מלחמת ״חרבות ברזל״ (תמונת מצב נכון ל-31 בינואר 2024, 13:00)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל במרכז ח'אן יונס ב-31 בינואר בבוקר (חשבון X של שהאב, 31 בינואר 2024)

תקיפת מחסן אמצעי לחימה של חמאס.

תקיפת מחסן אמצעי לחימה של חמאס.

תקיפות חיל האוויר באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 30 בינואר 2024)

תקיפות חיל האוויר באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 30 בינואר 2024)

פגישת אשתיה עם הדיפלומטים (ופא, 30 בינואר 2024)

פגישת אשתיה עם הדיפלומטים (ופא, 30 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל המשיכה להתמקד ביממה האחרונה בח’אן יונס שבדרום הרצועה, ופעילות נוספת בצפון הרצועה. במהלך פעילות הכוחות במערב ח’אן יונס, הותקף מבנה צבאי ששימש חוליית חמושים של חמאס לביצוע מארבים נגד כוחות צה”ל. הלוחמים גם פשטו על אתר לייצור אמצעי לחימה של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין שם איתרו והשמידו מחרטה לייצור רקטות בה נמצאו, בין השאר, רקטות ארוכות טווח.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 560 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • משא ומתן לעסקת חטופים: בכירי חמאס דיווחו כי קיבלו לידיהם את המסמך שגובש במפגש הפסגה בפריס המהווה מסגרת לעסקת חטופים הכוללת שלושה שלבים במהלכם תפסקנה הפעולות הצבאיות משני הצדדים. בכירי חמאס ציינו כי הם בודקים את פרטי ההצעה והדגישו, כי הם מייצגים בנושא את כלל הארגונים ברצועה. בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין מציינים כי המסמך לא הגיע לידיהם.
  • אונר”א: נמשך העיסוק בנושא אונר”א. שבדיה הודיעה כי תפסיק לממן את הסוכנות. מזכ”ל האו”ם מנסה לפעול מול המדינות התורמות בבקשה לחזור לממן את הסוכנות.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות ביממה האחרונה על ביצוע חמש תקיפות. בכירים בחזבאללה ממשיכים לאיים על ישראל בהסלמת פעילותם ומציינים כי הם ערוכים לכל אפשרות. מסוריה שוגרו שלוש רקטות לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. חיל האוויר תקף בתגובה יעדים סמוך לדרעא שבדרום סוריה.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות סיכול ומנע. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית נועד עם שגרירים וקונסולים של מדינות אירופיות. בפגישה ציין אשתיה כי הם לא הם לא עזבו את הרצועה מאז הקמת הרשות. משרד החוץ ברשות פרסם הודעה לפיה כל רעיון או יוזמה לגבי עתידה של רצועת עזה חייבים לעבור אישור של הרשות הפלסטינית ושיתוף שלה בכל הפרטים.
  • מיליציות פרו איראניות: מזכ”ל גדודי חזבאללה בעיראק הודיע על השעיית הפעולות הצבאיות והביטחוניות של המיליציה נגד צבא ארה”ב. יועץ ראש ממשלת עיראק לקשרי חוץ, אמר כי החלטת גדודי חזבאללה היא הודות למאמצי ראש ממשלת עיראק, לעצור את ההסלמה. החות’ים בתימן דיווחו על תקיפת משחתת אמריקאית.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על יותר ממאה הרוגים ו-250 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי רצועת עזה. בצפון הרצועה דווח על תקיפות אוויריות לצד ירי ארטילרי נגד בית החולים אלעודה. בעיר עזה דווח על תקיפת בית בשכונת אלדרג’ והריסת מתחמי מגורים בשכונת תל אלהוא ומגדל משתהא. במרכז הרצועה דווח על תקיפות צה”ל בדיר אלבלח ובמחנות הפליטים אלבריג’ ואלנציראת. בח’אן יונס דווח על תקיפות במרכז ומערב העיר. כן דווח, כי כלי הרכב המשוריינים של צה”ל נסוגו מאזור בית החולים אלאמל לאחר שהרסו את חומותיו, וכי נמשך הירי בסביבת בית החולים. ברפיח דווח על תקיפת מוצב ליד מסגד ד’ו אלנורין ותקיפת “שטח חקלאי” באזור הגבול עם מצרים (מען, 31 בינואר 2024; PALINFO, 31 בינואר 2024).
