מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-29 בנובמבר 2023, 13:00)

פעיל מפלוגות ירושלים ופעיל מגדודי עז אלדין אלקסאם מלווים את החטופה מיאה ליימברג (חשבון X של ahmad.ibraa, 28 בנובמבר 2023)

פעיל מפלוגות ירושלים ופעיל מגדודי עז אלדין אלקסאם מלווים את החטופה מיאה ליימברג (חשבון X של ahmad.ibraa, 28 בנובמבר 2023)

פעילי

פעילי "פלוגות ירושלים" במהלך מסירת החטופות (חשבון X של @ibo_fikri, 28 בנובמבר 2023)

מי אלכילה מבקרת פצועים מעזה המאושפזים בבתי חולים במצרים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 28 בנובמבר 2023)

מי אלכילה מבקרת פצועים מעזה המאושפזים בבתי חולים במצרים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 28 בנובמבר 2023)

תושבים בדרום הרצועה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)

תושבים בדרום הרצועה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)

הכנסת משאיות סיוע הומניטארי ודלק לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)

הכנסת משאיות סיוע הומניטארי ודלק לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 29 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 29 בנובמבר 2023)

קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה החמישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו (מימין: דף הפייסבוק של האתר הפלסטיני אלחדת', משמאל: ערוץ הטלגרם של אתר Ultra palestine, 29 בנובמבר 2023)

קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה החמישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו (מימין: דף הפייסבוק של האתר הפלסטיני אלחדת', משמאל: ערוץ הטלגרם של אתר Ultra palestine, 29 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • עסקת שחרור החטופים: בעקבות הארכת הפסקת האש בוצעה פעימה חמישית של שחרור חטופים. בשעות הערב שוחררו עשר נשים ישראליות ושני אזרחים זרים. שלא כבפעימות הקודמות, בלטה הפעם נוכחותם של פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. הארגון הצהיר כי החזיר את כל הנשים והילדים מקרב שלושים החטופים שהיו בידיו. נמשכים המגעים להארכת הפסקת האש.
  • גזרת הלחימה: למרות הפסקת האש, ב-28 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהרים הופעלו שלושה מטענים בשני אירועים שונים ובוצע ירי בצפון הרצועה סמוך לכוחות צה”ל. כמה חיילים נפצעו באורח קל. בזרוע הצבאית של חמאס הגדירו זאת “כחיכוך בשטח” בשל “הפרה ברורה של הסכם ההפוגה מצד ישראל”.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 395 חיילים וקצינים (שלוש גופות מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 155 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 88 חטופים שוחררו עד כה.
  • רצועת עזה: גורמים מקומיים ובינלאומיים ממשיכים לאמוד את הנזקים וטוענים כי הסיוע המגיע לרצועה אינו מספיק וכי בשל המצב קיים חשש ממגפות.
  • גזרה צפונית: דווח על פעילי חזבאללה, חלקם חמושים הנוכחים בגבול ישראל לבנון. גורמי חזבאללה החלו לאמוד את הנזקים לישובים הלבנוניים שעל גדר הגבול במטרה לפצות אותם.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות ביטחון ישראלים. גורמים פלסטינים דיווחו על פעילות כוחות ישראלים במחנה הפליטים ג’נין. במהלך הפעילות נהרגו שני פעילים צבאיים בכירים במחנה הפליטים, אחד מהם מחמד אלזבידי.
הפסקת האש ועסקת החטופים
  • ב-28 בנובמבר 2023 בשעות הערב, בעקבות הארכת הפסקת האש ביומיים נוספים הוחזרו לישראל, עשר נשים נוספות. יחד עמם שוחררו שני אזרחים זרים. בתמורה שחררה ישראל עשרים אסירים פלסטינים.
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי הם עומדים לשחרר ב-29 בנובמבר 2023 שני חטופים בעלי אזרחות רוסית מחוץ לעסקה עם ישראל. זאת, כמחווה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 29 בנובמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, ציין כי העובדה שהזרוע הצבאית של חמאס מסרה את החטופים ממקומות שונים בכל אזורי רצועת עזה – בצפון ובדרום, ובלב העיר עזה, שוב מפריכה את טענות צה”ל לפיהן הוא שולט על חלק מרצועת עזה, וזהו מסר ש”ההתנגדות” איתנה, חזקה, מתמשכת ומבוססת היטב (אתר ערוץ אלערבי, 28 בנובמבר 2023).
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אישר, בתשובה לשאלה, כי קיים מכניזם ודרך לבחירת החטופים שישוחררו והדבר נתון בידי הזרוע הצבאית של חמאס. הוא ציין שמהיום הראשון חמאס אמרה כי ישנם אסירים פלסטינים, יותר מ-8500 לדבריו, שעליהם להשתחרר, והחטופים לא ישוחררו אלא אם ישוחררו כל האסירים הפלסטינים. לדבריו כמות (של שבויים), שבידי “ההתנגדות היא כזו שהיא יכולה לכפות את כל תנאיה. עוד ציין ג’בארין כי הפלסטינים בכלל, וההתנגדות בפרט, אינם מעוניינים בהמשך המלחמה, אבל מההתחלה הם מוכנים וערוכים למלחמה ארוכה וקשה ולכל האפשרויות (ערוץ היוטיוב של ערוץ TRT ערבי, 29 בנובמבר 2023).
שיתוף פעולה בין חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • לראשנה מאז החלה החזרת החטופים, הודיעה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי מסרה מספר חטופים ישראלים שבידיה במסגרת העסקה (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 28 בנובמבר 2023). יצוין, כי במהלך תהליך מסירת החטופות לידי הצלב האדום נראו הפעם בשטח בנוסף לפעילים חמושים ורעולי פנים של הזרוע הצבאית של חמאס גם פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • לאחר מסירת החטופות, פרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הודעה בה הדגיש, כי הפלסטינים הציגו תדמית אנושית ומתורבתת המשקפת את הדבקות הפלסטינית “בערכים הדתיים והמוסריים המעודדים יחס טוב לחטופים”. ההודעה הדגישה כי “ההתנגדות”, בהובלת גדודי עז אלדין אלקסאם ופלוגות ירושלים, מאוחדת, יש לה מטרות ותקוות משותפות, והיא פועלת בשדה הקרב כתף אל כתף, מאוחדת ומחויבת לעקרונות היסוד ולאינטרסים הפלסטינים. עוד הודגש בהודעה, כי התיאום, שיתוף הפעולה והלכידות בין פלוגות ירושלים לגדודי אלקסאם מהווים דוגמא שכל עמי האומה ובני החורין בעולם גאים בה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 28 בנובמבר 2023).
