מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 25 בדצמבר 2023, 13:00)

תקיפת חיל האוויר בשכונת אלרמאל בעזה (חשבון X של שהאב, 24 בדצמבר 2023).

תקיפת חיל האוויר בשכונת אלרמאל בעזה (חשבון X של שהאב, 24 בדצמבר 2023).

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 24 בדצמבר 2023)

מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה

מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה"ל במהלך הלילה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)

מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה

מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה"ל במהלך הלילה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)

פינוי נפגעים במרכז הרצועה בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023)

פינוי נפגעים במרכז הרצועה בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023)

פעילות קרקעית של כוחות צה

פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)

פעילות קרקעית של כוחות צה

פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות היבשה, הים, והאוויר המשיכו בלחימה משולבת. בצפון הרצועה השיגו הכוחות אחיזה מבצעית במחנה הפליטים ג’באליא, אחד ממרכזי הכובד של חמאס. בעיר עזה התמקדה הלחימה בשכונת אלשיח’ רצ’ואן הממוקמת שלושה ק”מ צפונית מערבית למרכז העיר. בדרום הרצועה נמשכה הלחימה בח’אן יונס. הפלסטינים האשימו את צה”ל בתקיפה במחנה הפליטים אלמע’אזי במרכז הרצועה ודווחו על עשרות הרוגים. בחמאס מציינים את ההישגים חסרי התקדים, לדבריהם, של הזרוע הצבאית במערכה מול צה”ל.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 489 חיילים וקצינים. 129 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין חוזרים ומדגישים שכל משא ומתן יתחיל רק לאחר הפסקת אש ולא הפוגות זמניות וכי הפעם תהייה זו עסקה כוללת ולא חלקית.
  • רצועת עזה: ברשתות החברתיות עלה, כי נער, אשר ניסה להגיע למשאית סיוע, נורה ונהרג בידי משטרת חמאס ברפיח. משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין הגיעה לשיחות בקהיר. הם ציינו כי כל משא ומתן, יעסוק לא רק בעסקת חטופים, אלא גם בהסרת המצור, שיקום הרצועה, והפסקת התוקפנות גם ביהודה שומרון, ירושלים ובמסגד אלאקצא.
  • גזרה צפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ארבע תקיפות שביצע במהלך היממה האחרונה. באחת התקיפות נפגע בית באביבים. בחזבאללה ציינו כי התקיפה בוצעה בתגובה להרס בתים בדרום לבנון.
  • יהודה ושומרון: הפלסטינים דיווחו על פעילות כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין. זוהתה כניסת כוחות גדולים למקום ודווח על חילופי אש כבדים במקום עם חמושים פלסטינים.
זירת הלחימה
  • כוחות צה”ל מהיבשה, מהאוויר ומהים המשיכו בלחימה משולבת ברחבי רצועת עזה.
  • צפון הרצועה: לאחר שבועות של לחימה, השיגו כוחות צה”ל אחיזה מבצעית במחנה הפליטים ג’באליא, אחד ממרכזי הכובד של חמאס. הלחימה במחנה הפליטים כללה קרבות עזים במסגרתם חוסלו מחבלים ואותרו אמצעי לחימה רבים. במהלך הפעילות ובעקבות מודיעין מקדים, חשפו הכוחות רשת מנהרות אשר שימשה כמפקדה הצפונית של הזרוע הצבאית של חמאס. המפקדה התת-קרקעית, כללה שני מפלסים האחד בעומק של כעשרה מטרים והשניה בעומק כמה עשרות מטרים. רשת המנהרות, כללה הסתעפויות רבות ושימשה לניהול לחימה ומעבר מחבלים. אחד הפירים ברשת המנהרות היה ממוקם בביתו של אחמד ע’נדור, מפקד החטיבה הצפונית של חמאס, שנהרג על ידי כוחות צה”ל בנובמבר 2023. תוואי הרשת תת-קרקעית עבר מתחת לבית ספר ובית חולים (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023).
  • העיר עזה: כוחות צה”ל פעלו בשכונת אלשיח’ רצ’ואן הממוקמת שלושה ק”מ צפונית מערבית למרכז העיר. הכוחות ביצעו פשיטה ממוקדת, על בסיס מידע מודיעיני, בבתי ספר בשכונה, בהם חוסים תושבים שפונו. בבתי הספר, הסמוכים למסגדים ולמבני מגורים אותרו אמצעי לחימה רבים, ביניהם רימונים בעלי מנגנוני הפעלה מתקדמים וחדישים, טילי RPG , מטענים ואמצעי מדיה שונים. במהלך הפשיטה הרגו הכוחות מחבלים רבים. כמו כן, עשרות מחבלים הועברו להמשך תחקור בישראל (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023).
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 24 בדצמבר 2023)     אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 24 בדצמבר 2023)
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023)
  • כתב ערוץ אלערבי הסביר באולפן אודות זירת לחימה נוספת בגח’ר אלדיכ (מזרחית לעיר עזה) בה מתנהלים לדבריו, קרבות קשים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות” (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023).
תקיפת חיל האוויר בשכונת אלרמאל בעזה (חשבון X של שהאב, 24 בדצמבר 2023).      זירת הלחימה באזור ג'חר אלדיכ (מזרחית לעיר עזה) (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)
מימין: תקיפת חיל האוויר בשכונת אלרמאל בעזה (חשבון X של שהאב, 24 בדצמבר 2023). משמאל: זירת הלחימה באזור ג’חר אלדיכ (מזרחית לעיר עזה) (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)
  • מרכז הרצועה: צאלח אלנאטור, כתב ערוץ אלערבי ברפיח, דיווח על כמאה הרוגים פלסטינים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה. לדבריו, בתקיפה שביצע צה”ל במחנה הפליטים אלמע’אזי במרכז הרצועה דווח על שבעים הרוגים. כמו כן, דיווח כי צה”ל תקף במהלך הלילה במחנות הפליטים אלנציראת ואלבריג’ (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023).

