מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-6 בדצמבר 2023, 13:00)

מצבור אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה

מצבור אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)

תיעוד כוחות צה

תיעוד כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)

פגיעה ישירה של רקטה בבניין מגורים באשקלון (מימין: דוברות מד

פגיעה ישירה של רקטה בבניין מגורים באשקלון (מימין: דוברות מד"א. משמאל: חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)

תושבים ומפונים מרחבי הרצועה באזור רפיח (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).

תושבים ומפונים מרחבי הרצועה באזור רפיח (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה”ל בפעילות נגד מעוזי הטרור של חמאס בג’באליא ובשג’אעיה. במקביל כיתרו לוחמי צה”ל את מרחב ח’אן יונס והם הגיעו למרכז העיר. לדברי גורמים בצה”ל הייתה זו היממה בה היו הקרבות העזים ביותר מאז תחילת המלחמה. גורמים בחמאס טוענים, כי במהלך כמעט חודשיים של מלחמה לא הצליחה ישראל להגיע להישגים משמעותיים בהשוואה להיקף המערכה הצבאית שהיא מנהלת נגד רצועת עזה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 410 חיילים וקצינים. 138 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: גורמים בחמאס ממשיכים להדגיש, כי לא יתקיים משא ומתן ללא הפסקת אש וכי המשא ומתן להחזרת החיילים יהיה שונה בתנאיו מזה שהיה להחזרת הנשים והילדים.
  • האשמות נגד חמאס: נמשכת הביקורת בחמאס על ההאשמות בדבר מעשי אלימות מינית שהם ביצעו במהלך המלחמה, בטענה כי ארה”ב מאמצת את הנראטיב הישראלי בנושא.
  • רצועת עזה: הפלסטינים מדווחים כי המצב ברצועה ממשיך להתדרדר, בעיקר היכולת לספק טיפול רפואי. כתוצאה מפעילות צה”ל, התרכזו תושבים רבים באזור רפיח שבדרום הרצועה, באזור נפתחו המסגדים כדי לשכן את התושבים המפונים.
  • גזרה צפונית: נמשכו תקיפות חזבאללה לעבר מוצבי צה”ל על גבול לבנון. כתוצאה מירי תגובתי של צה”ל לתקיפות, נהרג חייל צבא לבנון ושלושה חיילים נפצעו. צה”ל התנצל על האירוע. חזבאללה ואלג’מאעה אלאסלאמיה (ארגון פלסטיני הפועל בלבנון), ביצעו בתגובה תקיפות לעבר ישראל.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות ביטחון ישראלים. בחמאס הביעו מחאה תקיפה על צעדה שמתוכננת להתקיים בערב נר ראשון של חנוכה (7 בדצמבר, 2023) שתעבור במזרח ירושלים.
זירת הלחימה
  • במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה”ל בפעילות בלב מעוזי הטרור של חמאס בג’באליא ובשג’אעיה שם מתנהלים קרבות עזים. במקביל כיתרו לוחמי צה”ל את מרחב ח’אן יונס והגיעו למרכז העיר. גורמי צה”ל ציינו, כי הייתה זו היממה בה היו הקרבות היו העזים ביותר מתחילת המלחמה (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
  • פעילות קרקעית: הלוחמים ממשיכים לאתר ולהשמיד אמצעי לחימה, פירים תת קרקעיים, מטעני נפץ ותשתיות טרור נוספות. במהלך הפעילות איתרו הלוחמים והשמידו פיר תת קרקעי ותשתיות טרור נוספות שמוקמו במרחב בית הספר. בקרבת מרפאה ובית ספר נוסף בצפון רצועת עזה אותר אחד ממצבורי אמצעי הלחימה הגדולים ביותר שנמצאו עד כה ברצועת עזה שכלל מאות טילם ומשגרי RPG מסוגים שונים, עשרות טילי נ”ט, עשרות מטעני חבלה, טילים ארוכי טווח שכוונו לירי לעבר מרכז ישראל, עשרות רימונים וכלי טיס בלתי מאוישים (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).
מצבור אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)      מטען שאותר בבית ספר בצפון הרצועה
מטען שאותר בבית ספר בצפון הרצועה. משמאל: מצבור אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)
תיעוד כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)     תיעוד כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)
תיעוד כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)

פעילות אווירית: ביממה האחרונה, חיל האוויר תקף כ-250 מטרות בשטח רצועת עזה. בתקיפות נהרגו פעילי חמאס והג’יהאד האסלאמי בפלסטין, והושמדו תשתיות טרור (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).