פעיל מפלוגות ירושלים ופעיל מגדודי עז אלדין אלקסאם מלווים את החטופה מיאה ליימברג 
(חשבון X של ahmad.ibraa, 28 בנובמבר 2023)
פעיל מפלוגות ירושלים ופעיל מגדודי עז אלדין אלקסאם מלווים את החטופה מיאה ליימברג
(חשבון X של ahmad.ibraa, 28 בנובמבר 2023)
פעילי "פלוגות ירושלים" במהלך מסירת החטופות (חשבון X של @ibo_fikri, 28 בנובמבר 2023)     פעילי "פלוגות ירושלים" במהלך מסירת החטופות (חשבון X של @ibo_fikri, 28 בנובמבר 2023)
פעילי “פלוגות ירושלים” במהלך מסירת החטופות (חשבון X של @ibo_fikri, 28 בנובמבר 2023)
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי התמונות הללו משקפות את התיאום בשטח בין פלוגות ירושלים וגדודי אלקסאם. לדבריו, מאז היום הראשון הם פועלים כתף אל כתף בתיאום הדוק. הוא ציין שמסירת החטופים שבידי פלוגות ירושלים לא התרחשה לראשונה ב-28 בנובמבר 2023, אלא גם בסבבים הקודמים. לשאלה האם “פלוגות ירושלים” מסרו את כל החטופים שבידיהם, השיב כי הם החזירו את כל הנשים והילדים מתוך כשלושים החטופים המצויים בידם.
  • לגבי עסקת חילופים אמר, כי מהימים הראשונים הודיע הג’האד האסלאמי שקיימים שני מסלולים בנושא חילופי אזרחים תמורת אזרחים, וזה מה שבחרה ישראל, או עסקה כוללת של “כולם תמורת כולם”, כלומר, ריקון בתי הכלא הישראליים מהאסירים הפלסטינים. לדבריו, אפשר להיכנס לעסקה של כולם תמורת כולם, אבל זה ייקח זמן רב ויתבצע רק אחרי הפסקת אש (ערוץ היוטיוב 29 בנובמבר 2023).
הארכת הפסקת האש והסכם החזרת חטופים
  • “על פי “מקורות מצריים בכירים” הגיע עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, לקטר והוא צפוי להשתתף בשיחות עם גורמים קטריים, אמריקניים וישראליים בנוגע להמשך הפסקת האש (אלקהארה, 28 בנובמבר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, אמר בשולי ישיבת הממשלה, כי נמשכים המאמצים להארכת הפסקת האש בעזה. הוא ציין, כי חמאס צריך להחליט כיצד עליו לפעול כדי להאריך את הפסקת האש וכי כעת מונחת על השולחן יוזמה להגיע להפסקת אש קבועה בתמורה לשחרור ולחילופים בין כלל האסירים הפלסטינים לאסירים הישראלים (פרדא ניוז, 29 בנובמבר 2023). 
  • “מקור” המקורב לחמאס מסר כי התנועה הודיעה למתווכים שהיא מוכנה להאריך את ההפוגה בארבעה ימים וכי היא תוכל לשחרר חטופים ישראליים נוספים שחמאס, תנועות התנגדות, וגורמים נוספים מחזיקים, בהתאם לתנאי הסכם הפסקת האש הקיימת (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 בנובמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הארכת הפסקת האש היא אפשרות העומדת על הפרק, ותהליך המשא ומתן נע בשני כיוונים: הומניטרי אשר כולל שחרור מספר האסירים הגדול ביותר האפשרי, ומדיני, קשור לאופן בו ניתן לסיים את התוקפנות ולהסיר את ה”מצור” על רצועת עזה, ובכך לאפשר להתמודד עם ההשלכות של כל מה שקרה, ולחתום על עסקת חילופין שתכלול את כל האסירים. לדבריו, עד לרגע זה אף אחד מהמסלולים טרם הבשיל.
  • אשר לשחרור חיילים אמר חמדאן כי מוקדם מידי ואף קשה לדבר כעת על משא ומתן בנושא החיילים לאור המשך סבל הפלסטינים והתוקפנות הישראלית. לטענתו רק עצירת המלחמה תהיה הזדמנות מתאימה לדבר על שחרור החיילים. הוא גם הדגיש שהתנאים והכללים של העסקה לחילופי חיילים ישראלים יהיו שונים לחלוטין מהתנאים והכללים של המשא ומתן וההפוגה הנוכחיים. לדבריו, בידי חמאס חיילים, אך היא נמנעת מלציין את מספרם כי זהו חלק מהמשא ומתן.
  • על עסקת החילופין הנוכחית אמר, כי בתחילת המשא ומתן הם הציעו לשחרר גברים מבוגרים בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים מבוגרים, אך ישראל דחתה את ההצעה ולכן החילופין הוגבלו לנשים וילדים. לדבריו, ההסכם להארכת ההפוגה כלל שחרור שישים פלסטינים בתמורה לשחרור עשרים ישראלים, והמספרים הללו צפויים לעלות מצד שני הצדדים עד לסיום ההפוגה ב-29 בנובמבר 2023 בשעות הערב (אלערביה.נט, 29 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

