סיכום אירועי ההסלמה והאירועים התודעתיים בגבול רצועת עזה

מפגינים פלסטינים חותכים את מכשול התיל במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק QUDSN, 21 בספטמבר 2018)

מפגינים פלסטינים חותכים את מכשול התיל במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק QUDSN, 21 בספטמבר 2018)

מפגינים ב

מפגינים ב"צעדת השיבה" (21 בספטמבר 2018).

מפגינים פלסטינים פורצים את גדר הביטחון במזרח עזה במהלך צעדת השיבה (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בספטמבר 2018)

מפגינים פלסטינים פורצים את גדר הביטחון במזרח עזה במהלך צעדת השיבה (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בספטמבר 2018)

משט לעבר צפון הרצועה.

משט לעבר צפון הרצועה.

יחיא אלסנואר, משתתף בצעדת השיבה (28 בספטמבר 2018) במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)

יחיא אלסנואר, משתתף בצעדת השיבה (28 בספטמבר 2018) במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)

כללי

מאז מחצית חודש ספטמבר 2018 העלתה חמאס את רף האלימות נגד ישראל. הדבר מצא ביטויו בהעלאת תדירות ההפגנות האלימות והאירועים התודעתיים, ובהחמרת הפעילות האלימה הנלווית להם. שיאה של “ההתחממות” היזומה היה ב”צעדות השיבה” בשני ימי שישי האחרונים, שבכל אחת מהן השתתפו כ-20,000 מפגינים. המפגינים התעמתו עם כוחות צה”ל, השליכו מטענים מאולתרים ורימונים וביצעו ניסיונות רבים לחצות את גדר הביטחון. יחד עימם חלה עליה משמעותית בהיקף הפרחת בלוני התבערה והעפיפונים לעבר ישראל כולל כאלה החמושים במטענים.

  • העלאת רמת האלימות הביאה להגברת החיכוך בין המפגנים לחיילי צה”ל, שגררה עלייה בהיקף הנפגעים הפלסטינים (שבעה הרוגים ו-506 פצועים בצעדת השנייה, על פי דובר משרד הבריאות בעזה) . הפרובוקציות שיוזמת חמאס והעלייה בהיקף הנפגעים בעקבותיהן טומנות בחובן פוטנציאל של הגררות לסבב הסלמה חדש גם אם כוונת חמאס הינה להעלות את רף האלימות והמתיחות בצורה מבוקרת.
  • נראה כי ההתחממות בשטח חלה בעיקר על רקע תחושת הקיפאון וחוסר ההתקדמות בכל הקשור לתהליכי הפיוס וההסדרה, לאחר שחמאס הודיעה רשמית על הפסקת המשא ומתן העקיף עם ישראל (אלערביה אלחדת’, 23 בספטמבר 2018). זאת כאשר ברקע עומדים איומים נוספים של הרשות הפלסטינית לקצץ בכספים המועברים לרצועת עזה, הקשיים בפניהם עומדת אונר”א והמצב הכלכלי הקשה השורר ברצועה.

הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מציג את עזה כ"פצצת זמן" (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 20 בספטמבר 2018)
הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מציג את עזה כ”פצצת זמן” (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 20 בספטמבר 2018)

“צעדות השיבה”
צעדת יום שישי, 21 בספטמבר 2010
  • צעדת השיבה ביום שישי 21 בספטמבר 2018 עמדה בסימן הסיסמא “הסרת המצור”. הצעדה התאפיינה בכמות משתתפים רבה כ-17,000 מפגינים. זאת לאחר שטרם ההפגנה נשמעו קריאות ברצועה לקהל לקחת בהן חלק ואף אורגנה הסעה מרחבי הרצועה לעבר מחנות השיבה (פאל די אף, 18 בספטמבר 2018). המפגינים שהתרכזו בחמשת מוקדי החיכוך “המסורתיים” לאורך גבול הרצועה, התעמתו עם כוחות צה”ל. במהלך ההפגנות הבעירו המפגינים צמיגים ויידו אבנים. כמו כן השליכו המפגינים מטענים מאולתרים ורימונים לעבר כוחות צה”ל. במהלך האירועים גם בוצעו ניסיונות רבים של פלסטינים לחצות את גדר הביטחון . באירועים נפצע חייל צה”ל מפגיעת רסיס. דובר משרד הבריאות ברצועה עזה דיווח, כי בצעדה נהרג פלסטיני ו-312 נפצעו (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 21 בספטמבר 2018).
  • בעקבות האירועים ביצעו כלי טיס של צה”ל מספר תקיפות בצפון רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת עמדות תצפית במחנה השיבה מזרחית לעיר עזה (פלסטין אליום, 21 בספטמבר 2018).

