מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 9 בנובמבר 2023, 13:00)

איתור תשתיות תת קרקעית.

איתור תשתיות תת קרקעית.

פעילות הכוחות בשטח (אתר דובר צה

פעילות הכוחות בשטח (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)

פצצות תאורה ותקיפות חיל האוויר סמוך למחנה הפליטים אלשאטי (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023).

פצצות תאורה ותקיפות חיל האוויר סמוך למחנה הפליטים אלשאטי (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023).

בישול אוכל המוני לתושבים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)

בישול אוכל המוני לתושבים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)

משאיות ציוד רפואי שהגיעו לבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)

משאיות ציוד רפואי שהגיעו לבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)

צעירים מביעים התנגדות להיגררות לבנון למלחמה (חשבון X של הפובליציסט ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023)

צעירים מביעים התנגדות להיגררות לבנון למלחמה (חשבון X של הפובליציסט ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023)

כלי הרכב שנפגע בפיגוע הירי (חשבון X של QUDSN, 9 בנובמבר 2023)

כלי הרכב שנפגע בפיגוע הירי (חשבון X של QUDSN, 9 בנובמבר 2023)

תהלוכת הזדהות עם הרצועה בראמאללה בהשתתפות בכיר פתח, צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)

תהלוכת הזדהות עם הרצועה בראמאללה בהשתתפות בכיר פתח, צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)

אשתיה בפגישה עם פיליפ לאזאריני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בנובמבר 2023)

