מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 26 באוקטובר 2023, 13:00)

תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (אתר צה

תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)

תוצאות תקיפה ברפיח (חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 באוקטובר 2023)

תוצאות תקיפה ברפיח (חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 באוקטובר 2023)

נפילת רקטה בכפר סירקין (דוברות הצלה פתח תקווה, 25 באוקטובר 2023)

נפילת רקטה בכפר סירקין (דוברות הצלה פתח תקווה, 25 באוקטובר 2023)

תיעוד המחסן הלוגיסטי של אונר

תיעוד המחסן הלוגיסטי של אונר"א בדיר אלבלח והעמסתו על משאיות ציוד רפואי (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 באוקטובר 2023)

פעילות באלבירה (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023)

פעילות באלבירה (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023)

פעילות מחאה ביעבד (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023(

פעילות מחאה ביעבד (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023(

פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)

פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)

פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)

פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)

שיגורים,מפגעים,הרוגים, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית:
    נמשכו התקיפות מהאוויר נגד יעדי חמאס ברצועת עזה. סה”כ הותקפו כ-250 יעדים. כחלק מההכנות לשלבי הלחימה הבאים, ביצעו כוחות צה”ל פעילות ממוקדת בצפון רצועת עזה. לאחר סיום המשימה, יצאו הכוחות מהשטח. נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל. בתים במרכז הארץ נפגעו ושישה בני אדם נפצעו באורח קל. סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי חמאס מוכנה לכניסה הקרקעית של צה”ל לרצועת עזה, והיא תנחיל לישראל תבוסה מרה.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 224 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה.
  • רצועת עזה:
    על פי דיווחים מהרצועה, המצב ההומניטארי ממשיך להתדרדר. דרך מעבר רפיח ממשיכות להיכנס משאיות סיוע אשר לדברי אונר”א הם “טיפה בים” לעומת הצרכים.
  • גזרה צפונית:
    בלבנון נמשך הירי לעבר מוצבי צה”ל וישובים אם כי בעצימות נמוכה יחסית. אפשר והירידה בפעילות היא הודות לפעילות האינטנסיבית של צה”ל לסיכול חוליות. צה”ל גם המשיך לתקוף יעדי חזבאללה בשטח לבנון. בלבנון נשמעים קולות, בעיקר של נוצרים, להפסיק את התקיפות של חזבאללה אשר יזיקו למדינה.
  • יהודה ושומרון:
    צה”ל המשיך בפעילות מעצרים ברחבי יהודה ושומרון בעיקר של פעילי חמאס. הפלסטינים דיווחו על 102 הרוגים מאז תחילת המלחמה. ברחבי יהודה ושומרון התקיימו הפגנות מחאה. שר החוץ ברשות פועל מול בית הדין הפלילי הבינלאומי ובית הדין הבינלאומי לצדק במטרה שיזרזו את חקירותיהם נגד ישראל.
  • איראן:
    שר החוץ האיראני, הגיע לניו יורק להשתתף בכינוס חירום של העצרת הכללית של האו”ם בנושא ההתפתחויות במלחמה בישראל ומתח ביקורת על תמיכתן של ארצות הברית וכמה ממדינות אירופה בישראל.
  • דיון נוסף במועצת הביטחון של האו”ם הסתיים ללא החלטה.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • פעילות אווירית: נמשכו התקיפות נגד יעדי טרור ברצועת עזה. במהלך היממה אחרונה הותקפו למעלה מ-250 מטרות של חמאס ברצועת עזה. בין המטרות: תשתיות טרור, מפקדות צבאיות, פירי מנהרות טרור ומשגרי רקטות שחלקן הוצבו באזורים בהם מתגוררת אוכלוסייה אזרחית (אתר דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