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות באזור ח’אן יונס. בפעילות הכוחות במערב העיר בוצעה תקיפה מהאוויר, בהכוונת הכוחות בשטח, נגד מבנה צבאי ששימש חוליית חמושים של חמאס לביצוע מארבים נגד כוחות צה”ל. במהלך הפעילות במערב חאן יונס, פשטו הלוחמים על אתר לייצור אמצעי לחימה של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין. הלוחמים איתרו והשמידו מחרטה לייצור רקטות בה נמצאו רקטות ארוכות טווח, טילי נ”ט, מוקשים ומטעני חבלה שהוסתרו בתוך שקים של אונר”א (דובר צה”ל, 31 בינואר 2023).
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 31 בינואר 2024)      חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 31 בינואר 2024)       חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 31 בינואר 2024)
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024)
  • השאם זקות, כתב ערוץ אלג’זירה ברפיח, דיווח כי צה”ל ממקד את פעילותו בח’אן יונס. לדבריו, התקיפות בח’אן יונס מתמקדות בשכונת אלמנארה, בשכונת אלכתיבה, באזורים המערביים, ובמרכז העיר. כמו כן תקף צה”ל בתים הסמוכים לבית החולים אלאמל, וגם אזור בית החולים נאצר נתון לתקיפות מדי פעם (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה, 31 בינואר 2024).
תקיפת צה"ל במרכז ח'אן יונס ב-31 בינואר בבוקר (חשבון X של שהאב, 31 בינואר 2024)
תקיפת צה”ל במרכז ח’אן יונס ב-31 בינואר בבוקר (חשבון X של שהאב, 31 בינואר 2024)
  • צפון הרצועה: ביממה האחרונה, ניהלו לוחמי צה”ל בצפון הרצועה קרבות עם חוליות חמושים. בפשיטה שביצעו הלוחמים על אחת מתשתיות הטרור אשר מוקמו בתוך בית ספר, נעצרו כעשרה פעילי הג’יהאד האסלאמי בפלסטין שהשתמשו בבית הספר כמקום מסתור. הלוחמים איתרו בשטח חמש רקטות מוכנות לשיגור והשמידו אותן . בפעילות באזור מחנה הפליטים אלשאטי סרקו הלוחמים מבנים צבאיים ואיתרו אמצעי לחימה רבים, לצד מסמכים וציוד צבאי של חמאס (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024).
 תקיפת מחסן אמצעי לחימה של חמאס.     תקיפת מחבלי חמאס (דובר צה"ל, 31 בינואר 2024)
מימין: תקיפת מחסן אמצעי לחימה של חמאס. משמאל: תקיפת מחבלי חמאס (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024)
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • עלי ברכה, ראש המחלקה לקשרים לאומיים של חמאס ב”חוץ”, ציין, כי הדיווחים אודות אבדות חמאס ברצועת עזה הם דיבורים ריקים שמגיעים מכלי התקשורת הישראלים שמנסים להעלות את מורל הישראלים. לדבריו, “ההתנגדות” נלחמת בכל כוחה והיא מנחילה לישראל אבדות כבדות בנפש ובציוד. היא השמידה יותר מ-1,400 כלי רכב משוריינים ישראלים. בתגובה לדברי שר הבטחון גלנט, שצוטטו בג’רוזלם פוסט, לפיהם כרבע מלוחמי חמאס נהרגו במהלך הלחימה, ולהערכות בעיתון לפיהם בין 48%-60% מפעילי חמאס איבדו את היכולת להילחם, אמר ברכה כי משמעות האמירה היא שחמאס נכנעה, ודבריו אינם ראויים לתגובה. לדבריו, מאז תחילת המערכה הקרקעית, הם מרגישים בנוח, משום שלפני כן ישראל השתמשה במטוסים חדישים כמו F-15 ו-F-16, שאין להם מערך נ”מ נגדם, אבל כשישראל ירדה לקרקע והחלה להילחם בשדה הקרב, הם גרמו לה אבידות כבדות ומספר ההרוגים שלה גדול, ואולי עולה על חמשת אלפים (AWP, 30 בינואר 2024). יצוין כי המספרים אותם מציין ברכה בנוגע לכלי הרכב המשוריינים של צה”ל שנפגעו והיקף ההרוגים לצה”ל מופרכים ומשוללי כל יסוד.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 560 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 223 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • “בכיר בחמאס” שלא צוין שמו מסר כי הצעת הפסקת האש שעלתה בפסגת פריס כוללת שלושה שלבים, במהלכם הפעולות הצבאיות תפסקנה משני הצדדים. הוא טען כי השלב הראשון הוא שחרור נשים, ילדים, קשישים וחולים, השלב השני הוא שחרור כל החיילים והחיילות והשלב השלישי הוא מסירת כל הגופות. הוא ציין כי מספר השבויים שהצד הפלסטיני צריך לשחרר לא נקבע והנושא נשאר פתוח לתהליך המשא ומתן (רויטרס, 30 בינואר 2024).
  • באלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, פורסמה כתבה המפרטת את המסגרת הכללית של מסמך ההסכם שאושר בפריס ואשר נשלח לארגונים הפלסטינים (אלאח’באר, 31 בינואר 2024):
    • הצדדים מסכימים לקיים שורה של צעדים ובכלל זה שחרור כל החטופים הישראלים, האזרחים, החיילים והגופות ובמקביל ישוחרר מספר גדול של אסירים ועצורים פלסטינים מבתי הכלא בישראל. כמו כן יתאפשר לתושבי הרצועה לנוע ללא הגבלה ותתאפשר כניסה של ארגונים בינלאומיים לרחבי הרצועה.
    • העסקה תתבצע בשלושה שלבים: בשלב הראשון ישוחררו כארבעים חטופים מבוגרים, נשים וילדים ובתמורה ישראל תשחרר את הפלסטינים שעצרה אחרי השבעה באוקטובר 2023, חולים, נשים וילדים. בהמשך יתקיים דיון לקביעת הנוסחה של מאה אסירים פלסטינים בתמורה לכל חטוף ישראלי.
    • תחל הפוגה שתימשך שישה שבועות, שבמהלכה יתאפשר לארגונים הפלסטינים לאסוף את החטופים, המוחזקים על ידי מספר ארגונים ובאזורים שונים. במהלך תקופה זו תפסקנה כל הפעולות הצבאיות, כמו גם איסוף המודיעין למעט באזורים בהם שוהים כוחות צה”ל.
    • בשלב השני ישוחררו חיילות וישראל דורשת שהשלב הזה יכלול את החיילים ובתמורה היא תשחרר מספר גדול של אסירים פלסטינים.
    • תחל הפוגה שנייה שתימשך שישה שבועות שבמהלכה יתאפשר לארגונים הפלסטינים לאסוף את החטופים הישראלים שנהרגו ויחל שלב של מסירת הגופות במהלכו תשחרר ישראל את רוב העצורים הפלסטינים שהיא מחזיקה.
  • באלאח’בר גם צוין כי קבלת המתווה אינה קלה וכי העמדה הסופית תלויה בהתייעצויות הקשורות לעובדה ש”ההתנגדות” לא מאמינה שהיא תאלץ לאבד את הקלף החשוב ביותר בידה (החטופים) מבלי לקבל ערבויות שהמלחמה לא תחודש. עוד נמסר כי עבאס כאמל ראש המודיעין המצרי, יצר קשר עם ראשי הארגונים והזמין אותם לבקר במצרים כדי לדון בנושא (אלאח’באר, 31 בינואר 2024).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם קיבלו את המסמך לידיהם. לדבריו, מסגרת ההסכם מבוססת על שלבים, ומשאירה את הפרטים והמכניזמים למשא ומתן שאמור להתחיל עם אישור המסגרת. הוא ציין שמשלחת חמאס תגיע למצרים כדי לדון במסמך. לדבריו, המסמך כולל מספר שלבים, שבמהלכם תפסקנה הפעולות הצבאיות משני הצדדים, וכי במהלך השלבים הללו ינוהל משא ומתן בנושא השחרורים משני הצדדים שיכלול מספרים, מכניזם השחרור וכל הפרטים האחרים. במהלך השלבים תתאפשר הכנסת סיוע לרצועת עזה, ותתאפשר תנועת פלסטינים מרצועת עזה ואליה, בפרט פצועים וחולים. הוא הדגיש כי הנקודה העיקרית שינוהל לגביה משא ומתן היא הפסקת האש אשר יש צורך לפעול כדי להפוך אותה לקבועה. (ערוץ אלג’זירה מבאשר, 31 בינואר 2024).
