מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-7 בדצמבר 2023, 13:00)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)

כוחות צה

כוחות צה"ל מפנים מחסן אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)

כוחות צה

כוחות צה"ל מפנים מחסן אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)

הקמת אוהלים ע

הקמת אוהלים ע"י תושבים מפונים באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023).

בית הדפוס באלבירה שנאטם ע

בית הדפוס באלבירה שנאטם ע"י צה"ל (חשבון X של QUDSN, 7 בדצמבר 2023)

התהלוכה בראמאללה (ופא, 6 בדצמבר 2023)

התהלוכה בראמאללה (ופא, 6 בדצמבר 2023)

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה"ב, פיליפ גורדון (ופא, 6 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: במהלך היממה האחרונה התמקדה הלחימה של צה”ל בשלושה מוקדים ברצועת עזה. בדרום, באזור ח’אן יונס, החלו הכוחות בהתקפה משולבת נגד מרכזי הכובד של חמאס. הכוחות כיתרו את העיר והחלו לתמרן בלב העיר. בצפון הרצועה, במרחב אלשג’אעיה ובג’באליא שם פשטו הכוחות, בין השאר, על מוצב של גדוד של הזרוע הצבאית של חמאס.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 413 חיילים וקצינים. 138 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
  • סוגיית החטופים: גורמים בחמאס ממשיכים להאשים את ישראל בכישלון המשכה של העסקה ומדגישים כי יהיו מוכנים לחדש אותה רק לאחר הפסקת אש כללית. הם גם ממשיכים לציין את ההפרדה שבין עסקה עבור החזרת אזרחים ועסקת חילופי מי שמוגדרים על ידם כחיילים שמחירה לדבריהם, יהיה גבוה יותר.
  • רצועת עזה: הפלסטינים מדווחים על צפיפות רבה באזור רפיח אליה הגיעו תושבים רבים שפונו מאזורי הלחימה ברצועה. כמו כן הם מלינים על הסיוע המועט מידי שנכנס לרצועה דרך מעבר רפיח.
  • גזרה צפונית: נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבים וריכוזי חיילים על גבול הצפון. צה”ל הגיב בירי ארטילרי ותקיפות מהאוויר. לבנון הגישה תלונה למועצת הביטחון של האו”ם בעקבות מותו של חייל צבא לבנון בתקיפה ישראלית.
  • יהודה ושומרון: פתח ארגנה בראמאללה תהלוכת הזדהות עם רצועת עזה ועם האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל.
  • תימן: טיל קרקע קרקע ששוגר מתימן לעבר אילת יורט על ידי צה”ל עוד טרם הגיע לשטח ישראל. החות’ים הבהירו כי כל הפעילות שהם מבצעים, כולל תקיפת הספינות בים מכוונת נגד ישראל בלבד וכי אין להם כל עניין לסכן את התעבורה הימית הבינלאומית.
  • או”ם: מזכ”ל האו”ם החליט, באופן חריג, על הפעלת סעיף 99 המאפשר להביא לידיעת מועצת ביטחון כל עניין שלדעתו עלול לאיים על שמירת השלום והביטחון הבינלאומי.
זירת הלחימה
  • במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה”ל בפעילותם בצפון ובדרום הרצועה. יותר משלוש אוגדות נלחמות בעצימות ברצועת עזה.
תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)    תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023)
  • פעילות קרקעית: ב-6 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר פתחו כוחות צה”ל בהתקפה משולבת נגד מרכזי הכובד של חמאס בח’אן יונס. הכוחות פרצו את קווי ההגנה של חטיבת ח’אן יונס, כיתרו את העיר והחלו לתמרן בלב המרחב (דובר צה”ל, 7 , 6 בדצמבר 2023).
חיסול המחבל שאחז ב-RPG.       חיסול מחבל נוסף (אתר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)
מימין: חיסול המחבל שאחז ב-RPG. משמאל: חיסול מחבל נוסף (אתר צה”ל, 7 בדצמבר 2023)
  • אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס דיווח על תקיפות בלתי פוסקות באזור ח’אן יונס של כוחות קרקעיים של צה”ל ושל חיל האוויר. לדבריו, כוחות הצלה ממשיכים לפנות הרוגים ופצועים לבית החולים נאצר. עוד, ציין, כי בשל העומס נאלצים כוחות הגנה אזרחית לפנות נפגעים ברכביהם (ערוץ אלע’ד, 7 בדצמבר 2023).
  • כתב ערוץ אלערבי שהסביר על גבי מסך באולפן את מהלכי התמרון הקרקעי של צה”ל באזור ח’אן יונס ציין, כי כוחות צה”ל נמצאים באזור מזרח ח’אן יונס וכי הם מנסים להיכנס לתוך העיר עצמה דרך מספר צירים מצפון וממזרח העיר (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 6 בדצמבר 2023). עוד דווח, כי באזור מזרח ח’אן יונס מתנהלים קרבות קשים בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות” הפלסטינית (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 7 בדצמבר 2023).
כתב ערוץ אלערבי מפרט אודות התמרון הקרקעי של צה"ל באזור ח'אן יונס
 (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 6 בדצמבר 2023)
כתב ערוץ אלערבי מפרט אודות התמרון הקרקעי של צה”ל באזור ח’אן יונס
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 6 בדצמבר 2023)
  • ג’באליא, צפון הרצועה: כוחות צה”ל הלוחמים במרחב מחנה הפליטים ג’באליא, הרגו מחבלים רבים בקרבות פנים אל פנים, באמצעות ירי טנקים ותקיפות מהאוויר. במסגד ובבית ספר באזור איתרו הלוחמים רובי צלפים, מטענים, טילי נ”ט, רקטות, פירים מבצעיים וצלבי קרס שצוירו על קירותיו. בסביבת בית הספר אותרו משגרים ומחסני רקטות. מאוחר יותר פשטו הכוחות על מוצב של גדוד מרכז ג’אבליא של הזרוע הצבאית של חמאס והרגו מספר מחבלים. במקום אותרה רשת מנהרות שהובילו אל מחוץ למוצב, מתחם אימונים ומחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 6 , 7 בדצמבר 2023).
כוחות צה"ל מפנים מחסן אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)     כוחות צה"ל מפנים מחסן אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)
כוחות צה”ל מפנים מחסן אמצעי לחימה שנמצא בצפון הרצועה (אתר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי טנקים של צה”ל הפועלים בשעות הבוקר במחנה הפליטים ג’באליא ביצעו ירי של כמאה פגזים לעבר תושבים ומבנים במקום. בסרטונים שפורסמו נראים תושבים נמלטים למקומות מחסה (חשבון X של שהאב, 7 בדצמבר 2023).
  • פעילות אווירית: ביממה האחרונה, נמשכה הפעילות האווירית האינטנסיבית כסיוע לכוחות הקרקעיים ולתקיפת יעדי טרור של חמאס ברצועה.
תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל,7 בדצמבר 2023)    תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל,7 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות טרור ברצועת עזה (דובר צה”ל,7 בדצמבר 2023)
