מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-22 בינואר 2024, 13:00)

עשן מיתמר בשמי ח'אן יונס בעקבות תקיפות צה

עשן מיתמר בשמי ח'אן יונס בעקבות תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בינואר 2024)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024).

בהלה בקרב תושבים החוסים במתחם בית החולים נאצר, אשר נערכים להתפנות מהמקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)

בהלה בקרב תושבים החוסים במתחם בית החולים נאצר, אשר נערכים להתפנות מהמקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)

בשל בעיות תקשורת וקליטה ברצועה, מפונים בדיר אלבלח מחפשים בחוף הים אזורי קליטה טובים לטלפונים הניידים שלהם (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)

בשל בעיות תקשורת וקליטה ברצועה, מפונים בדיר אלבלח מחפשים בחוף הים אזורי קליטה טובים לטלפונים הניידים שלהם (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)

זירת התקיפה האווירית במרחב כפרא (חשבון X של אלג'נוביה, 21 בינואר 2024).

זירת התקיפה האווירית במרחב כפרא (חשבון X של אלג'נוביה, 21 בינואר 2024).

אלמאלכי נפגש עם מזכ

אלמאלכי נפגש עם מזכ"ל האו"ם (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 21 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: מוקד הלחימה ביממה האחרונה היה אזור ח’אן יונס שם הרחיבו כוחות צה”ל את פעילותם במערב ובדרום העיר. במקביל, פורסם שמצרים וקטר מנסות לדחוף את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי שיוביל לשחרור חטופים ויביא בסופו של דבר לנסיגת הכוחות הישראליים מרצועת עזה ולסיום המלחמה. בכירים בחמאס הדגישו, כי כל הנושאים מצויים עדיין בתהליך של הנחת יסודות כלליים וכי כרגע לא ניתן לומר שהם קרובים להגיע להסכם כלשהו.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 532 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: חמאס פרסמה מסמך באנגלית ובערבית המנמק את הסיבות והנסיבות, בראיית התנועה, ליציאה למבצע “מבול אלאקצא” ומהלך האירועים באותו יום. המסמך רווי שקרים ואמירות מופרכות לפיהן חמאס לא פגעה באזרחים. לטענת בכיר חמאס, המסמך יסייע לשכנע את הציבור שמתקפת ה-7 באוקטובר הייתה מוצדקת וכי והמטרה לא הייתה להרוג ולחטוף אזרחים, אלא הייתה צבאית.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שש תקיפות לעבר שטח ישראל. אחת התקיפות בוצעה, לדברי הארגון, נגד מטרה אזרחית בתגובה להרג אזרחית לבנונית בתקיפת צה”ל. גורמים המקורבים לחזבאללה הזהירו, כי אם ישראל תחצה את הגבול, אזי תתרחש מלחמה בלבנון ללא כל מגבלות.
  • יהודה ושומרון: כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בכירי הרשות הפלסטינית פועלים למציאת מנגנון שיאפשר להם לקבל את כספי הסילוקין מישראל ללא קיזוז חלקה של רצועת עזה. בהקשר זה כי בכירי הרשות מזהירים מפני משבר כספי.
  • ישראל: סוכלו פיגועי טרור שתכננו לבצע שני תומכי דאעש ממזרח ירושלים.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית קיבלה אחריות על תקיפת “מטרה צבאית” ברמת הגולן.
הזירה הדרומית
  • מוקד הפעילות של כוחות צה”ל ביממה האחרונה היה אזור ח’אן יונס שבדרום הרצועה, שם הרחיב צה”ל את פעילותו בדרום ובמערב העיר. בליל 22-21 בינואר 2024 דווח על תקיפות מאסיביות מהאוויר. כוחות צה”ל בצפון ומרכז הרצועה התעמתו עם חוליות מחבלים שניסו לפגוע בהם (דובר צה”ל, 22-21 בינואר 2024).
תקיפת חוליות מחבלי חמאס (דובר צה"ל, 22 בינואר 2024)      תקיפת חוליות מחבלי חמאס (דובר צה"ל, 22 בינואר 2024)
תקיפת חוליות מחבלי חמאס (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024).      פצצות תאורה בשמי ח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 21 בינואר 2024)
מימין: תקיפות צה”ל באזור ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024). משמאל: פצצות תאורה בשמי ח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 21 בינואר 2024)
עשן מיתמר בשמי ח'אן יונס בעקבות תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בינואר 2024)
עשן מיתמר בשמי ח’אן יונס בעקבות תקיפות צה”ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בינואר 2024)
  • באזור מחנה הפליטים אלמעאזי בדרום הרצועה פשטו הכוחות על עשרות תשתיות טרור של חמאס בקרבת ובתוך מבנים אזרחיים. כוחות צה”ל שפעלו במפקדה של חמאס, איתרו מפעל לייצור אמצעי לחימה. במטע זיתים בסמוך אותר משגר רקטות טעון ומוכן לשיגור. כוחות צה”ל וכלי טיס השמידו עשרות תשתיות טרור, הרגו מעל שלושים מחבלים שביצעו ירי RPG ונ”ט לעבר הכוחות (אתר צה”ל, 21 בינואר 2024).
	אמצעי לחימה שאותרו במרחב (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)     	אמצעי לחימה שאותרו במרחב (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)

