מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל -26 בפברואר 2024, 13:00)

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות צה

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (מימין) ובמערב ובצפון ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 25 בפברואר 2024)

תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

תקיפות חיל האוויר במזרח העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)

תקיפות חיל האוויר במזרח העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)

כלי רכב של עיריית עזה, שנפגעו בפעילות צה

כלי רכב של עיריית עזה, שנפגעו בפעילות צה"ל בעיר (חשבון X של שהאב, 26 בפברואר 2024)

תושבים שהצליחו לקבל שקי קמח ממשאיות סיוע שהגיעו למערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

תושבים שהצליחו לקבל שקי קמח ממשאיות סיוע שהגיעו למערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש לאחר שנפגע מטיל קרקע-אוויר של חזבאללה (חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש לאחר שנפגע מטיל קרקע-אוויר של חזבאללה (חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש מסוג הרמס 450, תוצרת אלביט מערכות (חשבון X של Adnan, 26 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש מסוג הרמס 450, תוצרת אלביט מערכות (חשבון X של Adnan, 26 בפברואר 2024)

שלט אותו תלו כוחות הביטחון על בית הדפוס בשכם המציין כי בית הדפוס תומך בחמאס וכי חמאס = דאעש (חשבון X של מלאכ, 26 בפברואר 2024)

שלט אותו תלו כוחות הביטחון על בית הדפוס בשכם המציין כי בית הדפוס תומך בחמאס וכי חמאס = דאעש (חשבון X של מלאכ, 26 בפברואר 2024)

התהלוכה בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)

התהלוכה בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)

פגישת אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן (ופא, 25 בפברואר 2024)

