מרבית ההרוגים הפלסטינים ביהודה ושומרון מתחילת השנה כתוצאה מפעילות סיכול ומנע של כוחות ביטחון ישראלים היו פעילי טרור

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)

פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כוחות צה

פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כוחות צה"ל בחברון (מען, 1 באפריל 2022)

פעילים חמושים מבצעים ירי לעבר כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באפריל 2022).

פעילים חמושים מבצעים ירי לעבר כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באפריל 2022).

עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה

עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה"ל (דף הפייסבוק של ופא, 11 בפברואר 2022)

עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה

עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה"ל (דף הפייסבוק של ופא, 11 בפברואר 2022)

עיקרים
  • בשנת 2022 המשיכו כוחות ביטחון ישראלים בפעילות אינטנסיבית ביהודה ושומרון לסיכול ומניעת פעולות טרור. ב-31 במרץ 2022 בעקבות שורה של פיגועים שבוצעו בשטח ישראל, בהם נהרגו 14 ישראלים, הוכרז על מבצע “שובר גלים”. מטרת הפעילות המתבצעת כמעט מידי יום היא לעצור חשודים בפעילות טרור, לאתר אמצעי לחימה וכספים המשמשים למימון טרור. הפעילות בשטח העלתה את רף החיכוך בין הכוחות לבין הפלסטינים המגיבים לפעילות בעימותים אלימים, חלקם מאורגנים מראש ואשר לעיתים אף הופכים לחילופי אש בין הצדדים.
  • על פי רישומי מרכז המידע למודיעין ולטרור, בפעילות הסיכול ובעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים מאז 1 בינואר 2022 ועד 14 ביולי 2022, נהרגו 49 פלסטינים, מספר גבוה יחסית לשנים קודמות (בשנת 2021 נמנו סה”כ תשעה הרוגים). העלייה במספר ההרוגים היא ככל הנראה שלוב של אינטנסיביות הפעילות של כוחות הביטחון, הפועלים לעיתים במספר מוקדים במקביל, לצד התגובה האלימה לעיתים המאורגנת של הפלסטינים לפעילות זו. בצה”ל הבהירו בהקשר זה כי החיכוך והאלימות ביהודה ושומרון אכן נמצאים בעליה והשימוש בירי חי מצד כוחות הביטחון נעשה לאחר שמוצו כל האפשרויות ובהתאם להוראות הפתיחה באש וכללי הדין הבינלאומי (הארץ, 13 ביולי, 2022)
עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)    עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)
עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)
 פעילים חמושים מבצעים ירי לעבר כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באפריל 2022).   פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כוחות צה"ל בחברון (מען, 1 באפריל 2022)
מימין: פעילים חמושים מבצעים ירי לעבר כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באפריל 2022). משמאל: פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כוחות צה”ל בחברון (מען, 1 באפריל 2022)
עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה"ל (דף הפייסבוק של ופא, 11 בפברואר 2022)    עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה"ל (דף הפייסבוק של ופא, 11 בפברואר 2022)
עימותים אלימים במרכז העיר חברון בין פלסטיניים לכוחות צה”ל (דף הפייסבוק של ופא, 11 בפברואר 2022)
  • בניתוח שעשה מרכז המידע של 49 ההרוגים בעימותים עולים המאפיינים הבאים:
    • מבין 49 ההרוגים, 33 (67%) השתייכו לאחד מארגוני הטרור על פי החלוקה הבאה: 19 פעילי פתח, לא כולם פעילי הזרוע הצבאית שלה, 11 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שני פעילי חמאס ופעיל החזית העממית לשחרור פלסטין.
    • 16 פלסטינים שנהרגו (כ-33%) נמצאו ללא שיוך ארגוני. אולם, לפחות חלקם לקחו חלק בעימותים האלימים עם כוחות ביטחון ישראלים. אחד מהם היה ידוע כמפגין קבוע, שניים ריצו עונשי מאסר בישראל והיו אסירים משוחררים, אחד מהם היה מבוקש. פלסטיני נוסף נהרג בעת שניסה לחצות את גדר הביטחון ולהגיע לעבודה בישראל. כמו כן, נהרגה אישה אחת בשוגג לאחר שכוחות צה”ל חשדו כי בכוונתה לבצע פיגוע.
    • במספר מקרים, במיוחד בתקופה האחרונה, פורסמו בו זמנית כרזות אבל מטעם ארגונים כמו פתח, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, גם כאשר לא נמצא שיוך ארגוני של ההרוג.
שיוך ארגוני

שיוך ארגוני

חלוקה לארגונים

חלוקה לארגונים

    • רוב ההרוגים פעלו סמוך למקום מגוריהם. אזור , ג’נין, שהוא אחד המוקדים המרכזיים לפעילות סיכול ומנע של כוחות ביטחון ישראלים ולעימותים עם הפלסטינים, 15 הרוגים. שישה הרוגים מאזור ראמאללה ושישה מבית לחם.

 	רוב ההרוגים פעלו סמוך למקום מגוריהם. אזור , ג'נין,  שהוא אחד המוקדים המרכזיים לפעילות סיכול ומנע של כוחות ביטחון ישראלים ולעימותים עם הפלסטינים, 15 הרוגים. שישה הרוגים מאזור ראמאללה ושישה מבית לחם.

    • לגבי גילאי ההרוגים נמצא שרובם (37) היו צעירים בגילאי 30-20 .
גילאי ההרוגים

גילאי ההרוגים

  • מתודולוגיה: בניתוח מרכז המידע נמנו פלסטינים שנהרגו בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בלבד ולא מחבלים שנהרגו במהלך פיגוע או ניסיון פיגוע שביצעו. לעיתים, מכיוון שבחלק מהמקרים יותר מארגון אחד טען כי ההרוג השתייך לשורותיו, קביעת השיוך הארגוני נעשתה על פי הדגל בו נעטפה הגופה בעת ההלוויה, או סממנים אחרים בעת ההלוויה.