נמשכת ה”התחממות” הביטחונית בגבול רצועת עזה: (תמונת מצב עדכנית ל-24 באוגוסט 2020)

פעילי יחידת ברק של הג'האד האסלאמי משגרים בלוני תבערה ממחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 20 באוגוסט 2020; חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 21 באוגוסט 2020)

פעילי יחידת ברק של הג'האד האסלאמי משגרים בלוני תבערה ממחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 20 באוגוסט 2020; חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 21 באוגוסט 2020)

פעילי יחידת ברק של הג'האד האסלאמי משגרים בלוני תבערה ממחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 20 באוגוסט 2020; חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 21 באוגוסט 2020)

פעילי יחידת ברק של הג'האד האסלאמי משגרים בלוני תבערה ממחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 20 באוגוסט 2020; חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 21 באוגוסט 2020)

עיקרי תמונת המצב

בשבוע שחלף נמשכה ה”התחממות” הביטחונית שיזם חמאס מרצועת עזה. מאפייניה העיקריים היו: המשך שיגור בלוני התבערה והנפץ (שגרמו לכמה עשרות שריפות מידי יום); צה”ל הגיב על טרור הבלונים בתקיפות מהאוויר וירי טנקים לעבר מתקנים ועמדות חמאס; חמאס ושאר הארגונים הפועלים ברצועה הגיבו על תקיפות צה”ל בירי ספורדי של רקטות (סה”כ שוגרו 24 רקטות מאז תחילת ה”התחממות” בתחילת חודש אוגוסט 2020). כמו כן נמשכות ההגבלות שהטילה ישראל על הרצועה: סגירת מעבר כרם שלום למעבר סחורות ודלק (למעט מעבר בשל שיקולים הומניטריים), צמצום מרחב הדיג וצמצום אספקת החשמל כתוצאה מאי כניסת הדלק. ניסיונות תיווך ובמרכזם הגעת משלחת מצרית לרצועה לא צלחו וחמאס ממשיכה בטרור הבלונים המלווה בירי ספורדי של רקטות.

  • מהתבטאויות חמאס ושאר ארגוני הטרור, וממאפייני האירועים בשטח, עולה, כי חמאס חותרת לקבוע “כללי משחק” (“כללי עימות”) שמטרתם, להערכתנו, לאפשר המשך טרור הבלונים למשך זמן רב ככל הניתן תוך הימנעות מהיגררות לסבב הסלמה נרחב או אף עימות צבאי כולל. “כללי המשחק” בראיית חמאס כוללים, להערכתנו, ארבע מדרגות:
    • שימור האלימות באמצעות “התנגדות עממית”: בראיית חמאס הפרחת בלוני תבערה ונפץ והתפרעויות ליד הגדר הינם מהלכים לגיטימיים, המתבצעים באמצעות מה שמכונה ע”י חמאס “התנגדות עממית בדרכי שלום”[1]. בראיית חמאס ישראל מנועה מלתקוף יעדים צבאיים ברצועה בתגובה על הצעדים “העממיים” הללו (להערכתנו, מדרגה זאת הסתיימה כבר).
    • חילופי ירי בעצימות נמוכה (“הפגזה תחת הפגזה”): תגובות ישראליות הנתפסות ע”י חמאס כ”נסבלות” (למשל, תקיפת מוצבים ומתקנים, ללא אבדות) גוררות “טפטופים” מבוקרים של ירי רקטות, ללא קבלת אחריות פורמלית. כל זאת ללא עליית מדרגה (כמותית ו”איכותית”), העלולה להוביל לסבב הסלמה (במדרגה זאת אנו מצויים כעת).
    • סבב הסלמה: תגובות חריפות של ישראל על טרור הבלונים וירי הרקטות (כאלו שתגרומנה לנפגעים רבים או “תכאבנה” מאוד לחמאס) תגרורנה עלייה כמותית ו”איכותית” בירי הרקטות , עד כדי שיגור רקטות למרכז ישראל (למדרגה זאת עדיין לא הגענו). חמאס להערכתנו, איננה מעוניינת להגיע אליה והיא הייתה מעדיפה להמשיך להשיג רווחים מול ישראל באמצעות שתי המדרגות הראשונות. עם זאת, היא לוקחת בחשבון שהתהליך הנוכחי עלול להוביל לסבב הסלמה, למשל- אם לאחד משני הצדדים יגרמו אבדות בנפש (ראו נספח ג’).
    • עימות צבאי כולל עם ישראל (בנוסח מבצע “צוק איתן”): להערכתנו, חמאס אינה מעוניינת להיגרר לעימות צבאי כולל והיא סבורה שגם לישראל אין עניין בכך בשל האילוצים הפנימיים והחיצוניים להם היא נתונה (ראו נספח ג’).
  • להערכתנו, בשלב זה, בראיית חמאס, ניתן עדיין להמשיך ב”חימום המצב”, ללא עליית מדרגה שתגרום להסלמה. זאת כדי להמשיך להפעיל לחצים על ישראל, שיניעו אותה לוויתורים הומניטריים וכלכליים בתחום ההסדרה ולהאריך (ואף לשדרג) את הסיוע הקטרי. חמאס לוקחת בחשבון שמדובר במדיניות של הליכה על הסף, הטומנת פוטנציאל היגררות לסבב הסלמה חדש, שבראייתה לשני הצדדים אין עניין בו.
המשך טרור הבלונים[2]

