מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-4 בינואר 2024, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)

תקיפת חיל האוויר בשכונת אלאמל, במערב ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024).

תקיפת חיל האוויר בשכונת אלאמל, במערב ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024).

התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה

התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בינואר 2024)

התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה

התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בינואר 2024)

ההרס במפקדה בנאקורה מתקיפת חיל האוויר חשבון X של עיתון אלאח'באר, 4 בינואר 2024).

ההרס במפקדה בנאקורה מתקיפת חיל האוויר חשבון X של עיתון אלאח'באר, 4 בינואר 2024).

בית לבנוני שניזוק כתוצאה מתקיפת צה

בית לבנוני שניזוק כתוצאה מתקיפת צה"ל (חשבון X של עלי שעיב, 2 בינואר 2014)

שיגור רקטות, נפגעיםפ בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברחבי הרצועה בדגש על אזור ח’אן יונס שבדרום הרצועה ושכונות אלדרג’ ואלתפאח מזרחית לעיר עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפות ברחבי רצועת עזה, אשר התמקדו באזור מחנה הפליטים אלמע’אזי, במרכז הרצועה. דווח ביממה האחרונה על 128 הרוגים ו-261 פצועים. ב-4 בינואר 2024 בשעות הבוקר שוגרו רקטות לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על ביצוע הירי.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 509 חיילים וקצינים. 129 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: על פי דיווחי האו”ם מספר התושבים המפונים שהגיעו לרפיח מאז תחילת המלחמה נאמד בכמיליון בני אדם. גורמים בכירים בחמאס אמרו, כי כרגע לא מתקיים משא ומתן על הפסקת אש אולם ציינו כי כדי לעצור את התוקפנות הם יהיו חייבים לשוב לשולחן המשא ומתן העקיף.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על מספר חריג של תקיפות (15) שרבות מהן בוצעו באמצעות רקטות ברכאן. בתקיפות ישראל בדרום לבנון נהרגו תשעה פעילי חזבאללה. בנאום שנשא חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה, הוא ציין, בין השאר, שהפעולה וההתערבות המהירה של חזבאללה בעימות כבר ב-8 באוקטובר הן אלה שמנעו מישראל לתקוף אותם.
  • יהודה ושומרון: כוחות ביטחון ישראלים פועלים זה היום השני במחנה הפליטים נור שמס בטולכרם.
  • איראן ומיליציות פרו איראניות: דווח על מותם של שני פעילי תנועת האצילים, מיליציה פרו איראנית בעיראק, בתקיפה אמריקאית נגד מטה של הגיוס העממי בבגדאד. מועצת הביטחון של האו”ם דנה בנושא פעילות החות’ים בים האדום.
זירת הלחימה
  • כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברחבי הרצועה בדגש על אזור ח’אן יונס שבדרום הרצועה ושכונות אלדרג’ ואלתפאח מזרחית לעיר עזה. כוחות זרוע הים והאוויר המשיכו בביצוע תקיפות כסיוע לכוחות המתמרנים. בעקבות שיתוף הפעולה בין זרועות הים, האוויר והיבשה, נהרגו ברחבי הרצועה מחבלים רבים, שהתכוונו לפגוע בכוחות. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפות ברחבי הרצועה, אשר התמקדו באזור מחנה הפליטים אלמע’אזי, במרכז הרצועה. דווח ביממה האחרונה על 128 הרוגים ו-261 פצועים (מען, 4 בינואר 2024).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)    פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 4 בינואר 2024)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)    תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בינואר 2024)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה”ל, 4 בינואר 2024)
  • העיר עזה: בשבועות האחרונים השמידו כוחות צה”ל את תוואי המנהרה של חמאס שנחשף מתחת לבית החולים אלשפאא’. תוואי המנהרות מתפרס על כ-250 מטרים והן מובילות למספר מוקדי טרור משמעותיים המהווים תשתית מרכזית לביצוע פעולות טרור. יצוין שפעילות צה”ל מבוצעת מבלי לפגוע בפעילות בית החולים (דובר צה”ל, 3 בינואר 2024).
 השמדת התוואי.     מרחב בית החולים לפני ואחרי התקיפה (דובר צה"ל, 3 בינואר 2024)
מימין: השמדת התוואי. משמאל: מרחב בית החולים לפני ואחרי התקיפה (דובר צה”ל, 3 בינואר 2024)
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מסרה כי בפעולה משותפת עם גדודי אלמג’אהדין, הפילו פעילי הזרוע במזרח העיר עזה כלי טיס בלתי מאויש של ישראל מסוג הרמס 900 באמצעות טיל נ”מ (ערוץ הטלגרם של שהאב, 3 בינואר 2024).
עשן מיתמר בשכונת אלתפאח בעזה בעקבות תקיפות צה"ל 
 (חשבון X של שהאב, 3 בינואר 2024)
עשן מיתמר בשכונת אלתפאח בעזה בעקבות תקיפות צה”ל
(חשבון X של שהאב, 3 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה: אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח על חילופי אש עזים בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות במרכז ח’אן יונס. לדבריו, משעות הבוקר של 4 בינואר 2024, צה”ל מבצע ירי מאסיבי לעבר שכונת אלאמל, במערב העיר (ערוץ אלע’ד, 4 בינואר 2024).