  • בהתבטאות נוספת אמר נזאל, כי ההצעה מדברת על שלבים, וכל שלב נבנה על יישום השלב שקדם לו כך שאפשר יהיה להעריך כל שלב בנפרד. לגבי השאלה כמה אסירים ישראל הציעה לשחרר תמורת כל שבוי, אמר כי מוקדם עדיין לדבר על מספרים, וכי הדיבורים כעת הם על קריטריונים ועל רעיונות, ולא על מספרים. הוא ציין כי הם נחושים לשחרר אלפי אסירים פלסטינים. הוא גם ציין כי כל המשא ומתן נעשה בהסכמה ובתיאום עם הג’האד האסלאמי ושאר הארגונים, וכי חמאס מייצגת את “ההתנגדות הפלסטינית” בכללה. לדבריו, במפגש בין הארגונים בבירות בסוף דצמבר 2023, הוסכם על התפיסה לגבי המשא ומתן והארגונים הסמיכו את חמאס לנהל אותו בשמם (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 30 בינואר 2024).
  •  זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש בתגובה ליוזמות ממשל ארה”ב להגיע לעסקת חטופים, את עמדת הארגון, לפיה הוא לא יהיה חלק מהבנות כלשהן שלא יכללו הפסקת אש כוללת, נסיגת כוחות צה”ל, הבטחת שיקום הרצועה ופתרון מדיני ברור שיבטיח את זכויות העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 30 בינואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מדובר בהסכם מסגרת, כלומר, רעיונות כלליים, ועד כה לא גובשו סוגיות מוגדרות. הוא ציין שהסכם המסגרת מאפשר למתווכים להתחיל לפעול, והם צופים שהדבר יקרה בימים הקרובים, ואז הם יעודכנו לגבי הפרטים. הוא הדגיש כי, בכל מקרה, עמדת הג’האד האסלאמי היא עמדה כתובה, משותפת לחמאס ולהם שנמסרה למצרים. לדבריו, בזמן שהם אומרים כי הם פתוחים לדיון בכל רעיון בנושא הפסקת התוקפנות ועסקת חטופים, הם אומרים כי ההסכם צריך לכלול את העקרונות הללו, שחמאס, הג’האד האסלאמי וההתנגדות הסכימו עליהם: הפסקת התוקפנות, נסיגה כוללת וערבות לשיקום רצועת עזה. הוא הדגיש כי מי שיכפה את תנאיו בסופו של דבר הוא מי שמחזיק בקלפים, דהיינו, החטופים; קלף השליטה בשטח; וקלף המתיחות באזור, שארה”ב לא רוצה בה וישראל לא מסוגלת להתמודד מולה. הוא הוסיף כי בנושאים הקשורים בעסקת החילופין, כמו חלוקה לקבוצות, הם גמישים, אבל לא לגבי העקרון של הפסקת התוקפנות ושיקום הרצועה. לגבי הערבויות שהם דורשים ציין כי הם מתעקשים לשמור על כוחם ונשקם, כי זו הערבות הבסיסית, וכמו כן הם דורשים ערבויות לכך שההסכם יהיה הסכם בינלאומי, כלומר, ערבות מהאו”ם, ומדינות נוספות (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 30 בינואר 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר כי הם, בניגוד לחמאס, לא עודכנו לגבי המסמך שגובש במפגש פריס והם לא קיבל אותו, ולפיכך הוא אינו יכול להגיב על דבר שהוא לא קיבל באופן רשמי. הוא ציין כי הם כבר אמרו שהם פתוחים ומוכנים לשמוע כל הצעה שתוביל להפסקת אש כוללת, להפסקת המלחמה. הוא ציין שללא קשר למסמך הזה, שהדיבורים עליו הם כאילו הוא מכיל “פתרון פלא”, כל מה שהם שמעו בתקשורת הוא שהמסמך מתמקד בהשבת החטופים הישראליים. הוא הדגיש כי אם הדבר כך, הרי שזה אינו מבשר טובות. הוא הוסיף כי הם לא שמעו על הענות לדרישות שלהם, שהינן דרישות העם הפלסטיני הכוללות הפסקת אש כוללת, נסיגת כוחות צה”ל מהרצועה, ומחויבות אזורית ובינלאומית לשיקום הרצועה. לדבריו, אין מדובר רק בעסקת חילופין אלא בפתרון מדיני כולל למערכה שמתנהלת עתה. הוא הדגיש כי ההשתתפות של הג’האד האסלאמי בהבנות