זירת הלחימה
  • למרות הפסקת האש, ב-28 בנובמבר 2023 הופעלו שלושה מטענים, בשני אירועים שונים בצפון הרצועה, סמוך לכוחות צה”ל, ששהו בקווי ההפוגה המוסכמים. באחד המקרים גם בוצע ירי לעבר הכוח. מספר לוחמים נפצעו באורח קל. הלוחמים הגיבו בירי (דובר צה”ל, 28 בנובמבר 2023).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, מסר כי כתוצאה “מהפרה ברורה של הסכם ההפוגה” על ידי ישראל בצפון רצועת עזה, אירע חיכוך בשטח. לדבריו, הלוחמים טיפלו בהפרה זאת. הוא הדגיש בהודעה כי הם מחויבים להפסקת האש כל עוד ישראל מחויבת לה וכי הם קוראים למתווכים ללחוץ על ישראל לעמוד בכל תנאי ההסכם )ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 28 בנובמבר 2023).
  • במקביל, ממשיכים כוחות צה”ל להיערך ליום שלאחר הפסקת האש. צה”ל מנצל את ימי ההפוגה המבצעית לטובת למידה, הפקת מסקנות, הכנות להמשך הלחימה, אישורי תכניות ושיפור מוכנות הכוחות (דובר צה”ל, 28 בנובמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל למעט שיגורים בודדים לעבר אזור עוטף עזה סמוך לשעת התחלת הפסקת האש.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 395 מהם חיילים וקצינים (שלוש גופות חיילים מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 155 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, 88 חטופים הוחזרו.

