מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-5 בנובמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 5 בנובמבר 2023)

השמדת פירי מנהרות חמאס ברצועת עזה (אתר צה

השמדת פירי מנהרות חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 3 בנובמבר 2023)

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 4 בנובמבר 2023)

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 4 בנובמבר 2023)

חאזם קאסם בראיון בבית החולים אלשפאא' (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023)

חאזם קאסם בראיון בבית החולים אלשפאא' (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023)

החזרת הפועלים מהרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בנובמבר 2023)

החזרת הפועלים מהרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בנובמבר 2023)

תקיפת מוצב פרג (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)

תקיפת מוצב פרג (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)

אסאמה חמדאן נואם בכנס (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023)

אסאמה חמדאן נואם בכנס (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023)

חסן נצראללה נואם.

חסן נצראללה נואם.

תהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של

תהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של "פלסטין פוסט", 3 בנובמבר 2023).

שיגור רקטות,נפגעים בישראל, זירה צפונית
עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה ואף הורחבה הפעילות המשולבת של כוחות קרקע אוויר וים ברצועת עזה. דווח שמתחילת הפעילות הקרקעית הותקפו למעלה מ-2,500 מטרות טרור. במהלך הפעילות חשפו הכוחות שימוש שעושה חמאס במתקנים אזרחיים להצבת משגרי רקטות. גורמים ברצועה ציינו, כי ידם על העליונה בלחימה ולישראל אין הישגים מבצעיים בלחימה. הם מאשימים את ישראל בתקיפת אמבולנסים, בתי חולים ובתי ספר של אונר”א המשמשים כבתי מחסה לתושבים.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 241 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. 30 חיילים נהרגו מאז תחילת התמרון הקרקעי.
  • רצועת עזה: גורמים ברצועה מציינים כי המצב ההומניטארי הולך ומחמיר וכי הסיוע המועבר דרך מעבר רפיח אינו מספיק. על פי משרד הבריאות ברצועת עזה שבשליטת חמאס עד כה נהרגו 9,770 איש.
  • גזרה צפונית: חזבאללה המשיך לבצע תקיפות נגד מוצבי צה”ל ויישובים שעל גבול הצפון. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לשיגור מטח רקטות. כוחות צה”ל השיבו בירי ארטילרי ובתקיפה מהאוויר נגד יעדי חזבאללה. חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, ציין בנאום ראשון מאז תחילת המלחמה, כי המלחמה ברצועת עזה היא מלחמה פלסטינית ואינה קשורה לסוגיות אזוריות אחרות. הוא ציין שהפגנת הסולידאריות של חזבאללה עם הפלסטינים החלה כבר ב-8 באוקטובר והיא תמשך במתכונתה הנוכחית אלא אם לבנון תותקף.
  • יהודה ושומרון: בוצעו שלושה פיגועי ירי וניסיון פיגוע דקירה. כוחות הביטחון המשיכו במהלך סוף השבוע בפעילות סיכול ומנע נרחבת ועצרו מבוקשים, בעיקר פעילי חמאס. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 150 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה .

  • מיליציות פרו איראניות המשיכו לתקוף בסיסים אמריקאים בעיראק ובסוריה ואיימו גם בהרחבת התקיפות.
  • בירדן התקיימה ועידת שרי חוץ של מדינות ערב בהשתתפות מזכיר המדינה של ארה”ב אנתוני בלינקן. שרי החוץ של מדינות ערב דרשו להגיע להסכם הפסקת אש ברצועה והגשת סיוע הומניטרי לתושבים. בלינקן הדגיש בפניהם את זכותה של ישראל להגן על עצמה.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: נמשכה ואף הורחבה הפעילות הקרקעית המשולבת. כוחות צה”ל המשיכו להתעמת בקרבות פנים אל פנים עם מחבלים ולהכווין כלי טיס להשמיד תשתיות טרור, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית ומפקדות מבצעיות. מתחילת הפעילות הקרקעית הותקפו למעלה מ-2,500 מטרות טרור.
  • ב-2 בנובמבר 2023 השלימו לוחמי צה”ל את כיתור העיר עזה שם תקפו הכוחות, בסיוע כלי טיס מוצבים, מפקדות, עמדות שיגור ותשתיות טרור ששימשו את הנהגת חמאס. במקביל, נמשכה הפעילות בג’באליא שבצפון הרצועה שם השתלטו הכוחות על מעוז צבאי של חמאס ששימש את פעילי הנח’בה ואת מטה המודיעין המבצעי של חמאס. בסריקות שנערכו לאחר ההשתלטות, אותר מידע מודיעני שכלל פקודות מבצע, מפות אופרטיביות, טבלאות פיקוד ושליטה, אמצעי תקשורת ופרטים אישיים של מפקדים ומחבלים (דובר צה”ל, 3, 2 בנובמבר 2023). הכוחות פעלו בצפון רצועת עזה באזור ממנו בוצעו ניסיונות תקיפה רבים מתוך פירי מנהרות ומתחמים צבאיים. מחבלים רבים שפעלו במרחב נהרגו. כמו כן נחשפו פירי מנהרות, אותרו אמצעי לחימה רבים והושמדו עמדות תצפית (דובר צהל, 4 בנובמבר 2023).
  • בחיסול ממוקד מהאוויר נהרג מוצטפא דלול, מפקד גדוד צברא תל אלהוא, שהיה לו חלק מרכזי בניהול הלחימה נגד כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 3 בנובמבר 2023).דובר צה”ל דיווח כי מתחילת המלחמה סוכלו 12 מפקדים מדרגים שונים שהיו בין מתכנני ההתקפה ב-7 באוקטובר (דובר צה”ל, 3 בנובמבר 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על ביצוע מספר פעולות נגד כוחות צה”ל ביניהן תקיפת כוח שריון והשמדת שישה טנקים ונגמ”ש. בהודעה צוין, כי גם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין לקחה חלק בתקיפות בשכונת זייתון (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 2 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)      פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 4 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)    פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 4 בנובמבר 2023)
  • במהלך לחימת הכוחות ברצועת עזה, נחשף השימוש שעושה חמאס במתקנים אזרחיים לצורכי טרור. בין היתר, איתרו הלוחמים משגרי רקטות שהוצבו בסמוך לבריכת שחייה לילדים, ובורות שיגור ומשגרי רקטות שהוצבו בגן שעשועים ישן (דובר צה”ל, 5 בנובמבר 2023).
  • פעילות אווירית: במקביל לסיוע לכוחות הקרקעיים, המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לתקוף יעדי טרור ביניהם מפקדות צבאיות ששימשו פעילי חמאס בכירים, תשתיות טרור ומתחמים צבאיים שמוקמו באזורים אזרחיים. כמו כן הותקפו מטרות של הכוח הימי של חמאס (דובר צה”ל, 2 , 3 בנובמבר 2023).
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי כלי טיס מאויש מרחוק תקף את בית משפחת אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, במחנה אלשאטי במערב העיר עזה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 4 בנובמבר 2023). בכיר חמאס, ע’אזי חמד, אמר כי הבית היה בשימוש שניים מבניו של הניה (אתר POLITICO, 4 בנובמבר 2023).
תקיפות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 5 בנובמבר 2023)    תקיפות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 5 בנובמבר 2023)
תקיפות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 5 בנובמבר 2023)
השמדת פירי מנהרות חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 3 בנובמבר 2023)   השמדת פירי מנהרות חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 3 בנובמבר 2023)
השמדת פירי מנהרות חמאס ברצועת עזה (אתר צה”ל, 3 בנובמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 4 בנובמבר 2023)     תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 4 בנובמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 4 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בשעות הבוקר בתל אלזעתר בג'באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בנובמבר 2023).      תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת חיל האוויר בשעות הבוקר בתל אלזעתר בג’באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 בנובמבר 2023)
  • פעילות ימית: כחלק ממאמץ הסיוע לכוחות צה”ל הפועלים ביבשה, תקפה ספינת טילים של זרוע הים מבנים ממולכדים ועמדות תצפית של חמאס (דובר צה”ל, 2 בנובמבר 2023).
תגובות לפעילות הקרקעית
  • בראיון שהעניק חאזם קאסם, דובר חמאס, בפתח בית החולים אלשפאא’ בעזה, הוא הגיב על דברי שר הביטחון, יואב גלנט, שאמר “נגיע ליחיא אלסנואר ונחסל אותו”. לדבריו, גלנט, שנכשל כל יום ביישום התוכניות בשטח בשל לחימת “ההתנגדות”, ניסה להתחמק מכך באמצעות הפרחת הבטחות שהוא לא יכול לממשן. לדבריו, מבחינה מעשית, ישראל סיכלה בעבר בכירי חמאס, ובהם השיח’ אחמד יאסין, ובכל מערכה יש לחמאס הרוגים מקרב מנהיגיה ובכירי הזרוע הצבאית. אולם, חמאס נשארת, וכל החיסולים לא הצליחו ולא יצליחו לחסל את חמאס (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023).
חאזם קאסם בראיון בבית החולים אלשפאא' 
(ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023)
חאזם קאסם בראיון בבית החולים אלשפאא’
(ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023)
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נשא נאום ששודר בשידור חי ברשת אלאקצא. בדבריו פירט את “הישגי הזרוע הצבאית” מול כוחות צה”ל. בדבריו, הוא זלזל בהישגי ישראל בתמרון הקרקעי וטען שקשה למנות את הפעולות הרבות של הזרוע הצבאית מול צה”ל. לדבריו, הצליחה הזרוע הצבאית להשמיד שישה טנקים ודחפור בצפון מערב העיר עזה. עוד טען כי מספר ההרוגים בקרב חיילי צה”ל גדול בהרבה מזה שמפרסמת ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 2 בנובמבר 2023). בנאום נוסף יומיים לאחר מכן, טען כי הם תיעדו במהלך 48 השעות האחרונות את פעילי חמאס הורסים 24 כלים באופן מוחלט או חלקי וכי הם יפרסמו זאת במהלך השעות הקרובות. אבו עבידה ציין שהפרסומים הם רק חלק קטן מגבורת לוחמי הג’האד נגד כוחות האויב בשטח (אלאקצא, 4 בנובמבר 2023).
  • במסיבת עיתונאים שערכה חמאס בבירות אמר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, כי הזרוע הצבאית וההתנגדות מנהלים את המערכה במלוא העוצמה, היכולת והשליטה וכי תכניותיהם מתקדמות על פי המתוכנן. הוא ציין שישראל סופגת אבדות כבדות וכי צבאה עומד חסר אונים מול “ההתנגדות”. לדבריו, לאחר חודש של הפצצות לא הצליחה ישראל להשיג אף הישג צבאי או מבצעי, והיא משווקת לעצמה הישגים שקריים ודמיוניים. הטנקים שלה מסתובבים רק באזורים גלויים וחשופים תחת חיפוי חיל האוויר שתוקף רק אזרחים. מאות חיילים נהרגו או נפצעו, וישראל שותקת בנושא אבדותיה והפסדיה החומריים מחשש מפגיעה בעורף שלה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 4 בנובמבר 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, לעג לטענות ישראל כי היא הצליחה להנחית מהלומות קשות על תשתית “ההתנגדות” ברצועה. לדבריו, ההתנגדות הצליחה להנחית מכות קשות על כוחות צה”ל, ואילצה אותם לסגת בצפון הרצועה ומרכזה. הוא גם הדגיש שלהתנגדות מדיניות אסטרטגית וטקטית להתמודדות עם כוחות צה”ל, וכי ביכולתה להמשיך להילחם במשך מספר חודשים. עוד ציין שראש ממשלת ישראל, והבכירים המדיניים והביטחוניים נמצאים במצב של מצוקה ובמבוכה מול הציבור הישראלי בשל כישלון הכוחות הישראליים להשיג הצלחות צבאיות בשטח (אתר ערוץ אלג’זירה, 4 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות
  • נמשך שיגור הרקטות שלא פסק מיומה הראשון של המלחמה. במהלך הימים האחרונים שוגרו כמה עשרות רקטות לעבר ישראל, רובן לעבר יישובי עוטף עזה, מיעוטם למרכז ישראל. ב-4 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהרים שוגרה רקטה לעבר יישובי הערבה. הרקטה יורטה על ידי מערכת “חץ”. זהו טווח הירי הארוך ביותר של רקטה ששיגרה חמאס עד כה. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לשיגור רקטת “עיאש 250” לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 4 בנובמבר 2023).
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה למעלה מ-9,000 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים.
פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית סמוך לעיר אלעד (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 בנובמבר 2023)     פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית סמוך לעיר אלעד (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 בנובמבר 2023)
פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבית סמוך לעיר אלעד (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 בנובמבר 2023)

בור שנפער בשטח פתוח בעקבות נפילת רקטה באזור השפלה (ללא קרדיט, 4 בנובמבר 2023)
בור שנפער בשטח פתוח בעקבות נפילת רקטה באזור השפלה (ללא קרדיט, 4 בנובמבר 2023)

נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 241 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו. 30 חיילים נהרגו מאז תחילת התמרון הקרקעי של צה”ל ברצועת עזה.
סוגיית החטופים
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אמר כי חמאס מעוניינת בשחרור יותר מ-6,000 אסירים פלסטינים מבתי הכלא הישראליים, אך ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אינו מעוניין שהשבויים הישראלים שבידי חמאס יחזרו. לדבריו, הנהגת חמאס הודיעה כבר בתחילה לכל המתווכים כי הם מוכנים להחליף את החטופים הישראלים בתמורה לכל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. בעקבות דבריו של דובר צה”ל, כי נמסר ל-241 משפחות שבניהן חטופים בעזה, נשאל ג’בארין האם זה המספר הכולל של החטופים או שיש יותר, וענה כי לכל מידע יש מחיר שעל ישראל לשלמו והם לא יתנו לישראל שום מידע ללא תמורה (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 4 בנובמבר 2023; ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה מבאשר, 5 בנובמבר 2023).
  • דימיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר בהתייחסו למשא ומתן עם חמאס לשחרור החטופים בעלי האזרחות הרוסית, כי ישנה התקדמות מסוימת, וכי הם ממשיכים בדיאלוג בנושא עם כלל הגורמים. הוא ציין שהמצב מסובך מאחר שאין אדם אחד שיכול להחליט על שחרור החטופים ולכן שחרורם דורש תיאום בין מספר גורמים. (TASS, 4 בנובמבר 2023). יוזכר, כי בעת ביקורו של מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במוסקבה הוא חשף כי הם מנסים לאתר שמונה שבויים בעלי אזרחות רוסית כדי לשחררם במסגרת עסקה עם רוסיה.
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי המשא ומתן כמעט הגיע למבוי סתום, עקב התעקשות ישראל, ושיטת המשא ומתן שלה, שיש בה “הרבה ערמומיות והונאה מול כל הצדדים”. לדבריו, ישראל מסיתה כל צד לדרוש את נתיניו, ובאותה עת מסכלת כל מאמץ בהקשר זה, והדוגמא האחרונה היא מה שקרה לגבי בעלי אזרחות רוסית, כאשר חמאס רצתה לשחרר שתי חטופות רוסיות, אך ישראל התנגדה לכך באמצעות פעולותיה (אלג’זירה נט, 3 בנובמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מנהלים דיונים על הפסקת אש הומניטרית זמנית וכי במהלך הפסקת האש ישוחררו החטופים האזרחיים שמוחזקים בידי ארגונו. הוא גם אמר כי הרשות הפלסטינית תהיה שותפה בכל הסדרים עתידיים בנוגע לרצועת עזה (אלדסתור המצרי, 5 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד“ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), עדכן (נכון לשעה (13:45 כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 9,770. לדבריו, בתי החולים ברצועה אינם יכולים להעניק שירותים רפואיים ותוך שעות ספורות הם ייקרסו (אתר פאלאינפו, 5 בנובמבר 2023). מספר הפצועים נכון ל-4 בנובמבר 2023 עמד על 24,158.
המצב ברצועה
  • דובר צה”ל בערבית עדכן כי ב-4 בנובמבר 2023 בין השעות 13:00-16:00 ציר צאלח אלדין שברצועת עזה ישמש למעבר הומניטרי לתושבי צפון הרצועה שטרם נעו דרומה. פעילי חמאס ניצלו את חלון ההזדמנויות ההומניטרי ושיגרו פצצות מרגמה וטילי נ”ט לעבר כוחות צה”ל שהגיעו לציר ועסקו בפתיחתו (דובר צהל, 4 בנובמבר 2023).
  • לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט על ניתוק כל מגע עם עזה, הוחלט להחזיר את כל הפועלים תושבי רצועת עזה ששהו בישראל ביום פרוץ המלחמה. במסגרת יישום ההחלטה, ב-3 בנובמבר 2023, החזירה ישראל 3,200 פועלים פלסטינים דרך מעבר כרם שלום. צוין שחלק מן הפועלים היו עצורים בישראל בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר (תקשורת ישראלית, 3 בנובמבר 2023). עם חזרתם לרצועה, טענו הפועלים שקיבלו יחס משפיל מצד ישראל והרשות הפלסטינית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 בנובמבר 2023).
החזרת הפועלים מהרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בנובמבר 2023)    החזרת הפועלים מהרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בנובמבר 2023)
החזרת הפועלים מהרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בנובמבר 2023)
  • ד”ר ח’ליל אלדקראן, דובר בית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח, טען כי המצב בבית החולים קשה בשל עומס הנפגעים ובשל מחסור בציוד רפואי. הוא ציין שבנוסף למאושפזים, במקום שוהים תושבים רבים מתוך ידיעה שבית החולים הוא מקום מוגן. הוא קרא למדינות ערב להחיש סיוע רפואי, זאת משום שלדבריו, הסיוע שנכנס כיום מהווה רק 2% מצרכי הרצועה (ערוץ אלע’ד, 5 בנובמבר 2023).
דובר בית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע'ד, 5 בנובמבר 2023)
דובר בית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע’ד, 5 בנובמבר 2023)
  • בשיחה שהתקיימה עם גורם במערכת הבריאות בעזה, נחשף פעם נוספת כי חמאס מחזיקה במצבורי דלק. הגורם ציין כי במצבורי הדלק של חמאס הממוקמים מתחת לבית החולים אלשיפאא’ יש מלאי של יותר מחצי מיליון ליטרים של דלק (דובר צה”ל, 3 בנובמבר 2023). בתגובה לפרסום דובר צה”ל, מסר דובר משרד הבריאות ברצועה, כי מדובר בהאשמות שווא וכי מתחם בית החולים פתוח לכולם (אלג’זירה מבאשר, 3 בנובמבר 2023). סוכנות הידיעות שהאב דיווחה כי הגנרטור הראשי הפסיק לעבוד בבית החולים אלשפאא’ וכי כתוצאה מכך בחלק מהמחלקות נותק החשמל (שהאב, 3 בנובמבר 2023).
האשמות ישראל בפגיעה בבתי חולים ובתי ספר
  • גורמים פלסטינים ברצועה דיווחו כי כוחות צה”ל תקפו בתי ספר של אונר”א (אסאמה בין זיד, בצפון העיר עזה ואלפאח’ורה בג’באליא), בהם שוהים אזרחים שעזבו את בתיהם (אלג’זירה, ערות הטלגרם של משרד הבריאות, 4 בנובמבר 2023). כמו כן דיווחו על פגיעה בבתי חולים (אלשפאא’ , אלקדס ובית החולים האינדונזי) ועל תקיפת שיירת אמבולנסים שיצאה מבית החולים אלשפאא’ והייתה בדרכה למעבר רפיח כדי לפנות פצועים למצרים (אלרסאלה, 3 בנובמבר 2023). הם ציינו שתקיפות אלה גרמו להרוגים ופצועים. הדיווחים עוררו גל של תגובות, שגינו את פעילות כוחות צה”ל ואת ארה”ב המעניקה לה גיבוי:
    • חמאס פרסמה הודעה לפיה כחלק ממדיניות הפגיעה האכזרית באזרחים ובעקורים, תקפה ישראל את בית הספר אשר מהווה מקום מגורים לעקורים רבים. צוין שישראל מבצעת את “מעשי הטבח האכזריים הללו” בגיבוי ארה”ב והנשיא ביידן אשר נושאים באחריות המלאה “לפשעי רצח העם ” נגד האזרחים ברצועה. לגבי הפגיעה בבתי החולים ציינו בחמאס כי אלה הם “פשעים נתעבים” אשר ארה”ב ומדינות “שתומכות בכיבוש הנאצי” נושאות באחריות להם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3, 4 בנובמבר 2023).