"יחידת הצמיגים" מובילה צמיגים לקראת הבערתם בצעדת השיבה במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)
“יחידת הצמיגים” מובילה צמיגים לקראת הבערתם בצעדת השיבה במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)

צעדת יום שישי, 28 בספטמבר 2018
  • ב-28 בספטמבר 2018 נערכה צעדת יום שישי תחת הכותרת ” אנתיפאדת אלאקצא”. בצעדה השתתפו כ-20,000 מפגינים שהתקהלו במספר מוקדי חיכוך “מסורתיים” ובמספר מוקדים חדשים[1]. הצעדה הייתה אלימה והיא לוותה בעימותים יזומים עם כוחות הביטחון הישראליים.
  • במהלך האירועים חיבלו המפגינים בתשתיות ביטחוניות. כמו כן הושלכו למעלה ממאה מטענים מאולתרים ורימוני נפץ לעבר כוחות צה”ל. המפגינים גם הפריחו עפיפונים ובלוני תבערה לעבר ישראל. במהלך האירועים אותר מספר רב של ניסיונות לפרוץ את גדר הביטחון תוך שימוש במטענים וברימונים (דובר צה”ל 29 בספטמבר 2018). על פי דיווח משרד הבריאות ברצועת עזה במהלך הצעדה נהרגו שבעה פלסטינים ונפצעו 506 פלסטינים בדרגות חומרה שונות (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 28 בספטמבר 2018).
משתתפי "צעדת השיבה" במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 באוקטובר 2018).   משתתפי צעדת השיבה במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)
מימין: משתתפי “צעדת השיבה” במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 באוקטובר 2018). משמאל: משתתפי צעדת השיבה במזרח ח’אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)

מפגינים שורפים כרזה, שעליה תמונותיהם של ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, אבו מאזן, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון ליברמן. על הכרזה נכתב בערבית ובאנגלית "פושעים" (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)
מפגינים שורפים כרזה, שעליה תמונותיהם של ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, אבו מאזן, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון ליברמן. על הכרזה נכתב בערבית ובאנגלית “פושעים” (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בספטמבר 2018)

  • בתגובה לאירועים ביצעו כלי טיס של צה”ל מספר תקיפות נגד יעדי טרור ברצועת עזה. בין השאר הותקפה עמדת חמאס בצפון רצועת עזה. במקביל פעל צה”ל לנטרול המטענים והרימונים שהושלכו לשטח ישראל (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2018). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת עמדת תצפית מזרחית לשכונת זיתון בעיר עזה (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 28 בספטמבר 2018).
 רימונים, שהושלכו לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנות.    מטען צינור (דובר צה"ל, 28 בספטמבר 2018)
מימין: רימונים, שהושלכו לעבר כוחות צה”ל במהלך ההפגנות. משמאל: מטען צינור (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2018)
אירועים תודעתיים נוספים
הפרות סדר
  • בימים שבין צעדות המחאה התקיימו הפגנות בהן השתתפו כמה אלפי מפגינים. חלק מההפגנות התקיימו בשעות הלילה במסגרת פעילות היחידה המכונה על ידי חמאס “היחידה ליצירת בלבול בשעות הלילה”. ההפגנות הללו התאפיינו במספר משתתפים גבוה ובאלימות רבה והן כללו השלכת מטענים לעבר כוחות צה”ל. בשל האלימות הרבה בהפגנות אלה היו גם נפגעים רבים. להלן פירוט האירועים העיקריים:
    • ב-25 בספטמבר 2018 פלסטיני התקרב לעבר גדר הביטחון והניח חפץ לידה. בשעות הערב התקהלו כאלף מפגינים במספר מוקדים על גבול רצועת עזה.
    • ב-26 בספטמבר 2018 התקהלו כ-1,500 מפגינים מול מעבר ארז. כוחות צה”ל הגיבו בירי. נמסר על 17 פלסטינים פצועים.
    • בליל 23 בספטמבר 2018 היו הפרות סדר לאורך גבול ישראל רצועת עזה. בהפרות הסדר השתתפו כ-1,500 פלסטינים. המפגינים התעמתו עם כוחות צה”ל. גם למחרת נמשכו הפרות סדר בהן השתתפו כמה אלפי פלסטינים. משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח, כי בעימותים במזרח העיר עזה נהרג מפגין ונפצעו עשרים פלסטינים (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 23 בספטמבר 2018) .
משטי מחאה
  • בנוסף להפגנות נמשכו מידי שבוע בימי שני משטי המחאה מחופי רצועת עזה לעבר הגבול הימי עם ישראל בצפון הרצועה.
  • ב-24 בספטמבר 2018 בשעות אחר הצהרים יצא מנמל עזה משט המחאה התשיעי במספר לעבר אזור זיקים שבגבול ישראל בצפון רצועת עזה. כוחות צה”ל ירו לעבר ספינות המשט. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר כי באירועים נהרג אדם אחד ונפצעו תשעים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 24 בספטמבר 2018).
  • ב-1 באוקטובר 2018 בשעות אחר הצהרים יצא מנמל עזה משט מחאה נוסף (העשירי במספר) שיצא מאזור אלואחה בצפון רצועת עזה. לצד המשט התקיימה הפגנה גדולה על החוף בה השתתפו כמה אלפי מפגינים אשר הבעירו צמיגים (דניא אלוטן, 1 באוקטובר 2018). כוחות צה”ל ירו לעבר הספינות ולעבר המפגינים. לדברי דובר משרד הבריאות נפצעו באירועים 37 פלסטינים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 1 באוקטובר 2018). באירועים נכחו בכירי חמאס ביניהם פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ובכירי ארגונים נוספים.

