מתקפת חזבאללה בתגובה לסיכול פואד שכר – תגובות ומשמעויות

אילוסטרציה של האתרים שהותקפו בלבנון.

אילוסטרציה של האתרים שהותקפו בלבנון.

הנזק בלול התרנגולות ביישוב מנות (דוברות כבאות והצלה, 25 באוגוסט 2024)

הנזק בלול התרנגולות ביישוב מנות (דוברות כבאות והצלה, 25 באוגוסט 2024)

אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה

אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2024)

אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה

אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2024)

נצראללה בנאום על התקיפה נגד ישראל (אלמנאר, 25 באוגוסט 2024)

נצראללה בנאום על התקיפה נגד ישראל (אלמנאר, 25 באוגוסט 2024)

ישיבת החירום של ממשלת לבנון (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 25 באוגוסט 2024)

ישיבת החירום של ממשלת לבנון (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 25 באוגוסט 2024)

"מפקד חיל האוויר הישראלי" (חשבון X של ריימונד חכים, 25 באוגוסט 2024)

כרזה המציעה סמל חדש לארגון חזבאללה (חשבון X של Omar_Madaniah, 25 באוגוסט 2024)

כרזה המציעה סמל חדש לארגון חזבאללה (חשבון X של Omar_Madaniah, 25 באוגוסט 2024)

לול תרנגולות שנפגע במתקפת חזבאללה

לול תרנגולות שנפגע במתקפת חזבאללה

תרנגול נוקם

תרנגול נוקם" (חשבון X של חאתם אלשמרי, 25 באוגוסט 2024)

נצראללה והאיור

נצראללה והאיור "צייד התרגולות" (חשבון X של Noura, 25 באוגוסט 2024)