	אמצעי לחימה שאותרו במרחב (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
אמצעי לחימה שאותרו במרחב (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)

תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)     תיעוד פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
  • על פי כלי התקשורת הפלסטינים מוקדי הלחימה המרכזיים ביממה האחרונה היו: ח’אן יונס, שם העמיקו כוחות צה”ל את הפעילות הקרקעית בדרום ומערב העיר והם מכתרים את מתחם אוניברסיטת אלאקצא במערב העיר, שם שוהים מפונים רבים. גם באזור בית החולים נאצר, מתנהלת לחימה. לדברי העיתונאי אשרף אבו עמרה, המדווח ממרכז הרצועה, אפשר לראות את העשן המיתמר בח’אן יונס מאזור מרכז הרצועה (חשבון X של שהאב, 21 בינואר 2024). בעיר עזה בוצע ירי פגזים לעבר צפון ומערב העיר. במרכז הרצועה תקף כלי טיס של חיל האוויר באזור דיר אלבלח. בליל 22-21 בינואר 2024 נמשכו תקיפות צה”ל סמוך לבית החולים נאצר בח’אן יונס. דווח על בהלה רבה בקרב תושבים מפונים החוסים במקום וכי רבים נמלטו מהאזור. בבוקר 22 בינואר 2024 דווח על הגברת התקיפות באזור (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024).
  • דווח על 190 הרוגים ו-340 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה. עוד דווח כי בשל העמקת הלחימה והיקף הנפגעים, מפונים נפגעים פלסטינים לבית החולים הכויתי ברפיח ולא לבית החולים נאצר בח’אן יונס (מען, 22 בינואר 2024).
תקיפות צה"ל בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024).     בהלה בקרב תושבים החוסים במתחם בית החולים נאצר, אשר נערכים להתפנות מהמקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)
מימין: תקיפות צה”ל בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024). משמאל : בהלה בקרב תושבים החוסים במתחם בית החולים נאצר, אשר נערכים להתפנות מהמקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)
  • העיתונאי מחמוד אבו סלאמה, דיווח מצפון הרצועה, כי כוחות צה”ל שפעלו בימים האחרונים באזור מזרח מחנה הפליטים ג’באליא יצאו מהאזור. בעקבות כך, פורסמו בכלי התקשורת הפלסטינים סרטונים המתעדים תנועת מסחר ערה ותושבים רבים בשוק מחנה הפליטים בג’באליא (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024).
תנועה ערה של תושבים בשוק מחנה הפליטים ג'באליא עם יציאת כוחות צה"ל 
(חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)
תנועה ערה של תושבים בשוק מחנה הפליטים ג’באליא עם יציאת כוחות צה”ל
(חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 532 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 199 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • היומון האמריקני The Wall Street Journal דיווח מפי “מקורותיו” כי ארה”ב, מצרים וקטר מנסות לדחוף את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי שיוביל לשחרור חטופים ויביא, בסופו של דבר, לנסיגת הכוחות הישראליים מרצועת עזה ולסיום המלחמה. על פי “המקורות”, הציעו המתווכים תכנית שתתבצע במהלך תשעים ימים שבמסגרתה ישראל תשהה את הלחימה כדי שחמאס תשחרר את כל החטופים האזרחים ובמקביל ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תסיג כוחותיה מהערים ברצועת עזה, תאפשר חופש תנועה, תפסיק את המעקב של כלי הטיס הבלתי מאוישים ותכפיל את היקף הסיוע שנכנס לרצועה. בשלב השני של התוכנית, תשחרר חמאס חיילות וגופות ובתמורה ישראל תשחרר עוד אסירות פלסטיניות, ובשלב השלישי, תשחרר חמאס חיילים ישראלים וצה”ל יפרוס מחדש חלק מכוחותיו מחוץ לרצועה. התוכנית אף כוללת נורמליזציה של היחסים בין ישראל לסעודיה וחידוש השיחות להפסקת אש קבועה .”