מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-5 בדצמבר 2023, 13:00)

רקטות שאותרו בחצר בית בצפון הרצועה (דובר צה

רקטות שאותרו בחצר בית בצפון הרצועה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)

מנהרה ששימשה את פעילי חמאס (דובר צה

מנהרה ששימשה את פעילי חמאס (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)

פינוי נפגעים רבים מתקיפות צה

פינוי נפגעים רבים מתקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס לבית החולים נאצר בעיר (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)

תושבים רבים מתגודדים בכניסה הראשית לבית חולים נאצר בח'אן יונס ואנשי משטרת חמאס מנסים להשליט סדר (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)

תושבים רבים מתגודדים בכניסה הראשית לבית חולים נאצר בח'אן יונס ואנשי משטרת חמאס מנסים להשליט סדר (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)

תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)

תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)

תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)

תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות משולבים של צה”ל המשיכו ואף העמיקו את הלחימה ברצועה. מוקדי הפעילות היו אזור ג’באליא ושג’אעיה בצפון הרצועה ואזור ח‘אן יונס בדרום. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על לילה קשה מאוד באזור ח’אן יונס ובמרכז הרצועה. גורם חמאס ציין, כי רצועת עזה בוערת “במלחמה הזוועתית ביותר בהיסטוריה המודרנית”.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 406 חיילים וקצינים (שלוש גופות מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 137 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: בחמאס קוראים לחזור למשא ומתן עקיף בנושא אבל לא תחת אש. הם גם מדגישים שמכיוון שרוב החטופים המצויים בידם הם קצינים וחיילים, יהיו להחזרתם קריטריונים אחרים, מאלה של העסקה הראשונה. דובר מחלקת המדינה של ארה”ב אמר כי הסיבה שחמאס לא משחררת נשים ישראליות חטופות נובע מהחשש שהם יספרו מה עבר עליהן בשבי.
  • האשמות נגד חמאס: גורמים בחמאס הכחישו את הטענות כלפיהם בדבר מעשי אונס והתעללות שהם ביצעו במתקפת ה-7 באוקטובר והאשימו את ישראל בתעמולה שקרית.
  • רצועת עזה: המצב ברצועת עזה ממשיך להיות חמור. על פי נתוני אונר”א יותר מ-80% מתושבי רצועת עזה, נעקרו מבתיהם.
  • גזרה צפונית: חזבאללה המשיך לבצע תקיפות נגד מוצבי צה”ל על גבול הצפון. צה”ל השיב בתקיפות יעדי חזבאללה בירי ארטילרי ומהאוויר. גורמי חמאס בלבנון הודיעו על הקמת ארגון בשם “חלוצי מבול אלאקצא” הקורא לצעירים ולגברים להצטרף לשורותיו. הארגון הוקם ככל הנראה בברכת חזבאללה. בעקבות ביקורת על הקמת הארגון הבהירו גורמי חמאס כי לא מדובר בארגון צבאי אלא זו מסגרת גיוס עממית שנועדה לקלוט לשורותיה צעירים פלסטינים.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראלים. בהקשר למעצרים אמר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס כי ישראל מנסה להעלות את מספר העצורים הפלסטינים שברשותה כדי להפעיל עליהם לחץ. הוא ציין שהעצורים הללו נועדו להוות קלפי מיקוח נוספים במשא ומתן עתידי על עסקה כוללת.
זירת הלחימה
  • במהלך היממה האחרונה הרחיבו והעמיקו כוחות צה”ל את הפעילות הקרקעית בעיקר באזור ג’באליא ושג’אעיה בצפון הרצועה ובאזור ח’אן יונס בדרום.
  • פעילות קרקעית: כוחות צה”ל שפעלו באזור ג’באליא השלימו את כיתור מחנה הפליטים. הכוחות, פעלו במעוזי חמאס והשמידו תשתיות טרור, איתרו אמצעי לחימה ומשגרים במבנים אזרחים, והכווינו כוחות אוויריים שתקפו חוליות מחבלים. הכוחות גם תקפו מבנים מהם פעלו פעילי נח’בה, איתרו והשמידו רקטות. כוחות משולבים של יבשה וים פשטו על מבנה חמ”ל הביטחון הכללי של חמאס בג’באליא. בחמ”ל אותרו אמצעי תצפית ושליטה, אמצעי לחימה ומפות (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
רקטות שאותרו בחצר בית בצפון הרצועה (דובר  צה"ל, 5 בדצמבר 2023)
רקטות שאותרו בחצר בית בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023)
עמדת לחימה.     מנהרה ששימשה את פעילי חמאס (דובר  צה"ל, 4 בדצמבר 2023)
מימין: עמדת לחימה. משמאל: מנהרה ששימשה את פעילי חמאס (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023)
תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)    תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס של חיל האוויר המשיכו בתקיפות נגד יעדי טרור. במהלך היממה האחרונה בוצעו תקיפות נגד מספר רב של יעדים ביניהם משגרי רקטות, תשתיות טרור מחסני אמצעי לחימה וחוליות מחבלים (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)    תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)
  • פעילות ימית: לוחמי זרוע הים תקפו עשרות מטרות מבצעיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה, כסיוע לכוחות הפועלים ביבשה. בין המטרות שנתקפו, מבנים מהם ניהלו המחבלים לחימה ושיגרו פצצות מרגמה (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).