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה (בשליטת חמאס) דיווחה ב-27 בנובמבר 2023, בשעה 19:15, כי מספר ההרוגים ברצועה הוא מעל ל-15,000 ומספר הפצועים מעל ל-36,000 (חשבון X של שהאב, 27 בנובמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי ישנן אבדות בקרב הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין כמו גם מארגונים נוספים. לדבריו, לא כל אלה שנהרגו, נהרגו בקרבות מול צה”ל, אלא חלקם נהרגו בבתיהם. לגבי ההרוגים של פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי ציין כי רובם לא נהרגו בחזית (ערוץ ה-YOUTUBE, 29 בנובמבר 2023).
מצב בתי החולים
  • בסיור שערכה מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית, בבתי החולים במצרים דיווחה השרה על 35 אלף פצועים ברצועת עזה הזקוקים לטיפול, בעוד ש-470 פצועים התקבלו עד כה בבתי החולים במצרים. מניין ההרוגים לדבריה הגיע עד כה ל-16,000, בנוסף ל-6,000 נעדרים. אלכילה הצביעה על קריסת מערכת הבריאות בעזה, לאחר ש-26 בתי חולים מתוך 35 יצאו מכלל פעילות, והדגישה את הצורך בהכנסת סיוע הומניטארי לרצועה, נוכח המחסור במוצרי מזון וציוד רפואי (ופא, 28 בנובמבר 2023).
מי אלכילה מבקרת פצועים מעזה המאושפזים בבתי חולים במצרים
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 28 בנובמבר 2023)
מי אלכילה מבקרת פצועים מעזה המאושפזים בבתי חולים במצרים
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 28 בנובמבר 2023)
  • ד”ר מחמד זקות, מנכ”ל בתי החולים ברצועת עזה, עדכן, כי עד כה לא הגיע דלק לבתי החולים אלשפאא’ ואלאהלי בעיר עזה ובית החולים כמאל עדואן בצפון הרצועה. כמו כן, טען, כי עד כה בתי החולים שדה ברצועה לא החלו לפעול למרות הצורך העז בשירותם. הוא גם דיווח על מחסור במים ובמוצרי היגיינה דבר המגביר את הסיכון להתפשטות מגיפות (אלג’זירה נט, 28 בנובמבר 2023).
  • ב-27 בנובמבר 2023 הגיעה לחופי העיר אלעריש שבמצרים, ספינה של חיל הים הצרפתי שנועדה לשמש כבית חולים צף. הספינה מצוידת בארבעים מיטות ועל סיפונה שמונים אנשי רפואה. ב-28 בנובמבר 2023 דיווח סבסטיאן לקורנו, שר ההגנה הצרפתי, כי הספינה קיבלה מטופלים ראשונים מהרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 28 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • מנהל ארגון הבריאות העולמי ציין כי 1.3 מיליון בני אדם חיים כיום במקומות מחסה ברצועת עזה. לדבריו, הצפיפות, המחסור במזון ובמים והתברואה הלקויה מובילים להתפשטות מחלות והמחסור בשירותי בריאות עלול להוביל למותם של יותר אנשים מאשר בתקיפות ברצועה (אלג’זירה, 29 בנובמבר 2023).
  • חמאס קראה לעיתונאים ולכלי התקשורת להגביר את נוכחותם ברצועת עזה כדי לראות בשטח את היקף ההרס שביצעה ישראל נגדם. לדברי חמאס, מעשי הטבח נגד הפלסטינים נמשכים, והאחרון שבהם הוא גילוי עשרות גופות תושבים פלסטינים מתחת להריסות בעיר עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 28 בנובמבר 2023). בתוך כך, הזמין אסאמה חמדאן, בכיר חמאס השוהה בבירות, את אילון מאסק, שביקר בישראל, לבקר ברצועה כדי לראות את היקף “מעשי הטבח והפשעים”, שביצעה ישראל לטענתו (PALINFO, 28 בנובמבר 2023; אתר ערוץ אלערבי, 28 בנובמבר 2023).
  • תושבים בדרום רצועת עזה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד במזון ומצרכים נוספים. תושבים מהעיר עזה ומצפון הרצועה, אשר התפנו לדרום, ציינו כי הם רוצים לחזור לבתיהם כדי לאמוד את ממדי ההרס שנגרם להם (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023).
תושבים בדרום הרצועה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)     תושבים בדרום הרצועה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)
תושבים בדרום הרצועה מנצלים את הפסקת האש כדי להצטייד (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)
  • כתב ערוץ אלממלכה הירדני בעזה דיווח על תורים ארוכים של תושבים בתחנות הדלק (ערוץ אלממלכה הירדני, 29 בנובמבר 2023).
