האד האסלאמי ימשיך לתמוך בגדודי ההתנגדות שם. הוא הוסיף כי המסר שלהם לרשות הפלסטינית הוא לפעול לצד העם הפלסטיני בנסיבות הקשות הללו. הוא הדגיש כי לא יהיו דיבורים על משא ומתן לפני נסיגת כוחות צה”ל מהרצועה, והוסיף כי רק הארגונים הפלסטינים יקבעו את עתיד העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של ערוץ “פלסטין אליום”, 20 בינואר 2024).
הזדהות עם רצועת עזה
  • -ב-18 בינואר התקיימה הפגנה של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים מול נציגות גרמניה בראמאללה במחאה על תמיכת גרמניה בישראל במלחמה (אלערבי אלג’דיד, 18 בינואר 2024).
ההפגנה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 18 בינואר 2024)     ההפגנה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 18 בינואר 2024)
ההפגנה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 18 בינואר 2024)
  • הפגנה ותהלוכה התקיימו בראמאללה לאחר תפילת יום שישי, לתמיכה בעזה ובהתנגדות בתגובה לקריאת חמאס. רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף, שהשתתף בתהלוכה, אמר כי מעשי הטבח עדיין נמשכים לאחר 105 ימים, אך גם הלחימה, העמידה האיתנה וההתנגדות ממשיכות ליצור היסטוריה חדשה שתסיים את הכיבוש לנצח. הוא הדגיש כי העם הפלסטיני נחוש להמשיך במערכה עד הניצחון למרות כל הקורבנות, בציינו כי המערכה היא לא רק ברצועת עזה, אלא גם ביהודה, שומרון וירושלים וכי שמה שקורה בטול כרם, ג’נין ושכם הוא התפשטות ההתנגדות (אלערבי אלג’דיד, 19 בינואר 2024).
התהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של "פלסטין פוסט", 19 בינואר 2024)     התהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של "פלסטין פוסט", 19 בינואר 2024)
התהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של “פלסטין פוסט”, 19 בינואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה ובה דחה את ההערה שפורסמה על ידי לשכת ראש ממשלת ישראל לאחר שיחתו עם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן לפיה השליטה הביטחונית של ישראל מתנגשת עם ריבונות פלסטינית. המשרד הדגיש כי הרשות רואה בהערה הזו כחזרה על העמדה העוינת של ממשלת ישראל כלפי השלום וכהעמקה של הקולוניאליזם הישראלי ומשטר האפרטהייד. עוד נטען כי “חזרה על תקליט שבור” זה מהווה אתגר עבור ממשל ארה”ב ועבור מאמציו לפתור את הסכסוך (חשבון X של משרד החוץ, 20 בינואר 2024).
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, מסר בתגובה לדברי ראש ממשלת ישראל הדוחים הקמת מדינה פלסטינית, כי מה שנדרש מארה”ב הוא להכיר במדינה פלסטינית ולא רק לדבר על פתרון שתי המדינות (ופא, 20 בינואר 2024).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית[1], השתתף בפסגת המדינות הבלתי מזדהות שהתקיימה באוגנדה וקרא למשתתפים לתמוך בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ, 20 בינואר 2024).