תקיפות זרוע הים (דובר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)
תקיפות זרוע הים (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023)

  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על לילה קשה מאוד באזור ח’אן יונס ומרכז הרצועה, בשל תקיפות מאסיביות של צה”ל באזור. דווח על חמישים הרוגים ועל פצועים רבים אשר ממשיכים לזרום לבית החולים נאצר בח’אן יונס. נפגעים רבים מפונים ברכבים פרטיים בשל העומס הרב על רכבי ההצלה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023). בשעות הבוקר ציין השאם ג’אבר, פרשן צבאי, כי הפעילות הקרקעית של צה”ל מתרכזת הבוקר בשני אזורים: ח’אן יונס ושכונת אלשג’אעיה במזרח העיר עזה (ערוץ אלע’ד, 5 בדצמבר 2023).
  • בשעות הבוקר דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על חילופי אש עזים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות” באזור מזרח ח’אן יונס. לטענתם, כוחות צה”ל נמצאים במזרח ח’אן יונס באזור בני סהילא, אלקרארה, עבסאן והכניסות המערביות והמזרחיות לעיר (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בדצמבר 2023). מאוחר יותר דווח, כי כוחות צה”ל מכתרים את ח’אן יונס לקראת תחילת הפעילות בתוכה (ערוץ אלממלכה הירדני, 5 בדצמבר 2023).
  • במקביל, דווח על חילופי אש כבדים המתנהלים בצפון הרצועה, במיוחד באזור בית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא. מנכ”ל בתי החולים במשרד הבריאות בעזה דיווח על עשרות הרוגים מתקיפת צה”ל סמוך לבית החולים (אלרסאלה נט, 5 בדצמבר 2023).
  • העיתונאי אנס אלשריף, דיווח ב-5 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר מבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא. לדבריו, במקום מתנהלים חילופי אש קשים וכי הם נצורים כעת בבית החולים. במקום אנשים רבים וכל מי שמנסה לצאת החוצה נורה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).
  • חמאס גינתה את התקיפה הישראלית נגד בית החולים כמאל עדואן בצפון הרצועה בציינה, כי זהו המשך ישיר של “מדיניות הטבח” הישראלית (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בדצמבר 2023). מצעב אלברים, דובר הג’האד אסלאמי בפלסטין, טען כי תקיפת בית החולים היא פרק נוסף במלחמה שמטרתו להפעיל לחץ על תושבי הרצועה ולא להשאיר שום סיכוי הישרדות לפצועים. הוא ציין ש”פשע אכזרי” זה מתבצע לעיני כל העולם שבוחר לעצום עיניים ואוזניים ( ערוץ הטלגרם הרשמי של הג’האד האסלאמי, 4 בדצמבר 2023).
פינוי נפגעים רבים מתקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס לבית החולים נאצר בעיר
(חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
      פינוי נפגעים רבים מתקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס לבית החולים נאצר בעיר
(חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
פינוי נפגעים רבים מתקיפות צה”ל באזור ח’אן יונס לבית החולים נאצר בעיר (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
תושבים רבים מתגודדים בכניסה הראשית לבית חולים נאצר בח'אן יונס ואנשי משטרת חמאס מנסים להשליט סדר (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)
תושבים רבים מתגודדים בכניסה הראשית לבית חולים נאצר בח’אן יונס ואנשי משטרת חמאס מנסים להשליט סדר (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בדצמבר 2023)
תגובות למהלכי הלחימה