תקיפה מהאוויר של חוליית מחבלים (דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)     תקיפה מהאוויר של חוליית מחבלים (דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)
תקיפה מהאוויר של חוליית מחבלים (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על התרחבות הפעילות הקרקעית בדרום הרצועה ועל חילופי אש כבדים המתנהלים במספר צירים במזרח ח’אן ויונס ובצפון-מערב העיר. כמו כן, מתנהלים קרבות קשים במזרח העיר עזה (מען, 6 בדצמבר 2023). עוד דווח, כי כוחות צה”ל פועלים באזור בני סהילא (מזרח ח’אן יונס) ומכתרים במקום שכונה ובה מספר משפחות. בשל כך, ישנן קריאות לצלב האדום לתאם את יציאתם מהמקום (חשבון X של חסן אצליח, 6 בדצמבר 2023). אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח על קולות פיצוץ עזים באזור ח’אן יונס. לדבריו, טנקים של צה”ל פועלים באזור בני סהילא (ערוץ אלע’ד, 6 בדצמבר 2023).
  • בצפון הרצועה דיווח מחמד ערב, כתב ערוץ אלערבי במחנה הפליטים ג’באליא, על תקיפת צה”ל במתחם מגורים בבלוק 2 במחנה הפליטים ג’באליא, אזור צפוף ורווי באוכלוסייה שלא התפנתה. לדבריו, שישה מבנים נהרסו כליל ובמקום נפגעים רבים. הוא טען, כי ישראל מנסה לרוקן כליל את צפון הרצועה מתושבים ובכך להשיג שליטה מלאה במקום. עוד דיווח כי טנקים של צה”ל נמצאים בתוך מחנה הפליטים בג’באליא ובמקום מתנהלים קרבות קשים (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 6 בדצמבר 2023).
תוצאות תקיפת צה"ל בבלוק 2 במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023).       תקיפת צה"ל סמוך לבית החולים נאצר בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
מימין: תוצאות תקיפת צה”ל בבלוק 2 במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023). משמאל: תקיפת צה”ל סמוך לבית החולים נאצר בח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
תגובות למהלכי הלחימה
  • וליד אלכילאני, דובר חמאס בלבנון, אמר כי חמאס יכולה להחזיק מעמד לאורך חודשים ארוכים. הוא הוסיף כי הנהגת חמאס נמצאת יחד עם הפלסטינים בתוך עזה, ולא תהיה חזרה על מה שקרה בבירות ב-1982 כשגירשו את אש”ף מבירות. לדבריו, תבוסתה של ישראל הפעם לא תהיה בהשמדתה, אלא במניעה ממנה להשיג את מטרותיה. אלכילאני הוסיף כי זה נכון שהצבא הישראלי נכנס לכמה אזורים בצפון הרצועה, אבל הוא קבע מועד להשיג את יעדי המערכה הקרקעית הזו תוך 24 ימים ולא הצליח להשיג דבר. הוא הוסיף כי הישראלים נסוגו והתמקמו מחדש בצפון הרצועה, ולא הצליחו לשחרר אף חטוף בצפון רצועת עזה; רקטות עדיין נורות מצפון רצועת עזה וקיימת התנגדות ברצועה (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 5 בדצמבר 2023).
  • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי לאחר חודשיים של “תוקפנות” הפלסטינים עדיין ממשיכים במערכה ועומדים איתן, ו”ההתנגדות” אילצה את ישראל לשנות את תוכניותיה ולסגת. הוא הוסיף כי ישראל תאלץ להפסיק את התוקפנות אם היא דואגת לשבוייה. הוא נשאל, האם אפשר לדבר על כישלון של צה”ל בתמרון הקרקעי בדרום הרצועה בדומה לכישלונו בצפון הרצועה, והשיב בחיוב. אמר כי צה”ל ניצב בפני הפתעות בתמרון הצבאי, כתוצאה מהפקת לקחים מהניסיון שלהם בצפון הרצועה ובעיר עזה, וכי ההתנגדות שבה הוא נתקל תאלץ אותו בסופו של דבר להפסיק את תוקפנותו (אתר ערוץ אלמיאדין, 5 בדצמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה בעיקר לעבר יישובי עוטף עזה. ב-5 בדצמבר 2023 בשעות הצהרים שוגר מטח רקטות לעבר מרכז ישראל ונגרמו מספר נזקים למבנים, ביניהם בתי ספר. בשעות אחר הצהרים שוגר מטח נוסף לכיוון אזור אשדוד. מטוס קרב בהכוונת כוחות קרקע, השמיד את שני המשגרים מהם בוצע ירי המטח למרכז הארץ (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).