או יוזמות חדשות כלשהן, מותנית בערבות ברורה להפסקת אש כוללת (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 30 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן נכון ל-31 בינואר 2024 בשעה 11:42, כי מאז תחילת המלחמה ברצועה (ב-7 באוקטובר 2023) נהרגו 26,900 פלסטינים ונפצעו 65,949 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 30 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • דווח כי תנועת התושבים הפלסטינים לעבר “המעבר ההומניטרי” פחותה בימים האחרונים, וכי תושבים רבים העדיפו להישאר במערב ח’אן יונס ולמצוא מקלט בבתי החולים נאצר ואלאמל (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה, 31 בינואר 2024).
אונר”א
  • ממשלת שוודיה הודיעה כי היא השעתה את המימון לאונר”א וציינה שהכסף יועבר לארגונים הומניטריים אחרים. בהודעה זו מצטרפת שבדיה למדינות נוספות כמו צרפת, ארה”ב, גרמניה וקנדה אשר השעו את המימון לאונר”א (רויטרס, 30 בינואר 2024). בפגישה בדלתיים סגורות שערך אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, עם 35 שגרירים ממדינות תורמות ומהאיחוד האירופי, הוא פנה אליהן בבקשה להחזיר את המימון לאונר”א. גוטרש עדכן את השגרירים בפעולות שהוא נקט בעקבות ההאשמות עובדי אונר”א באופן פעיל באירועי ה-7 באוקטובר (הוושינגטון פוסט, 31 בינואר 2024).
  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר כי אם ישנן האשמות לפיהן עובדי אונר”א מעורבים במלחמה בין חמאס לישראל, יש לטפל בהם. אולם, לדבריו, הענישה הקולקטיבית של עובדי אונר”א היא החלטה שגויה (ספוטניק, 30 בינואר 2024).
סוגיית “היום שאחרי”
  • במאמר ביומון אלאח’באר המקורב לחזבאללה, דווח כי מצרים החלה לערוך התייעצויות נרחבות עם גורמים אזוריים ובראשם סעודיה, מאע”מ וירדן, בנוגע לשלב שלאחר הפסקת האש. עוד נמסר כי למרות שאין לפי שעה חזון מצרי כולל בהקשר זה, מצרים החלה לגבש הצעה בנוגע לממשלה פלסטינית כוללת שתהיה אחראית על המשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית (אלאח’באר, 31 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות לביצוע חמש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות, ורקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג) (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 31-30 בינואר 2024).
  • בתגובה לפעילות חזבאללה תקפו מטוסי קרב של צה״ל יעדי חזבאללה ביניהם מפקדה מבצעית ועמדת תצפית באזור אלח’יאם, עמדת תצפית ומבנה צבאי באזור עיתא אלשעב ומחיבב (דובר צה”ל, 30 בינואר 2024).
תקיפות חיל האוויר באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 30 בינואר 2024)      תקיפות חיל האוויר באלח'יאם (חשבון X של עלי שעיב, 30 בינואר 2024)
תקיפות חיל האוויר באלח’יאם (חשבון X של עלי שעיב, 30 בינואר 2024)
התבטאות בכירי חזבאללה
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, מסר במהלך טקס אזכרה לאחד מפעילי הארגון, כי הם ערוכים לחלוטין וכל האיומים לא מפחידים אותם. הוא ציין כי ההתנגדות בדרום, מחזיקה בכלי נשק חדשים כדי שהישראלים יבינו שזה רק חלק ממה שבידם. הוא פנה לישראל ומסר כי אם היא תעשה טעות, תגובתם תהיה מהירה וחזקה יותר ממה שאפשר לדמיין וישראל לא תשיג את מטרותיה (רדיו אלנור, 30 בינואר 2024).
