מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-30 באוקטובר 2023, 13:00)

כוחות צה

כוחות צה"ל ברצועה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)

כוחות צה

כוחות צה"ל ברצועה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)

תוצאות תקיפת חיל האוויר בנציראת, במרכז הרצועה (ופא, 29 באוקטובר 2023)

תוצאות תקיפת חיל האוויר בנציראת, במרכז הרצועה (ופא, 29 באוקטובר 2023)

תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 באוקטובר 2023).

תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 באוקטובר 2023).

פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית בנתיבות (דוברות כבאות והצלה,30 באוקטובר 2023)

פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית בנתיבות (דוברות כבאות והצלה,30 באוקטובר 2023)

פריקת משאית סיוע רפואי בבית חולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023)

פריקת משאית סיוע רפואי בבית חולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023)

תקיפת המשגרים בסוריה (אתר דובר צה

תקיפת המשגרים בסוריה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)

תהלוכה של תלמידים בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 30 באוקטובר 2023)

תהלוכה של תלמידים בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 30 באוקטובר 2023)

אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ של בחרין (ופא, 29 באוקטובר 2023)

אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ של בחרין (ופא, 29 באוקטובר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, הרוגים פלסטינים, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: ביממה האחרונה הורחבה הפעילות הקרקעית בשטח הרצועה וכוחות נוספים נכנסו לשטחה ביניהם כוחות חי”ר, שריון, תותחנים והנדסה. במקביל נמשכו התקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. מחמד באקרי, ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראניים אמר כי לתקיפות האוויריות אין ערך צבאי והן מעידות על תבוסת ישראל וגם אם הן תמשכנה שנה , ישראל תפסיד בשדה הקרב. נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל, כולל ערי המרכז, אם כי  קצב השיגורים פחת משמעותית.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה.
  • רצועת עזה: נמשכים המגעים לפתיחת מסדרונות הומניטאריים לסיוע לרצועה. התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) ביקר במעבר רפיח. לדבריו, כדי לפקח על העברת הסיוע. בכירי חמאס מציינים את יכולת העמידה של הזרוע הצבאית, קוראים  לתומכיהם לסייע באמצעות פתיחת חזיתות נוספות ולקהילה הבינלאומית לפעול להכנסת סיוע לרצועה. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס  אמר כי ישראל לא תצליח להרוס את התשתית הצבאית של חמאס. לתקיפות חזבאללה בצפון יש השפעה על פיצול המשאבים של צה”ל, וחמאס מצפה לסיוע נרחב יותר מצד תומכיה.
  • גזרה צפונית: נמשכו פעולות חזבאללה נגד צה”ל וישובים בגבול לבנון. שני פעילי חזבאללה ושני פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין נהרגו. כוחות צה”ל פעלו בתגובה ותקפו תשתיות חזבאללה על גבול לבנון. הממשל הלבנוני מנסה להניא את חזבאללה מלהרחיב את המערכה. בשעות הערב שוגרו מטחים מגבול לבנון לעבר ערי הצפון על השיגורים קיבלו אחריות הזרוע הצבאית של חמאס והזרוע הצבאית של אלג’מאעה אלאסלאמיה (ארגון סוני). כמו כן בוצע שיגור מסוריה. צה”ל תקף את מקורות הירי בלבנון ובסוריה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות סיכול ומעצרים של צה”ל, מוקד הפעילות היה בג’נין. בכירי הרשות הפלסטינית מקיימים מגעים דיפלומטיים במטרה להפסיק את המערכה ולשגר סיוע לרצועה.
  • איראן: פועלת להפסקת אש ברצועה. מיליציות  פרו איראניות בסוריה ובעיראק ביצעו תקיפות נגד מטרות של ארה”ב.
  • ארה”ב פועלת להפסקת הלחימה והכנסת סיוע הומניטארי לרצועה. נשיא ארה״ב שוחח בנושא עם נשיא מצרים, ומזכיר מחלקת  המדינה שוחח עם שר החוץ התורכי. 
  • בדגסטאן (רוסיה): פרצו עשרות מוסלמים לשדה התעופה בו נחת מטוס מישראל וחיפשו ישראלים ויהודים (ככל הנראה כידי להתנקם בהם על האירועים ברצועת עזה). לאחר מספר שעות הושג שקט ונמל התעופה נסגר.

