מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-23 בינואר 2024, 13:00)

טנקים של צה

טנקים של צה"ל סמוך לבית החולים אלח'יר במערב ח'אן יונס (ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024)

כתב ערוץ אלג'זירה במערב העיר ח'אן יונס, סמוך לאוניברסיטת אלאקצא, מתעד את הלחימה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)

כתב ערוץ אלג'זירה במערב העיר ח'אן יונס, סמוך לאוניברסיטת אלאקצא, מתעד את הלחימה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)

תיעוד הפיצוץ בו נהרגו 21 לוחמי צה

תיעוד הפיצוץ בו נהרגו 21 לוחמי צה"ל (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)

מעבר רפיח (אלשרוק, 22 בינואר 2024).

מעבר רפיח (אלשרוק, 22 בינואר 2024).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: בח’אן יונס התנהלה ביממה האחרונה לחימה עזה בעיקר בדרום ומערב העיר. כוחות צה”ל השלימו את כיתור המרחב ולאחר מכן בכוונתם לצאת לפשיטות ליעדים בשטח. במהלך הפעילות נתקלו הכוחות בחוליות חמושות רבות, שלושה קציני צה”ל נהרגו. בחמאס האשימו את ישראל בתקיפת אתרים שהוגדרו כמקומות בטוחים עבור מפונים. במרכז הרצועה נהרגו 21 לוחמים כתוצאה מקריסת שני מבנים, בעת שהכוחות פעלו כדי לפוצץ אותם לצורך פינוי השטח הסמוך לגבול ישראל. בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו שמספר ההרוגים גבוה הרבה יותר.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 556 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: בכיר חמאס מתריע על רעב ברצועה וקורא לארגונים בינלאומיים לשגר סיוע דחוף לתושבי הרצועה. רשתות התקשורת של חברת ג’ואל נפלו זו הפעם העשירית. הסהר האדום הודיע כי בשל כך הם איבדו קשר עם הצוותים הרפואיים שלהם. בכירי חמאס ומשרד החוץ של קטר, הבהירו שוב, שכל עסקה להחזרת החטופים מותנית בסיום המלחמה ברצועת עזה.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע חמש תקיפות נגד ישראל ביממה האחרונה. אחת התקיפות בוצעה, לדברי הארגון, זו הפעם השנייה, נגד בסיס צה”ל במירון בתגובה על החיסולים בלבנון ובסוריה ותקיפות גד אזרחים בדרום לבנון.
  • יהודה ושומרון: פלסטינית חמושה בסכין הגיעה סמוך לעמדת צה”ל ביישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). כוח שהיה במקום ביצע לעברה נוהל מעצר חשוד ופצע אותה ברגלה. ממשלת הרשות הפלסטינית אישרה תכנית שיקום בשווי של שלושים מיליון דולרים במימון המדינות התורמות למספר ערים ומחנות פליטים שנהרסו בעקבות פעילות כוחות הביטחון הישראליים.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית קיבלה אחריות על שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל אשדוד. כוחות ארה”ב בשיתוף מדינות נוספות תקפו 18 יעדים בשטח תימן. החות’ים הודיעו כי הותקפו שטחים פתוחים ובסיסים ישים וכי התקיפות לא ירתיעו אותם מהמשך הפעילות בים האדום.
הזירה הדרומית
  • דרום הרצועה: בח’אן יונס התנהלה ביממה האחרונה לחימה עזה, בעיקר בדרום ומערב העיר. מטרת הלחימה היא פירוק מוקדי שלטון וחטיבת ח’אן יונס של הזרוע הצבאית של חמאס. כוחות צה”ל, שפעלו באזור מאוכלס, השלימו את כיתור האזור ולאחר מכן בכוונתם לצאת לפשיטות ליעדים ממוקדים בשטח. במהלך הפעילות נתקלו הכוחות בחוליות חמושות ששיגרו לעברם טילי RPG וטילי נ”ט. עוד נחשפו בפעילות הכוחות, רקטות מוכנות לשיגור, מתחמי לחימה, פירי מנהרות ואמצעי לחימה רבים. בלחימה בח’אן יונס נהרגו שלושה קציני צה”ל (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024).
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על המשך תקיפות סמוך לבית החולים נאצר במערב העיר וכן גם באזור קיזאן אבו רשואן (דרום ח’אן יונס), שם מתנהלים חילופי אש כבדים. כמו כן דיווחו על תקיפות צה”ל באזור מואצי, במערב רפיח (מען, 23 בינואר 2024). עוד דווח כי כוחות צה”ל פשטו על בית החולים אלח’יר במערב ח’אן יונס ועצרו את הצוות הרפואי (ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024).
