מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-22 בנובמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)

דלת ההדף במנהרת הטרור לאחר שנפרצה על ידי כוחות צה

דלת ההדף במנהרת הטרור לאחר שנפרצה על ידי כוחות צה"ל.

חלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)

חלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)

חלוקת מים מינרליים לתושבים בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)

חלוקת מים מינרליים לתושבים בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)

שימוש רב באופניים ככלי תחבורה (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)

שימוש רב באופניים ככלי תחבורה (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)

תיעוד יציאת כוחות הביטחון ממחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)

תיעוד יציאת כוחות הביטחון ממחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)

כוחות ביטחון פועלים במחנה הפליטים טולכרם.

כוחות ביטחון פועלים במחנה הפליטים טולכרם.

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • מסתמנת עסקה לשחרור החטופים. חמאס והג’האד אסלאמי בפלסטין פרסמו הודעות רשמיות על פרטי העסקה הכוללת הפסקת אש בלחימה ברצועת עזה למשך ארבעה ימים אשר במהלכם ישוחררו חמישים חטופים, ילדים ונשים, בתמורה ל-150 אסירים פלסטינים נשים וילדים והכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. במהלך הפסקת האש יפסיקו כוחות צה”ל את פעילותם הצבאית ברצועה. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הפסקת האש תחל ב-23 בנובמבר 2023 בשעה 10:00 בבוקר. על-פי דיווח בודד, הסכם הפסקת האש יחול גם על חזבאללה. בזירה הבינלאומית נרשמו תגובות חיוביות לעסקת החטופים.
  • גזרה דרומית: נמשכה פעילות כוחות צה”ל, בעיקר הקרקעית, שהתמקדה במספר שכונות בצפון הרצועה ובהמשך פעילות בבית החולים אלשפאא’ בעיר עזה, לחשיפת תוואי מנהרת חמאס שמתחת לבית החולים. כלי התקשורת פלסטינים מתארים את צפון הרצועה כ”עיר רפאים”. גורמים בכירים בחמאס ממשיכים להאשים את ישראל בשימוש בתירוץ של פעילות חמאס בבתי החולים כדי להשבית את פעילותם. על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 391 חיילים וקצינים. 236 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה.
  • רצועת עזה: נמשך המצב ההומניטארי הקשה. אונר”א מחלקת לתושבי הרצועה קמח ומים. כלי התקשורת דיווחו על צפייה דרוכה בקרב תושבי הרצועה ליישום הפסקת האש.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול הצפון. כוחות צה”ל השיבו בירי ארטילרי ובתקיפות מהאוויר נגד יעדי חזבאללה.
  • יהודה ושומרון: נמשכות פעולות הסיכול והמנע במסגרתם בוצעו מעצרים, בעיקר של פעילי חמאס.
  • איראן: מנהיג איראן שב ומציין את תבוסת ישראל אשר לדבריו, מפגינה את עוצמתה נגד בתי חולים, בתי ספר ותקיפות נגד אזרחים חפים מפשע. פיקוד מרכז של צבא ארה”ב דיווח על תקיפת שני מתקנים השייכים למיליציות הפרו-איראניות בעיראק, בתגובה לסדרת התקיפות נגד בסיסי ארה”ב.
סוגיית החטופים
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית לפיה, לאחר משא ומתן קשה ומורכב שנמשך ימים ארוכים, בסיוע של קטר ומצרים, הם מודיעים על הגעה להסכם הפסקת אש הומניטרית, למשך ארבעה ימים, שתנאיה הם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 בנובמבר 2023):
    • הפסקת אש משני הצדדים, שעיקרה הפסקת כל הפעולות הצבאיות של ישראל בכל אזורי הרצועה והפסקת תנועת כלי רכב צבאיים.
    • הפסקת התנועה האווירית בדרום הרצועה במשך ארבעה ימים, הפסקת התנועה האווירית בצפון הרצועה למשך שש שעות יומיות בין השעות 16:00-10:00.
    • התחייבות ישראל שלא לתקוף או לבצע מעצרים בכל אזורי הרצועה במהלך הפסקת האש.
    • הכנסת מאות משאיות סיוע הומניטרי ורפואי ודלק לכל אזורי הרצועה.
    • שחרור חמישים נשים וילדים חטופים מתחת לגיל 19 בתמורה לשחרור 150 נשים וילדים עד גיל 19, הכלואים בבתי הכלא בישראל.
    • הבטחת חופש תנועה של תושבים מצפון הרצועה לדרומה לאורך רחוב צלאח אלדין.
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע רשמית כי הם הגיעו “לעסקת חילופי שבויים חלקית” והפוגה הומניטרית למשך ארבעה ימים שתכלול כניסת מאות משאיות סיוע ודלק, חופש תנועה של התושבים ברצועה ועצירת המעצרים. לדברי הג’האד האסלאמי, “איתנות העם בעזה והגבורה של לוחמי ההתנגדות” הם שאילצו את ישראל להיכנע לעסקה. בהודעה צוין שעסקה זו היא רק הקדמה לשחרור כל האסירים והסרת המצור על רצועת עזה וכי השבויים שבידיהם שאינם אזרחים לא יהיו חופשיים כל עוד לא ישוחררו האסירים (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי, 22 בנובמבר 2023).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הפסקת האש תחל ב-23 בנובמבר 2023 בשעה 10:00 בבוקר. לדבריו, על כל חטוף שישוחרר, ישוחררו שלושה אסירים פלסטיניים בתמורה. עוד, ציין, כי חמישים חטופים צפויים להשתחרר במסגרת העסקה , מרביתם בעלי אזרחות זרה (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה מבאשר, 22 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