חזרה לעיקרים

זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • פעילות קרקעית: ביממה האחרונה הורחבה הפעילות הקרקעית בשטח הרצועה וכוחות נוספים נכנסו לשטחה, ביניהם כוחות חי”ר, שריון, תותחנים והנדסה. כוחות צה”ל תקפו מחבלים אשר התבצרו במבנים וניסו לפגוע בכוחות. כמו כן הותקפו תשתיות טרור ומבנים בהם שהו מחבלים. באזור מעבר ארז נתקלו לוחמי צה”ל במספר מחבלים שיצאו מפיר מנהרה בשטח רצועת עזה, התנהל מולם קרב. מספר מחבלים נהרגו וכמה נפצעו. בשעות הלילה זוהו חמושים ועמדה לשיגור נ”ט בתוך אוניברסיטת אלאזהאר. החמושים הותקפו מהאוויר על ידי מטוס קרב (דובר צה”ל, 29, 30 באוקטובר 2023).
כוחות צה"ל ברצועה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)     כוחות צה"ל ברצועה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)
כוחות צה”ל ברצועה (אתר דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023)
  • פעילות אווירית: במקביל לפעילות הקרקעית נמשכו תקיפות מהאוויר של יעדי טרור. בין היעדים שהותקפו מבנים צבאיים של חמאס, שבחלקם שהו מחבלים , עמדות נ”ט, עמדות תצפית ותשתיות צבאיות. סה”כ הותקפו ביממה האחרונה כ-600 מטרות ביניהן מחסני אמצעי לחימה, מקומות מסתור וכינוס של פעילי חמאס ועמדות נ”ט (דובר צה”ל, 29 , 30 אוקטובר 2023).
תקיפות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)     תקיפות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)
תקיפות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)    תקיפות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)
תקיפות ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 באוקטובר 2023).     תוצאות תקיפת חיל האוויר בנציראת, במרכז הרצועה (ופא, 29 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 באוקטובר 2023).
משמאל: תוצאות תקיפת חיל האוויר בנציראת, במרכז הרצועה (ופא, 29 באוקטובר 2023)
  • בהתייחסו לפעילות האווירית של צה”ל, אמר מחמד באקרי, ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראניים בנאום בכנס בטהראן, כי האירועים האחרונים הוכיחו, שפלסטין היא הסוגיה החשובה ביותר עבור העולם המוסלמי, וכי אין לישראל הכוח לקיים את עצמה. הוא ציין, כי גם אם התקיפות הישראליות תמשכנה במשך שנה, “הציונים” יהיו המפסידים בשדה הקרב. לדבריו, לתקיפות האוויריות אין ערך צבאי והן מעידות על תבוסת ישראל. הלוחמים הפלסטינים מוכנים לקראת המתקפה הקרקעית, ולכן ישראל נמנעת ממנה. לדבריו, הפלסטינים בנו יותר מ-400 ק”מ של מנהרות בצפון רצועת עזה, שניתן להעביר בחלקן כלי רכב ואופנועים. הוא הדגיש, כי הפלסטינים ייצרו את הנשק שברשותם ותכננו את פעולותיהם בכוחות עצמם (תסנים, 30 באוקטובר 2023). 
  • דאוד שהאב, האחראי על לשכת ההסברה בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין בראיון בנוגע להתפתחויות הצבאיות ברצועה, שכוחות צה”ל עדיין מתבססים על תקיפות מהאוויר, וכי למרות שצה”ל מדבר על תקיפת מטרות צבאיות, מדובר בתקיפה של מטרות אזרחיות כמו בנייני מגורים. אשר למהלכים הקרקעיים, לדברי שהאב, צה”ל נמצא עדיין בפאתי רצועת עזה באזורים לא מיושבים, ולמרות זאת הוא חוטף מהלומות עזות מצד “ההתנגדות”, בין אם באמצעות פעולות הנחתה מעבר לקווי צה”ל ובין אם באמצעות שיגור טילי נ”ט ופצצות מרגמה. לדבריו, למרות כל התקיפות, תוך שימוש באמצעי לחימה אמריקאים, ההתנגדות ממשיכה לשגר רקטות לעבר עומק ישראל. הוא הוסיף והביע את בטחונו ש”ההתנגדות” תכריע את המערכה לטובתה. בהתייחס לדברי הרמטכ”ל בדבר פירוק חמאס, הוא ציין שישראל לא תצליח להשיג את המטרה הזו, כפי שלא הצליחה בעבר מכיוון שישראל אינה יכולה לחסל את כל הפלסטינים (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 30 באוקטובר 2023).
שיגור רקטות
  • ביממה האחרונה התמעטו משמעותית שיגורי הרקטות. ב – 29 באוקטובר שוגר מטח לעבר יישובי השפלה. ב-30 באוקטובר 2023 בשעות הבוקר שוגר מטח לעבר נתיבות. בית בעיר נפגע. ב-29 באוקטובר 2023 בשעות אחר הצהרים, שוגרו כעשר רקטות מלבנון במספר מטחים לעבר אזור ראש פינה, קריית שמונה ונהריה (ראו פרק לבנון)
פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית בנתיבות (דוברות כבאות והצלה,30 באוקטובר 2023)     פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית בנתיבות (דוברות כבאות והצלה,30 באוקטובר 2023)
פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית בנתיבות (דוברות כבאות והצלה,30 באוקטובר 2023)
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה למעלה מ-8,000 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה.
נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. כשלושים מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 וכעשרים מהם קשישים. ארבעה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • בראיון לאליום אלסאבע אמר מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי הכדור נמצא במגרשה של ישראל, ואם יהיה לה רצון לשחרר את כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא, תהיה עסקת חליפין מכובדת. הוא ציין, כי מתקיימים מאמצים לשחרר אזרחים, אך הם טרם הוכתרו בהצלחה בגלל עיקשותה של ישראל והיעדר תנאים בשטח שיתרמו לשחרורם (אליום אלסאבע, 29 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • דווח כי מצרים מקימה באלשיח’ זויד (אזור רפיח), בית חולים שדה לקליטת נפגעים מהרצועה. בית החולים יכלול ארבע אוהלים, בכל אחד מהם עשרים מיטות (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023).
עבודות להקמת בית חולים שדה באלשיח' זויד (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023)    עבודות להקמת בית חולים שדה באלשיח' זויד (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023)
עבודות להקמת בית חולים שדה באלשיח’ זויד (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023)
המצב ברצועה
  • אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד, שידר מהכניסה לבית החולים נאצר בח’אן יונס. הוא ציין שצה”ל חיל האוויר ממשיך לתקוף באופן מאסיבי באזור ח’אן יונס ורפיח. לדבריו, נמשך פינוי נפגעים לבית החולים נאצר (ערוץ אלע’ד, 30 באוקטובר 2023).
כתב ערוץ אלע'ד, משדר מהכניסה לבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ אלע'ד, 30 באוקטובר 2023)
כתב ערוץ אלע’ד, משדר מהכניסה לבית החולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ אלע’ד, 30 באוקטובר 2023)
  • דווח על הגעת משאית סיוע רפואי של הצלב האדום לבית החולים נאצר בח’אן יונס. צוין, כי זוהי משאית הסיוע השלישית המגיעה לבית החולים נאצר (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023).
פריקת משאית סיוע רפואי בבית חולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023)    פריקת משאית סיוע רפואי בבית חולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023)
פריקת משאית סיוע רפואי בבית חולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 29 באוקטובר 2023)
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, מסר כי ישראל הרגה יותר מ-8,000 פלסטינים וגרמה להרס בתים אך זהו אינו ניצחון או הישג אלא “פשיטת רגל ופשעים נגד האנושות”. עוד הדגיש כי “מלחמת רצח העם של הכיבוש הציוני” נגד הפלסטינים לא תשיג את מטרותיה והיא תתקל בהתנגדות עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 30 באוקטובר 2023).
מעבר רפיח
  • דווח בתקשורת הפלסטינית, כי ב-29 באוקטובר 2023 נכנסו לרצועת עזה, דרך מעבר רפיח, 47 משאיות סיוע (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023). הסהר האדום המצרי דיווח, כי מעל ל-500 משאיות סיוע ממתינות בצידו המצרי של המעבר (ערוץ אלע’ד, 30 באוקטובר 2023).
כניסת משאיות סיוע במעבר רפיח
(דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023)
כניסת משאיות סיוע במעבר רפיח
(דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 29 באוקטובר 2023)
  • כרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) הגיע לביקור בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי לבחון את כניסת הסיוע לרצועה (אלערבי, 29 באוקטובר 2023). בסיום ביקורו ציין כי הוא רוצה להיכנס לרצועת עזה וגם להגיע לישראל. לדבריו הם מנהלים חקירות על הפשעים שבוצעו בישראל ב-7 באוקטובר 2023 וכן על הנעשה ברצועת עזה וביהודה ושומרון בשנת 2014 (מבצע “צוק איתן”) ( בחשבון הטוויטר של ICC, 29 באוקטובר 2023).
כרים ח'אן, בביקור במעבר רפיח (חשבון הטוויטר של ה-ICC, 29 באוקטובר 2023)
כרים ח’אן, בביקור במעבר רפיח (חשבון הטוויטר של ה-ICC, 29 באוקטובר 2023)
פעילי טרור שסוכלו
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע על מותו של ד”ר תיסיר אלע’וטי, בן 65, שנהרג עם משפחתו בתקיפה על ביתו ברפיח. אלע’וטי היה מדור המייסדים של הג’האד האסלאמי בפלסטין וחבר בהנהגת זירת רצועת עזה (אלמצרי אליום, 29 באוקטובר 2023; חשבון הטוויטר של אבו סאמר מוסא, בכיר בג’האד האסלאמי בלבנון, 29 באוקטובר 2023). נמסר שבית משפחת אלע’וטי בשכונת אלג’נינה ברפיח הותקף ב-22 באוקטובר 2023 (דף הפייסבוק של Sahar Alghoty, 22 באוקטובר 2023).
