נמשך “טפטוף” ירי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל

עיקרי תמונת המצב

ב-25 בדצמבר 2019 בשועות הערב, שוגרה רקטה לעבר אשקלון, במהלך כנס בחירות של ראש הממשלה. עד כה שוגרו לעבר שטח ישראל עשר רקטות בשבעה אירועי ירי מאז הפסקת האש, שהושגה בתום ההסלמה האחרונה (מבצע “חגורה שחורה”). צה”ל הגיב לאירוע הירי הנוכחי ולאירועים קודמים בתקיפת יעדי חמאס ברצועה. “טפטוף” ירי הרקטות לא גרם עד כה לנפגעים או לנזק אך הוא משבש באופן קבוע את שגרת החיים של תושבי הדרום, בדגש על יישובי עוטף עזה. אף ארגון טרור לא קיבל אחריות על אירועי הירי, שבוצעו להערכתנו ע”י ארגונים/פעילים “סוררים”, בעיקר מקרב הג’האד האסלאמי בפלסטין השואף לשמר מתיחות מתמשכת מול ישראל. חמאס מתנגדת לירי הרקטות העומד בסתירה למדיניותה ולהערכתנו אף מנסה למנוע אותו, אולם במבחן התוצאה פעילות האכיפה שלה הוכחה עד כה כבלתי אפקטיבית.

  • הימשכות תופעת “טפטוף” ירי הרקטות עשויה להצביע, כי לאחר ההסלמה האחרונה הולך ומתקבע דפוס פעולה, שנועד לשבש את שגרת החיים של תושבי הדרום, ובעיקר של תושבי עוטף עזה. דפוס פעולה זה מתאפיין בירי ספורדי יזום בהיקף כזה, שלא יגרור אחריו בהכרח תגובה ישראלית חריפה. דפוס פעולה זה עומד בסתירה למדיניות חמאס, החותרת להערכתנו להרגיע את השטח במסגרת הסדרה מינימליסטית, ולשם כך היא אף מילאה תפקיד מרכזי בהפחתת תדירות צעדות השיבה[1]. להערכתנו, אם ימשך ירי הרקטות הספורדי ללא מדיניות אכיפה אפקטיבית של חמאס עלול הדבר לאתגר את מדיניותה ויש בו פוטנציאל לסבב הסלמה נוסף.
ירי רקטה לעבר אשקלון (25 בדצמבר 2019)
  • 25 בדצמבר 2019 בשעות הערב שוגרה רקטה מצפון הרצועה לעבר אשקלון. הרקטה יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו במקרים קודמים אף ארגון טרור לא קיבל אחריות לביצוע הירי. בעת הירי השתתף ראש הממשלה בכנס לקראת הפריימריז במפלגת הליכוד. הוא פונה מהאולם למרחב מוגן ולאחר מכן חזר[2].
 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מורד מהבמה למרחב מוגן בעת אזעקה באשקלון 
(חשבון הפייסבוק של אשקלונט חדשות העיר, 25 בדצמבר 2019).     קריקטורה שבה נכתב: "אומרים שהוא פחדן (אבל עדיין) לא אומרים עליו קדיש (מילולית: אללה ירחמו). כתוש אותו, מומחה!" (גולש בפורום PALDF המזוהה עם חמאס, שכינויו חר, 26 בדצמבר 2019)
מימין: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מורד מהבמה למרחב מוגן בעת אזעקה באשקלון (חשבון הפייסבוק של אשקלונט חדשות העיר, 25 בדצמבר 2019). משמאל: קריקטורה שבה נכתב: “אומרים שהוא פחדן (אבל עדיין) לא אומרים עליו קדיש (מילולית: אללה ירחמו). כתוש אותו, מומחה!” (גולש בפורום PALDF המזוהה עם חמאס, שכינויו חר, 26 בדצמבר 2019)
  • בתגובה לשיגור הרקטה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי חמאס ברצועה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 25 בדצמבר 2019). על פי כלי תקשורת פלסטינים הותקפו מוצבים של “ההתנגדות” ברחבי הרצועה: אזור הנמל החדש במערב ח’אן יונס, מוצב “אשקלון” צפונית לבית לאהיא, מוצב “אלבחריה” (המשטרה הימית) ומוצב בדר בצפון הרצועה. דווח על נזקים בכמה מהתקיפות אך לא נמסר עד כה על נפגעים.
תגובות ראשוניות של החמאס
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, הטיל על ישראל את האחריות למה שהוא כינה “המשך ההסלמה נגד תושבי הרצועה ותקיפת עמדות ההתנגדות”. ברהום ציין כי התקיפה משקפת את עומק המשברים ו”התסכול” של ישראל לנוכח כישלונה להתמודד עם “הכללים החדשים”, שגדודי עז אלדין אלקסאם כפו עליה. הוא הוסיף שחמאס ושאר הארגונים ימשיכו להגן על עמם ולא ישלימו עם “המשוואות” (קרי, כללי המשחק) של ישראל (מען, שהאב, 26 בדצמבר 2019). בדבריו נמנע פוזי ברהום מלהתייחס לשיגור הרקטה, שגרם לתגובה הישראלית.
  • גולשים פלסטיניים ברשתות החברתיות דיווחו, כי בתקשורת הישראלית האשימו בכיר בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בשם ח’ליל אלבהתיני כמי שעומד מאחורי שיגור הרקטה (פורום PALDF, המזוהה עם חמאס, 25 בדצמבר 2019). יצוין כי בערוצי הטלוויזיה הישראליים קשת ורשת דווח על כך בהסתמך על דיווחים מעזה (חשבון הטוויטר של חדשות קשת, 25 בדצמבר 2019; חשבון הטוויטר של כתב ערוץ 13 טל לב רם, 25 בדצמבר 2019).

