נמשך קמפיין הרשות הפלסטינית נגד חדירת תכנית הלימודים הישראלית לבתי הספר במזרח ירושלים המנוהל ע”י שר החינוך הפלסטיני צברי צידם

טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס

טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס

טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס (בצד שמאל של התמונה) (דף הפייסבוק של בית ספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018).

טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס (בצד שמאל של התמונה) (דף הפייסבוק של בית ספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018).

צילום של כתב פלסטיני: ישראל מונעת כניסתו של שר החינוך הפלסטיני צברי צידם (במרכז) למזרח ירושלים (אלקדס, 26 בפברואר 2018).

צילום של כתב פלסטיני: ישראל מונעת כניסתו של שר החינוך הפלסטיני צברי צידם (במרכז) למזרח ירושלים (אלקדס, 26 בפברואר 2018).

צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, מתראיין לערוץ דניא אלוטן בעת ביקורו בעזה (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2018).

צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, מתראיין לערוץ דניא אלוטן בעת ביקורו בעזה (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2018).

הרשות הפלסטינית ממשיכה בקמפיין המכוון למנוע חדירת תוכנית הלימודים הישראלית לשכונות המזרחיות של ירושלים. הקמפיין מנוהל ע”י שר החינוך הפלסטיני צברי צידם, העושה שימוש רב בפתוה (פסק הלכה) שפרסם שיח’ מחמד חסין, המופתי של ירושלים והרשות הפלסטינית, האוסרת ללמוד על פי תוכנית הלימודים הישראלית. הקמפיין כולל גם צעדים מעשיים כגון העברת תמריצים ע”י הרשות למורים הפלסטינים במזרח ירושלים. לאחרונה ניסה צברי צידם לקיים ביקור רשמי במזרח ירושלים אך ביקורו נמנע ע”י גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים. ביקור זה נועד לכאורה להשתתף בטקס שנערך בבית הספר טרה סנטה שבמזרח העיר, אך להערכתנו הוא נועד גם לקדם את המערכה נגד תוכנית הלימודים הישראלית.[1]

פעילות שר החינוך הפלסטיני נגד החדרת תוכנית הלימודים הישראלית למזרח ירושלים
  • ב-26 בפברואר 2018 מנע השר לביטחון פנים גלעד ארדן ביקור של שר החינוך הפלסטיני צברי צידם בעיר העתיקה במזרח ירושלים. המטרה המוצהרת של ביקור צברי צידם, שאליו נלוותה שרת התיירות של הרשות רולא מעאיעה, הייתה להשתתף בטקס חנוכת השלב הראשון של שיקום בית הספר טרה סנטה, הממומן ע”י האיחוד האירופי. למרות שהביקור נמנע, התקיים הטקס כמתוכנן (דף הפייסבוק של בית הספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018). בהודעה משותפת של משרד החינוך ומשרד התיירות ברשות הפלסטינית נאמר, כי “ההיסטריה הישראלית לא תמנע מהם למלא את תפקידם כלפי ירושלים” (אלקדס, 26 בפברואר 2018).
טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס (בצד שמאל של התמונה) (דף הפייסבוק של בית ספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018).    טקס חנוכת שלב א' של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס (בצד שמאל של התמונה) (דף הפייסבוק של בית ספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018).
טקס חנוכת שלב א’ של שיקום בית הספר טרה סנטה במזרח ירושלים, בהשתתפות אנשי דת נוצריים ובראשם מנהל בית הספר האב אבראהים פלתס (בצד שמאל של התמונה) (דף הפייסבוק של בית ספר טרה סנטה, 27 בפברואר 2018).
  • להערכתנו, מעבר לחלקו הטקסי של הביקור שבוטל, נועד ביקורו של צברי צידם גם לקדם את המערכה, שמנהל משרד החינוך נגד חדירת תוכנית הלימודים הישראלית למזרח ירושלים. ב-27 בפברואר 2018, יום לאחר הביקור שנמנע, שב ופרסם משרד החינוך הפלסטיני את פסק ההלכה של מופתי ירושלים והרשות הפלסטינית שיח’ מחמד חסין.[2] בהודעת המשרד נטען כי איסור הלימוד על פי תוכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים עדיין בתוקף, וכי סילוף תוכנית הלימודים הפלסטינית הינו “עבירת זיוף”. משרד החינוך הפלסטיני גינה את פעולות עיריית ירושלים נגד תוכנית הלימודים הפלסטינית במזרח העיר בהדגישו כי הוא יפעל לסיכול ולהכשלת פעולות אלו.