  • אחמד מג’דלאני, השר לעניינים סוציאליים של הרשות הפלסטינית, נשאל בריאיון בנוגע למשא ומתן עם חמאס על איחוד הארגונים הפלסטיניים תחת אש”ף ומסר כי אם חמאס תתפרק מנשקה זה יהיה חלק מהפתרון. לדבריו, חמאס תצטרך להסתגל למחויבות לחוקים בינלאומיים ולהתנגדות לא חמושה. לגבי ההכרזה של האיחוד האירופי על חמאס כארגון טרור הדגיש, כי הסנקציות הן חסרות משמעות ומטרתן לרצות את ישראל (ערוץ אלחדת’, 16 בינואר 2024). בחמאס גינו את דבריו של מג’דלאני וציינו כי הוא מדבר כמו “הכיבוש” והם רואים בכך פגיעה באחדות הלאומית-פלסטינית. חמאס קראה לפטר אותו מהממשלה ומאש”ף באופן מיידי (קדס פרס, 19 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה (20 בינואר 2024), כי מפקדים ממשמרות המהפכה ומחזבאללה נמצאים בתימן על מנת לסייע לחות’ים לכוון את תקיפותיהם בים האדום. על פי הדיווח, המבוסס על ארבעה מקורות באזור ושני מקורות איראניים, הגבירה איראן את אספקת הנשק שלה לחות’ים בעקבות המלחמה בעזה וסיפקה להם כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים, טילי שיוט נגד ספינות, טילים בליסטיים מדויקים וטילים לטווח בינוני. עוד נמסר בדיווח, כי מפקדים ויועצים מטעם משמרות המהפכה מספקים לחות’ים טכנולוגיה, מידע ותמיכה מודיעינית כדי לקבוע אילו מבין הספינות בים האדום שטות לעבר ישראל.
  • סגן מפקד כוח קדס, מחמד רזא פלאחזאדה (Mohammad Reza Falahzadeh), אמר בכנס בטהראן, כי מאז פרוץ המלחמה ישראל רצתה לכבוש את רצועת עזה, לכונן מזרח תיכון חדש, לאלץ את תושבי עזה להגר, לחסל את חמאס ולשחרר את החטופים שלה, אך היא לא הצליחה להשיג אף אחד מיעדיה, בעוד שחזבאללה בלבנון, “לוחמי ההתנגדות” ביהודה ושומרון, “ההתנגדות” בעיראק והחות’ים בתימן השיגו הישגים רבים במערכה נגד ישראל וארצות הברית והם ימשיכו במאבק עד לחיסולו של “המשטר הציוני” (תסנים, 20 בינואר 2024).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, כתב בחשבון ה-X שלו (19 בינואר 2024), כי מה שקורה כיום ברצועת עזה הוא דוגמה ברורה לכך שעזה היא “הסמל והכוח המניע של ההתנגדות”, כפי שהייתה תמיד. בציוץ בערבית כתב עבדאללהיאן, כי “ההתנגדות האמיצה בעזה” איחדה לא רק את עמי האזור, כי אם גם את עמי העולם אל מול הדיכוי והרדיפה מצד “ציר ההתנשאות הציונית”. הוא הוסיף, כי זוהי ההתנגדות הניצבת איתנה גם לאחר יותר ממאה ימים של “פשעים” מצד “הישות הישראלית” ובעלות בריתה וכי אין ספק שעזה תקצור את פירות ההתנגדות: כבוד, עוצמה וחירות, כפי שעשתה תמיד.
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק המשיכה לתקוף בסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק. ביניהם בסיס אמריקני הסמוך לנמל התעופה ארביל שבצפון עיראק, בסיס “הימו” שבסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 19 בינואר 2024). כמו כן דיווחה ההתנגדות האסלאמית בעיראק כי כוחותיה יירטו (18 בינואר) כלי טיס בלתי מאויש מסוג MQ9 בשמי מחוז דיאלא השייך לארה”ב, שהגיע מהבסיס עלי אלסאלם שבכוית (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 19 בינואר 2024).
  • ב-20 בינואר 2024 דווח על תקיפת בסיס עין אלאסד בעיראק באמצעות רקטות. על פי הדיווח, הייתה זו התקיפה העוצמתית ביותר שהתרחשה מאז תחילת המבצעים נגד הבסיסים האמריקניים במרחב (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 20 בינואר 2024). ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על התקיפה (בערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 20 בינואר 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) פרסם כי בסביבות השעה 18:30 (שעון בגדאד), שוגרו טילים בליסטיים ורקטות רבות על ידי קבוצת חמושים ממערב עיראק בגיבוי איראן, לעבר הבסיס האווירי אלאסד. נמסר שמערכות ההגנה יירטו את רוב הטילים אולם כמה פגעו בבסיס כתוצאה מכך נפצע איש שירות עיראקי אחד ונגרמו נזקים (חשבון X של פיקוד המרכז, 21 בינואר 2024).