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי התקיפות הן ביטוי למצוקת ישראל. לדבריו, אכזריות זו במקביל לביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן היא תוצאה של “האור הירוק” שארה”ב מעניקה לישראל. הוא קרא למצרים לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא ופנה לאומה הערבית והאסלאמית להמשיך “להביע את זעמם נגד הכיבוש ותומכיו” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 בנובמבר 2023).
    • עזת אלרשק, חבר לשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ישראל בורחת מכישלונה מול פעילי הזרוע הצבאית שהשפילו את חייליה ואת כוחותיה ב-7 באוקטובר. הוא דרש ממנהיגי ועמי העולם הערבי והאסלאמי לנקוט עמדה רצינית כלפי תושבי הרצועה. הוא ציין שיש להשתמש בקלפי מיקוח כדי ללחוץ על ישראל וממשל ארה”ב לעצור את שפיכות הדמים כמו ניתוק היחסים, גירוש שגרירים ישראלים ושימוש בנשק הנפט ( ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בנובמבר 2023).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה לפיה “פשע זה” חושף את ההצהרות השקריות המטעות את דעת הקהל של ישראל לפיהן קיימים אזורים בטוחים ליציאה לדרום הרצועה (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 3 בנובמבר 2023).
    • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעת גינוי לתקיפות הישראליות נגד בתי חולים, בתי ספר ובתי מגורים. המשרד גם הדגיש את הכישלון הבינלאומי לשכנע את ממשלת ישראל להכניס דלק לבתי החולים וסיוע הומניטרי. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל להפסיק את המלחמה ולהגן על האזרחים (חשבון הטוויטר של משרד החוץ, 4 בנובמבר 2023).
    • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, הביע זעזוע וציין כי הוא נחרד מהתקיפה הישראלית נגד שיירה של אמבולנסים מחוץ לבית החולים אלשפאא’. הוא ציין בדבריו, כי הוא לא שכח את תקיפת הטרור שחמאס ביצעה בישראל וקרא להפסקת אש ולהשבת החטופים שבחזקת חמאס (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 בנובמבר 2023).
מעבר רפיח
  • מקור ברשות המעברים של ממשל חמאס הודיע כי הם הפסיקו את פינוי התושבים הזרים ובעלי דרכון זר למצרים בשל סירוב ישראל להעביר פצועים פלסטינים לבתי חולים במצרים. מקור ביטחוני מצרי אישר כי במהלך 4 בנובמבר 2023 לא הגיע אף פצוע או בעל דרכון זר לצדו המצרי של מעבר רפיח (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בנובמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הסיוע שנכנס דרך מעבר רפיח אינו עונה על הצרכים המינימליים של הפלסטינים, וקרא לפתוח את המעבר בצורה מלאה כפי שהיה לפני 7 באוקטובר. הוא קרא למדינות הערביות והאסלאמיות לתמוך בדרישה הזו ובעמדת מצרים בדבר הצורך לפתוח את מעבר רפיח, ולשלוח סיוע, רפואי ודלק. לדבריו, ההסכם להוצאת הזרים והפצועים והכנסת הסיוע הופר בתקיפת האמבולנסים שלא איפשרה להם להגיע מצפון הרצועה למעבר רפיח, והוא הטיל על ישראל את האחריות לטרפוד ההסכם וטרפוד יציאתם של הזרים והפצועים. הוא ציין שמאז פתיחת המעבר נכנסו רק 440 משאיות, מספר שלא עונה על צרכי הפלסטינים, והוסיף כי אפילו תחת “המצור הישראלי” נכנסו לרצועה מדי יום 500 משאיות לפחות. הוא הוסיף כי מהרצועה יצאו 142 פצועים, ו-1,058 זרים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 4 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך הימים האחרונים נמשכו פעולות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי הצפון שכללו שיגור פצצות מרגמה, ירי טילי נ”ט, שיגור רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים. חזבאללה קיבל אחריות על התקיפות בהודעות רשמיות שפרסמה זרוע ההסברה הקרבית של הארגון.
  • ב-2 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהרים שוגר מטח רקטות לעבר יישובי הגליל. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על שיגור 12 רקטות משטח לבנון לעבר קריית שמונה, זאת לדברי ההודעה, “בתגובה למעשי הטבח של הכיבוש נגד עמנו בעזה” (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 2 בנובמבר 2023).
  • דווח כי חזבאללה ביקש מתושבי דרום לבנון להימנע מלעבור בכבישים בכפר כלא, אלעדיסה ומרכבא בשל “סכנת ההפצצות” (חשבון הטוויטר של רשת MTV, 2 בנובמבר 2023).
 תקיפה של כלי טיס בלתי מאויש נגד מוצב נחל שיאון .    תקיפת מוצב פרג (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפה של כלי טיס בלתי מאויש נגד מוצב נחל שיאון . משמאל: תקיפת מוצב פרג (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)
שיגור פצצות מרגמה לעבר אזור ואדי שומרה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)    שיגור פצצות מרגמה לעבר אזור ואדי שומרה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)
שיגור פצצות מרגמה לעבר אזור ואדי שומרה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2 בנובמבר 2023)
  • בתגובה תקפו כלי ארטילריה, טנקים וכלי טיס של צה”ל יעדי חזבאללה בעיקר על גבול לבנון ישראל. בין המטרות שהותקפו מפקדות צבאיות, תשתיות טרור, ותשתיות להכוונת טרור, עמדות שיגור רקטות, מחסני רקטות ואמצעי לחימה, ומתחמים המשמשים את הארגון. כמו כן תקפו כוחות צה”ל חוליות מחבלים שניסו לבצע ירי (דובר צה”ל, 4 בנובמבר 2023).
תקיפת חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט. (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)     תקיפת תשתיות צבאיות של חיזבאללה (אתר צה"ל, 4 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ”ט. משמאל: תקיפת תשתיות צבאיות של חיזבאללה (אתר צה”ל, 4 בנובמבר 2023)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח על עשרה פעילים, שנהרגו כ”שהידים בדרך לירושלים”, כולם מדרום לבנון למעט אחד מאזור חארת חריכ בצ’אחיה בבירות. בהודעת חזבאללה לא צוין מועד או מיקום מותם (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-2 בנובמבר 2023):
    • השאם מחמד אסמאעיל, המכונה חמזה, מהעיירה מיס אלג’בל (Meis Al-Jabal) בדרום לבנון.
    • עלי עבאס מלחם, המכונה עלי, מהעיירה מג’דל סלם (Majdal Selm).
    • מחסן רצ’א עיאש, המכונה ע’ריב, מהעיירה חארוף (Harouf).
    • עלי כאט’ם פתוני, המכונה מג’אהד, מהעיירה צואנה (Suwaneh) .
    • חסין וליד ד’יב, המכונה ג’ואד עלי, מהעיירה שקרא (Shaqra) .
    • עלי אבראהים רמיתי, המכונה ג’ואד אסמאעיל, מהעיירה מג’אדל (Mjadel) .
    • חסין עלי סרור, המכונה עלי עמאד, מהעיירה עיתא אלשעב (Aita Al-Sha’ab) .
    • יוסף מחמד צברא, המכונה רצ’א, מהעיירה חדאת’א (Haddatha).
    • אחמד מחמד סלים, המכונה מאהר חמזה, מאזור חארת חריכ בצ’אחיה אלג’נוביה בבירות.
    • קאסם אבראהים אבו טעאם, המכונה אלסיד רצ’א, מהעיר צור בדרום לבנון.   

