נצראללה הצהיר בנאומו על ההסלמה בלחימה נגד ישראל וקרא להמשך הלחץ עליה

מזכ

מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, נואם לרגל יום החלל (אלג'זירה, 11 בנובמבר 2023)

עיקרים
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא ב-11 בנובמבר 2023 נאום תחת הכותרת “חיים בדרך לירושלים”, לרגל יום החלל (יום אלשהיד) המצוין על ידי חזבאללה מידי שנה.
  • בנאום, התייחס נצראללה למלחמה ברצועת עזה ולפעילות חזבאללה. לדבריו, חזבאללה הסלים בימים האחרונים את צעדיו נגד ישראל באמצעות שימוש ברקטת ברכאן (במשקל של עד חצי טון), תקיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות מסוג קטיושה. זאת, לדבריו, בהתאם למשוואה שקבע בנאום הקודם, לפיה הסלמה בלבנון או ברצועת עזה תגרור הסלמה גם מצדו. הוא גם ציין את “חזית התמיכה” של גורמים ערביים ואיראן הפועלים נגד ישראל.
  • הוא תאר את המלחמה כמערכה שהולכת והופכת להיות קשה יותר עבור ישראל בשל שינויים בדעת הקהל העולמית, הלחץ הבינלאומי הגובר עליה, עוצמת ההתנגדות של הזירות השונות הפועלות נגדה והלחצים מבית כגון הנזקים הכלכליים, את התושבים שנאלצו לעזוב את בתיהם בצפון המדינה ובדרומה ולחץ משפחות החטופים המתגבר. הוא קרא להמשך הפעלת הלחץ על ישראל כדי למנוע ממנה הישגים.
  • נצראללה גם האשים שוב את ארה”ב כגורם המרכזי הפועל נגד רצועת עזה והודה לאיראן על הסיוע שהיא מעניקה ל”התנגדות”.
מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, נואם לרגל יום החלל (אלג'זירה, 11 בנובמבר 2023)
מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נואם לרגל יום החלל (אלג’זירה, 11 בנובמבר 2023)
  • יש לציין שהיה זה נאומו השני של נצראללה מאז פרצה המלחמה. בניגוד לנאום הקודם , אשר לקראתו נבנו ציפיות רבות והוא שודר בכלי תקשורת רבים ואף בפני קהל רב, וזכה לתגובות רבות. הפעם, היה זה נאום שעורר מעט הדים (החל באיחור של כחצי שעה), שודר רק בערוץ אלמנאר ולא זכה לתגובות.
פרטי הנאום
  • להלן מספר נושאים להם התייחס נצראללה בנאומו (אלמנאר, 11 בנובמבר 2023):
    • חשיבות מות הקדושים: בפתח דבריו נצראללה שיבח את חללי הארגון ובמיוחד את אחמד קציר, הנחשב כמחבל המתאבד הראשון של הארגון.[1] הוא ציין כי למות הקדושים יש ערך עליון עבור “ההתנגדות”, כפי שציין מחולל המהפכה האסלאמית, איאתאללה ח’מיני, וכי “מות הקדושים מוביל לניצחון”. הוא שיבח את משפחות חללי חזבאללה על הנכונות “להקריב כעת למען פלסטין”.
