מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-23 באוקטובר 2023, 13:00)

תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה

תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)

תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה

תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)

תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023)

תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023)

נקודת שיגור סמוך למבנה של האו

נקודת שיגור סמוך למבנה של האו"ם (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2023)

נפילת רקטה סמוך לכלי רכב בנתיבות (דוברות מד

נפילת רקטה סמוך לכלי רכב בנתיבות (דוברות מד"א, 22 באוקטובר 2023)

כתב ערוץ אלע'ד מדווח מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 23 באוקטובר 2023)

כתב ערוץ אלע'ד מדווח מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 23 באוקטובר 2023)

נציג או

נציג או"ם מפקח על הכנסת הסיוע ההומניטארי (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 22 באוקטובר 2023)

פגישת מחמד אשתיה עם נציגים זרים ברשות (ופא, 22 באוקטובר 2023)

פגישת מחמד אשתיה עם נציגים זרים ברשות (ופא, 22 באוקטובר 2023)

עיקרים
  • גזרה דרומית: חיל האוויר המשיך לבצע תקיפות מאסיביות נגד יעדים ותשתיות טרור ברצועת עזה. גורמים פלסטינים העידו, כי היו אלה תקיפות חסרות תקדים והכבדות ביותר מאז תחילת המלחמה. כוחות קרקעיים פעלו בגבול הרצועה לסיכול טרור, טיהור המרחב ממחבלים כהכנה לקראת תקיפה קרקעית, וניסיון לאיסוף מידע נוסף בנוגע לנעדרים ולחטופים. לוחם צה”ל נהרג ושלושה לוחמים נפצעו משיגור טיל נ”ט לעברם. נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל, אם כי בקצב מתון יחסית.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 222 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. בחמאס ממשיכים להדגיש, כי בכל משא ומתן על שחרור החטופים תעשה הפרדה בין אזרחים לבין חיילים.
  • רצועת עזה: ברצועת עזה מדווחים על התדרדרות המצב ההומניטרי. במצרים הועלתה הצעה ליישב את הפלסטינים המפונים באזור רפיח, סמוך לגבול. משאיות סיוע נוספות הגיעו למעבר רפיח. ח’אלד משעל, מנהיג חמאס “בחוץ” קרא לאומה הערבית והאסלאמית להתגייס לג’האד, ולחכמי ההלכה המוסלמיים לפרסם פסק הלכה מפורש הקורא למוסלמים ברחבי העולם לצאת להילחם על אדמת “פלסטין”.
  • גזרה צפונית: נמשכת פעילות חוליות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וישובים על גבול לבנון. במסגרת זאת שוגרו טילי נ”ט, נורו פגזי מרגמה ורקטות. צה”ל פעל נגד חוליות השיגור והצליח לחסל לפחות שמונה מהן טרם ביצעו את השיגורים. חזבאללה דיווח על שבעה הרוגים. ארגונים נוספים (מיליציה המסייעת לחזבאללה והג’האד האסלאמי בפלסטין), דיווחו על שלושה הרוגים נוספים. גורמים בזירה מדברים על חמ”ל משותף העומד בקשר עם הרצועה ועל הסלמה במידה וישראל תעבור “קווים אדומים” ברצועה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול ומעצר חשודים בפעילות טרור, במיוחד פעילי חמאס. סוכל ניסיון פיגוע סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). הפלסטינים דיווחו על חמישה הרוגים.
  • איראן: גורמי ממשל באיראן מזהירים את ישראל מפני המשך המערכה ומציעים להעביר סיוע הומניטארי לרצועה. שר החוץ האיראני שוחח עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ועם זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. מיליציות פרו איראניות בעיראק ותימן ממשיכות לאיים בהצטרפות למערכה. ראש ממשלת עיראק מנסה למנוע זאת בטענה כי זה יזיק לעיראק.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • פעילות אווירית: נמשך ואף גבר קצב והיקף התקיפות שביצעו כלי טיס של צה”ל נגד יעדי טרור ברצועת עזה. במהלך היממה האחרונה בוצעו למעלה מ-320 תקיפות. התקיפות התמקדו בעיקר בעיר עזה, שהינה מוקד לפעילות חמאס. בין היעדים שהותקפו עשרות מפקדות, שבחלקן הסתתרו פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, מתחמים צבאיים ועמדות תצפית. כמו כן, הושמדו מטרות העלולות לסכן את הכוחות הנערכים בעוטף עזה לקראת התמרון הקרקעי, ביניהן עשרות משגרי פצצות מרגמה, עמדות שיגור טיליי נ”ט וחוליות שיגור נ”ט ורקטות (דובר צה”ל, 23,22 באוקטובר 2023).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי עוצמת תקיפות צה”ל ברצועה במהלך ליל 23-22 באוקטובר 2023 הייתה “חסרות תקדים” והתקיפות היו המאסיביות ביותר מאז תחילת המלחמה. כלי התקשורת העריכו שישראל הגבירה את עוצמת התקיפות ואת היקפן כהכנה לכניסה הקרקעית (מען, 23 באוקטובר 2023).
תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)     תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)
תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)     תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)
תקיפת תשתיות מבצעיות של חמאס (אתר דובר צה”ל, 23 באוקטובר 2023)
תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023)    תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023)
תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023)
תקיפת בית סמוך לבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023).     תקיפת בניין ריאן במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת בית סמוך לבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 באוקטובר 2023). משמאל: תקיפת בניין ריאן במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 באוקטובר 2023)
  • פעילות קרקעית: כוחות צה”ל, בליווי טנקים וכלים הנדסיים, פעלו באזור כיסופים על גבול רצועת עזה. מטרות הפעילות היו סיכול טרור, טיהור המרחב ממחבלים כהכנה לקראת תמרון קרקעי, וניסיון לאיסוף מידע נוסף בנוגע לנעדרים ולחטופים. במהלך אחת הפשיטות בוצע ירי טיל נ”ט מהרצועה לעבר טנק וכלי הנדסי של צה”ל. לוחם צה״ל נהרג ושלושה לוחמים נפצעו (דובר צה”ל, 22 באוקטובר 2023). בליל 23-22 באוקטובר נערכה פעילות משותפת של כוחות חי”ר במסגרתה תקפו הכוחות מספר מטרות ביניהן חוליות מחבלים ובהן חוליות נ”ט (דובר צה”ל, 23 באוקטובר 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על ביצוע “מארב מתוכנן” נגד כוח משוריין שחצה את גדר ההפרדה במזרח ח’אן יונס. על פי ההודעה, הושמדו שני דחפורים וטנק והכוח נאלץ לסגת. עוד נטען כי הפעילים שביצעו את המארב הצליחו לשוב ללא פגע (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 22 באוקטובר 2023).
  • טנק צה”ל, שירה בשוגג, פגע בעמדה מצרית בסמוך לגבול באזור כרם שלום. כמה חיילים מצרים נפצעו באורח קל. צה”ל הביע צער בפני המצרים על התקלה. דובר צבא מצרים הודיע, כי במהלך היום אחת העמדות המצריות לאורך הגבול נפגעה בשוגג מרסיסים של פגז שנורה מטנק ישראלי, וכתוצאה מכך נפצעו באורח קל כמה אנשי משמר הגבול. נמסר שנסיבות האירוע נבדקות, וכי הצד הישראלי הביע באופן מיידי צער על המקרה וטען כי מדובר בירי בשוגג (דף הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 22 באוקטובר 2023).
  • באזור כיסופים, איתרו לוחמים ילקוט בית ספר שהשאירו מחבלי חמאס. בבדיקת התיק נמצא כי הוא היה ממולכד והכיל חומר נפץ להפעלה מרחוק ומטען במשקל של שבעה ק”ג חומר נפץ (דובר צה”ל, 22 באוקטובר 2023). כמו כן נתפס מחבל ששהה בשטח ישראל מאז התקיפה ב-7 באוקטובר 2023.
הילקוט הממולכד 
(חשבון הטוויטר שלדובר צה"ל, 22 באוקטובר 2023)
הילקוט הממולכד
(חשבון הטוויטר שלדובר צה”ל, 22 באוקטובר 2023)
שיגור רקטות
  • במקביל לפעילות צה”ל ברצועה, נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל אם כי במידה פחותה. השיגורים כוונו בעיקר לעבר יישובי עוטף עזה והערים הסמוכות. מטח אחד שוגר לאזור בית שמש ומטח נוסף לאזור באר שבע. בצה”ל איתרו שיגורי רקטות מגני ילדים, בתי ספר ומסגדים, תוך שימוש באוכלוסיית רצועת עזה כמגן אנושי.
 שיגורים מקרב אוכלוסייה אזרחית. נקודת שיגור סמוך לגן ילדים (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2023)    נקודת שיגור סמוך למבנה של האו"ם (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2023)
שיגורים מקרב אוכלוסייה אזרחית. מימין: נקודת שיגור סמוך לגן ילדים. משמאל: נקודת שיגור סמוך למבנה של האו”ם (דובר צה”ל, 22 באוקטובר 2023)
נפילת רקטה סמוך לכלי רכב בנתיבות (דוברות מד"א, 22 באוקטובר 2023)
נפילת רקטה סמוך לכלי רכב בנתיבות (דוברות מד”א, 22 באוקטובר 2023)
  • סה”כ שוגרו לשטח ישראל מתחילת המלחמה למעלה מ-7,500 רקטות. כמה מאות רקטות נפלו בשטח הרצועה.
נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 222 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה.
סוגיית שחרור החטופים
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אמר כי חמאס לא תעשה שימוש באסירים האזרחיים שברשותה כקלף לחץ על ישראל וציין, כי כל המתווכים עודכנו בעניין זה. חמאס אף הודיעה לשישה מתווכים שדיברו איתה שאין לה מניעה לשחרר אותם לאלתר. אבל, התנאים הלוגיסטיים בשטח מונעים זאת. אולם, כאשר התנאים בשטח יאפשרו, הם ישוחררו ללא תנאי. בתשובה לשאלה מדוע חמאס לא מחליפה אותם תמורת אסירים פלסטינים, הדגיש ג’בארין כי חמאס עושה הפרדה בינם לבין “השבויים הצבאיים”. ג’בארין גם הדגיש כי יוזמת חמאס לשחרר, ללא תמורה, את שתי האזרחיות האמריקאיות נבעה “מהעקרונות והמוסר האסלאמיים שלה”. לדברי ג’בארין הזרוע הצבאית של חמאס מחוייבת למוסר ולנורמות ומתייחסת לחטופים האזרחים מנקודת מבט זו (אלג’זירה, 22 באוקטובר 2023).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הם עורכים מגעים עם הצדדים הרלוונטיים בנוגע “לעסקת חילופי אסירים”, בהדגישו שהחיילים הם עניין נפרד מהאזרחים (אלג’זירה, 22 באוקטובר 2023).
רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס) עדכן (נכון לשעה 14:00), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 5,087 ומספר הפצועים 15,273. הוא ציין, כי 12 בתי חולים ו-32 מרכזים רפואיים אינם מתפקדים בשל תקיפה ישירה ומלאי דלק שאזל. באשר לאופי הפציעות ציין, כי הם נתקלו זו הפעם ראשונה בפציעות עור שטרם ראו בעבר, לכן הוא פנה לארגונים בינלאומיים שיבדקו באיזה אמצעי לחימה ישראל משתמשת (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 23 באוקטובר 2023)[1]. אונר”א דיווחה על מותם של 13 אנשי צוות נוספים. מאז תחילת המלחמה נהרגו 29 אנשי צוות ו -17 נפצעו. אונר”א ציינה, כי מחצית מההרוגים היו מורים (חשבון הטוויטר של אונר”א, 23 באוקטובר 2023).
פינוי צפון הרצועה
  • לטענת לשכת ההסברה של ממשל חמאס ברצועה עשרות אלפי עקורים חזרו לאזורי מגוריהם בעיר עזה ובצפון הרצועה לאחר שעברו לאזור הדרום. לדברי הלשכה, ישראל תקפה את התושבים באזורים שהיא טענה שהם בטוחים (אלאקצא, 22 באוקטובר 2023).
  • “מקור מצרי” מסר כי בתמורה לדחיית רעיון הגירת אזרחי רצועת עזה לצפון סיני, בכירים מצרים הציעו להקים מחנות ברפיח, כשלושה ק”מ בתוך שטח רצועת עזה, אשר מצרים תפקח עליהם ותהיה אחראית לספק להם שירותי סיוע דחופים. אחד משירותי הסיוע הללו יהיה אבחון מצב החולים והפצועים והעברתם במידת הצורך לטיפול במצרים. “מקור נוסף” מסר כי מתקיים שיתוף פעולה בין מצרים, קטר וארה”ב בסוגיית הכנסת הסיוע שמצטבר ברפיח ואלעריש . הוא ציין שתהליך הכנסת הסיוע קשור לניסיונות המשא ומתן בתיווך קטר בין חמאס לישראל, בסוגיית שחרור החטופים האזרחים (אלערבי אלג’דיד, 23 באוקטובר 2023).
המצב ברצועה
  • פיליפ לזריאני, מנהל אונר”א, מתח ביקורת על מדיניות אי הכנסת דלק לעזה מצד ישראל. הוא ציין שברשות הסוכנות דלק לשלושה ימים וכי ללא דלק לא יהיו מים, בתי חולים והמאפיות לא יפעלו. לזריני הדגיש את הצורך בסיוע מתמשך (אתר האו”ם, 22 באוקטובר 2023).
  • ברצועה מדווחים על חשש מהתפרצות מחלות בקרב העקורים באזורי פינוי, בשל תנאי המחייה הקשים, על היעדר מי שתייה ומוצרי היגיינה בסיסיים (אלקדס אלערבי, 23 באוקטובר 2023).
  • כתב ערוץ אלע’ד דיווח מבית החולים נאצר בח’אן יונס על היקף נפגעים גבוה בשל תקיפות מאסיביות של צה”ל באזור ח’אן יונס. לדבריו, עיריית ח’אן יונס הודיעה כי אין באפשרותה לספק מים לתושבים מפני שמלאי הדלק אזל (ערוץ אלע’ד, 23 באוקטובר 2023).
כתב ערוץ אלע'ד מדווח מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 23 באוקטובר 2023)
כתב ערוץ אלע’ד מדווח מבית החולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ אלע’ד, 23 באוקטובר 2023)
מעבר רפיח
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי מעבר רפיח נפתח בפעם השנייה ב-22 באוקטובר 2023 להעברת 14 משאיות של סיוע הומניטארי לעזה. לרצועת עזה, הוכנסו תרופות, מזון ומי שתייה (אלקדס, 23 באוקטובר 2023). ב-23 באוקטובר 2023 דווח (בשעות הצהריים) בערוצי תקשורת ערביים על כניסת שיירת סיוע שלישית. נמסר, כי המשאיות ממתינות לבידוק ביטחוני (ערוץ אלע’ד, 23 באוקטובר 2023).
 הכנסת סיוע הומניטארי לעזה דרך מעבר רפיח (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באוקטובר 2023).     נציג או"ם מפקח על הכנסת הסיוע ההומניטארי (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 22 באוקטובר 2023)
מימין: הכנסת סיוע הומניטארי לעזה דרך מעבר רפיח (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באוקטובר 2023). משמאל: נציג או”ם מפקח על הכנסת הסיוע ההומניטארי (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 22 באוקטובר 2023)
חמאס
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, על ההתפתחויות האחרונות הקשורות ל”תוקפנות הציונית נגד הרצועה” ובדרכים לעצור את “הפשעים האכזריים” שמבצעת ישראל ברצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 23 באוקטובר 2023). שיחה דומה ניהל שר החוץ עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל ה’האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 23 באוקטובר 2023).
  • בנאום מרחוק שנשא אסמאעיל הניה, בעצרת תמיכה שנערכה בארבד שבירדן, הוא הודה למפגינים על תמיכתם וקרא להם “להמשיך את המבול ההמוני”. לדבריו, “מעשי הטבח” שמבצעת ישראל נועדו לחפות על כישלונה הגדול מול “ההתנגדות” בציינו, כי הם מתקדמים לקראת “הניצחון הגדול”. הניה אמר שתקיפות חמאס ב-7 באוקטובר 2023 מהוות “נקודת מפנה בתולדות הסכסוך” אשר הפילו את תורת הביטחון של ישראל. הניה קרא לעם הירדני ולכל העמים הערביים והאסלאמיים לפעול בשלושה ערוצים: המשך הפעילות לתמיכה בפלסטין ובהתנגדות, סיוע להתנגדות ולעם הפלסטיני ואספקת סיוע הומניטרי בדחיפות לפלסטינים ברצועה. עוד ציין הניה שכאשר ישראל רצתה לשבור את ההתנגדות ברצועה, החלה ההתנגדות בלבנון, עיראק, ירדן, מצרים, סוריה ובכל ערי הבירה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 באוקטובר 2023).