פסק ההלכה של מופתי ירושלים והרשות הפלסטינית, שיח' מחמד חסין, מ-20 בספטמבר 2017,  האוסר על לימוד תוכנית הלימודים הישראלית בבתי הספר הפלסטינים במזרח ירושלים  (דף הפייסבוק של משרד החינוך הפלסטיני, 27 בפברואר 2018).
פסק ההלכה של מופתי ירושלים והרשות הפלסטינית, שיח’ מחמד חסין, מ-20 בספטמבר 2017, האוסר על לימוד תוכנית הלימודים הישראלית בבתי הספר הפלסטינים במזרח ירושלים
(דף הפייסבוק של משרד החינוך הפלסטיני, 27 בפברואר 2018).

  •  ב-28 בפברואר 2018 ביקר צברי צידם ברצועת עזה. במהלך הביקור הוא קיים ראיון עם כתב ערוץ דניא אלוטן בו אמר, כי “ישראל פתחה את שער הגיהינום נגד החינוך הפלסטיני”, קרי – ישראל פתחה במערכה נגד החינוך הפלסטיני. לדבריו, הממשלה הפלסטינית לא תשב בחיבוק ידיים לנוכח המתקפה הישראלית. שר החינוך טען כי ניסיון ישראל “לזייף” את ספרי הלימוד הפלסטינים מהווה פגיעה קשה בזכויות האדם וכי הוא עדכן בעניין זה את נציג אונסק”ו. צברי צידם קרא לקהילה הבינלאומית לעמוד נגד התנהלות ישראל וניסיונה לסלף את הגיאוגרפיה וההיסטוריה הפלסטינית. הוא טען, כי הפלסטינים יתנגדו לכל ניסיון ישראלי להאשים את בתי הספר הפלסטינים בהסתה והוסיף כי הפלסטינים “ייכנסו למלחמה זאת עד הסוף” (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2018).
תשלום תמריצים לסגל ההוראה של משרד החינוך במזרח ירושלים
  • ב-3 במרץ 2018 הודיע משרד החינוך הפלסטיני על תשלום תמריצים לסגל ההוראה של מנהל החינוך במחוז ירושלים עבור החודשים ינואר- יולי 2017. לדברי המשרד, בימים הקרובים ישולמו תמריצים למורים עבור החודשים אוגוסט- דצמבר 2017. שר החינוך הפלסטיני ציין כי תמריצים אלה מבטאים את מאמצי משרד החינוך לשמור על הזהות הלאומית ועל החינוך [הפלסטיני] במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של משרד החינוך הפלסטיני, 3 במרץ 2018).
  • כזכור הודיע שר החינוך הפלסטיני ב-20 בדצמבר 2017, כי במסגרת התוכנית לחיזוק החינוך הפלסטיני במזרח ירושלים, יחל משרדו לשלם מענקים למורי מנהל החינוך של ירושלים במסגרת תוכנית כוללת להגנה על החינוך הפלסטיני במזרח ירושלים (אתר משרד החינוך הפלסטיני, 20 בדצמבר 2017). יצויין כי בתקציב הרשות לשנת 2017 מופיע סעיף הכולל השקעת 222 מיליון ש”ח בפרויקטים בתחום החינוך בירושלים. בשלב זה לא ברור לנו איזה נתח תקציבי תקבל פעילות משרד החינוך הפלסטיני במזרח ירושלים בשנת התקציב 2018.
פעילות הועד המרכזי של הורי התלמידים במזרח ירושלים