שימוש באוכלוסייה מקומית כמגן אנושי
  • בראיון לרשת סקיי ניוז בערבית אמר שר החוץ הבריטי, ג’יימס קלברלי, כי הם מודעים לכך שחמאס מציבה תשתיות צבאיות מתחת לבתי החולים בעזה (סקיי ניוז, 30 באקטובר 2023).
חמאס
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הזהיר את ישראל מפני ביצוע “טבח חדש” בבית החולים אלקדס וציין שעל העולם לשאת באחריות לכך. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות כדי להגן על בתי חולים הממלאים תפקיד הומניטרי בהצלת חייהם של יותר משני מיליון תושבים פלסטינים ולהגן על מסגדים וכנסיות (ערוץ הטלגרם של עזת אלרשק, 29 באוקטובר 2023).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ערך סדרה של ראיונות לכלי תקשורת ערביים. בריאיון ליומון המצרי אליום אלסאבע אמר כי ישראל לא תצליח להרוס את תשתית הזרוע הצבאית של חמאס אדרבא, הזרוע הצבאית מסוגלת להנחיל לה תבוסה נוספת. לדברי אבו מרזוק העם המצרי משמש כגב עבור הפלסטינים, והם מקווים שהוא ישבור את המצור ויכניס להם סיוע הומניטרי. הוא ציין שלנשיא מצרים, היכולת לחולל את השינוי הדרוש. על התיאום עם מצרים אמר כי הם נמצאים בקשר עם ה”אחים” במצרים על בסיס יומיומי. אבו מרזוק ציין כי הם רואים בחיוב את עמדת מצרים באשר לדחיית תרחיש העקירה, אבל כואב להם ש”ההתנגדות” מתויגת כארגון טרור (אליום אלסאבע, 29 באוקטובר 2023).
  • בתשובה לשאלה האם הוא מצפה שחזית לבנון תהיה מעורבת יותר במקרה של כניסה קרקעית, הוא ציין שחזבאללה הקריב ארבעים לוחמים מאז תחילת המערכה, וכי הם מבצעים תקיפות אינטנסיביות נגד עמדות צה”ל. לדבריו, יש לכך השפעה חשובה על פיצול כוח האדם והמשאבים החומריים של צה”ל, והדבר מסבך את השיקולים של מלחמה קרקעית ברצועה. אין ספק שמעורבות נוספת תביא לאבדות נוספות לישראל. הוא הוסיף כי חמאס מאיצה בכולם לפעול ולסייע יותר, אבל כל גורם מעריך את האופן, הרמה והדרך שבאמצעותם הוא משתתף במערכה (אליום אלסאבע, 29 באוקטובר 2023).
  • בריאיון לאלג’זירה אמר אבו מרזוק, כי מנהיגי חמאס שתכננו את המבצע ב-7 באוקטובר הופתעו מהמפלה של הצבא הישראלי “תוך חמש שעות” וכי לו הם העריכו את מידת השבריריות של ישראל הם היו שולחים אלפים ומצליחים להגיע גם לתל אביב. לגבי הסיוע שמקבלים הפלסטינים ציין כי הם ציפו ליותר מחזבאללה ומהפלסטינים ביהודה ושומרון, וכי הם “המומים מהעמדה המבישה של אחינו ברשות”. (אלג’זירה מבאשר, 29 באוקטובר 2023).
  • בתגובה לדברי אבו מרזוק אמר עבד אלפתאח דולה דובר נציבות הגיוס והארגון בפתח, כי הם מגנים את דבריו ושל אבו מרזוק וכי הוא מדבר “מראש מגדל השן בו הוא נמצא” ולו היה נוכח בשדה הקרב היה מדבר אחרת. הוא ציין כי הם ממשיכים במאבקם להפסקת התוקפנות והכנסת סיוע לרצועה וכי הם קוראים לחמאס להרכיב חזית פלסטינית תחת אש”ף, הנציג החוקי היחיד של העם הפלסטיני (מען, 30 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
המצב בשטח
  • פעילי חזבאללה המשיכו בניסיונות לבצע ירי נ”ט ולהחדיר חוליות לעבר מוצבי צה”ל ויישובים שעל הגבול. ביממה האחרונה קיבל  חזבאללה אחריות על ביצוע מספר תקיפות נגד המוצבים: משגב עם,  דליה, תורמוס – תקיפה  נגד כוח חי”ר של צה”ל, ליבנה – ירי טילים מונחים  נגד כוח חי”ר של צה”ל  וירי טיל נ”מ לעבר כלי טיס בלתי מאויש ממזרח לאלח’יאם  (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2023).
  • צה”ל פעל לסיכול פעילות חזבאללה. במסגרת זאת, כלי טייס תקפו חוליות שניסו לשגר טילי נ”ט. כלי טיס מאויש מרחוק תקף מחבל שזוהה מפעיל רחפן . כמו כן סוכל מחבל שהתקרב לאזור חניתה (דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023).
תקיפת מטרות חזבאללה (אתר דובר צה"ל, 29 באוקטובר 2023)    תקיפת מטרות חזבאללה (אתר דובר צה"ל, 29 באוקטובר 2023)
תקיפת מטרות חזבאללה (אתר דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023)
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה לפיה הגדוד ע”ש המפקד עלי אלאסוד בזירה הסורית[1] ביצע ב-29 באוקטובר 2023 בערב חדירה באזור מוצב חניתה, וכי הפעילים התעמתו עם כוחות צה”ל בשטח “פלסטין”, כתמיכה בעזה ובתגובה למעשי הטבח נגד האזרחים. בהודעה נוספת נמסר כי שני פעילי הגדוד אבראהים מחמד עת’מאן, בן 23, ומצטפא עז אלדין חסין, בן 21, נהרגו במהלך הפעולה (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 30 באוקטובר 2023).
מודעות אבל מותם של אבראהים עת'מאן (מימין) ומצטפא חסין 
(אתר alqudsnews, 30 באוקטובר 2023)
     מודעות אבל מותם של אבראהים עת'מאן (מימין) ומצטפא חסין 