פגישת אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן (ופא, 25 בפברואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות בדרום, מרכז וצפון הרצועה. ביממה האחרונה כללה הפעילות בעיקר לחימה מול פעילים חמושים שנותרו באזורים אלה ושניסו לפגוע בכוחות.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 580 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: בכירי חמאס מאשימים את ישראל בהערמת קשיים על המשך המשא ומתן. הם ציינו שלמרות שהושגה התקדמות מסוימת בנקודות ספציפיות הם חוזרים ומדגישים את סדרי העדיפויות בכל הסדר שיושג לפיו לפני עסקת חטופים יש להגיע להפסקת אש, יציאת כוחות צה”ל מהרצועה והעברת סיוע במיוחד לצפון הרצועה. באסם נעים, בכיר חמאס, ציין כי לא ידוע לו על התקדמות במשא ומתן. וליד אלכילאני, האחראי על ההסברה בחמאס בלבנון, אמר כי אווירת האופטימיות לגבי עסקת חטופים אינה משקפת את המציאות.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבלו אחריות על ביצוע שש תקיפות. ב-26 בפברואר בשעות הבוקר, הפיל חזבאללה כלי טיס בלתי מאויש באמצעות טיל קרקע אוויר. בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר יעדי הגנה אווירית של חזבאללה בעומק לבנון.
  • יהודה ושומרון: במהלך היממה האחרונה פעלו כוחות ביטחון ישראליים במספר מוקדים ביהודה ושומרון. בכפר קליל (דרומית לשכם) הם החרימו כספים שהיו מיועדים למימון פעילות טרור. הכוחות סגרו בית דפוס בשכם שהדפיס חומרי הסתה עבור חמאס.
  • הרשות הפלסטינית: מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמור להגיש היום את התפטרותו. ככל הנראה הממשלה תמשיך לכהן כממשלת מעבר. דווח כי ההתפטרות הינה צעד מנע בהתמודדות עם הלחצים שמפעילות מדינות האזור והעולם, ובמיוחד ארה”ב, על הרשות. גורמים בחמאס הביעו פקפוק בנוגע לצעד זה ולתועלת שיביא.
  • העצרת הכללית של האו”ם: הגוש הערבי באו”ם הגיש לנשיא העצרת הכללית, בקשה רשמית לקיום ישיבת חירום כדי לדון ב”אסון ההומניטרי המחמיר ברצועת עזה ובמצבה של אונר”א”. טרם נקבע מועד לקיום הישיבה.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי הלחימה של צה”ל ברצות עזה ביממה האחרונה. העיר עזה: תקיפות חיל האוויר בשכונות אלזיתון ואלשיח’ רצ’ואן. מרכז הרצועה: פעילות צה”ל וחיל האוויר במחנה הפליטים אלנציראת ודיר אלבלח, ח’אן יונס: תקיפות במרכז העיר. דווח, כי כוחות צה”ל מבצעים ירי לעבר נפגעים המפונים לבית החולים נאצר למרות שצה”ל הודיע על סיום פעילותו במקום. רפיח: תקיפות צה”ל בצפון ובמזרח העיר וסמוך לבית החולים האירופי (מען, ופא, 26 בפברואר 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (מימין) ובמערב ובצפון ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 25 בפברואר 2024)      כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (מימין) ובמערב ובצפון ח'אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 25 בפברואר 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות פעילות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה (מימין) ובמערב ובצפון ח’אן יונס (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 25 בפברואר 2024)
תיעוד תקיפת תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 26 בפברואר 2024)     תיעוד תקיפת תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 26 בפברואר 2024)