המקורות” גם ציינו כי אחד המכשולים העיקריים הוא השסעים הפנימיים בחמאס בל העובדה שיחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ואסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית בחמאס, לא שוחחו ביניהם כבר כמעט חודש The Wall Street) Journal) , 21 בינואר 2024).
  • “מקור מצרי” המעורה במאמצי מצרים להשיג הפסקת אש מסר, כי לאחרונה ישנם מאמצים ממושכים להגיע לעמדה שתתרום לעצירת התוקפנות נגד רצועת עזה. לדבריו, חל שינוי בנוגע לאפשרות לגבש עמדה או הסכם, המבוסס על הפסקת הירי בשלבים כאשר בכל שלב ימולאו שורה של התחייבויות מצד שני הצדדים. עוד הוסיף כי החזון הוא הפסקת אש כוללת, ללא חידוש התוקפנות. לדבריו, בכירים במודיעין הכללי המצרי הדגישו, במהלך דיונים עם בכירים בממשלת ישראל שהתנהלו בימים האחרונים, כי לא ניתן יהיה להגביל את התיווך להשגת הסכם חטופים בלבד מבלי לגבש חזון שלם הכולל את כל ההיבטים, ובראש ובראשונה המצב ברצועת עזה “ביום שאחרי”. “המקור המצרי” מסר כי במהלך הימים האחרונים צוות המשא ומתן והתיווך המצרי הבחין ברצון לגמישות מצד הנהגת חמאס בנוגע לפרטים ולצעדים, זאת, יחד עם דבקות בעיקרון לפיו הפסקת אש כוללת היא הבסיס לכל הסדר (אלערבי אלג’דיד, 22 בינואר 2024).
  • באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בהקשר זה, כי בין אם מתקרב הרגע שבו ישראל תיכנע לדרישות להפסיק את התוקפנות ברצועת עזה לפני הדיבורים על עסקת חטופים, ובין אם הוא מתרחק, בסופו של דבר לא ישוחררו החטופים אלא בתנאים שתציב “ההתנגדות”. “בכיר בחמאס” אמר ליומון בנוגע לאופי הדיונים עם המתווכים, בפרט בקהיר, כי כל הנושאים מצויים עדיין בתהליכי דיון ואין שום דבר ספציפי. לדבריו, אפשר להגיד שהם עדיין נמצאים בתהליך של הנחת היסודות הכלליים וכרגע לא ניתן לומר שהם קרובים להגיע להסכם (אלערבי אלג’דיד, 22 בינואר 2024).
  • בתגובה לתוכנית אמר ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, כי הם מעוניינים מאד להגיע להסכם שישים קץ למלחמה, וכי הם פועלים לשם כך יומם ולילה, והדבר ניצב בראש סדר העדיפויות שלהם. לדבריו, הם הגבירו את המגעים עם גורמים רבים שהציעו להתערב, ובמיוחד מצרים וקטר, שהשקיעו מאמצים שזוכים להערכה מצדם. הוא ציין שכולם מסכימים שהמלחמה צריכה להסתיים, צריכה להיות הפסקת אש כוללת ונסיגה של כוחות צה”ל אל מחוץ לרצועה. כל הנושאים נמצאים בשלב של התייעצויות ומגעים. המכשול הבסיסי הוא שישראל מתעקשת להמשיך במלחמה ומאמינה שבאמצעות לחץ צבאי על חמאס היא תצליח לרשום לעצמה הישגים (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 21 בינואר 2024).