במהלך השבוע שחלף נמשכו שיגורי הבלונים, רובם בלוני תבערה ומקצתם בלוני נפץ, לעבר ישראל. הבלונים הללו גרמו לכמה עשרות שריפות מידי יום ביישובי עוטף עזה ובסמוך להם. שיגור בלוני התבערה נמשך גם בעת ביקור המשלחת המצרית ברצועה ולאחריו. בלון תבערה שנפל במושב נתיב העשרה הצית חממה וגרם לנזק רב. בלון נוסף התגלה על גג בית בבאר שבע. נראה כי כלל יחידות הפרחת הבלונים הפועלות ברצועה, כולל זו של חמאס, משתתפים בהפרחת הבלונים לעבר ישראל. חלקם אף תיעדו שיגור בלוני נפץ (תיעוד שיגור הבלונים ראו נספח א’). ב-23 באוגוסט 2020 זוהו כשלושים שריפות. אחד הבלונים נחת בסמוך לגן משחקים ואחר פגע בעמוד חשמל.

  • בתגובה לשיגור הבלונים תקפו כלי טיס ומטוסי קרב של צה”ל יעדי חמאס. בין היעדים שהותקפו אתר ליצור בטון המשמש לבניית תשתיות תת-קרקעיות ומנהרות. כמו כן תקפו טנקים של צה”ל עמדות צבאיות של חמאס (דובר צה”ל). בתגובה על שיגור הבלונים, בליל 24-23 באוגוסט 2020 תקפו כלי טיס וטנקים של צה”ל עמדות ותשתיות תת-קרקעיות של חמאס (דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2020).
שיגור רקטות

את המתיחות ברצועת עזה ליוו שיגורים ספורדיים של רקטות לעבר ישראל, ללא קבלת אחריות פורמלית ע”י ארגוני הטרור. סה”כ שוגרו מאז תחילת המתיחות בדרום 24 רקטות לעבר ישראל, חמש מהן נפלו בשטח רצועת עזה. שיאה של המתיחות היה בליל שישי 21 באוגוסט 2020 כאשר שוגר מטח של לפחות שבע רקטות לעבר ישראל. שש רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. להערכתנו, בוצע הירי ע”י פעילי חמאס ו/או ע”י “ארגונים סוררים” כדי להרתיע את ישראל מלהגיב על שיגור הבלונים. הירי התאפיין ב”טפטוף” והתפזר (עד כה) על פני כשלושה שבועות (ראו גרף) זאת להערכתנו, בשל עניינה של חמאס להתמקד בטרור הבלונים ולמנוע ככל הניתן תהליך הסלמתי.

שיגורי רקטות במהלך ה”הידרדרות הביטחונית” (אוגוסט 2020)

שיגורי רקטות במהלך ה"הידרדרות הביטחונית" (אוגוסט 2020)