טנקים של צה"ל סמוך לבית החולים אלח'יר במערב ח'אן יונס (ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024)
טנקים של צה”ל סמוך לבית החולים אלח’יר במערב ח’אן יונס (ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024)
כתב ערוץ אלג'זירה במערב העיר ח'אן יונס, סמוך לאוניברסיטת אלאקצא, מתעד את הלחימה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)     כתב ערוץ אלג'זירה במערב העיר ח'אן יונס, סמוך לאוניברסיטת אלאקצא, מתעד את הלחימה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה במערב העיר ח’אן יונס, סמוך לאוניברסיטת אלאקצא, מתעד את הלחימה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 23 בינואר 2024)
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה"ל באזור ח'אן יונס 
(ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 22 בינואר 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה”ל באזור ח’אן יונס
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 22 בינואר 2024)
  • חמאס מתחה ביקורת על פעילות צה”ל, ובהודעה שפרסמה מסרה כי צה”ל (“צבא הכיבוש”) מבצע פשע חדש נגד העקורים בח’אן יונס בכך שהוא תקף חמישה מרכזים שהוגדרו כבטוחים. לטענת חמאס צה”ל הוא זה שקרא לאזרחים למצוא מחסה באזורים אלה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 בינואר 2024).
  • מרכז הרצועה: בתקרית קשה שארעה ב-22 בינואר 2024 בשעות אחר הצהרים נהרגו 21 ללוחמי צה”ל. התקרית ארעה כאשר כוחות צה”ל פעלו במרחב אשר חוצץ בין היישובים הישראלים לרצועת עזה, סמוך לכיסופים. הכוחות הסירו מבנים ותשתיות טרור במרחב, ליצירת התנאים הביטחוניים לחזרת תושבי הדרום לבתיהם. מתחקור ראשוני של האירוע עלה, כי ככל הנראה שוגר טיל RPG על ידי מחבלים לעבר טנק שאבטח את הכוח. טיל RPG נוסף נורה לעבר מבנה בו פעלו כוחות צה”ל שהיו לקראת השלמת מלכוד המבנה לפני פיצוצו. כתוצאה מהירי, אירע פיצוץ של שני מבנים דו-קומתיים, שקרסו, בעת שמרבית הכוח נמצא בתוכם ובסמוך אליהם. במהלך כל שעות הלילה התקיימה פעילות לאיתור וחילוץ הנפגעים (דובר צה”ל, 23 בינואר 2024).
תיעוד הפיצוץ בו נהרגו 21 לוחמי צה"ל
 (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 23 בינואר 2024)
תיעוד הפיצוץ בו נהרגו 21 לוחמי צה”ל
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 23 בינואר 2024)
  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין התייחסו ל-21 הלוחמים שנהרגו.
    • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הפעולה מוכיחה כי “ההתנגדות” נלחמת במיומנות ושולטת בשטח. כמו כן הדבר גם מוכיח את אופי “הפשעים הישראליים”, משום שהכנת בתים לפיצוץ הוא פגיעה ישירה באזרחים. הוא ציין שישראל מעמיקה את המצוקה שבה היא נמצאת, שכן היא מבינה שאי אפשר לנצח את הפלסטינים ואי אפשר לשבור את כוח הרצון שלהם (חשבון X של ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024).
    • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הם סבורים שישראל משקרת ומספר ההרוגים והפצועים גדול בהרבה ממה שהוכרז עליו. הוא ציין שהפעולה התרחשה באזור שישראל הכריזה בעבר שהיא סיימה לטהר אותו, ולא בלב ח’אן יונס, וכי הם צופים שיהיו פעולות נקם של צה”ל נגד האזרחים ברצועת עזה (חשבון X של ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024).
    • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי, ציין אף הוא שמספר ההרוגים שעליו הכריזה ישראל הוא מחצית ממספר ההרוגים האמיתי וכי המהלומה הזו היא סוף פוליטי של כל מי שידיו מוכתמות בדם העם הפלסטיני (אתר ערוץ אלמיאדין, 23 בינואר 2024).
  • צפון הרצועה: לוחמי צה”ל פעלו נגד מטרות צבאיות במרחב דרג׳ תפאח. הלוחמים פשטו על מוצב אלג׳עברי, מוצב אימונים של הזרוע הצבאית של חמאס שהיה אחד ממרכזי הכשרת פעילים. הלוחמים איתרו במקום מתקן אימון תת קרקעי, מתחם בוחן מסלול, בריכת שחייה לאימונים לפשיטות בדרך הים, סימולטור שמדמה ירי מרגמות ונשק אישי על כוחות צה״ל ומשרדים של מפקדי המוצב. כל המבנים הושמדו על ידי הכוחות (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על תקיפות צה”ל ברחבי העיר עזה במיוחד באזור בית החולים אלשפאא’ (מען, 23 בינואר 2024).