מפגינים פלסטינים צופים במשט לעבר הגבול הימי עם ישראל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 באוקטובר 2018)
מפגינים פלסטינים צופים במשט לעבר הגבול הימי עם ישראל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 באוקטובר 2018)

טרור ההצתות
  • במקביל לעלייה ברף העימותים חלה עלייה משמעותית בטרור ההצתות זאת לאחר רגיעה יחסית במשך כשבועיים על רקע שיחות ההסדרה עם חמאס. ב-19 בספטמבר 2018 הודיעה “יחידת בני אלזוארי” (יחידת מפריחי הבלונים ברצועה), כי פעיליה יחדשו את הפרחת הבלונים באופן נרחב (דניא אלוטן, 19 בספטמבר 2018).

פעילי יחידת אלזוארי מכינים בלון תבערה לקראת שיגורו לעבר ישראל במהלך צעדת השיבה (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בספטמבר 2018)
פעילי יחידת אלזוארי מכינים בלון תבערה לקראת שיגורו לעבר ישראל במהלך צעדת השיבה (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בספטמבר 2018)

  • מהרצועה חודש שיגור מאסיבי יום יומי של עפיפונים ובלוני תבערה שחלקם גרמו לשריפות בישראל. יתרה מזו בחלק מבלוני התבערה נמצאו גם מטעני נפץ שחוברו אליהם מה שמעלה את הסיכון לחיי אדם. על רקע זה הפיצו הרשויות המקומיות בעוטף עזה הנחיות חדשות. לדברי סייר של קרן קיימת לישראל בנגב המערבי מתחילת ספטמבר פעלו צוותי הכיבוי בכשבעים אירועים (ynet, 2 באוקטובר 2018).
  • ב-1 באוקטובר 2018 נמצא בלון חשוד סמוך לצומת גבעתי בין אשקלון לקריית גת (אזור מרוחק יחסית אליו לא מגיעים בלוני התבערה בדרך כלל ) (ynet, 1 באוקטובר 2018). ב-24 בספטמבר 2018 נחת צרור בלוני תבערה סמוך ליער כיסופים. מטען חבלה שנקשר לבלונים נפל לקרקע והתפוצץ. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (ynet, 24 בספטמבר 2018).
  • ב-23 בספטמבר 2018 תקף כלי טיס של צה”ל סמוך לחולייה ששיגרה בלוני תבערה בצפון רצועת עזה (ynet, 24 בספטמבר 2018).
התבטאויות בכירי חמאס

בכירי חמאס ממשיכים לעודד את אירועי המחאה ולקחת בהם חלק פעיל. בהתבטאויותיהם מציינים הדוברים בחיוב את העלייה בכמות האירועים והמשתתפים וממשיכים להדגיש, כי הצעדות והעימותים עם צה”ל ימשיכו “עד שישיגו את מטרותיהם”.