  • סאמי אבו זהרי חבר הנהגת חמאס ב”חוץ”, ציין, כי רצועת עזה בוערת “במלחמה הזוועתית ביותר בהיסטוריה המודרנית”, וניצבת מול ברית מערבית רחבה בכל מקום. הוא הדגיש, כי לא מספיק למחוא כפיים ל”התנגדות”, אלא שכל אנשי האומה חייבים לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי. לדבריו, הגיע הזמן שאנשי האומה ישפכו דם במקום דמעות, ושהאויבים ישלמו את המחיר בכל מקום (סוכנות אנטוליה, 4 בדצמבר 2023).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר כי הם הודיעו בבירור על עמדתם לפיה הם מוכנים לדון בהפסקה כוללת ובהפסקת אש מוחלטת, ולא לחזור לרעיון של הסכמים חלקיים או הפוגות זמניות, והם פתוחים לכל ההצעות שיביאו לכך. הוא נשאל, האם ייתכן שחמאס תוותר על עקרון ריקון בתי הכלא הישראליים כדי לשחרר חיילים שבויים בתמורה להסכמה ישראלית להפסקת אש. אלנונו ענה: למה תמיד מדברים על החלפת זכויות בזכויות?! לאסירים הפלסטינים יש זכות לחופש, ולפלסטינים יש הזכות להפסקת התוקפנות נגדם. מדוע אנחנו צריכים לבחור באחד מהם?. בנוגע להכרזת ישראל על תחילת החיסולים של כל מנהיגי חמאס ציין שהאיומים משקפים את המבוי הסתום הצבאי והמדיני שבו נמצאת ישראל וכי האיומים אינם מפחידים אף אחד מראשי התנועה, הוא ציין שהאיומים מהווים הפרה בוטה של ​​ריבונות המדינות האחיות שהוזכרו על ידי הבכירים הישראלים והפרה ישירה של ביטחונן (אתר cairo24, 4 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה צוין, כי הצהרות בכירי הבית הלבן על אזורים בטוחים הן שקר ומספקות כיסוי ל”רצח העם” שמבצע צה”ל, וכי מטרת תקיפת בתי החולים וניתוק התקשורת ברצועת עזה היא להרוג מספר רב ככל האפשר של פלסטינים. ההודעה הדגישה כי “פשעי” האויב ביהודה, שומרון ורצועת עזה יגבירו את נחישות הפלסטינים להיאחז באדמתם, להגן על עצמם, להגן על המקומות הקדושים ולמגר את ישראל (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 5 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי, היושב בלבנון, אמר כי צה”ל כשל בכל הרמות ברצועת עזה, וכי “ההתנגדות” אילצה אותו לסגת. עוד הוסיף כי מצבן של הזרוע הצבאית וההתנגדות טוב, ושיגור הרקטות היא העדות הטובה ביותר לכך. הוא גם הדגיש כי ההתנגדות האסלאמית בלבנון היא חלק בלתי נפרד מהמערכה (ערוץ הטלגרם של פלסטין אליום, 4 בדצמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה בעיקר לעבר יישובי עוטף עזה. ב-4 בדצמבר 2023 בשעות הצהרים שוגר מטח רקטות לעבר מרכז ישראל. בשעות אחר הצהרים שוגר מטח נוסף לכיוון אזור באר שבע. לא דווח על נפגעים. ב-5 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר המוקדמות שוגר מטח נוסף לעבר אזור באר שבע ובשעות הצהריים מטחים לעבר עוטף עזה ואשקלון. נראה, כי ארגוני הטרור מבצעים יותר שיגורים בשעות היום.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 406 מהם חיילים וקצינים (שלוש גופות חיילים מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 137 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים.113 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • עלי ברכה, חבר הנהגת חמאס ב”חוץ”, אמר כי נתניהו נכשל במשך חמישים יום לפני ההפוגה הראשונה, הוא לא הצליח לחסל את חמאס או לחלץ את השבויים הישראלים, ולכן הוא נכנע לתנאי “ההתנגדות”. הוא קרא לנתניהו לחסוך את מותם של חיילים נוספים ולהיכנס למשא ומתן בלי להילחם. ברכה הדגיש כי הם בעד משא ומתן עקיף אבל לא תחת אש. לדבריו, העדיפות היא לחזור להפוגה או הפסקת האש, ואז יתקיימו דיונים על שאר החטופים הישראלים שבידיהם, שרובם קצינים וחיילים, וכמובן יש להחזרתם קריטריונים אחרים, מאלה של העסקה הראשונה (אתר Alkalima Online, 4 בדצמבר 2023).
  • טאהר אלנונו יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר בתשובה לשאלה אם חמאס היא האחראית להפרת ההפוגה לאחר שסירבה לשחרר עשרים נשים ישראליות שעדיין נמצאות בשבי כפי שהוסכם, כי הדיבורים הללו הם חסרי כל שחר. לדבריו, הדיון נסוב על ארבע חיילות, שישראל ציינה את שמותיהן בפני המתווכים, ורצתה שהן תהיינה חלק מקבוצת האזרחים. לדבריו, ארבע הנשים נשבו כשהן לבושות במדים, ולפיכך עמדת חמאס הייתה שזהו נושא אחר ולא חלים עליהן התנאים שנקבעו במסגרת ההפוגה הזמנית ויש לקבוצה הזו מחיר אחר מאשר המחיר על האזרחים. אלנונו ציין שעקרון ההפוגה למשך שעות או כמה ימים הסתיים, וכי הם הודיעו מופרשות כי הם פתוחים לדיבורים על הפסקה מוחלטת של התוקפנות ולמשא ומתן על עסקה כוללת. (חשבון X של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).
  • מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, אמר בתדרוך לתקשורת, כי חמאס אינה משחררת נשים ישראליות חטופות, בין השאר, מפני שהיא חוששת שהן יחשפו את מה שעבר עליהן בשבי. הוא הוסיף כי זו גם הסיבה לכך שההפוגה קרסה (The Recount , 4 בדצמבר 2023).
  • “מקור דיפלומטי” מסר שנשיא צרפת עמנואל מקרון לא הצליח, במהלך ביקורו בדוחה, לקבל תשובות בנוגע לאפשרות שחרור חטופים ישראלים בעלי אזרחות צרפתית. על פי המקור, חוסר ההצלחה נובע מכך שלא ניתן היה ליצור קשר עם הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס בזמן ביקורו (אלבנאא’, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן ב-4 בדצמבר 2023 , כי נכון לשעה 16:00, מאז תחילת המלחמה ברצועה (ב-7 באוקטובר 2023) נהרגו מעל 15,899 פלסטינים ונפצעו מעל 42 אלף (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 4 בדצמבר 2023).
המצב ברצועה
  • אחמד אלבטה, כתב ערוץ אלערבי בח’אן יונס, דיווח מבית החולים נאצר בעיר, כי תושבים ומבקשי מחסה רבים עוזבים החל משעות הבוקר את בית החולים ומתפנים למקומות בטוחים יותר, זאת בשל התקיפות המאסיביות של צה”ל באזור ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023). דווח על מפונים ומבקשי מחסה הנוהרים למתחם בית החולים האירופי, הממוקם דרומית-מזרחית לח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 5 בדצמבר 2023).
תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)     תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע'ד, 5 בדצמבר 2023)
תושבים ומבקשי מחסה מתפנים מבית החולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 5 בדצמבר 2023), (ערוץ אלע’ד, 5 בדצמבר 2023)
  • אונר”א דיווחה, כי מאז ה-7 באוקטובר 2023, 1.9 מיליון בני אדם, המהווים יותר מ-80% מתושבי רצועת עזה, נעקרו מבתיהם והם חסרי בית. לדבריה, 1.2 מיליון מהאנשים הללו שוהים ב-156 מתקני מחסה של אונר”א ברחבי הרצועה (ערוץ אלע’ד, 4 בדצמבר 2023).
  • ב-4 בדצמבר 2023 הודיעה חברת התקשורת הפלסטינית “Paltel” על ניתוק מוחלט של כל שירותי התקשורת ברצועת עזה, בעקבות ניתוק המרכיבים הראשיים של הרשת. עוד נמסר בהודעה, כי הניתוק נגרם לאור “התוקפנות המתמשכת נגד הרצועה”. למחרת, הודיעה חברת התקשורת על חזרה הדרגתית של שירותי התקשורת (חשבון X של חברת Paltel, 4, 5 בדצמבר 2023).
  • כוחות ההגנה האזרחית ברצועת עזה הודיעו כי עקב תקיפות צה”ל כל כלי הרכב של הארגון בצפון הרצועה יצאו מכלל שימוש (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה, 4 בדצמבר 2023).
סיוע לרצועה
  • קטר הודיעה כי השלימה את התחייבותה להעביר לסוכנות אונר”א 18 מיליון דולרים עבור השנים 2024-2023. נמסר כי קטר מיהרה למלא את הבטחתה לשנת 2024 כתמיכה בעם הפלסטיני לנוכח התנאים הקשים שהוא מתמודד עימם. צוין כי קטר הגדילה בשנים האחרונות את הסיוע שהיא מעניקה לסוכנות, בהתאם למדיניות קטר התומכת בעם הפלסטיני (חשבון X של משרד החוץ הקטרי, 4 בדצמבר 2023).
חמאס
  • משלחת חמאס הכוללת את באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה ויו”ר המחלקה לקשרים בינלאומיים; ח’אלד קדומי, נציג חמאס באיראן, ועמאד צאבר[1], הגיעה ליוהנסבורג כדי להשתתף בכנס העולמי החמישי לסולידריות עם “פלסטין”. בראיון שהעניק באסם נעים לכלי תקשורת מקומי, אמר כי על פי חמאס, האויב האסטרטגי העיקרי שלה הוא ישראל. לדבריו, חמאס נמנעת מהתערבות בסכסוכים פנימיים במדינות ערביות ואסלאמיות ובסכסוכים בין מדינות, והיא פועלת כדי לאחד את המוסלמים נגד ישראל, האויב המשותף. אולם, חמאס מוכנה להסתייע ללא תנאים בכל אחד ברחבי העולם. לפיכך, אם איראן מוכנה לסייע באימונים, העברת אמצעי לחימה או תמיכה מדינית חמאס מודה לה על כך. אם יש מדינות שיכולות לסייע לה כספית כמו קטר, ומדינות שיכולות לספק תמיכה מדינית כמו רוסיה במועצת הביטחון, הם מקבלים זאת בברכה (האתר הדרום אפריקאי Radio Islam International, 4 בדצמבר 2023).