 מימין: פיר מנהרה שאותר במרחב. משמאל: משגר שאותר (דובר צה"ל, 22 בינואר 2024)    מימין: פיר מנהרה שאותר במרחב. משמאל: משגר שאותר (דובר צה"ל, 22 בינואר 2024)
מימין: פיר מנהרה שאותר במרחב. משמאל: משגר שאותר (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על 195 הרוגים ו-354 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה (מען, 23 בינואר 2024).
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • במסיבת עיתונאים שערך בבירות אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בנושא ההתפתחויות במלחמה. אמר כי מזה 108 יום ישראל (“הכיבוש הנאצי”) ממשיכה בתוקפנותה הברברית ובמלחמת ההשמד ברצועת עזה. הוא ציין כי אין עוד אזורים בטוחים ברצועת עזה, כפי שטוענים ישראל וממשל ארה”ב, וכי אופי השלב השלישי של הלחימה, שישראל מקדמת בשותפות ובתמיכה אמריקנית ומערבית, כבר ידוע, וכל השלבים הללו הם המשך והסלמה של מלחמת רצח העם, הטיהור האתני והנקמה בפלסטינים ברצועת עזה. לדבריו, הלחימה נמשכת בצפון ובדרום רצועת, תוך ביצוע מעשי טבח המוניים בח’אן יונס והסלמה של כל צורות התקיפות וההרס של מוסדות אזרחיים, תשתיות, אוניברסיטאות, מסגדים, בתי חולים, מרכזי מחסה, מגדלי מגורים ובתים. לאחר 108 ימים של מלחמה מתחזק מראה הכישלון של ישראל להשיג מטרה כלשהי והיא אינה מסוגלת לשבור את כוח הרצון של הפלסטינים ולהביס את “ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 22 בינואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 556 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 221 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • בראיון שהעניק באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הוא התייחס לבעיית איתור החטופים ברצועה. לדבריו, קשה מאד למסור מידע כלשהו אודות החטופים בשל המצב בשטח וכי ניסיונות לחפש חטופים הם מסוכנים מאד בשל התקיפות הבלתי פוסקות של ישראל. זאת מעבר לעובדה שהם מוחזקים בידי קבוצות שונות ובמקומות שונים. לגבי התנאים שלהם להפסקת אש, אמר כי הם קיבלו הצעות רבות ממתווכים שונים להפסקת אש זמנית. אולם, לאור ניסיונם מהפסקת האש הראשונה, שישראל הפרה אותה בכל הסעיפים, מבקשת חמאס עתה הפסקת אש מוחלטת וכוללת, שתאפשר את הסרת המצור, והכנסת סיוע לרצועת עזה, ולבסוף, התנעה של עסקת חטופים (אתר Russia Today, 21 בינואר 2024).
  • אסאמה חמדאן , בכיר חמאס, אמר כי הועלו הצעות רבות בהקשר זה, והדגיש כי אין סיבה לאופטימיות, משום שנתניהו משקר לממשלתו, למתווכים ולמשפחות השבויים ומטרפד את כל היוזמות. חמדאן אמר כי מדינות אירופה נוהגות בזדון, משום שכולם מדברים על זכותה של ישראל להגן על עצמה, וכאשר הפלסטינים מתמודדים עם חיילים ישראלים, הם הופכים לטרוריסטים. הוא הוסיף כי ההליכה בעקבות ארה”ב לא תעזור לאירופה ותביא לה בעיות נוספות, והדגיש כי הגישה האמריקנית לא סייעה לאזור להתגבר על שום בעיה, משום שהיא רק עוזרת לישראל ומוכנה להרוס את האזור בשמה (אתר ערוץ אלג’זירה, 22 בינואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ההצהרות אודות עסקת חטופים מיועדות לציבור הישראלי ומטרתן לרכך את כעסן של משפחות החטופים, אבל אלה הן הצהרות שקריות. שכן, לא הועברה שום יוזמה מישראל, ואלה הם רק דיבורים בכלי התקשורת. הם העבירו לפני שלושה שבועות את התשובה המשותפת של חמאס והג’האד האסלאמי למסמך המצרי, לפיה הם מוכנים לעסקת חטופים בתנאי של הפסקת אש ונסיגה מלאה של כוחות צה”ל מהרצועה (חשבון X של ערוץ אלערבי, 23 בינואר 2024).
  •  משרד החוץ של קטר מסר כי מאמצי התיווך נמשכים וכי סיום המתיחות באזור תלויה בסיום המלחמה ברצועת עזה. לדברי המשרד, יש להגיע לתהליך שלום באופן מיידי והם עוסקים במשא ומתן רציני בין שני הצדדים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל לאפשר מעבר סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. הוא גם ציין שקטר גם תומכת בכל המאמצים שיגרמו למניעת ההסלמה בים האדום (אלג’זירה, 23 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-23 בינואר 2024 בשעה 11:15, כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 25,490 פלסטינים ונפצעו 63,354 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 23 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על המשך התפנות תושבים מאזורי הלחימה במרכז ומערב ח’אן יונס לכיוון העיר רפיח. ברפיח ממשיכים להקים מחנות אוהלים וישנם דיווחים רבים על צפיפות רבה בעיר (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024).