זירת הלחימה
  • פעילות קרקעית משולבת: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות הקרקעית, בעיקר במרכז וצפון רצועת עזה. עד כה חשפו הכוחות כ-400 פירי מנהרות. במהלך היום הושלם כיתור מרחב ג’באליא, והועמקה הלחימה במרחב שכונת זיתון. במהלך הפעילות חשפו הכוחות חוליות מחבלים והרגו אותם. במקביל, ביצעו כוחות צה”ל פשיטה ממוקדות בשכונת שיח’ זאיד, סמוך לבית לאהיא. במהלך הפעילות, זוהו והושמדו תצפיתנים של חמאס. כמו כן בוצעה פשיטה על אזור בית חאנון במהלכה איתרו הלוחמים באחד הבתים אמצעי לחימה רבים. הלוחמים ניהלו קרב עם חוליית מחבלים והרגו חלק מהם (דובר צה”ל, 21, 22 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)      פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 22 בנובמבר 2023)
  • במקביל, נמשכה חשיפת התוואי התת קרקעי מתחת לבית החולים אלשפאא’ בעיר עזה. כוחות צה”ל הצליחו לפרוץ את דלת ההדף מברזל שהובילה למנהרה אשר שימשה את פעילי חמאס (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023).
דלת ההדף במנהרת הטרור לאחר שנפרצה על ידי כוחות צה"ל.        המשך תוואי המנהרה (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)
מימין: דלת ההדף במנהרת הטרור לאחר שנפרצה על ידי כוחות צה”ל. משמאל: המשך תוואי המנהרה (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס המשיכו לבצע תקיפות של יעדי חמאס מהאוויר ופעלו כסיוע לכוחות הפועלים בשטח. בין השאר, סוכלו בתקיפות, על פי הכוונת הכוחות הקרקעיים, חוליות מחבלים (דובר צה”ל, 21, 22 בנובמבר 2023).
תקיפת מטרות חמאס (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)     תקיפת מטרות חמאס (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חמאס (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)    תקיפת מטרות חמאס (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חמאס (דובר צה”ל, 22 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר במזרח רפיח (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר במזרח רפיח (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
  • פעילות ימית: כחלק מהסיוע לכוחות היבשה, תקפו כוחות זרוע הים מספר מטרות צבאיות של חמאס ביניהן תשתיות טרור של חמאס הממוקמות בקו החוף ומבנה אזרחי ממנו בוצע ירי צלפים אל עבר הכוחות (דובר צה”ל, 22 בנובמבר 2023).
תקיפת מטרות בחופי רצועת עזה (אתר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)     תקיפת מטרות בחופי רצועת עזה (אתר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות בחופי רצועת עזה (אתר צה”ל, 22 בנובמבר 2023)
תגובות לפעילות ישראל
  • כתב ערוץ אלע’ד בצפון הרצועה דיווח כי בשל פעילות צה”ל והסתגרות תושבים שנותרו בה, הפכה בית לאהיא להיות “עיר רפאים”. לדבריו, התושבים לא יוצאים מבתיהם בשל פצצות ונפלים הפזורים ברחובות ובשל חשש מירי לעברם מצד כוחות צה”ל. לדבריו, גם בג’באליא, תושבים ממעטים לצאת, והם שוהים בעיקר במתקני המחסה של אונר”א. הוא ציין, כי בימים האחרונים, בשל התקיפות המאסיביות מהאוויר, התפנו תושבים רבים מג’באליא לדרום הרצועה (ערוץ אלע’ד, 22 בנובמבר 2023).
  • במסיבת עיתונאים שערכו בכירי חמאס (טרם ההכרזה על הסכם הפסקת האש) אמר ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי כוחות צה”ל הפכו את בית החולים אלשפאא’ ואת בית החולים האינדונזי למחנות צבאיים, והם פועלים להוציא משירות את מערכת הבריאות בצפון רצועת עזה. הוא הדגיש, כי הודעת ישראל על קיומן של מנהרות בבית החולים אלשפאא’ היא פארסה שאיש לא מאמין לה, וכי השקרים נועדו להצדיק את תקיפת בתי החולים והתשתיות. לדבריו, הם לא עשו שימוש בשום בית חולים למטרות צבאיות או כמפקדה, לא במרכז הרפואי אלשפאא’, ולא במרכזים רפואיים אחרים הממלאים את תפקידם ההומניטרי (PALINFO, 21 בנובמבר 2023; אתר ערוץ אלממלכה, 21 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • במהלך היממה האחרונה שוגרו כמה עשרות רקטות לעבר יישובי וערי עוטף עזה. שיגור אחד היה לעבר אזור אשדוד ושיגור נוסף, בשעות הערב, לעבר ערי מרכז ישראל ושפלת יהודה. מאז תחילת המלחמה שוגרו לעבר ישראל יותר מ-10,500 רקטות. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים אשר נפלו בטח הרצועה או בים.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 391 מהם חיילים וקצינים. 236 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים הוחזרו; ארבע שוחררו בחיים, אחת חולצה ע”י צה”ל ושתי גופות נמצאו ע”י צה”ל והובאו לשטח ישראל.

