סדרת הפיצוצים במכשירי הקשר של חזבאללה – משמעויות ותגובות

פינוי פצועים לאיראן (חשבון האינסטגרם של הסהר האדום האיראני, 18 בספטמבר 2024)

פינוי פצועים לאיראן (חשבון האינסטגרם של הסהר האדום האיראני, 18 בספטמבר 2024)

פצוע שרוע על הכביש בצ'אחיה אלג'נוביה במהלך הלוויה, לאחר פיצוץ מכשיר קשר שנשא (אלג'דיד, 18 בספטמבר 2024)

פצוע שרוע על הכביש בצ'אחיה אלג'נוביה במהלך הלוויה, לאחר פיצוץ מכשיר קשר שנשא (אלג'דיד, 18 בספטמבר 2024)

כרוז שפורסם בסוכנות קדס, המזוהה עם חמאס, תחת הכיתוב

כרוז שפורסם בסוכנות קדס, המזוהה עם חמאס, תחת הכיתוב "פלסטין ולבנון - דם וגורל אחד" (ערוץ הטלגרם אח'באר ג'נין, 17 בספטמבר 2024)

סמל חזבאללה עם זימונית עולה באש (אינדיפנדנט בערבית, 18 בספטמבר 2024).

סמל חזבאללה עם זימונית עולה באש (אינדיפנדנט בערבית, 18 בספטמבר 2024).

קריקטורה של דג'ואר אבראהים הכורדי (חשבון X של דג'ואר אבראהים, 17 בספטמבר 2024)

קריקטורה של דג'ואר אבראהים הכורדי (חשבון X של דג'ואר אבראהים, 17 בספטמבר 2024)

עיקרים
  • ב-17 בספטמבר 2024, התפוצצו אלפי מכשירי זימונית (ביפר) שהיו ברשות פעילי חזבאללה כחלק מרשת התקשורת הפנימית של הארגון ונמסר על 12 הרוגים ואלפי פצועים בלבנון ובסוריה. למחרת, התרחשו פיצוצים דומים במכשירי קשר של חזבאללה ברחבי לבנון ונמסר כי לפחות 25 בני אדם נוספים נהרגו ומאות נפצעו.
  • חזבאללה הודיע על לפחות 38 פעילים שנהרגו בתוך 48 שעות. לפי ההערכות מרביתם כתוצאה מהפיצוצים. הארגון הטיל את האחריות על ישראל ואיים בתגובה חריפה, על אף שבכירים בארגון המשיכו להסתייג ממלחמה כוללת. פרשן המזוהה עם חזבאללה הזהיר כי ישראל פתחה ב”מלחמת השמדה” ו”בקרב ללא גבולות” בשל פגיעה באזרחים.
  • שגריר איראן בבירות נפצע בפיצוץ מכשיר זימונית ופונה לטיפול בטהראן. בכירים באיראן האשימו את ישראל ב”פעולת טרור” וציינו כי הם שומרים על הזכות להגיב על הפגיעה בשגריר. גם חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים ב”ציר ההתנגדות” גינו את ישראל והביעו תמיכה בחזבאללה ובלבנון.
  • להערכתנו, הפגיעה הנרחבת במערכות הקשר של חזבאללה תיאלץ את הארגון לבצע חשיבה מחודשת לגבי אמצעי האבטחה הפנימיים ויכולות המודיעין של ישראל. הארגון יבצע תחקירים על מנת להבין את אופן הפעולה של ישראל והיקף החדירה המודיעינית לארגון. במקביל, ינסה לנהל הליך סדור של קבלת החלטות בנוגע לאופי והיקף התגובה שלו לאירועים. בטווח הקצר, הפגיעה עלולה לפגוע ביכולת הפעלת הכוחות של חזבאללה ברמה הטקטית והאופרטיבית. עם זאת, חזבאללה עדיין מצהיר שאין בכוונתו לפתוח במלחמה כוללת נגד ישראל. להערכתנו, הוא צפוי להגיב בעוצמה על שני האירועים המיוחסים לישראל, הן כדי לשמר את מאזן ההרתעה שהשיג עד כה מול ישראל, ולנוכח הפגיעה באזרחים, גם על מנת לשמר את תדמיתו כ”מגן לבנון”. להערכתנו, במסגרת התגובה חזבאללה עלול לתקוף “מטרות איכות” בשטח ישראל בצורה ישירה ועקיפה, להרחיב את טווח התקיפות ואת עוצמת האש, לנוכח מה שהוא רואה כפגיעה נרחבת באוכלוסייה אזרחית בלבנון.
תיאור האירועים
פיצוץ הזימוניות
  • ב-17 בספטמבר 2024, בשעה 15:30 בצהריים, התרחשו פיצוצים של אלפי מכשירי זימוניות (ביפרים), שמשמשים את פעילי חזבאללה, ברובע אלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות ובאזורים נוספים בדרום לבנון ובבקעת הלבנון. ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים ותמונות של פיצוצי מכשירים שגרמו לשריפות ושל פצועים שנפגעו בעיקר בידיים, באגן הירכיים ובעיניים. במקביל, דווח על פיצוצים דומים גם בקרב פעילי חזבאללה בסוריה (סקאי ניוז בערבית, 17 בספטמבר 2024).