  • להלן פירוט שיגורי הרקטות בשבוע האחרון:
    • 18 באוגוסט 2020: שוגרה רקטה לעבר ישראל לאזור אשקלון. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח. שתי ילדות נפצעו באורח קל בעת שרצו למרחב מוגן. בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס ומטוסי קרב של צה”ל מתחם צבאי של אחד המערכים המיוחדים של חמאס (דובר צה”ל, 18 באוגוסט 2020). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו שמטוסי חיל האוויר תקפו את “מוצב עבידה” בשכונת אלזיתון בדרום-מערב העיר עזה (שהאב, 18 באוגוסט 2020).
    • 20 באוגוסט 2020: שוגרו שלוש רקטות. הרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. שתי רקטות נוספות ששוגרו נפלו בשטח רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מטוסי חיל האוויר תקפו את מוצב אלקדס של גדודי עז אלדין אלקסאם במערב ח’אן יונס (PALINFO, 21 באוגוסט 2020; מען, 20 באוגוסט 2020). כמו כן נמסר שטנקים של צה”ל הפגיזו עמדות של ה”התנגדות” (ארגוני הטרור) במקומות שונים ברצועה (שהאב, 20 באוגוסט 2020).
    • 21 באוגוסט 2020:
      • בשעות הלילה שוגרו שבע רקטות. שש מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל רקטה אחת פגעה בגג ממ”ד בבית בשדרות בו שהו בני משפחה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לבית. אישה אחת נפצעה בעת שרצה למרחב מוגן ושלוש נשים נפגעו מחרדה. מאוחר יותר שוגרו שתי רקטות נוספות מצפון רצועת עזה לעבר שדרות. הרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. בתקשורת הישראלית דווח, כי לראשונה מזה שבועות העריכו בצה”ל כי את עיקר שיגור הרקטות ביצעו פעילי חמאס, יתכן כתגובה לנכסים צבאיים שאיבדה הזרוע הצבאית של חמאס בשל תקיפות צה”ל ברצועת עזה (ynet, 22 באוגוסט 2020).
      • בתגובה לירי הרקטות תקף צה”ל יעדי חמאס ברצועת עזה, בין השאר פירי כניסה למנהרות ומתקן לייצור רקטות (דובר צה”ל, 21 באוגוסט 2020). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מטוסי חיל האוויר תקפו מוצב של ה”התנגדות” (ארגוני הטרור) במערב בית לאהיא. כמו כן הותקף שטח חקלאי במזרח ח’אן יונס. כתוצאה מכך נפצע חקלאי (PALINFO, 21 באוגוסט 2020).
    • 22 באוגוסט 2020: שלוש רקטות שוגרו מהרצועה. הרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. שלוש רקטות נוספות ששוגרו (בשני אירועים שונים) נפלו בשטח הרצועה. בתגובה תקפו טנקים של צה”ל עמדות צבאיות של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 22 באוגוסט 2020).
תמונות מסרטון של התארגנות מגני אלאקצא (המזוהה עם חמאס), שנועדה להעביר את המסר כי תקיפות ישראל תענינה בירי רקטות. מתחת לסרטון מופיע הכיתוב "הפגזה תחת הפגזה"
 (ערוץ הטלגרם של מגני אלאקצא, 21 באוגוסט 2020)
      תמונות מסרטון של התארגנות מגני אלאקצא (המזוהה עם חמאס), שנועדה להעביר את המסר כי תקיפות ישראל תענינה בירי רקטות. מתחת לסרטון מופיע הכיתוב "הפגזה תחת הפגזה"
 (ערוץ הטלגרם של מגני אלאקצא, 21 באוגוסט 2020)
תמונות מסרטון של התארגנות מגני אלאקצא (המזוהה עם חמאס), שנועדה להעביר את המסר כי תקיפות ישראל תענינה בירי רקטות. מתחת לסרטון מופיע הכיתוב “הפגזה תחת הפגזה”
(ערוץ הטלגרם של מגני אלאקצא, 21 באוגוסט 2020)
הפרות סדר אלימות בקרבת הגבול
  • במסגרת מהלכי ההסלמה של חמאס שולבו גם הפרות סדר אלימות בשעות הלילה בקרבת גדר הגבול, לראשונה מאז אפריל 2019. אולם לאחר יומיים של פעילות סמוך לגדר (15 ו-16 באוגוסט 2020) היא שככה ובשבוע האחרון לא היו הפרות סדר ליליות סמוך לגדר. נראה כי הסיבה לכך הינה עניינה של חמאס לקיים את רף המתיחות הנגרם ע”י טרור הבלונים ולשמור את דפוס ההתפרעויות להמשך, למקרה של הידרדרות נוספת במצב.
מאפייני תגובת ישראל ל”התחממות” ברצועת עזה

ישראל שבה והצהירה, כי היא רואה את חמאס כגורם האחראי לכל הנעשה ברצועת עזה. במהלך ה”התחממות” הנוכחית הוחמרה מדיניות התגובה של צה”ל והיא כללה תקיפת יעדי חמאס, בתגובה לטרור הבלונים (ולא רק בתגובה לירי הרקטות). כמו כן נמשכות המגבלות הכלכליות, שהטילה ישראל על הרצועה. החל מ-12 באוגוסט 2020 נסגר מעבר כרם שלום והוא עדיין סגור להכנסת סחורות ודלק. מניעת הכנסת הדלק גרמה לצמצום אספקת החשמל ברצועה. גם מרחב הדיג עדיין סגור.