אשתיה בפגישה עם פיליפ לאזאריני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה שהתמקדה בעיר עזה ובמספר מוקדים בצפון הרצועה. הכוחות חשפו עדויות רבות נוספות לשימוש שעושה חמאס באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי. חמאס מנסה לגמד את הישגי צה”ל בטענה, כי הכוחות “תקועים” במקומות אליהם נכנסו ביום הראשון למהלך הקרקעי ונבצר מהם להתקדם. הם גם הכחישו את טענות צה”ל לפיהן מפקדות חמאס ממקומות בבתי חולים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז ה-7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 352 חיילים וקצינים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. גורמי חמאס מרבים להתבטא בנושא החטופים ועסקת חילופין אפשרית המותנית בהפסקת אש. אותם גורמים גם מפרידים בין החטופים האזרחים והחיילים.
  • רצועת עזה: ברצועה מדווחים על התדרדרות במצב ועל מצוקת מים, מזון וחשמל. במסגרת המאבק על התודעה, חמאס מגבירה בימים האחרונים את השימוש במונח “מלחמת הרעבה” וטוענת שמדובר בצעד מכוון של ענישה קולקטיבית שנוקטת ישראל נגד האוכלוסייה. כמה עשרות משאיות סיוע יגיעו לרצועה לאחר בדיקה. כמו כן נמשכה יציאת האזרחים הזרים מהרצועה.
  • חמאס: צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, היושב בבירות, העניק ראיון לערוץ אלאקצא בו התייחס בפירוט למלחמה ברצועה, למצבה של חמאס ולסיוע ולתמיכה שהיא מקבלת מבחוץ. הוא גם קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון לפתוח במערכה נגד ישראל.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי הגליל. דווח על העברת כוחות חזבאללה מסוריה ללבנון כמו גם על הצטיידות באמצעי לחימה מתוחכמים. במקביל, נשמעים קולות בלבנון המזהירים מפני היגררות למלחמה שתביא נזק למדינה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון. מוקד הפעילות היה מחנה הפליטים ג’נין. בוצע פיגוע ירי לעבר כלי רכב, בו נסעה משפחה, סמוך לצומת גיתית. אבי המשפחה נפצע באורח אנוש.
  • הזירה הבינערבית: בכירים ירדנים שוללים את הרעיון של ניהול רצועת עזה ביום שאחרי באמצעות כוחות ערביים ובינלאומיים.
  • הזירה הבינלאומית: בפריז התכנס מפגש פסגה של וועידת הסיוע ההומניטרי לעזה במתכונת חירום במטרה “לקדם סיוע הומניטרי דחוף לרצועת עזה, כולל יצירת מסדרון סיוע ימי”. בכינוס משתתפים נציגים משמונים מדינות וארגונים. ישראל התבקשה שלא לשלוח נציג.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: הכוחות הקרקעיים המשיכו לפעול, בשיתוף כוחות מהים ומהאוויר, במספר מוקדים בצפון ובמרכז רצועת עזה ביניהם (דובר צה”ל, 9,8 בנובמבר 2023):
    • העיר עזה :במהלך פעילות בעיר נפגעו המערך האווירי והימי של חמאס ונהרגו מחבלים רבים. כמו כן נתפסו למעלה מ-700 מטולי .RPG במהלך הפעילות נחשף כי פעילי חמאס עושים שימוש באמבולנסים לצרכים מבצעיים מתוך ידיעה שצה”ל לא מתקיף אמבולנסים.
    • בית חאנון: בפעילות משותפת עם כוחות הנדסה אותרו והושמדו מנהרות טרור. בין השאר נחשף פיר מנהרת טרור שהיה ממוקם בקרבת בית ספר של אונר”א (דובר צה”ל, 8 בנובמבר 2023).
    • ג’באליא: לאחר כעשר שעות לחימה, הושלמה השתלטות על מעוז צבאי של חמאס במערב ג’באליא. במקום בוצעה לחימה נגד פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מעל הקרקע ובמנהרות. הלוחמים הרגו מחבלים, תפסו אמצעי לחימה רבים, חשפו פירי מנהרות לרבות פיר שמוקם סמוך לגן ילדים. במקום גם נמצאו מסמכים רבים שחשפו תכניות מבצעיות. בהקשר זה דיווח דובר צה”ל כי מתחילת הלחימה ברצועת עזה השמידו כוחות צה”ל 130 פירי מנהרות .
איתור תשתיות תת קרקעית.      השמדת מנהרה (אתר דובר צה"ל, 8 בנובמבר 2023)
מימין: איתור תשתיות תת קרקעית. משמאל: השמדת מנהרה (אתר דובר צה”ל, 8 בנובמבר 2023)
  • שיח’ רצ’ואן (צפון הרצועה): לוחמי צה”ל איתרו אתר לייצור ואחסון כלי טייס בלתי מאוישים ואמצעי לחימה של חמאס שאוחסנו בבניין בלב שכונת מגורים, סמוך לבתי ספר.
אמצעי הלחימה שאותרו בשיח' רצ'ואן (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)     אמצעי הלחימה שאותרו בשיח' רצ'ואן (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו בשיח’ רצ’ואן (אתר דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023)
		פעילות הכוחות בשטח (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)     		פעילות הכוחות בשטח (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)
פעילות הכוחות בשטח (אתר דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: במקביל לסיוע לכוחות הקרקעיים, המשיכו כלי הטיס לבצע תקיפות נגד יעדי טרור ברצועה. בהכוונה מודיעינית, סוכל מהאוויר אבראהים אבו מע’ציב, ששימש כראש מערך טילי הנ”ט של חטיבת מחנות המרכז בזרע הצבאית של חמאס.