  • ח’אלד משעל, מנהיג חמאס “בחוץ”, נאם מרחוק, בכינוס תמיכה בעזה, שנערך באיסטנבול בהשתתפות כשישים ארגונים ומוסדות ערביים בתורכיה. הוא תיאר את המתרחש היום כ”מלחמת עולם, שהחלה במסגד אלאקצא, שעזה נחלצה לעזרתו”. לאחר מכן הגיעה הנקמה של ישראל בתושבי עזה, ואז הגיעה ארה”ב, שלא רק תומכת בישראל, אלא מנהיגה היום את המערכה להשגת הגמוניה מוחלטת על האזור. משעל ציין, כי על האומה האסלאמית מוטלות מספר חובות שהמרכזית שבהן, היא ההתגייסות לג’האד. בפנותו לחכמי ההלכה המוסלמיים הוא קרא להם ללכת בדרכו של השיח’ עבדאללה עזאם, שפרסם פסק הלכה למוסלמים בכל העולם לסייע לאפגניסטן, ודורש מהם לפרסם פסק הלכה מפורש שיש להילחם על אדמת “פלסטין”. הוא ציין שהזכויות לפלסטינים לא יושבו באמצעות מועצת הביטחון אלא דרך לשכות הגיוס “ואלף מילים אינן משתוות לפגז אחד”. הוא קרא לסייע לרצועה בכסף ואמצעי לחימה, קרא לכולם לצאת להפגנות ומחאות ולהפריך את הנראטיב הישראלי בתקשורת באמצעות “מבול תקשורתי שיציג את הנרטיב הפלסטיני-ערבי האמיתי” (אלג’זירה מבאשר, 22 באוקטובר 2023; סוכנות אנטוליה, 22 באוקטובר 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, מסר כי “ההתנגדות” איתנה, חזקה ומסוגלת לנהל את המערכה, ולהתמודד עם כל תוקפנות יבשתית. אלקאנוע הוסיף כי אם צה”ל יכנס קרקעית “זו תהיה הזדמנות טובה להסב לו אבידות וללכוד שבויים” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 23 באוקטובר 2023).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • אסמאעיל אלסנדאוי “אבו מג’אהד”, נציג הג’האד האסלאמי בדמשק, אמר כי פסגת קהיר איכזבה וכי הצהרות נשיא מצרים מדברות על שני הצדדים של הסכסוך “כאילו הוא מדבר על הסכסוך בין אתיופיה לאריתריאה”. לדברי אלסנדאוי, הם נותנים אמון בעמים הערביים והאסלאמיים ולא במשטרים הכפופים לארה”ב שמקיימים נורמליזציה עם ישראל. הוא ציין שחזבאללה הקריב 19 הרוגים במערכה, וההתנגדות בעראק מסייעת באמצעות פגיעה בבסיסים האמריקניים בעראק ובסוריה, וגם החות’ים שיגרו טילים לעבר ישראל. לגבי המצב בישראל ציין שלראשונה התקיימו הפגנות במהלך המלחמה, והדבר מבשר על כישלון המלחמה נגד עזה (סוכנות פארס, 23 באוקטובר 2023).
  • אחמד ברכה, נציג הג’האד האסלאמי בתימן, אמר כי העמדות הערביות והאסלאמיות כלפי המתרחש בעזה מביכות מאד, וכי היה על המדינות הערביות והאסלאמיות להטיל סנקציות על ישראל. הוא ציין לחיוב את היציאה לרחובות של העמים הערביים בימים האחרונים. בתשובה לשאלה מדוע “ציר ההתנגדות” אינו מתערב צבאית ציין ש”ציר ההתנגדות” עומד לצדם אבל אין חובה שהציר הזה יהיה נוכח בשדה הקרב. יחד עם זאת, כולם יודעים על הסיוע שהפלסטינים מקבלים מציר ההתנגדות, וליתר דיוק, מאיראן, שסיפקה להם כסף, נשק וידע. לדבריו, קיים חדר מבצעים משותף ל”ציר ההתנגדות” שמנהל את המערכה, וישנם קווים אדומים שנקבעו על ידי כוחות ההתנגדות בציר, שאם ישראל תחצה אותם, הם יתערבו צבאית. לדבריו הדבר בא לידי ביטוי כבר היום בעיראק דרום לבנון, סוריה ותימן (אתר almasirahnews, 22 באוקטובר 2023).
הזירה הצפונית
לבנון
המצב בשטח
  • פעילי חזבאללה המשיכו בשיגור טילי נ”ט , פצצות מרגמה ורקטות לעבר כוחות צה”ל ויישובי הצפון. חזבאללה קיבל אחריות על כל אירועי הירי (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 23-22 באוקטובר 2023).
תיעוד שיגור רקטות ופגזים לעבר מוצב גלדיולה בהר דב 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023) 
    תיעוד שיגור רקטות ופגזים לעבר מוצב גלדיולה בהר דב 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
תיעוד שיגור רקטות ופגזים לעבר מוצב גלדיולה בהר דב
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
  • כוחות צה”ל המשיכו לתקוף ולהשמיד חוליות בשטח לבנון שתכננו לשגר טילי נ”ט ורקטות לעבר ישראל ולהשמיד את אמצעי הלחימה שברשותן. במהלך היממה האחרונה חוסלו מספר חוליות שתכננו לבצע ירי לעבר מתת, הר דב, מלכיה ושלומי. במקביל, בוצעו תקיפות מהאוויר נגד יעדים צבאיים של חזבאללה ביניהם מתחמים צבאיים ועמדות תצפית (דובר צה”ל, 22, 23 באוקטובר 2023).
תקיפת תשתית צבאית של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2023)
תקיפת תשתית צבאית של חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 23 באוקטובר 2023)
 תקיפת חוליה סמוך למתת (אתר צה"ל, 22 באוקטובר 2023),    תקיפת חוליה סמוך להר דב (אתר צה"ל, 22 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת חוליה סמוך למתת, משמאל: תקיפת חוליה סמוך להר דב (אתר צה”ל, 22 באוקטובר 2023)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח ביממה האחרונה על שבעה הרוגים, שנהרגו במהלך “מילוי חובת הג’האד שלהם” ועל הרוג נוסף שמת מפצעיו.[2] בהודעות חזבאללה לא צוין מועד או מיקום האירוע (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 באוקטובר 2023):