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-21 בנובמבר 2023, שעה 19:00) כי מספר ההרוגים ברצועה הוא למעלה מ-14,128 בני אדם מספר הפצועים למעלה מ-33,000 (חשבון X של שהאב, 21 בנובמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת אבל על מותו של השיח’ המטיף איוב ח’צ’ורה (אבו עמר), אמאם המסגד ע”ש עז אלדין אלקסאם בבית לאהיא, שנהרג יחד עם כמה מנכדיו בתקיפה ישראלית (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 21 בנובמבר 2023). ח’צ’ורה היה חבר הוועדה הכללית לקשר עם הציבור ולהשכנת שלום בקרב אנשי הג’האד האסלאמי (דף הפייסבוק של סניף צפון הרצועה של הוועדה, 30 במרץ 2022).
  • אחד מבני משפחתו של אסמאעיל הניה חשף, כי נכדו הבכור של אסמאעיל הניה, איש התקשורת ג’מאל מחמד הניה, נהרג בתקיפה שבוצעה על בית חמיו, שבו התגורר עם אשתו (ערבי פוסט, 21 בנובמבר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שלח איגרת תנחומים לאסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, על מותו של יו”ר המועצה המחוקקת, אחמד בחר, בתקיפת חיל האוויר בעזה. עבדאללהיאן כתב באיגרת, כי “פשעי המשטר הציוני” חושפים את פניו המכוערים יותר מתמיד. הוא הוסיף, כי מותו של בחר לא זו בלבד שלא יפגע ברצונו של העם הפלסטיני, אלא יהפוך אותו לנחוש יותר להמשיך בדרכו למען שחרור אדמתו, ובמיוחד ירושלים (פארס, 21 בנובמבר 2023). 
המצב ברצועה
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על ציפייה רבה ברחוב העזתי להסכם הפסקת האש עם ישראל. תושבים ברפיח שהתראיינו טענו כי הם חווים מעל 45 יום של מצב מלחמה וכי מצבם קשה בשל ההרס הרב שנגרם מתקיפות צה”ל. היו גם מספר מרואיינים שהטילו ספק בכך שישראל תקיים את הפסקת האש משום שלדבריהם “הם לא מאמינים לה כלל” (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023).
תושבים ברפיח קונים מוצרי מזון (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
תושבים ברפיח קונים מוצרי מזון (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
  • אונר”א המשיכה בחלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
חלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)    חלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
חלוקת שקי קמח לתושבים ומפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
חלוקת מים מינרליים לתושבים בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)     חלוקת מים מינרליים לתושבים בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)
חלוקת מים מינרליים לתושבים בח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)
  • על רקע המחסור בדלק, דווח על שימוש גובר באופניים ככלי תחבורה מועדף (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023).
     
שימוש רב באופניים ככלי תחבורה (ערוץ היוטיוב של ופא, 21 בנובמבר 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית פורסם סרטון המתעד את המצב בבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא. בסרטון נראה כי בית החולים פועל, ואספקת חשמל שלו לא נותקה (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
הכניסה לבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא
 (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
הכניסה לבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא
(חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
סיוע לרצועה

ב-21 בנובמבר 2023 קיבל בית החולים הכוויתי ברפיח שני אמבולנסים כתרומת מכווית. נמסר שכלי הרכב נועדו לסייע לבית החולים להתמודד עם מצב החירום ברצועה (חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023).