פגיעה ישירה של רקטה בבניין מגורים באשקלון (מימין: דוברות מד"א. משמאל: חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)     פגיעה ישירה של רקטה בבניין מגורים באשקלון (מימין: דוברות מד"א. משמאל: חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
פגיעה ישירה של רקטה בבניין מגורים באשקלון (מימין: דוברות מד”א. משמאל: חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
עשן מיתמר בגוש דן בעקבות נפילת רקטה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)      עשן מיתמר בגוש דן בעקבות נפילת רקטה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
עשן מיתמר בגוש דן בעקבות נפילת רקטה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 410 מהם חיילים וקצינים. 138 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים.113 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי ישראל לא תצליח לשחרר אף ישראלי אלא בתנאי “ההתנגדות”. הוא שב והדגיש כי לא יהיה משא ומתן ולא חילופין אלא אם תיפסק התוקפנות נגד רצועת עזה. חמדאן הטיל על נתניהו את האחריות לחייהם של השבויים והחטופים כיוון שטירפד את השלמת עסקת החילופין וחידש את התוקפנות נגד רצועת עזה. הוא ציין שהחטופים נתונים בסכנה בשל התקיפות האינטנסיביות. לדבריו, נתניהו עשה ב-5 בדצמבר 2023 “המתת חסד” למאמצים הללו כאשר נועד עם משפחות החטופים ואמר להם שהם לא יחזרו בקרוב. עוד ציין כי נושא מספר החיילים שבידיהם הוא נושא שבסמכות הזרוע הצבאית ולא הגיע הזמן לדבר על הנושא (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).
  • באסם נעים, יו”ר המחלקה לקשרים בינלאומיים בחמאס ברצועה, הכחיש את קיומם בשלב זה של משא ומתן או דיונים בנוגע לשחרור החטופים ברצועת עזה. הוא אמר כי ישראל, ביהירותה וטיפשותה, לא למדה את הלקח מהסיבוב הראשון, שכן במשך 53 ימים היא הרסה את רצועת עזה והרגה אלפים במטרה להצליח לשחרר את אחד השבויים שלה, אבל היא לא הצליחה לשחרר אף אחד מהם שלא ע”פ תנאי “ההתנגדות”, ועתה היא רוצה לחזור על הניסיון. נעים הדגיש כי ישראל לא תשיג דבר שלא ע”פ תנאיהם והוסיף כי הוא אינו חושב שעדיין יש מקום או מרווח למשא ומתן. נעים הדגיש כי יש להם אסירים בבתי הכלא הישראליים, וכי החטופים שבידיהם, ובמיוחד החיילים, לא ישוחררו אלא אם כן כל האסירים הפלסטינים ישוחררו. לדבריו, חמאס הציעה לשחרר את כולם תמורת כולם, וההצעה עדיין עומדת בעינה, אבל לא ייתכן לנהל משא ומתן תחת תקיפות (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 6 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-5 בדצמבר 2023 נכון לשעה 20:00, כי מאז תחילת המלחמה נהרגו מעל ל-16,248 פלסטינים ונפצעו מעל ל-43,616 אלף (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).
המצב ברצועה
  • מניר אלברש, מנכ”ל משרד הבריאות ברצועת עזה, טען כי מלאי הדלק שנועד להפעלת אמבולנסים ורכבי הצלה של הגנה אזרחית (של חמאס) אזל, ולכן הם אינם יכולים להגיע ולפנות נפגעים (חשבון X של שהאב, 6 בדצמבר 2023). גם ארגון רופאים ללא גבולות ציין, כי מלאי הדלק והציוד הרפואי בבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח אזל, והם קראו לספק בהקדם לבית החולים את המלאי הנדרש (חשבון X של חסן אצליח, 6 בדצמבר 2023).
  • משרד הבריאות , עדכן, כי כוחות צה”ל הפועלים באזור צפון הרצועה הפסיקו את פעילות בית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא, בית החולים היחיד הפעיל בצפון הרצועה. לדברי משרד הבריאות כ-400 אלף תושבי צפון הרצועה נותרו כעת בלא מענה רפואי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 5 בדצמבר 2023).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על המשך נהירת תושבים ומפונים מרחבי הרצועה לאזור רפיח. זאת, בשל התרחבות התקיפות של צה”ל ברצועה (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023). בשל העומס הכבד של מפונים המגיעים לאזור רפיח החליטה מנהלת ההקדשים ברפיח לפתוח את המסגדים בעיר כדי לשכן בתוכם תושבים (חשבון X של חסן אצליח, 5 בדצמבר 2023).