    • עלי יוסף אבו ח’ליל, המכונה ד’ו אלפקאר, מהעיירה אלקלילה (Al-Qlaileh) בדרום לבנון.
    • חידר ח’צ’ר עיאד, המכונה מחמד ג’ואד, מהעיירה טיר פלסיה (Tayr Felsay) בדרום לבנון.
    • ג’עפר עבאס איוב, המכונה ד’ו אלפקאר, מהעיירה יונין (Younine) בבקעת הלבנון.
    • עלי מחמוד מרמר, המכונה אבו תראב, מהעיירה אלטיבה (Al-Taybeh) בדרום לבנון.
    • אחמד עלי אלחלאני, המכונה נור עלי, מהעיירה אלחלאניה (Al-Hellaniyah) בבקאע בלבנון.
    • בלאל עבדאללה איוב, המכונה עלי חידר, מהעיירה יחפופא (Yahfoufa) בבקאע בלבנון.
    • מחמד חסן מנצור, המכונה שמראן, מהעיירה משע’רה (Mashgharah), בבקאע בלבנון.
    • עבאס עלי אלסוקיה, המכונה עלי אלהאדי, מהעיירה עינאת’א (Ainatha) בדרום לבנון.
חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
    חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
    חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
חלק מפעילי חזבאללה שנהרגו ב-22 באוקטובר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 22 באוקטובר 2023)
  • “הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי”,[3] פרסמו הודעה על מות שניים מלוחמיהן, עלי כמאל עבד אלעאל המכונה “ג’האד”, וחסאן עבד אלעאל המכונה “בלאל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 23 באוקטובר 2023).
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה על מות אסאמה מחמד ח’יר ד’יאבאת, בן 23, אחד הפעילים בזירה הסורית, שנהרג ב-22 באוקטובר 2023 בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 22 באוקטובר 2023). יש לציין, כי מאז תחילת “מבול אלאקצא” הודיעו פלוגות ירושלים על מותם של ארבעה פעילים בדרום לבנון, שניים מהם הגיעו מהזירה הסורית ושניים מהזירה הלבנונית.
פעיל פלוגות ירושלים, שנהרג 
בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 22 באוקטובר 2023)
תגובות
פעיל פלוגות ירושלים, שנהרג בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 22 באוקטובר 2023)
תגובות
חזבאללה
  • בכתבה שפרסם אבראהים אלאמין, המקורב לחסן נצראללה הוא ציין שדיפלומטים מערבים וערבים בבירות שותפים לדעתה של שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, לפיה המלחמה בין ישראל ללבנון כבר מתרחשת, וכי חזבאללה מבין שלפניו מלחמה קשה, שכן הקו האדום שהוא הציב הוא בדיוק זה שממשלת ישראל מתכוונת לחצות במלחמתה בחמאס. עוד ציין שהדיפלומטים מסכימים על כך שחזבאללה לא נמצא בכוננות מרבית, וכי מוסדותיו פועלים במתכונת שגרתית והכוננות באה לידי ביטוי באזור הגבול בלבד. לדעתו, חלקם אף סוברים כי חזבאללה שואף להגביל את העימות לאזור חוות שבעא, ואין בכוונתו לשנות את כללי המערכה. הגברת ההסלמה נובעת מארגונים פלסטיניים שמבצעים פעולות חוצות גבול כהזדהות עם הנעשה ברצועת עזה. כוחות יוניפי”ל מודעים לכך שאף אחד לא יכול לבצע פעולה צבאית בדרום לבנון ללא ידיעת חזבאללה והם מבינים שלצבא לבנון אין יכולת לבלום את ההתארגנויות הפלסטיניות, וההוכחה לכך היא שהנקודות שבהן הלוחמים פועלים סגורות מכיוון שחזבאללה מחזיק בהן ( אלאח’באר, 23 באוקטובר 2023).
  • עוד דווח שתושבי אלצ’אחיה (מעוז חזבאללה בבירות), ובמיוחד תושבי השכונות חארת חריכ ובא’ר אלעבד אללתין, אשר ספגו מהלומה קשה מתקיפות ישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה ונחשבות “למעגל האיום הישיר”, החלו בהכנות למערכה. צוין שאלפי תושבים הכינו תיקים עם ציוד במקרה שיצטרכו לעזוב וכי בבתי המרקחת מורגשת דריכות ציבורית, שכן תושבים החלו לרכוש מלאי תרופות שיוכלו להספיק למספר חודשים (אלאח’באר, 23 באוקטובר 2023).
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, טען שישראל השוותה את ההתנגדות ברצועת עזה לדאעש, כדי להפיק מכך תועלת. הוא גם האשים את נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה, אולף שולץ ונשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, שהם גרועים מדאעש, מאחר שהם מגבים תקיפות נגד בתי חולים (אלנשרה, 23 באוקטובר 2023).
ארגונים פלסטינים
  • במסגרת כתבה שעסקה במעורבות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין במערכה בדרום לבנון והאפשרות לפתיחת חזית רחבה מצפון, אמר אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בלבנון וחבר הלשכה המדינית של הארגון, כי התיאום עם חזבאללה מתקיים באמצעות חדר מבצעים משותף, העומד בקשר מתמיד עם רצועת עזה. לדעתו, פתיחת חזית דרום לבנון תלויה בהתפתחויות ברצועת בעזה. בכתבה צוין, כי קיים מידע לפיו עוד ארגונים פלסטיניים מתכוננים להיכנס לקו החזית, כפי שעשו חמאס והג’האד האסלאמי (אלג’זירה.נט, 22 באוקטובר 2023).