אחד האמבולנסים שהגיעו לבית החולים הכוויתי ברפיח 
(חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023)
אחד האמבולנסים שהגיעו לבית החולים הכוויתי ברפיח
(חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023)
העבודות להקמת בית חולים שדה הירדני בח'אן יונס (ופא, 21 בנובמבר 2023)     העבודות להקמת בית חולים שדה הירדני בח'אן יונס (ופא, 21 בנובמבר 2023)
העבודות להקמת בית חולים שדה הירדני בח’אן יונס (ופא, 21 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול הצפון. התקיפות כללו שיגור פצצות מרגמה, טילי נ”ט ורקטות. חזבאללה קיבל אחריות על 16 פעולות שבוצעו ב-21 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22-21 בנובמבר 2023).
  • חזבאללה הודיע, כי בתגובה לתקיפה שביצעה ישראל נגד מפעל האלומיניום באזור אלנבטיה, וכאות תמיכה בעם הפלסטיני, שיגרו פעילי הארגון רקטות לעבר מפעל השייך לחברת רפאל באזור שלומי. עוד נמסר כי המפעל נפגע ושריפה פרצה במקום. כמו כן דיווחו בשעות הצהרים על שיגור שתי רקטות כבדות מסוג ברכאן לעבר עמדות וכלי רכב צבאיים באזור מוצב נורית.( ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 , 22 בנובמבר 2023)
  • להלן אירועים בולטים (דובר צה”ל, 21, 22 בנובמבר 2023):
    • ב-22 בנובמבר בשעה 01:00 התקבלה התרעה על חדירת כלי טיס עוין במרחב חניתה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה חשודה באמצעות מערכת “כיפת ברזל (דובר צה”ל, 22 בנובמבר 2023).
    • ב-21 בנובמבר 2023 בשעות הערב זוהו מספר מטרות אוויריות חשודות שחצו משטח לבנון לעבר שטח הגליל המערבי, שוגרו מיירטים לעבר המטרות.
    • ב-21 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהרים זוהו מספר שיגורים לעבר שטח ישראל משטח לבנון.
  • בתגובה ביצע צה”ל ירי ארטילרי וירי טנקים לעבר מקורות הירי. מטוסי קרב תקפו משגר נ”ט, תשתיות טרור ומפקדה מבצעית של חזבאללה (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023).
     