  • שר הבריאות הלבנוני, פראס אלאביצ’, עדכן כי 12 בני אדם נהרגו, בהם שני ילדים, וכי מספר הפצועים עומד על כ-2,300 בני אדם, כולל 300 פצועים במצב קשה. הוא ציין כי חלק מהפצועים הועברו מבקעת הלבנון לסוריה ומשם לטיפול באיראן (Lebanon MTV, 18 בספטמבר 2024; אלנשרה, 19 בספטמבר 2024). בסוריה, דיווחו “מקורות” כי 18 פעילי חזבאללה לבנונים נפגעו “בתקיפת הסייבר הישראלית” במרחב הכפרי שמדרום לאדלב שבצפון-מערב סוריה (אלג’זירה, 18 בספטמבר 2024). לפי דיווח נוסף, לפחות 14 בני אדם נפצעו בפיצוצים, מרביתם באזור דמשק (מרכז המעקב הסורי, 18 בספטמבר 2024).
פצוע מפיצוץ מכשיר זימונית (חשבון X של Mr Sinha, 17 בספטמבר  2024).      פינוי פצועים לאיראן (חשבון האינסטגרם של הסהר האדום האיראני, 18 בספטמבר 2024)
מימין: פצוע מפיצוץ מכשיר זימונית (חשבון X של Mr Sinha, 17 בספטמבר 2024).
משמאל: פינוי פצועים לאיראן (חשבון האינסטגרם של הסהר האדום האיראני, 18 בספטמבר 2024)
פיצוץ מכשירי הקשר
  • ב-18 בספטמבר 2024, בשעה 17:00, התפוצצו מאות מכשירי קשר שהיו בידי פעילי חזבאללה ומפקדיו בבירות, בדרום לבנון ובבקעת הלבנון. חלק מהפיצוצים התרחשו במהלך הלוויות של הרוגי היום הקודם, וברשתות החברתיות פורסמו צילומים של כלי רכב ודירות שעלו באש. משרד הבריאות הלבנוני מסר כי לפחות 25 בני אדם נהרגו ויותר מ-600 נפצעו (אלנשרה, 19-18 בספטמבר 2024).
מכונית עולה באש באלנבטיה, לאחר שהתפוצץ בה מכשיר קשר (אלג'זירה, 18 בספטמבר 2024).     פצוע שרוע על הכביש בצ'אחיה אלג'נוביה במהלך הלוויה, לאחר פיצוץ מכשיר קשר שנשא (אלג'דיד, 18 בספטמבר 2024)
מימין: מכונית עולה באש באלנבטיה, לאחר שהתפוצץ בה מכשיר קשר (אלג’זירה, 18 בספטמבר 2024). משמאל: פצוע שרוע על הכביש בצ’אחיה אלג’נוביה במהלך הלוויה, לאחר פיצוץ מכשיר קשר שנשא (אלג’דיד, 18 בספטמבר 2024)
תגובות חזבאללה
  • פיצוצי הזימוניות עוררו בלבול ובהלה בקרב פעילי חזבאללה ותיק הרשתות החברתיות של הארגון, סימיא, פרסם כרזה, בה הפעילים נקראו “לא לומר את השמות, לא לדבר על המקומות ולא ליצור קשר עם הפעילים – האויב מנטר” (ערוץ הטלגרם של סימיא, 17 בספטמבר 2024).
  • בתגובה הראשונית שפרסם חזבאללה, הוא ציין כי התפוצצו “ביפרים” ששימשו עובדים ביחידות ובמוסדות של הארגון. נטען כי ילדה ושני אחיה נהרגו וכי יש פצועים רבים. עוד נמסר כי הארגון פתח בחקירה נרחבת לבירור הנסיבות של הפיצוצים המתוזמנים והציבור הלבנוני נקרא להיזהר משמועות וממידע שקרי, שכן הם משרתים את הלוחמה הפסיכולוגית לטובת “האויב הציוני” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 בספטמבר 2024).
  • לאחר זמן קצר, פרסם חזבאללה הודעה נוספת, בה הטיל על ישראל את האחריות המלאה “לתוקפנות שפגעה באזרחים וגרמה להרוגים ולמספר רב של פצועים”. הארגון איים כי “האויב הבוגדני והפושע ייענש בוודאות על התוקפנות החוטאת הזאת, היכן שהוא מצפה והיכן שלא” והדגיש כי “הקדושים והפצועים הם סמל המאבק והתמיכה בהתנגדות הפלסטינית תישאר מקור לגאווה” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 בספטמבר 2024).
  • כמו כן, חזבאללה פרסם הודעה, בה הדגיש כי הוא ימשיך בפעילותו למען התמיכה ברצועת עזה ולמען הגנה על לבנון ותושביה. בהודעה נאמר כי “האויב הפושע צריך להמתין לחשבון הקשה על הטבח שביצע נגד עמנו” וכי האירוע של פיצוצי הביפרים” רק מגביר את נחישותנו להמשיך בנתיב ההתנגדות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 בספטמבר 2024). ב-18 בספטמבר 2024, קיבל חזבאללה אחריות על ארבע תקיפות נגד ישראל וציין כי הן בתגובה לתקיפות בדרום לבנון, וב-19 בספטמבר 2024 (עד השעה 15:00) הוא קיבל אחריות על שבע תקיפות, כולן בטיעון של “תמיכה ברצועת עזה” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 בספטמבר 2024).