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיב בראיון על דברי בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, לפיהם חמאס דורשת תמורת שחרור החטופים את סיום המלחמה, הוצאת כוחות צה”ל מעזה, שחרור כל הרוצחים והאנסים של הנח’בה והשארת חמאס על כנו. נזאל הכחיש כי חמאס הציבה תנאי להמשיך לנהל את הרצועה בתקופה שלאחר המלחמה. הוא אמר כי ניהול רצועת עזה הוא עניין פלסטיני שקשור לארגונים הפלסטיניים, ואין לנתניהו שום קשר אליו, וכי כלל לא דובר על תנאי זה . נזאל הדגיש את עמדת חמאס באשר לשחרור השבויים הישראלים, ואמר כי הדיבורים על החזרת השבויים שלהם ללא משא ומתן הם חלומות באספמיה. שום שבוי ישראלי לא ישוחרר אלא במשא ומתן. הוא תהה לגבי עמדתו של נתניהו לגבי אי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ואמר כי אם נתניהו לא רוצה להקים מדינה פלסטינית, אז איך הוא רוצה שחמאס תסכים להפסיק את המלחמה, לא להמשיך בה ולא לחזור על מה שקרה ב-7 באוקטובר?! (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 22 בינואר 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפסלטין, אמר כי הם שומעים בכלי התקשורת הדלפות ודיווחים רבים, חלקם לצרכי פנים בישראל, וביקש להבהיר את הנושא: ישנה יוזמה מצרית מזה תקופה, שנענתה בחיוב והתקבלה בברכה על ידם. היא נדונה בתוך הג’האד האסלאמי ונדונה בחמאס. לאחר מכן התקיימו התייעצויות בין חמאס לג’האד האסלאמי, והם מסרו תשובות על היוזמה. אולם לדבריו, הדבר היה לפני שצאלח אלעארורי נהרג, ולאחר הריגתו, הג’האד האסלאמי לא קיבל שום הצעה רשמית משום גורם. לדבריו, מתקיימים מגעים להניע מחדש את ההצעות הקודמות, אבל אין הצעה חדשה. ההצעה היחידה שהועברה ע”י מצרים היתה עמדה העוסקת בעסקת חטופים, ותשובתם היתה הצבת התנאים של הפסקת אש כוללת ונסיגה מיידית ומלאה של כוחות צה”ל מהרצועה לפני כל עסקה. הוא הדגיש, כי הם דבקים באותה עמדה לפיה נדרשת חבילה כוללת שתחל בהפסקת אש, שכן לא ניתן לנהל משא ומתן תחת אש. לגבי התוכנית המצרית-אמריקנית-קטרית, ענה כי לא הועברה להם שום יוזמה חדשה באופן רשמי דרך המתווכים (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלע’ד, 21 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-22 בינואר 2024 נכון לשעה 11:45, כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 25,295 פלסטינים ונפצעו 63,000 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 22 בינואר 2024).
המצב ברצועה
בשל בעיות תקשורת וקליטה ברצועה, מפונים בדיר אלבלח מחפשים בחוף הים אזורי קליטה טובים לטלפונים הניידים שלהם (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)     בשל בעיות תקשורת וקליטה ברצועה, מפונים בדיר אלבלח מחפשים בחוף הים אזורי קליטה טובים לטלפונים הניידים שלהם (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)
בשל בעיות תקשורת וקליטה ברצועה, מפונים בדיר אלבלח מחפשים בחוף הים אזורי קליטה טובים לטלפונים הניידים שלהם (חשבון X של QUDSN, 22 בינואר 2024)
עמדת חמאס בנוגע למתקפת ה-7 באוקטובר
  • חמאס פרסמה מסמך בערבית (כ-18 עמודים) ובאנגלית (כ-16 עמודים) המפרט את הסיבות והנסיבות, בראי התנועה, לפרוץ מבצע “מבול אלאקצא” ב-7 באוקטובר. המסמך רווי שקרים, עיוותים, היסטוריים, והכפשות. על פי התנועה, המסמך נועד “עבור בני העם הפלסטיני והעמים החופשיים בעולם” והוא עוסק בהפרכת טענות ישראל סביב אירועי 7 באוקטובר. זאת, לאור “התוקפנות הישראלית המתמשכת ברצועת עזה”. במסמך, מוקדש בין היתר, פרק שלם לנושא הזווית המשפטית של אירועי 7 באוקטובר. (ערוץ הטלגרם של חמאס, 21 בינואר 2024).