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי חיל האוויר תקף מספר יעדים ברחבי העיר עזה, בשכונות דרג’, זיתון, צברה, אלשג’אעיה, כיכר פלסטין, שוק אלזאויה, והעיר העתיקה. דווח על עשרות הרוגים ופצועים, שכוחות ההצלה אינם יכולים להגיע אליהם (אלקדס, 7 בדצמבר 2023). מחמוד פודה, כתב ערוץ אלע’ד ברפיח, דיווח כי בשעות הלילה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר מבנים במחנה הפליטים אלשאבורה ברפיח, כתוצאה מכך נהרגו 18 פלסטינים. בנוסף, בוצע לדבריו, ירי טנקים לעבר מזרח העיר רפיח לצד ירי של ספינות חיל הים לעבר חוף הים ברפיח (ערוץ אלע’ד, 7 בדצמבר 2023).
תקיפת צה"ל באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023).      תקיפת צה"ל במרכז העיר ח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
מימין: תקיפת צה”ל באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023). משמאל: תקיפת צה”ל במרכז העיר ח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
  • פעילת ימית: כוחות זרוע הים, המשיכו בסיוע לכוחות הפועלים ביבשה, הם תקפו תשתיות טרור ומתחמים צבאיים של חמאס באמצעות טילים מדויקים וירי פגזים (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2203).
תגובות למהלכי הלחימה
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ל”התנגדות” ובראשה לזרוע הצבאית של חמאס, יש תרחישים ותוכניות מבצעיות, והיא נלחמת בכוח ובאומץ בכל הצירים ובכל החזיתות. הוא ציין שלהתנגדות יש סבלנות ויכולת להכיל את השינויים בשטח ולהתמודד עמם בתוכנית כוללת במטרה להשיג את מרב ההישגים הצבאיים בשטח ולהביס את צה”ל. באשר לדיווחים לגבי תכנית צה”ל להציף את המנהרות, אמר כי הדבר הוא במסגרת “ההמצאות” של צה”ל, שחלקן במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שהוא מנהל, וכי רבות מהתוכניות הללו אינן מציאותיות. הדגיש כי “ההתנגדות” מסוגלת להתמודד עם כל ההתפתחויות כגון זו (ערוץ היוטיוב של אלקאהרה ניוז, 6 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי עד כה צה”ל לא הצליח להיכנס לדרום הרצועה כפי שהוא טוען, אלא הוא נכנס לאזורים פתוחים, חקלאיים, שהוא נהג לחדור אליהם גם במערכות קודמות. לדבריו, צה”ל זהיר מאד משום שהקרבות בצפון הרצועה היו מכאיבים מאד עבורו. הוא ציין שכאשר צה”ל ינסה להיכנס לדרום הרצועה, הוא ייתקל בהתנגדות שעשויה לדחוק אותו אחורה, כפי שאירע בעיר עזה. לטענתו, בעיר עזה צה”ל הצליח להשתלט על רצועת החוף, אבל כשניסה להיכנס לתוך העיר, הוא נתקל בהתנגדות עזה, שגרמה לו לסגת לאזור החוף. הוסיף כי ממה שהם שמעו, הוא יכול להבטיח שההתנגדות בדרום הרצועה תהיה חזקה יותר ממה שהאנשים ראו בצפון (ערוץ היוטיוב של אלאנבאא’, 5 בדצמבר 2023).
  • בהתייחסו לסרטון שפרסם דובר צה”ל על חשיפת מאגר אמצעי לחימה והרקטות של הזרוע הצבאית ציין כי בסרטון רואים חייל נושא רקטה שמשקלה אמור להיות יותר מטון, ועל כן המדובר בדגם של רקטה שמוצג במפגנים. לדבריו, חלק ממה שהוצג הם דגמים של רקטות, חלק ציוד הרוס וחלק נאסף ממקומות שונים. לדבריו, גם הם, במתקפה ב-7 באוקטובר, השתלטו על בסיסים ישראליים מלאים בציוד וכלי רכב צבאיים. הוא ציין כי הם מבצעים הערכה מקיפה בנוגע לסרטון במטרה להגיב עליו, והדגיש כי הדבר אינו מבטל את העובדה ש”ההתנגדות” נמצאת בשיא פעילותה (אלג’זירה מבאשר, 6 בדצמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה בעיקר לעבר יישובי עוטף עזה. בשעות אחר הצהרים שוגר מטח של 12 רקטות לאזור באר שבע. דובר צה”ל ציין שהרקטות שוגרו בסמוך לאוהלים בהם מתגוררים כעת אזרחים שפונו לדרום הרצועה וסמוך למתקני האו”ם. רקטה נוספת שוגרה על ידי חמאס מתוך האזור ההומניטרי. הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה והעמידה אזרחים עזתים רבים בסכנה. הוא ציין ששיגור דומה התבצע יום קודם לכן בשעות הצהרים (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023).
ממצאי דובר צה"ל על שיגור הרקטות לבאר שבע (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023).      כלי רכב שנפגע מנפילת רקטה בבאר שבע (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
מימין: ממצאי דובר צה”ל על שיגור הרקטות לבאר שבע (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023). משמאל: כלי רכב שנפגע מנפילת רקטה בבאר שבע (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
ממצאי דובר צה"ל על שיגורי הרקטות מהאזור ההומניטרי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)    ממצאי דובר צה"ל על שיגורי הרקטות מהאזור ההומניטרי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2023)
ממצאי דובר צה”ל על שיגורי הרקטות מהאזור ההומניטרי לעבר ישראל (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023)
  • בשעות הצהרים הופעלה התרעה בעיר אילת וזוהה טיל קרקע קרקע ששוגר לשטח ישראל. הטיל יורט בהצלחה בים האדום על ידי לוחמי ההגנה האווירית, והוא לא חצה לשטח ישראל (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 413 מהם חיילים וקצינים. 138 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים.113 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • על רקע הלחימה המאסיבית, ממשיכים בכירי חמאס להתייחס להפוגה אפשרית ולעסקת חילופי החטופים:
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס הדגישה שהיא סיימה את שלב מסירת הנשים והילדים וכי כניסה למשא ומתן חדש בנוגע לחילופי שבויים כרוכה בהפסקה מוחלטת של “התוקפנות” נגד הרצועה. הוא הדגיש, כי כאשר תסתיים “התוקפנות”, הם יהיו מוכנים לחדש את המשא ומתן ולהגיע לעסקה כוללת. הוא הדגיש כי המדובר בהפסקת התוקפנות ונסיגת כוחות צה”ל מכל רצועת עזה (ערוץ היוטיוב של אח’באריה ניוז, 6 בדצמבר 2023).
    • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הגורמים המתווכים שוקדים על השגת הפסקת אש, וכי חמאס מוכנה לפעול על בסיס זה. יחד עם זאת ציין, כי אם נתניהו מצמצם את הנושא לשחרור החטופים הישראליים, הרי שמדובר בנקודת פתיחה חסרת תועלת שלא תוביל לדבר. לגבי החטופים שבידם, הוא ציין כי ללא קשר לפרטים או למספרים אפילו בשבוע שבו היו חילופי הנשים והילדים, לא כולם היו בידי הזרוע הצבאית של חמאס ולכן הם היו זקוקים לזמן כדי להגיע אליהם. הוא ציין כי הבעיה היא שישראל לא רוצה להמשיך בחילופין (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 6 בדצמבר 2023).
    • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר כי הקשר עם המתווכים, במצרים ובקטר, לא נפסק, אבל הדיבור על הבנות או הסכמים או הצעות חדשות לא קיים עד כה, ולא ניתן לומר כי מתקיים עתה משא ומתן בנושא. הוא ציין שכל רעיון שהם יכולים לדון בו כעת צריך להתבסס על צעד ראשון שהוא הפסקת “התוקפנות”, וכי הנושא של הפוגה למשך שעות או יממה תמורת מחירים מההתנגדות נדחה עתה מצדם. הוא הדגיש כי לא ניתן לדון תחת אש ותחת ניסיונות סחיטה באמצעות האש, ועל ישראל להפסיק את תוקפנותה מיד, ולאחר מכן ניתן לדון בכל נושא (אתר ערוץ אלע’ד, 5 בדצמבר 2023).
    • אסאמה חמדאן, בכיר בחמאס, ציין שלאחר חמישים הנשים והילדים ששוחררו בארבעת ימי ההפוגה, חמאס מצאה עוד 33, ואז הוארכה ההפוגה בשלושה ימים. ישראל אמרה כי ישנן עוד עשר נשים, והגישה את הרשימה, אך התברר כי מדובר בחיילות, שיש להן מספר אישי, ואחת מהן אף נשבתה מתוך טנק וחמאס אמרה כי אלה אנשי צבא שיש לגביהם כללים אחרים. לדבריו, חמאס הציעה הצעות שונות שכולן נדחו ע”י ישראל ושעות ספורות לפני תום ההפוגה התברר שישראל חוזרת למלחמה ללא כל סיבה. המתווכים המשיכו לנסות אך ישראל דחתה את מאמציהם, ולכן הם קיבלו החלטה שלפני הפסקת התוקפנות וסיום הלחימה לא יהיו דיבורים בנושא החטופים (ערוץ ה-YOUTUBE של העיתון הלבנוני אלאנבאא’, 5 בדצמבר 2023).
    • בהתבטאות נוספת אמר כי ישראל היא זו שטרפדה את הארכת ההפוגה ההומניטרית הזמנית וכי כאשר ישראל חזרה לתקיפות ולא נענתה להצעות המתווכים, חמאס אמרה בבירור כי היא לא תנהל עם ישראל משא ומתן תחת אש, כפי שישראל רוצה. עוד ציין כי כפי שחמאס אמרה, היו חטופים שהובאו לרצועה וחמאס אינה יודעת איפה הם, ולא ניתן לדבר לא על מספרם ולא על מצבם, אם לא תהיה הזדמנות לחפש אותם, ולשם כך דרושה רגיעה. עוד הוסיף כי הם מחפשים אנשים כדי להחזירם לישראל, והמינימום הנדרש הוא שהתוקפנות תיפסק, ולו גם באופן זמני. הוא סיכם ואמר כי כיוון שאין דיבורים בנושא, העניין נתון בידי הזרוע הצבאית והם אלה שיכולים לשחרר מידע או פרטים בנושא (אלג’זירה מבאשר, 6 בדצמבר 20239).
    • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי החטופים הם נקודת החולשה של ישראל. לדבריו, בהתחלה דיברו על הנשים האזרחיות והילדים. אבל כאשר הנושא הזה הסתיים, ישראל רצתה להכניס נשים חיילות במסגרת זו, וזה מה שהכשיל את המשא ומתן. לדבריו הם התעקשו על עמדתם לפיה החיילות והחיילים ישוחררו רק תמורת ריקון בתי הכלא הישראליים מהאסירים הפלסטינים. לגבי הימצאות נשים אזרחיות או ילדים בידי חמאס הוא ציין כי ככל הנראה יש בידם שלושה בקטגוריה זו, וישראל רצתה לסחוט אותם ולהכניס כללים חדשים לחילופין כאשר ביקשה לשחרר עשרה חטופים, שמשמעותה הייתה להכניס לעסקה שבע חיילות או גברים שמשרתים במילואים או ששירתו במילואים (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • דובר משרד הבריאות (בשליטת חמאס) ברצועת עזה מסר, כי ביממה האחרונה נהרגו 350 פלסטינים, כך שמספר ההרוגים הכולל מגיע ל-17,177, ובנוסף ישנם 46 אלף פצועים (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה מבאשר, 7 בדצמבר 2023).
  • מניר אלברש, מנכ”ל משרד הבריאות, עדכן כי כיום ברצועה מצויים כ-7,000 פצועים באורח קשה הזקוקים לניתוחים, ורק 400 מהם יצאו עד כה לטיפולים בבתי חולים מחוץ לרצועה (חשבון X של שהאב, 7 בדצמבר 2023).
המצב ברצועה
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על המשך הקמת אוהלים ע”י תושבים מפונים באזור רפיח. תושבים שהתראיינו בנושא התלוננו על כך שבעקבות הודעות צה”ל הם נאלצים להתפנות מאזור לאזור וכי כבר אין להם מקום בטוח לשהות בו בדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023).
  • את דבריהם חיזק ד”ר אימן אלרקב, פרשן פלסטיני שמוצאו מח’אן יונס, שאמר כי אין מקום בטוח כיום ברצועה וכי משפחות התפנו מצפון הרצועה ובסוף מצאו את מותם בתקיפות צה”ל באזור רפיח. לדבריו, אזור רפיח גדוש במפונים ושוהים בו כ-1.2 מיליון איש. הוא טען, כי ארה”ב מנסה לייפות את תדמיתה בכך שהיא דרשה מישראל להכניס לרצועה 120 אלף ליטר דלק, כאשר בו זמנית היא ממשיכה לצייד את ישראל באמצעי לחימה ובטילים לטובת הלחימה בעזה (ערוץ אלע’ד, 7 בדצמבר 2023). אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי האזורים הבטוחים שעליהם הכריזה ישראל הם מארבי מוות ( אלג’זירה מבאשר , 6 בדצמבר 2023).
הקמת אוהלים ע"י תושבים מפונים באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023).      ערימות אשפה במחנה הפליטים ג'באליא, שבצפון הרצועה (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
מימין: הקמת אוהלים ע”י תושבים מפונים באזור רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 6 בדצמבר 2023). משמאל: ערימות אשפה במחנה הפליטים ג’באליא, שבצפון הרצועה (חשבון X של QUDSN, 6 בדצמבר 2023)
  • ערוץ אלממלכה הירדני פרסם סרטון המתעד את רפיח שהפכה להיות עיר של מפונים והצפיפות בה רבה מאד (ערוץ אלממלכה הירדני, 7 בדצמבר 2023). יצוין, כי מספר התושבים בעיר רפיח לפני המלחמה היה 250 אלף איש ואילו כעת בעקבות המלחמה הגיע מספר השוהים בה למעל מיליון בני אדם (ערוץ אלע’ד, 7 בדצמבר 2023).
רפיח גדושה בתושבים מפונים (ערוץ אלממלכה הירדני, 7 בדצמבר 2023)
רפיח גדושה בתושבים מפונים (ערוץ אלממלכה הירדני, 7 בדצמבר 2023)
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי, היושב בלבנון, אמר כי האזהרה לתושבי העיר ח’אן יונס שעליהם להתפנות ומניעת ההכנסה של מוצרי יסוד לרצועה הם המשך “מלחמת ההשמד” המתבצעת לעיני העולם בלי שאיש נוקף אצבע (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 6 בדצמבר 2023).
  • אונר”א פרסמה כי נכון ל-5 בדצמבר 2023, למעלה מ-1.9 מיליון איש נעקרו מבתיהם ברצועת עזה, ומתוכם 1.2 מיליון איש מצאו מחסה ב-155 מתקנים של הסוכנות (אתר אונר”א, 7 בדצמבר 2023).
סיוע לרצועה
  • הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי נכנסו לרצועה, דרך מעבר רפיח, שמונים משאיות סיוע הומניטארי מהסהר האדום המצרי. הסיוע כולל מים, מזון וציוד רפואי (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 6 בדצמבר 2023).