 תושבים מח'אן יונס מתפנים לאזור רפיח.     מחנות אוהלים עבור מפונים ברפיח
(ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)
מימין: תושבים מח’אן יונס מתפנים לאזור רפיח. משמאל: מחנות אוהלים עבור מפונים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 22 בינואר 2024)
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי לאור מיעוט הגעתו של סיוע מספיק של מוצרי מזון והיעדרם המוחלט באזורים רבים בצפון רצועת עזה, יותר מחצי מיליון פלסטינים בצפון רצועת עזה עומדים בפני סכנת מוות אמיתית, והם גוועים ברעב, ואינם אוכלים במשך ימים שלמים. הוא קרא לארגון הבריאות העולמי לפעול לאלתר ולהכריז על רצועת עזה כאזור מוכה רעב, וללחוץ לביצוע צעדים שימנעו את החמרת המצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועה. הוא גם קרא לאונר”א לשאת באחריות ההומניטרית שלה ולקיים את תפקידה בהכנסת סיוע וחלוקתו לכל האזורים ברצועת עזה ובפרט לצפונה, ולא להיכנע ללחצים והתכתיבים של ישראל. הוא קרא לכל המדינות בעולם, בתיאום עם מוסדות האו”ם הרלוונטיים, להפעיל לחץ על ישראל והממשל האמריקני כדי שיוכנס סיוע דרך היבשה, האוויר והים. כן קרא לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי ולליגה הערבית, ולמנהיגי האומות הערבית והאסלאמית, להתערב מיידית ולהפעיל לחץ רציני לפתוח את המעברים ולהכניס סיוע, ע”י שליחת שיירות סיוע והנחתת סיוע מהאוויר בדחיפות, כדי למנוע התרחשות אסון של רעב (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 22 בינואר 2024).
  • חברת התקשורת הפלסטינית ג’ואל, הודיעה כי שירותי התקשורת ברצועת עזה נפלו. בהודעה צוין, כי זו בפעם העשירית מאז 7 באוקטובר, בה נופלים שירותי התקשורת של החברה (חשבון X של ג’ואל 22 בינואר 2024). הסהר האדום הפלסטיני ברצועת עזה, דיווח כי בעקבות התקלה כי איבד כל קשר עם הצוותים הרפואיים שלו בשטח (אולטרא פלסטין, 23 בינואר 2024).
מעבר רפיח
  • צ’יאא’ רשואן, ראש לשכת ההסברה המצרית, התייחס לטענות ישראל לפיהן הוברחו אמצעי לחימה משטח מצרים לתוך הרצועה. לדבריו, “כל העולם יודע את היקף המאמצים שהשקיעה מצרים להשגת ביטחון ויציבות בגבול הרצועה” ולמצרים יש ריבונות מלאה על שטחה וגבולותיה, ועל כן כל טענה בנוגע להברחה באמצעות משאיות סיוע הנכנסות לרצועה ממעבר רפיח היא שקרית, משום שכל משאית העוברת במעבר עוברת קודם כל במעבר כרם שלום הנמצא בפיקוח ישראל. לדבריו, ישראל משקרת כדי להצדיק המשך הרג פלסטינים ברצועת עזה וכדי ליצור לגיטימציה לכיבוש ציר פילדלפי. הוא אף הדגיש כי “כל מהלך בכיוון זה יאיים על יחסי ישראל-מצרים (אלשרוק, 22 בינואר 2024).
מעבר רפיח (אלשרוק, 22 בינואר 2024).
מעבר רפיח (אלשרוק, 22 בינואר 2024).
הנהגת חמאס
  • גורמים המקורבים להנהגת חמאס מסרו כי כדי להימנע ממעקב ישראלי ובעקבות הפגיעה בקווי התקשורת של הנהגת חמאס, אימצו מנהיגי התנועה דרך חדשה לתקשר זה עם זה, ובעיקר עם מנהיגי התנועה “בחוץ”. לדברי אותם גורמים, מאחר וחמאס איבדה מספר רב של מנהרות המיועדות לתקשורת, התנועה נאלצת להיעזר בחברי התנועה או מקורבים שאינם מוכרים לציבור כדי להעביר הודעות בכתב יד. המסרים הכתובים הללו מועברים לאנשים שיש להם קשר בדרכים שונות גם עם הנהגת התנועה “בחוץ”. אותם גורמים גם ציינו, שההנהגה “בחוץ” לא מקבלת שום החלטה ללא אישור יחיא אלסנואר וההנהגה ברצועה (אלשרק אלאוסט, 22 בינואר 2024).