  • על פי המסמך, ההצדקות למבצע “מבול אלאקצא” היו , בין השאר, הכיבוש הישראלי, המצור על רצועת עזה, תמיכת ארה”ב ומדינות המערב בישראל, כישלון הניסיונות הפלסטינים לממש את זכויותיהם בדרכי שלום, חוסר היכולת של האו”ם ומוסדותיו ועוד.
  • לגבי הטענות להרג אזרחים ואונס צוין במסמך כי הן שקריות וכי יש להם הוכחות לכך. על פי המסמך, לוחמי חמאס פעלו על פי חובה דתית ומוסרית לפיה אין לפגוע באזרחים, במיוחד נשים, ילדים וקשישים. פעילי חמאס הרגו רק חיילים ומתנחלים חמושים שהשתתפו בלחימה. זאת ועוד, על פי המסמך, יש להתייחס לאירועי ה-7 באוקטובר בהקשר רחב יותר. יש לזכור שמאבקי עמים בהיסטוריה לשחרור מקולוניאליזם וכיבוש הצליחו רק בזכות התנגדות. חמאס נלחמת בישראל בגלל הציונות והכיבוש, ולא בשל היותם יהודים. מאבק התנועה הוא לגיטימי וצודק הן על פי חוקי כל הדתות כמו גם על פי חוקים בינלאומיים כמו אמנת ז’נבה. חמאס דורשת ממדינות העולם לתמוך ולהגן על העם הפלסטיני ולהתעמת עם “פשעי הכיבוש.”
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, נשאל בראיון על המסמך ומדוע הוא פורסם רק עתה, 107 ימים לאחר תחילת המלחמה. לדברי חמד מתחילת המלחמה הם החלו בצעדים מעשיים כדי להפריך את הנרטיב הישראלי באמצעות הצהרות, נאומים, מסיבות עיתונאים יומיות וכדומה. המסמך הוא איחוד של כל העמדות הללו במטרה להציג ולהבהיר את עמדת חמאס, והוא נותן תשובות לכל התהיות והספקות ולמסרי התעמולה הישראלית. לדבריו, המסמך יסייע לשכנע שמתקפת ה-7 באוקטובר הייתה מוצדקת והייתה חלק “מההתנגדות לכיבוש”. לגבי העובדה שהמסמך מציין שאולי נעשו טעויות לא מכוונות במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר, ענה כי הם לא מתביישים להודות שהיו טעויות אינדיבידואליות, והדגיש כי הם לא שמו להם למטרה לפגוע באזרחים ולחטוף אזרחים, וכי המטרה הייתה צבאית, אך כאשר נפרצה הגדר, עברו תושבים רבים וחלקם עשה מה שעשה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 21 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול ישראל. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות ורקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג)) ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 22-21 בינואר 2024).
  • בתגובה, תקפו מטוסי קרב יעדי חזבאללה בדרום לבנון . בוצעו שני גלי תקיפה בכפר מרכבא נגד תשתיות טרור, מבנה צבאי, עמדות תצפית ועמדות שיגור של חזבאללה. בנוסף, ביצעו כוחות צה”ל ירי טנקים במספר מרחבים בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו, מפקדה מבצעית ומבנה צבאי של חזבאללה (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024).
תקיפת יעדי טרור של חזבאללה במרכבא (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)     תקיפת יעדי טרור של חזבאללה במרכבא (דובר צה"ל, 21 בינואר 2024)
תקיפת יעדי טרור של חזבאללה במרכבא (דובר צה”ל, 21 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר במרכבא (חשבון X של Fouad Khreiss, 21 בינואר 2024)    תיעוד תקיפות חיל האוויר במרכבא (חשבון X של Fouad Khreiss, 21 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר במרכבא (חשבון X של Fouad Khreiss, 21 בינואר 2024)

תקיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש

  • ב-21 בינואר 2024 בוצעה תקיפה, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, נגד כלי רכב, בסמוך למחסום של צבא לבנון בצומת העיירה צרבין, כשמונה ק”מ מצפון לשתולה. שני בני אדם נהרגו וחמישה נפצעו, ביניהם שני אזרחים שנסעו במכונית בסמוך וחייל בצבא לבנון. צוין, כי מפקד בכיר בחזבאללה ניצל מניסיון ההתנקשות (ג’נוביה; סוכנות הידיעות הלבנונית; אלחדת’, סקאי ניוז בערבית, 21 בינואר 2024). על פי רשת סקאיי ניוז הסעודית, התקיפה בכפרא הייתה ניסיון להרוג את מפקד הגזרה המרכזית של חזבאללה וכי המלווה שלו, פצ’ל סלימאן, נהרג (סקאיי ניוז, 21 בינואר 2024).
  • חזבאללה הודיע על מותו של פצ’ל עלי סלמאן שעאר, המכונה עיסא, מאלנבטיה אלפוקא בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 בינואר 2024).
 זירת התקיפה האווירית במרחב כפרא (חשבון X של אלג'נוביה, 21 בינואר 2024).     פצ'ל עלי סלמאן שעאר (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 בינואר 2024)
מימין: זירת התקיפה האווירית במרחב כפרא (חשבון X של אלג’נוביה, 21 בינואר 2024). משמאל: פצ’ל עלי סלמאן שעאר (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 בינואר 2024)
  • חזבאללה גם קיבל אחריות על תקיפה באזור היישוב אביבים שגרמה לפגיעה באחד הבתים וגרמה לדבריהם, להרוגים ופצועים מבין יושבי הבית. על פי הודעת הארגון, התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפות הישראליות נגד כפרים ואזרחים ובתגובה למותה של האזרחית סמר אלסיד בתקיפה בכפר כפרא (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 21 בינואר 2024).
  • חזבאללה דיווח על מותו של פעיל נוסף סאמח אסעד אסעד, המכונה אבו תראב, מכפרכלא. שבדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22-21 בינואר 2024).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22-21 בינואר 2024)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22-21 בינואר 2024)
הרוגים לחמאס
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעו על מותו של מחמד באסם עזאם ממחנה הפליטים מיה ומיה בנפת צידון, שהיה פעיל הזרוע הצבאית (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 22 בינואר 2024).
הרוג גדודי עז אלדין אלקסאם (חשבון X של אלמנאר, 22 בינואר 2024)
הרוג גדודי עז אלדין אלקסאם (חשבון X של אלמנאר, 22 בינואר 2024)
  • חמאס ערכה בצידון טקס אזכרה לוליד אחמד חסנין, פעיל הזרוע הצבאית שלה, שנהרג בדרום לבנון בתקיפת כלי טיס בלתי מאויש ב-17 בינואר 2024. בטקס הושמע נאום מוקלט של ח’אלד משעל, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ששיבח את תפקידה של ההתנגדות בלבנון ובחו”ל והדגיש את חשיבותה בתמיכה בהתנגדות ברצועת עזה. אימן שנאעה, האחראי על הקשרים הלאומיים של חמאס בלבנון, נשא דברים בשם חמאס. הוא הדגיש כי ישראל לא הצליחה להשיג ניצחון לאחר יותר ממאה ימי לחימה, היא לא הצליחה להציג ולו תמונה אחת של הרוג מקרב מפקדי ההתנגדות, ולא הצליחה להרוס את המנהרות או לשחרר ולו חטוף אחד. לדבריו, ההתנגדות עומדת איתן והיא עדיין יוצאת מהמנהרות לאחר 107 ימים. שנאעה הדגיש שכל יוזמה שאינה כוללת הפסקת אש מוחלטת, נסיגת כלי הרכב של צה”ל אל הקווים שלפני ה-7 באוקטובר, פתיחת המעברים, הכנסת סיוע הומניטרי, מזון, סיוע רפואי ודלק, ולאחר מכן דיבורים על עסקת חילופי חטופים על בסיס “כולם תמורת כולם”, אינה מקובלת (אתר Saida City, 21 בינואר 2024).
תצלום מטקס האזכרה (אתר Saida City, 21 בינואר 2024)