כתב ערוץ אלערבי מעדכן הבוקר מרפיח (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלערבי מעדכן הבוקר מרפיח (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)

  • אירוע התקיפה במחנה פליטים אלמע’אזי זכה לסיקור נרחב. לשכת ההסברה של ממשל חמאס הודיעה כי יותר מ-66 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו “בטבח שביצע צבא הכיבוש” נגד ארבעה בתי מגורים במחנה הפליטים אלמע’אזי שבמכרז הרצועה (ערוץ הטלגרם של ממשל חמאס, 25 בדצמבר 2023). מאוחר יותר דיווחה רשת אלג’זירה שמספר ההרוגים עלה לשבעים. בהודעה שפרסמה חמאס היא גינתה את התקיפה וטענה כי מדובר “בטבח מחריד ופשע מלחמה חדש” וכי תקיפה נגד בתי מגורים היא ניסיון לשקם את תדמית צה”ל המובס (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 בדצמבר 2023). רוחי פתוח, בכיר פתח ויו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, גינה אף הוא “את הטבח באלמע’אזי ואת פשעי המלחמה של הכיבוש”. הוא הטיל על ארה”ב את האחריות ל”טיהור האתני ולרצח העם בעזה” וקרא לשלוח צוותי חקירה של האו”ם ושל ארגוני זכויות אדם כדי “לתעד את פעולות הדיכוי והטיהור האתני ואת המצור ברצועה” (ופא, 25 בדצמבר 2023).
מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה"ל במהלך הלילה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)     מחנה הפליטים אלמע'אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה"ל במהלך הלילה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)
מחנה הפליטים אלמע’אזי בשעות הבוקר לאחר תקיפת צה”ל במהלך הלילה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023)
  • סאמי אבו זהרי, בכיר בחמאס, ציין, כי המשך “פשעי המלחמה הציוניים” בתמיכת ארצות הברית, שהגיעו לשיאם בהוצאות להורג בשטח, ומניעת גישה לגופות ההרוגים והשארתן להתפורר, מדגיש את הצורך להרחיב את מעגל המאבק ולהפעיל לחץ על ישראל והתומכים בה כדי לעצור את שואת רצועת עזה (חשבון X של סאמי אבו זהרי, 24 בדצמבר 2023). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כתב כי התקיפות במחנה הפליטים אלמע’אזי היו מיד לאחר הצהרת נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן לפיהן הוא לא ביקש מישראל לנצור את האש (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 25 בדצמבר 2023).
  • כתב ערוץ אלערבי דיווח מבית החולים בדיר אלבלח על מספר נפגעים גבוה, שמגיע למקום בעקבות תקיפות צה”ל במרכז הרצועה. הוא ציין שצה”ל ממשיך לתקוף במרכז ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 24 בדצמבר 2023).
כתב ערוץ אלערבי מדווח מהכניסה הראשית לבית החולים שהדאא' אלאקצא
 (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 24 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלערבי מדווח מהכניסה הראשית לבית החולים שהדאא’ אלאקצא
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 24 בדצמבר 2023)
  • בעקבות תקיפות צה”ל במהלך הלילה במרכז הרצועה והיקף הנפגעים, דווח על פינוי הנפגעים בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023). דובר בית החולים טען, כי הרוגים ופצועים רבים נמצאים עדיין תחת ההריסות (חשבון X של חסן אצליח, 25 בדצמבר 2023).
פינוי נפגעים במרכז הרצועה בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023)     פינוי נפגעים במרכז הרצועה בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023)