  • בראיון שהעניק באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, נשאל האם, לאור התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבין-לאומי וכוונת אינדונזיה להגיש תביעה נוספת נגד ישראל, חמאס מוכנה להתייצב בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) ובית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) ולענות על שאלות לגבי האירועים. נעים ענה כי לא רק הפעם, אלא גם ב-2008, 2012, 2014 ו-2021, חמאס קיבלה בברכה הגעה של ועדת חקירה בינלאומית ושיתפה פעולה עם כל הוועדות שביקרו ברצועה, שהמפורסמת בהן היא ועדת גולדסטון. לדבריו, בכל המקרים ישראל סירבה לשתף פעולה עם ועדות או לאפשר להן לבקר בישראל. בתשובה לשאלה האם חמאס ידעה על קיומו של פסטיבל “נובה” כאשר היא ביצעה את מתקפת ה-7 באוקטובר. נעים השיב בשלילה. הוא הוסיף, כי לארגן פסטיבל מוסיקה ענק סמוך לגבול אזור לחימה הוא מעשה חסר אחריות וכי הדבר משקף את יהירות הישראלים. לדבריו, המתקפה בוצעה מרפיח עד בית חאנון, והיא לא כוונה נגד הפסטיבל. עוד ציין כי הוא יכול להציג סרטונים ודיווחים ישראליים רבים שמודים שהישראלים הם שהרגו את משתתפי הפסטיבל (אתר Russia Today, 21 בינואר 2024).
סוגיית “היום שאחרי”
  • הוול סטריט ג’ורנל דווח כי חמש מדינות ערביות פועלות לניסוח הצעה ל”יום שאחרי” ברצועת עזה, שתיצור נתיב להקמת מדינה פלסטינית בתמורה לנורמליזציה בין המדינות. ההצעה הועברה לישראל דרך ארה”ב. לפי גורמים סעודים ומצרים, ההצעה עדיין בשלבי גיבוש סופיים, אך היא נתקלה עד כה בסירוב מצד ממשלת ישראל, כשהקמת מדינה פלסטינית מהווה את המכשול העיקרי (הוול סטריט ג’ורנל, 22 בינואר 2024).
  • בהמשך, ערוץ סקיי ניוז בערבית דיווח שהוא מחזיק בטיוטת הצעה בנוגע לעתיד רצועת עזה ובה נכתב שיתקיימו מגעים בין ישראל לגורמים ערבים כדי שהרשות הפלסטינית תקבל לידיה את ניהול הרצועה לאחר המלחמה. חמאס, או כל ארגון חמוש אחר שמתנגד לפתרון שתי המדינות יורחק מהרצועה וכל הנשק הכבד ייאסף ויושמד. מדינות ערביות, ביניהן סעודיה, יהיו מוכנות לכונן יחסים עם ישראל ולהשתתף בשיקום הרצועה בתנאי שיהיה נתיב ברור להקמת מדינה פלסטינית. ארה”ב תפעל להביא כוחות ערביים ובינלאומיים שיחצצו בין רצועת עזה לישראל ובין הרצועה לגבול מצרים (סקיי ניוז, 23 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול ישראל. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע חמש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 23-22 בינואר 2024). אחת התקיפות שעליהן קיבל אחריות הייתה ב-23 בינואר 2024 בשעות הבוקר נגד בסיס חיל האוויר במירון באמצעות רקטות. לדברי חזבאללה, זו הפעם השנייה שהם מתקיפים את הבסיס והפעם בתגובה על החיסולים האחרונים בלבנון ובסוריה ומעשי התוקפנות החוזרים ונשנים נגד אזרחים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 23 בינואר 2024). זוהתה פגיעה קלה בבסיס, אך כשירותו המבצעית לא נפגעה (דובר צה”ל, 23 בינואר 2023)
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באזור מארון אלראס מבנה צבאי בו שהו פעילי חזבאללה. לאחר תקיפת המבנה ניתן היה לראות פיצוצי משנה רבים שהעידו על המצאות אמצעי לחימה במקום. בנוסף, תקף צה”ל שלוש עמדות תצפית ומבנה צבאי באזור מרוחין (כקילומטר מצפון-מערב לזרעית). כמו כן בוצעו תקיפות נגד יעדים בשיחין, טיבה, עיתרון וטיר חרפא (דובר צה”ל, 22 ינואר 2024).
תקיפת מבנה צבאי באזור מג'דל סלם       תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (דובר  צה"ל, 22 בינואר 2024)
מימין: תקיפת מבנה צבאי באזור מג’דל סלם.
