סוכל פיגוע ירי נגד כוח צה”ל באזור שכם, שבמהלכו נורה ונהרג המפגע. משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה שקרית, שהציגה את הריגתו כ”הוצאה ברברית להורג”, דפוס תגובה מוכר באירועי הטרור העממי

לצפייה בסרטון מצלמות האבטחה המתעד את פיגוע הירי לחצו.

כללי

ב-4 בנובמבר 2020 סיכלו כוחות צה”ל פיגוע ירי סמוך לשכם. מתחקיר האירוע עלה, כי פלסטיני, שהגיע בכלי רכבו, פתח בירי אקדח לעבר חיילים שאיישו עמדה בכיכר סמוך לחוארה, ביציאה הדרומית משכם (“כיכר החטיבה”). הלוחמים שזיהו את האיום, תפסו מחסה, השיבו באש לעבר היורה והרגו אותו. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה”ל (דובר צה”ל, 4 בנובמבר 2020). בסרטון האבטחה שתיעד את האירוע נראה הפלסטיני מגיע בכלי הרכב נעצר ואז יורה מטווח קצר לעבר שניים מחיילי צה”ל. המחבל שביצע את פיגוע הירי הוא בלאל עדנאן רואג’בה, אשר שימש כיועץ המשפטי במנהלת הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית במחוז טובאס.

זירת האירוע  וכלי הרכב, שבו נסע המחבל
 (אתר קדספרס, 4 בנובמבר 2020)
זירת האירוע וכלי הרכב, שבו נסע המחבל
(אתר קדספרס, 4 בנובמבר 2020)
  • משרד החוץ הפלסטיני כינה את הריגת רואג’בה “הוצאה ברברית להורג”, הציג אותו כטרור שמבצעת ישראל, ואף קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) לפתוח לאלתר בחקירת “פשעי המלחמה של ישראל”. גם ביטאון הרשות הפלסטינית אלחיאת אלג’דידה הציג את האירוע כ”הוצאה להורג” מבלי להתייחס לתקיפת חיילי צה”ל שבה היה מעורב. דף הפייסבוק של פתח והרשתות החברתיות היללו את “השהיד הגיבור”, שביצע את הפיגוע. אבו מאזן עצמו נמנע מלהגיב.
  • האדרת מחבלים תוך מתן גיבוי מדיני והסברתי לפעילותם, הינה דפוס תגובה החוזר על עצמו באירועי הטרור העממי (“ההתנגדות העממית”, קרי- פיגועים שאינם מתבצעים ביוזמת ובהכוונת ארגוני הטרור הממוסדים). כך למשל, מניתוח דפוסי התגובה של הרשות לפיגועי דריסה לאורך זמן עולה, כי הטיעון החוזר על עצמו הינו שהמדובר ב”תאונת דרכים” תוך העלאת הטיעון כי ישראל “הוציאה להורג” את מבצעי הפיגוע, והשמעת קריאה לעריכת חקירה בינלאומית. תגובות מעין אלו ניתן למצוא גם כאשר ברור שהמחבל מצא מותו במהלך פיגוע ששהוא יזם את ביצועו, כמו בפיגוע הירי הנוכחי[1]. יתרה מזאת, מעורבות קצין ממנגנון הביטחון המסכל בפיגוע ירי נגד כוח צה”ל, שהינה חמורה לכשעצמה (על אף שנעשתה ביוזמת המחבל), לא זכתה לשם גינוי מצד הרשות הפלסטינית או פתח.

תגובת משרד החוץ הפלסטיני (והתקשורת הפלסטינית) לפיגוע הירי, ודפוס הפעולה של הפנייה מתמדת של “אצבע מאשימה” כלפי ישראל, מבטאים את תמיכת הרשות ופתח ב”התנגדות העממית” (הטרור העממי). הדבר מוצא ביטויה בבנייה מחדש של בתי מחבלים שנהרסו ע”י ישראל ותמיכה פוליטית והסברתית בפעולותיהם. כל זאת תוך “שיווק” תפיסת ה”התנגדות העממית” ע”י הרשות הפלסטינית למדינות המערב כמאבק נטול אלימות המתבצע בדרכי שלום.

