משמעות מינויו של מחמד חסין-זאדה חג’אזי כסגן מפקד כוח קדס

סיד מחמד חסין-זאדה חג'אזי, שמונה לסגן מפקד כוח קדס (פארס, 20 בינואר 2020)
מאת: ד”ר רז צימט
משמעות מינויו של מחמד חסין-זאדה חג’אזי

ב-20 בינואר 2020 מינה מפקד משמרות המהפכה את סיד מחמד חסין-זאדה חג’אזי כסגן מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים. חג’אזי החליף בתפקיד את אסמאעיל קאא’ני, שמונה כמפקד כוח קדס לאחר הריגתו של קאסם סלימאני. חג’אזי נחשב לאחד הקצינים הבולטים במשמרות המהפכה בכלל ובכוח קדס בפרט. מינויו מעביר מסר נוסף של המשכיות, שכן חג’אזי הינו בעל ניסיון רב והיכרות ממושכת עם כוח קדס. מעורבותו של חג’אזי בשנים האחרונות בזירה הלבנונית, ובמיוחד בפרויקט דיוק הטילים של חזבאללה, עשויה לסייע לקאא’ני במימוש משימות כוח קדס בחזית המערבית של איראן, ובמרכזן המשך ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה והסיוע להתעצמות חזבאללה. לכך נודעת חשיבות מיוחדת לנוכח העובדה, שעיקר פעילותו של קאא’ני כסגן מפקד כוח קדס התמקדה בחזית המזרחית של איראן (אפגניסטאן ופקיסטאן) ולא בזירה הסורית והלבנונית.

קוים לדמותו של מחמד חג’אזי
  • סיד מחמד חסין-זאדה חג’אזי נולד באצפהאן בשנת 1956, הוא הצטרף למשמרות המהפכה זמן קצר לאחר המהפכה האסלאמית (1979) והשתתף בדיכוי ההתקוממות הכורדית בצפון-מערב איראן. במהלך מלחמת איראן-עיראק (1988-1980) הוא שימש בתפקידי פיקוד שונים במשמרות המהפכה. לאחר סיום המלחמה מילא חג’אזי מספר תפקידים בכירים בארגון, בהם סגן מפקד זרוע הבסיג’ של משמרות המהפכה, מפקד זרוע הבסיג’ (2007-1998), ראש מטה משמרות המהפכה (2008-2007), סגן מפקד משמרות המהפכה ומפקד משמרות המהפכה במחוז טהראן (2009-2008). בשנים 2014-2009 הוא שימש כסגן ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים לענייני היערכות, לוגיסטיקה ומחקר תעשייתי (תסנים, 20 בינואר 2020).
  • בשנת 2007 נכלל שמו של חג’אזי ברשימת האישים האיראנים תחת סנקציות של הממשל האמריקאי. מאוקטובר 2011 הוא נכלל גם ברשימת האישים האיראנים תחת סנקציות של האיחוד האירופי, זאת בשל מעורבותו בהפרת זכויות אדם, במיוחד במהלך דיכוי המהומות שפרצו באיראן לאחר הבחירות לנשיאות בקיץ 2009 (“התנועה הירוקה”).
מרכזיותו של חג’אזי בפרויקט דיוק הטילים
  • באוגוסט 2019 חשף צה”ל, כי חג’אזי משמש כמפקד גיס לבנון בכוח קדס של משמרות המהפכה. שמו הוזכר כמי שנטל חלק בהובלת פרויקט דיוק הטילים של חזבאללה, לצד שני קצינים איראנים נוספים[1]. דווח כי בעקבות סיכול רוב משלוחי הטילים המדויקים, שניסתה איראן להעביר לסוריה בין 2013 ל-2016, החלה איראן לפעול לדיוק הטילים המיוצרים בסוריה. לאחר שגם פרויקט זה סוכל בהתקפות אוויריות ישראליות, הוחלט להעבירו ללבנון באמצעות הקמת אתרי ייצור והסבת טילים מדויקים במספר אזורים ברחבי המדינה. לשם כך השתמשה איראן בשלושה נתיבים להעברת חומרי הגלם הדרושים לייצור הטילים: נתיב יבשתי דרך גבול סוריה, ציר ימי וציר אווירי דרך שדה התעופה הבינלאומי בבירות. פרויקט דיוק הטילים בלבנון התבצע בהובלת אישים איראנים ובמרכזם, מחמד חסין-זאדה חג’אזי, מפקד גיס לבנון, מובילו הרשמי של פרויקט דיוק הטילים (אתר צה”ל, 29, 30 באוגוסט 2019).

בכירים איראנים המובילים את פרויקט ייצור הטילים המדויקים בלבנון עבור חזבאללה.
 במרכז נראה מחמד חסין-זאדה חג'אזי (אתר צה"ל, 29 באוגוסט 2019).
בכירים איראנים המובילים את פרויקט ייצור הטילים המדויקים בלבנון עבור חזבאללה.
במרכז נראה מחמד חסין-זאדה חג’אזי (אתר צה”ל, 29 באוגוסט 2019).

עמדותיו של חג’אזיֵ

  • סיד מחמד חסין-זאדה חג’אזי מחזיק בעמדות ניציות בסוגיות פנים וחוץ. לאחר מהומות 2009, תקף חג’אזי את המפגינים, שקראו תיגר על מדיניותה האזורית של איראן ועל ההשקעות הנמשכות מצד המשטר האיראני מחוץ לגבולות המדינה. הוא הצהיר, כי אלה הקוראים במהלך הפגנות המחאה באיראן את הסיסמה “לא עזה, לא לבנון, חיי [הינם] למען איראן”, פוגעים ברגשות הדתיים ובמחשבה המהפכנית של האזרחים, מעוניינים למנוע את ייצוא המהפכה האסלאמית אל מחוץ לגבולות איראן בכך, לדבריו, הם משרתים את אויביה של איראן במערב במאמציהם להחלשת המהפכה (ana.ir, 20 בינואר 2020). בפברואר 2012 התייחס חג’אזי לאפשרות כי ישראל תפעל צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן והצהיר, כי איראן מוכנה לנקוט בצעדי מנע אם תחוש שבכוונת אויביה לסכן את האינטרסים הלאומיים שלה. הוא ציין, כי האסטרטגיה הנוכחית של איראן היא לא להמתין לפעולות האויבים אלא לפעול נגדם מראש (פארס, 21 בפברואר 2012).

[1] שני הקצינים הנוספים: עלי-אצע'ר נורוזי ((Ali Asghar Nowroozi, ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה האחראי על העברת הציוד והרכיבים הלוגיסטיים מאיראן לסוריה ומשם לאתרי פרויקט הדיוק בלבנון; ומג'יד נואב (Majid Navab), מהנדס מומחה בתחום טילי קרקע-קרקע המופקד על ההיבטים הטכנולוגיים בפרויקט ופועל תחת הנחיית כוח קדס.