 תושבים ומפונים מרחבי הרצועה באזור רפיח (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).     כרזה שפרסם ערוץ אלג'זירה בעקבות הגעת התושבים לאזור רפיח :" רפיח ..אין מטר פנוי" (דף הפייסבוק של ערוץ אלג'זירה, 5 בדצמבר 2023)
מימין: תושבים ומפונים מרחבי הרצועה באזור רפיח (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023). משמאל: כרזה שפרסם ערוץ אלג’זירה בעקבות הגעת התושבים לאזור רפיח :” רפיח ..אין מטר פנוי” (דף הפייסבוק של ערוץ אלג’זירה, 5 בדצמבר 2023)
  • בכלי התקשורת פורסם סרטון מהתקשורת הפלסטינית המתעד את החיים ברפיח. בסרטון ניתן לראות סוחרים ובעלי דוכנים פורסים את סחורתם (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023).
 תמונות מהבוקר ברפיח. בעלי דוכנים בשוק  מסדרים את סחורתם לצד תושבים הקונים בשוק (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023)      תמונות מהבוקר ברפיח. בעלי דוכנים בשוק  מסדרים את סחורתם לצד תושבים הקונים בשוק (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023)
תמונות מהבוקר ברפיח. בעלי דוכנים בשוק מסדרים את סחורתם לצד תושבים הקונים בשוק (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023)
  • לדברי אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, ישראל אינה מסתפקת ב”מעשי הטבח”, אלא גם נוקטת במדיניות הרעבה נגד תושבי עזה באמצעות המצור ומניעת הגעת הסיוע. אמר כי כל מי שמונע הגעת הסיוע לרצועה הוא שותף בפשע של הרעבת הפלסטינים. הזהיר מפני עלייה במספר ההרוגים בשל מחלות, רעב וצמא, וקרא למדינות הערביות והאסלאמיות ולבעלי המצפון החי בעולם לשאת באחריותם האנושית והמוסרית. הוא גם קרא לאונר”א ולארגון הבריאות העולמי לשאת באחריותם ולהמשיך להעניק את שירותיהם לתושבי הרצועה, ולא להיכנע לתכתיביה של ישראל. בהקשר זה ציין חמדאן, כי עמדת אונר”א אינה מובנת, שכן היא נענית לכל דרישות ישראל וזונחת את אחריותה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).
התבטאויות בכירים
  • באסם נעים, יו”ר המחלקה לקשרים בינלאומיים בחמאס ברצועה, אמר כי הצהרת ראש שירות הביטחון הכללי בדבר חיסול ראשי חמאס היא לצרכי פנים . לדבריו, מנהיגי חמאס בחרו בדרך הג’האד וההתנגדות והם יודעים שישלמו על כך מחיר כבד, אפילו בחייהם. הוא ציין כי הוא אב של שהיד, וכי חלק מהמשפחה שלו נהרג במלחמה הזו, והבתים שלהם נהרסו. אולם הם יודעים שהדרך הזו היא מחיר החופש והם מוכנים לשלם את המחיר. לדבריו, ישראל ומנהיגיה התנקשו במהלך עשרות שנים בעשרות מנהיגים פלסטינים, מחמאס, פתח, הג’האד האסלאמי והחזית העממית, אבל זה לא שינה דבר בשטח (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 6 בדצמבר 2023).
  • דאוד שהאב, האחראי על לשכת ההסברה בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין בראיון לכלי תקשורת איראני, כי ישנם כוחות חשובים ופעילים בציר ההתנגדות, שמשתתפים במערכה הזו, שהחשובים בהם הם תימן וחזבאללה, וכן ההתנגדות האסלאמית בעיראק. לדבריו, השתתפות זו היא אחת מצורות התמיכה החשובות ביותר שמקבלת ההתנגדות הפלסטינית, והיא מהווה תמיכה בעלת חשיבות אסטרטגית וגידול משמעותי בקו התמיכה שמעניק ציר ההתנגדות לפלסטין. הוא הוסיף כי איראן מעניקה גיבוי מדיני רחב וחשוב במערכה, והתפקיד שהיא ממלאת חשוב, בין אם המהלכים שנוקט שר החוץ ובין אם הצהרותיהם של המנהיג ח’אמנהאי ושל משמרות המהפכה. בנוגע לסיום המלחמה ברצועת עזה אמר שהאב כי מערכת “מבול אלאקצא” היא תחנה חשובה בדרך הג’האד וההתנגדות של הפלסטינים לשחרור אדמתם. עוד הדגיש כי הם בטוחים שהניצחון יהיה מנת חלקם. הוא הוסיף כי בסוף החודש השני למערכה ההתנגדות עדיין בשיאה, וזו אינדיקציה ברורה למה שהכינה ההתנגדות (סוכנות פארס בערבית, 6 בדצמבר 2023).