    • הסלמת הלחימה של חזבאללה מלבנון: נצראללה הדגיש כי חזבאללה הסלים בימים האחרונים את פעילותו נגד ישראל מבחינת כמות הפעולות ומבחינת איכותן. זאת, על-ידי שימוש ברקטות משופרות שמגיעות למשקל של חצי טון מסוג ברכאן, בכלי טיס בלתי מאוישים לתקיפה ורקטות (“קטיושות”). הוא הוסיף כי “ההתנגדות” מכניסה מדי יום כלי טיס בלתי מאוישים למשימות איסוף לעומק ישראל אשר מגיעים לחיפה, “חלקם חוזרים וחלקם לא”. לטענתו בישראל מסתירים את היקף הנפגעים, שהינו גבוה מזה שישראל מצהירה. לטענתו, חזבאללה הצליח בימים האחרונים לחדור עמוק יותר לשטחי ישראל בתקיפותיו, זאת בהתאם למשוואה שקבע בנאומו הקודם, ולפיה חזבאללה יסלים את פעילותו בכל פעם שישראל תסלים את פעילותה נגד רצועת עזה ונגד לבנון. הוא ציין שחזבאללה לא יהיה סלחני כלפי פגיעה באזרחים. כך למשל, ישראל תקפה אזרחים בדרום לבנון וחזבאללה הגיב בתקיפה באמצעות שיגור קטיושה נגד קריית שמונה. לדבריו, כך גם התקיפות יימשכו, אם ישראל תתקוף אזרחים בלבנון.
    • חשיבות החזיתות שנפתחו נגד ישראל במלחמה – “חזית התמיכה”: הדגיש את חשיבות חזיתות “ההתנגדות” השונות הפועלות נגד ישראל במקביל לחזית ברצועת עזה, והזכיר את החזיתות ביהודה ושומרון, תימן, עיראק, לבנון וסוריה. לטענתו, הדבר נחוץ כדי ללחוץ על ישראל להפסיק את תקיפותיה נגד רצועת עזה על-ידי הסטת כוחות ישראלים לזירות אחרות, לגרימת פגיעה כלכלית בישראל ולהעסקת ישראל בטיפול באזרחים ישראלים שנאלצו לעזוב את בתיהם בצפון ובדרום. הוא הדגיש שההתנגדות בעיראק ובסוריה פועלת לא רק כדי לסלק את הכוחות האמריקאים ממדינות אלה, אלא גם למען רצועת עזה. הוא ציין כי סוריה, לפי דברי ישראל, אפשרה לאחת מזרועות חזבאללה לתקוף משטחה את אילת וכי אף אחד לא דורש מסוריה יותר מכך. נצראללה שיבח את החות’ים בתימן על כך ששיגרו טילים (בליסטיים וטילי שיוט) וכלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים נגד ישראל, שחלקם יורטו על-ידי כלי שיט של ארה”ב “ואף על-ידי מדינות ערביות, כפי שנטען” (רמז לסעודיה). למרות זאת, לדבריו, היו פגיעות בישראל, אך היא מסתירה זאת. פעילות זו גרמה לכך, שישראל הקצתה חלק ממשאביה, ובכלל זה סוללות כיפת ברזל וטילים, להיערכות מול החזית הדרומית כדי להתמודד עם תקיפות החות’ים.
    • דעת הקהל העולמית הופכת להיות עוינת לישראל: ישראל נגלית כלפי העולם בשיא הברבריות שלה, דבר שחושף לציבור הערבי והבינלאומי מי היא באמת. הדבר גורם לכך שכל העולם מאוחד, חוץ מאשר ארה”ב ובריטניה, בדעה שיש להביא להפסקת אש.
    • הטלת האחריות על המתרחש בעזה על ארצות-הברית: ההנהגה הישראלית פועלת מתוך אינטרסים אישיים, אך מי שעומד מאחורי המלחמה בעזה באמת הוא ממשל ארה”ב. הוא מפעיל לחצים כבדים על לבנון ועל עיראק להפסיק את “ההתנגדות” בזירות אלה, אך “ההתנגדות” לא תחדל מפעילותה. בפנותו לארצות-הברית אמר: אם אתם רוצים שההתנגדות תיפסק ולא תהיה הדרדרות אזורית, תפסיקו את העוינות מצד ישראל”. נצראללה גם האשים את ארה”ב שהיא פועלת לחיזוק ולהחייאת דאעש בסוריה.