פרטים על מבצע הפיגוע
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטיני שירה לעבר חיילי צה”ל הוא בלאל עדנאן רואג’בה, בן 29, מעראק אלתאיה, שמדרום לשכם. רואג’בה שימש כיועץ משפטי, בדרגת נקיב (סרן), במנהלת מנגנון הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית במחוז טובאס. הוא היה נשוי ואב לתינוקת בת שלושה חודשים (וטן, 4 בנובמבר 2020). שעות ספורות לפני ביצוע הירי העלה בלאל אלרואג’בה לדף הפייסבוק שלו תמונה מעודכנת שלו כשלצידה כתובת (המרמזת על הפיגוע?): “הוי אלוהים. הנך אור השופע ממך. מאיר את דרכי וימיי” (דף הפייסבוק חדשות חברון, 4 בנובמבר 2020).
מימין : בלאל עדנאן רואג'בה (וטן, 4 בנובמבר 2020) . משמאל הפוסט האחרון אותו העלה שעות ספורות לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק חדשות חברון, 4 בנובמבר 2020).
מימין : בלאל עדנאן רואג’בה (וטן, 4 בנובמבר 2020) . משמאל הפוסט האחרון אותו העלה שעות ספורות לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק חדשות חברון, 4 בנובמבר 2020).
תגובות להריגתו של עדנאן רואג’בה
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית ופתח נמנעו מלהגיב רשמית על האירוע. מבדיקה של דפי הפייסבוק של מנגנון הביטחון המסכל, עלה כי עד כה לא נרשמה כל התייחסות מצדם לניסיון הפיגוע ולמותו של הפעיל (דף הפייסבוק של הביטחון המסכל הפלסטיני, דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, 3, 4 בנובמבר 2020).
  • עם זאת, משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, יצא בגינוי חריף כלפי ישראל, בהודעה כונתה הריגתו של בלאל רואג’בה “הוצאה ברברית להורג” וצוין כי המעשה הוא תרגום בשטח של הטרור שמבצעת ישראל. לדברי המשרד שתיקת הקהילה הבינלאומית נוכח פשעים מסוג זה והעובדה שהיא לא מטילה סנקציות על ישראל, אינה חוקרת מעשים אלו ומעמידה לדין את הפושעים, מעודדת את ישראל להמשיך במעשיה. משרד החוץ הפלסטיני קרא לבית המשפט הפלילי הבינלאומי (ICC) לפתוח לאלתר בחקירת “פשעי המלחמה” של ישראל (ופא, 4 בנובמבר 2020). כל זאת תוך התעלמות מוחלטת מנסיבות מותו של המחבל במהלך פיגוע ירי שיזם נגד חיילי צה”ל.
  • בעיתון אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, פורסם האירוע בעמוד הראשון תחת הכותרת: “הכיבוש הוציא להורג את הבחור בלאל רואג’בה במחסום המוות” (כינוי המחסום ע”י הפלסטינים) (אלחיאת אלג’דידה, 5 בנובמבר 2020). ופא, סוכנות הידיעות הפלסטינית, העלתה תמונות שתעדו עומסי תנועה של כלי רכב פלסטינים סמוך למחסום חוארה, שנגרמו בעקבות פיגוע הירי, בלי לציין את הסיבה שגרמה לכך (ופא, 4 בנובמבר 2020).
פרסום תמונות שתיעדו את עומסי תנועה במחסום חוארה, מבלי לציין את הסיבה לכך 
(ופא, 4 בנובמבר 2020)
     פרסום תמונות שתיעדו את עומסי תנועה במחסום חוארה, מבלי לציין את הסיבה לכך 
(ופא, 4 בנובמבר 2020)
פרסום תמונות שתיעדו את עומסי תנועה במחסום חוארה, מבלי לציין את הסיבה לכך
(ופא, 4 בנובמבר 2020)
פתח
  •  דף הפייסבוק הרשמי של פתח פרסם תמונות של בלאל רואג’בה. באחד הפוסטים נכתב “הכבוד והתהילה לשהידים הזכים”, ובפוסט אחר פורסמה כרזה עם תמונתו כשברקע דגל פלסטין (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בנובמבר 2020).
מימין: פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח המאדיר את המחבל בלאל רואג'בה. בערבית נכתב : " הנקיב (סרן) השהיד בלאל עדנאן רואג'בה, איש מנגנון הביטחון המסכל, אשר מת היום לאחר שהוצא להורג בדם קר על ידי הכיבוש הישראלי במחסום חוארה של הכיבוש. הכבוד והתהילה לשהידים הזכים" (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 4 בנובמבר 2020) משמאל: פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח בו נכתב : "השהיד הנקיב (סרן) בלאל רואג'בה" (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בנובמבר 2020)
מימין: פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח המאדיר את המחבל בלאל רואג’בה. בערבית נכתב : ” הנקיב (סרן) השהיד בלאל עדנאן רואג’בה, איש מנגנון הביטחון המסכל, אשר מת היום לאחר שהוצא להורג בדם קר על ידי הכיבוש הישראלי במחסום חוארה של הכיבוש. הכבוד והתהילה לשהידים הזכים” (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 4 בנובמבר 2020) משמאל: פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח בו נכתב : “השהיד הנקיב (סרן) בלאל רואג’בה” (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בנובמבר 2020)
  • דף הפייסבוק של הכפר עראק אלתאיה, בו התגורר בלאל רואג’בה פרסם הודעת אבל מטעם פתח במחוז שכם/אזור עראק אלתאיה, המבכה את מותו של “השהיד הגיבור” הנקיב (סרן) בביטחון המסכל בלאל עדנאן רואג’בה (דף הפייסבוק של הכפר עראק אלתאיה, 4 בנובמבר 2020). לפוסט נרשמו כמה עשרות תגובות גולשים, שבין היתר איחלו לו שישכון במחיצת אללה בגן עדן ושאללה ירחם עליו (דף הפייסבוק של הכפר עראק אלתאיה, 4 בנובמבר 2020).