עיקרים
  • ב-25 באוגוסט 2024, קיבל חזבאללה אחריות על תקיפה משולבת באמצעות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים נגד יעדים צבאיים בישראל בתגובה לסיכול של המפקד הצבאי של הארגון, פואד שכר, בתקיפה ישראלית בבירות ב-30 ביולי 2024. הארגון טען כי התקיפה השיגה את יעדיה. קודם לכן, ביצעו מאה מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי תקיפת מנע נגד אלפי משגרים של חזבאללה בדרום לבנון שכוונו לצפון ישראל ולמרכזה.
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, טען כי 340 רקטות שוגרו לעבר בסיסים צבאיים בצפון ישראל ולאחר מכן שוגרו כלי טיס בלתי מאוישים רבים לעומק ישראל וכי הם פגעו בבסיס ההגנה האווירית עין שמר ובבסיס המודיעין בגלילות. הוא הזהיר כי אם התוצאות לא יהיו מספקות, חזבאללה שומר לעצמו את הזכות להגיב בהמשך.
  • בניגוד לטענת נצראללה, הבסיסים בעין שמר ובגלילות לא הותקפו. כוחות ההגנה האווירית, חיל האוויר וחיל הים סיכלו את מרבית שיגורי הרקטות וכלי הטיס בלתי מאוישים. לוחם צה”ל נהרג ושני לוחמים נפצעו מפיצוץ של מיירט ליד ספינת חיל הים. אישה נפצעה מרסיסים בעכו ונזק רב נגרם לרכוש.
  • פרשנים המזוהים עם חזבאללה טענו כי תקיפת התגובה נועדה לשמר את “המשוואה” בין ישראל לבין חזבאללה ולמנוע מלחמה כוללת, ושבו על עמדת חזבאללה כי הפסקת אש ברצועת עזה תביא לעצירת הלחימה בדרום לבנון.
  • איראן וארגוני “ציר ההתנגדות”, בהם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, שיבחו את חזבאללה על התקיפה נגד ישראל.
  • גולשים ברשתות החברתיות בלבנון ובעולם הערבי לגלגו על תקיפת חזבאללה וציינו כי הפגיעה הקשה ביותר הייתה בלול תרנגולות בצפון ישראל.
  • חזבאללה עשה מאמץ תעמולתי כדי לבסס את הנרטיב השקרי שמתקפת המנע של צה”ל לא הצליחה ולא גרמה נזק משמעותי לארגון ולהכריז על הצלחות לכאורה בפגיעה במטרות איכות בישראל. מהלך זה נובע בין השאר מרצון הארגון להצדיק את פעילותו בפני אזרחי לבנון, להסתיר את ממדי הנזק שנגרמו לארגון כתוצאה ממתקפת המנע ויתכן גם שממדי הנזק שנגרמו לו עדיין לא נאמדו במלואם.
  • להערכתנו, לאחר שחזבאללה יישם את תקיפת התגובה בעקבות סיכול פואד שכר, הלחימה בגבול הצפון תימשך על פי מדיניות הפעלת הכוח של חזבאללה וה”משוואות” מתחילת המלחמה הכוללת ירי יזום בטווחים הקרובים לגבול וירי תגובתי לטווחים רחוקים יותר ובהיקפים משתנים בהתאם לעוצמת ואיכות הפעילות היזומה של צה”ל.[1]
מתקפת המנע הישראלית ותקיפת חזבאללה
הודעת צה”ל
  •  ב-25 באוגוסט 2024, לפנות בוקר, תקפו כמאה מטוסים של חיל האוויר יותר מ-270 מטרות של חזבאללה בדרום לבנון, בהם אלפי משגרי רקטות. נמסר כי המשגרים כוונו בעיקר לצפון ישראל, וחלקם נועדו לשיגור רקטות לעבר מרכז הארץ, לאזור מפקדות אסטרטגיות בגלילות. דובר צה”ל ציין כי התקיפה נועדה לסכל תקיפה נרחבת של חזבאללה (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 25 באוגוסט 2024).
אילוסטרציה של האתרים שהותקפו בלבנון.      תיעוד אחת התקיפות (דובר צה"ל, 25 באוגוסט 2024)
מימין: אילוסטרציה של האתרים שהותקפו בלבנון. משמאל: תיעוד אחת התקיפות (דובר צה”ל, 25 באוגוסט 2024)
מתקפת חזבאללה ותגובות הארגון
  • לאחר התקיפה הישראלית, שיגר חזבאללה רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) לעבר אזורים נרחבים בצפון ישראל. חזבאללה הודיע כי לציון יום הארבעין,[2] הוא פתח ב”תגובה ראשונית” בעקבות הסיכול של המפקד הצבאי של הארגון, פואד שכר, ומותם של אזרחים לבנונים באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות ב-30 ביולי 2024 [3]. נמסר כי מספר רב של כטב”מים שוגרו לעבר “העומק הציוני ומטרת איכות של צה”ל שיפורסם עליה בהמשך”, וכי הותקפו גם “מספר מוצבים, מחנות ואתרים של כיפת ברזל בצפון המדינה באמצעות מספר רב של רקטות”. בהודעה נאמר כי “ההתנגדות האסלאמית” בלבנון נמצאת בכוננות הגבוהה ביותר, תעמוד איתן מול כל “תוקפנות ציונית” ותעניש בחומרה על כל פגיעה, במיוחד באזרחים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 באוגוסט 2024).