  • להלן מספר התבטאויות:
    • יחיא סנואר, ראש הלשכה המדיינית של חמאס ברצועת עזה, אמר כי במהלך הצעדות ניתן לראות באופן מובהק שהעם הפלסטיני ממשיך בצעדות עד שהוא משיג את מטרותיו שהן שחרור פלסטין והשיבה אליה. הוא הביע שביעות רצון ממגוון הפעילויות שהתקיימו במהלך צעדות השיבה והוסיף כי במהלך השבועות האחרונים התקיימו פעילויות ברחבי הרצועה כולל פעילות “היחידה ליצירת בלבול בשעות הערב” (אלאקצא, 21 בספטמבר 2018).
    • פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הזהיר את ישראל ו”בעלות בריתה” מפני המשך “המצור” המוטל על רצועת עזה באומרו, כי הדבר יוביל ל”פיצוץ” מצד התושבים הנתונים במצור. הוא שיבח את הציבור המשתתף בצעדות והדגיש כי הן תמשכנה “עד שהעם הפלסטיני ישיג את מטרותיו” (אלרסאלה.נט, 28 בספטמבר 2018).
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי נשקם של הפלסטינים מכוון נגד ישראל עד שיצליחו להגיע לירושלים ולאלאקצא. הוא הדגיש כי האויב האמתי הוא ישראל וכי הפלסטינים מוכנים להמשיך בדרך האנתיפאדה והצעדות עד להסרת “המצור” (אלאקצא, 28 בספטמבר 2018).
    • סאמי אבו זהרי ,דובר חמאס, אמר כי התגברות צעדות השיבה בשבועיים האחרונים נועדה להעביר מסר לישראל לפיו העם הפלסטיני נחוש להסיר את “המצור” מעל הרצועה בכל מחיר (הטלוויזיה הפלסטינית 19 בספטמבר 2018).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר, כי העובדה שמספר המשתתפים בצעדות עולה והעובדה כי יקיים גיוון בפעילויות מעידות על כך שהפלסטינים נמצאים במאבק תמידי, שלא ניתן לצאת ממנו מובסים (עמוד הפייסבוק של חאזם קאסם, 22 בספטמבר 2018).
תכניות להמשך הצעדות והלוחמה התודעתית
  •  נמסר כי אירועי יום שישי 5 באוקטובר 2018 יעמדו בסימן “התמדה ועמידה איתנה” (פלסטין אליום, 28 בספטמבר 2018). תושבי הרצועה נקראו לקחת חלק באירוע.

כרזה של הרשות הלאומית העליונה של תהלוכת השיבה הגדולה הקוראת לציבור להשתתף בצעדות יום השישי (5 אוקטובר 2018) תחת הסיסמא "יום שישי של התנגדות ועמידה איתנה" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של תהלוכת השיבה הגדולה, 2 באוקטובר 2018)
כרזה של הרשות הלאומית העליונה של תהלוכת השיבה הגדולה הקוראת לציבור להשתתף בצעדות יום השישי (5 אוקטובר 2018) תחת הסיסמא “יום שישי של התנגדות ועמידה איתנה” (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של תהלוכת השיבה הגדולה, 2 באוקטובר 2018)

  • “היחידה ליצירת בלבול בשעות הלילה”[2], ששמה מוזכר לאחרונה יותר ויותר כמי שאחראית על החיכוכים בגדר הגבול, פרסמה ב-28 בספטמבר 2018 סרטון שבו מדבר נציג מטעם היחידה אשר מפנה קריאה לתושבי עוטף עזה לפנות את בתיהם החל משעה 2000 ולשוב אליהם רק כאשר היחידה תחליט. לדבריו עומדת היחידה להסלים את האמצעים לבלבול תושבי עוטף עזה והיא תעשה שימוש בדרכים חדשות. עוד ציין הדובר כי היחידה תפרוש אוהלים לאורך הגבול המזרחי של הרצועה בהם ילונו הפעילים עד ל”הסרת המצור”. הוא הזהיר מפני השלכת פצצות סירחון ופצצות המכילות חומרים רעילים וריסוס השדות והעצים בשטח ישראל. כמו כן אמר, כי היחידה תפריח על בסיס יום יומי בלונים שיישאו רימוני הלם (שהאב, 28 בספטמבר, עמוד הפייסבוק של היחידה ליצירת בלבול, 29 בספטמבר 2018).
אחת מפעילויות "יחידת ההטרדה הלילית" מזרחית לאלבריג', במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 30 בספטמבר 2018)    אחת מפעילויות "יחידת ההטרדה הלילית" מזרחית לאלבריג', במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 30 בספטמבר 2018)
אחת מפעילויות “יחידת ההטרדה הלילית” מזרחית לאלבריג’, במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 30 בספטמבר 2018)

[1] נראה, כי המוקדים הנוספים הם בהמשך לדיווח לפיו החליטו הפלסטינים לפתוח חזיתות נוספות מעבר לחמש נקודות החיכוך הקבועות של כל יום שישי (אלשרק אלאוסט, 22 בספטמבר 2018).
[2]
לפני כחודש דיווחו אמצעי התקשורת על פעילות יחידות חדשות של צעירים פלסטינים בשם "יחידות ההטרדה הלילית". מטרת היחידות היא להשאיר את חיילי צה"ל בגבולות הרצועה בכוננות תמידית, להתיש אותם ולמנוע מהם מנוחה תוך שימוש באמצעים שונים שהבולטים בהם: הבערת צמיגים בחסות החשיכה באזורים סמוך לגדר הביטחון לאורך גבול הרצועה; השלכת בקבוקי תבערה לעבר עמדות צה"ל לאורך הגבול; הפעלת צופרים כדי לגרום לכוחות צה"ל להכריז על כוננות ועוד (צפא, 16 בספטמבר 2018; פלסטין און ליין, 16 בספטמבר 2018) .