  • במהלך השבוע האחרון המשיכה ישראל השבוע לתקוף יעדי טרור, בעיקר יעדי חמאס, באמצעות כלי טיס, מטוסי קרב וירי פגזי טנקים. ב-22 באוגוסט 2020 דווח בתקשורת הפלסטינית, כי כוחות צה”ל ביצעו ירי ארטילרי לעבר שתי עמדות תצפית של כוחות הריסון של חמאס. עמדה אחת מזרחית לח’אן יונס, ועמדה שניה סמוך למעבר סופה במזרח רפיח. לא דווח על נפגעים. נמסר כי נגרם נזק לעמדות (אתר שהאב, 22 באוגוסט 2020). ב-21 באוגוסט 2020, דווחו כלי התקשורת שחיל האוויר הישראלי תקף את מוצב אלקדס של חמאס במערב ח’אן יונס (דף הפייסבוק שהאב, 21 באוגוסט 2020).
תקיפות צה"ל ברצועה (מימין: דף הפייסבוק שהאב, 21 באוגוסט 2020,
 (משמאל: חשבון הטוויטר של רצ'ואן אלאח'רס, 21 באוגוסט 2020).
    תקיפות צה"ל ברצועה (מימין: דף הפייסבוק שהאב, 21 באוגוסט 2020,
 (משמאל: חשבון הטוויטר של רצ'ואן אלאח'רס, 21 באוגוסט 2020).
תקיפות צה”ל ברצועה (מימין: דף הפייסבוק שהאב, 21 באוגוסט 2020,
(משמאל: חשבון הטוויטר של רצ’ואן אלאח’רס, 21 באוגוסט 2020).
הפסקת העברת דלק לרצועה

הפסקת הכנסת הדלק לרצועה בעקבות סגירת מעבר כרם שלום גרמו לצמצום כמעט מידי באספקת החשמל לתושבי הרצועה. החל מ–18 באוגוסט 2020 בשעה 10:00 הפסיקה תחנת הכוח בעזה לעבוד לאחר שהדלק להפעלתה אזל. חברת החשמל ברצועה פרסמה, כי בעקבות השבתת תחנת הכוח יסופק החשמל לתושבים במשך שמונה שעות ולאחר מכן תהיינה 16 שעות ללא חשמל (פלסטין אליום, 21 באוגוסט 2020).

  • ג’מאל אלח’צ’רי יו”ר הוועדה העממית למאבק במצור, מסר, כי בשל הפסקות החשמל צמצמו המפעלים ברצועה את שעות פעילותם ואת התפוקות שלהם ב-20%. לדבריו, הדבר גרם לעלייה במספר המובטלים ברצועה ליותר מ-320 אלף בני אדם (דניא אלוטן, 21 באוגוסט 2020). רשות האנרגיה הטילה על ישראל את האחריות להשלכות הפסקת אספקת החשמל (דניא אלוטן, 16 באוגוסט 2020) אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, הזהיר מפני ההשלכות המסוכנות של הפסקות החשמל על תפקוד בתי החולים ברצועה (אלאקצא, 18 באוגוסט 2020). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי “המצור” על רצועת עזה, ההחמרה במצב החשמל והשבתת חיי היום יום הם “פשעים נגד האנושות”. הוא הוסיף, כי חמאס לא תאפשר להמשיך במצב זה ולא תשתוק על כך (אתר חמאס, 18 באוגוסט 2020).
מאמצי תיווך
התיווך מצרי

משלחת המודיעין הכללי המצרי בראשות האלוף (לואא’) אחמד עבד אלח’אלק, האחראי על התיק הפלסטיני הגיעה לרצועת עזה. המשלחת נועדה עם הנהגת חמאס ובכירים משאר הארגונים. הביקור הסתיים בכישלון. במהלך שהיית חברי המשלחת ברצועה ולאחריה נמשכה הפעילות האלימה של חמאס ושאר ארגוני הטרור. גם לאחר שעזבה המשלחת המצרית את רצועת עזה, הודיעו מספר ההתארגנויות, כי בדעתן להמשיך ואף להגביר את שיגור בלוני הנפץ והתבערה.