  • לאחר זמן קצר, פרסם חזבאללה הודעה נוספת, בה ציין כי “השלב הראשון הסתיים בהצלחה מלאה וכלל תקיפת מחנות ומוצבים הישראליים באמצעות 320 רקטות כדי לאפשר לכטב”מים לחצות לעבר “המטרות המיוחלות שלהם בעומק הישות הציונית”. לפי חזבאללה, היעדים שהותקפו היו בסיס מירון, עמדת נווה זיו, בסיס זעתון, בסיס זעורה, מוצב בית הלל, בסיס קלע, מחנה יואב, בסיס נפח, בסיס ירדן, בסיס עין זיתים ומחנה רמות נפתלי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 באוגוסט 2024).
  • בהמשך, פרסם חזבאללה עוד הודעה, בה נטען כי “כל הכטב”מים ששוגרו במועדים המתוכננים עבורם חצו את הגבול לעבר המטרות המיועדות ומנתיבים שונים, ולכן הפעולה הצבאית שלנו להיום הושלמה והושגה”. עוד נמסר כי “טענות האויב על פעולת מנע שביצע ועל המטרות שהשיג והשיבוש של מתקפת ההתנגדות הן טענות ריקות ומנוגדות לעובדות בשטח (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 באוגוסט 2024).
  • חזבאללה טען כי התגובה לחיסול סיד מחסן [פואד שכר] בוצעה “בדיוק רב” והשיגה את מטרותיה בהצלחה, חרף הצנזורה בישראל על כך, ובניגוד ל”טענות השקריות” באשר לסיכול המתקפה. צוין כי מהות תגובת “ההתנגדות” היא הכטב”מים, שפגעו ביעד צבאי חיוני ו-320 הרקטות שוגרו במטרה להעסיק את מערכות כיפת ברזל ואת יכולות היירוט של ישראל. עוד נטען כי הפרסומים על כך שישראל השמידה יותר מאלף רקטות וכן טילים מדויקים הם שקריים. כמו כן, צוין כי למרות מצב הכוננות שבו נמצאת ישראל תקופה ארוכה והשימוש שעשתה במודיעין ובתמיכה מבצעית אמריקאית, התקיפה הצליחה לפגוע ביעד חיוני בעומק ישראל (אלמיאדין, 25 באוגוסט 2024).
  • “מקורות יודעי דבר” מסרו כי התגובה מצד חזבאללה הסתיימה, וכי חילופי המהלומות בין הארגון לישראל יחזרו להיות במסגרת “כללי העימות” בהמתנה להפסקת אש ברצועת עזה (לבנון 24, 26 באוגוסט 2024).
  • בכיר חזבאללה, מחמד פניש, אמר כי תגובת “ההתנגדות” נועדה “להעניש את האויב ולהחזיר אותו לכללי העימות”. הוא ציין כי לחזבאללה יש את היכולת להיערך לכל התפתחות עתידית, “אך אינו שואף למלחמה כוללת”, וכי אם ישראל “תחרוג מגבולותיה או תתקוף אזרחים, ההתנגדות מוכנה ותגיב בהתאם”. לדברי פניש, אין עוד פחד מישראל וכי “ההתנגדות שינתה את מאזן הכוחות בלבנון, פלסטין ובאזור כולו” וישראל לא תוכל לתקוף “ללא תגובה הולמת” (MTV לבנון, 26 באוגוסט 2024).
תגובת צה”ל למתקפת חזבאללה
  • כלי טיס של חיל האוויר, מערכות ההגנה האווירית וכלי שיט של חיל הים הצליחו ליירט את מרבית השיגורים לשטח ישראל. לוחם צה”ל נהרג ושני לוחמים נפצעו מפיצוץ של מיירט ליד ספינת חיל הים. אישה נפצעה מרסיסים בעכו, נזק רב נגרם לרכוש בעקבות תקיפות חזבאללה, כולל לול תרנגולות שנהרס ביישוב מנות (דובר צה”ל ותקשורת שראלית, 25 באוגוסט 2024).
הנזק בלול התרנגולות ביישוב מנות (דוברות כבאות והצלה, 25 באוגוסט 2024)
הנזק בלול התרנגולות ביישוב מנות (דוברות כבאות והצלה, 25 באוגוסט 2024)
  • לפי צה”ל, במסגרת התקיפה של חזבאללה זוהו 230 שיגורים ו-20 כטב”מים שחצו לשטח ישראל. 90% מהשיגורים שוגרו מלב אוכלוסייה אזרחית ומסמוך לתשתיות אזרחיות כמו בתי ספר, מסגדים ואתרים של האו”ם (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 26 באוגוסט 2024).
אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2024)    אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2024)
אתרי שיגור של חזבאללה ליד אתרים אזרחיים בדרום לבנון (דובר צה”ל, 26 באוגוסט 2024)
נאום חסן נצראללה
  • בשעות הערב של ה-25 באוגוסט 2024, נשא מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נאום לסיכום התקיפה, אותה כינה “פעולת יום הארבעין”. להלן עיקרי הנאום (אלמנאר, 25 באוגוסט 2024):