  • בחמאס גינו תקיפה שבוצעה, לטענתם, נגד ביתו של עיתונאי אלג’זירה, ואא’ל אלדחדוח, וקראה לכלי התקשורת הבינלאומיים לגנות את תוקפנות ישראל כלפי עיתונאים וכלי תקשורת “הנענשים על כך שהם חושפים את האמת” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 באוקטובר 2023). גם הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את התקיפה והדגיש כי זהו ניסיון למנוע מעיתונאים מלדווח ולחשוף את האמת (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 25 באוקטובר 2023).
תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)    תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)
תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (אתר צה”ל, 26 באוקטובר 2023)
תקיפת לאחר שיגור רקטות מסביבה אזרחית (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)
תקיפת לאחר שיגור רקטות מסביבה אזרחית (אתר צה”ל, 26 באוקטובר 2023)
תקיפה במערב ח'אן יונס.  (חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 באוקטובר 2023)     תוצאות תקיפה ברפיח
 (חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפה במערב ח’אן יונס. משמאל: תוצאות תקיפה ברפיח
(חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר באלבריג', במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של שהאב, 25 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר באלבריג’, במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של שהאב, 25 באוקטובר 2023)
  • פעילות קרקעית: בליל 26-25 באוקטובר 2023, כחלק מההכנות לשלבי הלחימה הבאים, ביצעו כוחות צה”ל פשיטה ממוקדת באמצעות טנקים בצפון רצועת עזה. הכוחות איתרו ותקפו מחבלים רבים, השמידו תשתיות טרור, עמדות נ”ט וביצעו עבודות להכנת המרחב. לאחר סיום המשימה, יצאו הכוחות מהשטח (דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
פעילות קרקעית בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)     פעילות קרקעית בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 26 באוקטובר 2023)
פעילות קרקעית בצפון הרצועה (אתר צה”ל, 26 באוקטובר 2023)
  • פעילות ימית: זרוע הים תקפה עמדת שיגור טילי קרקע אוויר של חמאס באזור ח’אן יונס. המשגר מוקם בסמוך למסגד ולגן ילדים (אתר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלה אחריות לתקיפת מסוק באמצעות טיל קרקע אוויר מסוג “SAM 7” באזור מחנה אלבריג’ בציינה כי המסוק נפגע ( ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית., 26 באוקטובר 2023).
שיגור רקטות
  • ביממה האחרונה נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל. בשעות הערב שוגר מטח לעבר מרכז המדינה. בתים נפגעו בראשון ולציון ובכפר סירקין. שישה בני אדם נפצעו באורח קל.
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה למעלה מ-7,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה.
פגיעה בבניין מגורים בראשון לציון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 25 באוקטובר 2023).      נפילת רקטה בכפר סירקין (דוברות הצלה פתח תקווה, 25 באוקטובר 2023)
מימין: פגיעה בבניין מגורים בראשון לציון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 25 באוקטובר 2023). משמאל: נפילת רקטה בכפר סירקין (דוברות הצלה פתח תקווה, 25 באוקטובר 2023)
נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 224 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. כשלושים מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 וכעשרים מהם קשישים. ארבעה חטופים שוחררו.