(אתר alqudsnews, 30 באוקטובר 2023)
מודעות אבל מותם של אבראהים עת’מאן (מימין) ומצטפא חסין
(אתר alqudsnews, 30 באוקטובר 2023)
שיגור רקטות
  • ב-29 באוקטובר 2023 בשעות אחר הצהריים שוגרו רקטות מאזור הר דב, לעבר אזור ראש פינה. כמו כן שוגר מטח של שש רקטות לעבר קריית שמונה. מטח נוסף שוגר לעבר אזור נהריה. סה”כ שוגרו כעשר רקטות לעבר ישראל. כתוצאה משיגור הרקטות נפגע בית בקרית שמונה. לא היו נפגעים.
  • הזרוע הצבאית של אלג’מאעה אלאסלאמיה (ארגון סוני לבנוני), קיבלה אחריות לשיגור רקטות לעבר קריית שמונה .בהודעה נמסר כי הם יגבירו את מטחי הרקטות ככל שישראל תמשיך בתוקפנותה בדרום לבנון וברצועה וכי הם מסוגלים אף להרחיב את טווח התגובה (אלמיאדין, 29 באוקטובר 2023). הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, קיבלה אחריות לשיגור 16 רקטות מלבנון לעבר נהריה “בתגובה לפשעי הכיבוש נגד אנשינו בעזה” (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 29 באוקטובר 2023).
  • בתגובה לשיגור הרקטות תקפו כלי טיס של צה״ל את חוליית השיגור שזוהתה באזור הר דב. בתקיפה הושמדו אמצעי לחימה רבים באמצעותם תכננו המחבלים לבצע שיגורים נוספים. במקביל תקפו מטוסי קרב תשתיות צבאיות של חזבאללה (דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023).
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח ביממה האחרונה על שני פעילים שנהרגו במהלך “הדרך לירושלים”. בהודעת חזבאללה לא צוין מועד או מיקום האירועים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30-29 באוקטובר 2023):
  • מחמד נג’יב חלאוי, המכונה שהיד, מהעיירה כפרכלא (Kafrkila) בדרום לבנון.
  • מניר יוסף עאשור, המכונה אבו זינב, מהעיירה שקרא (Shaqra) בדרום לבנון.
הרוגי חזבאללה ב-29 וב-30 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 30-29 באוקטובר 2023)
      הרוגי חזבאללה ב-29 וב-30 באוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 30-29 באוקטובר 2023)
הרוגי חזבאללה ב-29 וב-30 באוקטובר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 30-29 באוקטובר 2023)
יוניפי”ל
  • ביוניפי”ל אישרו את הפרסום לפיו ב-18 באוקטובר 2023 נפצע חייל הכוח באורח קל באזור חולא, אולם הוא לא ייחס את הפגיעות לישראל או לצד הלבנוני. הארגון הביע דאגה מתקיפות נגד חיילי הכוח המהוות לדבריו, הפרה של החוק הבינלאומי ופשע שיש לגנותו . ביוניפי”ל ציינו כי החלו חקירות בנושא (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 29 באוקטובר 2023).
חזבאללה
  • כלי תקשורת המזוהים עם חזבאללה פרסמו סרטון, בן כמה שניות, בו נראה לכאורה חסן נצראללה, מזכ”ל הארגון, חולף על פני דגל הארגון. לצד הסרטון פורסם פסוק מהקוראן המתאר את “קיום ההבטחה”, מוטיב מרכזי במסרי התעמולה של חזבאללה בהקשר לישראל, ולפיו כשמזכ”ל הארגון אומר הוא גם מבצע. הסרטון הופץ ברשתות החברתיות בחשבונות רבים של גורמים המקורבים לציר ההתנגדות. אך, הוא לא פורסם בכלי תקשורת רשמיים של הארגון כגון אלמנאר, רדיו אלנור, זרוע ההסברה הקרבית ואתר החדשות אלעהד.
תמונה מהסרטון
תמונה מהסרטון
  • חסן עז אלדין, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, מסר כי “ההתנגדות” תמשיך להגן על המדינה ועל אנשיה, ותעשה כל שביכולתה למען פלסטין ורצועת עזה. לדבריו, ההתנגדות רואה את עצמה כחלק מהמאבק בישראל, היא תישאר נוכחת כדי להתמודד עם כל האיומים וההתקפות והיא תמשיך למלא את חובתה להתעמת עם ישראל לאורך הגבול ותגרום לו לחיות בפחד. עוד ציין שפעולות אלה מחלישות את ישראל ומהוות תמיכה “באחינו שבפלסטין” (אלנשרה, 29 באוקטובר 2023).
ממשלת לבנון
  • “בכיר לבנוני רשמי” מסר, כי כל מדינות המערב מדברות עם מנהיגות לבנון דרך השגרירים שלהן המוצבים במדינה והם מוסרים כי אסור לחזבאללה להיכנס למלחמה. על פי הבכיר, הם כממשלה אומרים לחזבאללה שהם לא יוכלו לעמוד במלחמה, ותגובתו היא שהוא מבין אותם, אך הוא לא יכול לאפשר את נפילת חמאס (וושינגטון פוסט, 29 באוקטובר 2023).
סוריה
  • ב-29 באוקטובר 2023 בשעות הערב זוהו מספר שיגורי רקטות משטח סוריה לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטח פתוח. כוחות צה”ל הגיבו באש לעבר מקורות הירי (דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023). מטוס קרב תקף את המשגרים מהם בוצעו השיגורים (דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023). “מקור צבאי סורי” מסר על “תוקפנות אווירית” שביצעה ישראל מכיוון הגולן שהייתה מכוונת נגד שני מוצבים של צבא סוריה באזור דרעא. הוא ציין כי נגרמו נזקים (סאנא, 30 באוקטובר 2023).

