מפות מגלות: החזון הפלסטיני כפי שנלמד בבתי הספר של הרשות הפלסטינית (ד”ר ארנון גרויס)

עיקרי הממצאים
  • מחקר זה עוסק בכ-115 מפות הארץ המופיעות במהדורה האחרונה של ספרי הלימוד שיצאו לאור מטעם הרשות הפלסטינית בשנת 2020 (ספרים בודדים יצאו לפני כן ולא שונו מאז) ואשר נמצאים בשימוש בבתיה”ס של הרשות הפלסטינית, כולל בתי הספר של אונר”א. במסגרת המחקר נבדקו 125 ספרים שנועדו עבור ילדי כיתות א’ עד י’ במקצועות הבאים: ערבית, אנגלית, לימודי חברה (כולל גיאוגרפיה והיסטוריה), חינוך אסלאמי, מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה.
  • מטרת המחקר הייתה לבדוק איך מוצגת הארץ – ישראל/פלסטין – לאור הסכסוך הקיים בין שתיהן הטוענות לבעלות עליה. הנחת היסוד במחקר הייתה ששני הצדדים רואים את הארץ הזאת כיחידה אחת שהיא כולה מולדתם והדבר חייב להתבטא גם במפות המופיעות בספרי הלימוד. כדי לאשש הנחה זו, נבדקו גם שני ספרי גיאוגרפיה ישראליים, שאושרו רשמית ע”י משרד החינוך הישראלי, ויצאו לאור ע”י המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט”ח) אשר נחשב למוציא לאור מרכזי של ספרי לימוד בישראל.
  • מהממצאים עולה שהשוואה פשוטה של המפות המופיעות בספרי הלימוד בשימוש ברשות הפלסטינית לאלה הישראליות מעלה מסקנה אחת: המפות הישראליות משקפות את המציאות הקיימת, בעוד שהמפות הפלסטיניות מבטאות את החזון הפלסטיני בו ישראל איננה קיימת, כל הארץ היא בריבונות פלסטינית, שבעת מיליוני היהודים החיים בישראל “מועלמים” – על עריהם וההיסטוריה שלהם, והדרך להגשמת חזון זה היא דרך של מאבק. דבר אחרון זה נאמר במפורש בטקסטים שנבדקו במחקרים קודמים ונרמז גם כאן (מפה מס’ 16 להלן).