  • ב-48 השעות שחלפו מסדרת הפיצוצים הראשונה, חזבאללה הודיע על מותם של 38 פעילים מדרום לבנון, בירות ובקעת הלבנון. על אף שלא נמסרו נסיבות מותם, ההערכות הן כי מרביתם נהרגו בפיצוצי הזימוניות ומכשירי הקשר (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 19-17 בספטמבר 2024). ברשימת ההרוגים הופיע גם עבד אלמנעם ג’מאל עבד אלמנעם, בן 16 מדרום לבנון, צעיר פעילי חזבאללה שנהרג מאז תחילת הלחימה באוקטובר 2023 ועדות לשימוש שחזבאללה עושה בילדים ובבני נוער בניגוד לחוק הבינלאומי.
חלק מהרוגי חזבאללה.      הנער פעיל חזבאללה שנהרג  (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 בספטמבר 2024)
מימין: חלק מהרוגי חזבאללה. משמאל: הנער פעיל חזבאללה שנהרג
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 18 בספטמבר 2024)
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, עלי עמאר, אישר כי בנו מהדי נהרג בפיצוץ הזימונית (אלמיאדין, 17 בספטמבר 2024). “מקורות” מסרו כי בין הפצועים גם בנו של חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, מחמד פצ’לאללה, ובנו של האחראי על יחידת הקישור והתיאום של חזבאללה, ופיק צפא (סקאי ניוז בערבית, 17 בספטמבר 2024).
  • עוד בכירים בחזבאללה איימו כי הארגון יגיב בעוצמה נגד ישראל בתגובה לפיצוצים. להלן התבטאויות בולטות:
    • יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, השאם צפי אלדין, נאם בהלווייתם של חלק מההרוגים בפיצוץ מכשירי הזימונית ואיים כי “לתוקפנות הציונית יהיו השלכות ויהיה עליה גמול מיוחד”. לדבריו, הפיצוצים מהווים “מבחן אלוהי” עבור העם הלבנוני ו”אומת ההתנגדות” והבטיח כי הפצועים “יחזרו לפעילות הג’האד שלהם ועוד ישלימו את דרכם”. הוא פנה לישראל והבהיר כי הניסיונות לעצור את הסיוע לרצועת עזה ייכשלו וכי “ההתנגדות חזקה ונוכחת” (אלעהד, 18 בספטמבר 2024)
    • העוזר המדיני של נצראללה, חסין אלח’ליל, מסר כי הארגון עוקב אחר התגובה, וכי על “האויב” לצפות “להכל” מלבנון לאחר “הפשעים” שביצע בלבנונים (אלג’דיד, 17 בספטמבר 2024).
    • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, אבראהים אלמוסוי, האשים כי “מעשה התוקפנות פגע באזרחים וניתן להגדירו כהשמדה המונית כפי שמתרחש ברצועת עזה”. הוא הוסיף כי “האחריות נמצאת כעת על גביה של מדינת לבנון, משום שמה שקרה הוא הפרה של הריבונות הלבנונית” וקרא ללבנונים “להתאחד בהטלת האחריות על האויב הישראלי” (אלמנאר, 17 בספטמבר 2024).
    • חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, עלי פיאד, האשים את ישראל ב”ריסוק” כללי העימות. הוא הזהיר כי העימות נכנס לשלב חדש וכי כעת יוכנסו לשימוש אמצעים חדשים וכי יש לקחת בחשבון את כל האפשרויות הקיימות. הוא הבהיר כי חזבאללה עדיין בוחן את ההתרחשויות, אולם הפיצוצים לא ישנו דבר בהתנהלות “ההתנגדות” והיא ממשיכה “כאילו לא קרה דבר” (אלג’דיד, 19 בספטמבר 2024).
    • “מקור פרלמנטרי” בחזבאללה הדגיש כי הארגון עדיין עומד על כך שהוא לא מעוניין במלחמה “למרות התעקשות האויב”, אך הבהיר כי הארגון מוכן גם לאפשרות הזו (אלערבי אלג’דיד, 18 בספטמבר 2024).
  • לאחר סדרת הפיצוצים הראשונה, פרסם אבראהים אלאמין, עורך היומון אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה, מאמר, בו האשים את ישראל כי אינה מעוניינת לציית לכללים האוסרים פגיעה באזרחים או במתקנים אזרחיים וכי אינה מבינה “בין לוחם בחזית לבין עובד משרד”. הוא טען כי ישראל “רוצה לשנות את המשוואה” ולא פועלת רק נגד אנשי צבא, אולם הדגיש כי “למרות הכעס הגדול שגרמה התקיפה, ובהתחשב בסדר הגודל של מה שקרה, לא נראה שום מהלך או תגובה פזיזים – ההתנגדות לא נכנעת לרגשות”. הוא הוסיף “האויב יודע היטב כי הוא דחף את ההתנגדות פעם אחת לעזוב את כללי המלחמה וכי אנחנו עומדים בפני מצב חדש לגמרי” (אלאח’באר, 18 בספטמבר 2024).