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (בשליטת חמאס) עדכן (נכון לשעה 15:45), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 7,028 ומספר הפצועים הוא 18,482 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 26 באוקטובר 2023). [1]
פינוי תושבי הרצועה
  • בשיחה שנחשפה בין כוחות צה”ל לתושב רצועת עזה, מפרט התושב את הפעולות שעושה חמאס במטרה למנוע מעבר תושבים לדרום הרצועה. התושב ציין כי מתבצעות חסימות כבישים על ידי כלי רכב וכי פעילי חמאס נוכחים באזור המעברים לדרום הרצועה ואף יורים באלה שעוברים (דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
המצב ברצועה
  • אונר”א ציינה, כי הסיוע ההומניטארי שנכנס עד כה לרצועה, דרך מעבר רפיח, הוא בבחינת “טיפה בים” לעומת מה שנדרש בפועל ברצועה. לטענתה, בשל מחסור בגז ובמים, תושבים אינם יכולים לבשל אוכל (מען, 25 באוקטובר 2023).
  • על רקע הטענות על מחסור בציוד רפואי וקריסת בתי החולים. להלן תמונות מסרטון שפרסמה סוכנות ופא בו מתועדים עובדי אונר”א במחסן לוגיסטי בדיר אלבלח מסדרים את ארגזי הסיוע הרפואי ומעמיסים אותו על משאיות לחלוקתו לבתי החולים ברצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 באוקטובר 2023).
תיעוד המחסן הלוגיסטי של אונר"א בדיר אלבלח והעמסתו על משאיות ציוד רפואי
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 באוקטובר 2023)
     תיעוד המחסן הלוגיסטי של אונר"א בדיר אלבלח והעמסתו על משאיות ציוד רפואי
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 25 באוקטובר 2023)
תיעוד המחסן הלוגיסטי של אונר”א בדיר אלבלח והעמסתו על משאיות ציוד רפואי
(ערוץ היוטיוב של ופא, 25 באוקטובר 2023)
מעבר רפיח
  • בתקשורת הערבית דווח, כי הסהר האדום הפלסטיני קיבל בשעות הצהריים 12 משאיות סיוע הומניטארי מהסהר האדום המצרי במעבר רפיח (ערוץ אלע’ד, 26 באוקטובר 2023).
חמאס
  • אסאמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד בקטר עם שר החוץ התורכי, האכאן פידאן.
    בתחילת הפגישה, שיבח הניה את נאומו של נשיא תורכיה ארדואן ואת מאמצי תורכיה במישור האזורי והבינלאומי. הניה הדגיש, כי על הקהילה הבינלאומית לשאת באחריות על “פשעי המלחמה של הכיבוש ועל מעשי הנקמה הנבזים נגד האוכלוסייה האזרחית”. פידאן הדגיש את תמיכת תורכיה בסוגיה הפלסטינית, וגינה את מעשיה של ישראל ברצועה. הוא הזהיר מפני הסיכונים שבהסלמת הסכסוך ומההשלכות הבינלאומית של המערכה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 באוקטובר 2023
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס בראיון שקיים לנושא הכניסה הקרקעית של ישראל לרצועה. לדבריו, הם מתכוננים תמיד לתרחישים הגרועים ביותר, ובין היתר למתקפה הקרקעית. הוא ציין שגם אם לישראל יש עליונות אווירית, הרי שהיא יודעת שאם היא תבצע כניסה קרקעית, הרי שירשם דף חדש ומפואר ל”ההתנגדות” ולפלסטינים. זאת ועוד, לוחמי “ההתנגדות” מוכנים לכך שזה יהיה הדף האחרון במערכה, שבה תהיה לישראל תבוסה חסרת תקדים בתולדות הסכסוך. הוא הוסיף כי הרצון של הפלסטינים להתנגד בשטחי הגדה יבוא גם הוא לידי ביטוי וקרא להם להסלים אותה בכל האמצעים (אתר ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; אתר רדיו נור, 25 באוקטובר 2023).
  • אלעארורי שיבח את העם התימני וציין כי הוא עמד תמיד לצד הפלסטינים, ואכן הם שיגרו טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל. הוא קרא לעם התימני להמשיך לפעול. עוד ציין שתקיפת בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה היא חלק מהמערכה, שכן ארה”ב שותפה ל”פשעים” שמבצעת ישראל. זאת ועוד, גם איראן ניצבת לצד פלסטין באומר ובמעש (אתר ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; אתר רדיו נור, 25 באוקטובר 2023).