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)     תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023)
 פצצות תאורה ותקיפות חיל האוויר סמוך למחנה הפליטים אלשאטי (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023).     תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
מימין: פצצות תאורה ותקיפות חיל האוויר סמוך למחנה הפליטים אלשאטי (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפות חיל האוויר בעזה (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
  • פעילות ימית: במסגרת הסיוע לפעילות הקרקעית, תקפו כוחות זרוע הים עמדת שיגור טילי נ”ט של חמאס, ממנה זוהו שיגורים לכיוון הכוחות.
תגובות לפעילות צה”ל
  • חמאס כינסה מסיבת עיתונאים בבירות בנושא ההתפתחויות במלחמה. אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי כוחות צה”ל “תקועים” במקומות אליהם נכנסו ביום הראשון למהלך הקרקעי ונבצר מהם להתקדם. לדבריו, נתניהו ומפקדי צה”ל ממשיכים בשקרים לגבי בתי החולים ובטענות שחמאס עושה בהם שימוש. לדבריו, חמאס הפריכה את טענותיהם. הוא שב וקרא לאו”ם, לארגון הבריאות העולמי ולצלב האדום לשגר משלחות שתבקרנה בכל בתי החולים ברצועה ולהיווכח שטענות ישראל הן שקריות. הוא גם קרא לממשל ביידן להפסיק לתכנן את השלטון ברצועה לאחר המערכה שכן ידה של “ההתנגדות” על העליונה, ואין כוח בעולם שיכול לכפות אפוטרופסות על הפלסטינים. לדבריו כל הדיבורים אודות הפוגות הומניטריות הם הונאה ומשיכת זמן כדי לאפשר לישראל להמשיך ב”פשעיה” (דף הפייסבוק של אלג’זירה, 8 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות
  • במהלך היממה האחרונה נמשך שיגור ספורדי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה.
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה מרצועת עזה כ-9,000 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 352 מהם חיילים וקצינים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • במסיבת עיתונאים מטעם חמאס שנערכה בלבנון, התייחס אסאמה חמדאן, לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיהם לא תהיה הפסקת אש ללא שחרור כל החטופים. הוא ציין, שנתניהו מנסה לשווא לקשור בין אנשי הצבא לחטופים, שכן החטופים הזרים ישוחררו, והם “אורחים”, אך יש צורך שיתקיימו התנאים הבטחוניים בשטח כדי להבטיח את שלומם. לגבי החיילים, אמר כי ישראל תצטרך לשלם את המחיר הנדרש (דף הפייסבוק של אלג’זירה, 8 בנובמבר 2023).
  • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי חמאס מוכנה לעסקה מקיפה שפירושה כל השבויים תמורת כל השבויים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 בנובמבר 2023).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי נושא השבויים עדיין שריר וקיים מבחינתם. הוא שב והדגיש שהדרך היחידה היא עסקת חילופי שבויים מלאה או בחלקים. הוא ציין כי ישנן אסירות בבתי הכלא בישראל ולישראל יש נשים שבויות אצלם. יש להם אסירים אזרחים, חולים ומבוגרים בבתי הכלא בישראל וברשותם שבויים מאותן הקטגוריות. כמו כן לחמאס יש לוחמים בבתי הכלא בישראל, וגם לישראל יש חיילים שבויים אצלם. לטענת אבו עבידה, אין שום פתרון לסוגיית השבויים מלבד עסקת חילופין של קטגוריה מול קטגוריה או כעסקה כוללת. הוא האשים את ישראל בהכשלת המאמצים להגיע עסקה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 8 בנובמבר 2023).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר, כי הוא אינו יכול לומר שיש התקרבות להסכם הפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, טוען כי הוא פועל לשחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס, אך הוא אינו מסכים לרעיונות כלשהם בעניין זה. חמד ציין, כי ישראל היא המכשול העיקרי למציאת פתרונות לסוגיית החטופים שבידיהם (אתר ערוץ אלמיאדין, 8 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), עדכן (נכון לשעה 15:30) כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 10,812 ומספר הפצועים 26,905 (ערוץ הטלגרם של שהאב, 9 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • תושבי העיר עזה המשיכו לנוע דרומה ולפנות את אזור העיר עזה, כמענה לקריאת צה”ל. בצה”ל מעריכים כי ביממה האחרונה עברו למעלה מ- 50,000 תושבים נוספים לדרום הרצועה (דובר צה”ל, 8 בנובמבר 2023).
תושבים מצפון הרצועה בדרכם לדרום (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)    תושבים מצפון הרצועה בדרכם לדרום (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)
תושבים מצפון הרצועה בדרכם לדרום (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)
  • בסאם נעים ראש המחלקה המדינית של חמאס ויו”ר המחלקה המדינית ולקשרי חוץ, התייחס במסיבת עיתונאים שכינסה חמאס בבירות למצב ברצועת עזה והאשים את ישראל שגרמה לו:
    • ישראל ניתקה את המים מכל הרצועה מתחילת המערכה ובימים האחרונים השמידה את מאגרי המים שנותרו, בפרט בצפון הרצועה ובעיר עזה. לדבריו, כמות המים הראויים לשתייה ברצועה מצומצמת ביותר, והפלסטינים נאלצים לצרוך מים מזוהמים ומי ים. מכנה את “מלחמת המים” פשע נגד האנושות ועונש קולקטיבי.
    • מאשים את אונר”א כי היא נכנעה לאיומי ישראל ונטשה את אחריותה כלפי מאות אלפי פלסטינים בצפון הרצועה ובעיר עזה, והותירה אותם ללא מחסה, מים, מזון או שירותים רפואיים. הוסיף כי מעשיה של אונר”א ופקידיה הם בבחינת שיתוף פעולה עם ישראל ובתוכנית לעקור את הפלסטינים.
    • ישראל נוקטת במדיניות הרעבה נגד הפלסטינים, בפרט בעיר עזה ובצפון הרצועה. לדבריו, בשל המחסור בקמח, מיעוט המים ותקיפות המכוונות על המאפיות, הפלסטינים סובלים ממחסור חמור באספקת הלחם.
    • באשר למגזר הרפואי, ציין שישראל תקפה 120 מוסדות רפואיים. 18 בתי חולים וארבעים מוסדות רפואיים הפסיקו את פעילותם בשל הפצצות או מחסור בדלק. בתי החולים שנותרו פועלים באמצעות גנרטורים משניים שלהם. 2% מתושבי הרצועה הרוגים, פצועים או נעדרים (דף הפייסבוק של ערוץ אלג’זירה, 8 בנובמבר 2023).
מסיבת העיתונאים בבירות (PALINFO, 8 בנובמבר 2023)
מסיבת העיתונאים בבירות (PALINFO, 8 בנובמבר 2023)
  • יש לציין שבמסגרת המאבק על התודעה, חמאס מגבירה בימים האחרונים את השימוש במונח “מלחמת הרעבה” וטוענת שמדובר בצעד מכוון של ענישה קולקטיבית שנוקטת ישראל נגד האוכלוסייה ברצועת עזה. זאת, בנוסף על המשך הדהוד הנרטיב על מצוקת המים. במסגרת זאת מרבה חמאס לפרסם תמונות של תושבים העומדים בתור כדי למלא מים, וגם תמונות של תושבים המבשלים אוכל להמונים במרחב הציבורי (שהאב, 8, 9 בנובמבר 2023).
בישול אוכל המוני לתושבים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)
בישול אוכל המוני לתושבים ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 בנובמבר 2023)
  • סרטון שפורסם מתעד את הצלב האדום הבינלאומי מלווה משאיות ציוד רפואי לבית החולים אלשפאא’ תרומת ארגון הבריאות העולמי (WHO). בסרטון נראה ד”ר יוסף אבו ריש, סגן שר הבריאות בעזה ( מטעם חמאס) כשהוא מקבל את הסיוע (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023). אונר”א פרסמה הודעה לפיה היא סייעה בהכנסת הסיוע לבית החולים אלשפאא’. לדבריה, זהו בית החולים המרכזי בעזה והסיוע שהועבר אינו מספיק (אלקדס, 9 בנובמבר 2023).
משאיות ציוד רפואי שהגיעו  לבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)    משאיות ציוד רפואי שהגיעו  לבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
משאיות ציוד רפואי שהגיעו לבית החולים אלשפאא’ (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
  • במקביל דווח, כי הסהר האדום הפלסטיני בעזה קיבל מספר אמבולנסים תרומת כווית. הארגון כעת עוסק בזיווד הרכבים לקראת הכנסתם לשימוש, זאת לאחר שמספר אמבולנסים שלהם נפגעו במהלך המלחמה ויצאו מכלל שימוש (חשבון X של חסן אצליח, 8 בנובמבר 2023). יוזכר, כי דובר צה”ל דיווח שפעילי חמאס עושים שימושים צבאיים מבצעיים באמבולנסים מתוך ידיעה שצה”ל לא תוקף אמבולנסים.
אמבולנסים תרומת כווית שנמסרו לסהר האדום הפלסטיני בעזה (חשבון X של חסן אצליח, 8 בנובמבר 2023)      אמבולנסים תרומת כווית שנמסרו לסהר האדום הפלסטיני בעזה (חשבון X של חסן אצליח, 8 בנובמבר 2023)
אמבולנסים תרומת כווית שנמסרו לסהר האדום הפלסטיני בעזה (חשבון X של חסן אצליח, 8 בנובמבר 2023)
מעבר רפיח
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח, כי מעבר רפיח נפתח ב-9 בנובמבר 2023 בשעות הבוקר ליציאת פצועים מהרצועה ופלסטינים בעלי אזרחות זרה. כמו כן דווח כי מצרים העבירה 96 משאיות סיוע הומניטארי למעבר ניצנה לצורך בדיקתם ע”י ישראל לפני הכנסתם לרצועה דרך מעבר רפיח (מען, 9 בנובמבר 2023).
  • בהקשר זה ציין באסם נעים, שאפשר להתחיל בפינוי הרוסים ואזרחי חבר המדינות העצמאיות, אך טרם התקבל אישור לכך מישראל והרוסים לא נכללו שוב ברשימה האזרחים שפונו ב-8 בנובמבר 2023 מהרצועה. לגבי תהליך הוצאת הזרים הוא ציין ,שלחמאס אין שום תפקיד או סמכות בתהליך וכי הוא מתבצע על ידי ישראל וארה”ב אשר מנהלות את הרשימות. הן שולחות אותן למצרים והן נשלחות למשרד הפנים ברצועה לפרסום באתר הרשמי שלו. הוא הדגיש שחמאס לא מונעת מאף אחד לצאת מהרצועה (אתר רוסיה אליום, 8 בנובמבר 2023).
  • וולקר טורק, הנציב העליון של האו”ם לזכויות אדם, ערך ביקור במעבר רפיח ומסר כי הזוועות שבוצעו על ידי הקבוצות החמושות הפלסטיניות הן פשעי מלחמה, וכך גם החזקת בני ערובה. עוד הוא ציין כי גם הענישה הקולקטיבית של ישראל נגד אזרחים פלסטינים היא פשע מלחמה, וכך גם פינוי בלתי חוקי של אזרחים בכוח (רויטרס, 9 בנובמבר 2023).
חמאס
  • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, היושב בבירות, לערוץ אלאקצא התייחס למספר נושאים (שהאב, 8 בנובמבר 2023):