תושבים מחכים בתור בתחנת דלק
(ערוץ אלממלכה הירדני, 29 בנובמבר 2023)
תושבים מחכים בתור בתחנת דלק
(ערוץ אלממלכה הירדני, 29 בנובמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • אסמאעיל אלת’ואבת’ה, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית (בשליטת חמאס), אמר, כי כדי להשתקם מתוצאות המלחמה, יש צורך להכניס אלף משאיות סיוע מדי יום. זאת כאשר בפועל לדבריו, נכנסות רק 150 משאיות, כמות שלא עונה כלל על צרכי הרצועה. עוד טען, כי דלק לא מגיע כלל לצפון הרצועה (אנטוליה, 28 בנובמבר 2023).
הכנסת משאיות סיוע הומניטארי ודלק לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)     הכנסת משאיות סיוע הומניטארי ודלק לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)
הכנסת משאיות סיוע הומניטארי ודלק לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בנובמבר 2023)
  • במסיבת עיתונאים שערך אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בבירות, אמר כי הם מעריכים מאד את כל המשלחות הרשמיות שנכנסו לרצועת עזה, ובראשן משלחת קטר, בראשות לולוה אלח’אטר, שרת המדינה לשיתוף פעולה בינלאומי. הוא גם הודה לכל משלחות ארגוני הצדקה, וארגונים הומניטריים ורפואיים. הוא שב וקרא למנהיגי האומות הערבית והאסלאמית לתרגם את החלטות הפסגה הערבית-האסלאמית למציאות שתעצור את התוקפנות ותסיים את ה”מצור” על רצועת עזה. חמדאן הדגיש, כי למרות הגידול במספר משאיות הסיוע שהגיעו לרצועה, הן אינן מספיקות לצרכים האלמנטריים וההכרחיים, וקרא להגדיל את מספרן כדי לענות על הצורך ההומניטרי הדחוף בכל אזורי רצועת עזה.
  • לאור יציאת כל בתי החולים מכלל שירות, קרא חמדאן לאומה הערבית והאסלאמית ולמדינות העולם לשלוח בתי חולים שדה נוספים בכל ההתמחויות, וליטול חלק בהוצאת הפצועים מהרצועה וקבלתם לטיפול בחו”ל. לאור היקף ההרס והגופות הרבות תחת ההריסות הוא קרא למדינות העולם לשלוח במהירות צוותי הגנה אזרחית וציוד לפינוי הריסות וחילוץ הגופות. (PALINFO, 28 בנובמבר 2023; אתר ערוץ אלערבי, 28 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה שרר שקט בגבול ישראל לבנון. ב-29 בנובמבר 2023 דווח על נוכחות פעילי חזבאללה, חלקם חמושים, אשר מבצעים סיורים באזור הגבול. נוכחות הפעילים תועדה. בהקשר זה יצוין כי דווח כי בפגישה שהתקיימה ב-28 בנובמבר 2023, הציגו ראשי רשויות הישובים הישראלים לאורך גבול הצפון לרמטכ”ל תמונות וסרטונים מהימים האחרונים, בהם נראים פעילי חזבאללה מסיירים לאורך הגבול, חלקם חמושים (Ynet, 29 בנובמבר 2023).
  • רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה כי צה”ל ביצע ירי לעבר כלי רכב צבאי של צבא לבנון במוצב אלעבאד בגבול העיירה חולא בדרום לבנון (סקאי ניוז, 29 בנובמבר 2023).
פיצוי תושבי דרום לבנון
  • צוותים של חזבאללה יצאו לדרום לבנון כדי לבחון את ממדי הנזק שנגרם לרכוש האזרחים. חסן עז אלדין, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, ערך סיור במספר כפרים הסמוכים לגבול עם ישראל, ובחן את תנאי המחייה ואת היקף הנזק שנגרם להם כתוצאה מהתקיפות הישראליות. נמסר כי החל תהליך מתן הפיצויים (על-ידי חזבאללה) לתושבי דרום לבנון שרכושם ניזוק בתקיפות (אלמנאר 28 בנובמבר 2023).
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, נועד עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, ודן עימו בפיצויים שחזבאללה החל לשלם לתושבי דרום לבנון בגין הנזקים שנגרמו להם בעקבות הפעילות בגבול ישראל לבנון, ובתשלום הפיצויים שגם הממשלה תשלם להם (חשבון X של לשכת מיקאתי, 28 בנובמבר 2023).
ממשל לבנון
  • באגרת ששלח עמנואל מקרון, נשיא צרפת, לנג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, לרגל יום העצמאות הלבנוני (חל ב-22 בנובמבר), ציין מקרון כי להתרחבות הסכסוך ללבנון תהיינה השלכות הרסניות על המדינה, וכי אסור לאף צד לעשות שימוש בשטח לבנון באופן שיסתור את האינטרסים הריבוניים שלה. הוא ציין שלצרפת יש אחריות ייחודית כלפי לבנון והיא תמשיך לעמוד לצדה (חשבון X של לשכת מיקאתי, 28 בנובמבר 2023).
