נמשכת העלייה החדה בהתפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון לעומת מספר החולים הנמוך ברצועת עזה (תמונת מצב עדכנית ל-13 ביולי 2020)

הסגר בחברון (ופא, 9 ביולי 2020).

הסגר בחברון (ופא, 9 ביולי 2020).

העברת סיוע ממשרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה למרכזים הרפואיים במחוז חברון (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020)

העברת סיוע ממשרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה למרכזים הרפואיים במחוז חברון (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020)

סיור של כוחות ביטחון בשוקי שכם (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020)

סיור של כוחות ביטחון בשוקי שכם (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020)

מחמד אשתיה מקיים ישיבה ביטחונית עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים (ופא, 7 ביולי 2020)

מחמד אשתיה מקיים ישיבה ביטחונית עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים (ופא, 7 ביולי 2020)

החגיגות בשכם (דף הפייסבוק QUDSN, 11 ביולי 2020)

החגיגות בשכם (דף הפייסבוק QUDSN, 11 ביולי 2020)

תהלוכת כלי רכב בחברון (דף הפייסבוק של סעיר, חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 11 ביולי 2020).

תהלוכת כלי רכב בחברון (דף הפייסבוק של סעיר, חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 11 ביולי 2020).

עיקרי תמונת המצב

נמשכת העלייה החדה במספר החולים הפעילים ביהודה ושומרון במסגרת הגל השני של התפרצות נגיף קורונה. על פי דיווחי משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מספר החולים הפעילים עומד על 5,121, לעומת 3,758 בשבוע שעבר (עדכני ל-12 ביולי 2020 בשעות הערב). 4,140 חולים פעילים הם ממחוז חברון לעומת 3,150 חולים בשבוע שעבר, המהווים כ-81% מסה”כ החולים הפעילים ביהודה ושומרון. מספר החולים בטיפול נמרץ עומד על 16 בני אדם מהם שבעה מונשמים. על פי משרד הבריאות מספר הנפטרים הגיע ל- 41בני אדם, רובם ממחוז חברון (נכון ל-13 ביולי 2020). מאז התפרצות הנגיף אותרו בשטחי הרשות הפלסטינית 6,153 חולים. כמו כן בולטת עלייה משמעותית בהיקף התחלואה בשכונות מזרח ירושלים. מספר החולים הפעילים בהן עומד עתה על 632 (על פי דיווחי הרשות).