  • בתגובה לדבריו של דובר מחלקת המדינה האמריקנית ב-4 בדצמבר 2023, לפיהם ארה”ב לא ראתה שום הוכחה שישראל הורגת במכוון אזרחים ברצועה, פרסם חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הצהרה בה כתב כי הצהרות מחלקת המדינה האמריקנית המנסות לטהר את ישראל מפגיעה ישירה ומכוונת באזרחים ובתי חולים ברצועת עזה מוכיחות שוב את מעורבותו הישירה של ממשל ארה”ב במערכה נגד הפלסטינים. הוא הטיל על ממשל ארה”ב את האחריות המלאה באמצעות האור הירוק שהוא מעניק לישראל לבצע עוד “מעשי טבח” באזרחים חסרי מגן ברצועת עזה (אלערבי אלג’דיד, 4 בדצמבר 2023; קדס פרס, 5 בדצמבר 2023).
התייחסות חמאס להאשמות באונס
  • על רקע האשמות חריפות שהושמעו, פרסמה חמאס הודעה ולפיה היא דוחה ומגנה בתוקף את “השקרים” של ישראל ושל גופי תקשורת מערביים ולפיהם הם ביצעו מעשי אלימות מינית במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר. עוד נטען בהודעה כי עריפת ראשי ילדים ופגיעה בחוגגים בפסטיבל באזור רעים הן האשמות שווא שנועדו לעוות את פעילות “ההתנגדות” ולהרוס את התדמית המוסרית שלה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בדצמבר 2023).
  • ח’אלד קדומי, נציג חמאס באיראן, גינה את הלוחמה הרב-ממדית של ישראל הכוללת לדבריו, שקרים, תעמולה ולוחמה צבאית. הוא אמר כי חמאס דרשה רשמית והוא שב ודורש ועדת חקירה עצמאית שתחקור את התעמולה סביב מסיבת “נובה” ובנושא עריפת ראשי תינוקות ומקרי אונס; את הטענות על קיומה של מפקדה של חמאס מתחת לבית החולים אלשפאא’ ועוד. הוא הזהיר שלא לאפשר לסיפורים המפוברקים הללו להשתלט על השיח (האתר הדרום אפריקאי Radio Islam International, 4 בדצמבר 2023).
  • גם טאהר אלנונו יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה אמר כי חמאס רוצה ועדת חקירה בינלאומית חסרת פניות שתחקור מספר נושאים ביניהן כיצד נשרפו מאתיים פלסטינים בשטחי ישראל במהלך המתקפה, ותבצע בירור בקרב החטופות הישראליות האם עברו התעללות מינית. לדבריו, לא אירעו מקרי אונס או התעללות מינית במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר (חשבון X של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ב-5-4 בדצמבר 2023 נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וכוחות צה”ל על גבול לבנון. חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע 12 תקיפות ביניהן תקיפות באזור בירנית, שתולה, חניתה, מנרה, אזור הר דב ועוד. כמו כן שוגר מטח רקטות לעבר קריית שמונה.
  • בתגובה, ביצעו כוחות צה”ל ירי ארטילרי לעבר מקורות הירי. מטוסי קרב וכלי טיס מאוישים מרחוק תקפו יעדי חזבאללה בשטח לבנון ביניהם מפקדה מבצעית, תשתיות טרור ומבנים צבאיים, מחסן אמצעי לחימה של עמדות שיגור ועוד (דובר צה”ל, 4, 5 בדצמבר 2023).
תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)    תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר צה"ל, 5 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות חיזבאללה (אתר צה”ל, 5 בדצמבר 2023)
  • “מקורות המקורבים לחזבאללה” מסרו שכל פעולות חזבאללה בדרום לבנון נועדו אך רק להבעת סולידריות עם העם הפלסטיני, ואם הלחימה ברצועה תיפסק, הפעולות בדרום לבנון תפסקנה ולא יהיה צורך לדבר על החלטה 1701 או לתקן אותה ויהיה ניתן לשוב למה שהיה לפני 7 באוקטובר. לדברי “המקורות” חזבאללה דוחה בתוקף כל ניסיון להגיע לעסקה שתתנה את יישום החלטה 1701 בזהות הנשיא הבא בלבנון או כל עסקה פוליטית אחרת, זאת משום שהארגון לא מוכן להתמקח על חופש התנועה הצבאית והביטחונית שלו בדרום לבנון או לקשור את נוכחותו האסטרטגית בנושאים פוליטיים. המקורות חשפו כי אחת התגובות הבולטות של חזבאללה ללחצים שמופעלים עליו היא לאפשר לחמאס להקים את משמרות מבול אלאקצא’ בלבנון (ראו להלן) (אלג’רידה, 5 בנובמבר 2023).
הקמת ארגון פלסטיני בלבנון