  • בהודעה שפרסמה חמאס היא קראה לפלסטינים ולבני האומה הערבית והאסלאמית ו”לאנשים החופשיים של העולם” להרחיב את המחאות בימים הקרובים ברחבי העולם ולהשתתף באופן פעיל ואינטנסיבי בימי שישי וראשון הקרובים באירועים שיתקיימו תחת הכותרות: “פתחו את מעבר רפיח” ו”עצרו את מלחמת ההשמדה נגד עזה” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 באוקטובר 2023).
פסק הלכה המתיר הרג חיילים ואזרחים
  • החל מהיום השני של המלחמה (8 באוקטובר 2023 ), בעוד נמשכים קרבות בשטח ישראל נגד פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, הפיצו בכירים באגודת חכמי הדת של פלסטין,[2] פסק הלכה המתיר את דמם של כל החיילים והאזרחים הישראליים. בפסק ההלכה, שיצא, בשם חכמי הדת של כלל האומה המוסלמית, נכתב כי חכמי הדת מבהירים באופן חד משמעי כי כל חייל וכל “מתיישב ציוני”, דמם מותר, בכל מקום בו הם נמצאים בכל מדינות המוסלמים, ב”פלסטין” ומחוץ לה (אתר ,bokra.net 8 באוקטובר 2023).
  • במקביל, פרסם ד”ר צאלח אלרקב, בכיר האגודה ושר ההקדשים לשעבר בממשלת חמאס, מאמר תחת הקריאה “הו לוחמי הג’האד בפלסטין”, בו נכתב: “אללה, הנחל הניצחון ללוחמי הג’האד בפלסטין, הכוון את מהלומותיהם והנחת את אש הירי שלהם על צווארי היהודים, ייצב את רגלי הלוחמים והבא את להב דקירתם אל תוך לבבותיהם. אללה, הפקד אותם בידי חייליך ואפשר להם להרוג בצבא היהודים, להשמיד את נשק היהודים, לשבות חיילים יהודים ולהשמיד את היהודים. אללה, שתק את אבריהם והקפא את הדם בעורקיהם, הנחל להם תבוסה אכזרית. אללה הוא הגדול ביותר והניצחון הוא של האסלאם. השבח לאללה אדון העולמות”. נראה שתכנים אלו ממחישים את עוצמת הדרבון ששאבו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לביצוע פעולותיהם האכזריות בשטח ישראל, ממקורות סמכות דתיים המשתייכים לחמאס (אתר alomah.net , 8 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
המצב בשטח
  • ב-25 באוקטובר 2023 נמשך הירי מדרום לבנון לעבר מוצבים בגבול הלבנון, אם כי בעצימות נמוכה יחסית. אפשר והירידה בפעילות היא הודות לפעילות האינטנסיבית של צה”ל אשר סיכל במהלך הלילה חמש חוליות שניסו לבצע ירי לעבר ישראל (דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023). יחד עם זאת, ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות לביצוע מספר תקיפות באמצעות טילים מונחים ביניהן נגד מוצב חניתה, מוצב ראש הנקרה ונגד טנק ישראלי במחנה אביבים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 באוקטובר 2023).
  • בשעות אחר הצהריים שוגרו ארבע רקטות לעבר ישראל. הופעלה אזעקה באזור קריית שמונה. הרקטות נפלו בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 25 באוקטובר 2023).
  • ב-25 באוקטובר 2023, בשעות הערב המאוחרות, יירטו כוחות צה”ל טיל קרקע אוויר ששוגר משטח לבנון לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של צה”ל. כלי טיס ירו בתגובה לעבר מקור הירי בשטח לבנון (אתר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
  • כוחות צה”ל המשיכו בפעילות לסיכול חוליות ירי. במסגרת זאת הותקפו חוליות באזור דוב”ב ובאזור ערב אלעראמשה . כמו כן הותקפה החוליה ששיגרה טיל נ”ט לעבר אזור אביבים. כאמור, צה”ל דיווח על סיכול חמש חוליות שניסו לבצע ירי. במקביל, תקפו מטוסי קרב מטרות צבאיות של חזבאללה בשטח לבנון. בתקיפה, הושמדו מתחם צבאי ועמדת תצפית (דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח ביממה האחרונה על שלושה פעילים שנהרגו כ”שהידים בדרך לירושלים. בהודעת חזבאללה לא צוין מועד או מיקום האירועים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26-25 באוקטובר 2023):
    • מחמוד אחמד דרויש, המכונה אבו אחמד, מבירות.[3]
    • חסין מחמד עלי חרירי, המכונה סלמאן, מהעיר אלנבטיה (Al-Nabatiyeh) בדרום לבנון.
    • עלי אבראהים ג’ואד, המכונה דמאא’, מהעיירה לבאיא (Libaya) בבקעת הלבנון.
הרוגי חזבאללה ב-25 וב-26 אוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26-25 באוקטובר 2023)
    הרוגי חזבאללה ב-25 וב-26 אוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26-25 באוקטובר 2023)