  • במאמר שפרסם אלאמין לאחר סדרת הפיצוצים השנייה, הוא העניק לפיצוץ מכשירי הקשר את הכינוי “מבצע קריאה קטלנית” (במקור – ‘עמליה אלנדאא’ אלקאתל’), וטען כי זה היה “מבצע הריגול הגדול ביותר בהיסטוריה של הסכסוך עם כוחות ההתנגדות באזור”. אלאמין הודה כי המבצע היווה הצלחה עבור ישראל “גם בקרב התדמית וגם בפעולה”, מאחר שלראשונה היא הצליחה לפגוע “באמון של ההתנגדות עם אנשיה ותומכיה”. לפי אלאמין, ישראל הצליחה לחדור לתוך חזבאללה עצמו וחלק מהבכירים הצבאיים בארגון היו תחת מעקב וכך ישראל סיכלה “פעילויות רגישות של ההתנגדות” הוא הוסיף כי ישראל עוברת לשלב חדש בעימות מול חזבאללה, וכי בעצם הפגיעה ביותר מעשרת אלפים אזרחים ואנשי צבא, ישראל החליטה “להכניס אותנו לקרב ללא גבולות וללא תקרות, ואולי זוהי טעות לתת לאויב להטיל את הקוביות ראשון” (אלאח’באר, 19 בספטמבר 2024).
"הכנות להרתעת האויב", שער היומון אלאח'באר (אלאח'באר, 19 בספטמבר 2024)
“הכנות להרתעת האויב”, שער היומון אלאח’באר (אלאח’באר, 19 בספטמבר 2024)
  • יצוין כי בחודשים האחרונים עלו חששות בחזבאללה מפני חדירה מודיעינית של ישראל לרשתות התקשורת של הארגון שסייעה בסיכולים של פעילים ומפקדים בכירים בחזבאללה. בין השאר, דווח כי חזבאללה חיזק את נהלי הביטחון שלו, חסם את הגישה לרשת האינטרנט במצלמות אבטחה והורה לאנשים להימנע מצילום תמונות ומהפצתן בטלפונים חכמים. כמו כן, חזבאללה מנע מפעילי הארגון ומבני משפחותיהם להשתמש בטלפונים חכמים והורה להם להשתמש במכשירי קשר, דואר והתכתבויות מוצפנות דרך רשת קווית של הארגון. בנוסף לכך, מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, הורה לאנשיו לאכסן את הטלפונים שלהן בקופסאות פלדה למשך פרקי זמן ארוכים (אלשרק אלאוסט, 27 ביולי 2024).
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, אמור לנאום ב-19 בספטמבר 2024 בשעה 17:00 בעקבות “ההתפתחויות האחרונות” (אלעהד, 18 בספטמבר 2024).
תגובות בלבנון
  • בהנהגה הלבנונית הגיבו בזעם על פיצוצי המכשירים ועל המספר הגבוה של הנפגעים והאשימו את ישראל בפגיעה מכוונת באזרחים. להלן תגובות בולטות:
    • ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, עדכן את השרים במהלך ישיבת הממשלה ב-17 בספטמבר 2024 על פיצוצי מכשירי הזימונית. נמסר כי הוא שוחח עם ראשי מערכת הביטחון והנחה את שר הבריאות לגייס את כל האמצעים כדי לטפל בפצועים בבתי החולים. כמו כן, הממשלה גינתה את “התוקפנות הישראלית הפושעת” ונמסר כי נפתחו מגעים עם מדינות באו”ם כדי להעמיד את ישראל לדין (סוכנות הידיעות הלבנונית ולבנון 24, 17 בספטמבר 2024).
    • לאחר אירוע פיצוץ מכשירי הקשר, מיקאתי מסר כי אף אדם לא יכול לבטא את “אכזריות הפשע הזה”. הוא גרס כי המדינה נמצאת במלחמה כבר 11 חודש נוכח “מה שחווים התושבים בדרום לבנון”, וכי הממשלה הורתה להגיש תלונה במועצת הביטחון וקראה לה להתכנס כדי לדון “בתוקפנות”. בנוסף לכך, הוא ציין כי בלבנון מבקשים שלום ולא מלחמה והאשים כי ישראל התעלמה מכל החוקים הבינלאומיים (לבנון24, 18 בספטמבר 2024).
    • משרד החוץ הלבנוני מסר כי שר החוץ, עבדאללה בו חביב, יצא לניו יורק כדי להשתתף בישיבת חירום של מועצת הביטחון של האו”ם שתתכנס ב-20 בספטמבר 2024 כדי לדון באירועים האחרונים לבקשת לבנון (חשבון X של משרד החוץ הלבנוני, 19 בספטמבר 2024). בו חביב הביע חשש כי התקיפות הן “הקדמה למלחמה” והבהיר כי בלבנון לא מעוניינים במלחמה. הוא הוסיף כי הממשלה לא יכולה לקיים הידברות עם חזבאללה כפי שהיה קודם לכן, מאחר שהארגון “קיבל מכה חזקה, מה שמחייב את תגובתו” (CNN, 18 בספטמבר 2024).
    • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, אמר כי זה “הרגלו של הכיבוש הישראלי לבחור בדרך הטרור, ההרג והבגידה באופן שמפר את כל הכללים המוסריים והחוקים ההומניטריים”. הוא האשים כי ישראל מבצעת “פשע מלחמה” וקרא לקהילה הבינלאומית “לפעול בדחיפות במטרה לבלום את הטרור הישראלי, שכן אם הוא יימשך הוא ייקח את האזור כולו לרע שרק ילך ויחמיר” (NBN Lebanon, 17 בספטמבר 2024). כמו כן, בהודעה שפרסמה תנועת אמל של ברי צוין כי “פשע זה לא יתריע את הלבנונים מלהמשיך בהתנגדותם” (NBN Lebanon, 17 בספטמבר 2024).