תקיפת מטרות טרור של חיזבאללה (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות טרור של חיזבאללה (דובר צה”ל, 22 בנובמבר 2023)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה הודיע על מותם של שני פעילים: אבראהים בדיע חמזה, המכונה עאבס, מהעיירה ג’מיג’מה (Jmaijmeh) ותושב בנת ג’ביל בדרום לבנון ומחמד רביעה עודה, המכונה נאצר, מהעיירה אלח’צ’ר בבקעת הלבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 , 22 נובמבר 2023).
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22-21 בנובמבר 2023)     הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22-21 בנובמבר 2023)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22-21 בנובמבר 2023)
חזבאללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נועד עם ח’ליל אלחיה ואסאמה חמדאן, בכירי חמאס, ודן עימם בהתפתחויות האחרונות ובאפשרויות הקיימות בחזיתות ההתנגדות בכלל, וברצועת עזה בפרט. במהלך הפגישה, הם הסכימו על המשך התיאום ביניהם (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בנובמבר 2023).
אפשרות הצטרפות חזבאללה להסכם הפסקת האש
  • היומון הלבנוני נדאא’ אלוטן דיווח כי הפסקת האש ברצועת עזה תחול על דרום לבנון וכי חזבאללה יקיים אותה בתנאי שישראל תעשה זאת. בהתייחס לישיבת מועצת הביטחון של האו”ם בנושא החלטה 1701[1] נמסר, כי הייתה מחלוקת בין רוסיה וסין מחד, לארה”ב ובריטניה מנגד, וכי צרפת תיווכה בין שני הצדדים. הנציג האמריקני התעקש שההצהרה שתתפרסם בסיום הישיבה תכלול גינוי ברור של חזבאללה, אך רוסיה וסין סירבו לכך, מה שהוביל לביטול מסיבת העיתונאים שחשבו לכנס בסיום הישיבה (נדאא’ אלוטן, 22 בנובמבר 2023).
  • “מקור בחזבאללה” מסר שלמרות שחזבאללה לא היה חלק מהמשא ומתן, הפסקת הלחימה ברצועת עזה תחול גם על לבנון וכי הם יעמדו בהסכם הפסקת האש אם ישראל תעמוד בו . לדבריו, כל הפרה ישראלית של הפסקת האש תיענה בתגובה (אלג’זירה, 22 בנובמבר 2023).
פלסטינים
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של ח’ליל חאמד ח’ראז (אבו ח’אל) מפקד בזרוע הצבאית, “שנרצח בידי האויב הציוני בדרום לבנון “. ההודעה שיבחה את פועלו של אבו ח’אלד ונמסר כי הוא תמך וסייע ל”התנגדות” בתוך פלסטין ומחוצה לה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 בנובמבר 2023). יצוין כי מאז תחילת המלחמה ממעטת הזרוע הצבאית להכריז על מות פעיליה ברצועת עזה.
תגובות למותם של שני העיתונאים
  • בעקבות מותם של שני אנשי רשת אלמיאדין, העיתונאית פרח עמר, והצלם רביע מעמארי, בתקיפת כלי טיס לא מאויש של צה”ל בטיר חרפא ב- 21 בנובמבר 2023, מסרה זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה את תנחומיה על מותם. קודם לכן דיווחה זרוע ההסברה, כי בתגובה ראשונית למותם של השניים שיגרו פעילי חזבאללה שני טילים מונחים לעבר כוח איסוף קרבי של אמ”ן, בעת ששהה בדירה בקיבוץ מנרה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 בנובמבר 2023).
  • גם הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת תנחומים על מותם. בהודעה שיבח הארגון את תפקודו של ערוץ אלמיאדין בשירות הפלסטינים ועניינם (אתר ערוץ פלסטין אליום, 21 בנובמבר 2023). זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין , גינה בשיחת טלפון עם ערוץ אלמיאדין את הפשע הישראלי נגד אנשי הצוות של הערוץ (אתר ערוץ אלמיאדין, 21 בנובמבר 2023).
צבא לבנון
  • ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, ציין שלבנון עומדת בפני אתגרים גדולים ברמות שונות אשר יש להם השפעה שלילית על מוסדות המדינה, לרבות הצבא. לדבריו, ישראל מפרה את ריבונות לבנון והיא עושה שימוש באמצעי לחימה שחל איסור בינלאומי על השימוש בהם (אלשרק אלאוסט, 21 בנובמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, הצהיר כי הם עם שרוצה שלום, אך הם לא יקבלו פגיעה בריבונותם ובזכויותיהם. לדבריו, על הקהילה הבינלאומית למנוע מישראל לבצע את תוקפנותה, להמשיך לבצע מעשי טבח ולהפר החלטות בינלאומיות (אלנשרה, 22 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה מעל 1,850 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, כ-1,100 מהם חשודים כפעילי חמאס (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023). בכלי התקשורת הפלסטיניים דווח, כי כוחות ביטחון ישראליים עצרו בלילה האחרון 38 פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון (ופא, 22 בנובמבר 2023).
  • להלן מוקדי פעילות עיקריים ביממה האחרונה:
    • מחנה הפליטים בלאטה בשכם: כוחות ביטחון ישראלים ערכו ב-21 בנובמבר 2023 משעות הבוקר מבצע סיכול טרור במחנה הפליטים. במהלך המבצע פרצו כלי הנדסה וכוחות צה”ל צירים וחסימות, וחשפו מטענים בצידי הכביש. בתום סריקות נמצאו חלקי נשק ותחמושת, ותוחקרו חשודים. הכוחות עצרו מבוקש, במחנה בלאטה החשוד בסחר באמצעי לחימה. במהלך הפעילות יודו אבנים והושלכו מטענים לעבר הכוחות, שהגיבו בירי (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון X של דובר צה"ל , 21 בנובמבר 2023)       אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון X של דובר צה"ל , 21 בנובמבר 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון X של דובר צה”ל , 21 בנובמבר 2023)
    • בורקא: כוחות ביטחון ישראלים פעלו לסיכול פעילות טרור עממי. במסגרת המבצע תחקרו הכוחות חשודים רבים, ועצרו מספר פעילי חמאס מבוקשים. במהלך המבצע אותרו אמצעי לחימה רבים וחומרי הסתה ותעמולה של חמאס כמו כן הוחרמו עשרות כלי רכב בלתי חוקיים (דובר צה”ל, 21בנובמבר 2023).
    • טולכרם: הפלסטינים דיווחו על פעילות כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים טולכרם. במהלך הפעילות ביצע כלי טיס בלתי מאויש ירי לעבר שכונת אלבלאונה במחנה וכתוצאה מכך נהרגו שישה פלסטינים (מען, 22 בנובמבר 2023).
כוחות ביטחון פועלים במחנה הפליטים טולכרם.      תיעוד יציאת כוחות הביטחון ממחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)
מימין: כוחות ביטחון פועלים במחנה הפליטים טולכרם. משמאל: תיעוד יציאת כוחות הביטחון ממחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 22 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר במפגש עם אלופים ספורטיביים וזוכי מדליות איראנים, כי ישראל ספגה “נוקאאוט” ב”מבול אלאקצא” וכי חמאס, שאין ברשותה אמצעים רבים, הצליחה להכריע “ממשלה ציונית”, שכל האמצעים עמדו לרשותה. ח’אמנהאי ציין, שישראל לא הצליחה עד כה להתאושש מהתבוסה שספגה וכי היא מפגינה את עוצמתה בבתי חולים, בבתי ספר ובתקיפות נגד אזרחים חפים מפשע. לדבריו, הדבר דומה לספורטאי, שלאחר תבוסתו תוקף את אוהדי הקבוצה היריבה. מנהיג איראן הודה לספורטאים האיראנים, שהביעו תמיכה בפלסטינים והזדהות עימם ולאלה שסירבו להתייצב לתחרויות נגד ספורטאים מישראל. הוא קרא להשעות את ישראל מתחרויות ספורטיביות ואמר, שהעולם כולו מבין כיום מדוע ספורטאים איראנים סירבו להתחרות נגד יריבים מישראל המייצגים מדינה פושעת וטרוריסטית (תסנים, 22 בנובמבר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, אמר במפגש עם שגרירים זרים ונציגי ארגונים בינלאומיים בטהראן, כי איראן פועלת במגוון מישורים לסיום המלחמה, להסרת המצור על עזה ולהעברה מיידית של סיוע הומניטרי לרצועה. הוא הדגיש, כי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בוצעה על בסיס תכנון והחלטה פלסטינים לחלוטין. בהתייחסו למסרים האמריקאים לאיראן לקרוא ל”קבוצות ההתנגדות” באזור לנהוג באיפוק, אמר עבדאללהיאן, כי לאיראן “אין קבוצות שלוחים (פרוקסי) באזור”. עוד אמר שר החוץ האיראני, כי ישראל לא הצליחה להשיג הישגים צבאיים במהלך 46 ימי המלחמה בעזה. הוא הדגיש את זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ואמר כי הפתרון לסכסוך הוא קיום משאל עם בקרב “התושבים האמיתיים” של פלסטין (אירנ”א, 21 בנובמבר 2023). 