תקיפת המשגרים בסוריה  (אתר דובר צה"ל, 30 באוקטובר 2023)
תקיפת המשגרים בסוריה (אתר דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023)

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית

אירועים

  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 51 מבוקשים מהם 38 פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,070 מבוקשים מהם 700 הינם פעילי חמאס (דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 119 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה. ביממה האחרונה נהרגו שבעה פלסטינים בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים ( (ופא, 30 באוקטובר 2023).
  • מוקד הפעילות ביממה האחרונה היה מחנה הפליטים ג’נין אליו נכנסו כוחות ביטחון ישראלים. במקום התפתחו עימותים אלימים שכללו ירי חמושים והשלכת מטענים לעבר הכוחות. כלי טיס מאויישים מרחוק תקפו חמושים פלסטינים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 30 באוקטובר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על ארבעה הרוגים וחמישה פצועים. אחד מהם הוא וי’אם חנון, פעיל צבאי בולט בגדוד ג’נין. הפלסטינים דיווחו על פעילות אינטנסיבית של צה”ל במקום, אשר כללה חשיפת כבישים ותשתיות, דבר שגרם לנזקים קשים במקום (מען, 30 באוקטובר 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו  בפעילות בג'נין (אתר צה"ל, 30 באוקטובר 2023
אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בג’נין (אתר צה”ל, 30 באוקטובר 2023)
  • ב-30 באוקטובר 2023 בסביבות 11:00, הגיע תושב מזרח ירושלים חמוש בסכין לתחנת דלק בירושלים ודקר לוחם משמר הגבול, בפלג גופו העליון. הוא חטף את כלי נשקו וניסה לירות. לאחר שלא עלה בידו הוא נמלט מהמקום. הלוחם נפצע באורח קשה. לוחמי משמר הגבול ירו לעבר המחבל (דוברות המשטרה, 30 באוקטובר 2023).
הפגנות הזדהות
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו הפגנות התמיכה ברצועת עזה. ב-30 באוקטובר 2023 התקיימו בשעות הבוקר הפגנות של תלמידי בתי ספר, זה היום השני ברציפות (אלערבי אלג’דיד, 30 באוקטובר 2023).
 תהלוכה של תלמידים בנעלין (חשבון הטוויטר של שהאב, 30 באוקטובר 2023).     תהלוכה של תלמידים בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 30 באוקטובר 2023)
מימין: תהלוכה של תלמידים בנעלין (חשבון הטוויטר של שהאב, 30 באוקטובר 2023). משמאל: תהלוכה של תלמידים בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 30 באוקטובר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נועד בראמאללה עם עבד אללטיף בן ראשד אלזיאני, שר החוץ של בחריין. השניים דנו בדרכים להתמודד עם המצב והדגישו את הצורך להפסיק את התוקפנות נגד העם הפלסטיני ולהכניס סיוע הומניטרי לרצועה. אבו מאזן הוסיף כי הם לא יקבלו יותר פתרונות צבאיים או ביטחוניים, שכן הם הביאו אותנו למקום שבו הם נמצאים ואף עלולים להוביל למלחמה אזורית ועולמית (ופא, 29 באוקטובר 2023).
אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ של בחרין (ופא, 29 באוקטובר 2023)
אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ של בחרין (ופא, 29 באוקטובר 2023)
  • חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, נפגש בראמאללה עם דייקה פוטזל, השליחה המיוחדת של גרמניה לנושאים הומניטאריים. הוא דן עמה בדרכים לסיום מיידי של המלחמה ברצועת עזה ובפתיחת מסדרונות הומניטאריים להכנסת סיוע נדרש לרצועה. השליחה הגרמנית הציגה את עמדת גרמניה המתנגדת להרג אזרחים משני הצדדים ותומכת בתהליך מדיני שיביא לביטחון ויציבות לאזור (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 29 באוקטובר 2023).