פינוי נפגעים במרכז הרצועה בכלי רכב פרטיים לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו להרחיב את הפעילות בח’אן יונס, מעוז חמאס (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023). צאלח אלנאטור, כתב ערוץ אלערבי ברפיח, דיווח כי בתקיפת צה”ל בשכונת מען, במזרח ח’אן יונס היו כ-25 הרוגים (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 25 בדצמבר 2023). אבראהים קנן, דיווח מח’אן יונס, כי צה”ל ממשיך לתקוף בצפון, דרום מזרח, ומערב ח’אן יונס. לדבריו, קולות הפיצוצים נשמעים בכל רחבי העיר (ערוץ אלע’ד, 25 בדצמבר 2023).
  • “מקורות מקומיים” ברפיח, שברצועת עזה, מסרו כי בימים האחרונים תגבר צבא מצרים את כוחותיו באזור הגבול עם הרצועה והציב מספר מחסומים וסוללות עפר נוספים. כמו כן הוצבו קירות בטון סביב מגדלי שמירה ומוצבים שונים באזור הגבול (אלערבי אלג’דיד, 25 בדצמבר 2023).
פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר  צה"ל, 25 בדצמבר 2023)    פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר  צה"ל, 25 בדצמבר 2023)
פעילות קרקעית של כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 25 בדצמבר 2023)
  • פעילות ימית: לוחמי זרוע הים תקפו יעדי חמאס, ביניהם חוליות מחבלים שזוהו בקרבת כוחות צה”ל , מחבלים שהסתתרו במבנים הסמוכים לכוחות, מוצבים צבאיים ועמדות מהן זוהה ירי לעבר הכוחות (דובר צה”ל, 25 בדצמבר 2023).
תקיפות זרוע הים ברצועת עזה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)    תקיפות זרוע הים ברצועת עזה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)
תקיפות זרוע הים ברצועת עזה (דובר צה”ל, 25 בדצמבר 2023)
תגובות למהלכי הלחימה
  • “מקורות המקורבים לחמאס” דיווחו, כי יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שלח מכתב לאסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ולחבריה, שבו ציין כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מנהלים מערכה עזה וחסרת תקדים נגד כוחות צה”ל, וכי צה”ל סופג אבדות כבדות בחיי אדם ובציוד. אלסנואר הוסיף כי גדודי אלקסאם תקפו במהלך המלחמה הקרקעית לא פחות מ-5,000 חיילים וקצינים, שליש מהם נהרגו, שליש נוסף נפצעו באורח קשה, והשליש האחרון הפכו לנכים לצמיתות. כן הושמדו 750 כלי רכב צבאיים, לחלוטין או חלקית. אלסנואר אמר כי גדודי אלקסאם ריסקו את צה”ל, הם ממשיכים לרסק אותו, והם לא ייכנעו לתנאי ישראל. במכתב שיבח אלסנואר את העמידה האיתנה של הפלסטינים ברצועת עזה, וציין כי הם סיפקו דוגמאות חסרות תקדים של הקרבה, גבורה, אבירות, וסולידריות, וכי חובתה של ההנהגה המדינית של חמאס למהר ולרפא את פצעיהם ולחזק את עמידתם האיתנה (אלג’זירה.נט, 25 בדצמבר 2023).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, פירט, כי במהלך ארבעת הימים האחרונים הצליחו לוחמי הזרוע הצבאית של חמאס להשמיד 35 כלים צבאיים באופן חלקי או לחלוטין; הם הרגו 48 חיילים ופצעו עשרות; ביצעו 24 פעולות צבאיות שכללו פגיעה בכוחות צה”ל באמצעות פצצות מרגמה ומטענים; מלכדו שתי מנהרות; ביצעו שש פעולות צליפה;  תקפו מפקדות, חמ”לי פיקוד וריכוזי כוחות בפצצות מרגמה ורקטות קצרות טווח. בנוסף, שוגר מטח רקטות לעבר תל אביב (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 24 בדצמבר 2023).