    • הסיבה לעיכוב בתגובת חזבאללה: הסביר כי תגובת חזבאללה התעכבה בשל הכוננות הגבוהה של כוחות ישראל וארה”ב והחשש מכישלון. הוא הוסיף כי גם היה צריך לקיים התייעצויות בקרב “ציר ההתנגדות” אם התגובה תהיה משותפת או שכל גורם יפעל בנפרד. לטענתו, חזבאללה גם ביקש לתת הזדמנות למשא ומתן על הפסקת אש במלחמה ברצועת עזה.
    • החלטה לפגוע ביעד צבאי: טען כי חזבאללה הגדיר גבולות לתגובה, ולכן החליט להימנע מפגיעה באזרחים. הוא הוסיף כי חזבאללה החליט לפגוע ביעד צבאי שיהיה קשור להתנקשות בסיד מחסן [פואד שכר], בעומק ישראל ובקרבת תל אביב. גם טען כי לא הייתה לארגון כוונה להשתמש בטילים אסטרטגיים בשלב הנוכחי, אך הוא עשוי להשתמש בהם בעתיד הקרוב.
    • תיאור התקיפה: לפי נצראללה, הוחלט שבשעה 05:15 בבוקר, פעילי הארגון ישגרו 300 רקטות לעבר ישראל, שכן לטענתו מדובר במספר שיכול להשבית את כיפת ברזל ואת סוללות היירוט למשך מספר דקות ולאפשר חדירת כטב”מים. הוא ציין כי התקיפה כללה שיגור של 340 רקטות שנועדו לשתק את מערכות ההגנה האווירית של ישראל, ולאחר מכן שוגרו כטב”מים מסוגים שונים, כולל מאזור בקעת הלבנון בפעם הראשונה. לדבריו, כל עמדות שיגור הכטב”מים פעלו ולא נפגעו לפני ביצוע הפעולה וכי כל הכטב”מים “חצו את הגבול בבטחה לכיוון יעדיהם”.
    • תוצאות התקיפה: אמר כי שני היעדים המרכזיים לתקיפה היו בסיס ההגנה האווירית עין שמר שנמצא במרחק של 72 ק”מ מהגבול, ובסיס המודיעין בגלילות שנמצא במרחק של 110 ק”מ מהגבול, ליד תל אביב. נצראללה טען כי “מספר לא מבוטל” של כטב”מים הגיעו ליעדים והאשים כי ישראל “שותקת” וכי “ימים ולילות יחפשו את האמת על מה שקרה שם”. יצוין כי בניגוד לטענה השקרית של נצראללה, הבסיסים בעין שמר ובגלילות לא הותקפו.
    • השפעת התקיפה על ישראל: הוא שיבח את הפעולה וציין כי מדובר במבצע הגדול הראשון ש”ההתנגדות” מבצעת בהיעדרו של פואד שכר וכי היא בוצעה ללא רבב. הוא תהה אם “ישראל השביתה את תל אביב ואת שדות התעופה ופתחה מקלטים רק בגלל שהשתמשנו ברקטות ובכטב”מים, מה יקרה אם נשתמש ביותר מזה?”.
נצראללה בנאום על התקיפה נגד ישראל (אלמנאר, 25 באוגוסט 2024)
נצראללה בנאום על התקיפה נגד ישראל (אלמנאר, 25 באוגוסט 2024)
    • תקיפת המנע של ישראל: האשים את ישראל בביצוע “תוקפנות” ולא “פעולת מנע” והכחיש את ההודעות הישראליות כי הושמדו אלפי טילים ואלפי משגרים. הוא הוסיף כי ישראל החלה בתקיפותיה חצי שעה לפני ביצוע פעולת התגובה, לאחר שהבחינה בתנועת פעילי הארגון ולא על סמך מידע מודיעיני. הוא טען כי לתקיפה הישראלית לא הייתה כל השפעה על פעולת חזבאללה או על הפעילים, וכי אף טיל אסטרטגי או מדויק לא נפגעו, למעט שתי עמדות שנפגעו לאחר פעולת חזבאללה.
    • איום בתקיפות נוספות: הבהיר כי חזבאללה יעקוב אחר “תוצאות שתיקת האויב” בנוגע למה שהתרחש בשני הבסיסים שהיוו את יעדי הפעולה. הוא ציין כי “אם נראה שהתגובה הייתה משביעת רצון, נשקול אם היא מספקת” כתגובה לסיכול באלצ’אחיה אלג’נוביה, אולם הוסיף כי “אם לא נראה בתגובה כמספקת, נשמור לעצמנו את הזכות להגיב עד להודעה חדשה״.
    • תמיכה ברצועת עזה ובציר ההתנגדות: הדגיש כי חזבאללה לא יפקיר את רצועת עזה ואת תושביה, ללא קשר לנסיבות, לאתגרים ולקורבנות. לדבריו, הפעולה עשויה להועיל לצד הפלסטיני או לצד הערבי במשא ומתן. הוא הוסיף כי המסר שמועבר לישראל ולארה”ב בתגובה זו הוא שלא ניתן להשתיק את חזיתות התמיכה, ובייחוד את לבנון, על אף הקורבנות. אמר כי על ישראל להיזהר מלבנון, שכן היא כבר אינה חלשה.
  • מיד לאחר תום נאום נצראללה, פרסם חזבאללה סרטון, בו נראים צילומי לוויין של בסיס גלילות ובסיס עין שמר, שלטענת הארגון היוו את שתי המטרות העיקריות לתקיפת הכטב”מים. בנוסף לכך, פורסם סרטון בו נראית הדמיה של חלק מהמבנים בבסיס גלילות ושימושם (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26-25 באוגוסט 2024).
תגובות פרשני חזבאללה