הרוגי חזבאללה ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-2 בנובמבר 2023) 

הרוגי חזבאללה ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-2 בנובמבר 2023)
הרוגי חזבאללה ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-2 בנובמבר 2023)
הרוגי חזבאללה ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4-2 בנובמבר 2023)
הרוגי חזבאללה ב-5 בנובמבר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 בנובמבר 2023)
יוניפי”ל
  • יוניפי”ל הודיע כי ב-1 בנובמבר 2023 התפוצצו שני חימושים סמוך לעמדה של יוניפי”ל בבית ליף וכי נגרם נזק משמעותי לקיר אחד המבנים ונזק קל למספר כלי רכב של הכוח. עוד צוין כי אנשי הצוות של יוניפי”ל שהו באותה עת בבונקרים ואיש לא נפגע. צוין שנפתחה חקירה בנושא מבלי להצביע על גורם כלשהו כאשם בתקרית. יוניפי”ל הודיע שלמרות תקרית זו ותקריות קודמות, אנשי יוניפי”ל ממשיכים למלא את תפקידם ולפעול להורדת המתיחות ולהשבת היציבות לאורך הגבול (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 2 בנובמבר 2023).
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, נפגש עם שר הכוחות המזויינים של צרפת, סבסטיאן לקורנו (Sébastien Lecornu), השניים שוחחו על שיתוף הפעולה והתיאום בין צבא לבנון ליוניפי”ל, ביצוע משימות הכוחות הבינלאומיים והצורך ברגיעה לאורך קו הגבול. לקורנו ציין, את החשיבות בכך שכל הגורמים בדרום לבנון ינהגו ברציונליות ובחוכמה, כדי שלא להביא להסלמה והתדרדרות המצב (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 3 בנובמבר 2023).
חזבאללה
  • דווח כי מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ביקר בדמשק לפני פחות משבועיים ונועד עם נשיא סוריה, בשאר אלאסד, במסגרת הפעלת התיאום בין גורמי הציר ובחינת דרכי התמודדות אפשריות עם המלחמה נגד ישראל לקראת השלב הבא. עוד נמסר כי כוחות הגיוס העממי העיראקי עברו לאחרונה לסוריה מחשש לפתיחת חזית הגולן (אלג’מהוריה, 3 בנובמבר 2023).
  • נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, קרא לעצור את המלחמה בעזה כדי שלא תתרחב ושלא לדרוש מחזבאללה שלא להרחיב אותה. הוא ציין שבחזבאללה לא מפרידים בין שחרור פלסטין, לבנון והאזור. לדבריו, אחד מהישגי מבצע “מבול אלאקצא'” הוא הנפילה המוסרית והפוליטית של ארה”ב והמערב, שכן הדיבורים שלהם אודות זכויות אדם התבררו כסיסמאות בלבד (אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023).
  • בכנס שהתקיים תחת הכותרת “מבול אלאקצא’ – מערכה בין האמת לשקר”, בהשתתפות סמזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, אמר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, כי הם גאים בהתייצבותם של “האחים בציר ההתנגדות” לצד הפלסטינים, גאים בסיוע שהעניקה חזבאללה בלבנון, שהקריבה עשרות הרוגים בעימות עם ישראל, מאז שהחלה להשתתף בעימות ב-8 באוקטובר, וכי הם מצדיעים לאחיהם בהתנגדות האסלאמית בעיראק ובתימן, שנחושים להיות שותפים בעימות עם ישראל. הוא ציין כי יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, היה לפני מספר ימים בטהראן, ונפגש עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023).
אסאמה חמדאן נואם בכנס (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023)
אסאמה חמדאן נואם בכנס (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלמיאדין, 4 בנובמבר 2023)
נאום חסן נצראללה
  • לאחר הכנות רבות ובניית מערכת ציפיות, ב-3 בנובמבר 2023 נשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נאום ששודר לקהל נרחב שצפה בו בשידור חי בכיכרות בערים ראשיות בלבנון. בנאום, הראשון מאז תחילת המלחמה, לו ציפו רבים, הציג נצראללה את עמדת הארגון ביחס למלחמה ברצועת עזה. הוא הדגיש שההחלטה לפתוח במתקפה נגד ישראל הייתה כולה של הפלסטינים וכי מבצעיה הסתירו את כוונתם מכולם. הוא ציין שחזבאללה נכנס למערכה כבר ב-8 באוקטובר ולמרות שפעולות חזבאללה נראות “מתונות” הרי שהן חשובות מאד ושכן לדבריו, הם מעסיקים חלק גדול מכוחות צה”ל ומאלצים את ישראל לשמור על כוננות של כוחות גדולים בצפון. כמו כן, בעקבות פעולות חזבאללה פונו עשרות אלפי ישראלים מבתיהם. ברצותו לשמור על עמימות לגבי המשך הסיוע של חזבאללה כמו גם להשאיר במתח את ישראל, הוא ציין לגבי הרחבת המערכה מלבנון, כי “כל  האפשרויות פתוחות” (אלמנאר, 3 בנובמבר פ2023)[1].
חסן נצראללה נואם.     קהל שנאסף בצ'אחיה בבירות לשמיעת הנאום 
(אלמנאר, 4 בנובמבר 2023)
מימין: חסן נצראללה נואם. משמאל: קהל שנאסף בצ’אחיה בבירות לשמיעת הנאום
(אלמנאר, 4 בנובמבר 2023)
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, נועד בקהיר עם נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי. מיקאתי הביע את הערכתו על מאמצי מצרים לעצור את “התוקפנות הישראלית” ברצועת עזה. הוא אף שיבח את אלסיסי על סירובו לאפשרות עקירת פלסטינים משטחיהם. הוא ציין, כי יש למצוא פתרון קבוע לסוגיה הפלסטינית (סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
  • הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט לקזז מכספי המיסים המועברים על ידי ישראל לרשות הפלסטינית את הכספים המיועדים לרצועת עזה . מדובר בסכום של כ-120 מיליון ₪ בשנה. זאת, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם (תקשורת ישראלית, 3 בנובמבר 2023). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הביע במהלך פגישה עם סוון קופמנס, השליח האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון, את התנגדותו לניסיונות ישראל לפצל את רצועת עזה מיהודה ושומרון, אשר לאחרונה, לדבריו, באו לידי ביטוי בקיזוז הכספים המיועדים לרצועת עזה, מכספי הסילוקין (ופא, 4 בנובמבר 2023). מניר אלג’אע’וב דובר פתח, מסר כי הרשות מסרבת לקבל את הכספים כי “אין משכורות בלי רצועת עזה” (חשבון הטוויטר של מניר אלג’אע’וב, 5 בנובמבר 2023).
פיגוע ירי
  • ב-4 בנובמבר 2023, בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). חייל מילואים נפצע באורח קל (הצלה יו”ש, 4 בנובמבר 2023).
  • ב-3 בנובמבר 2023 סוכל פיגוע דקירה במחסום תיאסיר סמוך לטובאס. המפגע נורה ונהרג (הצלה יו”ש, 3 בנובמבר 2023).
  • ב-3 בנובמבר 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר היישוב רחלים (דרומית לשכם). מהירי ניזוקו שלושה בתים ביישוב. לא דווח על נפגעים. במקום אותרו 26 תרמילים (תקשורת ישראלית, 3 בנובמבר 2023).
  • ב-3 בנובמבר 2023, בשעות הערב, בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל סמוך לתרמסיע (צפונית-מזרחית לראמאללה). הכוח השיב באש. לא דווח על נפגעים (תקשורת ישראלית, 3 בנובמבר 2023).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת. ביממה האחרונה נעצרו 34 מבוקשים מהם 18 הינם פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו מעל ל-1,350 מבוקשים כאשר מעל ל-850 הינם פעילי חמאס (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בנובמבר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 150 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה (ופא, 5 בנובמבר 2023). במהלך סוף השבוע נהרגו 18 פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושומרון.