    • “גורם לבנוני” מסר כי “מתקפת הסייבר הישראלית” על לבנון היא “ביטוי להרחבת התוקפנות הישראלית על המדינה”. הוא הוסיף כי כל העולם “רתם את יכולותיו בידי ישראל, לכן לא מפתיע שהיא תבצע מעשים כאלה” והביע חשש מפני הסלמה נוספת (ספוטניק, 18 בספטמבר 2024).
    • מנהיג העדה הדרוזית בלבנון, וליד ג’נבלאט, מסר כי האירועים מהווים “מכה קשה” והדגיש כי לבנון “לא מעוניינת במלחמה, אבל נחושה להגן על עצמה” (אלנשרה, 17 בספטמבר 2024).
    • יו”ר הזרם הלאומי החופשי, ג’בראן באסיל, שהביע לאחרונה ביקורת פומבית על המשך הלחימה של חזבאללה בישראל, מסר כי זו “מתקפה על כולם”. הוא הוסיף כי “ברגעים כאלה אין בלבנון מפלגות או מחלוקות, הכאב גדול” (אלנשרה, 17 בספטמבר 2024).
    • יו”ר זרם “אלמרדה”, סלימאן פרנג’יה, הגיב על האירועים בלבנון ומסר כי הזרם היה ותמיד ישאר עם ההתנגדות.”היא מחליטה לאן הדברים הולכים ומגנה על לבנון”. הוא מסר, כי הוא “מגנה את התוקפנות הציונית ומנחם את משפחות ההרוגים והפצועים” (אלנשרה, 17 בספטמבר 2024).
    • מפלגת הכוחות הלבנוניים של סמיר ג’עג’ע מסרה כי “ההלם שהמבצע של ה-7 באוקטובר גרם לחברה הישראלית הוא אותו דבר כמו ההלם שנגרם לחברה של ‘המפלגה’ (קרי, חזבאללה) במבצע של ה-17 בספטמבר”. במפלגה הביעו חשש כי האירועים האחרונים יובילו את האזור למלחמה גדולה וציינו כי לבנון והאזור כולו נמצאים כעת בתקופה מסוכנת שתימשך עד הבחירות לנשיאות ארה”ב (חשבון X של הכוחות הלבנוניים, 18 בספטמבר 2024).
  • תנועת אלג’מאעה אלאסלאמיה, הזרוע של האחים המוסלמים בלבנון המקורבת לחזבאללה ולחמאס, גינתה את “הפשעים הציוניים” ומסרה כי הכניסה לכוננות את כל מנגנוני הצעירים ומנגנוני הסיוע שלו כדי לסייע לנפגעים. סגן ראש הלשכה המדינית, בסאם חמוד, מסר כי “הפשע הפחדני הזה רק יגביר את דבקות ההתנגדות בהגנה על עמנו ובסיוע לאנשינו ברצועת עזה”. זאת, במהלך סיור של משלחת של הארגון שהוביל חמוד במספר בתי חולים “כדי לוודא שנעשה כל שדרוש כדי לסייע לנפגעים” (ערוץ הטלגרם של אלג’מאעה אלאסלאמיה בצידון, 18 בספטמבר 2024).
  • צבא לבנון הודיע כי הוא עורך פיצוצים מבוקרים של ביפרים ומכשירי קשר “חשודים” במספר מוקדים ברחבי לבנון. אזרחים התבקשו להתרחק מאתרי הפיצוץ ולדווח על כל מכשיר חשוד (חשבון X של צבא לבנון, 19 בספטמבר 2024).
  • על רקע האירועים, רשות התעופה הלבנונית פרסמה כי על כל חברות התעופה הפועלות בנמל התעופה הבינלאומי על שם רפיק אלחרירי בבירות להודיע ללקוחותיהן על איסור לעלות למטוסים עם מכשירי קשר או ביפרים (אלנשרה, 19 בספטמבר 2024).
  • על אף שלא הוכרז על ימי אבל בשל הפיצוצים, התקריות החריגות הובילו להשבתת מערכת החינוך ולסגירת מוסדות התרבות במדינה בתור “אקט מחאה על הפשע הישראלי” (MTV לבנון ואלנשרה, 18-17 בספטמבר 2024). גם איגוד עובדי המנהל הציבורי במדינה הודיע על יום אבל והפסקת עבודה ב-18 בספטמבר 2024 בלבנון כדי להביע גינוי על “פשעי האויב הציוני שפגע בלבנונים בצורה המכוערת ביותר”(אלנשרה, 17 בספטמבר 2024).
תגובות איראן, הפלסטינים ו”ציר ההתנגדות”
איראן
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, נפצע באירוע פיצוצי מכשירי הזימונית. שגרירות איראן בבירות מסרה כי הוא נפצע באופן שטחי וכי מצבו הכללי טוב (חשבון X של שגרירות איראן בבירות, 17 בספטמבר 2024). לפי דיווח נוסף, השגריר נפצע כתוצאה מפיצוץ מכשיר קשר של אחד ממלוויו (תסנים, 17 בספטמבר 2024). לעומת זאת, “מקורות” בטהראן מסרו כי השגריר ספג פציעות קשות, במיוחד בעיניו (אלמיאדין, 18 בספטמבר 2024), אולם השגרירות האיראנית הכחישה את “השמועות” על מצבו הפיזי ומצב ראייתו של אמאני (חשבון X של שגרירות איראן בבירות, 18 בספטמבר 2024). הסהר האדום האיראני העביר את אמאני לטיפול באיראן, יחד עם יותר -90 פצועים נוספים מהפיצוצים (SNN, 19 בספטמבר 2024).