  • עלי ברכה, ראש המחלקה לקשרים לאומיים של חמאס ב”חוץ”, אמר כי עד כה לא נפל שום ציר לחימה ברצועת עזה, וכי הקרבות מתנהלים בכל הצירים, גם באזורים שאליהם נכנסו כוחות צה”ל קודם כמו אזור ג’חר אלדיכ. הוא הדגיש כי “ההתנגדות” הכינה תכנית מלחמה לפני שהחלה במערכת “מבול אלאקצא”(אתר ערוץ אלמיאדין, 24 בדצמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 489 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 160 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 129 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.
שיגור רקטות
  • ביממה האחרונה שוגרו רקטות ופצצות מרגמה בודדות לעבר יישובי עוטף עזה. מטח אחד שוגר לעבר אזור לכיש.
סוגיית החטופים
  • לוחמי צה”ל איתרו וחילצו, בסיוע מודיעיני, גופות של חמישה חטופים וחטופות מה-7 באוקטובר והביאו אותם לקבורה בישראל (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023).
  • בתגובה לפרסומים על הצעות מצרים לעסקת חטופים, אמרו “מקורות” בהנהגות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין כי מצרים שמעה מהו החזון שלהם לסיום המלחמה, את עמדותיהם הברורות ואת הקווים האדומים שלהם שלפיהם לא יהיה משא ומתן לפני סיום התוקפנות והפסקת אש, ללא הפוגות וללא עסקת חטופים חלקית. לדבריהם, הם יקבלו רק עסקת חילופים אחת על בסיס של “כולם תמורת כולם”, נוסף על תחילת שיקום רצועת עזה באופן מיידי (אלאח’באר, 24 בדצמבר 2023).
  • טאהר אלנונו, יועצו של אסמאעיל הניה, הכחיש את הדיווחים בתקשורת הישראלית בנוגע להתקרבות לעסקת חילופין. לדבריו, חמאס לא דנה ביחס של “1 תמורת 10” שעליו דיווחה התקשורת הישראלית, ולא דנה בפרטים אחרים הקשורים לסוגיה, והיא מדגישה כי שלב המשא ומתן העקיף עם ישראל מותנה בהפסקת התוקפנות עוד טרם תחילתו. אלנונו גם ציין, כי לא מתקיים תיאום עם הרשות הפלסטינית בנושא זה. עוד ציין, כי המאמץ המצרי והמאמץ הקטרי בנושא, משלימים זה את זה וכי שניהם מוערכים ופועלים יחד כדי לעצור את התוקפנות. הוא הדגיש כי הקשר של חמאס לצדדים המצרי והקטרי הוא קשר של אחווה, וחמאס אינה מתייחסת לקהיר ולדוחה כאל מתווכים אלא כאל אחיה, שמתאמצים כדי לשים קץ לתוקפנות נגד הפלסטינים (אלמצרי אליום, 24 בדצמבר 2023).
  • מחמוד מרדאוי,[1] בכיר חמאס, ציין כי אכן מועלות הצעות מהצד הישראלי, אבל עמדתם לא תשתנה ולא יהיה משא ומתן אלא אם תהיה הפסקת אש מוחלטת ולא לתקופות קצרות. לדבריו, עלו הצעות המדברות על הפסקת אש לחודש וחודש וחצי, אך הם לא יקבלו זאת. הוא הדגיש, כי חמאס לא תיכנס לשום שיחות אלא אם ייושמו תנאי הפסקת אש כוללת ונסיגה מוחלטת מרצועת עזה, והוסיף כי חמאס לא הגיבה לשום הצעה שהועלתה, וגם לא דנה באף אחת מהן מכיוון שלא התקיימו בהן שני התנאים הללו, שהצד הישראלי עדיין מסרב ליישם (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 25 בדצמבר 2023).
  • עלי ברכה, ראש המחלקה לקשרים לאומיים של חמאס ב”חוץ”, ציין כי הועלו הצעות רבות, אך עמדת “ההתנגדות” היא מאוחדת וברורה : קודם כל הפסקת התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה; נסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה; סגירת עסקת חילופין על בסיס “כולם תמורת כולם”; פתיחת המעברים, הכנסת סיוע והוצאת הפצועים לטיפולים בחו”ל. הוא הוסיף כי העמדה הזו הועברה למתווכים הקטרי והמצרי. ברכה הדגיש כי קלף השבויים הוא קלף חזק בידי “ההתנגדות”, במיוחד עתה כשהם הגיעו לשלב הקצינים והחיילים, הם לא יבזבזו קלף זה אלא הם יחזיקו בו עד שישראל תיכנע לתנאיהם. ברכה ציין גם ש”האחים” בג’האד האסלאמי בפלסטין, ידגישו במצרים את העמדה עליה הסכימה “ההתנגדות”, שמנהלת התייעצויות יומיומיות (אתר ערוץ אלמיאדין, 24 בדצמבר 2023).