  • דרום הרצועה: מחמוד אללוח, כתב ערוץ אלע’ד דיווח על ירי מאסיבי של צה”ל לעבר מחנות הפליטים אלמע’אזי ואלבריג’, במרכז הרצועה. לדבריו, טנקים של צה”ל הצליחו לנוע לכיוון מערב והגיעו לאזור אלמצדר (על כביש צלאח אלדין, החוצה את הרצועה). הוא ציין כי יותר ממחצית תושבי אלמע’אזי התפנו מהמקום, לאזור דיר אלבלח ולדרום הרצועה (ערוץ אלע’ד, 4 בינואר 2024).
תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)    תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)
תקיפות צה”ל באזור ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)
תקיפת חיל האוויר בשכונת אלאמל, במערב ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024).     כלי טיס של חיל האוויר בשמי ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)
מימין: תקיפת חיל האוויר בשכונת אלאמל, במערב ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024). משמאל: כלי טיס של חיל האוויר בשמי ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 בינואר 2024)
  • גדודי אלקסאם הודיעו, כי ביצעו פעולה משותפת עם גדודי אלמג’אהדין של ירי טיל קרקע-אויר לעבר מסוק במזרח ח’אן יונס (ערוץ הטלגרם של שהאב, 3 בינואר 2024).
הלחימה בראיית הפלסטינים
  • מפקד בזרוע הצבאית של חמאס טען, כי צה”ל מפעיל רובוטים המוציאים קולות של טנקים וכלי רכב, מלווים בקולות ירי כשיטת הטעיה שמטרתה לחשוף את מיקומם של פעילי הזרוע הצבאית. לדבריו, הם ערניים לנושא ופועלים לסכל את הניסיונות הללו (קדס פרס, 3 בינואר 2024).
שיגור רקטות
  • ב-4 בינואר 2024 בסביבות 09:00 שוגרו רקטות לעבר יישובי עוטף עסה ולעבר דרום אשקלון. פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה, כי ב-4 בינואר לפני הצהריים הם שיגרו מטח רקטות מרוכז לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה מבאשר, 4 בינואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 509 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 175 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 129 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן ב-3 בינואר 2024 נכון לשעה 12:00, כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 22,313 פלסטינים ונפצעו 57,296 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 3 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • האו”ם דיווח, כי מספר התושבים המפונים שהגיעו לרפיח מאז תחילת המלחמה נאמד בכמיליון בני אדם, אשר חיים כיום בצפיפות רבה. על פי דו”חות האו”ם, לקראת סוף שנת 2023, כ-1.9 מיליון איש ברצועה היו בסטטוס של תושבים מפונים, קרי 85% מכלל תושבי הרצועה. 1.4 מיליון מהמפונים שוהים ב-155 מתקני אונר”א ברחבי הרצועה (אלקדס, 4 בינואר 2024).
התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה"ל
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בינואר 2024)
     התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה"ל
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בינואר 2024)
התפנות תושבים במחנה הפליטים אלנציראת בעקבות הגברת תקיפות צה”ל
(ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בינואר 2024)
  • כמדי שבוע, פרסמה חמאס הודעה שבה קראה ל”עמים ערבים ואסלאמיים חופשיים ברחבי העולם” להמשיך את תנועות ופעילויות הסולידריות עם רצועת עזה במהלך הימים הקרבים, ובייחוד בימים שישי, שבת וראשון. לדברי חמאס יש לעשות זאת כדי להביע התנגדות לתוקפנות הישראלית ולרצח העם ברצועה, וכן כאות גינוי בהתנקשות באלעארורי ובאחרים בבירות (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בינואר 2024).
סוגיית המשא ומתן להפסקת אש
  • בתשובה לשאלה בראיון לגבי המשך המשא ומתן להפסקת אש לאחר הריגתו של אלעארורי, אמר מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי הוא סבור שאין ערך לדיבורים עתה על משא ומתן. לגבי דיווחים לפיהם מצרים השעתה את התיווך שלה, נזאל ענה כי איש לא מסר לחמאס שהוא הפסיק את המשא ומתן שלו או שהוא הופסק. אולם, האווירה לאחר הריגתו של אלעארורי אינה מתאימה להיכנס למשא ומתן. יחד עם זאת באיזה שלב יצטרכו הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן העקיף כי הם רוצים לעצור את התוקפנות. נזאל נשאל האם גם חמאס במצוקה משום שפתחה במלחמה שהיא אינה מצליחה להפסיק אותה. אמר כי חמאס אינה במצוקה, והדגיש כי התנועה לא מתחרטת על המתקפה ב-7 באוקטובר, שהחזירה את העניין הפלסטיני לסדר היום. לגבי התנאים שהם הציגו למתווך המצרי, הוא ציין שהתנאי המהותי שלהם הוא שהמשא ומתן יוביל להפסקת התוקפנות ונסיגת הכוחות הישראליים מרצועת עזה. הוא הוסיף כי למתווכים המצרי והקטרי נתונה הזכות לפרסם את התגובה ואת התנאים שהוצגו בה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערביה, 3 בינואר 2024).