  • חמאס בלבנון הודיעה על הקמת ארגון בשם “חלוצי מבול אלאקצא” הקורא לצעירים ולגברים להצטרף לחיל החלוץ של “ההתנגדות”, ולקחת חלק בשחרור ירושלים ומסגד אלאקצא (סוכנות הידיעות הלבנונית אלוטניה, 4 בדצמבר 2023). מקורות בחמאס ייחסו את הפרויקט החדש לנהירה הרבה לשורות התנועה לאחר “מבול אלאקצא” בכל מקום בו היא נמצאת, ובמיוחד בלבנון. הם הוסיפו כי חמאס נוכחת ב-12 מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. הם הבהירו שהפרויקט הוא לא רק צבאי, אלא כל אחד תורם לפי יכולתו בתחום ההסברה, התחום הפוליטי, הצדקה, ההדרכה, החינוך או התחום הצבאי, ומטרתו היא לאפשר השתתפות מספר רב ככל האפשר של פלסטינים. המקורות הדגישו כי מעולם לא נעשה שימוש בנשק על ידי חמאס אלא במסגרת “ההתנגדות” והלחימה בישראל (אלשרק אלאוסט, 4 בדצמבר 2023).
  • הכרזת חמאס בלבנון זכתה לגינוי כאשר ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי, ציין כי הוא מתנגד בתוקף להכרזת חמאס. לדבריו, כל פעולה חמושה בשטחים הלבנוניים מהווה פגיעה בריבונות הלאומית. ללבנון יש זכות להתחזק באמצעות “התנגדות לאומית” לישראל לצורך הגנה עצמית, אך היא תיחלש אם תוקם “חמאס-לנד” בשטחיה במטרה לתקוף את ישראל (אלנשרה, 5 בדצמבר 2023).
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, הבהיר כי חלוצי מבול אלאקצא אינו ארגון צבאי שמטרתו לקלוט לוחמים ולהכשירם כדי להצטרף לשורות “ההתנגדות המזוינת”, אלא זו מסגרת גיוס עממית שנועדה לקלוט את הצעירים הפלסטינים. הוא הוסיף כי מדובר ברעיון שעלה לאחר “מבול אלאקצא”, כאשר הם שמו לב שהצעירים הפלסטינים נוהרים לתנועת חמאס בהשפעת “גבורת ההתנגדות וגדודי אלקסאם ברצועת עזה”, ועל סמך זאת הם ראו לנכון לקלוט את הצעירים ולבנות את אישיותם מבחינה לאומית, דתית, מוסרית ופיזית. לדבריו, מטרות חלוצי מבול אלאקצא הן למשוך צעירים ולפעול לשלבם בתוכניות לשירות הקהילה ובפעילויות צדקה. עבד אלהאדי ציפה שהצד הלבנוני יבין את הצעד הזה והדגיש שחמאס מכבדת את הריבונות והחוק בלבנון, ולא יתכן שהיא תעשה משהו שיפגע בביטחונה של לבנון, וההיסטוריה של חמאס מעידה על כך. הוא הדגיש שאין צורך לדאוג מהמסגרת הזו, כי היא לא תפגע בלבנון ולא תהיה לה השפעה שלילית על הפלסטינים (אלג’זירה.נט, 4 בדצמבר 2023)
  • ראפת מרה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען כי זוהי מסגרת גיוס עממית שנועדה לנצל את האנרגיות של בני הנוער הפלסטינים בשירות הסוגיה הפלסטינית. הוא הבהיר כי מדובר במסגרת גיוס עממית ולא מערך צבאי או גוף בעל אופי מלחמתי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בדצמבר 2023).
  • בהקשר זה דווח, כי חזבאללה פועל כדי למשוך אליו חלק גדול מהאוכלוסייה הסונית האוהדת את חמאס בין אם מדובר ברצועת עזה או בלבנון. חזבאללה רוצה להשקיע באוכלוסייה זו לטובת הארגון, ובו בזמן לזכות בתמיכה סונית לפעילותו. על רקע הקמת חלוצי מבול אלאקצא של חמאס, פועל חזבאללה להקמת קבוצות חדשות בשם נוער אחדות הזירות (שבאב וחדת אלסאחאת). פירוש הדבר שלבנון הפכה להיות פתוחה לחלוטין בפני פעילות של גורמים שונים נגד ישראל. צוין, כי קיימת אפשרות שחלק מהפעילים הלוחמים של חמאס יעזבו את רצועת עזה במצב שבו ישראל תשלים שם את פעילותה הצבאית. במצב כזה, ייתכן שחלוצי מבול אלאקצא יאפשרו את כניסתם או של חלקם ללבנון ובהמשך, יהווה הארגון בסיס יציאה לפעילות צבאית וביטחונית. במצב כזה, אזור דרום לבנון יהפוך להיות “ציר ההתנגדות-לנד” (אלמדן, 5 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נמסר מפי “מקורות בולטים” כי ברנרד אמייה, ראש המודיעין הצרפתי, וחמישה בכירים נוספים נמצאים בבירות בביקור חשאי. “המקורות” העריכו כי הצרפתים הגיעו לבירות, בין היתר, כדי להציע לגורמים הדיפלומטיים בלבנון רעיונות ליישום החלטת האו”ם 1701. אחת ההצעות על פי “המקורות” היא לעשות אבחנה בין כוחות רצ’ואן לבין כוחות התנגדות אחרים והרחקתם מגבול ישראל לבנון. נמסר מפי מקורות הבקיאים