  • מקורות פלסטינים ציינו, כי מצרים ומתווכים נוספים (קטאר, שליח האו”ם) קיימו שיחות אינטנסיביות להשבת הרגיעה. על פי אותם מקורות הארגונים הפלסטינים תבעו הסרה מלאה של “המצור “המוטל על הרצועה, יישום הבנות הרגיעה ע”י ישראל באופן מלא וזירוז הצעדים לביצוע פרויקטים, שאותם דורשים הפלסטינים. המקורות הפלסטינים טענו, כי ישראל “מעכבת בכוונה” ביצוע של פרויקטים תשתיתיים כמו פרויקטים בתחום המים, הבריאות והחשמל (אלקדס, 22 באוגוסט 2020). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי הם העבירו באמצעות המצרים מספר דרישות והם ממתינים עתה לתשובה על שאלותיהם ועל דרישותיהם (RTR, 20 באוגוסט 2020).
  • גם מקורות מצריים התייחסו לביקור:
    • נמסר, כי חמאס הבהירה לחברי המשלחת המצרית, שאם לא יושגו תוצאות ממשיות תמשכנה הפעילויות. לדבריהם ישראל מבחינתה העבירה באמצעות המשלחת מסר לפיו הוא שוקלת להחזיר את מדיניות הסיכולים הממוקדים נגד בכירים העומדים לדברי ישראל מאחורי “חימום” המצב. עוד דווח, כי ישראל מסרה באמצעות המשלחת המצרית כי הכנסת הסיוע הכספי הקטרי לרצועה מותנית במניעת הסלמה (אלערבי אלג’דיד, 19 באוגוסט 2020).
    • סמיר עטאס, חבר הפרלמנט המצרי, מסר, כי חמאס הרחיבה דרישותיה בנוגע לרגיעה. חבר הפרלמנט הגדיר את המצב הנוכחי כתקופה של “הורדת ידיים”. הוא הוסיף, כי המשלחת המצרית לא תשוב לתווך אלא אם כן היא תקבל מסרים חיוביים משני הצדדים בנוגע לפשרה (דניא אלוטן, 23 באוגוסט 2020).
התיווך הקטרי
  • מחמד אלעמאדי יו”ר הועדה לשיקום רצועת עזה, אמור להגיע בימים קרובים לרצועת עזה. שם ייפגש עם גורמים בכירים (סוא, 22 באוגוסט 2020). לדברי אלעמאדי קטר משקיעה מאמצים רבים ליצירת קשר עם גורמים רבים כדי לבלום את ההסלמה ההדרגתית ברצועה. זאת, במקביל למאמציה להקל על המשבר ההומניטארי של תושבי הרצועה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולאו”ם ולכל הגורמים הבינלאומיים למלא את מחויבויותיהם ולספק את הסיוע הדרוש לרצועה (פלסטין אליום, 19 באוגוסט 2020).
פעילות האו”ם
  • ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון, אמר, כי לאף אחד אין אינטרס להסלים את המצב לנוכח הפסקת החשמל והמשבר ההומניטרי ברצועת עזה. לדבריו הם פועלים יחד עם המצרים כדי לפתור את המשבר ההומניטארי ובשבוע הבא תתכנס מועצת הביטחון של האו”ם לדון בנושא (סוא, 20 באוגוסט 2020).
  • בתדרוך היומי שערך סטפאן דוג’אריק, דובר מזכ”ל האו”ם, הדגיש, כי שיגור הרקטות המרגמות ו”מתקני התבערה” (בלוני התבערה) על ידי פעילים פלסטינים חייבת להפסק באופן מידי. הוא הפציר בישראל להפגין איפוק בתגובתה על האירועים הללו וקרא לה לבטל את ההחלטה שלא להכניס דלק לרצועה (אתר האו”ם, 21 באוגוסט 2020).נספח א’
תיעוד שיגור בלוני תבערה/נפץ לעבר ישראל
תב YNET בדרום, מתן צורי פרסם תצלום של בלונים עם הכיתוב: חפץ חשוד מחובר לבלון אותר סמוך לבית במועצה האזורית אשכול (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 19 באוגוסט 2020).    יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (המזוהה עם חמאס) פרסמה תמונה של הפרחת צרור הבלונים (דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 19 באוגוסט 2020)
מימין: כתב YNET בדרום, מתן צורי פרסם תצלום של בלונים עם הכיתוב: חפץ חשוד מחובר לבלון אותר סמוך לבית במועצה האזורית אשכול (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 19 באוגוסט 2020). משמאל: יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס (המזוהה עם חמאס) פרסמה תמונה של הפרחת צרור הבלונים (דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס, 19 באוגוסט 2020)
תמונות מסרטון המתעד שיגור בלוני נפץ בידי פעילי יחידת בני אלזוארי בצפון הרצועה (המזוהה עם חמאס)
(דף הפייסבוק בני אלזוארי – ח'לית דרע, 22 באוגוסט 2020)
     תמונות מסרטון המתעד שיגור בלוני נפץ בידי פעילי יחידת בני אלזוארי בצפון הרצועה (המזוהה עם חמאס)
(דף הפייסבוק בני אלזוארי – ח'לית דרע, 22 באוגוסט 2020)
תמונות מסרטון המתעד שיגור בלוני נפץ בידי פעילי יחידת בני אלזוארי בצפון הרצועה (המזוהה עם חמאס)
(דף הפייסבוק בני אלזוארי – ח’לית דרע, 22 באוגוסט 2020)
שיגור בלונים בידי פעילי אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית) בצפון הרצועה
 (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות חאזם מזיד, 18 באוגוסט 2020)
     שיגור בלונים בידי פעילי אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית) בצפון הרצועה
 (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות חאזם מזיד, 18 באוגוסט 2020)
שיגור בלונים בידי פעילי אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית) בצפון הרצועה
(חשבון הטוויטר של צלם העיתונות חאזם מזיד, 18 באוגוסט 2020)
שיגור בלוני נפץ בידי פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית)