  • בראיון נוסף שהעניק מחמד נזאל אמר כי אין זה הגיוני שהם ייכנסו למו”מ לאור הריגתו של אלעארורי, וכי אין אפשרות לשוב למשא ומתן עקיף בימים אלה, אבל ייתכן שבימים הבאים תהיה הערכת מצב והחלטה לשוב. הוא ציין כי הם העבירו למתווכים את השקפתם בנוגע למשא ומתן ולסיום התוקפנות, והם מחכים לתגובה של ישראל וארה”ב (ערוץ ה-יוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 4 בינואר 2024).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, הוא אמר כי חמאס ומנהיגיה לא פועלים באימפולסיביות, אלא במודעות ובגרות על בסיס האינטרסים של הפלסטינים. הם מעוניינים בהפסקת התוקפנות, אך לאחר הריגת אלעארורי ברור שאי אפשר לבטוח בשום התנהלות של ישראל ויש להתייחס אליה בחשדנות. לדבריו, גם המתווכים נדרשים לקחת זאת בחשבון במאמצי התיווך שלהם (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלערבי, 3 בינואר 2024).
סוגיית היום שאחרי
  • במסגרת הרעיונות לגבי הגורם שישלוט ברצועת עזה ב”יום שאחרי” הועלתה הצעה בישראל לפיה ישלטו ברצועה ראשי החמולות מוכרות אשר כל אחד מהם יקבל אחריות על אזור אחר ברצועה. בעקבות זאת, פרסמה הרשות העליונה של החמולות ברצועת עזה הודעת בה גינתה את ההצעה וציינה כי הצהרות אלה נועדו לזרוע פירוד בתוך החברה הפלסטינית. במקביל, קראה הרשות העליונה לגורמים ערביים ובינלאומיים לפעול באופן מיידי להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהכנסת סיוע הומניטארי (מען, 2 בינואר 2024).
  • בתגובה להצהרות שרת המודיעין גילה גמליאל, שקראה לעולם לתמוך בעקירת תושבי רצועת עזה, פרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הודעה בה הודגש כי השאיפה לעקור עם מאדמתו היא פשע מלחמה וכי כל ממשלה המשתתפת בכך היא שותפה לפשע המלחמה (אתר ערוץ “פלסטין אליום”, 3 בינואר 2024).
המשך תגובות להריגתו של צאלח אלעארורי
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מסרה כי ההתנקשות בצאלח אלעארורי ואחיו על אדמת לבנון מדגישה כי ישראל מהווה סכנה לאומה וכי על בני האומה בכל הזירות להילחם בה ולהרתיע אותה עד “שסרטן זה” ייעקר מאדמת פלסטין. עוד נטען, כי ההתנקשות במנהיגינו היא אות כבוד עבורם וכי הם ימשיכו בהתנגדות כדי לגרום לישראל לשלם את המחיר על תוקפנותה (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 3 בינואר 2024).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שוחח עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, והביע תנחומים על מותם של צאלח אלעארורי והפעילים הנוספים. אלנח’אלה הדגיש בשיחה את אחדות תנועת ההתנגדות הפלסטינית שבה חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממלאים תפקיד בולט בהתמודדות עם התוקפנות הישראלית (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 3 בינואר 2024).
  • מחמד נזאל נשאל בראיון על תרחישי התגובה להריגתו של אלעארורי ומעורבות חזבאללה בנושא. הוא אמר כי ההתנגדות הפלסטינית אינה מבקשת מאיש להגיב על חיסול מנהיגיה, אלא היא מגיבה על פשעי ישראל, ולא רק על חיסול מנהיגיה. לדבריו, חמאס נמצאת במאבק פתוח עם ישראל וכי כל פעולות ההגנה שמבצעת חמאס כדי להגן עם העם הפלסטיני הם תגובה ישירה לפשעי ישראל, בין אם המדובר בחיסול מנהיגיה ובין אם מדובר בהרג בני העם הפלסטיני (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 4 בינואר 2024).
יחסי חמאס – הרשות הפלסטינית
  • בראיון שהעניק מחמד נזאל, הוא נשאל על הקשר עם הרשות הפלסטינית, ואמר כי מאז תחילת המלחמה לא היו מגעים רשמיים בין חמאס לרשות בשל החלטת הרשות. הוא ציין כדוגמא את העובדה שאבו מאזן לא פרסם שום הצהרת תנחומים על הריגתו של צאלח אלעארורי, ואמר כי אבו מאזן היה יכול להתקשר להניה או למשפחתו של אלעארורי ולמסור תנחומים. לדבריו, הרשות הפלסטינית אינה אויב של חמאס והם פתוחים להידברות עם כל ארגון פלסטיני, לרבות פתח. הוא ציין כי נערכו פגישות בין הארגונים הפלסטיניים לפני מספר ימים בבירות, בהשתתפות צאלח אלעארורי וזיאד אלנח’אלה, שבהן דנו בהשקפה הפלסטינית לגבי הסכסוך ופרסמו הודעה, וכי הדלת פתוחה להידברות עם פתח בנוגע להפסקת התוקפנות וההשקפה הפלסטינית לגבי “היום שאחרי”. בתשובה לשאלה נוספת נזאל האשים את אבו מאזן בניסיון לכפות תנאים על חמאס הקשורים להכרה בישראל (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערביה, 3 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול הצפון. ביממה האחרונה חלה עלייה בהיקף הפעולות וחזבאללה קיבל אחריות על ביצוע 15 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות ורקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג). ניכרה עלייה בשימוש ברקטות ברכאן, ששבע מהן שוגרו ב-3 בינואר 2024 )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 4-3 בינואר 2024). כוחות צה”ל הגיבו בירי ארטילרי ובתקיפות מהאוויר נגד יעדי חזבאללה (דובר צה”ל, 3 בינואר 2024) .