העלייה במספר החולים ביהודה ושומרון

העלייה במספר החולים ביהודה ושומרון

מאפייני התפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון האחרון
  • להלן כמה מאפיינים של התפרצות נגיף קורונה ביהודה ושומרון בשבוע האחרון:
    • גם השבוע נמשכה העלייה החדה במספר החולים. מחוז חברון עדיין מוביל במספר החולים (כ-81%), לדברי שרת הבריאות כ-30%-20% מכלל החולים במחוז הינם מבוגרים. גורמי רפואה ברשות מביעים חשש מפני איבוד שליטה.
    • קיים מחסור חמור בציוד רפואי בדגש על מכונות הנשמה וערכות בדיקה. דובר משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי 70% מהמיטות בחדרי הטיפול הנמרץ תפוסות על ידי חולי קורונה וחולים אחרים. כמו כן מסר ש-70% מ-350 מכונות ההנשמה תפוסות וכעת נותרו פחות ממאה מכונות הנשמה המיועדות לחולי קורונה.
    • נמשכת העלייה החדה במספר החולים הפעילים במזרח ירושלים. השבוע עלה מספרם כמעט פי שלושה. על פי דיווחי הרשות הפלסטינית מספר החולים הפעילים במזרח ירושלים עומד על 632, לעומת 268 חולים פעילים בשבוע שעבר. גם בכפרי עוטף ירושלים חלה השבוע עלייה משמעותית במספר החולים.
    • במקביל לעלייה בתחלואה חלה עלייה במספר הנפטרים. מאז פרוץ נגיף קורונה עומד מספר הנפטרים ביהודה שומרון רצועת עזה ומזרח ירושלים על 41 בני אדם, כמחציתם (עשרים) נפטרו בשבוע האחרון. רוב הנפטרים ממחוז חברון, מוקד התחלואה העיקרי.
    • הרשות הפלסטינית מבצעת צעדי מנע ובכלל זה מניעת תנועה בין המחוזות וסגר “נקודתי” על מוקדים שבהם אותרו חולים. למרות ששירותי הביטחון אוכפים באופן נוקשה את ההנחיות נמשכות תופעות של הפרת ההנחיות.
    • בלטה במיוחד השבוע התפשטות הקורונה במחנה פליטים ג’לזון (מחוז רמאללה), שהובילה לביקורת של התושבים נגד הממשלה. פעילים מהמחנה האשימו את הממשלה בנטישתו וקראו לכל הרשויות לספק מקומות הסגר לנדבקים כיוון שהבתים הצפופים במחנה אינם מתאימים לכך.
    • לעומת קשיי הרשות הפלסטינית בולטת הצלחתו של ממשל חמאס בטיפול המגיפה. ברצועת עזה מספר החולים הפעילים ממשיך לרדת, ועתה נותרו בה שמונה חולים פעילים בלבד. משרד הבריאות ברצועה, הציע לשלוח צוות רפואי מומחה לגדה המערבית כדי לסייע בהתמודדות עם נגיף קורונה אך בשלב זה הצעתו נדחתה.
    • סגן מושל מחוז חברון טען, כי חגיגות והתקהלויות ממשיכות להתקיים באזורים הנמצאים תחת שליטה ישראלית בדרום הר חברון. לדבריו, מנגנוני הביטחון של הרשות אינם יכולים להגיע לאזורים הללו ולאכוף את הנחיות משרד הבריאות הפלסטיני, והדבר עלול להביא להתפשטות נגיף קורונה בשטחי הרשות כולה.
    • החרפת ממדי התחלואה הביאה לשורת צעדים שנקטה הרשות במגמה לצמצם את המגעים עם ישראל: מדינת ישראל נקראה לסגור את המעברים בינה לבין יהודה ושומרון; ערביי ישראל נקראו שלא להגיע לשטחי הרשות (למרות שהגעתם מהווה מקור הכנסה חשוב) וחל איסור על פלסטינים לצאת לעבודה בישראל.
התפלגות הנפטרים מנגיף קורונה ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה

התפלגות הנפטרים מנגיף קורונה ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה

חלוקה גיאוגרפית של מוקדי התחלואה
כללי

להלן התפלגות הגיאוגרפית של החולים הפעילים (5,121): 4,140 חולים ממחוז חברון; 335 ממחוז בית לחם; 160 ממחוז שכם; 190 ממחוז ראמאללה; 211 מכפרי עוטף ירושלים; 36 ממחוז טול כרם; 24 ממחוז יריחו; תשעה ממחוז קלקיליה; שבעה ממחוז ג’נין ; חמישה ממחוז סלפית ושלושה ממחוז טובאס. במחוז יריחו ובכפרי עוטף ירושלים חלה השבוע עליה משמעותית במספר החולים.

  • מושלי המחוזות ממשיכים במדיניות מקומית של סגירת הגבולות ונקיטת צעדי מנע בנוסף למדיניות הסגר ולצעדים האחרים של הממשלה. במסגרת זאת הטילו מושלי המחוזות סגרים “נקודתיים” במספר כפרים בהם התגלו חולי קורונה. במספר מחוזות חתמו התושבים, הארגונים והמוסדות המקומיים על “הסכם כבוד לאומי” הכולל התחייבות שלא לקיים חתונות ולהקים סוכות אבלים רבות משתתפים, ההסכם גם קורא לכל הפלסטינים להישמע להוראות משרד הבריאות, ולעובדים בישראל להיבדק בכל פעם שהם מגיעים למעברים (מען, 8 ביולי 2020).
התפלגות החולים הפעילים במחוזות השונים[1]