תצלום מטקס האזכרה (אתר Saida City, 21 בינואר 2024)
חזבאללה
  • בכתבה שהתפרסמה תחת הכותרת “מי אמר שחזבאללה לא רוצה מלחמה בכל מחיר?” כתב אבראהים אלאמין, המקורב לחסן נצראללה, כי חזבאללה הוא זה שפתח באש ואשר הודיע מההתחלה שהוא איננו רוצה במלחמה, אולם הוא לא יפסיק את פעילותו עד שתפסק התוקפנות של ישראל נגד רצועת עזה. לדבריו, מפקדי חזבאללה אמרו באופן ברור, כי אם ישראל תחצה את הגבול, אזי תתרחש מלחמה ללא כל מגבלות. הוא ציין, כי חזבאללה מתכונן מבחינה מבצעית להגיב לכל הפרה ישראלית של מה שהוגדר כ”כללי העימות”, להם הסכים הארגון. תגובה זו תבוצע, גם אם הדברים יגיעו לכדי מצב של מלחמה נרחבת. הוא ציין שהכדור נמצא כרגע במגרש של ישראל (אלאח’באר, 22 בינואר 2024).
  • נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, הזהיר מפני ניסיונות ישראל להרחיב את המלחמה, מכיוון שהתמיכה האמריקנית והבינלאומית היא לצדה. הוא ציין ,כי אין ליפול לניסיונות לגרור את לבנון למלחמה וציין כי הוא מדגיש בפני כל המתווכים ובפני השליח האמריקני עמוס הוכשטיין את דבקותם ומחויבותם להחלטה 1701, אשר יש לחייב גם את ישראל ליישמה ( אלג’מהוריה, 21 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 15 מבוקשים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 22 בינואר 2024). ב-22 בינואר 2024, לפנות בוקר, פעלו הכוחות במית’לון ובנזלת עיסא (דרומית לג’נין). במהלך הפעילות עצרו הכוחות שמונה מבוקשים והשמידו מטעני נפץ. בנוסף, פעלו הכוחות בביתוניא (דרומית-מערבית לראמאללה) ובמראח רבאח (דרומית לבית לחם) והחרימו כספי טרור (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 22 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • בעקבות אישור הקבינט הישראלי להעברת כספי הסילוקין לרשות הפלסטינית דרך מדינה שלישית (נורבגיה), אמר חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, כי ההנהגה הפלסטינית בוחנת את כל ההצעות לפתרון המשבר הפיננסי הנוכחי שנגרם בשל כספי הרשות המוחזקים בידי ישראל. עוד אמר, כי ההנהגה הפלסטינית שומרת על המחויבות שלה כלפי תושבי הרצועה ומביעה הערכה על המאמצים שמשקיעות מספר מדינות כדי לסיים את המשבר הפיננסי (חשבון X של חסין אלשיח’, 21 בינואר 2024). בציוץ נוסף ציין אלשיח’, כי הם מתנגדים לכל קיזוז כספיהם מצד ישראל והצבת תנאים למניעת העברת כספים לתושבי הרצועה. לכן, הם קוראים לקהילה הבינלאומית לעצור את ההתנהלות הזאת של ישראל ולאלץ אותה להעביר את כל הכספים ששייכים להם (חשבון X של חסין אלשיח’, 21 בינואר 2024).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה השבועית וציין, כי הם מעריכים את המאמץ הבינלאומי המושקע בנדון אולם הם ממתינים להבהרות לגבי מתכונת זו. בכל מצב, ציין אשתיה, כי לא יהיה פתרון על חשבונם של תושבי רצועת עזה הראויים לסיוע זה ושכספים אלה שייכים להם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 בינואר 2024).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, נפגש בשולי פסגת המדינות הבלתי מזדהות באוגנדה עם מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש ודן עימו בדרכים לסיום “הכיבוש” והגברת המהלך של פתרון שתי המדינות (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 21 בינואר 2024).
אלמאלכי נפגש עם מזכ"ל האו"ם (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 21 בינואר 2024)
אלמאלכי נפגש עם מזכ”ל האו”ם (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 21 בינואר 2024)