  • מאהר אלטאהר, האחראי על הקשרים הבינלאומיים בחזית העממית לשחרור פלסטין, ציין כי העמדה הפלסטינית, שאותה הציג אסמאעיל הניה לראש ממשלת קטר, היתה כי היא לא תדון בשום הצעה לפני הפסקת אש כוללת, וכי יש לשחרר את כל האסירים הפלסטינים על פי העיקרון של “כולם תמורת כולם”, לספק סיוע בלתי מוגבל לתושבים, וצורך בנסיגה מלאה של כוחות צה”ל מעזה. העמדה הפלסטינית גם הדגישה שהאסירים המשוחררים, לרבות המנהיגים, יחזרו למקומות מגוריהם, ושיהיו ערבויות בינלאומיות שלא יתנכלו להם (אתר ערוץ אלמיאדין, 24 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-25 בדצמבר שעה 15:40) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 20,674 פלסטינים ונפצעו 54,536 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה,25 בדצמבר 2023).
  • ראא’ד אלנמס, מנהל הסהר האדום הפלסטיני בעזה, דיווח על מספר הרוגים ופצועים גבוה במהלך היממה האחרונה, וציין, כי אין ביכולתם של בתי החולים לקלוט אותם. הוא טען, כי בשל צפיפות האוכלוסין באזור מרכז ודרום הרצועה לאחר שתושבים התפנו מהעיר עזה ומצפון הרצועה, מספר הנפגעים גבוה יותר מבכל תקיפה שצה”ל מבצע (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 בדצמבר 2023).
  • חמאס קראה לצלב האדום לפעול כדי לחשוף את מה שאירע למאות פלסטינים שנחטפו מרצועת עזה, ולעצורים בידי ישראל, בנסיבות לא ברורות, במיוחד לאחר שחרור עשרים עצורים שנמצאו עליהם, לדבריה, סימני התעללות. חמאס גם קראה לארגוני זכויות אדם לגבות עדויות מעצורים פלסטינים ששוחררו כהכנה להגשתן לבתי המשפט הבינלאומיים ולהעמיד לדין בכירים ישראלים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 24 בדצמבר 2023).
המצב ברצועה
  • תושבי ג’באליא דיווחו, כי כיום פועלת באזור באר מים מרכזית אחת שמספקת מי שתייה. לדבריהם, יתר מקורות המים בג’באליא אינם ראויים לשתייה בשל זיהום (ערוץ היוטיוב של ופא, 24 בדצמבר 2023).
תושבים ממלאים מים בג'באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 24 בדצמבר 2023)     תושבים ממלאים מים בג'באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 24 בדצמבר 2023)
תושבים ממלאים מים בג’באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 24 בדצמבר 2023)
קבלת הסיוע נמנעת מתושבים
  • ברשתות החברתיות דווח כי הנער אחמד שדאד בריכה, אשר ניסה להגיע למשאית סיוע, נורה ונהרג בידי משטרת חמאס ברפיח (חשבון X של Mohammed Emad, 24 בדצמבר 2023; דף הפייסבוק של Hussain Zoher, 24 בדצמבר 2023). בני משפחתו איימו בנקמה בפעילי חמאס מריד אלאח’רס[2]     ועמר אבו הלאל אשר, לדבריהם, הרגו את בנם (דף הפייסבוק של Hussain Zoher, 24 בדצמבר 2023). עוד דווח כי בתגובה, הועלתה תחנת המשטרה בתל אלסלטאן ברפיח באש (חשבון X MyPalestine0@, 24 בדצמבר 2023). הגולש Hussain Zoher טען כי שוטרי חמאס ירו לעבר המפגינים בקרבת תחנת המשטרה ופצעו 17 מהם, וכי משטרת חמאס פשטה על בתים במערב רפיח בעקבות גילויי המחאה (דף הפייסבוק של Hussain Zoher, 24 בדצמבר 2023).
תמונה מסרטון שבו נראים המולה והתנפלות על סיוע כשברקע נשמעים קולות ירי. הכיתוב על הסרטון מציין כי פעילי חמאס יורים לעבר אזרחים בעת ניסיונם להשיג סיוע (חשבון X @yaffa_ps, 24 בדצמבר 2023).       גילויי המחאה ברפיח לאחר מותו של אחמד בריכה ( דף הפייסבוק של Hussain Zoher, 24 בדצמבר 2023)