קריקטורה פלסטינית פרי עטו של עלאא' אללקטה המדגישה, כי הסיוע שנכנס לרצועה עזה הינו בגדר "טיפה בים" (אתר sawaleif, 5 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית פרי עטו של עלאא’ אללקטה המדגישה, כי הסיוע שנכנס לרצועה עזה הינו בגדר “טיפה בים” (אתר sawaleif, 5 בדצמבר 2023)

  • צבא ירדן דיווח, כי חיל האוויר שלו העביר במהלך הלילה ציוד רפואי עבור בית חולים השדה הירדני בח’אן יונס (חשבון X של PALDF, 7 בדצמבר 2023).
העמסת הציוד הרפואי עבור בית חולים השדה הירדני בח'אן יונס
 (חשבון X  של PALDF, 7 בדצמבר 2023)
העמסת הציוד הרפואי עבור בית חולים השדה הירדני בח’אן יונס
(חשבון X של PALDF, 7 בדצמבר 2023)
  • בקשר לנושא הסיוע, פירט אסמאעיל הניה, בראיון טלפוני, כיצד ישראל פגעה במכוון במערכת הבריאות ברצועה, בציינו, כי הרצועה עומדת בפני אסון הומניטרי ובריאותי חסר תקדים. לדבריו, האו”ם פועל כעת בדרך זו או אחרת להכניס סיוע לרצועת עזה, באמצעות תיאום עם מצרים והסהר האדום הפלסטיני. לדבריו, רמת התפקוד של האו”ם אינה מספקת ולא עולה בקנה אחד עם היקף הטרגדיה ההומניטרית ברצועת עזה. הוא הדגיש כי האו”ם חייב להיות חופשי ממגבלות אמריקניות ולא להיכנע לתכתיבי ישראל, גם בכל הנוגע לסיוע, ועליו לבחון מחדש את הדינמיקה של העבודה בתוך הרצועה, לרבות ההגנה על העקורים שנמלטו לבתי הספר והמוסדות של אונר”א (ערוץ היוטיוב של אלקאהרה ניוז, 6 בדצמבר 2023).
התבטאויות בכירים
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר בתגובה לתוכנית האמריקנית להפקיד את ניהול הרצועה לאחר המלחמה בידי הרשות הפלסטינית, כי מדובר בעניין פלסטיני פנימי, שאינו קשור לישראל וכי לא זה מה שיביא ביטחון, אלא סיום הכיבוש, וזו הדרך שבה ארה”ב צריכה ללכת. לדבריו, ממשל ארה”ב רוצה שרצועת עזה תחזור למדיניות הביטחונית הנהוגה כיום ביהודה ושומרון הכוללת תיאום ביטחוני עם ישראל, והפסקת “ההתנגדות”. הוא ציין שכאשר הדבר יוצג בפניהם, הם מוכנים לדון בנושא בראש פתוח, תוך הצבת האינטרס הפלסטיני בראש, ובמסגרת לאומית כוללת. כאשר נשאל האם חמאס לא קיבלה הצעות דומות ממדינות ערביות, ענה, כי הם שומעים על חלק מההצעות באמצעי התקשורת אך עד כה לא קיבלו שום הצעה רשמית ברורה ((אתר ערוץ אלע’ד, 5 בדצמבר 2023).
  • בדברים שנשא אסמאעיל הניה בפני באי כנס שכותרתו “קדושת מסגד אלאקצא ואחריותה של האומה המוסלמית”, שאורגן ע”י Majlis Ittehad-e-Ummah Pakistan באסלאמאבאד, הוא ביקש את התערבות פקיסטן בעצירת “התוקפנות” הישראלית, ואמר כי אם ישראל תתמודד עם התנגדות מפקיסטן, שאותה כינה ארץ לוחמי הג’האד, התוקפנות עשויה להיפסק (האתר הפקיסטני Pakistan Today, 6 בדצמבר 2023).
  • בדברים שנשא ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בכינוס בבירות שמטעם התאחדות תחנות הרדיו והטלוויזיה האסלאמיות, תחת הכותרת “שליחי האמת”, לתמיכה באנשי התקשורת ברצועה. אמר כי המלחמה התקשורתית היא לא פחות עזה מהמלחמה הצבאית או המלחמה המדינית, והדגיש כי עיתונאי לא צריך להיות נייטרלי, אלא צריך להיות לוחם למען החופש והצדק וכי היו עיתונאים ששילמו את המחיר על כך והם סולקו מתפקידיהם. לדבריו, המערכה התקשורתית של חמאס היא מערכה חשובה ומכרעת כי היא התחילה במתקפה עליה, כשהישראלים החלו להציג את חמאס כדאעש, ושהמלחמה נגד ישראל היא סוג של מעשה תוקפנות, ושחמאס הרגה אזרחים ואנסה נשים, והם ניסו להפיץ את הנרטיב הזה בכל העולם. חמאד הדגיש כי חמאס הצליחה, בכוח התקשורת שלה ובעמידתה האיתנה, לשנות את התמונה ולהפוך אותה על פיה, והקרדיט על כך מגיע קודם כל לעיתונאים הפלסטינים הפועלים בשטח, וכן לעיתונאים הערבים והמוסלמים שהגיעו לכל מקום והצליחו להעביר את האמת. בנוגע למצב בשטח אמר חמד כי ישראל מתפארת מדי יום בכך שהרגה בכירים בחמאס והרסה מנהרות ובסיסי התנגדות, אך עד כה היא לא שידרה סרטון אחד המוכיח זאת, בניגוד להתנגדות המפרסמת מדי יום תיעוד של עימותים עם חיילי צה”ל (אתר ערוץ אלמנאר, 6 בדצמבר 2023).
  • משלחת בכירי חמאס בראשות ד”ר באסם נעים, חבר הלשכה המדינית, בחמאס, נפגשה ביהונסבורג עם מזכ”ל מפלגת השלטון בדרום אפריקה ועם ועדת היחסים הבינלאומיים של המפלגה. בהודעת חמאס נמסר כי הפגישה דנה בהתפתחויות האחרונות במלחמה ברצועה ובדרכים לתמוך בפלסטינים, להכניס סיוע לרצועת עזה ולהפסיק את התוקפנות הישראלית. חמאס הביעה הערכה לתפקיד שממלאת דרום אפריקה בתמיכה במאבקם של הפלסטינים להשיג את זכויותיהם (פלסטין אלא’ן, 6 בדצמבר 2023). יצוין כי על פי דיווח מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני, השתתפה בפגישה גם משלחת מפתח, בראשות עבאס זכי חבר הוועד המרכזי, (חשבון X של ANC, 5 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו פעולות חזבאללה שכוונו נגד מוצבי צה”ל וכוחות צה”ל השוהים במרחב. חזבאללה קיבל אחריות ביממה האחרונה על ביצוע 13 התקיפות ( 11 תקיפות בוצעו ב-6 בדצמבר 2023 החל משעות הצהרים ושתי תקיפות ב-7 בדצמבר בשעות הבוקר). (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 דצמבר 2023).
  • בתגובה לתקיפות חזבאללה, תקפו כוחות צה”ל את מקורות הירי, כמו כן ביצעו תקיפות באמצעות טנקים וירי ארטילרי לעבר מספר מרחבים בשטח לבנון. כלי טיס של צה”ל תקפו מפקדה מבצעית ותשתית טרור של חזבאללה (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).
תיעוד תקיפת מפקדה צבאית של חיזבאללה (דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2023)