התפלגות החולים הפעילים במחוזות השונים

מחוז חברון
  • מספר החולים הפעילים בחברון עומד עתה על 4,140 לעומת 3,150 בשבוע בעבר (עדכני ל-12 ביולי 2020 בשעות הערב). שיעור החולים הפעילים ממחוז חברון הינו כ-81% מכלל החולים הפעילים ביהודה ושומרון. לדברי שרת הבריאות כ-30%-20% מכלל החולים במחוז הינם מבוגרים. למחוז נשלח סיוע רפואי, כולל מספר מכונות הנשמה.
קצב התפשטות נגיף קורונה במחוז חברון

קצב התפשטות נגיף קורונה במחוז חברון

  • בראיון שהעניק ד”ר אסאמה אלנג’אר, מנכ”ל השירותים הרפואיים במשרד הבריאות הפלסטיני וחבר ועדת החירום של המשרד, התייחס למצב הקשה במחוז חברון. לדבריו הם סובלים ממחסור חמור בערכות בדיקה ונשארו להם במחוז בין 1,500-1,000 ערכות בלבד. אלנג’אר הביע חשש מפני איבוד שליטה וציין כי הצוותים הרפואיים עובדים 24 שעות ברציפות. לגבי האיחור והטעויות בפרסום תוצאות הבדיקות ציין, כי בשבוע הבא יושק אתר אינטרנט בו ניתן יהיה לבדוק את תוצאות הבדיקות (מען, 13 ביולי 2020).
  • ב-8 ביולי 2020, סגרו צוותי ביקורת של מחוז חברון כחמישים בתי עסק במחוז, אשר הפרו את צו הסגר (דף הפייסבוק של סאמר אלשעראוי, 8 ביולי 2020). ב-9 ביולי 2020, פקדו צוותי הביקורת 137 בתי עסק במחוז, מתוכם נסגרו תשעה לאחר שלא עמדו בנהלים הנדרשים (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 10 ביולי 2020).
הסגר בחברון (ופא, 9 ביולי 2020).     מנגנוני הביטחון הפלסטיניים סוגרים בית עסק, אשר הפר את צו הסגר (דף הפייסבוק של סאמר אלשעראוי, 8 ביולי 2020)
מימין: הסגר בחברון (ופא, 9 ביולי 2020). משמאל: מנגנוני הביטחון הפלסטיניים סוגרים בית עסק, אשר הפר את צו הסגר (דף הפייסבוק של סאמר אלשעראוי, 8 ביולי 2020)
  • לאור המצב הקשה במחוז חברון העביר משרד הבריאות ממחסניו בראמאללה סיוע רפואי למרכזים הרפואיים במחוז. הסיוע הרפואי כלל, ארבעה מכשירי הנשמה, מכשירי CT, מיטות חולים וציוד רפואי נוסף. כמו כן נשלחו צוותים רפואיים לתגבור (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020).
העברת סיוע ממשרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה למרכזים הרפואיים במחוז חברון
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020)
    העברת סיוע ממשרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה למרכזים הרפואיים במחוז חברון
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020)
העברת סיוע ממשרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה למרכזים הרפואיים במחוז חברון
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 ביולי 2020)

ח’אלד דודין סגן מושל המחוז טען, כי חגיגות והתקהלויות ממשיכות להתקיים באזורים הנמצאים בשליטה ישראלית. לדבריו, מנגנוני הביטחון של הרשות אינם יכולים להגיע לאזורים הללו והדבר עלול להביא להתפשטות הנגיף (דניא אלוטן, 7 ביולי 2020). משפחות בדרום חברון הכפופות לשליטה ישראלית, משפחות באלפלוג’ה ותנועת פתח במחוז פרסמו הודעה בה קראו לכל תושבי האזור הדרומי של מחוז חברון להתחייב לציית להנחיות משרד הבריאות ולהימנע מהתקהלויות, הקמת סוכות אבלים וקיום טקסים וחגיגות (ופא, 7 ביולי 2020).