  • שר החוץ האיראני יצא לביקור בבירות. ערוץ הטלוויזיה אלמנאר של חזבאללה דיווח כי הוא צפוי להיפגש עם מספר בכירים לבנונים. במסיבת עיתונאים שערך בבירות אמר עבדאללהיאן, כי שמע ממנהיגי “ההתנגדות” באזור, כי ידי ההתנגדות יישארו על ההדק עד שהמאבק נגד הכיבוש יניב תוצאות ועד לשחרורה המלא של פלסטין. הוא ציין, כי ששת השבועות האחרונים הוכיחו, כי הזמן אינו פועל לטובת “המשטר הציוני” (איסנ”א, 22 בנובמבר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” מסרה כי בתגובה על פעילות ישראל ברצועת עזה הם תקפו את בסיס צבא ארה”ב עין אלאסד בעיראק ואת הבסיס באלשדאדי שבסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 21 בנובמבר 2023). “בכיר אמריקאי” אמר כי התקיפה בעין אלאסד גרמה פציעות קלות ונזק לתשתיות (רויטרס, 21 בנובמבר 2023). מקור אמריקני” בכיר מסר לרשת אלג’זירה כי נפצעו עשרה חיילים (אלג’זירה, 21 בנובמבר 2023).
  • “גורם אמריקני” רשמי אמר, כי בתגובה לתקיפת עין אלאסד, תקף מטוס אמריקני מדגם AC-130 כלי רכב של המיליציות אשר היה מעורב בתקיפה וכי מספר חמושים נפגעו (פוקס ניוז, 21 בנובמבר 2023). פיקוד המרכז של צבא ארה”ב ,(CENTCOM) פרסם כי ביצע תקיפה “ישירה ומדויקת” נגד שני מתקנים השייכים למיליציות הפרו-איראניות בעיראק. זאת, בתגובה להתקפות נגד כוחות ארה”ב שכללו שימוש בטילים בליסטיים לטווח קרוב, מצד קבוצות הנתמכות על ידי איראן ומצד המיליציות הפרו-איראניות (חשבון X של CENTCOM, 22 בנובמבר 2023).
  • מאוחר יותר דווח כי לפחות חמישה פעילי הגיוס העממי, ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, נהרגו בשתי תקיפות שביצע צבא ארה”ב מדרום לבגדאד (סוכנות הידיעות הצרפתית, 22 בנובמבר 2023).
  • גדודי חזבאללה הודיעו על מותם של שמונה פעילים בתקיפת ארה”ב דבר שלדבריהם לא יעבור ללא עונש ומחייב את הרחבת היקף המטרות (ערוץ הטלגרם של המיליציה, 22 בנובמבר 2023). גם תנועת האצילים (אלנג׳באא׳) הפרו-איראנית בעיראק פרסמה הודעת תנחומים על מותו של פעיל המיליציות פאצ’ל אלמכצוצי שנהרג כתוצאה “מהתוקפנות האמריקאית”. המיליציה התחייבה להמשיך לבצע ג’האד והזהירה את ארה”ב שהיא תשלם מחיר על פשעיה (ערוץ הטלגרם של תנועת האצילים, 21 בנובמבר 2023).
  • באסם אלעואדי, דובר ממשלת עיראק, גינה את התקיפה האמריקאית באזור ג’רף אלנצר דרומית לבגדאד וציין, כי ההסלמה ביומיים האחרונים מסוכנת, וכי מדובר בפגיעה בריבונות העיראקית. אירוע זה הוא הפרה של המשימה שלשמה חברי הקואליציה הבינלאומית נוכחים במדינה – להילחם בדאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 22 בנובמבר 2023).
  • האדי אלעאמרי, יו”ר קואליציית אלפתח בפרלמנט העיראקי של המפלגות הפרו-איראניות בעיראק וראש מיליציית בדר, המשמש גם כנציג ועדת התיאום, אמר כי התקיפה מהווה הפרה בוטה של הריבונות הלאומית ועדות לשקרים של ארה”ב בנוגע להגבלת נוכחותם במדינה. שכן, התקיפה היא עדות לכך שהנוכחות האמריקנית היא לצורך לחימה בלבד (רשת אלעהד העיראקית, 22 בנובמבר 2023).
תימן
  • ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בארה”ב, אמר כי לאור חטיפת כלי השיט שנטען כי הוא קשור לישראל במים בינלאומיים, שוקלת ארה”ב להגדיר את החות’ים כארגון טרור (סוכנות הידיעות הצרפתית, 21 בנובמבר 2023).
  • בריאיון שנערך טרם הפסקת האש, אמר מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, כי הפעולות נגד ישראל תמשכנה עד אשר היא תעצור את תוקפנותה ברצועה וציין, כי הם מוכנים לכל הסלמה. הוא הוסיף שהם ישאפו לפגוע בעוצמה בישראל, כדי לכפות עליה הפסקת אש ברצועה וכי ברשותם עוד דרכים רבות להכאיב לישראל כמו גם לארה”ב. אלבח’יתי ציין כי הם פועלים בתיאום עם ציר ההתנגדות והאשים את סעודיה ואת מאע”מ ביירוט טילים תימניים ששוגרו לעבר ישראל (ספוטניק, 22 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