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, שוחח עם שר החוץ הבריטי, ג’יימס קלברלי על האירועים ועל הדרכים למנוע הסלמה. השניים התחייבו להמשיך להשקיע מאמצים לעצירת התוקפנות, להגן על חיי אזרחים, לשחרר אסירים ולהכניס סיוע הומניטרי לרצועה (ערוץ טלגרם של משרד החוץ ברשות, 29 באוקטובר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית בראמאללה כי ישראל מנהלת נגדם “מלחמת השמדה” וכי הם משקיעים מאמצים לבלימת התוקפנות הישראלית ולהפסקתה. במקביל, הם פועלים להכנסת סיוע הומניטארי לרצועה וליצירת תהליך מדיני שיטפל בשורש הבעיה. אשתיה ציין, כי הם יעשו ככל אפשרותם לבנות מחדש את מה שישראל הרסה ברצועת עזה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 30 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם עמיתו הסעודי, פיצל בן פרחאן. השניים דנו בתפקידה של הקהילה הבינלאומית בהשגת הפסקת אש ברצועת עזה (פארס, 29 באוקטובר 2023). כמו כן, שוחח עבדאללהיאן עם מחמד בן עבד אלרחמן, ראש ממשלת קטר ושר החוץ, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בעזה ובצורך להשיג הפסקת אש (איסנ”א, 29 באוקטובר 2023).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי הפסקת התקיפות הישראליות ושליחת סיוע הומניטרי לעזה נמצאות בראש סדר העדיפויות של איראן. הוא ציין, כי איראן מקיימת שיחות עם המצרים בנוגע להעברת סיוע הומניטרי דרך מעבר רפיח, אך הדבר לא התאפשר עד כה. כנעאני הוסיף, כי ישראל חצתה את כל הקווים האדומים בתקיפותיה בעזה. הוא דרש מארצות הברית להפסיק להאשים את איראן בפעולת חמאס ב-7 באוקטובר ומתח ביקורת על כך, שאינה מאפשרת, לדבריו, למועצת הביטחון של האו”ם לממש את אחריותה בשמירת השלום והביטחון. עוד אמר כנעאני, כי מספר מדינות ביקשו את סיוע איראן בשחרור החטופים שלהן מעזה, אך חמאס השיבה לאיראן שלנוכח התקיפות בעזה, לא ניתן בתנאים הנוכחיים להפריד בין אזרחים ישראלים לזרים ובין חיילים לאזרחים (אירנ”א, 30 באוקטובר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
סוריה עיראק
  • נמשכו התקיפות של מיליציות פרו איראניות נגד מטרות ובסיסים של צבא ארה”ב בסוריה ובעיראק. במהלך היממה האחרונה הותקפו בסיס אמריקני בשדה הנפט אלעמר במזרח דיר אלזור בסוריה ובסיס אלשדאדי בעיראק (אלמיאדין, צבארין ניוז, 29 באוקטובר 2023)
  • מטוסי צבא ארה”ב תקפו שיירת משאיות בקרבת מעבר הגבול סוריה-עיראק (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 30 באוקטובר 2023). ברשת אלמיאדין דווח על תקיפת שבע משאיות קירור בתשע תקיפות אוויריות באזור הגבול אלקאא’ם-אלבוכמאל (אלמיאדין, 30 באוקטובר 2023).
  • באסם אלעואדי, דובר ממשלת עיראק, הזהיר כי החלטה כמו סגירת השגרירות האמריקנית “תוביל להשמדת עיראק” וכי הדבר נובע מחשיבותה של השגרירות האמריקנית בכל הנוגע לנוכחות בינלאומית בעיראק. הוא ציין שכל החלטה דיפלומטית משפיעה מאוד על יחסי החוץ של עיראק (” אלעהד, 30 באוקטובר 2023). דבריו נאמרו על רקע פעילות המיליציות הפרו איראניות נגד יעדים אמריקאים ועל רקע קריאתו של מקתדא אלצדר יו”ר זרם אלצדר בעיראק, לממשלת עיראק ולפרלמנט העיראקי לסגור שגרירות ארה”ב בעיראק בשל תמיכתה של ארה”ב בישראל.
  • ביממה האחרונה קיבל  חזבאללה אחריות על ביצוע מספר תקיפות נגד המוצבים: משגב עם,  דליה, תורמוס – תקיפה  נגד כוח חי”ר של צה”ל, ליבנה – ירי טילים מונחים  נגד כוח חי”ר של צה”ל  וירי טיל נ”מ לעבר כלי טיס בלתי מאויש ממזרח לאלח’יאם  (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2023).
תימן
  •  הכוחות החות’ים בתימן ערכו תרגיל צבאי אותו כינו מבול אלאקצא’ במקביל למבצע מבול אלאקצא’ ברצועת עזה. קאסם אלחמראן, מפקד חטיבת התמיכה של החות’ים, אמר כי התרגיל הוא מסר לישראל לפיו קיימת היערכות ומוכנות מלאה להתמודד עם כל עימות שיידרש, בכל מקום ובכל זמן . נמסר שבתרגיל התאמנו הכוחות, בין היתר, על הסתערויות לעבר כלי רכב וחנויות וחדירת גדרות (סבא, 30 באוקטובר 2023).