    הרוגי חזבאללה ב-25 וב-26 אוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26-25 באוקטובר 2023)
הרוגי חזבאללה ב-25 וב-26 אוקטובר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26-25 באוקטובר 2023)
  • ב-25 באוקטובר 2023 פרסם חזבאללה סרטון, בו מתועדים תמונותיהם ושמותיהם של 44 פעילי הארגון, שנהרגו באירועים בגבול לבנון. 42 מההרוגים המתועדים הם פעילי חזבאללה ושניים, פעילי ארגון הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי, המזוהה עם חזבאללה ואשר פועל לצדו. כמו כן ידוע על לפחות שבעה פעילים פלסטינים שנהרגו: ארבעה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין (שנים מסוריה ושניים מדרום לבנון), ושלושה פעילי חמאס. נכון ל-16 באוקטובר 2023, מניין ההרוגים הכולל של ארגוני הטרור בגבול לבנון הינו לפחות 53 פעילים.
התנגדות לפעילות חזבאללה
  • בקרב הנוצרים בלבנון נשמעה ביקורת על פעילות חזבאללה בדרום לבנון:
  • סאמי אלג’מיל, מנהיג מפלגת הפלנגות, ציין שהאינטרס האיראני הוא שמניע את פעילות חזבאללה. הוא קרא להפעיל לחץ על איראן במטרה לשחרר את לבנון מההגמוניה שלה, וציין כי תפקידה של הקהיליה הבינלאומית הוא לעמוד לצד ריבונותה של לבנון ולהפעיל לחץ על איראן, כך שהיא תפסיק לשלוח כסף ואמצעי לחימה (Nahar.net, 25 באוקטובר 2023).
  • סמיר ג’עג’ע, מנהיג מפלגת הכוחות הלבנונים, ציין שיו”ר הפרלמנט, נביה ברי וראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, הצהירו מספר פעמים שלבנון מכבדת את החלטות האו”ם ובפרט את החלטה 1701[4], לכן, במידה שהם היו רציניים לגבי עמדה זו, עליהם לדרוש מצבא לבנון להתפרס באזור פעילות יוניפי”ל ולקרוא לכל החמושים, בין אם לבנונים או פלסטינים, לסגת מאזור זה (אלנהאר, 25 באוקטובר 2023).
  • ברשתות החברתיות פורסמו מספר קריקטורות המותחות ביקורת על פעילות חזבאללה. כך למשל, באחת מהן נראה מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כשדגל איראן תלוי עליו, קורא באמצעות מגפון “מוות לעמוד”, מולו נראה קהל החוזר על קריאותיו וברקע מגדל תקשורת של צה”ל באחד מהמוצבים בגבול לבנון המהווים יעד לתקיפות חזבאללה (חשבון הטוויטר @Bilal_aljaber18, 25 באוקטובר 2023).
קריקטורה המותחת ביקורת על חזבאללה
 (חשבון הטוויטר @Bilal_aljaber18, 25 באוקטובר 2023)
קריקטורה המותחת ביקורת על חזבאללה
(חשבון הטוויטר @Bilal_aljaber18, 25 באוקטובר 2023)
חמאס
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס בראיון לשיתוף הפעולה של חמאס עם חזבאללה. לדבריו, הם מקיימים פגישות רצופות, קשר רציף ותיאום עמוק ויסודי עם כל “כוחות ההתנגדות ועם האחים בחזבאללה וחסן נצראללה בראשם”. הוא ציין שחזבאללה מעורב במערכה בכל הרמות, הצבאית והמדינית, והוא חלק בלתי נפרד מהמערכה. הוא הוסיף כי ישנם עימותים יומיומיים שבהם יש לחזבאללה הרוגים מדי יום כמו גם לזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. אלעארורי הדגיש כי זו המערכה של חזבאללה, בדיוק כפי שהיא המערכה של חמאס, ושל כל האומה הערבית והאסלאמית. אלעארורי הוסיף כי לא כל הפגישות עם חזבאללה הן פומביות, וכי מתקיימות פגישות בכל הרמות. עוד ציין שכבר ביום הראשון של המערכה הם נפגשו עם חסן נצראללה (אתר ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמנאר, 25 באוקטובר 2023; אתר רדיו נור, 25 באוקטובר 2023).
ממשלת לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, נפגש עם תשעה שגרירים המוצבים בלבנון וציין בפניהם שעל ישראל להפסיק לאיים על לבנון. לדבריו, הפסקת האש היא תחילת הדרך להפחית את המתיחות באזור ולמנוע את התרחבות הסכסוך (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הלבנוני, 26 באוקטובר 2023).
סוריה