להלן אירועים מרכזיים:

    • ב-5 בנובמבר 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראליים באבו דיס (מזרחית לירושלים) למעצר מבוקש. בחילופי אש בינו לבין הכוחות נהרג נביל חלביה , שהיה מבוקש. במקום התפתחו עימותים שכללו השלכת מטענים וחילופי אש עם הכוחות. הכוחות ביצעו ירי לעבר חמושים פלסטינים. יצוין, כי נביל חלביה הינו פעיל דאעש, שישב בעבר בבית הכלא בשל פעילות טרור. מיד לאחר שחרורו ביולי 2023 הוא גייס חולייה, רכש נשק וביצע פיגוע ירי לעבר כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו, כי נביל חלביה היה מבוקש ע”י כוחות הביטחון במשך חודשיים. דווח שבמהלך הפעילות נהרגו שלושה פלסטינים (מען, 5 בנובמבר 2023).
 נביל חלביה (מען, 5 בנובמבר 2023).     פיצוץ מטען במהלך פעילות כוחות הביטחון באבו דיס (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בנובמבר 2023)
מימין: נביל חלביה (מען, 5 בנובמבר 2023). משמאל: פיצוץ מטען במהלך פעילות כוחות הביטחון באבו דיס (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בנובמבר 2023)
    • ב-5 בנובמבר 2023 פעלו כוחות ביטחון במחנה הפליטים ג’נין ועצרו תשעה מבוקשים. הכוחות חשפו מטענים שהוטמנו מתחת לכבישים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בנובמבר 2023).
הפגנות תמיכה
  • ברחבי איו”ש התקיימו תהלוכות תמיכה ברצועת עזה. ב-3 בנובמבר 2023 התקיימו אירועים לאחר תפילת יום השישי בעקבות קריאת הכוחות הלאומיים והאסלאמיים, שגם קראו ולהתעמת עם חיילי צה”ל (פלסטין פוסט, 3 בנובמבר 2023). גם ב-4 בנובמבר נערכו תהלוכות בערים שונות. ב-5 בנובמבר התקיימו תהלוכות והפגנות תלמידים, ע”פ קריאה של “תנועת התלמידים” שקראה לא לציית להחלטות משרד החינוך ברשות ולהמשיך בתהלוכות התמיכה בהתנגדות ובעזה (חריה ניוז, 4 בנובמבר 2023).
 תהלוכה בחברון (חשבון הטוויטר QUDSN, 3 בנובמבר 2023).     תהלוכה בשכם (חשבון הטוויטר PALDF, 3 בנובמבר 2023)
מימין: תהלוכה בחברון (חשבון הטוויטר QUDSN, 3 בנובמבר 2023). משמאל: תהלוכה בשכם (חשבון הטוויטר PALDF, 3 בנובמבר 2023)
תהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של "פלסטין פוסט", 3 בנובמבר 2023).       הפגנת תלמידות מול מחלקת החינוך במחוז ראמאללה (חשבון הטוויטר PALDF, 5 בנובמבר 2023)
מימין: תהלוכה בראמאללה (ערוץ הטלגרם של “פלסטין פוסט”, 3 בנובמבר 2023). משמאל: הפגנת תלמידות מול מחלקת החינוך במחוז ראמאללה (חשבון הטוויטר PALDF, 5 בנובמבר 2023)
  • בהקשר זה יצוין שהג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה מפי מקור בהנהגת הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון בה נכתב, כי מה שקורה ביהודה ושומרון סולל את הדרך למלחמה רחבה שתסתיים בעקירת אוכלוסיית הגדה בהתאם לתוכנית ולאג’נדה של הימין הקיצוני, וכי ישראל מבודדת את הגדה על רקע מלחמתה בעזה. ההודעה הדגישה כי יש לגייס את כל הכוחות הלאומיים להתמודד עם התוכנית, וקראה לכולם לשאת באחריות ברמה הלאומית, הרחק מכל שיקול פוליטי שאינו לטובת הפלסטינים ועניינם (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 3 בנובמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נפגש עם סוון קופמנס, השליח האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון. בפגישה קרא אשתיה לאיחוד האירופי לפעול להפסקת האש ו”התוקפנות הישראלית” ברצועה וביהודה ושומרון, וכן לאפשר את הכנסת הסיוע ההומניטרי, רפואי ודלק ולהשיב את החשמל והמים לרצועה. (ופא, 4 בנובמבר 2023).
  • מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית, השתתפה בכינוס מקוון, שלא מן המניין, של שרי הבריאות של מדינות ערב, אשר עסק במלחמה ברצועת עזה. אלכילה סקרה בפניהם את תמונת המצב ברצועה ודרשה להפעיל לחץ על ישראל כדי שתאפשר הכנסת דלק וסיוע רפואי והומניטארי לרצועה. בנוסף, דרשה אלכילה משרי הבריאות להחיש סיוע למערכת הבריאות “הקורסת” ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 2 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין -אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, פרסם בחשבון הטוויטר שלו (2 בנובמבר 2023), כי שוחח בטלפון עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה וביהודה ושומרון. קודם לכן, חשף דובר צה”ל, כי הניה מתכוון להגיע לביקור באיראן במטוסו הפרטי. ב-4 בנובמבר 2023 מסר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, כי הניה ביקר בטהראן לפני מספר ימים ונועד עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי (אירנ”א, 4 בנובמבר 2023).
  • שר החוץ שוחח עם עמיתו הסורי, פיצל אלמקדאד. עבדאללהיאן סקר את המהלכים הדיפלומטים האיראנים שמטרתם לעצור את “פשעי המלחמה” של ישראל בעזה ולספק סיוע הומניטרי לתושבי עזה, והדגיש את מוכנות “ההתנגדות הפלסטינית ויתר קבוצות ההתנגדות באזור” לעמוד מול “האויב הציוני”. הוא הטיל את האחריות למצב בעזה על ישראל וארצות הברית. שר החוץ הסורי הדגיש את תמיכת סוריה בפלסטין וב”ציר ההתנגדות” ואת הצורך באחדות העולם המוסלמי כדי להתמודד עם “המשטר הציוני” (חשבון הטוויטר של משרד החוץ האיראני, 3 בנובמבר 2023). עבדאללהיאן שוחח גם עם שרי החוץ של קטאר, רוסיה ובריטניה, ודן עימם בהתפתחויות בעזה וביוזמות להפסקת אש (פארס, 3 בנובמבר 2023). כמו כן שוחח עם שר החוץ של עומאן ושל עיראק (אירנ”א, 4 בנובמבר 2023).
  • אבו-אלפצ’ל שכארצ’י, סגן ראש מטה הכוחות המזוינים של איראן לענייני תרבות והסברה, אמר בנאום לרגל יום השנה להשתלטות על שגרירות ארצות הברית בטהראן, כי מעצמות המערב תומכות בישראל, משום שאינן יכולות לשאת את התנגדות חמאס מולה. הוא ציין, כי ההצלחה הגדולה ביותר עבור העולם המוסלמי בעקבות “מבול אלאקצא'” היא הקונצנזוס נגד ישראל בקרב עמי העולם. הוא הוסיף, כי בכל יום שעובר במלחמה, ישראל שוקעת יותר ויותר בביצה ומתקדמת לעבר קריסתה (תסנים, 4 בנובמבר 2023).
  • מחמד רזא נקדי, ראש אגף התיאום במשמרות המהפכה, הזהיר כי אם “פשעי הציונים” יימשכו, יהיה צורך לפגוע באינטרסים אמריקאים באזור וכל אחד יצטרך לפעול בהקשר זה בכל דרך אפשרית. כמו כן, קרא נקדי להחרמת סחורות של ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות התומכות בישראל ולסגירת נציגויות ארצות הברית וישראל בעולם (ח’בר אונליין, 5 בנובמבר 2023). 
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודיעה כי ב-2 בנובמבר 2023 תקפו פעיליה “מטרה חיונית של הישות הציונית בחופי ים המלח” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של ההתנגדות, 2 בנובמבר 2023). יום לאחר מכן, קיבלה ההתנגדות האסלאמית אחריות לתקיפה באילת, וטענה, כי היא בוצעה בתמיכה בפלסטינים ברצועת עזה וכתגובה ל”מעשי הטבח נגד נשים, ילדים וקשישים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של ההתנגדות האסלאמית, 3 בנובמבר 2023) .
