משבר החיסונים בין ישראל לרשות הפלסטינית הציף פעם נוספת את קמפיין ההאשמות נגד ישראל שליוו את תקופת הקורונה

העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)

העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)

העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)

העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)

מגיפה

קריקטורה מאת עלאא' אללקטה המאשימה את ראש ממשלת ישראל נתניהו בהעברת המגיפה (קרי הקורונה) לערבים. בערבית נכתב : "העברת המגיפה" (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 7 באפריל 2021)

ביקור שרת הבריאות ברשות במהלך ביקור בבתי החולים [במזרח] בירושלים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 6 באוגוסט 2020)

ביקור שרת הבריאות ברשות במהלך ביקור בבתי החולים [במזרח] בירושלים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 6 באוגוסט 2020)

עיקרי המסמך
  • לאחר דיונים של כחודשיים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, סיכמו הצדדים על עסקת חילופי חיסונים בין ישראל לרשות הפלסטינית. במסגרת העסקה התחייבה ישראל להעביר לרשות הפלסטינית יותר ממיליון מנות חיסון שתוקפן יפוג בקרוב וישראל תקבל באוקטובר 2021 מחברת פייזר כמות זהה של מנות חיסון שהיו מיועדות לרשות הפלסטינית. ב-18 ביוני 2021 עם הגעת משלוח החיסונים הראשון לרשות מסרה הרשות על ביטול העסקה והחיסונים הוחזרו לישראל. העברת החיסונים חשפה, ככל הנראה, את קיומו ההסכם, עוררה למחלוקות פנימיות ברשות בין מחמד אשתיה לחסין אלשיח’ והביאה בעקבותיה גל ביקורת חריפה כלפי הרשות הפלסטינית, שהובילה להודעת ממשלת ברשות על ביטול ההסכם.
  • משבר עסקת החיסונים היא המשכו של קמפיין הסתה נגד ישראל שליווה, לכל אורך הדרך, את התמודדות הרשות הפלסטינית ורצועת עזה, בהנהגת חמאס, עם נגיף הקורונה החל מהשלבים הראשוניים של פרוץ המגפה. הקמפיין שהתנהל נגד ישראל כלל התבטאויות מסיתות ואף גזעניות שהאשימו אותה בהאשמות שונות החל בהדבקה מכוונת של הפלסטינים וכלה במניעת ציוד רפואי וחיסונים. הרשות וחמאס אף ניסו לגייס לקמפיין זה מדינות, ארגונים בינלאומיים ואת דעת הקהל בעולם.
  • בפועל, מרגע התפרצות הנגיף פעלה ישראל, בתיאום עם הרשות הפלסטינית, לסייע לפלסטינים בהתמודדות עם המגיפה במטרה לצמצם את התחלואה ולמנוע התפרצות נוספת ביהודה, שומרון ורצועת עזה. התיאום שהתקיים במסגרת הגל הראשון היה חסר תקדים, כאשר ישראל נענתה לכלל הבקשות של הרשות הפלסטינית, כולל אשפוזו של צאאב עריקאת בבית חולים ישראלי. ישראל הסתכלה על המרחב כאזור אפידמי אחד, מתוך הבנה שהנגיף אינו מבחין בין יהודה ושומרון, ישראל ועזה. התיאום התבצע בעיקר באמצעות יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ״ש), האמונה על המאמץ האזרחי מול הזירה הפלסטינית, בתיאום עם הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית. התיאום כלל הדרכת האוכלוסייה בנושא היגיינה ושמירת הנהלים, הדרכת הצוותים הרפואיים ברשות, קביעת נהלי כניסה ויציאה, העברת ציוד רפואי וערכות בדיקה, גיוס גורמים בינלאומיים לסיוע, ומאוחר יותר העברת חיסונים וחיסון הפועלים העובדים בישראל ןהאסירים הפלסטינים הכלואים בישראל. כל זאת, מתוך הכרה בכך שעל פי הסכמי אוסלו האחריות לבריאות הציבור בשטחי הרשות הפלסטינית מוטלת על הרשות.