תקיפת חוליית מחבלים שפעלה במרחב יארון.      תקיפת תשתית צבאית בה שהו פעילי חזבאללה (דובר צה"ל, 3 בינואר 2024)
מימין: תקיפת חוליית מחבלים שפעלה במרחב יארון. משמאל: תקיפת תשתית צבאית בה שהו פעילי חזבאללה (דובר צה”ל, 3 בינואר 2024)
תקיפת אמצעי תצפית במרחב כפר יארון (דובר צה"ל, 3 בינואר 2024)
תקיפת אמצעי תצפית במרחב כפר יארון (דובר צה”ל, 3 בינואר 2024)
  • “מקורות” בחזבאללה מסרו כי ישראל מושכת את הארגון למלחמה שהוא אינו רוצה בה, אך ישראל לא תשיג את מטרתה. “מקור פיקודי” בארגון מסר כי הפעולות שביצע הארגון באזור הגבול עם ישראל לאחר ההתנקשות אינן התגובה למותו וכי התגובה תהיה עוצמתית. אולם, “המקור” ציין כי התגובה תהיה מחושבת, מפני שהארגון לא רוצה שישראל תשיג את מטרתה שהיא לגרור את הארגון למלחמה (אלערבי אלג’דיד, 3 בינואר 2024).
  • בלבנון פורסם תיעוד מהרס מבנים בעיירה נאקורה, בקרבת הגבול עם ישראל, בעקבות תקיפה ישראלית. דווח כי בתקיפה נהרגו ארבעה פעילי חזבאללה. מהדיווחים עלה, כי המבנה שהותקף היווה מפקדה מקומית של הארגון, וכי בניגוד לדיווחים הראשוניים, אף אחד מההרוגים לא היה בכיר או שימש מפקד בארגון (חשבון x של עיתון אלאח’באר, 4 בינואר 2024). העיתונאי עלי שעיב פרסם סרטון בו נראית בתו של חסין יזבכ, אחד מפעילי חזבאללה שנהרג בתקיפה בנאקורה, לבושה מדים ואוחזת בתמונת אביה (חשבון x של עלי שעיב, 4 בינואר 2024).
ההרס במפקדה בנאקורה מתקיפת חיל האוויר חשבון X של עיתון אלאח'באר, 4 בינואר 2024).    בתו של חסין יזבכ ((חשבון X של עלי שעיב, 4 בינואר 2024)
מימין: ההרס במפקדה בנאקורה מתקיפת חיל האוויר חשבון X של עיתון אלאח’באר, 4 בינואר 2024).
משמאל: בתו של חסין יזבכ ((חשבון X של עלי שעיב, 4 בינואר 2024)
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של תשעה פעילים, כולם מדרום לבנון למעט אחד מבקעת הלבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-3 בינואר 2024):
    • מחמד האדי מאלכ עביד, המכונה חסאם, מבעלבכ בבקעת הלבנון.
    • עבאס חסן ג’מול, המכונה ג’ואד כרבלא, מדיר אלזהראני בדרום לבנון.
    • עבאס חסין ט’אהר, המכונה מח’תאר, מהעיירה כפר רמאן בדרום לבנון.
    • חסן עלי דקיק, המכונה סראג’, ממרכבא בדרום לבנון.
    • מחמד אכרם חמד, המכונה מהתדי, מאלנבטיה אלתחתא בדרום לבנון.
    • אבראהים עפיף פחץ, המכונה אלסיד אימן, מג’בשית בדרום לבנון.
    • חסין האדי יזבכ, המכונה ד’ואלפקאר, מאלנאקורה בדרום לבנון.
    • האדי עלי רצ’א, המכונה ד’ואלפקאר, מתפאחתא בדרום לבנון.
    •  חסין עלי מחמד ע’זאלה, המכונה אמיר, מעדלון בדרום לבנון.
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-3 בינואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-3 בינואר 2024)   
תושבי דרום לבנון
  • דווח כי “בעקבות ההסלמה הישראלית המשמעותית” והתקיפות נגד בתי אזרחים אשר מסכנות את חייהם, שב וביקש חזבאללה לפני עשרה ימים מתושבי הכפרים הסמוכים לגבול ישראל לעזוב את האזור. “מקורות” דיווחו כי חלק מהתושבים סירבו להתפנות מבתיהם, חלקם מסיבות אישיות כמו העדר אפשרות אחרת למגורים, או סיבות בריאותיות (אלשרק אלאוסט, 2 בינואר 2024).