אמאני מובל פצוע לבית חולים (חשבון X של ריאן אלמצרי, 17 בספטמבר 2024)
אמאני מובל פצוע לבית חולים (חשבון X של ריאן אלמצרי, 17 בספטמבר 2024)
  • דובר משמרות המהפכה האיראניים, עלי מחמד נאא’יני, אמר כי אף איש משמרות המהפכה לא נהרג באירוע הזימוניות בלבנון. לדבריו, “בניגוד לשמועות שפורסמו בחלק מכלי התקשורת ולאווירה ברשתות החברתיות, אף איש משמרות המהפכה לא נהרג במתקפה הטרוריסטית שבוצעה באמצעות זימוניות” (תסנים, 18 בספטמבר 2024).
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, אמר כי האירוע בלבנון “גורם לבושה עבור מדינות המערב, ובראשן ארה”ב, שלא בוחלת בשום אמצעי כדי לקדם את המטרות הבלתי אנושיות שלה”. הוא הוסיף כי “העובדה שנעשה שימוש באמצעי שנועד להגביר את הנוחות בשביל התנקשות מעידה על קריסת האנושיות” (אירנ”א, 18 בספטמבר 2024).
  • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, שוחח עם מקבילו הלבנוני, עבדאללה בו-חביב, וגינה את ”הפעולה הטרוריסטית של המשטר הציוני” בפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון. עראקצ’י אמר כי איראן מוכנה לסייע לפצועים או להעבירם לטיפול רפואי בשטחה (snn.ir, 17 בספטמבר 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה בחריפות את ”הפעולה הטרוריסטית” בלבנון, וטען כי היא בוצעה בהמשך לפעולות המשולבות של ”המשטר הציוני” המנוגדות לכל העקרונות המוסריים וההומניטריים ולחוק הבינלאומי. כנעאני הוסיף כי התקיפה היא ביטוי ל”רצח המוני” ומוכיחה כי ”המשטר הציוני” מאיים על השלום והביטחון האזורי והבינלאומי. הוא הדגיש כי על ישראל לעמוד לדין פלילי בינלאומי ולהיענש (אירנ”א, 17 בספטמבר 2024).
  • יו”ר המג’לס באיראן, מחמד קאליבאף, גינה את “פעולת הטרור של המשטר הציוני בלבנון” והביע סולידריות עם לבנון. הוא האשים כי “הטרור ורצח העם של חפים מפשע הוא חלק בלתי נפרד מאופיו המרושע של המשטר הציוני” והוסיף כי “כל עוד המשטר הזה ממשיך להתקיים, הוא לא יחדל מרצח העם” (חשבון X של מחמד קאליבאף, 18 בספטמבר 2024).
  • שגריר איראן באו”ם, אמיר סעיד אירואני, עדכן את מזכ”ל האו”ם ונשיא מועצת הביטחון כי טהראן “תחקור ברצינות את התקיפה הישראלית אשר פגעה בשגריר האיראני בבירות”. הוא הדגיש כי איראן שומרת על זכויותיה על פי החוק הבינלאומיים “לנקוט באמצעים הנדרשים כדי להגיב לפשע הזה” וקרא להם לגנות את פעולות הטרור והפשעים שביצעה ישראל” (אירנ”א, 18 בספטמבר 2024).
פלסטינים
  • הרשות הפלסטינית, חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ) וארגונים פלסטיניים נוספים גינו את תקרית הפיצוצים בלבנון. להלן תגובות בולטות:
  • יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הורה לפתוח את כל בתי החולים הפלסטיניים בלבנון ולהעמיד את כל הצוותים הרפואיים בכוננות לקליטת הפצועים. הוא גם קרא לפלסטינים בלבנון לתרום דם עבור הפצועים. שגריר “פלסטין” בלבנון, אשרף דבור, מסר כי בתי החולים הפלסטיניים וצוותי הסהר האדום הפלסטיני והמרפאות במחנות הפליטים בלבנון הוכנו לספק טיפול לנפגעים (ופא, 17 בספטמבר 2024).
  • תנועת פתח הביעה תנחומים וגינתה את מעשה התוקפנות נגד לבנון, אותה היא כינתה “האינקובטור ההיסטורי של המאבק של עמנו הפלסטיני”. עוד נאמר בהודעה כי “פגיעה בגוף הלבנוני הוא כאב שמשפיע על הלב והגוף הפלסטיניים” (ופא, 17 בספטמבר 2024).
  • חמאס האשימה את ישראל בביצוע “פשע”, וציינה שהוא חלק ממדיניות “התוקפנות” הישראלית הנתמכת על ידי ארה”ב. חמאס הביעה סולידריות עם חיזבאללה והעם הלבנוני, ושיבחה את מאבקם ותמיכתם ברצועה עזה. בנוסף, היא הדגישה כי “הפשעים הישראליים” לא ישברו את רוח “ההתנגדות” של העמים החופשיים (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 17 בספטמבר 2024).