מימין: תמונה מסרטון שבו נראים המולה והתנפלות על סיוע כשברקע נשמעים קולות ירי. הכיתוב על הסרטון מציין כי פעילי חמאס יורים לעבר אזרחים בעת ניסיונם להשיג סיוע (חשבון X @yaffa_ps, 24 בדצמבר 2023). משמאל: גילויי המחאה ברפיח לאחר מותו של אחמד בריכה ( דף הפייסבוק של Hussain Zoher, 24 בדצמבר 2023)
  • במקביל, פורסם סרטון שבו, נראים פעילי משטרת חמאס בח’אן יונס יורים לעבר צעיר ממשפחת מטאוע. בסרטון עצמו נראה כי השוטרים, לבושים באזרחי, מכים אדם באלות (חשבון X @yaffa_ps, 24 בדצמבר 2023).
תמונה  מהסרטון (חשבון X @yaffa_ps, 24 בדצמבר 2023)
תמונה מהסרטון (חשבון X @yaffa_ps, 24 בדצמבר 2023)
  • מוסא אבו מרזוק חבר הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש אמירה שיוחסה לו ברשתות החברתיות בעקבות התקרית ברפיח, ובה אמר, שהסיוע שמגיע לרצועה צריך להיות מחולק לפעילי ההתנגדות, והשאריות לתושבים, וכי הניסיונות של אזרחים להשתלט על הסיוע, כפי שאירע ברפיח יסוכלו בכל הכוח (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 25 בדצמבר 2023).
האמירה שיוחסה לאבו מרזוק ועליה כתוב "ידיעה מפוברקת"
 (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 25 בדצמבר 2023)
האמירה שיוחסה לאבו מרזוק ועליה כתוב “ידיעה מפוברקת”
(חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 25 בדצמבר 2023)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, דיווח כי משלחת הארגון הגיעה לקהיר, וכי היא תדון במהלך היומיים הקרובים עם הבכירים המצריים בנושא הפסקת התוקפנות ברצועה, ביהודה, שומרון ובירושלים, ובנושא עסקת חטופים. לדבריו, עמדת הג’האד האסלאמי בנושא ברורה, ולפיה לא תהיינה שיחות על חילופי שבויים לפני הפסקת התוקפנות ונסיגה מלאה של כוחות צה”ל מרצועת עזה. הוסיף כי כאשר יחל המשא ומתן, הוא יעסוק בכל הנושאים, ולא רק בחילופי השבויים, אלא גם בהסרת המצור, השיקום, והפסקת כל צורות התוקפנות גם ביהודה שומרון, ירושלים ובמסגד אלאקצא. עוד ציין, כי עתיד הסוגיה הפלסטינית ומימוש הזכויות הפלסטיניות יידונו ללא ספק, והדבר נמצא בלב האג’נדה של “ההתנגדות”. לגבי עתיד רצועת עזה, הדגיש אלהנדי כי מי שיקבע בנושא הוא לא נתניהו או ממשל ארה”ב אלא הפלסטינים. עוד ציין, לא ניתן לדבר על עתיד רצועת עזה באופן נפרד מעתיד יהודה ושומרון. אלהנדי דחה מכל וכל את הדיבורים על הפוגות בציינו, כי מצבה של “ההתנגדות” טוב, המורל גבוה וקיימות יכולות להמשיך בלחימה לתקופה ארוכה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 24 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל, ריכוזי כוחות על גבול הצפון ומטרות אזרחיות. במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע ארבע תקיפות )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25-24 בדצמבר 2023). באחת התקיפות נפגע בית במושב אביבים. לא היו נפגעים, נגרם נזק. צוין, כי התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפות ישראל נגד כפרים ובתי אזרחים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 24 בדצמבר 2023).
  • בתגובה ביצעו מטוסי קרב של חיל האוויר תקיפות נגד תשתיות צבאיות של חזבאללה בשטח לבנון . כמו כן בוצע ירי ארטילרי לעבר שטח לבנון (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023).
תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)     תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה"ל, 25 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה”ל, 25 בדצמבר 2023)
נפגעים בלבנון
  • חזבאללה דיווח על מותם של שני פעילים; וסאם ח’ליל חמוד, המכונה עלאא’, ממרכבא בדרום לבנון ועבאס חסן הזימה, המכונה חידר, ממיס אלג’בל שבדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בדצמבר 2023) .