 (דף הפייסבוק הצעירים המהפכנים אחפאד אלנאצר, 23 באוגוסט 2020) 
    שיגור בלוני נפץ בידי פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית)
 (דף הפייסבוק הצעירים המהפכנים אחפאד אלנאצר, 23 באוגוסט 2020)
שיגור בלוני נפץ בידי פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (של ועדות ההתנגדות העממית)
(דף הפייסבוק הצעירים המהפכנים אחפאד אלנאצר, 23 באוגוסט 2020)
 שיגור בלונים על ידי התארגנות מגני אלאקצא (המזוהה עם חמאס) (ערץ הטלגרם של מגני אלאקצא, 23 באוגוסט 2020).     שיגור בלוני נפץ בידי פעילי יחידות בני אלקוקא של תנועת ההתנגדות העממית ממזרח בית חאנון (פורום ABRRAR, 21 באוגוסט 2020)
מימין: שיגור בלונים על ידי התארגנות מגני אלאקצא (המזוהה עם חמאס) (ערץ הטלגרם של מגני אלאקצא, 23 באוגוסט 2020). משמאל: שיגור בלוני נפץ בידי פעילי יחידות בני אלקוקא של תנועת ההתנגדות העממית ממזרח בית חאנון (פורום ABRRAR, 21 באוגוסט 2020)
תיעוד פלסטיני של השריפות שפרצו בישראל כתוצאה משיגור בלוני התבערה
שריפה שפרצה ב-22 באוגוסט 2020.     כיבוי שריפה 
(דף הפייסבוק שהאב, 22 באוגוסט 2020)
מימין: שריפה שפרצה ב-22 באוגוסט 2020. משמאל: כיבוי שריפה
(דף הפייסבוק שהאב, 22 באוגוסט 2020)
שריפה שפרצה סמוך לשדרות בעקבות שיגור בלוני תבערה. משמאל: נזק שנגרם לחממה כתוצאה משריפה
  (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוגוסט 2020).
    שריפה שפרצה סמוך לשדרות בעקבות שיגור בלוני תבערה. משמאל: נזק שנגרם לחממה כתוצאה משריפה
  (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוגוסט 2020).
שריפה שפרצה סמוך לשדרות בעקבות שיגור בלוני תבערה. משמאל: נזק שנגרם לחממה כתוצאה משריפה
(דף הפייסבוק שהאב, 22 באוגוסט 2020).
בלונים שנמצאו בישראל (על פי מקורות ישראליים)
נטרול בלוני תבערה אשר אותרו בחווה חקלאית בשדות נגב
 (דוברות המשטרה, 18 באוגוסט 2020)
     נטרול בלוני תבערה אשר אותרו בחווה חקלאית בשדות נגב
 (דוברות המשטרה, 18 באוגוסט 2020)
נטרול בלוני תבערה אשר אותרו בחווה חקלאית בשדות נגב
(דוברות המשטרה, 18 באוגוסט 2020)
בלון תבערה שנחת בחצר בית בשדרות (דוברות אשכול, 18 ביוני 2020).     בלון נפץ שאותר בקיבוץ סעד (חשבון הטוויטר של מרחב לבנון איוש ועזה, 19 באוגוסט 2020)
מימין: בלון תבערה שנחת בחצר בית בשדרות (דוברות אשכול, 18 באוגוסט 2020). משמאל: בלון נפץ שאותר בקיבוץ סעד (חשבון הטוויטר של מרחב לבנון איוש ועזה, 19 באוגוסט 2020)
נספח ב’
התבטאויות דוברי חמאס וארגונים נוספים
  • אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי הסיבה ל”חימום המצב” ברצועה היא המשך המצור והסנקציות מצד ישראל (“האויב הציוני”) על הרצועה. הוא האשים את ישראל, כי היא אינה מכבדת את ההבנות שהתקבלו בתיווך מצרים וקטר. הניה טען, כי המצב ההומניטארי ברצועה על סף קריסה והטיל את האחריות להתדרדרות על ישראל. הוא הוסיף, כי במידה ודרישותיהם לא יענו יתכן ובימים הקרובים “תפתח חזית” (RTR, 20 באוגוסט 2020).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התבטא, כי הם מוכנים [להמשיך]. וכי ידיהם נמצאות על ההדק והם לא חוששים מאיומים ולא מהרס, הרוגים או תקיפות. הוא ציין כי על ישראל לדעת ש”הפצצה תענה בהפצצה והרג יענה בהרג” (אלאקצא, 19 באוגוסט 2020).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי יש בידי “ההתנגדות הפלסטינית” אמצעים אשר באמצעותם היא יכולה לרסן את ישראל . הוא גם ציין כי הם לא ישבו בחיבוק ידיים לנוכח ההסלמה ברצועה ועל ישראל לשאת באחריות להשלכות הנגרמות כתוצאה מתוקפנותה (סבק24, 22 באוגוסט 2020).
  • יחידות הג’האד חרב (האסלאם), התארגנות השייכת לארגון טרור קיקיוני בשם גדודי חרב האסלאם, תבעו את הסרת “המצור” מעל רצועת עזה מיד וללא תנאים (ערוץ הטלגרם של ההתארגנות, 21 באוגוסט 2020). אבו סאג’ד, מפקד ההתארגנות, פרסם הצהרה שבה הודיע על החרפת המערכה של שיגור בלוני הנפץ והתבערה (ערוץ הטלגרם של ההתארגנות, 23 באוגוסט 2020).
  • צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי מאמצי המתווכים ממצרים, קטאר ומהאו”ם להרגיע את המצב הינם “חסרי ערך”. ישראל מסרבת למלא את דרישות חמאס שהועברו אליה באמצעות המתווכים ממצרים ולפיכך מוטלת עליה האחריות על כל אירועי ההסלמה ברצועה (אתר פלסטין אליום, 23 באוגוסט 2020).
  • אסאמה חמדאן, אחראי יחסי החוץ של חמאס, טען, כי ישראל החמירה את המצור על הרצועה וניסתה לחזור בה מההבנות שהושגו לכן העם הפלסטיני נאלץ להגיב באמצעות “דרך המאבק הפחותה ביותר” שהינה הפרחת בלוני התבערה. בתשובה לשאלה אודות “איומי” ישראל לשוב למדיניות החיסולים הממוקדים, אסאמה חמדאן השיב, כי אם ישראל (“הכיבוש”) תסלים את המצב אזי גם ה”התנגדות” “תתקדם הלאה” ותפעיל את אמצעי הלחץ שלה על ישראל, בהקשר לכך הוסיף חמדאן, כי “ההתנגדות הצליחה להגלות את כל תושבי עוטף עזה ולהוריד את כל תושבי תל אביב למקלטים” (ראיון לפלסטין אליום, 22 באוגוסט 2020).