כרוז שפורסם בסוכנות קדס, המזוהה עם חמאס, תחת הכיתוב "פלסטין ולבנון - דם וגורל אחד" (ערוץ הטלגרם אח'באר ג'נין, 17 בספטמבר 2024)
כרוז שפורסם בסוכנות קדס, המזוהה עם חמאס, תחת הכיתוב “פלסטין ולבנון – דם וגורל אחד”
(ערוץ הטלגרם אח’באר ג’נין, 17 בספטמבר 2024)
    • הגא”פ כינה את פיצוץ הזימוניות “פשע מלחמה” שפגע באזרחים רבים בתוך בתיהם בכוונת זדון. בהצהרה נטען כי בחירת ישראל בפעולה זו נובעת מייאוש ומחוסר אפשרויות, לאחר שספגה מכות מכמה חזיתות התומכות בעם הפלסטיני. הגא”פ הביע ביטחון בכך ש”ההתנגדות” האסלאמית בלבנון ובסוריה תוכל להתמודד עם ההשלכות ולהגיב בהתאם לגודל הפשע, במיוחד לנוכח פגיעות באזרחים, כולל משפחות לוחמי “ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של הגא”פ, 17 בספטמבר 2024.(
    • בהודעת החזית העממית לשחרור פלסטין (חז”ע) נכתב כי הפיצוצים הנרחבים בלבנון מהווים “הסלמה ציונית מסוכנת”, שמתבצעת בתיאום ודאי עם ארה”ב וכוחות מערביים.⁠ עוד נמסר בהודעה כי האירועים מאשרים את כוונת ישראל להפעיל לחץ על לבנון ולבצע פעולות רחבות שייצרו מציאות חדשה המשרתת את האינטרסים הביטחוניים והצבאיים שלה כמימוש להחלטת הקבינט “הציוני”. בחז”ע גם הביעו ביטחון כי “ההתנגדות” מסוגלת להכיל את התקיפה ולהגיב בחוזקה וכי היא תמשיך בתמיכתה ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של מחלקת ההסברה המרכזית של חז”ע, 17 בספטמבר 2024).
איור תמיכה בלבנון: "אחדות הדם היא צעד בדרך לנצחון; יחי המאבק הלבנוני-הפלסטיני המשותף מול הטרור הציוני" (ערוץ הטלגרם של מחלקת ההסברה המרכזית של חז"ע, 17 בספטמבר 2024)
איור תמיכה בלבנון: “אחדות הדם היא צעד בדרך לנצחון; יחי המאבק הלבנוני-הפלסטיני המשותף
מול הטרור הציוני” (ערוץ הטלגרם של מחלקת ההסברה המרכזית של חז”ע, 17 בספטמבר 2024)
    • תנועת המג’אהדין הפלסטינית טענה כי לפיצוצים בלבנון יש “טביעת אצבעות ציוניות” והם חלק מהמלחמה שמובילה ממשלת נתניהו בתמיכת הממשל האמריקאי. בהודעה נמסר כי ניסיונות ישראל לשבור את רוח “ההתנגדות” ולמנוע את התמיכה של חיזבאללה וגורמים בלבנון ברצועת עזה לא יצליחו, וכי על ישראל לשלם על “פשעיה” נגד העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של סוכנות ספא, 17 בספטמבר 2024).
תגובות נוספות של “ציר ההתנגדות”
  • גדודי חזבאללה בעיראק הזהירו כי ישראל תשלם “מחיר כפול” על הפגיעה ב”התנגדות האזרחית” בלבנון. בהודעת המיליציה נאמר כי התשישות שממנה סובלת “הישות הציונית” אחרי 11 חודשי מאבק מול אנשי “ההתנגדות” בלבנון הביאה אותה לפגוע בלבנונים בסביבתם האזרחית. עוד נמסר כי “הפשע הנורא” מגביר את הגיוס, “ההתנגדות” והזעם בקרב ציבור “הציר” והופך את חזבאללה לחזק יותר מאי פעם. במיליציה גם הבטיחו כי הם מעניקים לחזבאללה את כל היכולות שבידיהם ומוכנים “ללכת עמם עד הסוף” (ערוץ הטלגרם כאף, 17 בספטמבר 2024).
  • תנועת האצילים (אלנג’באא’) הביעה הזדהות עם העם הלבנוני ועם “לוחמי הג’האד הגיבורים” של חזבאללה”. עוד הבהירה המיליציה כי היא ניצבת לצד חזבאללה במאבק נגד “הציונים, האמריקאים ובעלי בריתם” וכי “לפיגועי הטרור הללו לא תהיה השפעה מלבד חיזוק היציבות, הגאווה והכבוד של הגברים האמיצים של ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 17 בספטמבר 2024). מזכ”ל התנועה, אכרם אלכעבי, איים כי המיליציה תפגע ביישובים ישראליים “בכל פלסטין”, באמצעות שימוש באמצעי הלחימה החדישים ביותר, בטילים וברקטות (ערוץ הטלגרם ת’ערידה אלחשד, 17 בספטמבר 2024). בהקשר לכך, ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על שתי תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים נגד מטרות בחיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 18 בספטמבר 2024). צה”ל אישר כי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי יירטו כטב”ם ששוגר מעיראק וחדר לישראל באזור הכנרת. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 18 בספטמבר 2024).
  • בגדודי סיד אלשהדאא’ האשימו כי “השפל הערכי והמוסרי של אויבי אללה הציונים הגיע לרמה שחצתה את כל הגבולות”. במיליציה הודו כי “השימוש של האויב בטכנולוגיית מכשירי הקשר המיובאים שבהם משתמשים בהתנגדות גורמת לנו לחשוב על נטישת הטכנולוגיה המערבית כולה בתחום זה ועל אימוץ טכנולוגיות מקומיות במקומן באמצעות קידום המצב הטכנולוגי שלנו במהירות” (ערוץ הטלגרם אלעמיד, 17 בספטמבר 2024).