  • יצוין, כי הסירוב לקבל חיסונים מישראל מצטרף לסירוב לקבל ציוד רפואי הנחוץ למלחמה בנגיף שנשלח לרשות הפלסטינית דרך ישראל מהאמירויות הערביות. ניכר שהדאגה לבריאות הציבור עומדת בראיית הרשות בעדיפות נמוכה יחסית למחויבות למאבק בישראל.
  • מכל מקום, לאחר מספר גלי התפרצות, ניכרת לאחרונה דעיכה בהיקף התפשטות המגפה בשטחי הרשות. בסה”כ נדבקו לאורך התקופה בנגיף כ-313 אלף פלסטינים ומתו כתוצאה מכך כ-3550 פלסטינים.
משבר החיסונים
העברת החיסונים מישראל לרשות הפלסטינית
  • לאחר דיונים של כחודשיים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, סיכמו הצדדים על עסקת חילופי חיסונים בין ישראל לרשות הפלסטינית. במסגרת העסקה התחייבה ישראל להעביר לרשות הפלסטינית יותר ממיליון מנות חיסון שתוקפן יפוג בקרוב וישראל תקבל כמות זהה של מנות חיסון שהיו מיועדות לרשות הפלסטינית ממשלוח העומד להגיע מחברת פייזר באוקטובר 2021.[1] כך תוכל הרשות הפלסטינית להמשיך במבצע החיסונים בו החלה מבלי שתצטרך להמתין עד להגעת החיסונים. יש לציין כי ישראל כבר העבירה חיסונים לרשות עבור הצוותים הרפואיים ודאגה לחסן את כל הפועלים הפלסטינים העובדים בישראל.
  • על פי הסיכום, ב-18 ביוני 2021 העבירה ישראל משלוח ראשון של 90,000 מנות חיסון, שתוקפן הוא עד סוף חודש יוני. העברת החיסונים חשפה ככל הנראה את קיומו ההסכם. מספר שעות לאחר שהגיעו המשאיות שהעבירו את ארגזי ערכות החיסונים מישראל לרשות הפלסטינית מסרה הרשות על ביטול העסקה . במסיבת עיתונאים שערך אבראהים מלחם ,דובר הממשלה, יחד עם מי אלכילה, שרת הבריאות, מסר כי ראש הממשלה מחמד אשתיה הורה לבטל את ההסכם עם משרד הבריאות הישראלי ולהחזיר את המשלוח הראשון של החיסונים שכבר הגיע לידי הרשות. הסיבה לדבריו היא שבעקבות בדיקה טכנית נמצא שהמנות אינן תואמות את המפרט והתנאים המופיעים בהסכם ותוקפן יפוג בקרוב (ופא, 18 ביוני 2021). נראה שמאחורי ביטול העסקה עמדו הביקורת הציבורית שהיא עוררה ויתכן גם מחלוקות פניומית ברשות בין מחמד אשתיה לחסין אלשיח’, האחראי על הנושאים האזרחיים ועל הקשרים עם ישראל ברשות (QUDSN 20 ביוני 2021).
העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)      העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)
העברת המשלוח הראשון של החיסונים לרשות הפלסטינית
(דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 ביוני 2021)
  • ההכרזה על ביטול העסקה עוררה הד תקשורתי נרחב. בכלי תקשורת פלסטיניים וברשתות האשימו את הרשות בחוסר שקיפות ודרשו את חשיפת פרטי ההסכם. היו גורמים שדרשו הקמת ועדת חקירה עצמאית לבחינת ההסכם והיו אף כאלה שדרשו את הפלת הממשלה (פלסטין אליום, 19 ביוני 2021). הפרשן הפוליטי צאלח אלנעאמי טען כי אלמלא התגובה החריפה להסכם, במיוחד ברשתות החברתיות, הרשות לא הייתה נסוגה מהמהלך המביש הזה. הפרשן חסאם שאקר הגדיר את האירוע, מעל דפי בטאון החמאס, כ”שערורייה” ותקף את הרשות על שהסכימה לקבל עודפי חיסונים מישראל. לדבריו בכך הוכיחה הרשות כי היא פיקטיבית וכי היא פועלת תחת “הכיבוש” הוא גם ציין כי מי שניסה להציג את העסקה כעסקה מנצחת מוליך שולל (אלרסאלה, 19 ביוני 2021).