ח'ליל אלבהתיני 
(פורום רוטר.נט, 25 בדצמבר 2019)
ח’ליל אלבהתיני
(פורום רוטר.נט, 25 בדצמבר 2019)

ירי רקטות מאז הפסקת האש בתום סבב ההסלמה האחרון ברצועה (“חגורה שחורה”)

ב-14 בנובמבר 2019 לפנות בוקר הושגה הפסקת אש לאחר מבצע “חגורה שחורה”. למרות הפסקת האש נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, עד כה שוגרו לעבר שטח ישראל עשר רקטות בשבעה אירועי ירי, שבוצעו בעיקר בשעות הערב או הלילה (עדכני ל-25 בדצמבר 2019). אף ארגון לא קיבל אחריות לשיגורי ירי הרקטות. מרבית הירי בוצע לעבר העיר שדרות ויישובי עוטף עזה. בשני מקרים שוגרו רקטות לעבר העיר אשקלון.

  • להלן פירוט אירועי הירי מאז ה-17 בנובמבר 2019[3]:
    • ב-25 בדצמבר 2019 שוגרה רקטה לעבר אשקלון. הרקטה יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”.
    • 19 בדצמבר 2019 שוגרה רקטה לשטח עוטף עזה. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח.
    • 18 בדצמבר 2019: שוגרה רקטה לעבר שדרות. הרקטה יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”.
    • 7 בדצמבר 2019: שוגרו שלוש רקטות מרצועת עזה לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה. שלושת הרקטות יורטו ע”י מערכת כיפת ברזל.
    • 29 בנובמבר 2019: אותר ירי רקטה לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה . הרקטה נפלה בשטח פתוח.
    • 26 בנובמבר 2019: בוצע ירי רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. מערכת כיפת ברזל יירטה את אחת הרקטות. הרקטה השנייה נפלה בשטח פתוח.
    • 25 בנובמבר 2019: שוגרה רקטה לעבר יישובי עוטף עזה. זוהתה נפילה בשטח פתוח.

"טפטוף" ירי רקטות לעבר ישראל מאז סיום מבצע "חגורה שחורה"

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-22 בדצמבר 2019: "צעדות השיבה: לקראת מתכונת חדשה?". ב-26 בדצמבר 2019 הודיעה הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה שהחל מה-30 במרץ 2020 תתקיימנה הצעדות פעם בחודש או בימי ציון לאומיים (פלסטין אונליין, דניא אלוטן, 26 בדצמבר 2019).
[2]
אירוע דומה קרה ב-10 בספטמבר 2019, כחודש לפני הבחירות בזמן נאומו של נתניהו בכנס בחירות באשדוד שוגרו שתי רקטות מרצועת עזה לעבר אשדוד ואשקלון. ראש הממשלה התפנה מבמה ולאחר מכן חזר והמשיך בנאומו. האירוע נוצל אז ע"י חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין לצרכים תעמולתיים.
[3] ליל 16 בנובמבר 2019 זוהו שני שיגורי רקטות מהרצועה לעבר באר שבע. נראה כי מאחוריהם עמדו פעילי חמאס שבמשך סבב ההסלמה נמנעו מירי לעבר ישראל. אירוע זה היווה מעין "אקורד סיום" של הסבב ולפיכך אינו מובא בסטטיסטיקה שלהלן.