  • דובר התנועה החות’ית, מחמד עבד אלסלאם, מסר הודעה לפיה “אנו מגנים את ההתקפה הישראלית על לבנון שכוונה נגד אזרחים רבים ומהווה פשע ברור והפרה של ריבונות לבנון. אנו משתתפים בצערן של משפחות ההרוגים בקרב ההתנגדות האסלאמית ומאחלים החלמה מהירה לפצועים. אנו בטוחים ביכולת לבנון לעמוד בכל אתגר, להרתיע את הישות הציונית העוינת ולגבות מחיר כבד ממנה במקרה של הסלמה מול לבנון.” (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 17 בספטמבר 2024).
  • חבר הלשכה המדיניתשל החות’ים, מחמד אלבח’יתי, פרסם הודעה באנגלית, בה האשים כי דפוס הפעולה של ישראל למלכד מכשירים אלקטרוניים ולפוצץ אותם באופן רנדומלי בקרב אזרחים בלבנון הוא מסוכן. הוא הזהיר כי אם העולם לא ינקוט עמדה איתנה מול דפוס זה, הוא ייגרר לסדרה של “מלחמות מלוכלכות”. בהודעה נוספת בערבית, ציין אלבח’יתי כי הם מודעים לכך שהם מתמודדים עם “אויב שמחזיק ביכולות טכנולוגיות וצבאיות עדיפות ונעדר כל ערכים מוסריים”, אולם הוא הבהיר כי הם ימשיכו “בג’האד למען התמיכה ברצועת עזה” (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 17 בספטמבר 2024).
קריקטורות של כמאל שרף, קריקטוריסט תימני התומך ב"ציר ההתנגדות" (חשבון X של כמאל שרף, 17 ו-18 בספטמבר 2024)    קריקטורות של כמאל שרף, קריקטוריסט תימני התומך ב"ציר ההתנגדות" (חשבון X של כמאל שרף, 17 ו-18 בספטמבר 2024)
קריקטורות של כמאל שרף, קריקטוריסט תימני התומך ב”ציר ההתנגדות”
(חשבון X של כמאל שרף, 17 ו-18 בספטמבר 2024)
תגובות בזירה הערבית
  • מדינות ערביות גינו את הפיצוצים בלבנון וחלקן שלחו סיוע רפואי ללבנון:
  • מטוס של חיל האוויר הירדני עם שמונה טונות של מזון וציוד רפואי נחת בבירות, בהתאם להנחיות של המלך עבדאללה השני. שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, שוחח עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, והדגיש כי עמאן “תומכת בביטחונה, ריבונותה ויציבותה של לבנון, ומזדהה עימה ועם העם הלבנוני”. צפדי גינה “כל פעולה המאיימת על שלום אזרחי לבנון” וקרא לעצור את “התוקפנות הישראלית על רצועת עזה וההסלמה בגדה המערבית” וליישם את החלטה 1701 (סוכנות פטרה, 18 בספטמבר 2024).
  • שר החוץ המצרי, בדר עבד אלעאטי, שוחח עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, ועם שר החוץ, עבדאללה בו חביב, ומסר כי הנשיא עבד אלפתאח אלסיסי הדגיש את תמיכתה המלאה של מצרים בביטחונה של לבנון וביציבותה. הוא הזהיר מפני הסכנה של הסלמה אזורית והידרדרות למלחמה נרחבת (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 17 בספטמבר 2024).
  • משרד החוץ הסורי גינה בחריפות את “הפשע החדש שביצעה הישות הציונית” נגד אזרחים בלבנון והביע תמיכה בעם הלבנוני “שעומד על זכותו להגן על עצמו”. המשרד האשים כי ישראל מעוניינת להרחיב את המלחמה וקרא למדינות העולם לגנות את “התוקפנות” (סאנא, 17 בספטמבר 2024).
  • ממשלת עיראק שלחה ללבנון מטוס סיוע עם צוות רפואי ו-15 טונות של ציוד רפואי (אלנשרה, 18 בספטמבר 2024). דובר ממשלת עיראק, באסם אלעואדי, מסר כי הממשלה עוקבת בדאגה אחרי ההתפתחויות הביטחוניות המסוכנות ואחרי “התקפת הסייבר הציונית”. הוא קרא להתערבות בינלאומית דחופה כדי למנוע את הידרדרות המצב והרחבת המלחמה (שפק ניוז, 17 בספטמבר 2024).
  • כלי תקשורת ערביים וקריקטוריסטים הידועים בהתנגדותם לחזבאללה ול”ציר ההתנגדות” פרסמו קריקטורות, בהן לגלגו על פיצוצי מכשירי הזימונית.
מל חזבאללה עם זימונית עולה באש (אינדיפנדנט בערבית, 18 בספטמבר 2024).    סוס טרויאני בדמות מכשיר קשר (אלשרק אלאוסט, 18 בספטמבר 2024)
מימין: סמל חזבאללה עם זימונית עולה באש (אינדיפנדנט בערבית, 18 בספטמבר 2024).
משמאל: סוס טרויאני בדמות מכשיר קשר (אלשרק אלאוסט, 18 בספטמבר 2024)

קריקטורה של דג'ואר אבראהים הכורדי (חשבון X של דג'ואר אבראהים, 17 בספטמבר 2024)
קריקטורה של דג’ואר אבראהים הכורדי (חשבון X של דג’ואר אבראהים, 17 בספטמבר 2024)