התייחסות חמאס להאשמות באלימות מינית
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, גינה במהלך דברים שאמר בכנס בבוסטון את האלימות המינית שביצעה חמאס ב-7 באוקטובר ואמר כי העולם לא יכול פשוט להסיט מבט ממה שהתרחש וכי על כולם לגנות בחריפות את האלימות המינית הזאת של פעילי הטרור של חמאס באופן חד משמעי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בדצמבר 2023).
  • חמאס גינתה, בהודעה שפרסמה, את דברי נשיא ארה”ב ג’ו ביידן שאימץ לדבריהם, את האשמות ישראל על ביצוע מעשי אלימות מינית ב-7 באוקטובר. לדברי חמאס, זוהי נפילה מוסרית חדשה של נשיא שאמור להיות אובייקטיבי וכי החזרה על השקר נועדה לטשטש את פשעי המלחמה ורצח העם שמבצע צה”ל נגד העם הפלסטיני בגיבוי ארה”ב ונשק אמריקני. חמאס קראה לכלי התקשורת הבינלאומיים לדייק ולחשוף הטענות הישראליות השקריות (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן אמר כי הממשל האמריקני ממשיך לאמץ את הנרטיב הישראלי, ואמר כי הדוגמא האחרונה לכך היא הצהרתו של היועץ לביטחון לאומי לפיה צה”ל אינו פוגע במכוון באזרחים בעזה. אמר כי זהו שקר והתכחשות למציאות, לפיה יותר מ-70% מההרוגים הם נשים וילדים. הוא אמר כי הטענות והשקרים הישראליים על כך שהיו נשים שנאנסו נועדו להסתיר את המראות של היחס הטוב שלו זכו החטופים בעזה, מראות שמפריכים בצורה נחרצת את הטענות הללו. עוד אמר כי הטענות השקריות הללו נמצאות רק בדמיונם החולני של אישים ישראליים קיצוניים, שמתירים לחיילי צה”ל לתקוף מינית גויים, ומתבססים על הסתה של הרב הצבאי הראשי, אייל משה קרים, שהתיר לחיילים לאנוס נשים לא יהודיות בתקופות מלחמה. לאחר מכן הקרין חמדאן סרטון של רב אחר, שבו הוא אומר כי חובה להרוג גם ילדים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וכוחות צה”ל על גבול לבנון. חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע 11 פעולות ביניהן תקיפת מוצבי צה”ל, שיגור טילים, שיגור כלי טיס בלתי מאויש ועוד.  צה”ל הגיב לתקיפות באמצעות ירי ארטילרי ותקיפות מטוסי קרב נגד מטרות חזבאללה בשטח לבנון (דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2023).
צבא לבנון
  • צבא לבנון הודיע כי מרכז צבאי באזור אלנבי עויצ’ה-אלעדיסה שבדרום לבנון, הותקף על ידי ישראל וכתוצאה מכך נהרג חייל ושלושה חיילים נפצעו (חשבון X של צבא לבנון, 5 בדצמבר 2023). דווח, כי החייל שנהרג הוא רקיב (סמל) עבד אלכרים אלמקדאד, יליד 7 במאי 1996, שהחל את שירותו בצבא לבנון ב-25 באוקטובר 2018 (חשבון X ואתר צבא לבנון, 5 בדצמבר 2023).
  • דובר צה”ל אמר בתגובה, כי לוחמי צה”ל פעלו באזור לנטרול איום שזוהה ממתחם שיגור ותצפית של חזבאללה וכי התקבל דיווח על כך שמספר חיילי צבא לבנון נפגעו במהלך התקיפה. דובר צה”ל הבהיר כי כוחות צבא לבנון לא היו יעד התקיפה, צה”ל מצר על האירוע וכי האירוע מתוחקר (חשבון X של דובר צה”ל באנגלית, 5 בדצמבר 2023).