  • בתגובה לביקורות הדגישה הרשות הפלסטינית כי המשא ומתן התקיים בין ישראל, הרשות וחברת פייזר. מי אלכילה, שרת הבריאות, ציינה שמדובר בהסכם עם חברת פייזר ולא עם ישראל וכי חתימת ההסכם הייתה חשובה בעקבות לחץ הממשלה הפלסטינית לספק חיסונים בהקדם האפשרי כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות ולפתוח מחדש את המשק. היא אף ציינה שבמהלך המשא ומתן דחתה הרשות שני תנאים שהציבה ישראל : שההסכם לא ייחתם בשם “מדינת פלסטין” ושהחיסונים לא יגיעו לרצועת עזה (פלסטין אליום, ופא, 18 ביוני 2021).
דובר הממשלה הפלסטינית אבראהים מלחם יחד עם שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה מקיימים מסיבת עיתונאים בראמאללה בה הם מודיעים על ביטול עסקת חילופי החיסונים עם ישראל (ופא, 18 ביוני 2021).      חיסוני הקורונה שביקשה ישראל להעביר לידי הרשות בעיניים פלסטיניות (אלקדס, 20 ביוני 2021)
מימין : דובר הממשלה הפלסטינית אבראהים מלחם יחד עם שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה מקיימים מסיבת עיתונאים בראמאללה בה הם מודיעים על ביטול עסקת חילופי החיסונים עם ישראל (ופא, 18 ביוני 2021). משמאל : חיסוני הקורונה שביקשה ישראל להעביר לידי הרשות בעיניים פלסטיניות (אלקדס, 20 ביוני 2021)
  • ב-20 ביוני 2021 אישר משרד הבריאות ברשות הפלסטינית כי חודש המשא ומתן עם חברת פייזר ועם ישראל לגבי העברת חיסונים. מי אלכילה, הודיעה כי מתקיים ערוץ הדברות ישיר מול ישראל ומול חברת פייזר כדי להביא להשלמת העסקה. השרה הביעה תרעומת על התגובות והביקורת שהושמעו כלפי משרד הבריאות וציינה כי המבקרים תקפו אותו מבלי להכיר את פרטיה . מי אלכילה גם ציינה כי עד סוף שנת 2021 אמורה הרשות לקבל מעל ארבעה מיליון חיסונים מחברת פייזר בשלוש פעימות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות, 20 ביוני 2021).
  • אירוע החיסונים הינו דוגמא נוספת לקמפיין הסתה נגד ישראל שליווה, לכל אורך הדרך, את התמודדות הרשות הפלסטינית ורצועת עזה, בהנהגת חמאס, עם נגיף קורונה החל מהשלבים הראשוניים. הרשות וחמאס אף ניסו לגייס לקמפיין זה מדינות, ארגונים בינלאומיים ואת דעת הקהל בעולם. קמפיין ההאשמות כלל התבטאויות מסיתות ואף גזעניות. בין ההאשמות שהושמעו: ישראל, ובעיקר תושבי הישובים ביהודה ושומרון, מפיצים בזדון וירוסים בשטחי הרשות כדי להדביק את האוכלוסייה הפלסטינית[2]. זאת, למרות שמקור ההדבקה הראשון שאותר היה תיירים יוונים שביקרו בבית לחם; ישראל מעכבת העברת ערכות בדיקה, ציוד ומיכשור רפואי לטיפול בחולים בשטחי הרשות הפלסטינית וברצועת עזה; וכאשר החלו במבצע החיסונים הואשמה ישראל במניעה או עיכוב של העברת החיסונים לרשות. בכירים רבים ברשות אף ציינו שעל ישראל כ”כוח כובש” חלה חובה לטפל במשבר הקורונה בשטחי הרשות.