יהודה, שומרון והרשות פלסטינית
אירועים בשטח
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת. ביממה האחרונה נעצרו 64 מבוקשים מהם 37 פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו ביהודה ושומרון 800 מבוקשים מהם 500 הינם פעילי חמאס. (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 23 באוקטובר 2023). משרד הבריאות ברשות עדכן (נכון לשעה 8:00 בבוקר), כי מניין ההרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה הוא 95. ביממה האחרונה נהרגו חמישה פלסטינים (שניים במחנה הפליטים ג’לזון, שניים בשכם שניים ואח באלערוב ) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 23 באוקטובר 2023). להלם אירועים מרכזיים:
    • ב-23 באוקטובר 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’לזון, צפונית לראמאללה. במסגרת זו, עצרו עשרים מבוקשים (תקשורת ישראלית, 23 באוקטובר 2023). הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים במהלך עימותים במקום (מען, 23 באוקטובר 2023).
    • ב-22 באוקטובר 2023, פעלו כוחות ביטחון באזור שכם למעצר מבוקשים. במהלך פעילותם השליכו פלסטינים מטענים. בתגובה, ירו הכוחות לעבר משליכי המטענים (הצלה יו”ש, 22 באוקטובר 2023). הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים (ופא, 22 באוקטובר 2023).
    • ב-22 באוקטובר 2023, בשעות הצהריים, ניסה פלסטיני לדרוס עם כלי רכבו כוח צה”ל במחסום סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). הוא נורה ונהרג מירי כוח צה”ל במקום. בכלי רכבו נמצאה סכין (תקשורת ישראלית, 22 באוקטובר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נועד בראמאללה עם דיפלומטים מ-25 מדינות. במהלך הפגישה אמר כי התמיכה הבינלאומית “בתוקפנות הישראלית” נחשבת כמתן לגיטימציה להמשך ההרג וההרס וכי יש צורך בחזית בינלאומית אחידה כדי לעצור את תכניות ישראל “לעקור תושבים ולפלוש לרצועה”. הוא ציין, כי לצד התוקפנות ברצועה, הם מתמודדים גם עם ה”טרור” מצד צה”ל ביהודה ושומרון, וכי במטרה להמשיך את “רצח” הפלסטינים, כללי הירי שונו וישנן קריאות המעודדות מתנחלים להתחמש (ופא, 22 באוקטובר 2023).
פגישת מחמד אשתיה עם נציגים זרים ברשות (ופא, 22 באוקטובר 2023)
פגישת מחמד אשתיה עם נציגים זרים ברשות (ופא, 22 באוקטובר 2023)
  • נאצר אללחאם, העורך הראשי של סוכנות מען, פרסם מאמר מערכת בו מתח ביקורת על הרשות הפלסטינית. לדבריו, חלפו שבועיים מאז פרוץ המלחמה ואין שום גורם פלסטיני אשר פונה אל הציבור ומספק לו מידע על המערכה בעזה או ביהודה ושומרון. אין גורם אחראי שיודע מה קורה ומנחה את התושבים. הם חיים בוואקום ללא ממשלה ללא מנהיגים וללא מחלקות ייעודיות באש”ף. הוא ציין שנראה שמשרדי הממשלה עצמם ניזונים במידע ממסכי הטלוויזיה, הם לא מפרסמים הנחיות בנוגע לצריכה והצטיידות או לשמירה בבתי הספר או כיצד להתנהל מול הבנקים (מען, 22 באוקטובר 2023).
איראן
  • שר ההגנה האיראני, מחמד-רזא אשתיאני, שוחח בטלפון עם שר ההגנה הסורי, עלי מחמוד עבאס, ודן עימו בהתפתחויות בעזה. אשתיאני גינה את “פשעי המשטר הציוני בעזה” ואת תקיפות ישראל על שדות התעופה חלב ודמשק בסוריה. הוא ציין, כי מטרת ישראל בתקיפות אלה היא להעביר מסר שהיא מסוגלת לתת מענה רציני בכל החזיתות, וזאת בשעה שהיא שברירית יותר מהדימוי שיצרה. הוא הוסיף, כי תקיפות ישראל בעזה עוררו את דעת הקהל העולמית נגד ישראל והן כמו “התאבדות מדינית”. שר ההגנה הסורי הודה לאיראן על תמיכתה בסוריה וב”ציר ההתנגדות” ואמר, כי “פשעי המשטר הציוני” מביאים לתמיכת כלל הערבים, המוסלמים ושוחרי החירות בעם הפלסטיני ומבשרים את ראשיתו של מהפך גדול, שיוביל לתבוסת ישראל (מהר, 23 באוקטובר 2023).
  • סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי, אמר בכנס סטודנטים בתמיכה בפלסטינים, באוניברסיטת טהראן, כי איראן שבה ואמרה כי תתמוך בכל מי שנאבק בישראל. בתשובה לשאלת סטודנט בנוגע לצעדים מעשיים מצד איראן במלחמה, אמר פדוי: “חלק מכם הצעירים רואים בפעולה מעשית שיגור טילים ישירים לעבר חיפה. כמובן שאם הדבר הכרחי והמשימה הזו תוטל עלינו, נבצע אותה ללא היסוס, אך לא אני קובע את המשימה” (תסנים, 22 באוקטובר 2023). בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (23 באוקטובר 2023) אמר פדוי, כי אם ישראל תיכנס לעזה, היא תנחל תבוסה ותיענה במכה קשה מצד “חזית ההתנגדות”. יחד עם זאת ציין, כי “חזית ההתנגדות” הגיעה לבגרות מלאה באזור ויכולה לפעול בעצמה.
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שוחח בטלפון עם עמיתו המצרי, סאמח שכרי, ודן עימו בהתפתחויות בעזה. עבדאללהיאן שיבח את מצרים על ארגון הפסגה האזורית ועל מאמציה לעצור את העימות ולהעביר סיוע הומניטרי לעזה. הוא שב והביע את נכונות “הסהר האדום” האיראני לשלוח סיוע הומניטרי לעזה שיעבור דרך מעבר רפיח. עבדאללהיאן הוסיף, כי המטרה הסופית של ישראל היא עקירה בכפייה של תושבי עזה ויהודה ושומרון לחצי האי סיני שבמצרים ולחלקים מירדן (איסנ”א, 22 באוקטובר 2023).
  • במסיבת עיתונאים שערך שר החוץ בטהראן עם שרת החוץ של דרום אפריקה, הוא דימה את האזור לחבית אבק שריפה וציין שכל שיקול שגוי מצד ישראל עלול להביא להשלכות קשות ומרות. הוא הזהיר את ארצות הברית וישראל, כי אם לא יפסיקו מיד את “הפשעים נגד האנושות ורצח העם בעזה”, כל האפשרויות פתוחות והאזור עלול לצאת מכלל שליטה (איסנ”א, 22 באוקטובר 2023). 
מיליציות פרו איראניות בעיראק, סוריה ותימן
  • שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אמר כי לאחרונה בוצעו מספר תקיפות נגד בסיסים צבאיים אמריקנים בעיראק ובסוריה, וציין כי הם מודאגים מהסלמה משמעותית זו נגד אנשיהם באזור. הוא הדגיש שארה”ב לא תהסס לנקוט בפעולות מתאימות כדי להבטיח את שלום כוחותיה. עוד ציין שהפריסה הנוספת של הכוחות האמריקניים במזרח התיכון היא מסר לגורמים שיבקשו להרחיב את הסכסוך הנוכחי (ABC, 22 באוקטובר 2023).
  • מקורות בעיראק דיווחו כי בשלושת התקיפות, שבוצעו נגד בסיס צבא ארה”ב בעין אלאסד בימים האחרונים, נהרגו שלושה חיילים ושישה נפצעו. צוין שאחד ההרוגים הוא קבלן אמריקאי (אלמעלומה, 22 באוקטובר 2023).
  • “מקורות עיראקים” מסרו כי מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, פועל לעצירת התקיפות שמבצעות המיליציות הפרו-איראניות זה מספר ימים נגד בסיסים צבאיים בהם מרוכזים כוחות אמריקניים בצפון ובמערב עיראק. במסגרת זאת נמסר שראש הממשלה ערך מגעים עם “ועדת התיאום” של המפלגות המזוהות עם המיליציות הפרו-איראניות ועם חלק ממפקדי המיליציות במטרה לעצור כל הסלמה נגד הכוחות האמריקניים הנמצאים בבסיסים באלאנבאר, בבגדאד ובארביל. אלסודאני הסביר לאותם גורמים על חומרת ההסלמה, על השפעתה על יציבות ממשלתו ועל החשש מאובדן התמיכה האמריקנית (אלערבי אלג’דיד, 22 באוקטובר 2023).