חזרה לעיקרים

ישראל
  • נחשף כי כוחות ביטחון ישראלים סיכלו פיגועים שתכננו לבצע שני מחבלים תומכי דאעש בני 19 ו-20 משכונת ראס אלעאמוד, במזרח ירושלים. השניים נעצרו ב-26 בדצמבר 2023. בחיפוש שנערך בבתיהם נתפסו חומרים כימיים שונים, שעל-פי החשד, יועדו להכנת מטענים, דגלי דאעש וחמאס, מחברת בה פירוט אופן הכנת חומרי נפץ וממצאים נוספים. בחקירתם עלה כי השניים, תומכים באידיאולוגיה של דאעש, וכי הם צרכו תכנים של הארגון ברשתות החברתיות ואף נשבעו לו אמונים. השניים תכננו להכין מטעני נפץ ולבצע באמצעותם פיגועים נגד כוחות ביטחון ואזרחים (חשבון X של משטרת ישראל, 22 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, התייחס בפתח ישיבת הממשלה ב-21 בינואר להריגתם של חמשת קציני משמרות המהפכה בסוריה ואמר, כי ביצוע “פעולות פושעות וטרוריסטיות אלה על ידי המשטר הציוני” נובע מכישלונו להשיג את מטרותיו המוצהרות. הוא ציין, כי הציונים מבצעים פשעים אלה בתקווה להסיט את דעת הקהל באזור ובעולם מפשעיהם בעזה, אך הם לא יצליחו להשיג גם מטרה זו (תסנים, 21 בינואר 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת “מטרה צבאית” בגולן הישראלי באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 21 בינואר 2024). הארגון פרסם סרטון המתעד את שיגור כלי הטיס בסרטון נראה כי לכלי הטיס הוצמד הכיתוב “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” ושתי כרזות אבל של שני לוחמי מיליציית אלנג’באא’ (האצילים), שמותם, במשתמע, מיוחס לישראל (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בינואר 2024).
כלי הטיס לפני שיגורו.     רגע שיגור כלי הטיס
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בינואר 2024)
מימין: כלי הטיס לפני שיגורו. משמאל: רגע שיגור כלי הטיס
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בינואר 2024)
  • כמו כן קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפת שני בסיסים אמריקניים בשדה הנפט אלעמר ואלשדאדי שבסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 21 בינואר 2024).
  • אבו עלי אלעסכרי, דובר מיליציית גדודי חזבאללה, דיווח כי החייל העיראקי שנפצע בתקיפת ההתנגדות האסלאמית בעיראק נגד בסיס עין אלאסד, נפגע מטיל פטריוט אמריקני, ולא מירי של ההתנגדות. הוא גם ציין שההתנגדות האסלאמית תמשיך להרוס את “מעוזי האויב” (ערוץ הטלגרם של אבו עלי אלעסכרי, 21 בינואר 2024).
תימן
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, אמר כי בהתאם לעקרון חוק ההגנה העצמית, תימן לא תאפשר שיפרו את ריבונותה והיא לא תשב בחיבוק ידיים מול כל תוקפנות שתעמוד בפניה. לדבריו, נוכח ניסיונות ארה”ב להטעות את העולם בעניין מה שקורה בים האדום תוך התאמצות מצדה לבדות משבר בינלאומי כדי להטיל על תימן את האחריות עליו שלא בצדק, הם חוזרים ומזכירים, כי התקיפות שלהם הם רק נגד ספינות ישראליות או כאלו שבדרכן לנמלי ישראל זאת, כסיוע לעם הפלסטיני בהפעלת לחץ על ישראל להפסיק את תוקפנותה נגד רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של מחמד עבד אלסלאם, 21 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
סעודיה
  • בראיון שהעניק פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, הוא ציין, כי לא תהיה נורמליזציה עם ישראל ללא דרך אמינה להקמת מדינה פלסטינית. הוא מסר כי הדרך היחידה שהאזור יראה שלום אמיתי ואינטגרציה אמיתית שמספקת הטבות כלכליות וחברתיות לכולם כולל ישראל, היא דרך שלום ותהליך אמין להקמת מדינה פלסטינית. הוא ציין כי הם כמו גם שאר מדינות ערב, מוכנים להשתתף בשיחות בנושא וכי הוא מקווה שהישראלים יהיו מוכנים גם הם. בתשובה לשאלה האם סעודיה תהיה מוכנה להיות חלק מכוח ערבי שיכנס להחליף את הישראלים וייצב את רצועת עזה ציין כי הם צריכים להתמקד בפתרון לבעיה הפלסטינית ולא רק ברצועת עזה. בנוגע לתקיפות החות’ים בים האדום, אמר כי הם מאמינים מאוד בחופש השיט ובצורך להגן עליו וציין שהם ממוקדים מאוד בהרגעת המצב ככל האפשר (CNN, 21 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופאי
  • ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, מסר לפני כינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל כי המצב ההומניטרי ברצועת עזה הוא גרוע ביותר, וכי הדרך בה ישראל מנסה “להשמיד” את חמאס היא שגויה. הוא ציין שהוא לא ידבר על תהליך השלום אך יש להתחיל לדבר על תוכניות ממשיות וקונקרטיות לפתרון שתי המדינות (רויטרס, 22 בינואר 2024). בהקשר זה נמסר כי האיחוד האירופי דחק במדינות החברות להטיל סנקציות על ישראל אם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ימשיך להתנגד להקמת מדינה פלסטינית. עוד נטען כי הם ידונו בנושא בפגישת שרי החוץ של האיחוד. נמסר כי דרישות האיחוד כוללות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שתתקיים לצד ישראל, נורמליזציה מלאה ופיתוח שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי (הפייננשל טיימס, 21 בינואר 2024).