  • במקביל, הואשמה ישראל בהזנחת הטיפול במחבלים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל, שהיו חשופים, לדבריהם, להידבקות בנגיף. בהמשך אף הופנתה לישראל דרישה לשחרר את האסירים הפלסטינים בשל פוטנציאל ההדבקה בבתי הסוהר, תוך האשמה בתנאי כליאה קשים. עם הגעת החיסונים הואשמה ישראל בנקיטת מדיניות של אי-חיסון האסירים הפלסטינים.
  • גם חמאס ליוותה את המאבק בנגיף ברצועה בקמפיין האשמות נגד ישראל, שאף כלל איומים גלויים לתקוף את ישראל. במרכז הקמפיין עמדה הטענה שישראל אשמה בהרס מערכת הבריאות ברצועת עזה שגרם להעדר ציוד רפואי מתאים שמנע מהם, לדבריהם, התמודדות אפקטיבית עם נגיף קורונה, והעמיד בסכנה את חייהם של שני מיליוני תושבי הרצועה.[3] גורמים בחמאס, בראשם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אף איימו שאם ייווצר מחסור במכונות הנשמה ובציוד רפואי אחר, תפעיל חמאס מהלכי כוח נגד ישראל ו”תגרום לשישה מיליון מתנחלים ישראליים להפסיק לנשום”.
קריקטורה אנטישמית של הקריקטוריסט עלאא' אללקטה. "הווירוס המסוכן ביותר לאנושות..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 במרץ 2020)
קריקטורה אנטישמית של הקריקטוריסט עלאא’ אללקטה. “הווירוס המסוכן ביותר לאנושות…” (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 במרץ 2020)
  • יש לציין שמתחילת המשבר התקיים תיאום בין הרשות הפלסטינית וישראל. אבראהים מלחם, דובר הממשלה ברשות הפלסטינית, דיווח שהרשות הקימה, בתיאום עם הצד הישראלי, “חדר מבצעים משותף לתיאום בנושא הקורונה בדרג הבכיר ביותר“, וכי התיאום בגבולות והקשר עם הישראלים אפשרו לרשות לנקוט בצעדים מחמירים כדי למנוע את התפשטות המגפה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 19 במרץ 2020).
  • ישראל גם תאמה עם גורמי הרשות גם את נושא המשך עבודת הפועלים בישראל אשר הותר להם להישאר ללון בסמיכות למקום עבודתם (מה שעורר ביקורת ברשות על תנאי הלינה שהוקצו לפועלים) ומאוחר יותר חיסנה ישראל את כל הפועלים הפלסטינים העובדים בתחומה. ישראל אף העבירה לרשות סכום של 120 מיליון שקלים מכספי הסילוקין. ברצועת עזה איפשרה ישראל הזרמת ציוד רפואי דרך המעברים ובכלל זה מכונות הנשמה, ערכות בדיקה, מסכות וציוד מיגון נוסף (פירוט ראו נספח ב’).
העברת סיוע לרשות הפלסטינית (אלמנסק, 12 באפריל 2020)    העברת סיוע לרשות הפלסטינית (אלמנסק, 12 באפריל 2020)
העברת סיוע לרשות הפלסטינית (אלמנסק, 12 באפריל 2020)

[1] תאריך התפוגה של חלק מהמנות שהועברו הוא סוף חודש יוני ושל מנות נוספות הוא חודש יולי.
[2]
אסאמה קואסמה, דובר פתח ביהודה ושומרון, האשים את ישראל והמתנחלים בהפצת נגיף הקורונה בשטחי הרשות ע"י זיהום מתקנים פלסטינים.
[3]
למותר לציין שבחינת התנהלותה של חמאס מאז תפיסת השלטון ברצועת עזה מעלה, כי קשיי מערכת הבריאות ברצועה, והמצוקה הכלכלית של תושביה, אינם נובעים ממדיניות ישראל והם נובעים מסדר העדיפויות האסטרטגי של חמאס הנובע מהאידאולוגיה של חמאס, שביסודה עומד מאבק בלתי מתפשר נגד ישראל בדרך של אלימות וטרור עד להשמדתה. סדר עדיפות זה נותן עדיפות ברורה להתעצמות הצבאית על חשבון הדאגה לצרכי התושבים.