מחוז בית לחם
  • במחוז בית לחם אותרו 335 חולים פעילים לעומת 249 בשבוע שעבר. בין החולים שאותרו השבוע ארבעה עובדי מנהל הבריאות במחוז. בעקבות זאת נשלחו שלושים פקידים מהמנהל לבידוד אך נמסר כי מנהל הבריאות ממשיך להעניק שירותים (ופא, 10 ביולי 2020).
מחוז שכם
  • במחוז שכם אותרו 160 חולים פעילים לעומת 164 בשבוע שעבר. בישיבה של “תא המשבר” של ועדת החירום העליונה במחוז שכם התעדכנו הנוכחים בהתפתחויות במפה האפידמיולוגית. על פי נתוני המפה 85% מהחולים נדבקו כתוצאה מכך שבאו במגע בחגיגות, חתונות וסוכות אבלים (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 6 ביולי 2020).
  • ענאן אלאתירה, סגנית מושל המחוז דיווחה כי גובשה תכנית עבודה להיערכות המחוז למקרה של עלייה משמעותית במספר החולים כפי שאירע במחוז חברון. במסגרת זאת הוחלט כי יוקמו מרכזי מיון מול המחלקה לרפואה דחופה בכל בית חולים, בנוסף למקומות בידוד בבתי החולים תוך נקיטת אמצעי זהירות. כמו כן הוכנו צוותי גיבוי לתגבור הצוותים הרפואיים (אתר החדשות אלנג’אח, 6 ביולי 2020).
  • מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, משרד הכלכלה הלאומית ומחלקת הבריאות ממשיכים ולאכוף את מילוי הוראות ההסגר(אתר המשטרה הפלסטינית, 9 ביולי 2020). כוחות המשטרה והמנגנונים הביטחוניים ארבעים בתי עסק, ובהם שני בתי קפה, שהפרו את ההוראות. כמו כן החרימו ארבעים כלי רכב שנהגיהם נסעו בניגוד להוראות מצב החירום האוסרות נסיעה (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2020).
סיור של כוחות ביטחון בשוקי שכם
 (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020)
     סיור של כוחות ביטחון בשוקי שכם
 (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020)
סיור של כוחות ביטחון בשוקי שכם
(אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020)
מחוז ראמאללה
  • במחוז ראמאללה אותרו השבוע 190 חולים פעילים לעומת 49 בשבוע שעבר. אחד ממוקדי ההדבקה הוא מחנה הפליטים ג’לזון. לילא ע’אנם, מושלת ראמאללה ואלבירה, הודיעה על הקמת מתחם לנדבקים במחנה הפליטים בשל מהירות התפשטות הנגיף במחנה ואי כשירות התנאים לבידוד ביתי. היא מסרה, כי על פי דו”ח משרד הבריאות הבתים במחנה אינם יכולים לאפשר בידוד ביתי בשל הצפיפות הרבה השורה בהם (ופא, 12 ביולי 2020). תושבי מחנה אלג’לזון קראו מצדם, ברשתות החברתיות, לכל הרשויות לספק מקומות הסגר לנדבקים כיוון שהבתים הצפופים במחנה אינם מתאימים לכך. פעילים מהמחנה האשימו את הממשלה בנטישתו. תושבים נוספים גינו את הסחבת של הממשלה או סירובה לספק בתי מלון להסגר בתואנה של מחסור בכסף או בצוותים רפואיים. אחרים הביעו את התנגדותם לרעיון להפוך את בתי הספר למחנות הסגר (דניא אלוטן, 10 ביולי 2020).