תיעוד תקיפת תשתיות טרור של חמאס (דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשכו להילחם במערב ח’אן יונס, באזורים המאוכלסים בצפיפות. הלוחמים נתקלו בחוליות חמושות רבות וניהלו עימן קרבות פנים אל פנים. בחלק מהמקרים התבצרו חמושים בבתים ובמתחמים, והלוחמים ניהלו לחימה מולם. במהלך הפעילות איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 25 בפברואר 2024).
תיעוד הנשק שנמצא באחת מתשתיות  הטרור (דובר צה"ל, 25 בפברואר 2024)      תיעוד הנשק שנמצא באחת מתשתיות  הטרור (דובר צה"ל, 25 בפברואר 2024)
תיעוד הנשק שנמצא באחת מתשתיות הטרור (דובר צה”ל, 25 בפברואר 2024)
  • כתב ערוץ אלג’זירה תיעד הבוקר את ההרס שנגרם בשכונה האוסטרית במערב ח’אן יונס בעקבות פעילות כוחות צה”ל. בכתבה הוא ראיין תושבים המחלצים שקי קמח וציוד מבתיהם במטרה לעזוב את המקום בשל הרחבת פעילות צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 26 בפברואר 2024).
תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)     תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)
תיעוד ההרס ובריחת תושבים ממערב העיר ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 26 בפברואר 2024)
  • העיר עזה: נמשכה הלחימה בשכונת זיתון שבמזרח העיר של כוחות קרקע בסיוע מהאוויר. ביממה האחרונה הרגו הכוחות כשלושים מחבלים שפעלו בסמוך לכוחות (דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024).
פעילות כוחות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 25 בפברואר 2024).       תקיפות חיל האוויר במזרח העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)
מימין: פעילות כוחות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 25 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות חיל האוויר במזרח העיר עזה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)
  • מרכז הרצועה: ביממה האחרונה התנהלה לחימה נגד פעילים חמושים. הכוחות הרגו מעל עשרה מחבלים (דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 580 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 240 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי המשא ומתן עבר ממצב של אחורי הקלעים אל אמצעי התקשורת. לדבריו, נתניהו משגר איומים כדי ללחוץ על חמאס תוך שימוש בקלף הפעולה הצבאית ברפיח, אם חמאס לא תיענה לדרישותיו ותנאיו. לגבי אמירות נתניהו לפיהן דרישות חמאס לא הגיוניות, אמר כי כל דרישותיה של חמאס הן דרישות ריאליות, שנתמכות ע”י הקהילה הבינלאומית. נזאל ציין כי במפגש הראשון בפריס הושג הסכם מסגרת ועתה מדברים על הסכם מסגרת חדש, וכי הבעיה היא בהפיכת הדיבורים למעשים. הוא ציין שהמשא ומתן נמשך, ובמקביל הם מעלים את נושא הרעב ברצועה. הוא הועלה לדבריו, בביקור משלחת חמאס בקהיר, בפגישות עם הבכירים הקטריים, ומועלה מול כל הכוחות הבינלאומיים והאזוריים שחמאס נמצאת עמם בקשר. הוא הדגיש כי זה הנושא העיקרי, ולא ייתכן שהם יסכימו להרעבת הפלסטינים. לגבי הסכמה על מספר האסירים שישוחררו במסגרת ההסכם, אמר כי עד כה הנושא לא הוכרע ולא נקבעו המספרים. מתקיימים דיבורים על הקטגוריות, אבל הדבר לא תורגם עד כה למספרים ולמכניזם של שחרור. הוא ציין שהנושא נדחה עד לאחר ההכרעה בסוגיות הבסיסיות שהן הפסקת התוקפנות, נסיגת כוחות צה”ל, הכנסת הסיוע והפסקת מדיניות ההרעבה. נזאל הדגיש כי חמאס רוצה להשלים את ההסכם במהירות האפשרית כדי לחסוך מהפלסטינים את המשך הסבל (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 26 בפברואר 2024).