  • בעקבות הפגיעה בחיילים, התקיימו מגעים בין ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, נג’יב מיקאתי ראש ממשלת המעבר ונביה ברי יו”ר הפרלמנט הלבנוני לדיון בהשלכות ההתפתחויות האחרונות. במקביל, התקיימו מגעים במספר דרגים עם שגרירי מדינות מערביות בניסיון להימנע מהסלמה (רשת MTV , 5 בדצמבר 2023).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ, אמר כי הם ידווחו לאו”ם כי הצבא הותקף על ידי ישראל וכי התגובה שלהם תהיה דיפלומטית, שכן הם אינם רוצים במלחמה. לדבריו, לבנון היא קורבן לפעולות ישראל בדרום לבנון וברצועת בעזה, והיא מפרה את החלטה 1701 (אלערבי, 5 בדצמבר 2023).
  • ביוניפי”ל ציינו, כי זוהי הפעם הראשונה שחייל צבא לבנון נהרג מאז תחילת המתיחות בגבול וכי צבא לבנון לא פתח בעימות עם ישראל. לדברי יוניפי”ל, במהלך הימים האחרונים הם היו עדים לעלייה מהירה ומדאיגה ברמת האלימות והם קוראים לצדדים לעצור את מעגל האלימות, אשר יכול להוביל להשלכות הרות אסון עבור תושבי שני צידי הגבול (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 5 בדצמבר 2023).
  • חזבאללה הודיע כי בתגובה למותו של חייל צבא לבנון וכאות תמיכה בעם הפלסטיני, תקפו פעילי הארגון כינוס של חיילי צה”ל באזור אלמנארה באמצעות טילים מונחים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 5 בדצמבר 2023).
  • כוחות אלפג’ר, הזרוע הצבאית של אלג’מאעה אלאסלאמיה (הפועל בלבנון), קיבלה אחריות על שיגורי שני מטחי רקטות לעבר מוצבי צה”ל סמוך לקריית שמונה. זאת, בתגובה להמשך התוקפנות של ישראל בדרום לבנון, לרבות תקיפת עמדת צבא לבנון בסביבת אלעדיסה אשר גרמה למותו של חייל (אתר אלג’מאעה אלאסלאמיה, 5 בדצמבר 2023).
הקמת ארגון פלסטיני בלבנון
  • בעקבות הודעת חמאס בלבנון על הקמת ארגון בשם “חלוצי מבול אלאקצא” הקורא לצעירים ולגברים הפלסטינים בלבנון להצטרף, מסרו “מקורות” כי חמאס לא תיאמה את פרסום הקמת הארגון עם חזבאללה וכי התקיימו “מגעים נמרצים” בין בכירים בחזבאללה ובחמאס לאחר הפרסום.
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, מסר בהקשר זה כי ההודעה על הקמת הארגון הובנה שלא כהלכה, וכי לא הייתה כוונה להקים ארגון צבאי אלא לפרויקט כללי של “ההתנגדות. הוא הכחיש את הדיבורים על כך שהמטרה היא להשתלט על המחנות הפלסטיניים בלבנון וציין, כי לחמאס אין כוונה להקים “חמאס לנד”, ואין צורך לחשוש מכך (אתר אלנשרה, 5 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי מדיניותם היא ברורה והם אינם מתערבים בענייני הפנים של לבנון ויש להם קשרים עם כל מרכיבי הפוליטיקה והחברה בלבנון. עוד הוסיף כי מדובר בתוכנית גיוס תרבותי ורעיוני שנועדה למשוך את הצעירים הפלסטינים כדי שלא יתפתו אחר רעיונות שייתכן שלא עולים בקנה אחד עם האינטרסים של העניין הפלסטיני וההתנגדות לישראל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, הודיע כי בחודשים הקרובים יתקיים משא ומתן באמצעות האו”ם במטרה להביא ליציבות רבה יותר בגבול לבנון. לדבריו, הדבר יתבצע, בין היתר, באמצעות השלמת יישום החלטה 1701 והגעה להסכמה בעזרת האו”ם לגבי הנקודות השנויות במחלוקת עם ישראל. הוא ציין שהמטרה העיקרית של המגעים, שהצד הלבנוני מנהל עם ארה”ב, האו”ם והאיחוד האירופי, היא להימנע ממלחמה נרחבת בלבנון (חשבון X של נג’יב מיקאתי, 5 בדצמבר 2023).