  • תושבי עלמא אלשעב, שבקרבת הגבול, פרסמו הודעה לפיה הם מוחים על כך שכתוצאה מתקיפות ישראליות העיירה מנותקת מחיבור לחשמל מזה חודשיים. הם קראו ל”נוגעים בדבר” לתקן את החיבור לחשמל (אתר MTV, 2 בינואר 2024).
  • עלי שעיב כתב רשת אלמנאר העלה ציוץ ובו נראה בית שנפגע כתוצאה מתקיפה ישראלית, וכתב “מקריבים את בתינו על הדרך לירושלים” (חשבון X של עלי שעיב, 2 בינואר 2024).
בית לבנוני שניזוק כתוצאה מתקיפת צה"ל (חשבון X של עלי שעיב, 2 בינואר 2014)
בית לבנוני שניזוק כתוצאה מתקיפת צה”ל (חשבון X של עלי שעיב, 2 בינואר 2024)
נאום חסן נצראללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא ב-3 בינואר 2024 נאום תחת הכותרת “על הדרך לירושלים”, לציון יום השנה הרביעי למותם של קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס, ואבו מהדי אלמהנדס (סגן יו”ר הגיוס הכללי ומפקד המיליציה הפרו-איראנית גדודי חזבאללה).
  • בתחילת נאומו, הביע נצראללה תנחומים על מותו של צאלח אלעארורי ושיבח את פועלו. כמו כן, הוא הביע תנחומים על מותם של קאסם סלימאני ואבו מהדי אלמהנדס, וכן על מותו של סיד רצ’י, בכיר משמרות המהפכה שנהרג בדמשק. נצראללה הרחיב על פועלו של סלימאני וטען כי דמותו נוכחת גם כיום במערכה וכי הגבורה וההישגים ברצועת עזה הם תוצאה של שני עשורים של עבודה חרוצה של הארגונים הפלסטיניים אשר סלימאני ומשמרות המהפכה היו חלק מהם.
  • לגבי האירועים ברצועת עזה, נצראללה הדגיש את חוסר היכולת של הקהילה הבינלאומית להגן על רצועת עזה, ואמר כי יש בכך מסר גם ללבנון. שכן, המוסדות הבינלאומיים, החוקים הבינלאומיים והקהילה הבינלאומית אינם מסוגלים להגן על אף עם. ברומזו להחלטה 1701 והשיח האחרון ליישום ההחלטה כדי לדחוק את חזבאללה מצפון לליטאני אמר “אם אתה חלש, אף אחד בעולם לא יגן עליך”. נצראללה התגאה בשורה ארוכה של הישגי חמאס מול ישראל, בעוד ישראל עצמה מתקשה לדבריו, להציג אפילו תמונת ניצחון אחת לאחר שלושה חודשים של עימות. הוא ציין לחיוב את הפגיעה האנושה בתדמיתה החזקה של ישראל באזור ובעולם, את החייאתה של הסוגיה הפלסטינית, סיכול האפשרות לנורמליזציה בין ישראל ומדינות נוספות, והעמקת הקרע בישראל, בייחוד בין העם לבין כוחות הביטחון.
  • הוא ציין שהפעולה וההתערבות המהירה של הארגון בעימות כבר ב-8 באוקטובר היא זו שמנעה מישראל לתקוף אותם. לדבריו, ישראל ראתה לפניה הזדמנות היסטורית להיפטר מאיום חזבאללה, אך היא נרתעה מלעשות כן לאחר שאיבדה אל אלמנט ההפתעה. לדבריו, החל מה-8 באוקטובר הארגון הכניס לכוננות את היחידות האחראיות על הכוח הרקטי, והוא החל להיערך למלחמה מול ישראל.
  • לדברי נצראללה ציר ההתנגדות אינו מתנהל כמו צירים אחרים שבראשם עומד אדם שמנהל ונותן פקודות, אלא הוא ציר בעל אסטרטגיה וחזון ברורים, אויבים מוגדרים, בעלי הברית ידועים והמטרות מובנות. הוא ציין כי ציר ההתנגדות הוא אחת היצירות של קאסם סלימאני. יחד עם זאת ציין, כי כל מדינה בציר ההתנגדות פועלת לפי ראות עיניה והיא זאת שמחליטה אם לפתוח או לסגור חזית לחימה. לדבריו, הציר נקט בצעדים חשובים נגד ישראל והבסיסים האמריקניים במסגרת המערכה. הוא גם שיבח את פעולות החות’ים בים האדום.
  • בסיום דבריו התייחס חסן נצראללה להריגת צאלח אלעארורי וטען, כי מה שקרה הוא מסוכן מאוד, במיוחד שלאחר שזה התרחש באלצ’אחיה אלג’נוביה (מעוז חזבאללה בבירות). הוא ציין שלא ניתן לשתוק על האירוע, והוא לא יישאר ללא תגובה או עונש ומי שחושב לפתוח נגדם במלחמה יתחרט על כך וזה יעלה לו ביוקר. הוא ציין שאם תיפתח מלחמה נגד לבנון, האינטרסים הלאומיים הלבנוניים מחייבים אותם לקחת אותה עד הסוף וללא גבולות. עד כה לדבריו, הם נלחמים בחזית תוך ניהול חישובים מדויקים, ומסיבה זו הם משלמים מחיר כבד בחיי הצעירים שלהם. אולם, אם ישראל חושבת לנהל מלחמה נגד לבנון אז הלחימה שלהם תהיה ללא סייגים ומגבלות כלשהם (אלמנאר, 3 בינואר 2024).