  • בהתבטאות נוספת אמר מחמד נזאל, בתשובה לשאלה האם חמאס נסוגה במקצת מדרישותיה כדי להגיע להסכם להפסקת אש. אמר כי הדבר אינו מדויק וכי קיים הבדל בין נסיגה לבין גמישות. לדבריו, חמאס מגלה גמישות מהיום הראשון של המשא ומתן אך ישנם נושאים גדולים וחשובים שהיא אינה יכולה להתעלם מהם. הרעיון הבסיסי הוא שחמאס אינה רוצה שיימשך רצח העם של הפלסטינים ולכן היא דורשת שהמשא ומתן יסתיים בהפסקת התוקפנות. לדבריו, גמישות חמאס התבטאה בכך שהיא הסכימה שהפסקת התוקפנות תהיה בשלבים, והוסיף שהבעיה היא שישראל לא רוצה גמישות אלא כניעה לדרישותיה (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 26 בפברואר 2024).
  • “מקורות בלעדיים בהתנגדות הפלסטינית” מסרו  בנוגע למפגש בפריס, כי ישראל מנעה הגעה להסכם סופי, וכי הפער בין שני הצדדים עדיין גדול במיוחד לנוכח התנגדות ישראל  להפסקת אש סופית ולנסיגה מוחלטת.  לדבריהם בפגישה היו כמה שינויים לא מספקים בעמדה הישראלית. עוד ציינו המקורות כי בחמאס סבורים שישראל מנסה להרוויח זמן  כדי שלא להגיע להסכם סופי, מכיוון שזה יגרום למשבר פנימי בישראל.  “המקורות” גם  ציינו בהקשר זה כי במהלך המפגש התעלמו הצדדים מהדרישות העיקריות של חמאס, למרות שהושגה התקדמות מסוימת בנקודות ספציפיות. הם ציינו שההתקדמות הברורה בפגישה הייתה הגדלת מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו.  המקורות חשפו כי יחס חילופי השבויים בין חמאס לישראל עלה מחטוף ישראלי אחד תמורת שלושה אסירים פלסטינים, ליחס שנע בין 3 ל-13 אסירים פלסטינים תמורת כל חטוף ישראלי  המקורות ציינו כי בין הדברים שהתעלמו מהם הוא שההסכם יכלול הפסקת אש סופית, בנוסף לנסיגה מוחלטת של כוחות צה”ל מרצועת עזה. כמו כן דובר על חזרת התושבים העקורים, אך באופן מצומצם והדרגתי, לאחר שבפגישה הראשונה נקבע שתיבחן מחדש חזרתם וחמאס מתעקשת על חזרתם המלאה  במהלך השלב הראשון של ההסכם (אתר ערוץ אלמיאדין, 25 בפברואר 2024). מנגד, אמר באסם נעים, בכיר חמאס, כי לא ידוע לו על התקדמות במשא ומתן בין ישראל לחמאס (אתר CNN בערבית, 25 בפברואר 2024) .
  • וליד אלכילאני, האחראי על ההסברה בחמאס בלבנון, אמר כי אווירת האופטימיות לגבי ההתקרבות לעסקת חטופים, כפי שמספר מקורות ישראלים מדווחים, אינה משקפת את המציאות והאמירות לפיהן הושגו דברים חיוביים לא נכונות. לדבריו, חמאס התייחסה למתווכים בצורה חיובית במטרה לשים קץ לסבל הפלסטינים ולהפסיק את מלחמת רצח העם נגדם, אך ישראל עדיין מתחמקת ובורחת מהיענות לדרישות החשובות ביותר של חמאס שהן הפסקת אש והפסקת התוקפנות, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה וכן חזרת התושבים העקורים לצפון רצועת עזה. לדבריו, מצב “ההרעבה והרצח” מאיימים על כל מהלך המשא ומתן, ומה שישראל לא הצליחה להשיג בשדה המערכה, היא לא תצליח להשיג במישור המדיני או באמצעות שבירת רצונו של העם הפלסטיני. אלכילאני הדגיש כי שום דבר חדש לא הועלה בפגישה בפריס, ולחמאס נודע שבמסמך שהוצג להם לפני שבועות והיא הגיבה עליו, בוצעו שינויים קלים ולא מהותיים, אבל עד לרגע זה לא חלה התקדמות במשא ומתן (AWP, 26 בפברואר 2024).