  • עורך העיתון הלבנוני אלאח’באר, אבראהים אלאמין, המזוהה עם חזבאללה וחסן נצראללה, ציין כי פעולת חזבאללה הייתה “מתואמת באופן מקסימלי עם האסטרטגיה שהארגון אימץ מאז היום הראשון”. אלאמין הסביר כי חזבאללה “אינו מעוניין במלחמה כוללת, ולכן הוא לעולם לא יבצע כל פעולה שתוביל אותו למלחמה שהוא לא בחר בה מבחינת העיתוי, הזירה או אופן הפעולה; אם הוא היה מעוניין במלחמה כלשהי, הוא היה יורה ירי ספורדי לעבר הקריות בחיפה, נהריה או צפת. אבל, הוא אינו מעוניין להעניק לאויב רגע של שקט שלו הוא זקוק כדי לרכז את מאמציו בעזה ובגדה המערבית, אלא מעוניין לגרור אותו להפעיל שליש ממאמציו הצבאיים, הביטחוניים והמדיניים נגד לבנון”. אלאמין הדגיש כי העימות בין חזבאללה לבין ישראל “יחזור למסגרתו, אשר שונתה מאוד במהלך שלושת החודשים האחרונים, וזוהי מסגרת שאפשר לשנות יום ביומו, אך היא לא תשנה כלום למעשה”. עוד ציין אלאמין כי התקיפה מספקת דוגמה נוספת לעמדת חזבאללה שהייתה בתוקף מאז פתיחת החזית בדרום לבנון ב-8 באוקטובר 2023, לפיה “אין דרך להפסיק את האש בצפון אלא בכיבוי השריפה בדרום [רצועת עזה]” (אלאח’באר, 26 באוגוסט 2024).
  • היומון אלאח’באר פרסם כתבה נוספת תחת הכותרת “חזבאללה מבסס את המשוואה של תל אביב מול אלצ’אחיה”. לפי כתב העיתון, עלי חידר, חזבאללה יישם את האיום להגיב על הסיכול של פואד שכר וכי התגובה “מכילה מסרים וממדים מרובים הנוגעים לאומץ ההחלטה וחוכמתה, ונכונותו להתמודד עם כל ההשלכות שהיו יכולות לנבוע ממנה”. עוד ציין חידר כי “‘תקרת’ התקיפות שהאויב היה מעוניין לקבע נכשלה; זאת, מכיוון שהמחיר הנגדי שכפה חזבאללה הוא פרבר של תל אביב (בסיס גלילות) מול פרבר של בירות”. בנוסף, כתב חידר כי “אין להתעלם מהעובדה שכישלון אמצעי ההפחדה האמריקאיים והאיום הישראלי לפתוח במלחמה הרסנית על לבנון בעקבות התגובה מהווים משתנה נוסף בדרך לחיזוק מעמדה של ההתנגדות במשוואת ההרתעה, גם כאשר בצד המקביל לה נמצאות וושינגטון ותל אביב” (אלאח’באר, 26 באוגוסט 2024).
תגובות בלבנון
  •  ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, כינס ישיבת שרים דחופה כדי לדון בהתפתחויות ובמוכנות של שירותי החירום במדינה. בישיבה השתתפו שרי החוץ, המשפטים, הבריאות, הסביבה, הכלכלה, התחבורה והאנרגיה, נשיא מועצת דרום לבנון ומזכ”ל המועצה העליונה לביטחון. במהלך הישיבה, הדגיש מיקאתי כי הוא נמצא בקשר עם שותפיה של לבנון כדי לעצור את ההסלמה. הוא הבהיר כי יש לעצור את “התוקפנות” הישראלית וליישם את החלטה 1701. כמו כן, הוא ציין כי לבנון תומכת במאמצים הבינלאומיים להשגת הפסקת אש ברצועת עזה (חשבון X של ראש ממשלת לבנון ,25 באוגוסט 2024).
ישיבת החירום של ממשלת לבנון (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 25 באוגוסט 2024)
ישיבת החירום של ממשלת לבנון (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 25 באוגוסט 2024)
  • נג’יב מיקאתי קיים שיחת טלפון עם שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, בה דנו בהתפתחויות האחרונות ובמצב בדרום לבנון. נמסר כי השניים הדגישו כי בראש סדר העדיפויות נמצאת הפסקת המתיחות כדי למנוע מהמצב להסלים לכדי מלחמה כוללת. מיקאתי הבהיר כי “השער לפתרון הוא ביישום ההחלטות בינלאומיות” וכי יש לחייב את ישראל להפסיק את “ההפרות והתקיפות המתמשכות שלה” (אלנשרה, 25 באוגוסט 2024).
  • יו”ר מפלגת הפלנגות, סאמי אלג’מיל, מסר כי “אחרי תגובה ותגובה על התגובה ותגובה על התגובה על התגובה”, ברור כי אף אחד מהצדדים אינו מעוניין להרחיב את המלחמה. על כן, הוא קרא לחזבאללה ולישראל לעצור מיד את הפעולות הצבאיות בגבול ולקדם הסכם הפסקת אש (הדנה) וליישם את כל ההחלטות הבינלאומיות הנוגעות ללבנון, ובראשן החלטה 1559 של מועצת הביטחון של האו”ם שקובעת כי כלי הנשק היחידים יהיו בידי המדינה וכי הריבונות הלבנונית היא על כל שטחי המדינה. הוא גם מתח ביקורת על דברי נצראללה ואמר כי “אף לבנוני לא יאמין לשקרי הנאומים ולטענות על ניצחונות מדומיינים” (חשבון X של סמי אלג’מיל, 25 באוגוסט 2024).
תגובות איראן ו”ציר ההתנגדות”
איראן