  • אבראהים אלאמין, פרשן בכיר המקורב לחסן נצראללה, כתב אודות הנאום ואף החריף את הטון בנוגע לאיומי נצראללה להגיב “ללא גבולות וללא כללים”. לדבריו, בנאומו לא הסתיר נצראללה את הסיכוי הממשי שההסלמה בחזית עם לבנון תתפתח למלחמה רחבה. ייתכן שישראל טועה בהערכתה לפיה היא מוכנה להתמודד עם שימוש של חזבאללה בכוח אש לעומק ישראל. אולם לדבריו, המשוואה לא תהיה בניין תמורת בניין, אלא עשרות אלפי הרוגים בישראל תמורת אלפי הרוגים בלבנון. על כל בר דעת להבין שהנשק של חזבאללה במלחמה הבאה לחלוטין לא יהיה נשק קונבנציונאלי (אלאח’באר, 3 בינואר 2024).
צבא לבנון
  • ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, נועד עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, ודן עימו במצב הביטחוני ובענייני הצבא (חשבון X של ממשלת לבנון , 3 בינואר 2024). כמו כן, הוא נועד בעין אלתינה עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, ודן עימו במצב הצבא ובהתפתחויות הביטחוניות לאור המשך המלחמה של ישראל נגד רצועת עזה ולבנון (אלנשרה, 3 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • בהתאם לבקשת נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, החל משרד החוץ הלבנוני להכין תלונה לגינוי “התוקפנות הישראלית” באלצ’אחיה אלג’נוביה, שבבירות, שהובילה למספר קורבנות ולנזק כבד לרכוש. עבדאללה בו חביב שר החוץ הנחה את נציגי לבנון באו”ם ובארה”ב לקיים את המגעים הדרושים להגשת התלונה בנוגע ל”תוקפנות הישראלית והניסיון לגרור את לבנון ואת האזור להסלמה כוללת”( חשבון X של משרד החוץ הלבנוני, 3 בינואר 2024).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, אמר כי החלטת חזבאללה האם להגיב להריגת אלעארורי בבירות היא שלו בלבד אך הוא מקווה ומתפלל שלא תהיה תגובה וגם שישראל לא תבצע פעולה דומה שוב. לדבריו, ממשלת לבנון עומדת בקשר עם חזבאללה כל העת אך היא לא יכולה להורות לו כיצד לפעול אלא רק לנסות לשכנע אותו ומה שנראה לו שכרגע עובד. בו חביב הוסיף כי הם מקווים שחזבאללה לא יתחייב למלחמה גדולה יותר וציין שיש להם הרבה סיבות לחשוב שזה לא יקרה שכן הם אינם רוצים שמה שקורה בדרום לבנון יתפשט ויגיע למלחמה אזורית. בו חביב ציין, כי לדעתו לאחר עשרות שנות מלחמה זהו הזמן לנסות לעשות שלום וכי היחידה שיכולה להוביל מהלך כזה היא ארה”ב (CNN, 3 בינואר 2024).
  • קתרין קולונה, שרת החוץ של צרפת, שוחחה עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, והודיעה לו שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, ביקש ממנה להבהיר כי צרפת מכבדת את ריבונותה של לבנון. היא ציינה כי זהו הזמן לשאת באחריות, יותר מכל זמן אחר וכי “אף אחד לא ינצח ההסלמה”. מיקאתי הדגיש בשיחה את הצורך לעצור את התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד לבנון ולמנוע מישראל להחמיר את המצב (אלאח’באר, 3 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הלילה נעצרו 29 מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-2,600 מבוקשים מהם כ-1,300 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 4 בינואר 2024).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי פעילות כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים נור שמס בטולכרם נמשכת זה היום השני ברציפות. לדבריהם, מדובר בפעילות ביטחונית נרחבת. כוחות ביטחון רבים ממשיכים להגיע למקום והם הפכו את המחנה לשטח צבאי סגור והכוחות פושטים על בתים ועוצרים תושבים מקומיים לתחקור. עוד נמסר, כי במקום מתנהלים חילופי אש כבדים בין הכוחות לחמושים פלסטינים. דווח עד כה על 13 פצועים. (מען, ערוץ אלע’ד, 4 בינואר 2024).