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי בלבנון, אמר כי נתניהו רוצה לשכנע את הרחוב הישראלי שהם אלה שמטרפדים את המשא ומתן. הוא הוסיף כי את מה שנתניהו לא השיג בצפון הרצועה ובמרכזה, הוא לא ישיג בעיר רפיח, והזהיר מפני טבח ברפיח אם צה”ל ייכנס אליה. הוא גם אמר כי הישגי “ההתנגדות”, שמלווים בתיעוד, מאשרים לציבור הישראלי שנתניהו משקר. לדבריו, חזיתות התמיכה יציבות ופעולותיהן תמשכנה עד להפסקת התוקפנות נגד רצועת עזה. אלחאג’ מוסא קרא לרשות הפלסטינית לבחון שוב את מדיניותה, לזנוח את כל ההסכמים עם ישראל ולהיות מחויבת לאינטרסים של העם הפלסטיני. הוא הדגיש כי הג’האד האסלאמי לא ייסוג מהנקודות הבסיסיות במשא ומתן, ואמר כי הישראלים מנסים לנצל את ה-7 באוקטובר כדי לחסל את העניין הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של פלסטין אליום, 25 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן נכון ל-26 בפברואר 2024 שעה 10:40, כי ביממה האחרונה נהרגו תשעים פלסטינים בתקיפות צה”ל ונפצעו 164. מאז תחילת המלחמה נהרגו 29,782 פלסטינים ונפצעו 70,043 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 26 בפברואר 2024).
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה הודיעה ב-23 בפברואר 2024 כי מספר העיתונאים שנהרגו במלחמה עלה ל-132 (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית, 23 בפברואר 2024). היא דיווחה על מותם של שני עיתונאים נוספים:
    • מחמד תשרין יאע’י, בן 30, הוא ומשפחתו נהרגו בתקיפת בית של משפחת יאע’י באלזואידה ב-22 בפברואר 2024, שבה נהרגו 36 מבני המשפחה. יאע’י עבד כצלם מקצועי באמצעי תקשורת בינלאומיים רבים, כולל אלג’זירה.נט. התפרסם גם בעריכה וצילום סרטים דוקומנטריים (אלג’זירה.נט, 24 בפברואר 2024). לא זוהה שיוך ארגוני שלו.
מחמד יאע'י (אלג'זירה.נט, 24 בפברואר 2024)
מחמד יאע’י (אלג’זירה.נט, 24 בפברואר 2024)
    • מצעב אבו זאיד, בן 31. נהרג יחד עם אחיו, ד”ר זיד אבו זאיד, שהיה מנהל תחנת הרדיו הקוראן הקדוש (במקור: אלקראן אלכרים), בתקיפת בית משפחת ריאן במחנה הפליטים אלנציראת ב-15 בפברואר 2024. היה שדרן ומגיש תוכניות בתחנת הרדיו הקוראן הקדוש (אתר מרכז המעקב ע”ש שירין אבו עאקלה; ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 15 בפברואר 2024). לא זוהה שיוך ארגוני שלו.
מצעב אבו זאיד (אתר מרכז המעקב ע"ש שירין אבו עאקלה)
מצעב אבו זאיד (אתר מרכז המעקב ע”ש שירין אבו עאקלה)
  • ב-21 בפברואר דווח כי העיתונאי איהאב נצראללה נהרג בפעילות כוחות צה”ל בשכונת אלזיתון בעיר עזה (ופא, 21 בפברואר 2024).
המצב ברצועה
  • עיתונאי מעזה דיווח, כי מאז תחילת המלחמה נפגעו בתקיפות ובפעילות צה”ל ברחבי העיר, 125 כלי רכב כבדים של עיריית עזה המשמשים אותה לפינוי אשפה ופתיחת צירי תנועה (חשבון X של שהאב, 26 בפברואר 2024).
כלי רכב של עיריית עזה, שנפגעו בפעילות צה"ל בעיר (חשבון X של שהאב, 26 בפברואר 2024)       כלי רכב של עיריית עזה, שנפגעו בפעילות צה"ל בעיר (חשבון X של שהאב, 26 בפברואר 2024)
כלי רכב של עיריית עזה, שנפגעו בפעילות צה”ל בעיר (חשבון X של שהאב, 26 בפברואר 2024)
סיוע לרצועה
תושבים במערב העיר עזה  ממתינים להגעת משאיות הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בפברואר 2024).     תושבים שהצליחו לקבל  שקי קמח ממשאיות סיוע שהגיעו למערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 26 בפברואר 2024)
מימין: תושבים במערב העיר עזה ממתינים להגעת משאיות הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בפברואר 2024). משמאל: תושבים שהצליחו לקבל שקי קמח ממשאיות סיוע שהגיעו למערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 26 בפברואר 2024)
סוגיית “היום שאחרי”