  • במקביל, נמשכו הפעולות נגד בסיסי ארה”ב בסוריה ובעיראק. במסגרת זאת דווח על תקיפות שבוצעו נגד בסיס אמריקאי בקרבת נמל התעופה בארביל בסיס אלחריר שבצפון עיראק (3 בנובמבר 2023); בסוריה דווח על תקיפת בסיס אלשדאדי במזרח סוריה (3 בנובמבר 2023). על כל התקיפות קיבלה אחריות ההתנגדות האסלאמית (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 3 בנובמבר 2023).
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסמה ב-3 בנובמבר 2023 הודעה לפיה בתמיכה בפלסטינים וכנקמה על השהידים, הם יחלו בשבוע הקרוב בשלב חדש בעימות שיהיה עוצמתי יותר ונרחב יותר. להודעה צורף צילום של רקטה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023).
צילום של רקטה שצורף לאיום (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023)
צילום של רקטה שצורף לאיום (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023)
  • על רקע הדיווחים לפיהן מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן יגיע לביקור בעיראק, אמר אבו עלי אלעסכרי ,דובר מיליציית גדודי חזבאללה, כי בלינקן אינו רצוי בעיראק ואם הוא יגיע הם יקבלו את פניו “בהסלמה חסרת תקדים”. עוד ציין, כי אם התוקפנות תימשך, הם יפעלו לפגיעה באינטרסים האמריקניים בעיראק, ואף יגיעו לסגירת השגרירות האמריקנית וימנעו כניסה של אזרחי ארה”ב למדינה (ערוץ הטלגרם של דובר גדודי חזבאללה, 5 בנובמבר 2023).
תימן[2]
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, איים כי ההסלמה תימשך ואף תהפוך למלחמה כוללת על אף מאמצי ארה”ב למנוע זאת (חשבון הטוויטר של מחמד אלבח’יתי, 2 בנובמבר 2023). הוא גם מתח ביקורת על התעקשותה של ממשלת סעודיה לשתף פעולה עם ארה”ב ועם ישראל כדי להתמודד עם תקיפות הטילים שלהם לעומק ישראל. הוא ציין שסעודיה עושה זאת למרות הערבויות שהם העניקו לה (חשבון הטוויטרשל מחמד אלבח’יתי, 2 בנובמבר 2023). יום לאחר מכן אמר אלבח’יתי כי איומי ארה”ב לא מדאיגים אותם וכי הם ממשיכים בפעולות הצבאיות נגד ישראל. הוא גם ציין כי הם שמחים שהצי האמריקני מתקרב אל חופי תימן שכן, כך הם יוכלו לתקוף אותו (אלמיאידין, 3 בנובמבר 2023).
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, מסר כי הערבים נדרשים יותר מתמיד לשאת באחריות כלפי תושבי רצועת עזה ולתמוך בעם הפלסטיני בכל דרך. הוא ציין שהוא שבעת פגישותיו עם נציגי מדינות ערב הוא ציפה שבלינקן ישמע “עמדות תקיפות ורמיזות על שימוש בקלפי כוח או לכל הפחות בקשה ממנו להואיל בטובו ולהגן על הילדים של עזה (ערוץ הטלגרם של מחמד עבד אלסלאם, 4 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • בעמאן, בירת ירדן, התקיימה פגישת שרי חוץ אזורית של מדינות ערביות לדיון במאמצים לעצור את המלחמה ברצועת עזה בהשתתפות מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן. בפגישה השתתפו מלך ירדן, עבדאללה השני, יורש העצר הירדני, חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף ושרי החוץ של מאע”מ, סעודיה, קטר ומצרים. במהלך הפגישה, הדגיש עבדאללה את הצורך להמשיך בתיאום ערבי כדי להשמיע קול מאוחד כלפי הקהילה הבינלאומית ואת החובה להפעיל לחץ על הקהילה הבינלאומית להפסיק את הלחימה ולהכניס סיוע שוטף לרצועה. הוא גינה את “מעשי הטבח נגד אזרחים חפים מפשע ברצועה ואת ההסלמה הישראלית בגדה המערבית “והדגיש את הצורך להמשיך לתמוך ברשות הפלסטינית ובארגונים בינלאומיים הפועלים ברצועה. הוא גם הביע את התנגדותו לניסיונות להפריד בין הגדה המערבית לרצועה (סוכנות הידיעות הירדנית, 4 בנובמבר 2023).
  • בדברים שנשא חסין אלשיח’, ראש המשלחת הפלסטינית ומזכיר הוועד הפועל של אש”ף, הוא הציג הסבר מפורט לגבי העמדה הפלסטינית לאור המלחמה בעזה, ודרש הפסקת אש מידית. הוא הדגיש את הצורך בפתיחת צירים הומניטריים קבועים כדי לספק ציוד רפואי, מים, מזון, וחשמל לרצועת עזה. הוא גם הדגיש את חשיבות עצירת תקיפות המתיישבים היהודים ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים (ופא, 4 בנובמבר 2023).
פגישת שרי החוץ בעמאן (ופא, 4 בנובמבר 2023)
פגישת שרי החוץ בעמאן (ופא, 4 בנובמבר 2023)
  • במסיבת עיתונאים שנערכה בסיום פגישת שרי החוץ אמר בלינקו שהפסקת אש תאפשר לחמאס להתארגן ולחזור על המעשים שהיא ביצעה ב-7 באוקטובר. לדבריו, אף אומה לא הייתה מקבלת זאת, לכן חשוב לאפשר לישראל לממש את זכותה להגן על עצמה (רויטרס, 4 בנובמבר 2023). שר החוץ הירדני טען שהפגישות שנערכו ביטאו את האינטרס המשותף לשים קץ לאסון ברצועת עזה וכי במהלך הפגישות הנוכחים הדגישו את הצורך להכניס סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה ולדחות את רעיון עקירת הפלסטינים ממולדתם. הוא גינה הרג אזרחים, ללא קשר ללאום שלהם, והביע דאגה מהאירועים ביהודה ושומרון. שר החוץ המצרי ציין כי הם דורשים לערוך חקירה בינלאומית “סביב ההפרות והפשעים של ישראל” וכי יש להשקיע מאמצים כדי להגן על אזרחים ולכונן שלום בר קיימא. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפסיק את פעולות האיבה ולהימנע מלקדם אלימות (חשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות הירדנית, 4 בנובמבר 2023).
  • בשולי פגישת שרי החוץ נועדו ראש ממשלת קטר ושר החוץ מחמד בן עבד אלרחמן, עם אנתוני בלינקן. במהלך הפגישה, הם הדגישו את הצורך בהשקעת מאמצים דיפלומטיים, אזוריים ובינלאומיים משותפים כדי להגיע להפסקת אש מיידית ולפתוח את מעבר רפיח על בסיס קבוע כדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועה. עבד אלרחמן הבהיר כי קטר ממשיכה להשקיע מאמצי תיווך לשחרור החטופים אך ציין כי המשך התקיפות ברצועה מקשה על הבטחת שחרורם (סוכנות הידיעות הקטרית, 4 בנובמבר 2023).
  • בלינקן נועד עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי. מיקאתי הדגיש את חשיבות המאמצים להפסקת אש ברצועה ולעצירת “התוקפנות הישראלית בדרום לבנון”. לדבריו, לבנון מחויבת להחלטה 1701 של האו”ם וקוראת לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל “לעצור את ההפרות”. בלינקן הדגיש את מאמציו לעצור את הפעילויות הצבאיות מסיבות הומניטריות וכדי לטפל בסוגיית החטופים (רויטרס, 4 בנובמבר 2023).
  • ב-3 בנובמבר 2023 התקיימה הפגנה מול שגרירות ישראל ברבת עמון, במהלכה נשמעו קריאות תמיכה בחמאס וקריאות לביטול הסכם השלום של ירדן עם ישראל (חשבון הטוויטר רצ’א יאסין, 3 בנובמבר 2023).