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בדצמבר 2023)      הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בדצמבר 2023)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בדצמבר 2023)
חזבאללה
  • בדברים שנשא נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, בטקס לזכר פעיל חזבאללה שנהרג, אמר שהמלחמה בדרום לבנון הינה השתקפות של תוקפנות ישראל נגד רצועת עזה וכי הסלמת המלחמה בדרום לבנון תלויה במה שישראל תבצע. אם ישראל תרחיב את תוקפנותה, אזי חזבאללה ישיב לה. הוא הדגיש שאיומים ישראליים, אמריקאים ובינלאומיים לא ישפיעו על הארגון. קאסם הדף את הביקורת שנמתחה על מעורבות חזבאללה וציין, כי המהלך של חזבאללה בזמן המתאים הרתיע את ישראל והוכיח לה שהארגון מוכן בשטח (אלנהאר, 24 בדצמבר 2023).
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, הצהיר כי הם נכנסו למערכה מרצונם החופשי, ולפני שישראל חשבה על מכת מנע, הם הקדימו אותה והראו לה שהם מוכנים ונוכחים בשטח. לדבריו, כתוצאה מאירועים בדרום לבנון, מתקיימים ניסיונות דיפלומטיים, כולל באירופה, שמטרתם ליצור שינויים בדרום לבנון כדי להרגיע את תושבי צפון ישראל שישובו לבתיהם. אולם, הם אינם מעוניינים להרגיע את התושבים, ופעילות זו לא תשנה כלל את “משוואות ההתנגדות”. לדבריו הם אינם יכולים לדון בהצעות הנוגעות לשינויים בדרום לבנון או להיות מושפעים מאיומים והם מתמודדים עם האיומים הללו דרך שדה הקרב ותשובתם תמיד תהיה בדרך זו (סוכנות הידיעות הלבנונית, 24 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על 18 עצורים פלסטינים ביממה האחרונה (ופא, 25 בדצמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על פעילות כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין. זוהתה כניסת כוחות גדולים למקום וירי פצצות תאורה בשמי ג’נין. דווח על חילופי אש כבדים במקום עם חמושים פלסטינים (ערוץ אלע’ד, 25 בדצמבר 2023).
פעילות כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין 
(חשבון X של PALDF, 25 בדצמבר 2023)
פעילות כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’נין
(חשבון X של PALDF, 25 בדצמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • לדברי מחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן לענייני דת וקשרים אסלאמיים, מאז שהחלה המלחמה, לא היו להם מגעים ישירים עם חמאס או עם הג’האד האסלאמי בפלסטין. אולם לדבריו, הדבר לא נובע מסירובם להיפגש עמם אלא בשל המצב בשטח. אלהבאש ציין כי מוקדם מידי לדון ב”יום שאחרי” מבלי לפתור את סוגיות ההווה וכרגע הם מתמקדים בנושאים הנוכחיים והבוערים. הוא חזר והדגיש כי יש לעצור את התוקפנות נגד רצועת עזה אולם סירב לחוות דעה על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. עוד ציין, כי חמאס אינה מקבלת ההחלטות הבלעדית של העם הפלסטיני שכן, נציג העם הפלסטיני הוא אש”ף בראשות אבו מאזן The) Medialine, 24 בדצמבר 2023).
  • לרגל חג המולד, פרסם ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, פוסט בדף הפייסבוק של המשרד בו כתב כי הוא (מקווה) שחג המולד השנה יהווה הזדמנות להתעוררות בינלאומית להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהשגת שלום. הוא צירף לכך כרזה לפיה חג המולד השנה ברצועת עזה מצוין תחת חורבן (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 24 בדצמבר 2023).