  • “מקור בחמאס” מסר כי הם מעוניינים שתקום ממשלה פלסטינית הגונה ולאומית בהסכמת הארגונים. הוא גם ציין כי ישנה התקדמות בצד ההומניטרי של המשא ומתן, בתיווך מצרים, זאת על רקע השיח על הרעב הגובר בקרב תושבי הרצועה (אלערביה, 26 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, כולל מסוג ברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) וכן שיגור טיל קרקע-אוויר (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 26-25 בפברואר 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לתקיפות חזבאללה ביצעו כלי טיס של חיל האוויר תקיפות נגד יעדי חזבאללה. כלי טיס זיהה חוליית מחבלים שיצאה ממבנה צבאי של חזבאללה באזור בלידא. מטוסי קרב תקפו את החוליה ושני מבנים צבאיים נוספים באזור (דובר צה”ל, 25 בפברואר 2024).
תקיפת מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב בלידא (דובר צה"ל,  25 בפברואר 2024)     תקיפת מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב בלידא (דובר צה"ל,  25 בפברואר 2024)
תקיפת מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב בלידא (דובר צה”ל, 25 בפברואר 2024)
 תיעוד תקיפה באלצ'הירה     תקיפה בברעשית (חשבון X של Fouad Khreiss, 25 בפברואר 2024)
מימין: תיעוד תקיפה באלצ’הירה. משמאל: תקיפה בברעשית (חשבון X של Fouad Khreiss, 25 בפברואר 2024)
הפלת כלי טיס בלתי מאויש
  • ב-26 בפברואר 2024 בשעות הבוקר יירטו לוחמי ההגנה האווירית באמצעות מערכת “קלע דוד” טיל קרקע-אוויר ששוגר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. לאחר זמן קצר, שוגר טיל נוסף לעבר כלי הטיס ופגע בו. הכלי הטיס נפל בשטח לבנון. בתגובה תקפו מטוסי קר של חיל האוויר יעדי הגנה אווירית של חזבאללה בעומק לבנון (דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024). הלבנונים דיווחו על תקיפה אווירית באזור בעלבכ (Ba’albek) (שבבקעת הלבנון ערוץ הטלגרם אח’באר כל מואטן, 26 בפברואר 2024). ועל תקיפה בין אלג’רמק (Al-Jarmaq) לג’בל אלרפיע (Jabal Al-Rafee’), במרחב שהינו כארבעה ק”מ מצפון-מזרח לאלנבטיה (Al-Nabatiyeh) (חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024).
תקיפה בין אלג'רמק לג'בל אלרפיע במרחב אלנבטיה (חשבון X של עלי שעיב,  26 בפברואר 2024)
תקיפה בין אלג’רמק לג’בל אלרפיע במרחב אלנבטיה (חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)
תקיפה בבעלבכ (ערוץ הטלגרם אח'באר כל מואטן, 26 בפברואר 2024)     תקיפה בבעלבכ (ערוץ הטלגרם אח'באר כל מואטן, 26 בפברואר 2024)
תקיפה בבעלבכ (ערוץ הטלגרם אח’באר כל מואטן, 26 בפברואר 2024)
  • חזבאללה פרסם הודעה כי יחידת ההגנה האווירית שלו הפילה כלי טיס בלתי מאויש ישראלי מסוג הרמס 450 באמצעות טיל קרקע אוויר באזור אלתפאח וכי ניתן היה לראות אותו מתרסק (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 26 בפברואר 2024).
  •   שני מקורות לבנוניים, שאחד מהם הוגדר ביטחוני, מסרו כי לפחות שני פעילי חזבאללה נהרגו בתקיפה ישראלית בבעלבכ (רויטרס, 26 בפברואר 2024).
כלי טיס בלתי מאויש לאחר שנפגע מטיל קרקע-אוויר של חזבאללה 
(חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)
     כלי טיס בלתי מאויש לאחר שנפגע מטיל קרקע-אוויר של חזבאללה 
(חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)
כלי טיס בלתי מאויש לאחר שנפגע מטיל קרקע-אוויר של חזבאללה
(חשבון X של עלי שעיב, 26 בפברואר 2024)