  • יחיא רסול, דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, אמר כי הם דוחים את התקיפות נגד הבסיסים העיראקיים, שבהם נמצא המטה של יועצי הקואליציה הבינלאומית בציינו שכל גורמי הביטחון הונחו לא לאפשר לפגוע בביטחון וביציבות בעיראק (ערוץ הטלגרם של הכוחות, 23 באוקטובר 2023).
  • עבד אלעזיז בן חבתור ראש ממשלת המעבר של החות’ים, אמר שתימן סייעה להגיב על “מעשי הטבח ברצועה” והיא גם תסייע בהמשך. לדבריו, הם שיגרו טילים לאות הזדהות עם העם הפלסטיני לאור מה שנעשה ברצועה. הוא ציין שבישראל טענו כי הם שיגרנו טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר אזורים “כבושים” כגון אשקלון, אשדוד ותל אביב וכי ארה”ב יירטה את חלקם ואחרים פגעו במטרה. הוא הזהיר שאם התוקפנות נגד הרצועה תימשך, יותקפו ספינות ישראליות המשייטות בים האדום, והם ישתתפו בלחימה בהתאם ליכולותיהם (תסנים, 22 באוקטובר 2023).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • אנתוני בלינקן, מזכיר מחלקת המדינה של ארה”ב, הביע את דאגת ארה”ב וציין כי הם צופים אפשרות להסלמה מצד ארגוני פרוקסי של איראן נגד כוחות צבא ארה”ב באזור. הוא ציין כי הם נוקטים בצעדים הדרושים כדי להגן על כוחותיהם ולהגיב בנחישות, ככל שיידרש. הוא הדגיש כי ארה”ב לא מעוניינת בהסלמה ובפתיחת חזית נוספת, אך אם הדבר יקרה הרי שהכוחות ערוכים לכך (פוקס ניוז, 22 באוקטובר 2023).
  • בכוונת בריאן נלסון, תת-שר האוצר לטרור ולמודיעין פיננסי, לנסוע לסעודיה ולקטר כדי להמשיך במאמצי ארה”ב למנוע מחמאס ומארגוני טרור נוספים לגייס ולהעביר כספים עבורם (משרד האוצר האמריקני, 23 באוקטובר 2023).
  • בעקבות תקיפת הבסיסים האמריקאים בעיראק, פרסמה מחלקת המדינה של ארה”ב אזהרת מסע האוסרת על אזרחים אמריקנים לנסוע לעיראק. באזהרת המסע נכתב כי לארה”ב יכולת מוגבלת לספק תמיכה לאמריקנים בעיראק במקרי טרור וחטיפות. ארה”ב גם דרשה ממשפחות עובדי השגרירות בבגדאד לעזוב “בשל איומים ביטחוניים מוגברים נגד אנשי הממשל האמריקני”, ואסרה על אנשי הממשל שלה הנמצאים בבגדאד להשתמש בנמל התעופה הבינלאומי שבעיר (חשבון הטוויטר של משרד החוץ האמריקני, 22 באוקטובר 2023).
הפגנות הזדהות
  • ב-22 באוקטובר 2023 התקיימו הפגנות תמיכה בפלסטינים במצרים, תוניסיה, פקיסטאן, ארה”ב (בוסטון), צרפת (פריז), בלגיה (בריסל), הולנד, בריטניה (לונדון) וגרמניה (אלג’זירה, 22 באוקטובר 2023).
הפגנות התמיכה בפלסטינים בבוסטון, פקיסטאן, תוניסיה, מצרים, צרפת (פריז), בלגיה (בריסל), הולנד וגרמניה (אלג'זירה, 22 באוקטובר 2023)
הפגנות התמיכה בפלסטינים בבוסטון, פקיסטאן, תוניסיה, מצרים, צרפת (פריז), בלגיה (בריסל), הולנד וגרמניה (אלג’זירה, 22 באוקטובר 2023)

[1] יצוין, כי נכון ל-23 באוקטובר 13:00, משרד הבריאות בעזה, כמו גם משרד הבריאות בראמאללה, לא פרסמו רשימה שמית של ההרוגים. לפיכך לא ניתן לדעת מי מבין הרוגים נמנה על שורות ארגוני הטרור ברצועת עזה.
[2] מחמד חסן מנצור, המכונה שמראן.
[3] ארגון לבנוני צבאי למחצה, שנוסד בשנת 1997, וכולל מיליציות של מוסלמים סונים, נוצרים, דרוזים ונוספים, שאינם שיעים הפועלים יחד עם חזבאללה בדרום לבנון ובפרט באזור צידון.