  • “מקור צבאי סורי” דיווח על תקיפה, שביצעה ישראל, ב-25 באוקטובר 2023 בסביבות 13:25 נגד נמל התעופה חלב. התקיפה בוצעה מכיוון הים התיכון ממערב לאללאד’קיה. נגרם נזק משמעותי למסלולי ההמראה והנחיתה ונמל התעופה יצא מכלל שימוש (סאנא, 25 באוקטובר 2023). כמה שעות לאחר מכן נמסר, כי לאחר שצוותי התחזוקה סיימו לתקן את הנזק שנגרם, חודשה הפעילות בשדה התעופה בחלב (תחנות הרדיו אלמדינה, 26 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות פלסטינית
אירועים בשטח
  • ב-25 באוקטובר 2023, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראליים לסיכול טרור ברחבי יהודה ושומרון. במהלך המבצע עצרו הכוחות 68 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, מהם 58 פעילי חמאס. בין העצורים שני פעילי חמאס בכירים. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,000 מבוקשים מהם 660 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 26 באוקטובר 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 102 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023).
אמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות הכוחות (אתר צה"ל, 25 באוקטובר 2023)     אמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות הכוחות (אתר צה"ל, 25 באוקטובר 2023)      אמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות הכוחות (אתר צה"ל, 25 באוקטובר 2023)
אמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות הכוחות (אתר צה”ל, 25 באוקטובר 2023)
  • ברחבי יהודה ושומרון נערכו תהלוכות והפגנות המוניות, ביוזמת הארגונים ובראשם פתח. משתתפי ההפגנות מחו על התוקפנות הישראלית ברצועה ועל המעצרים ביהודה ושומרון. בפעילויות השתתפו ואף נשאו דברים מושלי מחוזות או ממלאי מקומם; מזכירי סניפי הפתח; וחברים בוועד הפועל של אש”ף ובוועד המרכזי של פתח (ופא, 25 באוקטובר 2023).
 פעילות באלבירה (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023)    פעילות מחאה ביעבד (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023(
מימין: פעילות באלבירה; משמאל: פעילות מחאה ביעבד (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, הגיע לביקור בהאג. במסגרת ביקורו הוא נועד עם בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) וביניהם כרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין (חשבון הטוויטר של בית הדין הבינלאומי, 25 באוקטובר 2023). בפגישות, ביקש אלמאלכי מהמוסדות הבינלאומיים לנקוט בצעדים מהירים ש”יביאו להפסקת התוקפנות”. כמו כן, הוא הדגיש את הצורך שבית הדין ישלים את חקירתו הפלילית ויעמיד לדין את “פושעי המלחמה הישראלים” (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, 25 באוקטובר 2023).
פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)     פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח'אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)
פגישת שר החוץ בכירי ה-ICC, ראש בית הדין (מימין) והתובע הכללי כרים ח’אן (משמאל) (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 25 באוקטובר 2023)
  • בעת ביקורו הגיש אלמאלכי לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) מסמך שני “בנוגע לכיבוש”, והדגיש את חשיבות ההליך המשפטי, במיוחד בנסיבות אלו שבהן ישראל “מפרה את החוק הבינלאומי”. לדברי אלמאלכי, על פי תזכיר שקיבלה הרשות מבית המשפט, שלב הטיעונים אמור להתחיל ב-19 בפברואר 2024. לדבריו, נציגי הרשות יופיעו בפני בית המשפט בתאריך הנקוב (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ ברשות, 25 באוקטובר 2023).
  • מחמד שלאלדה, שר המשפטים ברשות הפלסטינית, אמר בראיון, כי ישראל מפרה הסכמים והחלטות בינלאומיות בנושא זכויות אדם. לדבריו, ישראל מטילה מצור על עזה, גורמת לעקירת תושבים מבתיהם ומשתמשת במהלך המלחמה בעזה בנשק אסור לשימוש. בנוסף, הוא האשים את ארה”ב בתמיכה שהיא מעניקה לישראל ובזכות הווטו שהיא מטילה במועצת הביטחון של האו”ם. הוא קרא לאו”ם לסלק את ישראל משורותיו בשל פעולותיה נגד הפלסטינים (ערוץ אלמשהד, 25 באוקטובר 2023).