    • המערכה ברצועה: משמעות העמקת הכניסה של כוחות צה”ל לעזה היא עלייה באבדות בחיילים ובכלי רכב משוריינים. אמנם, הטנקים עשויים לשלוט על חלק מהאזורים, אך הלחימה מטווח אפס נגד הטנקים והחיילים לא תיפסק, והם ישקעו ב”ביצת ההתנגדות”.
    • המצאות מפקדה מתחת לבית החולים אלשפאא’: זוהי טענה מגוחכות, שכן בית החולים הצפוף, בו עשרות אלפי חולים ועקורים לא יכול לשמש מרכז פיקוד צבאי.
    • מדיניות ישראל: כוונת ישראל היא לעקור את אוכלוסיית רצועת עזה מצפון הרצועה לדרומה, ובמקור הייתה אל מחוץ לרצועת עזה. השלב הראשון והשני נכשלו. אלה שעזבו מצפון הרצועה לדרומה הם רק 25% מהאוכלוסייה, וחמאס מבינה שכאשר מטוסים, טנקים וארטילריה מפציצים בתים על ראשיהם של בעליהם, אך טבעי שחלק מהמשפחות והילדים יעברו דרומה.
    • התגייסות למערכה: זו לא המערכה של רצועת עזה אלא מערכה על ירושלים, וכל בני החורין בעלי המצפון בעולם חייבים להגיב למערכה הזו. הם מעריכים את כל מי שפעל לתמיכה ואת כל הפעילויות ברחבי העולם. אולם הם היו רוצים לראות יותר הפגנות והם מקווים שלא תהיה ירידה ברמת הסולידריות העממית והממוסדת.
    • מעורבות ארה”ב: האמריקנים הם חלק מהמערכה, וממשל ארה”ב, שיותר ממחציתו ציוני, מנהיג ישירות את המערכה. המלחמה נגד ארה”ב באזור היא מלחמה נגד ישראל, והיא השתתפות בתמיכה בפלסטינים ובמערכה בעזה.
    • תפקיד חזבאללה: אין ספק שהאירועים בלבנון, בהנהגת חזבאללה, מעולים ומתקדמים, והוא כבר הקריב למעלה משישים הרוגים. נאומו של חסן נצראללה נועד לאמץ את המערכה, להגן על כל עמדותיה ולהגיב לכל הספקות שהועלו. הוא הדגיש כי הם בוטחים ומקווים שהאחים בחזבאללה ובכל ציר ההתנגדות יגבירו בהתמדה את השתתפותם עד להשתתפות מלאה.
    • מיליציות פרו איראניות: תימן הכריזה רשמית על מלחמה ושיגור רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים נגד ישראל. למרבה הצער השיגורים מיורטים ע”י מדינות ערביות והאמריקאים. הוא ציין גם את פעולות ההתנגדות העיראקית נגד הבסיסים האמריקניים בסוריה ובעראק, ואמר כי הם מעודדים התקפות נוספות נגד ישראל מכל אזור ערבי או אסלאמי. זאת, כחובה קדושה לתמיכה בעניין הזה ולתמיכה באלאקצא.
    • יהודה ושומרון: זוהי הזירה בעלת ההשפעה הרבה ביותר על מהלך המערכה, וישראל מודעת לכך ולכן היא מחזיקה שם כוחות רבים. על הגדה המערבית להילחם בישראל ברמה הנדרשת והמצופה ממנה, למרות כל ההרוגים, הקורבנות וצעדיה של ישראל. הוא שיגר מסר לצעירים ואמר כי כדי שההרג ההמוני בעזה לא יגיע אליהם, עליהם לסייע בהגנה על אחיהם ובני משפחותיהם בעזה על ידי ניהול המערכה נגד ישראל. הוא קרא לפעילי מנגנוני הביטחון ולכל בעלי הנשק לבצע תקיפות נגד ישראל. הוא גם שלח מסר לפעילי פתח וקרא להם ללכת בדרכו של ערפאת ולהתנגד לישראל עד שהיא תסולק מהאדמה הפלסטינית.
  • וליד כילאני, דובר חמאס בלבנון, אמר בראיון כי יש נסיגה בעמדות ממשל ארה”ב, לאחר שמזכיר המדינה בלינקן אמר שישראל לא תוכל לנהל את רצועת עזה, ושארה”ב מתנגדת לעקירה הכפויה של הפלסטינים, וכי מקווה כי המלחמה תסתיים בהקדם האפשרי. לדעת כילאני, כעת נכנסים לשלב חדש במערכה עם ההכרזה על הפסקת אש קרובה, לפחות לדברי האמריקנים, הכנסת סיוע לעזה, וסגירת עסקת חילופין, גם אם חלקית. הוא חשף כי התנאים של חמאס להמשך הפסקת האש הם לא לתקוף את המקומות הקדושים האסלאמיים והנוצריים, לא לפגוע באסירים הפלסטיניים, להסיר את המצור על רצועת עזה, ולרוקן את בתי הכלא הישראלים מהאסירים הפלסטינים (אתר רשת LBCI, 9 בנובמבר 2023).
וליד כילאני בראיון (אתר רשת LBCI, 9 בנובמבר 2023)
וליד כילאני בראיון (אתר רשת LBCI, 9 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו אירועי הירי לעבר מוצבי צה”ל. חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע מספר תקיפות ביניהן תקיפה נגד כוח חי”ר של צה”ל באזור בסיס שומרה; תקיפה נגד מוצב שושן; ותקיפה נגד כוח חי”ר בקרבת מוצב דוב”ב (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 בנובמבר 2023).
  • מטוסי קרב תקפו בתגובה תשתיות טרור של חזבאללה. בין המטרות שהותקפו, מבנים ועמדות צבאיות ומספר אמצעים טכנולוגים ששימשו להכוונת טרור. כמו כן הותקפה חולייה באזור בירנית (דובר צה”ל, 8 בנובמבר 2023).
תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 8 בנובמבר 2023)     תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 8 בנובמבר 2023)
תקיפת תשתיות טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 8 בנובמבר 2023)
חזבאללה
  • “מקורות מקומיים” בסוריה מסרו, כי על רקע האירועים בדרום לבנון, חזבאללה הוציא כ-1,500 פעילי הארגון מסוריה והחזיר אותם ללבנון. נמסר כי הם יצאו מאזור חלב ואדלב, עברו תחילה לאזור אלקציר שמדרום מערב לחמץ ומשם ללבנון. המקורות גם מסרו כי קבוצות טרור הנתמכות ע”י איראן התפרסו באזורים שעזבו פעילי חזבאללה (אנטוליה, 8 בנובמבר 2023).
  • סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה, שחזבאללה השיג, דרך מקורות בסוריה, טיל שיוט P-800 Oniks יאחונט בעל טווח של 300 ק”מ מתוצרת רוסיה. לדברי המקורות עלול הטיל להוות איום על כל כלי השיט האמריקניים בים התיכון. צוין שמלבד P-800, ברשות חזבאללה גם טילים נוספים (רויטרס, 8 בנובמבר 2023).
  • בעיתון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, נמסר מפי מקורות “יודעי דבר” כי עמוס הוכשטיין, שליח ארה”ב הגיע ללבנון כדי לקרוא ללבנון לא להתערב במלחמה וללחוץ על חזבאללה, אך לביקורו אין קשר להכרזה זו. על פי “המקורות”, הוא הגיע לבירות במסגרת משימה מיוחדת מטעם ממשל ארה”ב הקשורה לסוגיות ברצועת עזה. המקורות לא מסרו מהי המשימה, אך טענו כי היא חלק ממהלך רחב שמבצעת ארה”ב עם מדינות נוספות (אלאח’באר, 9 בנובמבר 2023).
ביטויים להתנגדות בלבנון להיגררות המדינה למלחמה עם ישראל
  • בסרטון שפורסם בחשבון X של ריימונד חכים, פובליציסט מתנגד לחזבאללה, מתראיינים צעירים לבנוניים המביעים התנגדות לרעיון של היגררות לבנון למלחמה עם ישראל. הצעירים מספרים על הקשיים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים במדינה, מתארים את הרצון להמשיך לחיות חיים ללא מלחמה וטוענים כי מלחמה תהרוס את לבנון באופן סופי (חשבון X של ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023).
צעירים מביעים התנגדות להיגררות לבנון למלחמה (חשבון X של הפובליציסט ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023)     צעירים מביעים התנגדות להיגררות לבנון למלחמה (חשבון X של הפובליציסט ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023)
צעירים מביעים התנגדות להיגררות לבנון למלחמה (חשבון X של הפובליציסט ריימונד חכים, 8 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פיגועים
  • ב-8 בנובמבר 2023 בשעות הערב בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת גיתית שבין השומרון לבקעת הירדן. אזרח ישראלי נפצע באורח אנוש, אשתו באורח בינוני, ותינוקת בת חמישה חודשים שהייתה בכלי הרכב לא נפגעה. על פי הערכה הראשונית, המחבל ארב לכלי רכב וירה לעברו באקדח. בסריקות בזירה נמצאו תרמילים. כוחות צה”ל הוזעקו למקום ומנהלים מצוד אחר המחבל (תקשורת ישראלית, 9 בנובמבר 2023).
כלי הרכב שנפגע בפיגוע הירי (חשבון X של QUDSN, 9 בנובמבר 2023)      כלי הרכב שנפגע בפיגוע הירי (חשבון X של QUDSN, 9 בנובמבר 2023)
כלי הרכב שנפגע בפיגוע הירי (חשבון X של QUDSN, 9 בנובמבר 2023)
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס, הדגיש כי הפיגוע מבטא נחישות להגיב על פשעי ישראל והשתתפות של “ההתנגדות” בגדה המערבית במערכת “מבול אלאקצא”. לדבריו, הפיגוע הוא מסר לישראל שהצעירים המהפכנים והפלסטינים אינם יכולים לעמוד בחיבוק ידיים מול מלחמת ההשמדה שהיא מנהלת נגד הפלסטינים בעזה והמקומות הקדושים (חריה ניוז, 9 בנובמבר 2023).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו מעל ל-1,430 מבוקשים מעל ל-900 מהם פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 171 הרוגים מאז תחילת המלחמה בעזה. ביממה האחרונה דווח על 12 הרוגים במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות, 9 בנובמבר 2023).
  • ב-9 בנובמבר 2023, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. בפעילות במחנה הפליטים ג’נין איתרו הכוחות והשמידו עשרות מטענים מאולתרים. כלי טיס של צה”ל תקף חמושים שירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות (חשבון X של דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על תשעה הרוגים במהלך פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות, 9 בנובמבר 2023).
חלק מאמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)      חלק מאמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (אתר דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2023)
חלק מאמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (אתר דובר צה”ל, 9 בנובמבר 2023)
תמיכה ברצועת עזה
  • התארגנות “גוב האריות”, שפרסמה מאז תחילת המלחמה מספר הודעות תמיכה ברצועה וקריאות לפעילות ביהודה ושומרון כדי לתמוך ברצועה ובהתנגדות שם, קיבלה אחריות לביצוע יותר מ-14 פיגועי ירי באזור שכם וסביבתה, ובכלל זאת הר גריזים, הר עיבל, איתמר, ואלון מורה (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 9 בנובמבר 2023).
תהלוכת הזדהות עם הרצועה בראמאללה בהשתתפות בכיר פתח, צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)       תהלוכת הזדהות עם הרצועה בראמאללה בהשתתפות בכיר פתח, צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