תיעוד התרגיל (סבא, 29 באוקטובר 2023)    תיעוד התרגיל (סבא, 29 באוקטובר 2023)
תיעוד התרגיל (סבא, 29 באוקטובר 2023)
הזירה הבינערבית
ירדן
  • מצטפא אלחיארי, דובר צבא ירדן, מסר כי לאור איומי כלי הטיס הבלתי מאוישים באזור, ביקשה ירדן מארה”ב לפרוס מערכות הגנה אווירית מסוג פטריוט במדינה כדי להגן על גבולותיה (הטלווייה הירדנית, 30 באוקטובר 2023).
קטר
  • משעל בן חמד, שגריר קטר בארה”ב, פרסם מאמר דעה בוול סטריט ג’ורנל בתגובה למה שכינה “קמפיינים כוזבים” שהעלו טענות שווא על מטרת המשרד הפוליטי של חמאס בדוחה ואשר טענו כי קטר מממנת טרור ונותנת חסות לחמאס. לדבריו, כל הטענות הללו אינן נכונות. המשרד הפוליטי של חמאס בדוחה נפתח ב-2012 בעקבות בקשה מארה”ב להקים קווי תקשורת עקיפים עם חמאס, ומשרד זה משמש למאמצי הגישור, המסייעים במצבי הסלמה בישראל ובשטחים הפלסטיניים. לדבריו ,אסור לבלבל בין נוכחות משרד חמאס לבין תמיכה בה שכן, הסיוע הקטרי לרצועה מחולק בתיאום מלא עם ישראל, ארה”ב והאו”ם. זאת ועוד, שחרורם של חטופים מראה שמדיניות קטר יכולה להניב תוצאות חיוביות. ערוצי תקשורת פתוחים יכולים להוביל לשלום מתמשך (הוול סטריט ג’ורנל, 30 באוקטור 2023).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, שוחח עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי, והביע את הערכתו על התפקיד שממלאת מצרים במאמצים להביא להסדר להעברת סיוע הומניטרי לאזרחים ברצועת עזה. השניים התחייבו להאיץ משמעותית ולהגדיל את הסיוע. כמו כן דנו השניים בחשיבות ההגנה על חיי אזרחים, כיבוד החוק הבינלאומי ולהבטיח שהפלסטינים ברצועת עזה לא יעקרו למצרים או לכל מדינה אחרת. ביידן עדכן את אלסיסי במאמצים שארה”ב משקיעה למניעת הרחבת הסכסוך בעזה, ובמאמצים להבטיח את שחרור החטופים (אתר הבית הלבן, 29 באוקטובר 2023).
  • אנתוני בלינקן, מזכיר מחלקת המדינה של ארה”ב, שוחח עם מקבילו התורכי, הקאן פידאן. השניים דנו במאמצים למנוע את התפשטות הסכסוך ברצועת עזה באזור, במאמצים להבטיח את שחרור החטופים ולגייס סיוע הומניטרי (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, 30 באוקטובר 2023). התורכים דיווחו כי פידאן הדגיש בפגישה שפגיעה קולקטיבית בתושבי רצועת עזה היא בלתי מתקבלת על הדעת (אנטוליה, 30 באוקטובר 2023).
רוסיה
  • ב-29 באוקטובר 2023 בשעות הערב, הסתערו המוני אזרחים מוסלמים על נמל התעופה מחצ’קלה בדגסטאן שם נחת מטוס שהגיע מישראל. המוני המסתערים חיפשו אחר ישראלים ויהודים וצרו על המטוס. כוחות משטרה רוסיים פעלו במקום במשך שעות ועצרו כששים מתפרעים. לאחר מספר שעות דיווחו שלטונות דגסטאן כי המצב באזור נמל התעופה בשליטה וכי שירותי הביטחון פועלים במקום. רשות התעופה הרוסית רוזביאציה מסרה כי כוחות הביטחון הוציאו את כל “האזרחים הבלתי מורשים” מהמקום וכי נמל התעופה ייסגר עד 6 בנובמבר 2023 (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 באוקטובר 2023).
  • ברוסיה מסרו שהנשיא פוטין קיבל דיווחים מפורטים על האירועים וכי הוא מתכנן לקיים פגישה עם שר ההגנה וראש שירותי המודיעין, כדי לדון “בניסיונות המערב לפלג את החברה הרוסית”. ברוסיה טוענים שהאירועים היו תוצאה של השפעה מבחוץ וכי אנשים השתמשו בתמונות מעזה כדי להתסיס אחרים (רויטרס, 30 באוקטובר 2023).
נמל התעופה המותקף (טלגרם, 29 באוקטובר 2023)      נמל התעופה המותקף (טלגרם, 29 באוקטובר 2023)
נמל התעופה המותקף (טלגרם, 29 באוקטובר 2023)

[1] הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין הכריזה, בעצרת שנערכה ב-6 באוקטובר 2023 לציון 36 שנה להקמת הג'האד האסלאמי, על הקמת הגדוד בזירה הסורית וגדוד נוסף ע"ש המפקד מחמוד אלמג'ד'וב בזירה הלבנונית (אתר alqudsnews, 6 באוקטובר 2023)