מחמד שלאלדה  בראיון לערוץ אלמשהד (ערוץ אלמשהד, 25 באוקטובר 2023)
מחמד שלאלדה בראיון לערוץ אלמשהד (ערוץ אלמשהד, 25 באוקטובר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, הגיע לניו יורק להשתתף בכינוס החירום של העצרת הכללית של האו”ם בנושא ההתפתחויות במלחמה בישראל (תסנים, 26 באוקטובר 2023). עם הגיעו לניו יורק אמר, כי תמיכתן העיוורת של ארצות הברית וכמה ממדינות אירופה בישראל מדאיגה וכי המצב באזור עלול לצאת מכלל שליטה. הוא ציין, כי איראן דורשת הפסקה מיידית של “פשעי המלחמה ורצח העם” מצד ישראל והעברת סיוע הומניטרי נרחב לרצועת עזה. לדבריו, לחמאס יש זכות, בהתאם לחוק הבינלאומי, להיאבק נגד “הכיבוש” (מהר, 26 באוקטובר 2023).
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, הזהיר בנאום בכנס בעיר משהד, כי אם הישראלים ייכנסו ללחימה קרקעית ברצועת עזה, “הם ייבלעו”. הוא ציין, כי אם ישראל סבורה, שהמוסלמים ישבו בחיבוק ידיים בשעה ש”הפשעים” הללו נמשכים, הם טועים לחלוטין (תסנים, 26 באפריל 2023). 
  • בנאום שנשא רמצ’אן שריף, דובר משמרות המהפכה, אמר כי “הציונים” הובסו בידי הפלסטינים ולאחר 75 שנים של כיבוש אדמת פלסטין, העם הפלסטיני השיג ניצחון היסטורי על אויביו. הוא בירך את הפלסטינים על הצלחתם “לשבור את המשטר הציוני המזויף” ולהביסו באמצעות אלף לוחמים פלסטינים, שהצליחו להתקדם לעומק 40 ק”מ בתוך שטח ישראל חרף היכולות ההנדסיות והטכנולוגיות החדשות, שהותקנו בחומה שהקימה ישראל סביב עזה. הוא ציין, כי ישראל התבססה על שלושה יסודות במאבק שלה נגד הערבים והמוסלמים: המערכת הביטחונית, שנועדה למנוע הפתעה אך כשלה במתקפת חמאס; הצבא הישראלי שהושפל; והתמיכה מצד האמריקאים והבריטים, ששולטים כיום בחדר המלחמה של ישראל. הוא ציין שאף אחד אצלם אינו מייחס חשיבות לנושאות המטוסים האמריקאיות שהגיעו לים התיכון. שריף פנה למנהיגי ישראל ואמר: “היו בטוחים שהעם המוסלמי הפלסטיני יוריד אתכם על ברכיכם וירדוף אתכם עד השמדתכם המוחלטת”. לדבריו, גם אם ישראל תפציץ את כל עזה, היא לא תשיב לעצמה את יוקרתה הצבאית והביטחונית, ואם תפתח במתקפה קרקעית, היא תספוג השפלה גדולה אף יותר מצד “ההתנגדות” (תסנים, 25 באוקטובר 2023).
  • העיתון וול סטריט ג’ורנל דיווח (25 באוקטובר 2023), כי מאות לוחמי חמאס עברו בשבועות שלפני מתקפת הפתע על ישראל אימונים באיראן, במהלכם הם רכשו מיומנויות לחימה מיוחדות. לפי הדיווח, המתבסס על “מקורות הבקיאים במודיעין הקשור למתקפה”, כ-500 פעילי חמאס והג’האד האיסלאמי בפלסטין השתתפו באימונים, שהתקיימו בהובלת קצינים מכוח קדס ובנוכחות מפקד הכוח, אסמעאיל קאא’ני. על פי הדיווח, הכשרת המחבלים התקיימה בחודש ספטמבר 2023. גורמים אמריקניים אמרו לעיתון כי אין מידע לפיו איראן קיימה את מחנה האימונים כהכנה ספציפית למתקפת הטרור של חמאס.
  • סוכנות הידיעות נור ניוז, המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, פרסמה (25 באוקטובר 2023) הכחשה לדיווח בוול סטריט ג’ורנל בה צוין שמדובר בדיווח שקרי, שפורסם כדי להסיט את תשומת הלב מתבוסת “המשטר הציוני”. עוד צוין, כי ההתנגדות הפלסטינית היא תנועה עצמאית הנתמכת על ידי העם והוכיחה את יכולותיה במהלך שנות המאבק נגד “הפושעים הציונים”.