תיעוד תקיפת מפקדה צבאית של חיזבאללה (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח על מותו של עלי חסן אלאתאת, המכונה רוח אללה, מאזור חארת חריכ (שכונת חריכ) באלצ’אחיה אלג’נוביה (מעוז חזבאללה בפרבר הדרומי של בירות) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 בדצמבר 2023).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 בדצמבר 2023)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 בדצמבר 2023)
  • בדברים שנשא נביל קאווק, חבר המועצה המרכזית של חזבאללה, בעיירה דירעאמץ בדרום לבנון, בטקס לזכר פעיל חזבאללה שנהרג, אמר כי בדרום לבנון מתקיימת מלחמת התשה אמיתית נגד ישראל, שהביאה, לדבריו, לשינוי של כל התוכניות הישראליות. הוא ציין, כי “ההתנגדות” לא תקל ראש בתגובותיה לתקיפות של ישראל הגורמות לפגיעה באזרחים או בחיילים בצבא לבנון. לדבריו, החלטת ההתנגדות היא להגיב במהירות ובעוצמה לכל תקיפה ישראלית נגד בתים או אנשי ביטחון לבנונים. קאווק הוסיף, כי אף אחד לא מסתמך היום על המוסדות הבינלאומיים, לרבות מועצת הביטחון של האו”ם וכי ההתנגדות היא זו שמגנה על אדמתם ועל העם בלבנון וברצועת עזה (אלעהד, 7 בדצמבר 2023).
צבא לבנון
  • דווח שכהונת מפקד צבא לבנון ג’וזף עון תוארך בשישה חודשים לאחר שחזבאללה תמכו בכך (אלג’דיד, 6 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, אמר כי הוא הנחה את נציגות לבנון באו”ם להגיש תלונה למועצת הביטחון בתגובה לתקיפת צבא לבנון שהובילה להרג חייל לפציעת חיילים נוספים. בו חביב ציין בתלונה כי לבנון מדגישה את מחויבותה ליישום מלא של החלטה 1701 ודורשת את מחויבותה המלאה של ישראל לכבד אותה גם כן. הוא גם הדגיש את רצונה של לבנון לצמצמם את ההסלמה ולהחזיר את השקט לאורך קו הגבול (אלנשרה, 6 בדצמבר 2023).
  • “מקורות” שהוגדרו מקורבים למקבלי ההחלטות הצרפתיים מסרו כי ראש המודיעין הצרפתי נפגש במהלך ביקורו בבירות עם גורמים מחזבאללה ושוחח עימם על יישום החלטה 1701 בתמורה לנסיגת ישראל משטחים בגבול בין המדינות (אלג’דיד, 6 בדצמבר 2023).
  • משרד החוץ של לבנון גינה את “הפעילות הפושעת של המתנחלים בגדה המערבית והתגברותה באופן מדאיג ביותר בשבועות האחרונים”. צוין כי פעילות זו גרמה למותם של כאלף פלסטינים ביהודה ושומרון מתחילת שנת 2023. בנוסף לכך, גונתה הרחבת הישובים ביהודה ושומרון, הפקעת קרקעות והרס בתי פלסטינים (חשבון X של משרד החוץ הלבנוני, 7 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 21 מבוקשים מהם ארבעה פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה נעצרו כ-2,200 מבוקשים מהם כ-1,100 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023). להלן אירועים מרכזיים :
  • בפעילות במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם, עצרו הכוחות חמישה מבוקשים. כלי הנדסה חשפו מטענים שהוטמנו מתחת לצירים בכוונה לפגוע בכוחות. במהלך הפעילות בוצע ירי והושלכו מטענים לעבר הכוחות שהגיבו בירי (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח על הרוג פלסטיני במהלך פעילות צה”ל במקום (ופא, 7 בדצמבר 2023).
  • בפעילות בבית אמר (צפונית לחברון) אטמו הכוחות את סניף האגודה האסלאמית של חמאס, ובאלט’אהריה (דרומית לחברון) החרימו הכוחות מחרטה לייצור כלי נשק (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023).
  • בפעילות באלבירה אטמו הכוחות בית דפוס שהדפיס חומרי הסתה של חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023). דווח כי בית הדפוס היה שייך לאסיר המשוחרר אשרף אלברע’ות’י תחת השם “חברת Rocket לעיצוב והדפסה (חשבון X של QUDSN, 7 בדצמבר 2023).
בית הדפוס באלבירה שנאטם ע"י צה"ל (חשבון X של QUDSN, 7 בדצמבר 2023)
בית הדפוס באלבירה שנאטם ע”י צה”ל (חשבון X של QUDSN, 7 בדצמבר 2023)
  • בפעילות נוספת בעיר העתיקה של שכם עצרו הכוחות שלושה מבוקשים. במהלך הפעילות התפתחו עימותים בין חמושים פלסטינים לכוחות צה”ל. בתגובה ירו הכוחות לעבר חמוש פלסטיני (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על הרוג (מען, 7 בדצמבר 2023).
תמיכה ברצועת עזה
  • חברי הוועד הפועל של אש”ף והוועד המרכזי של פתח השתתפו בתהלוכה שהתקיימה במרכז ראמאללה, שנערכה ביוזמת פתח לתמיכה בפלסטינים ברצועת עזה ובעצורים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח נשא דברים ואמר כי התהלוכה היא נגד ה”תוקפנות” שפוגעת בפלסטינים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובכל מקום. הוא דרש לשים סוף ל”מלחמת ההשמד” והפסקת אש, והדגיש כי לפלסטינים יש הזכות לחופש ולחיות בבטחה במדינתם. קדורה פארס, השר לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, שיגר מסר לרצועת עזה באומרו “אנחנו דם אחד, כאב אחד וגורל אחד” (ופא, 6 בדצמבר 2023).
התהלוכה בראמאללה (ופא, 6 בדצמבר 2023)    התהלוכה בראמאללה (ופא, 6 בדצמבר 2023)
התהלוכה בראמאללה (ופא, 6 בדצמבר 2023)
המשך גינויים לצעדת המכבים
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את האישור שנתנה משטרת ישראל לערוך צעדה “ימנית קיצונית” למסגד אלאקצא וטען כי זו “מתקפה בוטה נגד העם הפלסטיני והאפוטרופסות ההאשמית הירדנית על המקומות הקדושים”. המשרד קרא להתערבות בינלאומית ואמריקנית דחופה כדי לעצור את הצעדה במיוחד לאור הנסיבות הנוכחיות בזירת הסכסוך (חשבון X של משרד החוץ, 6 בדצמבר 2023).