סוריה
  • דווח מפי “מקור מקומי” כי ב-6 בדצמבר 2023 בשעה 03:40 מערכת ההגנ”א הסורית פעלה נגד מטח “טילים עוינים ישראליים” ששוגרו לעבר דרום חמץ, וכי היא יירטה את רובם. הערוץ גם מסר כי בימים האחרונים כלי טיס בלתי מאויש ישראלי וכלי טיס בלתי מאויש אמריקני חגו מעל חמץ ודמשק (ערוץ הטלגרם SAM SYRIA, 6 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 16 מבוקשים מהם שלושה הינם פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023). להלן אירועים מרכזיים :
  • ב-6 בדצמבר 2023, לפנות בוקר, הסתיימו 24 שעות של פעילות נרחבת של כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין. במהלך הפעילות השמידו הכוחות מעבדות להכנת מטענים ופירים תת קרקעיים, אותרו אמצעי לחימה רבים ואלפי שקלים של כספים המיועדים לפעילות טרור. חמושים פלסטינים ביצעו ירי לעבר הכוחות והשליכו מטענים. דווח על חייל צה”ל פצוע באורח קל (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).
 פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023).     אמצעי הלחימה שנתפסו בפעילות במחנה הפליטים ג'נין (אתר דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין (חשבון X של QUDSN, 5 בדצמבר 2023). משמאל: אמצעי הלחימה שנתפסו בפעילות במחנה הפליטים ג’נין (אתר דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)
  • ב-6 בדצמבר 2023, לפנות בוקר, פעלו הכוחות בכפר טמון בצפון השומרון, ובמחנה הפליטים אלפארעה. בשני המקומות התגלעו עימותים אלימים בין חמושים לכוחות, אשר ביצעו ירי לעברם. זוהו פגיעות (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים פלסטינים, אחד בטמון והשני במחנה הפליטים אלפארעה. גופתו של ההרוג בטמון נעטפה בדגל חמאס ושל ההרוג השני בדגל של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ופא, חשבון X של PALINFO, 6 בדצמבר 2023). מאוחר יותר דיווחו הפלסטינים על פעילות כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023).

מעצר מבוקשים במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם
 (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
מעצר מבוקשים במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם
(חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)

 

תגובת חמאס לקיום צעדה בירושלים
  • ביום חמישי 7 בדצמבר 2023 נר ראשון של חנוכה, צפויה להתקיים בירושלים “צעדת המכבים”, שהוגדרה על ידי מארגניה כצעדת מחאה וטקס זיכרון לנרצחים ולחללי צה”ל שנפלו במלחמת חרבות ברזל. הצעדה תתחיל בכיכר צה”ל ותסתיים בכותל המערבי והיא תעבור דרך שער שכם והרובע המוסלמי.
  • חמאס גינתה את קיום הצעדה. בהודעה רשמית מטעמה צוין שהעובדה שממשלת ישראל העניקה רישיון רשמי לקיום הפגנה של קיצונים יהודים בירושלים תחת השם “צעדת המכבים”, שבמסגרתה הם דורשים שליטה מלאה על ירושלים והר הבית וסילוק הווקף, היא ניסיון מסוכן לכפות שליטה יהודית על מסגד אלאקצא. ההודעה הדגישה כי הפלסטינים לא יאפשרו זאת, יהא המחיר אשר יהא. חמאס קראה לפלסטינים ביהודה שומרון וירושלים ובשטחי ישראל לגיוס כללי וקראה לאומות הערבית והאסלאמית, ולאחים בירדן, בשל האפוטרופסות ההאשמית על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים, לנקוט בפעולה מיידית ודחופה. גם הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בנושא שבה נכתב שאם הם ימשיכו לשתוק מסגד אלאקצא וירושלים יהיו היעד הבא (אתר ערוץ אלע’ד, 5 בדצמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, פרסם הודעה בה הזהיר מפני הסלמת “התוקפנות הישראלית” ברצועת עזה, יהודה, שומרון וירושלים וקרא להתערבות בינלאומית