  • יחיא רסול, דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, מסר כי מספר טילים נפלו בקרבת המפקדה הצבאית העיראקית בעין אלאסד וכי חייל נפצע ונגרם נזק למקום. (סוכנות הידיעות העיראקית, 20 בינואר 2024).
תימן
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) , פרסם כי החות’ים שיגרו ב-18 בינואר 2024 בסביבות השעה 21:00 (שעון צנעאא’) שני טילים בליסטיים נגד ספינות לעבר הספינה M/V Chem Ranger שבבעלות אמריקאית שהייתה במפרץ עדן. צוין, כי לא דווח על נפגעים או נזק לספינה (חשבון X של פיקוד המרכז. 19 בינואר 2024). יחיא סריע דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, הודיע כי כוחות חיל הים התימני תקפו את הספינה האמריקנית Chem Ranger במפרץ עדן, באמצעות טילים ימיים שפגעו בה ישירות. הוא ציין שהתקיפה בוצעה בתגובה לתקיפות ארה”ב ובריטניה נגדם וציין, כי כל תקיפה תיענה בתגובה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 19 בינואר 2024).
  • החות’ים פרסמו סרטון המתעד את אחת הספינות שהם השתלטו עליה. בסרטון נראים פעילי הארגון תולים תמונות של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה לשעבר, ואבו מהדי אלמהנדס ובכיר המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות לשעבר על הספינה Galaxy Leader שנחטפה על-ידי הארגון, בעודה שטה במימי הים האדום, שמימיו נצבעו באדום, כצבע דם. בנוסף, הופיע הכיתוב “מבול הדם שלכם”, באופן שמתכתב עם מבצע “מבול אלאקצא” (ערוץ הטלגרם צחפי אבוג’וד, 20 בינואר 2024).
מתוך הסרטון "מבול הדם שלכם", שפורסם על-ידי החות'ים (ערוץ הטלגרם צחפי אבוג'וד, 20 בינואר 2024)      מתוך הסרטון "מבול הדם שלכם", שפורסם על-ידי החות'ים (ערוץ הטלגרם צחפי אבוג'וד, 20 בינואר 2024)
מתוך הסרטון “מבול הדם שלכם”, שפורסם על-ידי החות’ים (ערוץ הטלגרם צחפי אבוג’וד, 20 בינואר 2024)
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) מסר כי ב-20 בינואר 2024 בסביבות השעה 03:00 כוחות הפיקוד תקפו מהאוויר טיל נגד ספינות של החות’ים שכוון למפרץ עדן והיה מוכן לשיגור. בהודעה נמסר כי הטיל היווה איום לספינות מסחר וספינות חיל הים האמריקני באזור וכי שיגור הטיל היה הגנה עצמית לספינה (חשבון X של פיקוד המרכז. 19 בינואר 2024). ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, מסר כי ארה”ב ביצעה שלוש תקיפות הגנה עצמית מוצלחות נגד מטרות חות’יות בתימן וכי זו פעולת המנע הרביעית שמבצע צבא ארה”ב בשבוע האחרון נגד משגרי טילים של החות’ים שהיו מוכנים להתקפות (סוכנות הידיעות צרפתית, 19 בינואר 2024).
  • רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה כי בתקיפות האחרונות שמובילה ארה”ב נגד החות’ים בתימן נהרגו יותר מ-75 בני אדם. לפי הדיווח, המתבסס על מקורות ששוחחו עם כתב הרשת, בתקיפות נהרגו גם שלושה מומחים ממשמרות המהפכה של איראן וששה אנשי חזבאללה, שסייעו לחות’ים (סקיי ניוז, 21 בינואר 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים בתימן, נשא נאום וציין, כי התוקפנות נגדם היא הפרה ישירה של ריבונות תימן וכי התוקפנות האמריקנית-בריטית לא תשפיע על היכולות הצבאיות שלהם או על התקיפות שהם מבצעים. לדבריו, ארה”ב יודעת שככל שהתוקפנות נגדם מסלימה, כך הם מפתחים את היכולות הצבאיות שלהם. עוד ציין כי עמדתם הימית משפיעה על האויב ומלחיצה אותו וכי הפעולות שלהם יכללו ספינות אמריקניות ובריטיות. הוא גם קרא להחרים סחורות אמריקניות וישראליות ולהשפיע ישירות במאבק (אלמסירה, 18 בינואר 2024).