תהלוכת הזדהות עם הרצועה בראמאללה בהשתתפות בכיר פתח, צברי צידם (חשבון X של QUDSN, 8 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, שוחח בטלפון עם ראש ממשלת הולנד ועם ראש ממשלת אוסטרליה על המלחמה ברצועת עזה והדגיש בפניהם כי “אין פתרון ביטחוני או צבאי לסוגיה”. הוא הדגיש את הצורך להשיג הפסקת אש ולהכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הוא ציין כי רצועת עזה היא חלק בלתי נפרד מהגדה וכי הם לא יקבלו את תכניות ישראל להפריד את הרצועה (ופא, 8 בנובמבר 2023).
  • מחמד אשתיה ראש ממשלת הרשות, הגיע לפריז, להשתתף בפסגת פריז, שמטרתה לקדם את הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, שעתידה להתקיים ב-9 בנובמבר בהובלת נשיא צרפת. בשולי הכינוס נועד אשתיה עם פיליפ לאזאריני, יו”ר אונר”א, והדגיש בפניו את הצורך להכניס סיוע הומניטרי לכל רחבי הרצועה. בנוסף, הדגיש אשתיה את חשיבות שיתוף פעולה בין אונר”א והסהר האדום לבין כל סוכנויות הסיוע הפועלות בעזה, כדי להבטיח את העברת הסיוע לכלל האזורים ברצועה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בנובמבר 2023).
אשתיה בפגישה עם פיליפ לאזאריני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בנובמבר 2023)
אשתיה בפגישה עם פיליפ לאזאריני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, שב והזהיר מהמשך התקיפות הישראליות ברצועת עזה. לדבריו, “הזמן להמשך הפשעים של תל אביב הולך ואוזל במהרה”. הוא הוסיף, כי יתרונו היחיד של ראש הממשלה נתניהו היה בכך שהוא ערער את יסודות “המשטר הציוני” והציג בבירור את פניו הפושעים, האלימים והתוקפניים בטבח הנשים והילדים בעזה. “אין ספק שהעתיד שייך לפלסטין” (חשבון X של שר החוץ, 9 בנובמבר 2023).
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, אמר בנאום בכנס בגילאן שבצפון איראן, כי איראן מחויבת לתמוך בעזה, שהפכה לבית הקברות של מדיניות ארצות הברית וישראל. הוא ציין, כי ארצות הברית, ישראל והמדינות התומכות בה טעו כשהעריכו, שיוכלו להפוך לבעלי כוח חדש באזור באמצעות הרג ילדי עזה. סלאמי הוסיף, כי אף אחד מעמודי התווך של “המשטר הציוני” לא נותר יציב וכי איש אינו יכול להסיר את סיוט המוות מלבם של בכירי “המשטר הציוני” ותושבי האדמות הכבושות (איסנ”א, 9 בנובמבר 2023). מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי-רזא תנגסירי, אמר באותו הכנס, כי חללי “ציר ההתנגדות” ופלסטין יראו בקרוב את פרי דמם, שהוא שחרור ירושלים (פארס, 9 בנובמבר 2023).
  • האתר אלערבי אלג’דיד דיווח, כי ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, נפגש עם שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, ודן עימו במצב ברצועת עזה ובהתפתחויות הצבאיות בדרום לבנון. על פי הדיווח, מיקאתי אמר לשגריר איראן, כי לבנון רוצה להתרחק מהסכסוך המתנהל בין ישראל לחמאס ואינה מעוניינת להפוך לחזית נוספת בשל ההשלכות המשמעותיות שיהיו לכך עליה. עם זאת ציין כי, היא פועלת באמצעות קשריה עם גורמים זרים להפסקת אש מהירה ולעצירת התקיפות הישראליות בדרום לבנון (אלערבי אלג’דיד, 8 בנובמבר 2023). 
  • כ-730 מיליארד ריאל (כ-1.5 מיליון דולר) נתרמו על ידי אזרחים איראנים מאז ה-9 באוקטובר 2023 לטובת סיוע הומניטרי לתושבי עזה באמצעות קמפיין, שהושק על ידי הסהר האדום האיראני. וחיד סלימי מאגודת הסהר האדום מסר, כי בנוסף לתרומות אלה, שהופקדו בחשבונות בנקים של האגודה, נשלח סיוע הומניטרי המיועד לתושבי עזה מאיראן למצרים דרך האוויר והים (טהראן טיימס דיווח 8 בנובמבר 2023),
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת הבסיס האמריקני חריר שבעיראק באמצעות שני כלי טיס בלתי מאוישים ועל ביצוע שתי תקיפות לעבר בסיס באלשדאדי שבאזור אלחסכה בסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 9 בנובמבר 2023).).
סוריה
  • לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני, מסר כי על פי הנחיית הנשיא ג’ו ביידן, ביצעו כוחות צבא ארה”ב “תקיפת הגנה עצמית” נגד מתקן של משמרות המהפכה במזרח סוריה בתגובה לסדרה של תקיפות שבוצעו נגד כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק (אתר משרד ההגנה של ארה”ב, 9 בנובמבר 2023). מקורות אופוזיציה סוריים דיווחו על הרוגים ופצועים בדיר אלזור כתוצאה מהתקיפה (נהר מדיה, 9 בנובמבר 2023). אלמיאדין דווח על עימותים בין כוחות אמריקניים וכוחות SDF לבין כוחות צבא סוריה שהחלו לאחר הפעילות האמריקנית באזור דיר אלזור. דווח כי בסיס אלעמר האמריקני הותקף באמצעות שש רקטות בתגובה על התוקפנות (אלמיאדין , 9 בנובמבר 2023).
  • מקור צבאי סורי מסר כי בסביבות השעה 22:50 ביצעה ישראל תקיפה אווירית מכיוון לבנון נגד מספר עמדות צבאיות בדרום סוריה וכי התקיפה גרמה למספר נזקים חומריים ( סאנא, 8 בנובמבר 2023) בהמשך דווח כי יעדי התקיפה היו גדוד הגנה אווירית ומכ”ם באזור תל קליב ותל אלמסיח במחוז אלסוידאא’ (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 בנובמבר 2023).