להפסקתה לפני פיצוץ במצב באופן שלא ניתן יהיה לשלוט בו. אבו רדינה הטיל את האחריות להסלמה על ממשל ארה”ב וקרא גם לו ללחוץ על ישראל להפסיק את “תוקפנותה” נגד הפלסטינים (ופא, 6 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, אמר בתום ביקורו במוסקבה, כי אף מדינה אינה יכולה להישאר אדישה לנוכח המצב בפלסטין. הוא ציין, כי חמאס נהנית כיום מפופולריות שיא בקרב הפלסטינים וכי אין ביכולתן של ישראל וארצות הברית לחסל את חמאס ואת ההתנגדות או להחליט עבור הפלסטינים ורצועת עזה. הוא הדגיש, כי בהתאם למודיעין, שאיראן קיבלה ממנהיגי “ההתנגדות” באזור, יש בידי “ההתנגדות” יכולת להמשיך במצב הנוכחי במשך חודשים ולהגיב ל”פשעי הציונים” בתקיפות יומיומיות (פארס, 5 בדצמבר 2023). רמצ’אן שריף, דובר משמרות המהפכה, המשמש גם כראש מטה האנתפאדה וירושלים במועצה המתאמת של ההסברה האסלאמית, אמר בכנס בטהראן, כי ישראל ניסתה באמצעות תקיפותיה לאלץ את הפלסטינים להגר מרצועת עזה למצרים ומהגדה המערבית לירדן, אך התנגדות העם הפלסטיני הכשילה תכנית זו.  הוא ציין, כי מבול אלאקצא היה כישלון היסטורי וחסר תקדים עבור “המשטר הציוני”. לדבריו, הציונים עדיין אינם מוכנים להפסיק את “פשעיהם”, משום שהם חותרים לניצחון ברצועת עזה, אך ככל שחולף הזמן, כולם מדגישים יותר ויותר שלא ניתן להשמיד את חמאס ושניצחון עבור “המשטר הציוני” אינו אפשרי (פארס, 5 בדצמבר 2023). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת הבסיס האמריקני עין אלאסד שבמערב עיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 6 בדצמבר 2023).
תימן
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, דחה את טענת דובר ממשלת בריטניה בנוגע לתמיכת איראן בחות’ים וטען, כי מדובר בהאשמה חסרת בסיס. הוא ציין, כי לאיראן אין כל קשר לתקיפות החות’ים בים האדום וכי קבוצות ההתנגדות באזור אינן מקבלות פקודות מאיראן להגיב ל”פשעי המלחמה של המשטר הציוני” אלא מקבלות החלטות ופועלות בהתאם לעקרונות, לסדרי העדיפויות ולאינטרסים שלהן. הוא קרא לשלטונות בריטניה לגנות את “פשעי המשטר הציוני” במקום להעלות האשמות חסרות בסיס (איסנ”א, 5 בדצמבר 2023). 
  • ארגון הספנות של הצבא הבריטי (UKMTO) הודיע כי הוא קיבל דיווח אודות התקרית שבה היה מעורב כלי טיס בלתי מאויש שהתחרשה כ-47 מיילים ימיים מערבית לנמל אלחדידה בתימן. הארגון המליץ לכלי השיט באזור לנקוט בזהירות ולדווח על כל פעילות חשודה (חשבון X של ארגון הספנות הבריטי, 6 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • במסגרת ביקורו בארה”ב, נועד סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, עם מספר חברי סנאט ושוחח עימם על המאמצים להפסקת הלחימה ברצועה, העברת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה וסוגיות אזוריות (חשבון X של דובר משרד החוץ המצרי, 6 בדצמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
תורכיה
  • רג’פ טייפ ארדואן, נשיא תורכיה, הזהיר את ישראל מפני התנקשות באנשי חמאס על אדמת תורכיה ואמר כי ישראל תשלם על כך מחיר כבד. בנוסף אמר, כי תורכיה מתנגדת לתוכניות להקים אזור חייץ ברצועה לאחר סיום המלחמה היות ועתידה של הרצועה יוכרע על ידי הפלסטינים (רויטרס, 6 בדצמבר2023 ).
  • גם עלי ירלי קאיא, שר הפנים התורכי, הדגיש במהלך מסיבת עיתונאים כי תורכיה לא תאפשר לאף גורם לבצע מעשה בלתי חוקי בשטחיה. זאת על רקע פרסום בוול סטריט גו’רנל לפיו בכוונת ישראל להתנקש בבכירי חמאס במדינות שונות בהן הם שוהים, ובהן בתורכיה. הוא ציין כי מניעת תקריות כאלו היא המשימה הגדולה ביותר שלהם, וכי הם עומדים בקשר עם משרדים רלוונטיים ועם שירות הביון בנושא (אנטוליה, 6 בדצמבר 2023).