כלי טיס בלתי מאויש מסוג הרמס 450, תוצרת אלביט מערכות (חשבון X של Adnan, 26 בפברואר 2024)
כלי טיס בלתי מאויש מסוג הרמס 450, תוצרת אלביט מערכות (חשבון X של Adnan, 26 בפברואר 2024)

הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותו של פעיל אחד מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בפברואר 2024).
  • עלי כרים נאצר, המכונה פדאא’, יליד 1989 מחדאת’א (Hadatha).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בפברואר 2024)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בפברואר 2024)

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון 22 מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,250 מבוקשים מהם מעל ל-1,350 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024).
  • במהלך היממה האחרונה פעלו כוחות ביטחון ישראליים במספר מוקדים ביהודה ושומרון: בשכם וכפר קליל (דרומית לשכם), החרימו הכוחות 100 אלף ₪ שהיו מיועדים למימון פעילות טרור. הכוחות סגרו בית דפוס בשכם שהדפיס חומרי הסתה עבור חמאס, בסלואד עצרו הכוחות מספר פעילים ומבוקשים המזוהים עם חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 26 בפברואר 2024).
שלט אותו תלו כוחות הביטחון על בית הדפוס בשכם המציין כי בית הדפוס תומך בחמאס וכי חמאס = דאעש (חשבון X של מלאכ, 26 בפברואר 2024)
שלט אותו תלו כוחות הביטחון על בית הדפוס בשכם המציין כי בית הדפוס תומך בחמאס וכי חמאס = דאעש (חשבון X של מלאכ, 26 בפברואר 2024)
הזדהות עם רצועת עזה
  •  ב-25 בפברואר דווח על תהלוכה שהתקיימה בראמאללה לתמיכה ברצועת עזה ובאסירים (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024).
התהלוכה בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)    התהלוכה בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)
התהלוכה בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 25 בפברואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נפגש בעמאן עם עבדאללה השני, מלך ירדן. השניים שוחחו על ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית והמגעים להפסקת “התוקפנות הישראלית”. אבו מאזן הזהיר מפני כוונת ישראל להטיל הגבלות על כניסת מתפללים למסגד אלאקצא’ במהלך חודש רמצ’אן (ופא, 25 בפברואר 2024). עבדאללה מלך ירדן, הדגיש את הצורך להגיע להפסקת אש מיידית וציין שירדן תמשיך להעניק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. הוא גם הזהיר מפני המשך המלחמה במהלך חודש רמצ’אן, מה שלדעתו, יעמיק את הסיכוי להתרחבות הסכסוך (סוכנות הידיעות הירדנית, 25 בפברואר 2024).
פגישת אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן (ופא, 25 בפברואר 2024)
פגישת אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן (ופא, 25 בפברואר 2024)
התפטרות ממשלת הרשות
  • בישיבת הממשלה השבועית, הודיע מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, כי הוא הודיע לאבו מאזן, יו”ר הרשות, על התפטרותו מראשות הממשלה ב-20 בפברואר 2024 וכי היום הוא יגיש את ההתפטרות בכתב. לדבריו, החלטה זו התקבלה לאור ההתפתחויות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות האחרונות הקשורות למלחמה ברצועה והמצב ביהודה ושומרון. הוא ציין שממשלתו פעלה בנסיבות מורכבות והתמודדה עם האתגרים שהוטלו עליה וכי השלב הבא מחייב הסדרים ממשלתיים ופוליטיים חדשים בהתאם למציאות המתהווה בשטחים הפלסטיניים. בסוף דבריו, הדגיש אשתיה, כי זוהי ממשלת אבו מאזן ולו הזכות לעצב אותה בהתאם לחוק והמצב הפוליטי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 בפברואר 2024).
  • רשת אלמיאדין דיווחה “מפי גורם רשמי שהוגדר יודע דבר” כי הממשלה המתפטרת תמשיך לכהן כממשלת מעבר. על פי אותו גורם, ההתפטרות הינה צעד מנע בהתמודדות עם הלחצים שמפעילות מדינות האזור והעולם ובמיוחד ארה”ב על הרשות. הצעד גם נועד להביא להפסקת המלחמה ולספק ערבויות בינלאומיות לנסיגת כוחות צה”ל ולהסרת המצור הכלכלי מעל הרשות. הגורם הוסיף, כי לאחר שיושגו מטרות אלו, תוקם ממשלת הסכמה לאומית שתורכב מנציגי כל הארגונים הפלסטיניים, ובכללם חמאס (אלמיאדין, 16 בפברואר 2024).
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, אמר כי הם לא ישתפו פעולה עם האמריקאים לפני עצירת התוקפנות ברצועת עזה וכי אבו מאזן הדגיש את אחדות הסוגייה הפלסטינית. לדבריו, על ממשל ארה”ב להבין שהוא פוגע בביטחון הלאומי הערבי וכי יש קווים אדומים פלסטינים וערביים. הוא הדגיש שהעדיפות שלהם היא ירושלים, הפסקת התוקפנות נגד הרצועה ואחדות העם הפלסטיני וזה הבסיס אליו הם חותרים (אלמיאדין, 26 בפברואר 2024).