  • ז’אן איב לה דריאן, שליח צרפת לסוגיית הנשיאות בלבנון, נועד בלבנון עם נג’יב מיקאתי. בפגישה אמר כי ביקורו נועד לחדש את עמדת הוועידה המחומשת ולקרוא ללבנונים לאחד את עמדתם ולהאיץ את השלמת הבחירות לנשיאות. בישיבת הממשלה שנערכה לאחר מכן עדכן מיקאתי כי הוא הדגיש בפני לה דריאן כי “העדיפות היא לעצור את התוקפנות הישראלית נגד דרום לבנון והרצועה” (חשבון X של ממשלת לבנון, 29 באוקטובר 2023). בנוסף, לה דריאן נפגש עם ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בדרום לבנון. לה דריאן שיבח את תפקודו של צבא לבנון והדגיש את “המשך התמיכה המוחלטת של ארצו במוסד הצבאי” (חשבון X של צבא לבנון).
  • נג’יב מיקאתי, הגיע למטה סיעת חזבאללה בפרלמנט ומסר תנחומים ליו”ר הסיעה, מחמד רעד, על מות בנו שנהרג ב-23 בנובמבר 2023 בדרום לבנון (אלעהד, 29 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ובמסגרת זו עצרו מבוקשים החשודים בפעילות טרור. בתקשורת הפלסטינית דווח, על מעצר 22 פלסטינים ביממה האחרונה ברחבי יהודה ושומרון (ופא, 29 בנובמבר 2023).
  • ב-29 בנובמבר 2023, בשעות הבוקר, דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על פעילות נרחבת של כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’נין. דווח על כיתור שכונת אלדמג’ במחנה, פעילות חישוף כבישים באמצעות דחפורים ותחקור תושבים רבים בשכונה. דווח שבמקום התנהלו חילופי אש כבדים בין חמושים פלסטינים לכוחות הביטחון. גורמים רפואיים דיווחו על שישה פצועים פלסטינים. עוד דווח, כי במסגדי ג’נין השמיעו הקלטה של דברי אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של שהאב, 29 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 29 בנובמבר 2023)       פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 29 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים ג’נין (חשבון X של QUDSN, 29 בנובמבר 2023)
  • על רקע הדיווחים, אמר ע’אזי חמד בכיר חמאס, כי הסכם הפסקת האש אמנם מוגבל לרצועת עזה בלבד, אך הם עוקבים גם אחר “ההפרות החמורות” של ישראל ביהודה ושומרון והם מדגישים את עמדתם להתנגד לכיבוש באשר הוא (אתר Newsweek, 29 בנובמבר 2023).
  • מאוחר יותר דווח (15:00) כי שני פעילים בכירים במחנה הפליטים ג’נין, אחד מהם, מחמד אלזבידי, נהרגו בחילופי האש עם כוחות הביטחון (דובר צה”ל, 29 בנובמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • במהלך אירוע שהתקיים בשגרירות הפלסטינית במוסקבה לציון “יום ההזדהות הבינלאומית עם העם הפלסטיני”, מסר מיכאל בוגנוב, סגן שר החוץ הרוסי אגרת ששלח ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, לאבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, שבה מסר כי הקמת מדינה פלסטינית ריבונית בגבולות 1967 היא תנאי הכרחי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי הסכסוך העקוב מדם במזרח התיכון גורם לסבל בקרב הפלסטינים (ספוטניק, 28 בנובמבר 2023).
קבלת פנים לאסירים משוחררים
קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה החמישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו (מימין: דף הפייסבוק של האתר הפלסטיני אלחדת', משמאל: ערוץ הטלגרם של אתר Ultra palestine, 29 בנובמבר 2023)    קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה החמישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו (מימין: דף הפייסבוק של האתר הפלסטיני אלחדת', משמאל: ערוץ הטלגרם של אתר Ultra palestine, 29 בנובמבר 2023)
קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה החמישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו (מימין: דף הפייסבוק של האתר הפלסטיני אלחדת’, משמאל: ערוץ הטלגרם של אתר Ultra palestine, 29 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שלח מכתב לראשות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ובו דרישה להעמיד לדין בכירים ישראלים בגין “פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם”, שבוצעו, לטענתו, בידי ישראל ברצועת עזה. הוא ציין, כי מצופה מבית הדין שלא לאפשר למבצעי פשעים מסוכנים בינלאומיים להתחמק ללא עונש (פארס, 28 בנובמבר 2023). 
  • כאט’ם ג’לאלי, שגריר איראן ברוסיה, נועד עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, ודן עימו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית (איסנ”א, 28 בנובמבר 2023).
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר במפגש עם חברי מיליציית הבסיג’ של משמרות המהפכה, כי “האירוע ההיסטורי של מבול אלאקצא” כוון נגד ישראל, אך משמעותו האמיתית היא דה-אמריקניזציה ופגיעה בסדר היום המדיני של ארצות הברית באזור. הוא ציין, כי תכניתה של ארצות הברית לכונן באזור “מזרח תיכון חדש” נכשלה. הוא מתח ביקורת חריפה על תמיכת מדינות המערב בישראל ואמר, כי תרבות המערב מתבטאת בכך שכאשר ישראל הורגת אלפי ילדים בפצצות זרחן, מדינות מערביות טוענות שישראל מגנה על עצמה. ח’אמנהאי ציין, כי לא ניתן לעצור את מבול אלאקצא. הוא הוסיף, כי עמדת איראן אינה שיש לזרוק את הציונים והיהודים לים אלא שהעם הפלסטיני הוא שצריך לקבוע את גורל פלסטין באמצעות משאל עם. עוד אמר ח’אמנהאי, כי “קבוצות ההתנגדות” הן שקובעות כעת את גורלו של האזור והדוגמא לכך היא מבול אלאקצא (תסנים, 29 בנובמבר 2023). 
הזירה הבינערבית
ירדן
  • במכתב ששלח עבדאללה השני, מלך ירדן, ליו”ר “הוועדה לזכויות הבלתי ניתנות לערעור של העם הפלסטיני באו”ם”, הוא ציין שהמלחמה ברצועת עזה חייבת להיפסק וכי “התוקפנות המתועבת” שישראל מבצעת אינה עולה בקנה אחד עם ערכי האנושות. הוא הדגיש, שמניעת צרכים בסיסיים כמו מזון, חשמל ותרופות מתושבי הרצועה היא פשע מלחמה בלתי נסבל. לדבריו, ביטחון יושג אך ורק באמצעות פתרון מדיני שיחזיר לעם הפלסטיני את זכויותיו הלגיטימיות. עוד ציין שהעולם חייב לפעול להפסקת המלחמה ולהגן על אזרחים חפים מפשע, וכן לחייב את ישראל לפתוח מסדרונות הומניטריים ללא הפרעה. עבדאללה הדגיש כי ירדן תמשיך לעמוד לצד הפלסטינים בדרכם להשיג את זכויותיהם (פטרה, 28 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
מדינות G7[1] 
  • שרי החוץ של מדינות G7 מסרו בהצהרה משותפת, כי הם תומכים בהארכת הפסקת האש בהתאם לצורך כדי להגביר סיוע לעזה ולשחרר את כל החטופים. לדבריהם, יש להשקיע את כל המאמצים כדי להבטיח סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה, לרבות מזון, מים, דלק וציוד רפואי. השרים קראו לא לאיים או להפריע לזכויות הנוגעות לכלי שיט, והדגישו כי על החות’ים להפסיק את התקיפות נגד אזרחים ואת האיומים נגד נתיבי שיט בינלאומיים ולשחרר את הספינה Galaxy Leader וצוותה (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 28 בנובמבר 2023).
ארה”ב
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, אמר שחמאס פתחה במתקפת טרור משום שהדבר שהיא הכי חוששת ממנו הוא שישראלים ופלסטינים יחיו בשלום זה לצד זה. הוא ציין שמשמעות ההמשך בדרך הטרור, האלימות, ההרג והמלחמה היא להעניק לחמאס את מה שהיא מבקשת, והם אינם יכולים לעשות זאת (חשבון X של ג’ו ביידן, 28 בנובמבר 2023).
תורכיה
  • בשיחה שערך רג’פ טייפ ארדואן, נשיא תורכיה, עם מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, לקראת ישיבת מועצת הביטחון שתיערך ב-29 בנובמבר 2023, אמר ארדואן כי ישראל חייבת לשאת באחריות בפני בתי הדין הבינלאומיים על “פשעי המלחמה שלה בעזה”. הוא הדגיש שישראל ממשיכה לרמוס ללא בושה את החוק הבינלאומי ואת דיני המלחמה והמשפט ההומניטרי הבינלאומי ( רויטרס, 28 בנובמבר 2023).

[1] ארגון כלכלי בינלאומי הכולל שבע מדינות: ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה. ↑