בדיונים כי הלבנונים הבהירו לנציגי המערב שכוח רצ’ואן הוא חלק בלתי נפרד מחזבאללה (אלאח’באר, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 21 מבוקשים החשודים בפעילות טרור (חשבון X של דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023). להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-5 בדצמבר 2023, לפנות בוקר, פעלו כוחות צה”ל בג’נין. הכוחות מיפו שני בתים של אחמד ברכאת, אחד המחבלים, שביצע ב-30 במאי 2023, פיגוע ירי בחרמש בו נרצח ישראלי. במהלך הפעילות חשפו כוחות צה”ל מטענים שהוטמנו מתחת לכבישים ועצרו שני מבוקשים. חמושים פלסטינים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות, אשר הגיבו בירי לעברם (חשבון X של דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
    • בפעילות כוחות צה”ל בכפר אלדוחה (מערבית לבית לחם) נסגרו ונאטמו שני בתי דפוס שהדפיסו חומרי הסתה עבור חמאס (אתר דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
  • בהקשר למעצרים שמבצעת ישראל ביהודה ושומרון אמר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, כי ישראל מנסה להעלות את מספר העצורים הפלסטינים שברשותה כדי להפעיל עליהם לחץ ולשבור את “ההתנגדות” ואולי גם להחליש את רצונם של הפלסטינים במלחמה הזו. לדבריו, העצורים נועדו להוות קלפי מיקוח נוספים במשא ומתן עתידי על עסקה כוללת. הוא ציין שהחלטת חמאס היא שיש לשחרר את כולם מבתי הכלא של ישראל, כולל האסירים החדשים שנעצרו לאחרונה על ידי ישראל (אתר Alkalima Online, 4 בדצמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • בישיבת הממשלה השבועית אמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, כי הם עומדים בפני כיבוש מחדש של הרצועה ומול תוכניות ליצירת אזורי חיץ בתוך עזה. הוא ציין כי הם מסרבים לכך וקוראים למדינות העולם לדחות זאת. אשתיה גם ציין כי הוא קרא לכרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי, שביקר בראמאללה, לזרז את הליכי החקירה. אשתיה הדגיש שהעולם חייב לדרוש מישראל להפסיק מיד את “התוקפנות” ( ופא. 4 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר בפגישה עם מיגל דיאס-קאנל, נשיא קובה, המבקר בטהראן, כי הסוגיה הפלסטינית אינה קשורה אך ורק להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, משום שהעם הפלסטיני נתון כבר 75 שנה תחת סוגים שונים של עינויים וסבל. עם זאת, האסון בעזה כה גדול כיום, עד שלא ניתן עוד להסתיר מציאות זו מדעת הקהל העולמית. ח’אמנהאי הוסיף, כי עמדותיו של נשיא קובה בסוגיות גלובליות, ובמיוחד בסוגיית פלסטין, תואמות את אלה של איראן וקרא לכינון ברית עולמית נגד “הבריונות האמריקאית והמערבית” (פארס, 4 בדצמבר 2023).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, יצא לביקור במוסקבה כדי להשתתף בישיבת שרי החוץ של מדינות הים הכספי. עם הגיעו למוסקבה אמר עבדאללהיאן, כי בכוונתו לדון במהלך מפגש שרי החוץ בסוגיית פלסטין וב”פשעי המשטר הישראלי נגד רצועת עזה”, ובכלל זה בדרכים להפסקה מיידית של “רצח העם ופשעי המלחמה נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה ובגדה המערבית” ולפתיחת המעברים לשליחת סיוע הומניטרי מתמשך לתושבי הרצועה (פארס, 5 בדצמבר 2023). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM), דיווח כי ב-3 בדצמבר 2023 שוגרו רקטות שמקורן מעיראק לעבר הבסיס האמריקני רומלין שבסוריה. נמסר, כי הם איתרו את מקור השיגור והעבירו אותו לידי כוחות הביטחון העיראקים שהגיעו לחקור את האתר. במקום נמצאה משאית דלק שהוסבה למשגר שיכול לשגר עד עשרים רקטות (חשבון X של פיקוד במרכז, 5 בדצמבר 2023). פיקוד מרכז גם אישר כי כוחות אמריקניים תקפו ב-3 בדצמבר 2023 חמישה פעילי מיליציית אלנג’באא’ (תנועת האצילים) באזור כרכוכ בעיראק שניסו לשגר כלי טיס בלתי מאויש (חשבון X של CENTCOM, 4 בדצמבר 2023).