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, אמר בריאיון לסוכנות רויטרס, כי התערבותה של ארה”ב הסלימה את המצב, וכי התקיפות נגדם הן הפרה בוטה של הריבונות ומהוות סכנה. בהתייחס ליחסי איראן-תימן אמר כי הם אינם מכחישים שיש להם יחסים עם איראן וכי הם הרוויחו מהניסיון האיראני בייצור ובתשתיות צבאיות. אולם, יחד עם זאת, החלטותיה של תימן הן עצמאיות לגמרי. בתשובה לשאלה האם הם קיבלו מסרים מאיראן להפסיק את התקיפות, השיב כי הם לא קיבלנו דבר מאיראן והוא אינו מאמין שהם יקבלו מסר כזה. עוד ציין כי הם אינם מעוניינים בהסלמה נוספת ואם סעודיה ומאע”מ לא יתמכו או ישתתפו בתקיפה כלשהי, הן תישארנה מחוץ לסכסוך (ערוץ הטלגרם של עבד אלסלאם, 19 בינואר 2024).
  • “מקורות מצריים” חשפו כי מצרים ערכה מגעים אינטנסיביים עם בכירים חות’ים ואיראנים כדי למנוע את ההשפעה המתרחבת של התקפות החות’ים על המצב באזור בכלל ועל התנועה בתעלת סואץ בפרט. “מקור מצרי” ציין, כי נערכו מגעים בין מצרים לבכירים חות’ים בעקבות התקיפה של ארה”ב ובריטניה בתימן ב-12 בינואר 2024 בניסיון לאמוד את התגובה ולהיערך להשלכות. המקור הוסיף כי במהלך השיחות מצרים אישרה שהיא לא תיקח חלק בשום צעד בינלאומי שיינקט נגד החות’ים (אלערבי אלג’דיד, 19 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
סעודיה
  • במסגרת הוועידה הכלכלית הבינלאומית בדאבוס שבשוויץ, נפגש פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, עם נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ודן עימה במלחמה ברצועה (אלשרק אלאוסט, 20 בינואר 2024).
מצרים
  • בסרטון שהתפרסם בערוץ הטלגרם הופיע רעול פנים הדובר בלהג מצרי שקרא לחיילים בצבא מצרים ובצבא ירדן הצטרף ללחימה למען רצועת עזה, להפיל את “המשטרים הבוגדים” במדינות אלה ולהקים מדינה ערבית סונית גדולה שמבטלות את הסכמי-סייקס-פיקו (טלגרם, 21 בינואר 2024).
רעול הפנים קורא להצטרף ללחימה למען רצועת עזה (טלגרם, 21 בינואר 2024)
רעול הפנים קורא להצטרף ללחימה למען רצועת עזה (טלגרם, 21 בינואר 2024)
חצי האי סיני
  • דובר מטעם גדוד אלפארוק, שהכריז על הקמתו בחצי האי סיני ב-17 בינואר 2024, ציין בסרטון חדש שפורסם, כי פעילי הארגון ביצעו סדרת פיגועים נגד חיילי צה”ל וגרמו למותם ופציעתם של רבים מהם. הוא ציין שהארגון ימשיך לתקוף את ישראל וקרא לכל האומות הערביות והמוסלמיות לנצל את המצב ולקחת חלק במלחמה כדי “לחסל את הכיבוש” ולפגוע במיוחד בקצינים בצבא מצרים וירדן. הוא גם ציין כי המלחמה האחרונה הבהירה לעולם את חולשת צה”ל וכי מאז 1967 ישראל לא ניצחה בשום מלחמה ולכן יש לנצל את המצב כעת כדי להכשיל את תכנון ישראל לפלוש למדינות נוספות באזור. הוא מסר שאנשי הארגון יילחמו יחד עם כל פעיל ערבי נגד ישראל (ערוץ הטלגרם של גדוד אלפארוק, 20 בינואר 2024).