תגובות לעסקת החטופים והסכם הפסקת האש
  • ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, בירך על העסקה להבטחת שחרור החטופים שנלקחו ע”י חמאס. הוא הודה לאמיר קטר ולנשיא מצרים על מאמציהם והביע הערכתו לראש ממשלת ישראל וממשלתו על התחייבויותיהם במסגרת העסקה. הוא הוסיף כי הוא מצפה לשוחח עם כל אחד מהמנהיגים ולהישאר בקשר הדוק עימם כדי לוודא שאכן העסקה תיושם במלואה. באשר לחטופים אזרחי ארה”ב, הדגיש ביידן כי העסקה שנחתמה צריכה להביא הביתה שבויים אמריקנים, וכי הם לא יפסיקו לפעול עד שכולם ישוחררו (אתר הבית הלבן, 22 בנובמבר 2023).
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, בירך על הסכם הפסקת האש והחזרת חלק מהחטופים ועל הצלחת הגישור המצרי-קטרי-אמריקני. הוא אישר כי מצרים תמשיך לפעול כדי להשיג שלום ולהבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני (אלקאהרה, 22 בנובמבר 2023)
  • משרד החוץ הירדני בירך על המאמצים שהושקעו ובמיוחד את מאמצי קטר, ארה”ב ומצרים. המשרד הדגיש את חשיבות הגעת הסיוע ההומניטרי לרצועה (חשבון X של משרד החוץ, 22 בנובמבר 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, מסר כי אבו מאזן והנהגת הרשות מברכים על הסכם ההפוגה ההומניטרית ומעריכים את המאמץ הקטרי-מצרי שהושקע סביבו. הוא ציין שהרשות הפלסטינית קוראת להפסקה מוחלטת של “התוקפנות הישראלית” נגד העם הפלסטיני (ופא, 22 בנובמבר 2023).
  • משרד החוץ הלבנוני בירך על מאמציהן של קטר, ארה”ב ויתר המדינות שעסקו בסוגיה על ההגעה לעסקת חילופי שבויים והפסקת אש. לדבריו, הפסקת האש חשובה בדרך להפסקת אש מלאה וקבועה ברצועת עזה, והם מקווים שהדבר יוביל לפתרון צודק לסוגיה הפלסטינית ולהבטחת שלום ויציבות במזרח התיכון (חשבון X של משרד החוץ, 22 בנובמבר 2023).
  • משרד החוץ של מאע”מ בירך על הסכם הפסקת האש ושר החוץ הסעודי, פיצל בן פרחאן, הצהיר כי “הפסקת האש היא צעד בכיוון הנכון” וכי “אסור להשתמש בסיוע הומניטרי לעזה כאמצעי לענישה קולקטיבית” (סוכונות הידיעות של מאע”מ, אלג’זירה, 22 בנובמבר 2023)
הזירה הבינערבית
ירדן
  • בישר אלח’צאונה, ראש ממשלת ירדן, אמר כי הם מתמודדים עם האירועים ברצועת עזה כאילו זה קורה בגבולותיהם וכי פריסת צבא ירדן לאורך הגבול היא בשל שיקולים רבים, לרבות הצורך להתמודד עם ניסיונות הסתננות לשטח ירדן. עוד ציין כי הסלמה ביהודה ושומרון שתכלול אלימות מצד מתנחלים או פגיעה במקומות הקדושים לאסלאם הם בחינת קו אדום עבור ירדן וכי התרחשות שכזאת עלולה להוביל לעקירה כפויה של הפלסטינים , דבר אשר מקביל מבחינתם להכרזת מלחמה על ירדן והיא תעשה הכול כדי למנוע את ההתממשות של תרחיש שכזה. בהתייחס למצב בית החולים הירדני שהוקם ברצועה, טען אלח’צאונה כי הם קיבלו הודעות מישראל שעליהם לפנות אותו, אך הם לא נענו לקריאה (פטרה, 21 בנובמבר 2023).
מצרים
  • מצטפא מדובלי, ראש ממשלת מצרים, אמר במהלך ישיבת פרלמנט כי עקירה כפויה של הפלסטינים לחצי האי סיני תפגע בריבונות מצרים והיא אינה מקובלת עליהם לחלוטין. הוא ציין כי הם נקטו בצעדים נחרצים נגד העקירה, והם לא יהססו לנקוט בכל האמצעים כדי להבטיח את ההגנה על גבולותיהם. בהתייחס להתפתחויות בים האדום, אמר מדובלי כי אי הפסקה מיידית של הפעולות הצבאיות תתרום להידרדרות המצב הביטחוני באזור. הוא גם ציין כי הם פועלים בתיאום מלא עם מדינות ערב, ובמיוחד עם ירדן (אח’באר אליום, 21 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
כינוס פורום [2]BRICS
  • פורום BRICS ערך כינוס חירום וירטואלי בנושא הלחימה ברצועת עזה. בדברים שאמר מחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, הוא גינה את פעולות ישראל ברצועה וקרא להכנסת סיוע הומניטרי. הוא הדגיש, כי סעודיה דורשת להתחיל תהליך שלום רציני ומקיף למען הקמת מדינה פלסטינית וקרא לכל המדינות להפסיק לייצא נשק לישראל (אלערביה, 21 בנובמבר 2023). נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קרא לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני בציינו, כי ארגון BRICS יכול למלא תפקיד מפתח בתהליך זה. הוא הוסיף כי הפוגות הומניטריות הן צעד נכון לקראת שלום והדגיש שחשוב שלא לגרור מדינות נוספות לסכסוך (רויטרס, 21 בנובמבר 2023).
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, אמר, כי על מדינות הארגון לנתק את קשריהן המדיניים, הכלכליים והצבאיים עם ישראל, לפעול להסרת המצור על רצועת עזה ולהעברת סיוע הומניטרי לרצועה ולהכיר בזכותו של העם הפלסטיני להגן על עצמו ולשחרר את השטחים הכבושים. הוא ציין, כי המשך שיתוף הפעולה עם ישראל, במיוחד בתחום הצבאי והכלכלי, משמעותו היא סיוע להמשך “הפשעים והרג הנשים והילדים”. ראיסי אמר, כי שורש המלחמה נעוץ בהמשך הכיבוש ולא במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר (תסנים, 21 בנובמבר 2023). 
כינוס שרי החוץ הערבים אסלאמים
  • ברוסיה התקיים כינוס פסגה של שרי חוץ הערבים אסלאמיים. סרגיי לברוב שר החוץ הרוסי, אמר בכינוס, כי סדר העדיפות כעת הוא הפסקת התקיפות, שחרור בני הערובה ושיפור המצב ההומניטרי ברצועה. הוא ציין שכמות הסיוע שנכנסת לרצועה אינה מספיקה. פיצל בן פראחן שר החוץ הסעודי, ציין כי הם שואפים לשתף פעולה עם רוסיה כדי לעצור פעילות ישראל ברצועת עזה. הוא הדגיש שלא ניתן להצדיק את האסון ההומניטרי ברצועה בסיבה של הגנה עצמית, וכי יש לעצור את המלחמה באופן מיידי (ספוטניק, 21 בנובמבר 2023).
האיחוד האירופאי
  • נציבות האיחוד אירופי מסרה כי בבחינה שנערכה על הסיוע הכספי שהם מעניקים לפלסטינים, לא נמצאו עד כה ראיות לכך שהכסף הגיע למטרות שלא לשמן הועבר. לאור זאת, הם ימשיכו להעביר את כספי הסיוע (חשבון X של נציבות האירופאית, 21 בנובמבר 2023).

[1] ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון לאחר מלחמת לבנון השנייה הקוראת להפסקת אש בין ישראל לחזבאללה ופריסת כוח או"ם חמוש וכוחות צבא לבנון בדרום לבנון, כדי למנוע מחזבאללה להמשיך לפעול בדרום לבנון.
[2] פורום מדינות כלכי בעיקרו, אותו ייסדו ברזיל, רוסיה, הודו, סין, מאוחר יוותר הצטרפה דרום אפריקה. לאחר מכן הזמין הארגון שש מדינות נוספות להצטרף: איראן, סעודיה, איחוד האמירויות, אתיופיה, ארגנטינה ומצרים. מלבדן, 16 מדינות נוספות הגישו בקשות הצטרפות לארגון, ביניהם: אלג’יריה, קובה, ניגריה, תאילנד, ווייטנאם והרשות הפלסטינית.