מנהיג “תנועת האצילים”, מיליציה שיעית-עיראקית המופעלת ע”י איראן, הדגיש בעת אזכרה לעמאד מע’ניה את מחויבותו להתייצב לצד חזבאללה, אם זו תותקף ע”י ישראל

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ"ל "תנועת האצילים", במהלך ראיון לערוץ עיראקי (ערוץ Alsumaria , ביוטיוב, 6 בנובמבר 2016).

שיח' אכרם אלכעבי, נפגש בבירות עם שיח' האשם צפי אלדין, יו

שיח' אכרם אלכעבי, נפגש בבירות עם שיח' האשם צפי אלדין, יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה.

שיח' אכרם אלכעבי, נפגש עם אחסאן עטאיא, נציג הג'האד האסלאמי בפלסטין בלבנון (דף הפייסבוק של תנועת אלנג'באא' בסוריה, 19 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי, נפגש עם אחסאן עטאיא, נציג הג'האד האסלאמי בפלסטין בלבנון (דף הפייסבוק של תנועת אלנג'באא' בסוריה, 19 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי (במרכז), משתתף בעצרת חזבאללה בבירות לזכרם של שלושת בכיריה (דף הפייסבוק של תנועת אלנג'באא' בסוריה, 17 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי (במרכז), משתתף בעצרת חזבאללה בבירות לזכרם של שלושת בכיריה (דף הפייסבוק של תנועת אלנג'באא' בסוריה, 17 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי, סמוך לקברו של עמאד מע'ניה (alkawthartv, 15 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי, סמוך לקברו של עמאד מע'ניה (alkawthartv, 15 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי, מתראיין לערוצי טלוויזיה סמוך לקברו של עמאד מע'ניה (ערוץ אלנג'באא' ביוטיוב, 14 בפברואר 2018).

שיח' אכרם אלכעבי, מתראיין לערוצי טלוויזיה סמוך לקברו של עמאד מע'ניה (ערוץ אלנג'באא' ביוטיוב, 14 בפברואר 2018).

  • ב-13 בפברואר 2018 ערך שיח’ אכרם אלכעבי, “מזכ”ל תנועת האצילים” השיעית-עיראקית, ביקור בקברו של עמאד מע’ניה, בפרבר הדרומי של בירות, לרגל יום השנה למותם של שלושה בכירי חזבאללה. במהלך הביקור התבטא אלכעבי בפני כלי תקשורת ערביים ולבנונים, כי ארגונו מחויב להתייצב לצד חזבאללה נגד כל התקפה של ישראל (ראו נספח).
  • “תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’) הינה מיליציה עיראקית שיעית, שהוקמה בשנת 2013 ע”י שיח’ אכרם אלכעבי. שיח’ זה קשור בטבורו לאיראן עוד מתקופת פעילותו הצבאית העניפה נגד הכוחות האמריקאים בעת שהייתם בעיראק. לכאורה שייכת “תנועת האצילים” ל”גיוס העממי”, מסגרת-על של מיליציות שיעיות בעיראק, שרובן פועלות בחסות איראן. אולם בפועל מופעלת “תנועת האצילים” ע”י כוח קדס האיראני, ממנו היא זוכה, להערכתנו, ביחס מיוחד המתבטא בעדיפות בהקצאת משאבים. “תנועת האצילים” מסתייעת גם בארגון חזבאללה עמו מקיים שיח’ אלשעבי קשרים הדוקים רבי-שנים. הסיוע של איראן וחזבאללה הפך את “תנועת האצילים” לאחת המיליציות השיעיות החזקות והחשובות בעיראק. “תנועת האצילים” מונה שלוש מסגרות חטיבתיות, אחת מהן פועלת כנראה בסוריה לצד כוחות משטר אסד[1].

מזכ"ל "תנועת האצילים" שיח' אכרם אלכעבי (מימין) עם מפקד כוח קדס של משמרות המהפיכה האיראנים קאסם סלימאני  (אתר האינטרנט של תנועת האצילים, 12 באפריל 2015).
מזכ”ל “תנועת האצילים” שיח’ אכרם אלכעבי (מימין) עם מפקד כוח קדס של משמרות המהפיכה האיראנים קאסם סלימאני
(אתר האינטרנט של תנועת האצילים, 12 באפריל 2015).