 במחנה הפליטים נור שמס בטולכרם (חשבון X של QUDSN, 4 בינואר 2024).   פיצוץ בית במחנה הפליטים נור שמס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024)
מימין: כוחות הביטחון במחנה הפליטים נור שמס בטולכרם (חשבון X של QUDSN, 4 בינואר 2024). משמאל: פיצוץ בית במחנה הפליטים נור שמס (חשבון X של שהאב, 4 בינואר 2024)
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, ציין כי פעולות ישראל ברצועת עזה, ירושלים ומחנות הפליטים טולכרם ונור שמס לא יביאו לישראל שלום וביטחון. לדבריו, הסיוע המתמשך של ארה”ב לישראל וההגנה שהיא מעניקה לה מדרבנים אותה להמשיך בפעולותיה נגד הפלסטינים (ופא, 4 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה בה ציין, כי ישראל מעמיקה את “פשעי ההגירה והעקירה” נגד שני מיליון פלסטינים ברצועת עזה שרובם מתרכזים באזורי הדרום הצפופים. המשרד האשים את ישראל בכך שהיא דוחסת את אותם פלסטינים למרחב צר מאוד במקביל לתקיפות שהיא מבצעת ברצועה, וזאת מתוך כוונה לדחוף אותם בהמוניהם לעבר הגבול. המשרד בירך את העמדות הבינלאומיות הדוחות את עקירת העם הפלסטיני, ודרש לתרגם את ההצהרות הללו לצעדים מעשיים כדי להפעיל לחץ על ישראל (חשבון X של משרד החוץ, 4 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, אמר בטקס יום השנה להריגת קאסם סלימאני, כי ההתנגדות ברצועת עזה מפגינה את יכולותיה כבר קרוב לתשעים יום חרף יכולותיה הצבאיות המוגבלות. הוא ציין, כי סופו של “המשטר הציוני” קרוב וכי הדבר היחיד שמנע את קריסתה של ישראל לאחר מבול אלאקצא היה תמיכתה הצבאית והכספית של ארה”ב. לדבריו, מבול אלאקצא נמשך וסיומו יהיה קץ “המשטר הציוני”. הוא הזהיר את ארה”ב, כי היא תשלם מחיר כבד על הפשעים ברצועת עזה להם היא שותפה באופן ישיר. הוא הוסיף כי כוחות ההתנגדות חדורי מוטיבציה ומוכנים יותר מאי פעם בשדה הקרב וכי סוגיית פלסטין ושחרור ירושלים הפכו לסוגיה עולמית של כלל האנושות (תסנים, 3 בינואר 2024). 
  • אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אמר בטקס, כי יבוא היום שבו ארה”ב תצטרך לשלם על השלכות תמיכתה בישראל. הוא ציין, כי ברצועת עזה אין עוד מקום לכניסת טנקים ישראלים, אך היא ניצבת איתן אל מול האויב, שאבדותיו גדלות מיום ליום, וישראל היא שתצא מובסת משדה הקרב (תסנים, 3 בינואר 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת הבסיס האמריקני “Green Village” שבמזרח סוריה ולתקיפת בסיס אלתנף שבסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 3 בינואר 2024)
  • דווח על “תוקפנות אמריקנית” נגד מטה של הגיוס העממי במבנה משרד הפנים בבגדאד. נמסר על שני הרוגים כתוצאה מהתקיפה (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 4 בינואר 2024). רשת אלמיאדין דיווחה מפי מקורותיה כי ממידע ראשוני עולה כי נהרג מפקד ממיליציית אלנג’באא’ ועוזרו (אלמיאדין, 4 בינואר 2024). מאוחר יותר הודיעה תנועת האצילים (אלנג’באא’) כי אבו תקוא, מפקד בחטיבה 12 של הגיוס העממי המשויכת לאלנג’באא’, וסגנו נהרגו בתקיפה (ערוץ הטלגרם של תנועת האצילים, 4 בינואר 2024). דובר הכוחות המזוינים בעיראק האשים את הקואליציה הבינ”ל בהובלת ארה”ב בביצוע התקיפה בבגדאד וטען כי מדובר בהפרה בוטה של ריבונות עיראק וכי התקיפה מערערת את כל ההבנות בין הכוחות המזוינים בעיראק לבין כוחות הקואליציה הבינלאומית. לדבריו, הדגיש כי מדובר בהסלמה מסוכנת שחורגת מסמכות הקואליציה (ערוץ הטלגרם של ראש ממשלת עיראק, 4 בינואר 2024). “מקור ממשלתי עיראקי” מסר כי בעקבות התקיפה בבגדאד מתכוונת הממשלה לזמן לשיחה את ראש משלחת הקואליציה הבינלאומית (אלשרק, 4 בינואר 2024).
  • קודם לכן אמר אכרם אלכעבי, מזכ”ל תנועת האצילים (אלנג’באא’) בכנס לזכר קאסם סלימאני ואלמהנדס שנערך בטהראן כי על ארה”ב לדעת שההתנגדות בעיראק פועלת לפי אסטרטגיה מחושבת, ואם “הכיבוש האמריקני” לא יצא מעיראק מרצונו, “הוא יוציא גופות נרקבות מהאדמה”. הוא קרא לממשלת עיראק לנקוט עמדה ברורה ולשלוח מסר שישיב את הריבונות לעיראק. הוא ציין שאם הממשלה תדרוש מארה”ב לצאת והיא לא תעשה זאת, ההתנגדות בעיראק תבצע הסלמה חסרת תקדים ותגרש אותם בכוח (שפק ניוז, 3 בינואר 2024).
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים החות’ים, מסר כי הם תקפו את הספינה CMA CGM TAGE אשר הייתה בדרכה לנמלי “פלסטין הכבושה”. הוא ציין שצוות הספינה סירב להיענות לקריאות הכוחות הימיים שלהם אשר הזהירו אותם בצורה חריפה. הוא אישר, כי הם ימשיכו למנוע מספינות ישראליות וספינות אשר בדרכן לישראל לנוע עד שיספקו מזון ותרופות לאחיהם ברצועת עזה. הוא גם מסר תנחומים לחמאס על מותו של צאלח אלעארורי (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 3 בינואר 2024).