פוסט שפרסם ועד ההורים המזהיר מפני התוכנית הישראלית לסילוף הזהות,  ההשכלה והתרבות של התלמיד הפלסטיני באמצעות תוכנית הלימודים הישראלית.  בסוף מופיעה השאלה : איזה תוכנית (לימודים) אתה רוצה??? ועמה גם התשובה:  תוכנית לימודים של זהותי. תוכנית הלימודים שלי. פלסטינית (דף הפייסבוק של  ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 25 בפברואר 2018)
פוסט שפרסם ועד ההורים המזהיר מפני התוכנית הישראלית לסילוף הזהות, ההשכלה והתרבות של התלמיד הפלסטיני באמצעות תוכנית הלימודים הישראלית.
בסוף מופיעה השאלה : איזה תוכנית (לימודים) אתה רוצה??? ועמה גם התשובה: תוכנית לימודים של זהותי. תוכנית הלימודים שלי. פלסטינית (דף הפייסבוק של
ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 25 בפברואר 2018)

  • הועד המרכזי של הורי התלמידים במזרח ירושלים ממשיך להפעיל דף פייסבוק, שבו הוא משתף כתבות, פוסטים וסרטונים העוסקים בקמפיין נגד תוכנית הלימודים הישראלית להלן מספר דוגמאות(דף הפייסבוק של ועד הורי התלמידים, 27 בפברואר 2018):
  • כתבה של ערוץ PALTODAY (ערוץ טלוויזיה של הג’האד האסלאמי בפלסטין), שבה התראיין אחד מחברי הועד. המרואיין הזהיר מפני הסכנה שבמחיקת הזהות הפלסטינית. הוא הציג ספרי לימוד ישראלים לצד חומרים מיוחדים שהועד הכין עבור בתי הספר במזרח העיר לחיזוק התודעה הלאומית הפלסטינית, למשל ערכת לימוד בנושא קרב כראמה בירדן[3] .
  • לדף הפייסבוק הועלה הפוסט של משרד החינוך הפלסטיני בו הוצג פסק ההלכה של שיח’ מחמד חסין, מופתי ירושלים והרשות הפלסטינית, האוסר על לימוד תוכנית הלימודים הישראלית
  • הועד שיתף בדף הפייסבוק שלו סרטונים, שבהם שיבחו צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, וסמיר ג’בריל, ראש מנהל החינוך הפלסטיני במזרח ירושלים, את הקמפיין של ועד ההורים נגד כפיית תוכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים .
סמיר ג'בריל, ראש מנהל החינוך הפלסטיני במחוז ירושלים, משבח את הקמפיין שמוביל ועד ההורים במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 8 בפברואר 2018).    צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, משבח את הקמפיין (דף הפייסבוק של ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 8 בפברואר 2018).
מימין: סמיר ג’בריל, ראש מנהל החינוך הפלסטיני במחוז ירושלים, משבח את הקמפיין שמוביל ועד ההורים במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 8 בפברואר 2018). משמאל: צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, משבח את הקמפיין (דף הפייסבוק של ועד הורי התלמידים הפלסטינים במזרח ירושלים, 8 בפברואר 2018).

[1] בהמשך לפרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור מה-5 בפברואר 2018: "הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים במזרח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תוכנית הלימודים הישראלית למוסדות החינוך במזרח ירושלים. משרד החינוך הפלסטיני החליט על שורת צעדים מעשיים לחיזוק מערכת החינוך במזרח ירושלים."
[2]
תוכן הפתוה ראו נספח ג' של פרסום מרכז המידע על הקמפיין שמנהלת הרשות הפלסטינית נגד תוכנית הלימודים הישראלית, 5 בפברואר 2018.
[3]
תקיפה נרחבת של כוחות צה"ל נגד כוחות פתח בעיירה הירדנית כראמה, שבדרום בקעת הירדן (21 במרץ 1968). צה"ל ספג בקרב זה אבידות קשות והפלסטינים ראו בו ניצחון, שמאז הפך חלק ממורשת הקרב הפלסטינית.