הצהרת אלכעבי על מחויבות ארגונו להתייצב לצד חזבאללה אם זו תותקף ע”י ישראל תואמת התבטאות קודמת של מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, כי לעימות הבא עם ישראל עלולים להצטרף לוחמי ג’האד מכל רחבי העולם הערבי והאסלאמי (יוני 2017)[2]. שתי ההתבטאויות הללו מבטאות להערכתנו תפיסה איראנית לפיה בסבב העימות הבא בין חזבאללה לישראל, תופעלנה מיליציות שיעיות, בעיקר מהזירה הסורית. המיליציה השיעית-עיראקית “תנועת האצילים” נראית לנו ככוח הצבאי מועדף ע”י האיראנים מבין המיליציות העיראקיות שבחסותם. דפוסי הפעולה של proxies שיעים המופעלים מהזירה הסורית עלול להיות ירי לעבר ישראל או החדרת חוליות מחבלים לרמת הגולן במקביל ללחימה, אשר תתנהל ע”י חזבאללה, מהזירה הלבנונית העיקרית.

 נספח
ביקורו של השיח’ אלכעבי בלבנון והתבטאויותיו ליד קברו של מע’ניה
  • שיח’ אלכעבי, מזכ”ל “תנועת האצילים”, ביקר ב-13 בפברואר 2018 בקבר עמאד מע’ניה, ב”גן השהידים”, בית הקברות של חזבאללה, בפרבר הדרומי של ביירות. הביקור נעשה במסגרת יום האזכרה השנתי למותם של שלושת השהידים הבכירים של חזבאללה (עבאס מוסוי, ראע’ב חרב ועמאד מע’ניה, שנהרג לפני עשר שנים). במהלך ביקורו בלבנון נפגש אלכעבי עם בכירים מחזבאללה והשתתף בעצרת שארגנה חזבאללה לזכרם של שלושה בכיריה. כמו כן נפגש עם אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין בלבנון (דף הפייסבוק של תנועת אלנג’באא’ בסוריה, 19 בפברואר 2018).
  • במהלך ביקורו בקבר מע’ניה התראיין אלכעבי לערוצי טלוויזיה לבנוניים וערביים וניצל את הבמה להתבטאות שיש בה, להערכתנו, מסר מצד איראן המכוון לישראל:
  • שיח’ אכרם אלכעבי שיבח את עמאד מע’ניה והצהיר מעל קברו: “…אנחנו, ההתנגדות [האסלאמית] בעיראק, נתייצב לצד חזבאללה נגד כל התקפה של ישראל, מול כל מהלך ישראלי נגד חזבאללה. אנחנו נפעל כחזית אחידה עם חזבאללה [בלבנון] כפי שפעלנו בחזית אחת יחד עמו בעיראק ובסוריה, וכמו שנלחמנו נגד הארגונים התכפירים [קרי, דאעש וארגונים ג’האדיסטים אחרים]” (אתר תנועת אלנג’באא’, 14 בפברואר 2018).
  • אחמד זע’יב, כתב ערוץ הטלוויזיה של “תנועת האצילים”, ציין כי שיח’ אלכעבי הדגיש גם את מחויבותו להתייצב לצד סוריה המהווה חלק מ”ציר ההתנגדות” [הציר בו שותפים איראן, סוריה וחזבאללה] והתחייב “להגיע לירושלים” בברכת דם השהידים”. הכתב הוסיף כי העלייה לרגל של אלכעבי לקברו של מע’ניה מדגישה, שההתנגדות [האסלאמית] לאויב הציוני הינה גוף אחד המשתרע מלבנון עד עיראק (ערוץ הטלוויזיה של “תנועת האצילים”, 14 בפברואר 2018).

[1] מידע על "תנועת האצילים" ראו פרסום מרכז המידע מה-20 בדצמבר 2017: "תנועת האצילים" (חרכת אלנג'באא'): דיוקנה של מיליציה שיעית עיראקית המופעלת בעיראק ובסוריה ע"י איראן ומיועדת למלא בעתיד 'משימות אסטרטגיות' מטעמה".
[2] מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה נשא נאום בטקס לרגל "יום ירושלים העולמי" (אלמנאר, 23 ביוני 2017). נצראללה הזהיר, כי אם "האויב הישראלי יפתח במלחמה נגד סוריה או לבנון, כלל לא בטוח שהעימות יישאר לבנוני-ישראלי או סורי-ישראלי. לדבריו, יצטרפו ללחימה עשרות ואולי אף מאות אלפי "לוחמי ג'האד" מכל רחבי העולם הערבי והאסלאמי. הוא הזכיר בהקשר זה את עיראק, תימן, איראן, אפגניסטאן ופקיסטאן.