  • משרד החוץ הירדני גינה גם הוא את האירוע והטיל על ישראל את האחריות המלאה להשלכות “ההסלמה המסוכנת” המתרחשת במקביל למלחמה ברצועת עזה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי לשים קץ “להפרות הישראליות המתמשכות באדמות הפלסטיניות הכבושות” (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 6 בדצמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נועד בראמאללה עם פיליפ גורדון, היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה”ב. בפגישה, אמר אבו מאזן כי על ארה”ב להתערב וללחוץ על ישראל להפסיק את תוקפנותה המתמשכת נגד העם הפלסטיני ברצועה. הוא גם ציין כי יש להכפיל את הסיוע לרצועה ולספק מים, חשמל ודלק במהירות האפשרית, כדי שבתי החולים יוכלו לחדש את עבודתם (ופא, 6 בדצמבר 2023).
אבו מאזן נפגש בראמאללה עם היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה"ב, פיליפ גורדון
 (ופא, 6 בדצמבר 2023)
אבו מאזן נפגש בראמאללה עם היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה”ב, פיליפ גורדון (ופא, 6 בדצמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שיצא לביקור קצר ברוסיה, אמר טרם יציאתו, כי הסוגיה הפלסטינית היא אחת הסוגיות החשובות ביותר שיידונו במהלך פגישתו עם הנשיא פוטין. הוא ציין, כי יש להפסיק בהקדם את התקיפות ברצועת עזה ולאפשר העברת ציוד רפואי ומזון לרצועה (תסנים, 7 בדצמבר 2023). 
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מקבילו הקטרי, מחמד בן עבד אלרחמן אאל ת’אני, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית. השניים הדגישו את הצורך בהפסקה מיידית של “פשעי המלחמה” של ישראל ובהעברת סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה. עבדאללהיאן אמר בשיחה, כי “ההתנגדות האסלאמית” הגיבה עד כה בעוצמה ל”תוקפנות המשטר הציוני” וכי בעזרת מגמה זו הימים הקרובים יהיו “נוראים מאוד” עבור ישראל (פארס, 6 בדצמבר 2023).
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, אמר בכינוס בטהראן, כי מה שמתרחש ברצועת עזה הוא התאבדות עבור ישראל. הוא ציין, כי ישראל לא תצליח לנהל מלחמה ארוכת טווח המסבה לה נזק כלכלי כבד וכי הגורם המשמעותי ביותר להמשך המלחמה הם צרכיו האישיים של ראש ממשלת ישראל. סלאמי הוסיף, כי הציונים והאמריקאים אינם פועלים באופן הגיוני וכי בסופו של דבר הניצחון יהיה של הפלסטינים. עוד אמר סלאמי, כי תפיסת הספינות על ידי החות’ים הייתה בעלת השפעה אסטרטגית רחבה והוכיחה שבאזור יש משוואה חדשה ושמעצמות איבדו את עוצמתן (פארס, 6 בדצמבר 2023).
מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת בסיס צבא ארה”ב חריר בצפון עיראק ושתי תקיפות של בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות, 6 בדצמבר 2023).
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים החות’ים, פרסם הודעה בה קיבל אחריות על שיגור טילים בליסטיים לעבר העיר אילת. בהודעה הדגיש כי בארגון ימשיכו בפעילות הצבאית נגד “האויב הישראלי” וימנעו מספינות ישראליות לנוע בים האדום ובמפרץ הפרסי כדי להביא להפסקת התוקפנות בעזה (חשבון X של יחיא סריע, 6 בדצמבר 2023). בכיר במשרד ההגנה של ארה”ב מסר כי חיל הים האמריקני יירט כלי טיס בלתי מאויש ששוגר מאזור שבשליטת החות’ים בתימן (רויטרס, 6 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלעאטפי, שר ההגנה של החות’ים, מסר בנאום שנשא על סיפון הספינה Galaxy leader , כי הים האדום, ממפרץ אילת ועד באב אלמנדב, הפך להיות אסור למעבר עבור ישראל וכל ספינה ישראלית שתעבור באזור תותקף. הוא ציין כי הם מוכנים לתקוף באופן הקשה ביותר מטרות נייחות או ניידות של ישראל בתמיכה ברצועת עזה. הוא ציין שהשלום באזור תלוי בסופה של ישראל. כמו כן הוא הבטיח שהים האדום הוא אזור בטוח לסחר בינלאומי, למעט ספינות של ישראל או כאלו הקשורות אליה (אלמסירה, 6 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי מטרת כל פעולותיהם הצבאיות היא ללחוץ על ישראל לעצור את תוקפנותה נגד רצועת עזה, והן מכוונות אך ורק לעבר ספינות ישראליות. הוא הזהיר את שאר המדינות מלהתנגד לפעולותיהם משום שסיבותיהן הן לדבריו, “מוסריות והומניטריות”. הוא ציין שכאשר ישראל תעצור את “פשעיה”, הם יעצרו את פעולותיהם (פרנס24, 6 בדצמבר 20239.
  • במקביל, על רקע אירועי התקיפות של החות’ים בתימן נגד ספינות באזור הים האדום, אמרו בכירים בממשל ארה”ב כי פעולה צבאית נגד התנועה תהיה שגויה לעת עתה. לדבריהם, החות’ים מנסים לתקוף ספינות המקושרת לישראל, לא ספינות מלחמה אמריקניות. צוין שבארה”ב חוששים כי תקיפה נגד החות’ים עלולה להרחיב את ההסלמה במזרח התיכון (פוליטיקו, 6 בדצמבר 2023).
הזירה הבינערבית
קטר
  • מחמד בן עבדאלרחמן, ראש הממשלה ושר החוץ, שוחח עם אנטוניו גוטרש מזכ”ל האו”ם ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. עבדאלרחמן הביע את תמיכת מדינתו במאמצי האו”ם ובמאמצי המזכ”ל שמטרתם צמצום ההסלמה, והדגיש את הצורך בהמשך הכנסת הסיוע לרצועה ( חשבון X של משרד החוץ הקטר, 6 בדצמבר 2023).
ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, מסר כי הם יתעמתו עם כל ניסיון של ישראל להפריד את הרצועה מיהודה ושומרון וכי אם ארה”ב רוצה יציבות באזור עליה להתעמת עם ישראל. עוד אמר כי על הקהילה הבינלאומית לפעול כדי להגן על האינטרסים שלה לפחות באזור. לדבריו, מה שישראל עושה הוא “רצח של עם שלם” ולא ניתן לקבל את השתיקה הבינלאומית אשר מכסה על “הברבריות” הישראלית (אלג’זירה, 6 בדצמבר 2023).
  • הרשויות הירדניות שחררו ארבעה אזרחים ירדנים שנעצרו ביוני 2023 בשל חברותם ברשת הברחות אמל״ח ליהודה ושומרון שנועדו עבור חמאס (אלג’זירה, 5 בדצמבר 2023).
סעודיה

אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, דיווח כי מתקיימות פגישות בין צרפת לסעודיה בנושא עתיד רצועת עזה. “מקורות” חשפו כי הצדדים פועלים ליצירת חזון משותף לעצירת המלחמה שיהיה מקובל על כל הצדדים. במסגרת התקיימה פגישה בין בכיר סעודי לבכירה במשרד החוץ הצרפתי שבה הוצגו יסודות החזון, הכוללים הפסקת אש, כניעה של בכירים בחמאס, שחרור חטופים ישראלים וכפיית שלטון מקומי מקובל על הצדדים. החזון כולל גם יציאה של מנהיגי חמאס מהרצועה למדינה שתהיה מוכנה לארח אותם, ייתכן אלג’יריה. בנוגע ליום שאחרי המלחמה, דובר על נוכחות של כוחות ערביים לשמירת השלום בחסות האו”ם ושימוש בקלף הנורמליזציה בין סעודיה לישראל כדי להפעיל לחץ על הגעה לשלום בין ישראל לפלסטינים. לפי הדיווח, הצדדים אינם פוסלים הקמת “מועצת מעבר משותפת” של הגורמים המדיניים בפתח, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין למשך ארבע שנים שבמסגרתן יתקיימו בחירות לנשיאות ולפרלמנט (אלאח’באר, 7 בדצמבר 2023).