  • דובר משרד החוץ של איראן, נאצר כנעאני, טען כי “ישראל איבדה את ההרתעה שלה”. הוא הוסיף כי חרף התמיכה של בעלות בריתה, לא הייתה לישראל יכולת לצפות אפילו את הזמן והמיקום של המתקפה המוגבלת והמאורגנת של “ההתנגדות”. הוא הוסיף כי “כעת על המשטר הכובש להגן על עצמו מתוך השטחים הכבושים” (חשבון X של נאצר כנעאני, 26 באוגוסט 2024).
  • בסוכנות הידיעות נור ניוז, המזוהה עם המועצה לביטחון לאומי באיראן, נכתב כי ההצלחה של חזבאללה התאפשרה שוב לאור ההפתעה של “הציונים”, וכי זו תבנית אשר עשויה לפעול גם בהמשך (חשבון X של Nour News, 25 באוגוסט 2024).
ארגוני “ציר ההתנגדות”
  • בהודעה רשמית מטעם חמאס נאמר כי הם מברכים על “התגובה האיכותית והגדולה”, שביצעו לוחמי חזבאללה נגד מספר מטרות חיוניות ואסטרטגיות בעומק “הישות הציונית” בתגובה לפשע ההתנקשות “הציונית” בחיי המפקד הג’האדי הגדול, פואד שכר, ועל פשעיו ותוקפנותו המתמשכת ברצועת עזה ובלבנון (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 באוגוסט 2024). עוד נאמר כי תגובה זו הינה “סטירת לחי” לממשלת ישראל ומסר עבורה כי “פשעיה” נגד הפלסטינים והלבנונים לא ישיגו את מטרותיהם ולא יישארו ללא מענה. היא הטילה על ארה”ב את האחריות להשלכות בהיותה שותפה של ישראל בתוקפנותה ב”פלסטין”, לבנון, סוריה, תימן ועיראק (אתר חמאס, 25 באוגוסט 2024).
  • דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה, פרסם הודעה המברכת את חזבאללה על התגובה נגד ישראל. לטענתו, פעולת חזבאללה מאשרת שוב את השינוי במציאות האסטרטגית של “הישות” מאז “מבול אלאקצא”, לפיה ניתן לפגוע ב”אויב” מכל מקום ומכל חזית. אבו עבידה הדגיש כי כלל החזיתות תישארנה בוערות כל עוד תימשך “התוקפנות” נגד העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 25 באוגוסט 2024).
  • בכיר חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי, מסר כי תגובת חזבאללה “הוכיחה כי לבנון לא נופלת להטעיות האמריקאיות בנוגע להרגעת החזיתות והמשא ומתן”. לדבריו, התגובה “מוכיחה כי חזיתות התמיכה ממשיכות וכל האפשרויות פתוחות כל עוד נמשכת התוקפנות נגד רצועת עזה” (אלמיאדין, 25 באוגוטס 2024).
  • בכיר חמאס, מחמוד מרדאוי, תהה אם זה הגיוני מבחינה צבאית לתקוף ולהשמיד 6,000 רקטות “מבלי שהתגובה תחרוג את אזור דרום לבנון ולא תהיה מכוונת לבירות ולמטרות של חזבאללה, שמקבילות למטרות שישראל מאמינה שחזבאללה רצה לפגוע בהן?”. הוא הוסיף כי “במהלך 11 חודשים, האויב לא הצליח לחסל את כוח הרקטות של חזבאללה לטווח הבינוני והארוך, ועתה הוא מצליח לעשות זאת תוך שעה?”. עוד כתב מרדאוי כי “הצהרת האויב דיברה על החזרת ההרתעה. איזו הרתעה לא שוברת את כללי העימות ומשאירה את האויב נתון להם בעימות המתמשך?! ברם, האויב בכל שלב מגזים בהודעותיו ובסקירה של הישגיו” (חשבון X של מחמוד מרדאוי, 25 באוגוסט 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ) פרסם הודעה, בה בירך את “האחים” בחזבאללה על התקיפה בעומק “הישות הגזלנית” והצלחתו בהסבת “מהלומות אמיצות [והפגנת] אומץ לב”, המדגישות את עמידתו האיתנה על עמדותיו ומילוי הבטחתו [לתגובה]. עוד נמסר כי “מהלומות אלו מדגישות כי האויב הציוני מבין רק כוח ומורתע רק מול מהלומות של ההתנגדות ולוחמי הג’האד” (ערוץ הטלגרם של הגא”פ, 25 באוגוסט 2024).
  • ראש המחלקה לעניינים ערביים ובינלאומיים בגא”פ וחבר הלשכה המדינית של הארגון, אחסאן עטאיא, שמשמש נציג הגא”פ בלבנון, אמר כי תקיפת חזבאללה “מאשרת את מדיניות ההתנגדות בתגובה שלה לחיסול מנהיגיה על ידי האויב”. הוא הוסיף כי “התגובה הראשונית” לסיכול פואד שכר הייתה “הישג אסטרטגי להתנגדות” (אלמיאדין, 25 באוגוסט 2024).