ההפגנה ההמונית מול שגרירות ישראל בעמאן (חשבון הטוויטר רצ'א יאסין, 3 בנובמבר 2023)
ההפגנה ההמונית מול שגרירות ישראל בעמאן
(חשבון הטוויטר רצ’א יאסין, 3 בנובמבר 2023)

בחרין
  • הפרלמנט הבחריני הודיע כי הם החליטו לגרש את שגריר ישראל, להחזיר את שגרירם מישראל ולהפסיק את היחסים הכלכליים עם ישראל. זאת, כחלק מתמיכת בחרין בסוגיה הפלסטינית. לדברי הודעת הפרלמנט, המשך ההסלמה הישראלית והפרת המשפט הבינלאומי גורמים להם לדרוש לנקוט צעדים נוספים כדי להגן על חייהם של האזרחים ברצועת עזה ובשטחים הפלסטיניים (אתר הפרלמנט, 2 בנובמבר 2023). לא ברור אם החלטת הפרלמנט מספיקה או שהדבר מצריך את אישור המלך. יחד עם זאת, סוכנות הידיעות הבחרינית אישרה כי שגריר בחרין בתל אביב עזב את ישראל וכי שגריר ישראל במנאמה עזב את המדינה. בהודעה נכתב כי “שמירה על חייהם של אזרחים ופעילות לשמירה על מסדרונות הומניטריים הם בעדיפות העליונה בעת הזו (סוכנות הידיעות הבחרינית, 2 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הגיע ב-3 בנובמבר 2023 לישראל זו הפעם השלישית מאז תחילת המלחמה. בלינקן נועד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם נשיא המדינה, יצחק הרצוג. בהצהרה שנשא, הדגיש בלינקן את מחויבות ארה”ב לעמוד לצד ישראל, את זכות ישראל להגן על עצמה, את הצורך למנוע התרחבות העימות לזירות נוספות. הוא גם הדגיש את הצורך לעשות יותר כדי להגן על אזרחים פלסטינים, בהעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה והוצאת האזרחים הזרים. בנוגע לחטופים אמר בלינקן כי הם פועלים לשחרורם. הוא ציין כי הם מאמינים שכל המאמצים הללו יסתייעו ביצירת הפוגות הומניטריות אולם יש לעשות זאת תוך שמירה על כך שחמאס לא תנצל את ההפוגות להתחמשות (ישראל היום ו-NBC, 3 בנובמבר 2023).
  • תנועת חמאס תקפה את דבריו של דובר מועצת הביטחון הלאומי בארה”ב, ג’ון קירבי, לפיהם היא לא יכולה בסיום המלחמה להיות מעורבת בממשל העתידי ברצועה. לדברי חמאס מדובר ב”אמירות גסות ובלתי מקובלות, שכן העם הפלסטיני הוא עם חופשי שלא מוטלת עליו אפוטרופסות” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 2 בנובמבר 2023).
תורכיה
  • תורכיה הודיעה שהיא תשיב את שגריר ישראל חזרה לתורכיה (רויטרס, 4 בנובמבר 2023). נשיא תורכיה, רג’פ טייפ ארדואן, האשים את ממשלת ישראל באחריות ישירה לתקיפות ברצועת עזה. ארדואן ציין שממשלת ישראל “מחוקה” מבחינתו. לגבי האיחוד האירופי ציין, כי בתקופה האחרונה הוא מילא תפקיד לא ברור ולא אימץ גישה הוגנת. הוא קרא למדינות העולם להעניק סיוע לפלסטינים. ארדואן הודיע כי נשיא איראן רא’יסי צפוי לערוך ביקור בתורכיה בסוף החודש כדי לדון במלחמה בעזה ואף ציין שהוא רואה חשיבות רבה במפגש פסגה של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי שאמור להתקיים בהמשך החודש (אנטוליה, 4 בנובמבר 2023).
  • חמאס פרסמה הודעה ובה ברכה על החלטת תורכיה להחזיר את השגריר שלה בישראל. התנועה קראה לתורכיה ולכלל המדינות הערביות והמוסלמיות לנקוט בצעדים “הרתעתיים” נוספים נגד ישראל. חמאס גם קראה להפעיל לחץ על נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, להקל על הוצאת פצועים והכנסת סיוע רפואי לרצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בנובמבר 2023).
גרמניה
  • שרת הפנים הגרמנית, ננסי פזר, חתמה על צו האוסר פעילות ונוכחות של חמאס במדינה. בנוסף, נאסרה גם פעילותו של ארגון “צאמדון”, המזוהה עם החזית העממית לשחרור פלסטין, אשר הוא בעל קשרים עם ארגוני השמאל הקיצוני באירופה. יש לציין כי חמאס נמצאת ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי מאז 2001, אך עד כה היו פעיליה יכולים לפעול באופן מוגבל בגרמניה. עם הודעת גרמניה, פעילות חמאס תיאסר לחלוטין (רויטרס, 2 בנובמבר 2023).
רוסיה
  • בתגובה לכתבה שפורסמה ב וול סטריט ג’ורנל, לפיה ברשות ארה”ב מידע מודיעיני לפיו קבוצת וגנר הרוסית שוקלת לשלוח את מערכת ההגנה האווירית מסוג SA-22 לחזבאללה, פרסם הקרמלין הודעת הכחשה. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, טען כי “בפועל קבוצת וגנר לא קיימת והאשמות אלו הינן חסרות בסיס” (רויטרס, 3 בנובמבר 2023; וול סטריט ג’ורנל, 2 בנובמבר 2023).
הפגנות תמיכה בפלסטינים
  • ב-4 בנובמבר 2023 התקיימו הפגנות תמיכה בפלסטינים ברחבי העולם. על-פי ערוץ אלג’זירה, בלטה הפגנה בג’קרטה, בירת אינדונזיה, בה השתתפו, כמיליון וחצי מפגינים, שקראו להפסקת המלחמה בעזה והסרת המצור עליה (אלג’זירה, 4 בנובמבר 2023).
הפגנות תמיכה בפלסטינים (מימין לשמאל בשורה העליונה) בארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה. בשורה התחתונה מימין לשמאל: איטליה, תימן, הולנד וונצואלה .     הפגנה שהתקיימה בג'קרטה, בירת אינדונזיה (אלג'זירה, 4 בנובמבר 2023)
מימין: הפגנות תמיכה בפלסטינים (מימין לשמאל בשורה העליונה) בארה”ב, בריטניה, צרפת וגרמניה. בשורה התחתונה מימין לשמאל: איטליה, תימן, הולנד וונצואלה . משמאל: הפגנה שהתקיימה בג’קרטה, בירת אינדונזיה (אלג’זירה, 4 בנובמבר 2023)

[1] על נאום מזכ"ל חזבאללה והתגובות לו יצא פרסום נפרד.
[2] להרחבה אודות פעילות החותי'ם נגד ישראל מחילת המלחמה, ראו פרסום של מרכז המידע מ-2 בנובמבר 2023: "תנועת החות'ים ומלחמת חרבות ברזל".