הזירה הבינלאומית
או”ם
  • מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, השתמש לראשונה מאז כניסתו לתפקיד בסעיף 99 של מגילת האו”ם[1] והזהיר מפני קלקול מוחלט של הסדר הציבורי ברצועת עזה בשל התנאים החמורים שנוצרו בעקבות הלחימה אשר עלולים להפוך את מתן הסיוע ההומניטרי לבלתי אפשרי. הוא קרא למועצת הביטחון של האו”ם לסייע למנוע את האסון ההומניטרי ברצועה, וחזר על פנייתו להכריז על הפסקת אש הומניטרית (אתר באו”ם, 7 בדצמבר 2023). בהמשך, שוחח מזכ”ל האו”ם בטלפון עם שרי החוץ של סעודיה ומאע”מ ודן עימם “במצב ברצועה ובסעיף 99 שהוא הפעיל (אתר משרד החוץ של סעודיה ומאע”מ, 7 בדצמבר 2023).
כינוס מנהיגי ה-G7
  • מנהיגי ה-G7 ערכו כינוס פסגה וירטואלי בהשתתפות נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. בכינוס נדון גם נושא המצב במזרח התיכון. המנהיגים גינו את התקפות הטרור בישראל שבוצעו על ידי חמאס ואת העלייה באלימות המתנחלים ביהודה ושומרון. משתתפי הכינוס הביעו דאגה מההשפעה ההרסנית של המלחמה על האוכלוסייה האזרחית בעזה, ובירכו על ההפוגה שאפשרה שחרור חטופים והכנסת סיוע חיוני לעזה. המשתתפים הסכימו כי הם מחויבים לפעול בשיתוף פעולה הדוק כדי לסייע בבניית התנאים לפתרון ארוך טווח עבור רצועת עזה. בהתייחסות לאירועים בים האדום, הם גינו את התקיפות נגד כלי השיט וקראו לחות’ים להפסיק לאלתר את התקיפות באזור. הם גם ציינו, כי יש להם סיבה להאמין כי תקיפות החות’ים מתאפשרות ע”י איראן (אתר הבית הלבן, 6 בדצמבר 2023).
ארה”ב
  • בתדרוך שערך ג’ון קרבי, דובר המועצה לביטחון לאומי אודות המצב ברצועת עזה , הוא ציין כי ארה”ב ממשיכה לעמוד לצד ישראל כשהיא מגנה על עצמה מפני איום רצח עם שמציב חמאס בפניה. הוא ציין שהסיוע הצבאי מארה”ב ממשיך להגיע לישראל על בסיס קבוע והוא כולל את סוגי הנשק שצה”ל זקוק להם ביותר כדי להמשיך ולרדוף בעיקר אחרי הנהגת חמאס (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 6 בדצמבר 2023).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, תקף את אמירתו של קרבי באומרו “איך הוא לא מתבייש להגיד זאת לאור מעשי הטבח שביצע הכיבוש ברצועת עזה”. לדבריו, אמירה זו של ארה”ב המוטה לטובת ישראל היא עוד ניסיון להכחיש את “פשעי” ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 6 בדצמבר 2023).
רוסיה
  • ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, נועד באבו ט’בי עם מחמד בן זאיד, נשיא מאע”מ, ודן עימו בהתפתחויות “בשטחים הפלסטיניים” ובצורך שהקהילה הבינלאומית תנקוט צעדים כדי להשיג הפסקת אש ולהגן על אזרחים. פוטין שיבח את תפקידה של מאע”מ בפורומים בינלאומיים ובמיוחד במועצת הביטחון ואת מאמציה “התורמים לייצוב המצב בעולם”. פוטין גם ציין שמאע”מ היא השותפה הגדולה ביותר של רוסיה בעולם הערבי (סוכנות הידיעות של מאע”מ, RT, 6 בדצמבר 2023).

[1] סעיף 99, שבו נעשה שימוש לעיתים נדירות, מאפשר למזכ"ל האו"ם להביא לידיעת מועצת ביטחון כל עניין שלדעתו עלול לאיים על שמירת השלום והביטחון הבינלאומי". ↑