מחוז קלקיליה
  • השבוע אותרו עשרה חולים במחוז קלקליה לעומת שישה חולים, שאותרו בשבוע שעבר. לשכתו של מושל מחוז קלקיליה, ראפע רואג’בה, פרסמה הודעה לפיה תושב העיירה ראס עטיה שבדרום המחוז נדבק בקורונה לאחר שהשתתף בחתונה בישראל. בעקבות זאת החליט המושל להטיל סגר ועוצר על העיירה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 10 ביולי 2020). בעקבות איתורם של שלושה חולים פעילים ששהו בבית החולים אונר”א בעיר קלקיליה נסגר בית החולים (סוא, 12 ביולי 2020).
  • המשטרה ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים פיקחו על מילוי נהלי הזהירות על ידי האזרחים. בעקבות הפעילות החרימה המשטרה כלי רכב פרטיים שהסיעו נוסעים תמורת תשלום תוך ניצול מצב החירום. כמו כן, סגרה המשטרה חנויות ועצרה תושבים שהפרו את הנחיות החירום (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 10 ביולי 2020). ב-9 ביולי 2020 פיזרו הכוחות חתונה באחד הכפרים במחוז. החתן ואביו נעצרו על הפרת ההנחיות האוסרות התקהלויות (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 9 ביולי 2020).
מחוז ג’נין
  • השבוע אותרו שבעה חולים במחוז ג’נין לעומת שישה חולים בשבוע שעבר. לאחר שבמחנה הפליטים ג’נין נמצא חולה, החליט אכרם אלרג’וב, מושל המחוז, להטיל סגר על מחנה הפליטים למשך 48 שעות. הצעד נועד לאפשר לרפואה המונעת לערוך בדיקות לאנשים שבאו עמו במגע ולעקוב אחר המסלול האפידימיולוגי. לאחר סיום המשימה הוסר הסגר (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג’נין, 10 ביולי 2020)
  • המשטרה סגרה בתי עסק שבעליהם הפרו את מצב החירום ורשמה דו”חות לתושבים ונהגים שלא הקפידו על חבישת מסכות וכפפות. כמו כן סגרה מפעל תפירה, אולם ספורט, חמש תחנות מוניות ושללה רישיונות לשמונה כלי רכב ששימשו לתחבורה ציבורית (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות 2020).
מזרח ירושלים
  • השבוע חלה עלייה חדה במספר החולים שכונות מזרח ירושלים: על פי דיווחי הרשות הפלסטינית מספר החולים הפעילים במזרח ירושלים עומד על 632 לעומת 268 חולים פעילים בשבוע שעבר. על פי ספירת משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מספר החולים במזרח ירושלים מאז התפרצות נגיף הקורונה עומד על 812 בני אדם.
מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים (מאז תחילת מאי 2020)

מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים (מאז תחילת מאי 2020)

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים (מאז מאי 2020)

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים (מאז מאי 2020)

החרפת צעדי המנע של הרשות הפלסטינית
  • המשך העלייה החדה מספר החולים הפעילים הביא להמשך הסגר ולצעדי מנע נוספים של הממשלה הפלסטינית. במסיבת עיתונאים שכינס אבראהים מלחם, דובר הממשלה, הוא הודיע כי על שורה של החמרות בצעדי המנע ביניהם:
    • תמנע תנועה בין המחוזות למשך שבועיים. המצב ייבחן על בסיס יומי .
    • מחוזות חברון, בית לחם, שכם וראמאללה (שם מספר הנדבקים גבוה ביותר) ייסגרו לארבעה ימים נוספים. במחוזות אחרים יסגרו הכפרים השכונות והמחנות הפליטים שבהם יאותרו חולים.
    • הוכרז על עוצר יומי החל מ-20:00 ועד ל-06:00 בכל המחוזות למשך שבועיים. בשני סופי השבוע הקרובים מיום חמישי ועד ליום ראשון יוכרז על סגר כללי.
    • חל איסור חמור על קיום חתונות, הקמת סוכות אבלים והתקהלויות בכלל.
    • קריאה לערביי ישראל שלא להגיע לתחומי הגדה. כמו כן חל איסור על הפלסטינים לצאת לעבוד בישראל.
    • מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית פנה לכוח האו”ם UNTSO כדי שיפקח על כניסה ויציאה של פלסטינים במעברים בין ישראל לרשות הפלסטינית. זאת לדבריו, על רקע דו”חות המצביעים על כך שהימנעותם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים מביצוע משימתם בפיקוח על התנועה המעברים היא הסיבה העיקרית לעליה בהדבקות בקורונה. לדבריו העדר השליטה של הרשות הפלסטינית במעברים היא הסיבה העיקרית לעלייה בתחלואה. הוא גם קרא לישראל לסגור את המעברים (אלקדס, 6 ביולי 2020).
    • מחמד אשתיה קיים ישיבה עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, בישיבה דרש מהם להגביר את נוכחותם ואת צעדי האכיפה בערים ובכפרים הפלסטיניים במטרה למנוע את התפשטות הנגיף (ופא, 7 ביולי 2020).
הפרות צווי ההסגר על ידי הציבור
  • למרות העלייה החדה במספר החולים בנגיף הקורונה, ממשיך הציבור הפלסטיני שלא להישמע להוראות. בראיון שהעניק ד”ר אסאמה אלנג’אר, מנכ”ל השירותים הרפואיים במשרד הבריאות הפלסטיני וחבר ועדת החירום של המשרד, ציין שישנם חולי קורונה, אשר יוצאים מבתיהם ומפרים את ההסגר ובכך תורמים להפצת הנגיף. לדבריו, אין מנוס מלנקוט נגד אותם מפרים בצעדים קשים יותר (דף הפייסבוק של סאמר אלשעראוי, 9 ביולי 2020). במגמה להרתיע, קבעה הממשלה תעריפים גבוהים לתשלום קנסות למפרים את הנחיות משרד הבריאות הנעים בסכומים שבין מאה לחמש מאות שקלים. על פי ההוראות יש לשלם את הדו”ח תוך שלושים ימים וכל מי שלא ישלם יצטרך להתייצב בבית המשפט (מען, 7 ביולי 2020).
  • למרות כל זאת נמשכו ההפרות. להלן מספר דוגמאות:
    • ב-11 ביולי 2020, הודיעה ועדת החירום הרפואית בכפר תפוח, אחד הכפרים שנפגעו קשה (מחוז חברון) כי בשל אי ציות תושבי הכפר להנחיות והוראות הבריאות היא משהה את עבודת צוותיה במרכזים הרפואיים למשך 48 שעות וכי היא מסירה מעצמה אחריות. הועדה הטילה על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים את האחריות לכל מצב של הידרדרות. החולים הופנו לטיפול למרכזים הרפואיים בחלחול ודורא (דף הפייסבוק של ועדת החירום הרפואית בכפר תפוח, 11 ביולי 2020).