  • נביל קאוק, חבר המועצה המרכזית של חזבאללה, אמר כי ההתנגדות הסלימה את פעולותיה האיכותיות בתגובה להסלמה הישראלית וכי על ישראל לדעת כי הם נערכו לכל אפשרויות המלחמה וההסלמה בכמות ובאיכות. בנוסף לכך, הוא ציין כי ההתנגדות בלבנון תמשיך בפעילותה כל עוד התוקפנות נגד הרצועה תמשך וכי למרות כל הלחצים, עמדתם נחרצת ולא תשתנה (אלעהד, 31 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, נועד בלשכתו עם ארולדו לזארו, מפקד יוניפי”ל, ודן עימו במצב הביטחוני בגבול עם ישראל. השניים דנו בדרכים ליישם את החלטה 1701 ובתיאום בין יוניפי”ל לצבא לבנון (חשבון X של ממשלת לבנון , 30 בינואר 2024).
  • נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נועד עם שגרירי ארה”ב, צרפת, סעודיה, קטר ומצרים. בתום הפגישה מסר כי עמדתם הייתה מאוחדת וכי הפגישה הייתה מועילה ומבטיחה ( רשת NBN , 30 בינואר 2024).
סוריה
  • ב-30 בינואר 2024 בשעות הערב, שוגרו שלוש רקטות לעבר ישראל משטח סוריה. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים סמוך לעין גב ולכפר חרוב. צה”ל הגיב בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי. מאוחר יותר, מטוסי קרב תקפו תשתית צבאית באזור העיר דרעא שבדרום סוריה (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024).
  • דווח כי התקיפות בוצעו נגד שני יעדים צבאיים: תל אלג’מוע (Tall Al-Jumou’), כ-25 ק”מ מצפון-מזרח למשולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל ויעד נוסף בקרבת כפר נאפעה (Nafa’ah), כ-14 ק”מ מצפון-מזרח למשולש הגבולות, במרחב הכפרי של דרעא. לא דווח על נפגעים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים פעלו ברחבי יהודה ושומרון במהלך הלילה ועצרו 14 מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה רבים. במחנה הפליטים קלנדיה צפונית לירושלים, איתרו הלוחמים והחרימו כלי נשק. בכפר ענתא אותר כלי נשק נוסף. בפעילות הכוחות בשכם אותר והוחרם כלי נשק מאולתר מסוג קרלו (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024).
  • מתחילת המלחמה נעצרו כ-2,990 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, מעל ל-1,350 מהם מזוהים עם חמאס (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, נועד בראמאללה עם שגרירים וקונסולים של מדינות אירופיות. בפגישה נכח גם ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות. אשתיה קרא להפסיק את התוקפנות ברצועת עזה וביקש להפעיל לחץ על ישראל כדי שתפתח את כל המעברים להכנסת סיוע. הוא הביע התנגדות להשתלטות על שטחים ברצועה לשם הקמת אזורי חיץ. כן קרא למדינות שהשעו את המימון שלהן לאונר”א לחזור בהן מההחלטה. אשתיה גם עדכן את המשתתפים לגבי תכנית הרפורמה הממשלתית החדשה (ופא, 30 בינואר 2024).
פגישת אשתיה עם הדיפלומטים (ופא, 30 בינואר 2024)
פגישת אשתיה עם הדיפלומטים (ופא, 30 בינואר 2024)
  • מחמד אשתיה, הגיב על פעילות צה”ל בבית החולים אבן סינא בג’נין ועל הפעילות בבית החולים אלשפאא’ ברצועת עזה, ואמר כי תחושתה של ישראל כי היא יכולה לחמוק מעונש מעודדת אותה להמשיך ולבצע את “פשעיה”. הוא קרא לבית הדין הבינלאומי להתערב בדחיפות ולקבל החלטה על הפסקת פשעי רצח העם, לאחר שישראל סירבה ליישם את הצעדים הדחופים שבית הדין חייב אותה לנקוט לפני מספר ימים (ופא, 30 בינואר 2024).
  • לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה בה הביעה הערכה לעמדותיהן של מדינות ברחבי העולם, ובהן גרמניה, בריטניה, צרפת וארצות הברית, שדחו את הניסיונות הישראלים לחדש את ההתיישבות ברצועת עזה. בהודעה הודגש כי קיום הכנס לחידוש ההתיישבות ברצועת עזה מהווה קריאת תגר בוטה על החלטת בית הדן הבינלאומי (ופא, 30 בינואר 2024).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה לפיה כל רעיון או יוזמה לגבי עתידה של רצועת חייבים לעבור אישור של הרשות הפלסטינית ושיתוף בכל פרטי היוזמה. לדברי ההודעה, מדובר בעניין פנימי פלסטיני ולכן יש לרשות זכות לקבוע את עתיד רצועת עזה ולא ישראל. בהודעה גם הזהיר משרד החוץ מפני תוכניות ממשלת ישראל לגבי עתיד הרצועה וציין כי אלו ניסיונות מתמשכים לחסל את הפלסטינים ואת זכויותיהם (חשבון X של משרד החוץ, 31 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • הגארדיאן הבריטי דיווח (30 בינואר 2024), כי איראן הזהירה את ארצות הברית באמצעות מתווכים, כי אם תתקוף אותה ארצות הברית באופן ישיר בתגובה לתקיפה בגבול סוריה-ירדן, שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקאים, תתקוף איראן בעצמה נכסים אמריקאים במזרח התיכון. בתוך כך, הצהיר שגריר איראן באו”ם, אמיר אירואני, כי כל תקיפה על אדמת איראן, נגד אינטרסים איראנים או על אזרחים איראנים מחוץ לגבולות המדינה תיענה בתגובה נחרצת. הוא הכחיש דיווחים על חילופי מסרים בין ארה”ב ואיראן במהלך היומיים האחרונים (אירנ”א, 31 בינואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • מזכ”ל גדודי חזבאללה פרסם הודעה בה הודיע על השעיית הפעולות הצבאיות והביטחוניות נגד צבא ארה”ב, כדי “למנוע מבוכה לממשלת עיראק”. נמסר כי הם ימשיכו להגן על אנשיהם ברצועת עזה בדרכים אחרות, וכי הם מורים ללוחמי גדודי חזבאללה לנקוט בהגנה סבילה באופן זמני אם תהיה פעולה אמריקנית תוקפנית כלפיהם. לדברי ההודעה הם קיבלו החלטה לתמוך באנשיהם ברצועת עזה ללא כל התערבות מצד אחרים (ערוץ הטלגרם של המיליציה, 30 בינואר 2024).
  • פרהאד עלאא’ אלדין, יועץ ראש ממשלת עיראק לקשרי חוץ, אמר כי החלטת גדודי חזבאללה להשעות את תקיפותיהם נגד כוחות אמריקניים הגיעה לאחר ימים רבים של מאמצים מצד מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, לעצור את ההסלמה. הוא ציין שעל כל הצדדים לתמוך במאמצי ראש ממשלת עיראק למנוע כל הסלמה (רויטרס, 31 בינואר 2024).
  • ״בכיר״ במחלקת האוצר של ארה”ב מסר כי ארה”ב מצפה מממשלת עיראק לשתף כל מידע בנוגע לפעולות המיליציות הפרו-איראניות, לאחר התקיפה בירדן שגרמה למותם של חיילים אמריקאים. עוד צוין כי המיליציות משתמשות בכספיה של עיראק כדי לבצע תקיפות ופעולות צבאיות ועליהם לטפל בסוגיה זו באופן מיידי (רויטרס, 31 בינואר 2024).
תימן
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM), פרסם כי ב- 30 בינואר 2024 בסביבות 23:30 (שעון צנעאא’), שיגרו החות’ים טיל שיוט נגד ספינות מאזורים שבשליטתם בתימן לעבר הים האדום וכי הטיל יורט על ידי משחתת USS Gravely וכי לא דווח על נזק או נפגעים (חשבון X של פיקוד המרכז. 31 בינואר 2024).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי הם שיגרו מספר טילים ימיים לעבר המשחתת האמריקנית USS Gravely בים האדום. הוא גם הדגיש בדבריו שכל ספינות המלחמה האמריקניות והבריטיות בים האדום והערבי המשתתפות בתוקפנות נגדם נמצאות בבנק היעדים של כוחותיהם (חשבון X של יחיא סריע, 30 בינואר 2024) .