פעילות מיליציות פרו איראניות

  • בוצעו תקיפות נוספת נגד בסיסי ארה”ב בסוריה בעיראק. על התקיפות קיבלה אחריות התארגנות “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” שהינו שם כיסוי למיליציות הפרו-איראניות בעיראק. בין התקיפות עליהן קיבלו אחריות (ערוץ הטלגרם של ההתארגנות, 26, 25 באוקטובר 2023):
  • תקיפת בסיס עין אלאסד בעיראק, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.
  • ירי רקטות לעבר שדה התעופה ח’רב אלג’יר באבו חד’ר בצפון מזרח סוריה.
  • שגרירות ארה”ב בכווית הודיעה שלאור איומי מיליציית אלויה אלועד אלחק, אחת המיליציות הפרו-איראניות ב-24 באוקטובר 2023, צומצמה הפעילות בבסיסים האמריקניים במדינה “לאירועים חיוניים ורשמיים בלבד”. בשגרירות המליצו לאזרחי ארה”ב השוהים בכווית “להישאר ערניים” (דף הפייסבוק של שגרירות ארה”ב בכווית, 25 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, הדגיש במהלך מסיבת עיתונאים שקיים עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, את החשיבות לפעול כדי לעצור כל כניסה קרקעית לרצועה. האו ציין שמצרים דואגת לשחרר את החטופים. הוא גם ציין, שמקרון הבין את הסכנה ברעיון של עקירת הפלסטינים מהרצועה למצרים והם הסכימו ביניהם שזה משהו שהם לא יאפשרו. מקרון דיווח כי מטוס סיוע צרפתי המיועד לרצועה, יגיע למצרים וכי הוא ישלח ספינה לחופי הרצועה כדי לספק תמיכה לבתי החולים האזרחיים. עוד ציין כי הם ימשיכו לפעול להחזרת החשמל לבתי החולים. לדברי מקרון, 31 אזרחים צרפתים נהרגו מאז תחילת המלחמה (רויטרס, 25 באוקטובר 2023).
עיראק
  • בכירי ממשל בעיראק מסרו, כי הממשלה החלה לערוך מגעים עם מספר מדינות לרכישת מערכות הגנה אווירית. לטענתם, הם עושים זאת לאחר שארה”ב דחתה את אספקת מערכות ההגנה האווירית לעיראק. “מקור” בעיראק מסר כי המדינה חוששת מתקיפות ישראליות בשטחה, במקרה שהעימות הנוכחי יתרחב, והיא אינה מעוניינת להיות “גרסה חדשה” של סוריה בכל הנוגע לתקיפות ישראליות חוזרות ונשנות ללא תגובה. חבר פרלמנט בעיראק אישר את הצהרות הגורמים ומסר כי רוסיה וסין הן בין המדינות שהם שואפים שיסייעו לעיראק בסוגיה זו (אלערבי אלג’דיד, 25 באוקטובר 2023).
תימן
  • מהדי אלמשאט, יו”ר המועצה המדינית העליונה של החות’ים, הדגיש, במהלך ישיבת המועצה, את תמיכת תימן בסוגיה הפלסטינית ובתנועות ההתנגדות האסלאמית. לדבריו, “חציית הקווים האדומים” מחייבת את תימן למלא את חובתה הדתית והעקרונית בהקשר זה. הוא ציין כי הם עוקבים אחר המצב מקרוב והם לא יעמדו בחיבוק ידיים. המועצה קראה לכל המדינות הערביות והאסלאמיות להתאחד, לנקוט עמדה ולתמוך בעם הפלסטיני בנשק ובכסף (ערוץ הטלגרם של לשכת נשיאות תימן, 25 באוקטובר 2023).
הזירה הבינלאומית
מועצת הביטחון של האו”ם
  • מועצת הביטחון של האו”ם התכנסה לדיון במלחמה ברצועת עזה. רוסיה וסין הטילו וטו על הצעת ארה”ב הקוראת ל”השהיות הומניטריות” ולמעבר בטוח של סיוע לרצועת עזה. גם ההצעה של רוסיה, לפיה יש להגיע ל”הפסקת אש הומניטרית” נפלה לאחר שתשע מדינות הצביעו נגדה (רויטרס, 26 באוקטובר 2023).
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הודעה בה בירך את החלטת רוסיה וסין להטיל וטו על ההצעה האמריקנית. הניה גם הביע את הערכתו לכלל המדינות שדרשו להפסיק “התוקפנות בעזה” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 באוקטובר 2023).
ארה”ב
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, ציין כי אין דרך חזרה לסטטוס קוו בין ישראל לפלסטינים וכי ישראל צריכה להגן על אזרחיה, כמו גם על תושבי עזה שהם קורבנות לסכסוך בין ישראל לחמאס. ביידן חזר וציין, כי הוא מטיל ספק במספר שנקבה חמאס באשר לנפגעים בפיצוץ בית החולים בעזה והדגיש שישראל צריכה להישמע לחוק הבינלאומי ומתנחלים קיצוניים שתוקפים פלסטינים חייבים להיעצר. בהתייחס לאיראן, ביידן הצהיר כי אם היא תמשיך את הפעולות נגד החיילים, הם יגיבו (רויטרס, 25 באוקטובר 2023).
רוסיה
  • נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע את תנחומיו למשפחות הישראלים ולמשפחות האזרחים הזרים שנרצחו בשבעה באוקטובר. בדבריו ציין שרוסיה יודעת מהו טרור בינלאומי. הוא הזהיר ששפיכות הדמים באזור מאיימת להתרחב אל מחוץ למזרח התיכון (ספוטניק, 25 באוקטובר 2023).

[1] יצוין, כי נכון לרגע זה משרד הבריאות ב רצועת עזה, וכמו גם משרד הבריאות בראמאללה, לא פרסמו רשימה שמית של ההרוגים.
[2] אגודת חכמי הדת של פלסטין היא הגוף ההלכתי המרכזי המזוהה עם חמאס הפועל ברצועת עזה. האגודה אמונה על פרסום פסקי הלכה והכוונה מוראלית דתית, לרבות של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.
[3] ככל הידוע לנו, זהו ההרוג הראשון מביירות. בתמונה שפורסמה הוא גם נראה מבוגר יחסית . ייתכן ששימש בתפקיד בכיר.
[4] החלטה 1701, שאושרה במועצת הביטחון של האו"ם, ב-12 באוגוסט 2006 בסיום מלחמת לבנון השנייה, קראה להפסקת אש בין ישראל לחזבאללה ופריסת כוח או"ם חמוש וכוחות מצבא לבנון בדרום לבנון, על מנת למנוע מחזבאללה להמשיך לפעול בשטח לבנון .