  • חסין חמאיל, דובר פתח, אמר כי ממשלה החדשה לא הוקמה והעומד בראשה טרם מונה. לדבריו, חמאס לא צריכה להוות מכשול לשיקום רצועת עזה וכי מנהיגי חמאס מפרסמים הצהרות סותרות במטרה לחבל בתהליך. הוא הדגיש כי הצהרות מנהיגי חמאס אינן משרתות את תושבי רצועת עזה. הוא גם ציין שהקמת הממשלה החדשה אינה תגובה לדרישות אמריקניות (אלערביה, 26 בפברואר 2024).
  • גורמים בחמאס הביעו פקפוק בנוגע לצעד זה ולתועלת שיביא:
    • “מקור בחמאס” אמר כי לחמאס לא אכפת מהשינוי שעורך אבו מאזן בממשלה שכן, מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, יעזוב את ראשות הממשלה ואבו מאזן ימנה מישהו מושחת ממנו. הוא הדגיש שחמאס רוצה להקים ממשלה פלסטינית נקיית כפיים ולאומית תוך הסכמה בין הארגונים. עוד ציין שלממשלה הבאה חייבות להיות משימות ספציפיות לפרק זמן מוגדר (אלערביה.נט, 25 בפברואר 2024).
    • ג’האד טה, דובר חמאס היושב בלבנון, אמר כי הדיבורים אודות הקמת ממשלת “טכנוקרטים”, כפי שמפיצים חלק מאמצעי התקשורת, הם מוקדמים מדי וכי העדיפות כעת היא הפסקת אש וסיום התוקפנות נגד הפלסטינים. לדבריו, הקשר והתיאום בין הארגונים הפלסטיניים נמשכים, אך נושא זה של הקמת ממשלות לא הועלה בעיתוי זה (אלערבי אלג’דיד, 25 בפברואר 2023).
    •  וליד אלכילאני, האחראי על ההסברה בחמאס בלבנון, אמר כי הקמת ממשלה פלסטינית חדשה של טכנוקרטים באה בתגובה לדרישה אמריקנית מהרשות הפלסטינית להכניס שינויים בממשלה, אך זה לא נעשה למען האינטרס של הפלסטינים, אלא במסגרת של מה שהממשל ארה”ב רוצה. לדבריו, מטרת היענות הממשלה הפלסטינית ללחץ האמריקני היא לקבל את התקציבים שהוקצו לה (AWP, 26 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נועד בז’נבה עם מיריאנה ספוליאריץ’ אגר, נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, ודן עימה במצב ברצועת עזה. עבדאללהיאן, שהגיע לז’נבה כדי להשתתף בדיוני מועצת זכויות האדם של האו”ם, הביע את הערכתו למאמצי הצלב האדום לסייע לפלסטינים ברצועת עזה והדגיש את הצורך בהפסקת “פשעי המלחמה של ישראל בעזה” (איסנ”א, 26 בפברואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • אכרם אלכעבי, מנהיג המיליציה תנועת האצילים ( אלנג’באא’) ציין , כי השקט הנוכחי הוא לא רק טקטיקה זמנית שנועדה להערכות והתפרסות, אלא “הוא השקט שלפני הסערה”, והפתעות עומדות להגיע. הוא הוסיף כי הם מאמינים באחדות הזירות ויש להם חלק מרכזי במערכה של ההתמודדות עם תוקפנות ישראל נגד הרצועה. עוד ציין כי המערכה שלהם עם ארה”ב פתוחה (חשבון X של אכרם אלכעבי, 25 בפברואר 2024).
תימן
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב ((CENTCOM פרסם כי ב-24 בפברואר 2024 שיגרו, החות’ים טיל בליסטי נגד המיכלית האמריקנית M/V Torm Thor, במפרץ עדן. הטיל פגע במים, לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. כמו כן יירטו הכוחות בדרום הים האדום שני כלי טיס בלתי מאוישים וכלי טיס שלישי התרסק (חשבון X של פיקוד המרכז, 25 בפברואר 2024).
  • על פי דיווח ראשוני, החות’ים פגעו לפחות בארבעה כבלי תקשורת תת-ימיים בים סוף בין ג’דה בסעודיה לבין ג’יבוטי במזרח אפריקה. ככל הידוע, מדובר בכבלים של החברות AAE-1 ,Seacom ,EIG ו-TGN. מדובר בשיבוש חמור של התקשורת בין אירופה לבין אסיה, כאשר את עיקר הפגיעה יספגו מדינות המפרץ והודו (גלובס, 25 בפברואר 2024).
הזירה הבינערבית
ירדן
  • בשר אלח’צאונה, ראש ממשלת ירדן, מסר כי עמדתה של ירדן בנוגע ל”תוקפנות הישראלית האכזרית” ברצועת עזה אינה זקוקה להבהרה וכי אף מדינה לא עושה מאמץ פוליטי בכל הנוגע לאירועים ברצועת עזה כמו ירדן. בנוגע להשפעות המלחמה על כלכלת ירדן, הוא ציין שהנתונים של כלכלת ירדן היו חיוביים עד לסוף הרבעון השלישי של שנה שעברה, אך במהלך הרבעון האחרון, לאחר שהחלה המלחמה ברצועת עזה, הטילו ההתפתחויות צל על הכלכלה הלאומית ועל מגזרים חיוניים, לרבות תחבורה, אספקה ותיירות (סוכנות הידיעות הירדנית, 25 בפברואר 2024).
הזירה הבינלאומית
העצרת הכללית של האו”ם
  • הגוש הערבי באו”ם הגיש לדניס פרנסיס, נשיא העצרת הכללית, בקשה רשמית לקיום ישיבת חירום כדי לדון ב”אסון ההומניטרי המחמיר ברצועת עזה ובמצבה של אונר”א”. הבקשה הוגשה על רקע מכתב ששלח פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, לנשיא העצרת, בו הדגיש את חומרת האסון ההומניטרי ברצועה ואת המצב הגרוע בו נמצאת של אונר”א. נמסר שטרם נקבע מועד הישיבה, וכי פרנסיס יודיע עליו בימים הקרובים (אלקדס אלערבי, 26 בפברואר 2024).
האיחוד האירופאי
  • שר החוץ של האיחוד האירופי, ג’וזף בורל, אמר כי המצב ברצועה הוא בגדר אסון וכי ישראל משתמשת ברעב כנשק בניגוד לחוק הבינלאומי. הוא הדגיש שהשימוש בכוח של ישראל אינו מידתי וכי תוכניותיה בנוגע לעתיד הרצועה בלתי מתקבלות על הדעת (אלפאיס, 25 בפברואר 2024).