הכרזה שפרסם שר החוץ 
 (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 24 בדצמבר 2023)
הכרזה שפרסם שר החוץ
(דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 24 בדצמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שלח אגרת לאפיפיור פרנציסקוס לרגל חג המולד, בה קרא לפעולה מיידית מצד הקהילה הבינלאומית ל”הפסקת הרג התושבים החפים מפשע ברצועת עזה”. ראיסי כתב באגרת, כי בהעדר פעולה נחרצת מצד הארגונים הבינלאומיים ולנוכח תמיכת הממשל האמריקאי וכמה ממדינות אירופה בישראל, הם עדים למותם של למעלה מ-17 אלף בני אדם, במיוחד נשים וילדים פלסטינים, בידי ישראל (אירנ”א, 24 בדצמבר 2023). 
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נועד בטהראן עם מחמד חסין בחר אלעלום, סגן שר החוץ העיראקי. השניים דנו ביחסים הבילטראליים בין המדינות ובהתפתחויות בזירה הפלסטינית. עבדאללהיאן הדגיש את הצורך בצעדים דיפלומטיים ובינלאומיים כדי להתמודד עם “פשעי המשטר הציוני בעזה”. סגן שר החוץ העיראקי קרא לאחדות בקרב הפלסטינים ולהתלכדות העולם המוסלמי בהגנה על פלסטין (מהר, 24 בדצמבר 2023).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, דחה במסיבת העיתונאים השבועית שלו את ההאשמות מצד ארה”ב לפיהן הספינה MV Chem Pluto נפגעה (23 בדצמבר) באוקיינוס ההודי מכלי טיס בלתי מאויש ששוגר משטח איראן. הוא טען, כי האשמות אלו הן שקריות וחסרות בסיס וכי מטרתן להסתיר את פשעיה של ארה”ב ברצועת עזה. כמו כן, גינה כנעאני את בריטניה על תמיכתה בישראל ואמר, כי בריטניה וארה”ב אינן נמצאות בעמדה המאפשרת להן להאשים את איראן. עוד אמר כנעאני, כי המשך המלחמה ברצועת עזה מהווה טעות אסטרטגית גדולה מצד ישראל וכי הזמן אינו פועל לטובתה (תסנים, 25 בדצמבר 2023). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת בסיס אמריקני בגרין וילג’ בסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בדצמבר 2023). יצוין, כי זוהי הודעה ראשונה בה מקבלת ההתנגדות האסלאמית אחריות על תקיפה בסוריה מאז 16 בדצמבר 2023.
תימן
  • מחמד עבד אלסלאם דובר החות’ים, מסר כי בזמן שכלי טיס השייך להם ביצע פעולת סיור בלב הים האדום, שיגרה ספינת קרב אמריקנית טילים “בפאניקה” ואחד הטילים התפוצץ קרוב לספינה השייכת לגאבון שהגיעה מרוסיה. לדבריו, האיום על השיט הבינלאומי נובע ממיליטריזציה של הים האדום מצד ארה”ב ושותפותיה המגיעות לאזור שלא בצדק. הוא ציין שזירת הים האדום תבער אם ארה”ב ובעלות בריתה ימשיכו “בדרך הבריונות” (ערוץ הטלגרם של דובר החות’ים, 24 בדצמבר 2023).
  • בהתייחסו בראיון למבצע “שומר השגשוג״ בהובלת ארה”ב, ציין צ’יף אללה אלשאמי, שר ההסברה של החות’ים, כי עמדתם ברורה. זאת קואליציה שנועדה לתמוך ב”פשעי ישראל” ולהגן על ספינותיה. הוא ציין כי דבר לא ירתיע אותם מלהגן על הפלסטינים. הוא גם הדגיש כי היעדרות סעודיה מהמבצע הוא דבר חיובי, שכן, היא עדיין עובדת על דרך יציאה מהמצב הרגיש אליו נקלעה מול תימן ולכן היא לא רוצה להסתבך שוב (אלערבי אלג’דיד, 25 בדצמבר 2023).

[1] פעיל חמאס מקלקיליה, שגורש לרצועה במסגרת "עסקת שליט".
[2] בחיפוש באינטרנט עלה שמו של מריד אלאח'רס (או:אלאח'רסי), פעיל הזרוע הצבאית של חמאס מרפיח, ששוחרר במסגרת "עסקת שליט" ולאחר מכן שירת במנגנון המשטרה של חמאס.