משמאל: תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024)
תקיפת עמדת תצפית במרוחין.     תקיפת עמדת תצפית באזור טיר
חרפא (דובר צה"ל, 22 בינואר 2024)
מימין: תקיפת עמדת תצפית במרוחין. משמאל: תקיפת עמדת תצפית באזור טיר חרפא (דובר צה”ל, 22 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר בעיתרון (חשבון X של Fouad Khreiss, 22 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר בעיתרון (חשבון X של Fouad Khreiss, 22 בינואר 2024)
  • עלי שעיב, כתב רשת אלמנאר, פרסם תמונה שתיעדה את התקיפה שביצע צה”ל במרוחין (חשבון X של עלי שעיב, 22 בינואר 2024).
תיעוד תקיפות חיל האוויר במרוחין (חשבון X של עלי שעיב, 22 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר במרוחין (חשבון X של עלי שעיב, 22 בינואר 2024)
  • דווח כי בתקיפה מהאוויר שבוצעה ב-22 בינואר 2024 נגד מבנה במג’דל סלם (Majdal Selm), וכתשעה ק”מ ממערב לקריית שמונה. נהרג אדם ושלושה נפצעו (חשבון X של Fouad Khreiss, 22 בינואר 2024; LBC, 23 בינואר 2024). בדיווח נוסף צוין כי ההרוג הוא חידר חסין אבראהים מאלעדיסה (Jezzine News, 22 בינואר 2024). חזבאללה דיווח על מותו כפעיל הארגון (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 22 בינואר 2024).
 צוותי הצלה סמוך למבנה שנפגע במג'דל סלם חשבון X של Fouad Khreiss, 22 בינואר 2024).     המבנה ההרוס (LBC, 23 בינואר 2024)
מימין: צוותי הצלה סמוך למבנה שנפגע במג’דל סלם חשבון X של Fouad Khreiss, 22 בינואר 2024). משמאל: המבנה ההרוס (LBC, 23 בינואר 2024)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח על מותם של שני פעילים מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בינואר 2024).
    • עלי סעיד יחיא, המכונה ג’ואד, מאלטיבה.
    • חידר חסין אבראהים, המכונה סאג’ד, מאלעדיסה.
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בינואר 2024)     הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בינואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בינואר 2024)
חזבאללה
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, מסר כי חזבאללה יגיב לכל פגיעה באזרחים באמצעות תקיפת “ההתנחלויות בגבול”. הוא ציין, כי הם מוכנים לכל תרחיש וכי עצירת התוקפנות נגד רצועת עזה היא הדרך היחידה שתפתח את הדלת לדבר על כל פתרון אחר(אלמיאדין, 22 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • מוריס סלים, שר ההגנה הלבנוני, נועד בלשכתו עם יואנה פרונסקה, המתאמת המיוחדת מטעם האו”ם בלבנון, ודן עימה בין היתר בהתפתחויות בדרום לבנון (אלנשרה, 22 בינואר 20204).
  • סמיר ג’עג’ע, ראש מפלגת הכוחות הלבנוניים, אמר כי המצב באזור לא ברור וכי לבנון נמצאת בעין הסערה. לדבריו, אם צבא לבנון היה נפרס בגבול הדרומי של המדינה, היו נחסכים למדינה ותושביה כל האירועים שהם עדים להם עתה. ג’עג’ע הדגיש כי תמיכה בעניין הפלסטיני הוא דבר אחד והשגת הישגים פוליטיים תחת סיסמת העניין הפלסטיני הוא דבר אחר (בירות ניוז, 22 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פיגועים
  • ב-23 בינואר 2024, בשעות הבוקר, הגיעה פלסטינית חמושה סכין סמוך לעמדת צה”ל ביישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). כוח שהיה במקום ביצע לעברה נוהל מעצר חשוד ופצע אותה ברגלה באורח קל (תקשורת ישראלית ודובר צה”ל, 23 בינואר 2024).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון שמונה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-2,700 מבוקשים מהם כ-1,300 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 23 בינואר 2024).