    • מספר סקטורים ברשות הביעו התנגדות להטלת הסגר בשל הבעיות הכלכליות שהוא יוצר. כך למשל התאחדות הכללית של עובדי התחבורה הציבורית בגדה הודיע, כי היא אינה מחויבת להחלטות לפיהן על נהגי התחבורה הציבורית להישאר בבתיהם ולא לצאת לעבודה. היא קראה לכל הנהגים לשוב לעבודתם החל מ-12 ביולי 2002 תוך שמירה על פרוטוקול הבריאות. ההתאחדות הבהירה, כי אם הממשלה לא תעניק לנהגים פטור מתשלום החובות לממשלה עבור שנת 2020 היא תודיע על צעדי הסלמה (סוא, 9 ביולי 2020).
    • ב-11 ביולי 2020, פרסם משרד החינוך ברשות הפלסטינית את תוצאות בחינות הבגרות לשנת 2020. לקראת פרסום התוצאות, קרא אבראהים רמצ’אן, מושל מחוז שכם, לציבור שלא לחגוג בפומבי לצמצם את ביטויי השמחה לחיק המשפחה ולהקפיד על החוקים האוסרים ירי או זיקוקין (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 10 ביולי 2020). למרות הקריאות לביטול האירועים התקיימו בערים ברחבי יהודה ושומרון ביניהן חברון, שכם וראמאללה, תהלוכות תוך הפרת הנחיות הסגר ואי עטית מסכות (דף הפייסבוק QUDSN, דף הפייסבוק של סעיר, חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 11 ביולי 2020).
השלכות משבר הקורונה על המצב הכספי
  • נצרי אבו ג’יש, שר העבודה ברשות הפלסטינית חתם הסכם עם חברה לייעוץ משפטי שמטרתו לעקוב אחר זכויותיהם החוקיות של הפלסטינים העובדים בישראל אשר נפגעו מצעדיה של ישראל בתקופת משבר הקורונה ובכלל זה שלילת הזדמנויות עבודה, משכורות בתנאים לא הוגנים והפסקת היתרי העבודה שלהם. לדברי אבו ג’יש תוגשנה תביעות משפטיות אישיות וקבוצתיות כדי להגיע לשוויון בין זכויות העובדים הפלסטינים וזכויות הישראלים בשוק העבודה בישראל (ופא, 9 ביולי 2020).
  • מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית נטל חלק בכינוס פסגה וירטואלי בינלאומי של ארגון העבודה הבינלאומי בנושא נגיף קורונה. הכינוס הוא חלק מפעילויות הארגון בהשתתפות, ראשי ממשלה, שרים ואנשי עסקים מהמדינות החברות, לגיבוש דרכים לטפל בהשפעות הכלכליות והחברתיות של הנגיף ולסייע לעובדים לשוב לעבודתם בסיום המשבר (ופא, 8 ביולי 2020).
  • האיחוד האירופאי העביר סכום של 22 מיליון אירו לסיוע הומניטארי לפלסטינים ביהודה שומרון ורצועת עזה כדי סייע להתגבר על השלכות התפשטות הקורונה (אתר האיחוד האירופי, 8 ביולי 2020).
חזרת פלסטינים לשטחי הרשות
  • במקביל לעלייה בתחלואה ביהודה ושומרון, נמשכת הגעת פלסטינים לשטחי יהודה ושומרון מרחבי העולם. אחמד אלדיכ יועצו של שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית אמר כי השיח עם מצרים על הגעת הפלסטינים נמשך:
  • משרד החוץ והמהגרים הודיע כי פעימה חמישית של פלסטינים מחו”ל יצאה לתורכיה והיא כללה 39 תושבים כמו כן הגיעה קבוצה של 257 פלסטינים ששבו מדובאי וסעודיה. עם הגעתם הם הועברו למחנה אלנויעמה ביריחו שם עברו בדיקות (דניא אלוטן, 9 ביולי 2020).
  • 255 פלסטינים הגיעו מתורכיה, אינדונזיה, שבדיה, לבנון, מלזיה, מלטה, הולנד, דרום קוריאה, ואזירביג’אן. כל הנוסעים הגיעו דרך תורכיה לירדן ומשם דרך גשר אלנבי לשטחי הרשות הפלסטינית הם הועברו למחנה אלנויעמה ועברו בדיקות על ידי צוותים ממשרד הבריאות. כל השבים יועברו לבידוד ביתי עד שתתקבלנה תוצאות הבדיקה (ופא, 10 ביולי 2020).
  • צוות העבודה המיוחד במשרד החוץ של הרשות הפלסטינית קרא לפלסטינים המעוניינים לשוב ממדינות אירופה ומדינות נוספות להירשם לטיסה של חברת התעופה הירדנית שיעזוב את שדה התעופה בפרנקפורט ב-13 ביולי 2020. לדברי ההודעה המטוס מכיל 270 מקומות (ופא, 11 ביולי 2020).
רצועת עזה
ממדי התחלואה