    • דרישה מהליגה הערבית והפסגה האסלאמית ללחוץ על ארה”ב להפסיק את הלחימה או לפחות לפתוח את מעבר רפיח: בהתייחסו לכנס הליגה הערבית והפסגה האסלאמית שהתקיים באותה שעה בריאצ’ שבסעודיה, ציין נצראללה כי הפלסטינים לא דורשים שיגור כוחות לאזור אלא רק שהעולם האסלאמי והערבי יתאחדו וידרשו מהאמריקאים להפסיק מיד את המלחמה או לפחות לפתוח את מעבר רפיח.
    • הדגשת הסיוע האיראני ל”התנגדות”: נצראללה הודה לאיראן על הסיוע הקבוע שלה ל”התנגדות” מבחינה מורלית, חומרית וצבאית. הוא ציין כי ידוע כיום שאיראן עומדת מאחורי “ההתנגדות” בכל מקום. לטענתו, הישגי “ההתנגדות” באזור ובלבנון הינם בזכות איראן ואישים כדוגמת קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה לשעבר.
    • ישראל לא מצליחה לייצר “תמונת ניצחון”: ישראל מבצעת “פשעי מלחמה” חסרי הבחנה נגד אזרחים, הכוללים תקיפת בתי חולים ומתקנים אזרחיים מתוך רוח נקמה חסרת גבולות. אך לא מדובר רק בנקמה, אלא ברצון להכניע את הפלסטינים ואת עמי האזור, כדי שיוותרו על זכויותיהם ועל אסטרטגיית “ההתנגדות”. לטענתו, דבר זה לא יקרה, כפי שהפלסטינים לא ויתרו על כך בעבר. נהפוך הוא, התגובה להתנהלות של ישראל היא דבקות הולכת וגוברת בהתנגדות עד לחיסול ישראל. הוא הוסיף כי ישנם כותבים בעולם, ערבים וזרים, שמסייעים לישראל בדיווחים שלהם והם זורעים ייאוש בקרב הערבים, בעוד שישראל היא זאת שצריכה להתייאש מההתנגדות ההולכת ומתגברת. הוא שיבח את ההתנגדות ברצועת עזה ובראש ובראשונה את חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, על כך שהם נלחמים בגבורה בנסיבות בעייתיות ללחימה, וגורמים לכך שישראל, על כל היחידות המובחרות שלה, אותן היא מפעילה ברצועת עזה, לא מצליחה לייצר “תמונת ניצחון” או לפחות “תמונת כניעה” של לוחמי הרצועה. זאת ועוד, ישראל משקרת לגבי מספר הנפגעים בקרב כוחותיה, ברומזו כי המספר בפועל הוא גדול הרבה יותר.
    • ישראל מפסידה ויש להמשיך את הפעלת הלחצים עליה: ישראל סובלת ממספר דברים בצל המלחמה ביניהם הוא מונה אובדן כספים רבים (מיליארדים), תושבים עקורים בצפון המדינה ובדרומה, לחץ בינלאומי ולחץ משפחות החטופים. הוא הדגיש שיש להמשיך בלחץ המדיני, הכלכלי והצבאי על ישראל, שכן כך היא לא תצליח להגיע להישגים בלחימה. הוא גם קרא לתומכיו להתפלל לניצחון ההתנגדות בכל החזיתות.
    • דבקות בהמשך “ההתנגדות”: נצראללה סיים את הנאום בקביעה כי חזבאללה ימשיך בדרך ההתנגדות ובדרכם של חללי הארגון, עד לניצחון ועד להשמדת ישראל ול”שחרור” מסגד אלאקצא.

[1] אחמד קציר נחשב ל"שהיד הראשון" של חזבאללה לאחר שב-11 בנובמבר 1982 הפעיל מכונית תופת נגד מבנה הממשל הצבאי הישראלי בצור. פיגוע נהרגו 91 בני אדם; 34 שוטרי משמר הגבול, 33 חיילי צה"ל, 9 אנשי שירות הביטחון הכללי ו-15 עצירים לבנוניים. יום השהיד מצוין בחזבאללה בכל שנה ביום בו בוצע הפיגוע. ↑