  • בליל 23-22 בינואר 2024 פעלו כוחות הביטחון בעיר חברון, שם החרימו כספים טרור שהיו מיועדים למימון פעילות טרור. בדרום הר חברון החרימו הכוחות אמצעי לחימה ובעיר העתיקה של שכם ומחנה הפליטים בלאטה עצרו הכוחות מספר מבוקשים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 23 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  •  ממשלת הרשות הפלסטינית אישרה, במהלך ישיבתה השבועית בראשות מחמד אשתיה, את שיקום העיר העתיקה בשכם ומחנות הפליטים נור שמס וטולכרם בעלות כוללת של שלושים מיליון דולר, זאת בעקבות פעילות כוחות הביטחון הישראליים בעת האחרונה, אשר גרמו להרס רב לתשתיות. במסגרת תכנית השיקום, יתוקנו כבישים, תשתיות מים, מבנים ובתי ספר שניזוקו. המימון לתוכנית הוא של המדינות התורמות לרשות (אלקדס, 23 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר בכינוס בטהראן, כי על מדינות האסלאם לנתק את “העורקים החיוניים של המשטר הציוני”. עוד אמר ח’אמנהאי, כי האומה האסלאמית תראה בעתיד הלא רחוק את ניצחונם של תושבי רצועת עזה (פארס, 22 בינואר 2024).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שלח מכתב לאנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, בו מחה על המשך החיסולים המיוחסים לישראל של קציני משמרות המהפכה האיראנים. במכתבו ציין עבדאללהיאן, כי ישראל ממשיכה להפר את עקרונות המשפט הבינלאומי ואת מגילת האו”ם ונוקטת בפעולות המסכנות את ביטחון האזור והעולם. הוא ציין, כי איראן מגנה בתקיפות את “מעשי הטרור” של ישראל, שנועדו, לדבריו, להסיט את תשומת הלב מ”פשעי המשטר הישראלי נגד העם הפלסטיני, במיוחד ברצועת עזה”. עוד כתב עבדאללהיאן, כי איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב באופן נחרץ לפעולות אלה בזמן ובמקום שתיבחר. הוא הדגיש, כי על מועצת הביטחון של האו”ם לגנות בחריפות את פעולות ישראל המהוות איום על השלום והביטחון באזור ובעולם (תסנים, 22 בינואר 2024).
  • שר החוץ עבדאללהיאן הגיע לניו יורק כדי להשתתף בכינוס מיוחד של מועצת הביטחון על המצב ברצועת עזה. בניו יורק נועד השר עם מקביליו הרוסי והלבנוני (אירנ”א, 23 בינואר 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • במקביל לפעילות נגד בסיסי ארה”ב בעיראק וסוריה, לאחרונה מקבלת ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על יותר ויותר תקיפות שהיא ביצעה לדבריה, נגד ישראל. ב-23 בינואר 2024 הודיעה ההתנגדות כי הם תקפו את נמל אשדוד באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 23 בינואר 2024), יצוין כי בישראל לא זוהתה פגיעה בנמל אשדוד.
  • בנוסף, קיבלה ההתנגדות האסלאמית אחריות לשתי תקיפות נגד בסיס קוניקו בסוריה באמצעות נשק רקטי ועל תקיפת בסיס עין אלאסד במערב בעיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 23 בינואר 2024).
תיעוד שיגור טיל לעבר מחנה עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 23 בינואר 2024)     תיעוד שיגור טיל לעבר מחנה עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 23 בינואר 2024)
תיעוד שיגור טיל לעבר מחנה עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 23 בינואר 2024)
תימן
  • הפנטגון פרסם הצהרה משותפת עם בריטניה, אוסטרליה, בחרין, קנדה והולנד לפיה ארה”ב ובריטניה ביצעו ב-22 בינואר 2024 סבב תקיפות נגד החות’ים בתימן. נמסר, כי התקיפות כוונו לאתר אחסון תת-קרקעי של טילים ויכולות צבאיות נוספות של החות’ים וכי התקיפות נועדו לפגוע ביכולות החות’ים לאיים על הסחר העולמי ועל חייהם של ימאים חפים מפשע (רויטרס, 23 בינואר 2024).
  • חזאם אלאסד, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי האתרים שנפגעו בתקיפת ארה”ב ובריטניה הינם שטחים פתוחים או בסיסים צבאיים לשעבר וכי התקיפה לא תעצור בעדם מלתקוף ספינות ישראליות (אלערבי, 23 בינואר 2024). יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, ציין, כי המטוסים הבריטיים והאמריקניים תקפו בשעות הלילה 18 פעמים, מתוכם 12 מטרות בבירה צנעאא’ ובאזור, שלוש במחוז אלחדידה, פעמיים במחוז תעז ופעם אחת במחוז אלביצ’אא’. הוא ציין שהתקיפות לא תעבורנה ללא תגובה ועונש (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 22 בינואר 2024) .
  • בהתבטאות נוספת הודיע יחיא סריע, כי כוחות חיל הים התימני תקפו את הספינה JAZZ OCEAN במפרץ עדן באמצעות טילים ימיים. עוד ציין כי הם מאשרים שהתגובה לתקיפות האמריקניות והבריטיות היא הכרחית, ושכל מתקפה לא תישאר ללא מענה. כמו כן, הוא חזר והדגיש כי פעולותיהם נגד ספינות ישראליות לא תפסקנה עד שתיפסק התוקפנות נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 22 בינואר 2024) .