  • עבד אללטיף רשיד, נשיא עיראק, נועד בבגדאד עם מחמד באקרי, רמטכ”ל הכוחות המזוינים האיראני. רשיד הדגיש בפגישה את חשיבות פיתוח היחסים בין שתי המדינות מבחינה ביטחונית, מדינית וכלכלית. הוא גם התייחס לעמדת עיראק התומכת בזכותו של העם הפלסטיני להשיג את זכויותיו והדגיש שיש לגנות את “התוקפנות” נגד הפלסטינים ולהשקיע מאמצים כדי להפסיק את המלחמה. באקרי הדגיש את תמיכת איראן במאמצי עיראק למען ביטחונה ואת רצונה של איראן לפתח את היחסים) ערוץ הטלגרם של הנשיאות העיראקית, 4 בדצמבר 2023).
תימן
  • מקורות מקומיים בצנעא דיווחו על ארבעה פיצוצים עוצמתיים שנשמעו בצפון ומערב העיר ב-5 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר. התנועה החות’ית הכחישה את דבר הפיצוצים (YNN, 5 בדצמבר 2023).
  • ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי האמריקני, מסר כי הם במגעים עם מדינות נוספות לגבי הקמה של כוח משימה ימי של ספינות ממדינות שותפות לצד ארה”ב שיפעלו להבטחת מעבר בטוח של ספינות בים האדום (אתר הבית הלבן, 5 בדצמבר 2023).
  • דובר ממשלת בריטניה גינה את התקיפות נגד ספינות מסחר בים האדום על ידי החות’ים. הוא ציין שאיראן תומכת בחות’ים צבאית ופוליטית והיא נושאת באחריות לפעולות של שותפיה ושליחיה (אתר ממשלת בריטניה, 4 בדצמבר 2023).
  • מפקד הגנת החופים של המורדים החות’ים בתימן איים, כי הם יהפכו את הים האדום ל”בית קברות לספינות ישראליות”. הוא הדגיש שמנהיג המורדים הזהיר בעבר את ישראל שהים האדום הוא אזור אסור עבורם. הוא הדגיש שפעולות החות’ים אינן פוגעות בנתיבי השיט הבינלאומיים או בספינות מסחריות אחרות, אלא רק בספינות ישראליות (סוכנות הידיעות האיראנית פארס, 4 בדצמבר 2023).
  • מהדי אלמשאט, יו”ר המועצה המדינית העליונה של תנועת החות’ים, הוציא חוק האוסר על הכרה ב”ישות האויב הציוני” ועל נורמליזציה עימה. לדבריו, “נורמליזציה עם הישות היא בגידה באומה הערבית-אסלאמית (ערוץ הטלגרם של לשכת התקשורת של החות’ים, 5 בדצמבר 2023).
הזירה הבינערבית
קטר
  • השיח’ תמים, אמיר קטר, הדגיש בדברים שנשא בפתיחת כנס המועצה לשיתוף פעולה במפרץ, שהתקיים בדוחה, שההפוגות הזמניות אינן חלופה להפסקת האש ברצועה וכי הם ישקיעו מאמצים עם בעלי ברית בינלאומיים כדי לעצור את התוקפנות ברצועה. לדבריו, ישראל מבצעת פשעים נגד האנושות ברצועה, וטיעוני ההגנה העצמית אינם חלים עליה. הוא קרא לאו”ם לערוך חקירה בינלאומית בנוגע ל”פשעי הכיבוש”. הוא הבהיר כי הם מגנים את הפגיעה באזרחים מכל הלאומים”. הוא גם ציין שהסכסוך בפלסטין אינו דתי ואינו קשור למאבק בטרור, שכן במהותו מדובר בסוגיה לאומית ובסכסוך עם “הכיבוש” (אלערבי, 5 בדצמבר 2023).
  • רג’פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, אמר בנאומו כי ממשלת ישראל מסכנת את הביטחון ואת עתיד האזור כדי להאריך את חייה הפוליטיים. הוא ציין שאסור להם לאפשר למעשי הטבח בעזה להפוך למלחמה אזורית שתכלול את סוריה. לדבריו, ישראל מבצעת “פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות”, וכי העדיפות העליונה עתה היא להכריז על הפסקת אש קבועה ומיידית ולהבטיח כניסה רציפה של סיוע הומניטרי לרצועה (אנטוליה, 5 בדצמבר 2023).
השיח' תמים נושא דברים בכנס (אלג'זירה, 5 בדצמבר 2023)
השיח’ תמים נושא דברים בכנס (אלג’זירה, 5 בדצמבר 2023)
הזירה הבינלאומית
תורכיה
  • גורם רשמי במודיעין התורכי מסר כי הם הזהירו מפני “השלכות חמורות” אם ישראל תנסה להתנקש בבכירי חמאס בחו”ל, כולל בתורכיה (רויטרס, 4 בדצמבר 2023).
צרפת
  • צרפת פרסמה ב-30 בנובמבר 2023 צו המורה על הקפאת נכסיו ומשאביו הכלכליים של יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, למשך שישה חודשים. הצו נכנס לתוקפו ב-5 בדצמבר 2023. ב-13 בנובמבר פורסם צו המורה על הקפאת נכסיו של מחמד אלצ’יף. מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בדצמבר 2023).

[1] שמו באנגלית: Emad Saber. בתקשורת האפריקנית הוא מוצג כבכיר במשרד לקשרים בינלאומיים של חמאס, הממונה על אזורי מזרח, מרכז ודרום אפריקה. ↑