מימין: קריקטורה של עלאא' אלקטה. בערבית נכתב: "עין תחת עין, עזה מפציצה את שדרות בתגובה על תקיפות הכיבוש" (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 22 באוגוסט 2020) משמאל: הלוגו של חדר המבצעים המשותף של ארגוני הטרור ("פלגי ההתנגדות") ומתחתיו הכיתוב "הפגזה תחת הפגזה" (ערוץ הטלגרם של ההתארגנות, 21 באוגוסט 2020)
מימין: קריקטורה של עלאא’ אלקטה. בערבית נכתב: “עין תחת עין, עזה מפציצה את שדרות בתגובה על תקיפות הכיבוש” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 22 באוגוסט 2020) משמאל: הלוגו של חדר המבצעים המשותף של ארגוני הטרור (“פלגי ההתנגדות”) ומתחתיו הכיתוב “הפגזה תחת הפגזה” (ערוץ הטלגרם של ההתארגנות, 21 באוגוסט 2020)

נספח ג’
עיקרי מאמרו של צאלח אלנעאמי, שפורסם באתר החדשות של חמאס: “ההתנגדות וישראל: אופקי ההסלמה וגבולותיה” (אלרסאלה.נט, 23 באוגוסט 2020)
  • להלן עיקרי מאמר פרשנות שפרסם באתר החדשות של חמאס צאלח אלנעאמי (פרטים אודותיו ראו להלן):
    • ההסלמה המתמשכת בין ה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) לישראל עלולה להפוך לעימות כולל, בעיקר על רקע איומי ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון שלה לחזור למדיניות החיסולים של בכירי ה”התנגדות”.
    • למרות האיומים הללו ברור כי אין לישראל אינטרס כסבב הסלמה כולל משום שמקבלי ההחלטות בישראל מבינים, שבסופו של הסבב, הם יחזרו לאותה נקודה, זאת בהתחשב בעובדה שלרצועת עזה אין מה להפסיד בשל המצב ההומניטרי והכלכלי שלה, ועל כן ישראל תצטרך לשוב להבנות הרגיעה.
    • ישראל מבינה לחלוטין כי חיסול הסכנות הביטחוניות והצבאיות ברצועה יחייב אותה לכבוש את הרצועה באופן מלא ולהישאר בה תקופה ארוכה. אולם הדבר יחייב אותה לאחת משתי החלופות:
      • לסיים את המבצע (קרי, להוציא כוחותיה מהרצועה). לאחר מכן תשוב הרצועה להיות מקור איום ישר על עומק ישראל. בנוסף לכך עליה לקחת בחשבון את האבדות בנפש והמחיר הכלכלי והמדיני, אשר יגרם כתוצאה מכך.
      • ישראל תצטרך לשהות ברצועה זמן ממושך, על כל “ההשלכות הנוראיות הנגזרות מכך”. זאת משום שישראל מבינה שאין שום גורם פלסטיני או ערבי שיוכל לקבל על עצמו את ניהול הרצועה מלבדה.
      • קיימות סיבות נוספות לכך שישראל אינה ששה להסלמה: חוסר הוודאות בגזרה הצפונית; התקרבות תחילת שנת הלימודים; חוסר המוכנות של העורף הישראלי; הידרדרות המצב הכלכלי והחברתי בעקבות התפשטות הקורונה; והחשש מההשפעות של ההסכם בין ישראל למאע”מ על האווירה באזור.
      • גם ל”התנגדות” (קרי, החמאס) אין אינטרס בסבב הסלמה כולל זאת משום שהיא מעוניינת בהפעלת לחצים על ישראל [מתחת לרף ההסלמה] כדי לשכנע אותה לחזור בה גם מהצעדים להקשחת המצור, אשר החריפו את המשבר הכלכלי וההומניטרי ברצועה.
      • למרות ששני הצדדים אינם מעוניינים בסבב הסלמה כולל, שיקולים מוטעים עלולים לדחוף אותם לכך. למשל, תקיפה ישראלית, שתגרום למותם של תושבים פלסטינים; או שיגור רקטות מהרצועה, שיגרום למותם של תושבים ישראליים.
      • על ה”התנגדות” (קרי, חמאס ושאר הארגונים) לפעול לפי “מצפן האינטרסים” שלה ושל רצועת עזה. מצפן זה מחייב אותה להמשיך ולהיות בקשר עם המתווכים ולא להותיר את הזירה [הדיפלומטית] להשפעתה של ישראל.