  • בהקשר לתקיפת הספינה דיווחה ליז פרידן, כתבת רשת פוקס ניוז, שציטטה “גורמים אמריקנים” כי הטענות שלפיהן תקפו החות’ים את הספינה JAZZ OCEAN במפרץ עדן אינן נכונות וכי זו תעמולה חות’ית (חשבן X של ליז פרידן, 22 בינואר 2024).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי חמאס מגנה את ההכרזה של הממשל האמריקני על תנועת “אנצאר אללה” כארגון טרור, וגם מגנה את המשך התוקפנות האמריקנית-בריטית נגד תימן, ואת האיום להסלימה, ורואה בכך התעקשות אמריקנית להגן על ישראל ולסייע לפשעים ולתוקפנות שלה נגד הפלסטינים והאומה הערבית והאסלאמית. הוא שיבח את האחים בתימן, לבנון ועראק, ומברכים על הקרבתם והג’האד שלהם. הוא הדגיש כי הגיע הזמן לכרות את ידה של ישראל שתוקפת את הפלסטינים, אדמתם והמקומות הקדושים ואת האזור כולו, וכי הפלסטינים ימשיכו בעמידה האיתנה, במאבק ובהתנגדות, ויכתירו את העימות הזה בניצחון מכריע (ערוץ  הטלגרם של חמאס באיו”ש, 22 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
הליגה הערבית
  • הנציגים הקבועים של הליגה הערבית התכנסו ב-22 בינואר 2024 בקהיר. בסיום הפגישה פורסמה הודעה משותפת בה קראו הנציגים לארה”ב לאמץ עמדה העולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי הקוראת להפסקת אש מלאה ברצועת עזה. כמו כן קראו לחייב את ישראל להפסיק את תוקפנותה נגד העם הפלסטיני (ופא, 22 בינואר 2024).
עיראק
  • מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, שוחח עם דיוויד קמרון, שר החוץ הבריטי, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון וברצועה. אלסודאני הדגיש, כי יש לעצור את התוקפנות ברצועת עזה ולפעול במישור הבינלאומי ובמשותף כדי למנוע את הסלמת הסכסוך. לדבריו, הסבל של העם הפלסטיני משפיע כעת על כל האזור. הוא גם הדגיש, כי יש לסיים את נוכחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק .קמרון הדגיש בשיחה, כי בריטניה תומכת ביציבותה ובביטחונה של עיראק, והביע הערכה לעיראק על מאמציה למנוע את הרחבת הסכסוך במזרח התיכון (סוכנות הידיעות העיראקית, 22 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, אמר כי לישראל יש את זכות מלאה להגן על עצמה אבל הם לא רוצים לראות בתי חולים כאזורי מלחמה ויש להגן עליהם ככל האפשר. הוא הוסיף כי הם תומכים בקיום הפוגות בלחימה לטובת שחרור חטופים וכי הם מאמינים שנורמליזציה בין סעודיה וישראל עדיין אפשרית ( רויטרס, 22 בינואר 2024).
  • בנוסף, מסר קירבי כי ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, שוחח עם רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה, ודן עימו בהתפתחויות ברצועה ובים האדום. במהלך השיחה, השניים הדגישו, כי יש להגביר את הסיוע לרצועת עזה ולהגן על חיי תושביה (רויטרס, 23 בינואר 2024).
  • מחלקת האוצר של ארה”ב הודיעה, כי ארה”ב, בריטניה ואוסטרליה הטילו סנקציות על רשתות פיננסיות של חמאס ועל גורמים הפועלים באמצעות מטבעות וירטואליים שהעבירו כספים לחמאס ולג’האד האסלאמי בפלסטין. לדברי ההודעה, מחלקת האוצר תמשיך, בתיאום הדוק עם בעלי בריתה ושותפיה, לפעול כדי לפגוע בחמאס, במממנים שלה ובתשתית הפיננסית הבינלאומיות שלה. כמו כן, הוטלו סנקציות על עשרה פעילי חמאס המנהלים נכסים בתיק ההשקעות של חמאס, על גורם פיננסי מקטר בעל קשרים הדוקים עם המשטר האיראני, ולבורסת מטבעות וירטואליים ברצועת עזה ומפעיליה. במקביל, הודיעה מחלקת האוצר כי ארה”ב הטילה סנקציות על מנהיגי מיליציית גדודי חזבאללה ועל חברת התעופה Fly Baghdad בשל הסיוע שהם מעניקים לכוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים ( אתר מחלקת האוצר של ארה”ב, 22 בינואר 2024).
ג’האד עולמי
  • גדודי אלפארוק, שעל הקמתם בחצי האי סיני פורסם לאחרונה, פרסמו פסק ההלכה (פתוא) שהוציא עבדאללה עזאם, המנטור של אסאמה בן לאדן, בנוגע למלחמה באפגניסטן וב”פלסטין”. על-פי פסק ההלכה, אדמות “פלסטין” הן אדמות הקדש אסלאמי (וקף) שיש לשחררן באמצעות מלחמת ג’האד, המוטלת על כל מוסלמי כמצווה אישית (פרצ’ עין) (טלגרם, 22 בינואר 2024).