מתוך הסרטון של גדודי אלפארוק (ערוץ הטלגרם של גדוד אלפארוק, 20 בינואר 2024)
מתוך הסרטון של גדודי אלפארוק (ערוץ הטלגרם של גדוד אלפארוק, 20 בינואר 2024)
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופאי
  • פרלמנט האיחוד האירופי קיבל הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש קבועה ברצועת עזה ולשחרור כל החטופים. ההחלטה כללה גם קריאה לפירוק חמאס וגינוי של פיגועי הטרור שהיא ביצעה נגד ישראל. במקביל, גינו חברי הפרלמנט את התגובה הישראלית “חסרת הפרופורציות” והם הביעו את הצורך הדחוף להעביר סיוע המוניטרי לרצועה. חברי הפרלמנט קראו גם להביא יוזמה שתחזיר את פתרון שתי המדינות לסדר היום והדגישו את תמיכת האיחוד האירופי בבית הדין הפלילי הבינלאומי (אתר פרלמנט האיחוד האירופאי, 18 בינואר 2024). ההצעה התקבלה בתמיכתם של 312 חברי פרלמנט. 131 חברים התנגדו ועוד 72 נמנעו.
  • המועצה האירופית של האיחוד האירופי הודיעה, כי היא תטיל סנקציות על שישה אנשים המקושרים לחמאס ולג’האד האסלאמי בפלסטין . צוין כי כל השישה תומכים בפעולות טרור וכי בעקבות הטלת הסנקציות תיאסר עליהם הכניסה למדינות אירופה וכל נכסיהם יוקפאו (אתר המועצה האירופית, 19 ביונאר 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את החלטת המועצה האירופית. לדברי הארגון, החלטה זו היא לא יוצאת דופן, אך אין לה כל ערך, והיא מהווה אהדה ברורה לישראל (“ישות הכיבוש”). עוד הוסיף כי החלטה אירופית זו מעניקה כיסוי מדיני לישראל ול”שואה” שהיא מבצעת נגד העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי, 20 בינואר 2024).
בריטניה
  • מתיו ג’וקס (Matt Jukes), עוזר מפכ”ל משטרת במרחב לונדון (Assistant Commissioner Metropolitan Police), האחראית גם על סיכול הטרור בבריטניה, ציין כי המלחמה ברצועת עזה מהווה בסיס לרדיקליזציה ואיום חסר תקדים לפעולות טרור בבריטניה. הוא ציין כי הם קיבלו 3,000 דיווחים מהציבור, 700 מהם נראו קשורים לטרור בבריטניה. מדובר בהיקף גדול פי שבע מהשנים האחרונות (סקאי ניוז, 20 בינואר 2024).
מכסיקו וצ’ילה
  • מכסיקו וצ’ילה הגישו בקשה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לחקור אפשרות של פשעי מלחמה ברצועת עזה ואת תקיפת חמאס ב-7 באוקטובר (AP, 19 בינואר 2024). משרד החוץ ברשות הפלסטינית בירך על היזמה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ, 19 בינואר 2024).
תורכיה
  • דווח מפי “מקורות דיפלומטיים” כי הקאן פידאן, שר החוץ התורכי, נועד עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. נמסר כי הפגישה עסקה במספר נושאים ובניהם שחרור החטופים, הפסקת אש ברצועת עזה והגדלת הסיוע ההומניטרי (אנטוליה, 21 בינואר 2024).

[1] המדינות הבלתי מזדהות הוא ארגון בינלאומי המאגד בתוכו 120 מדינות שאינן רואות עצמן כמשתייכות לחוג השפעתה של אף מעצמה.  ↑