משרד הבריאות ברצועה הודיע על החלמתם של שלושה חולים נוספים, כך שעתה נותרו ברצועה שמונה חולים פעילים, המאושפזים בבית החולים לבידוד במעבר רפיח (צפא, 10 ביולי 2020). סה”כ מספר הנדבקים בקורונה ברצועת עזה הוא 72, מהם 63 החלימו . 21 מהמחלימים הועברו למרכזי ההסגר כדי להשלים את תקופת ההסגר ו-42 שוחררו לבתיהם. כמו כן דווח על מקרה פטירה אחד (דניא אלוטן, 12 ביולי 2020).

  • משרד הבריאות בעזה דיווח, כי נכון ל-12 ביולי 2020 נערכו 13,130 בדיקות לגילוי קורונה, 13,058 מהן נמצאו שליליות ו-72 חיוביות (דניא אלוטן, 12 ביולי 2020). 323 בני אדם נמצאים עדיין בשישה מרכזי הסגר ברחבי הרצועה (דניא אלוטן, 11 ביולי 2020). משרד הבריאות ממשיך בפעולות הניקוי והחיטוי של מרכזי ההסגר במסגרת הערכות לקליטת תושבים חדשים (אתר משרד הבריאות ברצועה, 7 ביולי 2020).
פתיחת שווקים
  • לאור השיפור המשמעותי במצב התחלואה ברצועת עזה החליטה הוועדה הממשלתית על פתיחת השווקים המרכזיים ברצועה החל מ-11 ביולי 2020, בהתאם להנחיות הבריאות. על העיריות המשטרה וצוותי משרד הפנים הוטל לעקוב אחר יישום הנחיות הבריאות בקרב הסוחרים והתושבים (פלסטין אליום, 10 ביולי 2020). בכתבה שפורסמה על פתיחתם מחדש של השווקים נאמר, כי לא נרשמה הקפדה רבה על צעדי הזהירות, ובפרט על חבישת המסכות (חשבון הטוויטר של ערוץ אלממלכה, 12 ביולי 2020).
כתבה על פתיחתם מחדש של השווקים: בולטת אי חבישת המסכות
 (חשבון הטוויטר של ערוץ אלממלכה, 12 ביולי 2020)
    כתבה על פתיחתם מחדש של השווקים: בולטת אי חבישת המסכות
 (חשבון הטוויטר של ערוץ אלממלכה, 12 ביולי 2020)
כתבה על פתיחתם מחדש של השווקים: בולטת אי חבישת המסכות
(חשבון הטוויטר של ערוץ אלממלכה, 12 ביולי 2020)
הערכות להחמרה במצב
  • למרות המצב הטוב נמשכת ברצועת עזה הפעילות להכנת הצוותים הרפואיים לאפשרות של החמרה. ארגון הבריאות העולמי דיווח כי אנשי ארגון MDM-France, בשותפות עם ארגון הבריאות העולמי, הדריכו 14 נציגים ממשרד הבריאות ברצועת עזה במטרה לחזק את הידע שלהם בנוגע למדיניות התפעולית של המרכזים למיון חולי הנשימה. כמו כן השתתפו ארבעים עובדי משרד הבריאות בתרגולים מעשיים וסימולציות במרכז למיון חולי הנשימה ליד בית החולים שהדאא’ אלאקצא במטרה לחזק את מוכנותם לטפל במקרים חשודים בקורונה בצורה בטוחה ויעילה (אתר ארגון הבריאות העולמי, 9 ביולי 2020).
הצעה לשגר סיוע ליהודה ושומרון
  • ד”ר יוסף אבו אלריש, תת שר הבריאות ברצועה, הודיע כי משרדו החליט לשלוח צוות רפואי רב-תחומי לגדה כדי לתמוך בעמיתיהם בהתמודדות עם מגפת קורונה (קדס פרס, 7 ביולי 2020). אשרף אלקדרה, דובר המשרד, אמר כי משרדו עומד בקשר עם המשרד בראמאללה כדי להסדיר את יציאת אנשי הצוות הרפואי מעזה לגדה. לדבריו, כולל הצוות מומחים לאפידמיולוגיה, מניעת זיהומים, הרדמה וטיפול נמרץ. הוא ציין שהצוות הרפואי קיבל הכשרה רצופה להתמודדות עם כל התרחישים של מגפת קורונה, והוא מוכן לעבוד במקומות ובמשימות הדרושים למשרד הבריאות בגדה (צפא, 7 ביולי 2020).
  • בתגובה ליוזמה אמר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות ברשות הפלסטינית, כי היוזמה לא נדחתה, אך המצב כרגע נמצא תחת שליטה. לדבריו, משרד הבריאות ברשות ביקש להכין רשימת שמות רופאים מהרצועה, ובמקרה שהמצב יצריך את הגעתם לגדה, הם יפעלו לקבלם ללא היסוס (QUDSN, 10 ביולי 2020).

[1] ב-12 ביולי 2020 פרסמה שרת הבריאות שוב את נתוני התפלגות החולים על פי מחוזות. זאת, לאחר שמספר ימים לא פורסם על ידה המידע.