הודעת האבל מאת סניף פתח במחוז שכם/ אזור עראק אלתאיה
(דף הפייסבוק של הכפר עראק אלתאיה, 4 בנובמבר 2020)
בני משפחת המחבל
  • עבד אלג’ואד רואג’בה, אחיו של המחבל, דחה את גרסת צה”ל בטענה כי היא “מפוברקת” וציין כי מדובר ב”הוצאה להורג”. לדבריו אחיו היה בדרכו מביתו בעראק אלתאיה לפגישה במטה מנגנון הביטחון המסכל בראמאללה. לטענתו, אחיו לא יכול היה לפתוח באש מכיוון שפעילי הביטחון המסכל אינם נושאים נשק כאשר הם נוסעים בין האזורים השונים ביהודה ושומרון (אלקדס, 5 בנובמבר 2020).
חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין גינו את הריגתו של בלאל רואג’בה. בהודעה שפרסמה חמאס היא מסרה את תנחומיה למשפחת ההרוג והבהירה כי דמו מדגיש כי דרך ההתנגדות נגד ישראל היא זו שיכולה לרסן את ישראל ולמנוע את “פשעיה”. עוד נמסר בהודעה כי יש לגבש תוכנית מאבק כוללת, ש”תטאטא את ישראל” ותסלק את ההתנחלויות מאדמת פלסטין (אתר חמאס, 4 בנובמבר 2020). הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר כי ההרוג הוא קורבן של “מדיניות ההרג וההוצאה להורג”, אשר משקפת את הטרור המאורגן של ישראל. לדברי ההודעה צעירי הגדה הפלסטינים לא ייכנעו לטרור ולהרג וינקמו את דמם של כל ההרוגים החפים מפשע (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 4 בנובמבר 2020).
הרשתות החברתיות
  • ברשתות החברתיות ביהודה, שומרון ורצועת עזה גינו את הריגתו של רואג’בה וכינו אותה “הוצאה להורג”. גולשים פלסטינים ברכו את רואג’בה ואת כל השהידים והביעו תנחומים למשפחתו. גולשים רבים, כולל כאלה ששיתפו את סרטון מצלמות האבטחה, שתיעד את האירוע, התעלמו מנסיבות מותו וטענו, כי הוא חף מפשע. חלק מהגולשים תהו מה תהיה תגובת מנגנוני הביטחון לאירוע, שרואג’בה נמנה עליהם.

[1] פרטים ראו פרסום מרכז המידע מה-5 ביולי 2020: "תגובות הרשות הפלסטינית ופתח לפיגוע הדריסה באבו דיס מבטאות את תמיכתן בדפוס זה של הטרור העממי".