תימן[1]
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים בתימן, מסר כי מערכת ההגנה האווירית שלהם הצליחה להפיל כלי טיס בלתי מאויש אמריקני מסוג MQ9 שחג במרחב האווירי של המים הטריטוריאליים של תימן ואשר ביצע, לדבריו, “פעילות עוינת, ניטור וריגול במסגרת התמיכה הצבאית האמריקנית בישות הישראלית” (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 8 בנובמבר 2023).
  • זמן קצר לאחר הצהרתו, דווח, כי “מקורות אמריקניים רשמיים” אישרו בעילום שם כי החותי’ם הפילו כלי טיס בלתי מאויש אמריקני מסוג MQ-9 סמוך לחופי תימן (רויטרס, 9 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • “מקורות מצריים” מסרו שבפגישת עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים עם ויליאם ברנס, ראש ה – ,CIA ועם ראש המודיעין הכללי עבאס כאמל, בקהיר, הציע ברנס שלאחר שחמאס תיפול תיקח על עצמה מצרים את האחריות הביטחונית על רצועת עזה עד לכניסת הרשות הפלסטינית. לפי המקורות, אלסיסי דחה את ההצעה בטענה כי מצרים לא תיקח חלק בהפלת חמאס מכיוון שהתנועה מסייעת בשמירה על ביטחון בגבול (וול סטריט ג’ורנל, 8 בנובמבר 2023).
ירדן
  • מלך ירדן, עבדאללה השני, שוחח בטלפון עם מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, על הצורך בהפסקת אש מיידית. השניים הדגישו כי על הקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ כדי להבטיח אספקה שוטפת של מזון, מים תרופות ודלק לרצועה (פטרה, 98 בנובמבר 2023).
  • בשר אלח’צאונה, ראש ממשלת ירדן, מסר בפגישה עם עיתונאים כי אחת הנקודות העיקריות במשבר הנוכחי היא הפרדה מוחלטת של רצועת עזה מהגדה המערבית וניסיונות לבנאום הרצועה באמצעות שליחת כוחות ערביים ובינלאומיים. הוא הדגיש שירדן לא תשלח שום כוח צבאי לרצועה וכי היא שוללת את האפשרות שכל מדינה ערבית תשלח כוחות לרצועה במסגרת פרויקט בינלאומי-ישראלי לניהול הרצועה ביום שאחרי (אלע’ד ,8 בנובמבר 2023).
  • שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, אמר במהלך פגישה עם עיתונאים, כי חמאס היא רעיון, והרעיון לא נגמר, ומי שרוצה מצב שונה צריך לענות על הצרכים והזכויות של העם הפלסטיני ובשלום כולל. הוא הדגיש, כי ירדן מסרבת לכל שיח על ניהול רצועת עזה לאחר המלחמה באמצעות כוחות ערביים או לא ערביים והיא דוחה כל תרחיש העוסק בסוגיית עזה לבדה. הוא גם הזכיר שכל גירוש של פלסטינים לכיוון ירדן משמעותו הכרזת מלחמה עליה, והם יילחמו בה בכל הכוח (פטרה, 8 בנובמבר 2023).
סעודיה
  • פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, גינה בתוקף את “הפשעים נגד האנושות שמבצעת מכונת המלחמה הישראלית כלפי הפלסטינים”. הוא הלין על שתיקת הקהילה הבינלאומית אשר, לדבריו ,אינה עושה את חובתה לעצירת ההסלמה ולהבטחת הכנסה מיידית של סיוע הומניטרי ( חשבון X של משרד החוץ הסעודי, 7 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינלאומית
או”ם
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, אמר כי אמנם חמאס עושה שימוש במגנים אנושיים, אך כשמסתכלים על מספר האזרחים שנהרגו בפעולות הצבאיות ברצועה יש משהו שהוא בבירור “לא בסדר” (רויטרס, 8 בנובמבר 2023).
צרפת
  • בפריז התכנס ב-9 בנובמבר 2023 מפגש פסגה של וועידת הסיוע ההומניטרי לעזה במתכונת חירום במטרה “לקדם סיוע הומניטרי דחוף לרצועת עזה, כולל יצירת מסדרון סיוע ימי”. בכינוס משתתפים נציגים משמונים מדינות וארגונים, ובניהם הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן, מדינות המפרץ ומדינות המערב. צרפת הודיעה יום לפני כן כי ישראל לא תשתתף (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 בנובמבר 2023). בפתח המפגש אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי יש להגיע להפוגה הומניטרית בעזה מהר ככל הניתן וכי הגנת האזרחים אינה נתונה למשא ומתן. הוא גם ציין שצרפת תגדיל את הסיוע לפלסטינים מ-20 מיליון יורו ל-100 מיליון יורו (רויטרס, 9 בנובמבר 2023). הנציב הכללי של אונר”א, פיליפ לזריני, מסר בפסגה כי הוא מודאג מכך שהמצב בעזה יגלוש גם למקומות נוספים בציינו כי “הגדה המערבית רותחת” (רויטרס, 9 בנובמבר 2023).
רוסיה
  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, שוחח בטלפון עם חסין אלשיח’,מזכיר הוועד הפועל של אש”ף. לברוב הדגיש את הצורך בהפסקת אש מיידית כדי למנוע אבדות בנפש, ואת הרחבת הסיוע ההומניטרי באזור לצד פינוי האזרחים הרוסים מהרצועה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ הרוסי, 8 בנובמבר 2023).

[1] להרחבה אודות פעילות החותי'ם נגד ישראל מתחילת המלחמה, ראו פרסום מרכז המידע מ-2 בנובמבר 2023: "תנועת החות'ים ומלחמת חרבות ברזל".