  • מחמד עלי אלחות’י, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי הם קיבלו מסר מארה”ב, דרך עומאן, המאיים בפתיחת מערכות והפעלת חזיתות נגדם. הוא ציין כי כל הרפתקה או מעשה טיפשי הכולל את יישום האיום האמריקני – נדונו לכישלון (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 30 בינואר 2024).
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, פנה לבריטניה ולארה”ב ואמר כי המלחמה שלהם היא מוסרית, ולכן אל להם לבזבז את זמנם מכיוון שההחלטה אם להפסיק את הפעולות הצבאיות אינה נמצאת בטהראן, מוסקבה או בייג’ינג, אלא ברצועת עזה (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 31 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, שוחח עם פואד חסין, שר החוץ העיראקי, ודן עימו בתקיפה נגד הבסיס האמריקאי בשטחי ירדן ב-27 בינואר 2024. השניים הדגישו כי יש להרחיק את שתי המדינות ואת האזור מאיומים צבאיים (סוכנות הידיעות העיראקית, 30 בינואר 2024).
  • אימן אלצפדי, גם שוחח בטלפון עם דיוויד קמרון, שר החוץ הבריטי, ודן עימו במצב ברצועה. הוא מסר כי המשך התוקפנות נגד רצועת עזה והחרפת המצב ההומניטרי הוא מסוכן. הוא גם ציין כי יש להמשיך לתמוך באונר”א (חשבון X של משרד החוץ הירדני , 30 בינואר 2024).
קטר
  • תמים בן חמד, אמיר קטר, שוחח עם אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, ודן עימו במאמצים האזוריים והבינלאומיים לקראת הפסקת אש מיידית ולמניעת הסלמה. השניים הדגישו בשיחה כי יש להמשיך להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה כדי להגיע לשלום וליציבות באזור .אבו מאזן עדכן את בן חמד על ההתפתחויות האחרונות ברצועה וביהודה ושומרון ומסר את תודתו לקטר על תמיכתה בסוגיה הפלסטינית (סוכנות הידיעות הקטרית, 30 בינואר 2024).
  • מחמד בן עבד אלרחמן, ראש ממשלת קטר ושר החוץ, נועד בוושינגטון עם ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, ובפגישה נפרדת עם בכירים בבית הנבחרים. במהלך הפגישות דנו הצדדים בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה ובצורך למצוא פתרון לסוגיה הפלסטינית ולהמשיך להכניס סיוע הומניטרי לרצועה. במהלך הפגישה עם סאליבן ,קרא סאליבן לנקוט את כל המאמצים כדי ללחוץ על חמאס לשחרר מיידית את כל החטופים (חשבון X של משה”ח הקטרי, 31 בינואר 2024).
  • מחמד אלח’ליפי, שר המדינה במשרד החוץ הקטרי, נועד בדוחה עם השליח הגרמני לענייני בני ערובה, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. אלח’ליפי הדגיש כי יש להמשיך להכניס סיוע הומניטרי באופן שוטף לרצועת עזה ולחזק את המאמצים האזורים והבינלאומיים להגיע להפסקת אש מיידית. השליח הגרמני מסר כי גרמניה מעריכה את קטר על מאמציה בכל הנוגע לפלסטינים (חשבון X של משרד החוץ הקטרי , 30 בינואר 2024).
עיראק
  • דווח כי במהלך ביקור שערך אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, בבגדאד, הוא נועד עם ראשי המיליציות ולאחר מכן עם מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק. עוד נמסר כי הפגישה עם אלסודאני נמשכה ארבע שעות וכי קאא’ני העביר דרכו מסר לאמריקאים לפיו הם אינם מודעים לפעילות המליציות וכי אם אדמת איראן תותקף, הם יגיבו בתקיפת בסיסים אמריקניים בעיראק (חשבון X של עיראק פרס, 31 בינואר 2024). לפי שעה אין אישור לדיווח ממקורות נוספים.