הערה: המאמר נכתב ע”י צאלח אלנעאמי, עיתונאי ופובליציסט מעזה, כתב העיתון הבינערבי אלשרק אלאוסט. אלנעאמי הינו חוקר בנושא ישראל וממשקי הסכסוך הישראלי פלסטיני עם העולם הערבי, האסלאמי והזירה הבינלאומית. הוא חיבר מספר ספרים בנושא הסכסוך. בעל תואר שלישי במדעי המדינה. אלנעאמי הינו בעל נגישות לחמאס ומאמרו, כאמור, פורסם באתר חדשות עזתי המזוהה עם חמאס. נראה לנו איפא, כי מאמרו מבטא את תפיסות חמאס לגבי ה”התחממות” הנוכחית.

[1] חמאס נוהגת להציג את צעדות השיבה, טרור הבלונים וההתפרעויות ליד הגדר כ"התנגדות עממית" המתבצעת ב"דרכי שלום". המדובר בטרור עממי ביוזמת חמאס (וארגונים אחרים) הכולל אלימות המופנית נגד אזרחים וחיילי צה"ל. הטרור העממי הינו דפוס פעולה הטומן בחובו פוטנציאל הסלמה כתוצאה מהדינמיקה העלולה להיווצר בשל תגובות צה"ל ותגובות חמאס.
[2] בהמשך לפרסום מרכז המידע מ-17 באוגוסט 2020: "'התחממות' בגבול רצועת עזה: תמונת מצב (עדכני ל-17 באוגוסט 2020)".