הזירה הבינערבית
מצרים
  • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, נועד במצרים עם משלחת של שמונה חברי סנט ובית הנבחרים האמריקאי. שכרי טען בפגישה כי רגישות המצב באזור ובעולם מחייבת להגביר את מנגנוני התיאום והעבודה המשותפים כדי לכונן שלום ויציבות במזרח התיכון. הוא הדגיש את הצורך להפסיק את הפגיעה באזרחים ולכונן הפסקת אש מיידית ומקיפה וכי על גורמים משפיעים בינלאומיים ובראשם ארה”ב לקחת אחריות ולעצור את ההפרות הישראליות ברצועה. חברי המשלחת הדגישו את חשיבות היחסים הבילטראליים והשותפות האסטרטגית בין המדינות ואת רצונם להתייעץ ולשתף פעולה עם מצרים בנוגע לסוגיות אזוריות ובינלאומיות (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 3 בינואר 2024).
ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, ציין כי הצתת יהודה שומרון ולבנון היא מטרת האג’נדה הקיצונית של ממשלת ישראל שממשיכה להרוס את רצועת עזה כדי להאריך את חיי ההנהגה הפוליטית שלה ולגרור את המערב למלחמה אזורית. לדבריו, כולם ישלמו את המחיר על הפקרת החוק הבינלאומי ועל כך שהקיצוניות הזאת לא נבלמת (חשבון X של שר החוץ, 3 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
מועצת הביטחון של האו”ם
  • מועצת הביטחון של האו”ם התכנסה לדיון בנושא ההתפתחויות בים האדום. נציג ארה”ב באו”ם אמר כי האיום על זכויות השייט וחופש השייט בים האדום הוא אתגר בינלאומי המצריך תגובה עולמית. לדבריו, שורש הבעיה הוא שאיראן מממנת שנים ארוכות את החות’ים. נציג צרפת באו”ם אמר כי החות’ים ואלו אשר מאמנים אותם ותומכים בהם אחראים להסלמה באזור כמו גם ליציבות העולמית. הוא ציין שלצרפת כמו גם לכל המדינות יש את הזכות לנקוט בצעדים כדי להבטיח ביטחון בים וכי למועצת הביטחון יש אחריות קולקטיבית על המשך התהליך על פי מפת הדרכים של האנס גרונדברג, שליח האו”ם למשא ומתן בין תימן לחות’ים. הוא אישר כי צרפת תמשיך לתרום לביטחונן של ספינות מסחריות יחד עם השותפות. נציג רוסיה באו”ם אמר, כי לא ניתן להכחיש שהמצב בים האדום הוא השלכה ישירה של האלימות ברצועת עזה ופעילות ישראל. לדבריו, ארה”ב מכסה על ישראל ומחזיקה את חברי מועצת הביטחון כבני ערובה באמצעות הטלת וטו על כל החלטה הדורשת הפסקת אש מיידית (אתר האו”ם, 4 בינואר 2024).
  • קודם לכן, פרסמו 12 מדינות, בראשות ארה”ב, הודעה משותפת בנוגע לתקיפות החות’ים בים האדום. בין המדינות אוסטרליה, בחרין, קנדה, גרמניה, יפן, ובריטניה. נמסר בהודעה, כי התקיפות בים האדום מאיימות על חייהם של חפים מפשע מכל העולם וכי הם קוראים להפסיק את התקיפות בים האדום ולשחרר את הספינות העצורות ואת צוותיהן. עוד נמסר בהודעה, כי החות’ים יישאו בהשלכות אם ימשיכו לאיים על הכלכלה העולמית ועל הסחר החופש ( אתר הבית הלבן, 3 בינואר 2024).
  • בתגובה להצהרת המדינות, אמר מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, כי הם מייעצים למדינות שאיימו על תימן בהצהרתן המשותפת לשאוף לעצור את הפשעים ב”פלסטין”, לא להגן על מבצעיהם ולטפל בגורמים לבעיה ולא בתוצאותיה. הוא הוסיף כי הם מדגישים שפעולותיהם מכוונות רק נגד ספינות המקושרות לישראל, לא כדי לתפוס או להטביע אותן אלא כדי לשנות את מסלולן ובכך ללחוץ עליהן לעצור את תוקפנותה של ישראל. הוא ציין שפעולות חיל הים של תימן הן מוסריות והן תמשכנה עד להפסקת “פשעי רצח העם” ברצועה ועד שיכניסו אוכל, תרופות ודלק לתושביה (חשבון X שלמחמד אלבח’יתי, 4 בינואר 2024).
גרמניה
  • גרמניה המליצה לאזרחיה השוהים בלבנון לעזוב את המדינה במהרה כיוון שלא ניתן לשלול הדרדרות נוספת או התרחבות הסכסוך לאור הריגתו אלעארורי. בהמלצה הדגישה גרמניה לאזרחיה, כי האזהרה תקפה בעיקר לדרום לבנון והאזורים הדרומיים של בירות (אתר משרד החוץ הגרמני. 3 בינואר 2024).