  • גדודי חזבאללה בעיראק בירכו את לוחמי חזבאללה ואת מזכ”ל הארגון חסן נצראללה על “הוצאתו לפועל של מבצע יום אלארבעין, שבו הכטב”מים חצו את כל קווי ההגנה של חזית היוהרה העולמית, והגיעו לבסיסי מודיעין ובסיסים צבאיים בעומק הישות”. נמסר כי “ההתנגדות האסלאמית” הוכיחה שוב שהיא מסוגלת לתקוף את “האויב”, למרות הצטיידותו הנרחבת בחימוש ובטכנולוגיה, וכי יש לה את היכולת לפגוע בו בכל אזור שבו הוא נמצא. נטען כי “למרות ההגנה והתמיכה של כל המדינות המתנשאות בישות הציונית, לוחמי חזבאללה הרסו את בסיסיו באמצעות מאות טילים וכטב”מים” (ערוץ הטלגרם של גדודי חזבאללה, 25 באוגוסט 2024).
  • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, בירך את מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, על “המבצע ההרואי הגדול, שחל במקביל ליום אלארבעין, אשר פגע במטרות חיוניות חשובות בעומק הישות הגוזלת”. הוא הוסיף כי “למרות כל הכנות האויב, ותמיכתן של המדינות, הממשלות הערביות משתפות הפעולה שנרמלו אתו יחסים ומדינות זרות שעליהן השתלט הלובי הציוני, להתנגדות יש את המילה שלה, ולאנשי האלוהים את עמדתם הנחרצת, שהתשובה בהכרח תבוא, ושום פשע שמבצעת הישות הגוזלת לא יעבור מבלי שהיא תיענש כראוי” (ערוץ הטלגרם של קיס אלח’זעלי, 25 באוגוסט 2024).
  • הלשכה המדינית של החות’ים בתימן בירכה על תגובת חזבאללה “המוכיחה כי להתנגדות יכולות עוצמתיות וכי היא עומדת בהבטחתה ובאיומיה”. עוד נמסר כי החות’ים מחזקים את “גיבורי ההתנגדות” וכי הם תומכים “בכל האפשרויות והפעולות במסגרת התגובה לאויב הציוני”. ההודעה הדגישה כי גם התגובה של החות’ים לתקיפה הישראלית בנמל אלחדידה ב-19 ביולי 2024 “תגיע בהחלט” (אלמסירה, 25 באוגוסט 2024).
תגובות בזירה הבינלאומית
  • היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, ג’ייק סאליבן, אמר כי ארה”ב “מודאגת” שהמשבר במזרח התיכון יסלים לכדי מלחמה נרחבת יותר. הוא ציין כי ממשל ביידן נמצא בתקשורת מתמדת עם ישראל בנוגע למצב הנוכחי עם חזבאללה (רויטרס, 25 באוגוסט 2024).
  • מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, שוחח עם שר הביטחון, יואב גלנט, ודן עמו “בפעולות הישראליות להגנה מפני תקיפות חזבאללה”. נמסר כי אוסטין שב על התמיכה האמריקאית הנחרצת בזכותה של ישראל להגן על עצמה ועל ההתחייבות האמריקאית לסייע לישראל בהגנה מפני איומים מצד איראן ושותפותיה ושלוחיה באזור (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 25 באוגוסט 2024).
  • מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, מסר כי הוא “מודאג עמוקות מהעלייה בחילופי הירי” לאורך גבול ישראל-לבנון. הוא הוסיף כי “פעולות אלו מציבות את האוכלוסיות בלבנון ובישראל בסיכון, ומאיימות על הביטחון והיציבות האזוריים”. גוטרש קרא לצדדים “להימנע מהסלמה באופן מיידי ולהפסיק את הפעולות העוינות” (חשבון X של António Guterres, 25 באוגוסט 2024).
  • משרד החוץ המצרי מסר כי מצרים עוקבת בדאגה אחר ההסלמה האחרונה בחזית ישראל-לבנון. ההודעה קראה לקהילה הבינלאומית לפעול ביחד לצמצום המתח וחוסר היציבות. כמו כן, היא הזהירה מפני הסכנות שבפתיחת חזית מלחמה חדשה והדגישה את חשיבות השמירה על היציבות והריבונות הלבנונית. מצרים שבה והדגישה את הצורך בהפסקת אש מקיפה וסיום המלחמה ברצועת עזה כדי לחסוך מהאזור איומים על השלום הבינלאומי (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 25 באוגוסט 2024).
  • משרד החוץ הירדני הדגיש את החשיבות לשמור על יציבותה של לבנון ועל ביטחונה, וכן את הצורך ליישם את החלטה 1701 כדי למנוע הסלמה נוספת. בהודעת המשרד נאמר כי המשך “התוקפנות הישראלית” ברצועת עזה ואי ההגעה להסכם שיוביל להפסקת אש מעמידים את האזור בסכנה של התרחבות הסכסוך (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 25 באוגוסט 2024).
תגובות ברשתות החברתיות
  • תגובת חזבאללה על סיכול פואד שכר, והטענות השקריות על פגיעה במתקנים אסטרטגיים בעומק ישראל, עוררה לגלוג בקרב גולשים בלבנון ובעולם הערבי, כאשר מרבית התגובות ברשתות החברתיות התמקדו בפגיעה בלול תרנגולות בצפון ישראל. להלן התבטאויות עיקריות:
    •  ריימונד חכים, פעיל בלבנון למען יישום החלטה 1701, העלה ברשת X (כ-100.7 אלף עוקבים) צילום של תרנגול וכתב: “מפקד חיל האוויר של האויב שנהרג בהתנקשות הבוקר” (חשבון X של ריימונד חכים, 25 באוגוסט 2024). בציוץ נוסף, הוא כתב כי “בסופו של יום, משהו תפס את תשומת לבי: הפוטושופ שלנו יישאר חזק יותר, כן יותר וחכם יותר מהפוטושופ שלהם” (חשבון X של ריימונד חכים, 26 באוגוסט 2024).
"מפקד חיל האוויר הישראלי" (חשבון X של ריימונד חכים, 25 באוגוסט 2024)
“מפקד חיל האוויר הישראלי” (חשבון X של ריימונד חכים, 25 באוגוסט 2024)
    • עמר מדניה, עיתונאי סורי גולה המתנגד לשיעים ולחזבאללה, פרסם בחשבון X שלו (כ-273 אלף עוקבים) כרזה, בה נראה תרנגול במקום הכיתוב “חזבאללה” בסמל הארגון, ושאל “מה דעתכם על הסמל החדש של מיליציית חזבאללה הלבנונית?” (חשבון X של Omar_Madaniah, 25 באוגוסט 2024).
כרזה המציעה סמל חדש לארגון חזבאללה (חשבון X של Omar_Madaniah, 25 באוגוסט 2024)
כרזה המציעה סמל חדש לארגון חזבאללה (חשבון X של Omar_Madaniah, 25 באוגוסט 2024)
  • חאתם אלשמרי, אושיית רשת סעודי שציין כי הוא מתעניין בענייני איראן, כתב בחשבון X שלו (כ-239 אלף עוקבים) כי “תוצאת התגובה של חזבאללה הינה הריגת 34 תרנגולות ציוניות והשמדת 65 תבניות ביצים. הוי לנקמות התרנגולות” (חשבון X של חאתם אלשמרי, 25 באוגוסט 2024).
 לול תרנגולות שנפגע במתקפת חזבאללה    תרנגול נוקם" (חשבון X של חאתם אלשמרי, 25 באוגוסט 2024)
מימין: לול תרנגולות שנפגע במתקפת חזבאללה; משמאל: “תרנגול נוקם” (חשבון X של חאתם אלשמרי, 25 באוגוסט 2024)
  •  העיתונאית הסורית נור גולן הציגה בחשבון X שלה (10.4 אלף עוקבים) איור של תרנגול במדי חזבאללה בסגנון מודעות חזבאללה על ההרוגים בלחימה נגד ישראל. במודעה נכתב כי שמו הוא “הביצה הרקובה”, שכונה “ג’האד”, וכי הוא היה “מפקד להקת התרנגול הקטן. בעוד שעל מודעות חזבאללה נכתב “שהידים בדרך לירושלים”, הפעם היה כתוב “שהידים בדרך לקרטון הביצים” (חשבון X של נור גולן, 25 באוגוסט 2024).
המודעה על התרנגול "השהיד" (חשבון X של נור גולן, 25 באוגוסט 2024).
המודעה על התרנגול “השהיד” (חשבון X של נור גולן, 25 באוגוסט 2024).
  • מחמד אלרוקי, סעודי המתנגד לאיראן ולחות’ים, פרסם בחשבון X שלו (8,243 עוקבים) כרזה לגלגנית, שנוצרה ככל הנראה באמצעות בינה מלאכותית, בה נראה מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בלבוש של בוקר אמריקאי, רוכב על תרנגול וברקע נראית הדמות המזוהה עם הלוגו של KFC (Kentucky Fried Chicken), שהוחלף ל-HFC [ה-H אמורה לייצג את Hezbullah] (חשבון X של מחמד אלרוקי, 25 באוגוסט 2024).
צראללה בדמות בוקר אמריקני, רוכב על תרנגול (חשבון X של מחמד אלרוקי, 25 באוגוסט 2024)
נצראללה בדמות בוקר אמריקני, רוכב על תרנגול (חשבון X של מחמד אלרוקי, 25 באוגוסט 2024)
  • פעילת הרשת הסעודית נורה פרסמה בחשבון X שלה (כ-16.9 אלף עוקבים) כרזה לגלגנית, בה נראה מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ומאחוריו איור של תרנגול עם הכיתוב “צייד התרנגולות” וצילום של הלול שנפגע. היא כתבה בלגלוג: “חזבאללה: לאחר התגובה נגד הצבא הישראלי, שתקף את דרום לבנון, תגובתנו נגד ישראל הסתיימה. ואם תחזור [על כך], אנו נחזור [על כך].” והתגובה של חזבאללה היתה נגד לול תרנגולות (חשבון X של Noura, 25 באוגוסט 2024).
נצראללה והאיור "צייד התרגולות" (חשבון X של Noura, 25 באוגוסט 2024)
נצראללה והאיור “צייד התרגולות” (חשבון X של Noura, 25 באוגוסט 2024)

[1] להרחבה ראו מחקר של מרכז המידע מ-11 ביולי 2024, "מדיניות הפעלת הכוח של חזבאללה בלחימה נגד ישראל".
[2] הארבעין: יום אבל של השיעים לציון ארבעים יום למותם של האימאם חסין בן עלי ושל רבים נוספים מבני משפחת עלי בן אבו טאלב בקרב כרבלאא' בשנת 61 להג'רה (שנת 680 לספירה הנוצרית). ביום זה נהוג לעלות לרגל לקברו של האמאם חסין בכרבלאא' שבעיראק.
[3] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 2 באוגוסט 2024: "סיכול פואד שכר והריגת אסמאעיל הניה - תגובות ומשמעויות".