סיכום מבצע “בית וגן” בעיר ובמחנה הפליטים ג’נין

ההלוויה ההמונית (מימין: חשבון הטוויטר Jmedia, משמאל: שהאב, 5 ביולי 2023)

ההלוויה ההמונית (מימין: חשבון הטוויטר Jmedia, משמאל: שהאב, 5 ביולי 2023)

זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).

זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).

תושבי מחנה חוגגים את יציאת הכוחות (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 ביולי 2023)

תושבי מחנה חוגגים את יציאת הכוחות (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 ביולי 2023)

תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ופא, 5 ביולי 2023)

תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ופא, 5 ביולי 2023)

תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ערוץ

תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ערוץ "עודה", 5 ביולי 2023).

עיקרים
  • ב-5 ביולי 2023, לקראת השעה 02:00, הגיע לסיומו מבצע “בית וגן”, אשר נמשך כ-48 שעות, בעיר ובמחנה הפליטים ג’נין. היה זה המבצע הנרחב ביותר שביצעו כוחות ביטחון ישראלים באזור ג’נין מאז מבצע “חומת מגן” (2002), בימי האנתיפאדה השנייה. במהלךהמבצע הושמדו כאלף מטעני חבלה, אותרו ונהרסו עשרות אתרי ייצור אמצעי לחימה, פירים תת קרקעיים, חדרי ניהול מבצעים. בנוסף, אותרו והוחרמו מאות אלפי שקלים שהיו מיועדים למימון פעילות טרור. בעת יציאת הכוחות נהרג לוחם צה”ל.
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 12 הרוגים ו- 140 פצועים מהם שלושים באורח קשה (ופא, 4 ביולי 2023). מניתוח שמות ההרוגים עולה, כי לפחות עשרה מההרוגים היו פעילים מעורבים בטרור.
  • במהלך המבצע בוצעו שלושה פיגועים בתגובה לפעילות בג’נין: פיגוע דריסה ודקירה בתל אביב, פיגוע דקירה בבני ברק ופיגוע ירי לעבר היישוב אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). לקראת סיום המבצע, שוגרו מרצועת עזה חמש רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. בתגובה תקף חיל האוויר שני יעדי טרור של חמאס ברצועה.
  • עם סיום המבצע ויציאת כוחות הביטחון מאזור ג’נין נרשמו תגובות שמחה של תושבי מחנה הפליטים ג’נין אשר, למרות ההרס, יצאו להפגנות ניצחון ברחבי המחנה. גורמים פלסטינים בעיקר מחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר ניסו לייצר תמונת ניצחון ציינו, כי המבצע היה הישג וניצחון פלסטיני על ישראל, לאחר שהוא הדגיש את אחדות הארגונים והעביר מסר זה לישראל. במקביל, נשמעה ביקורת נוקבת על הרשות הפלסטינית ועל מנגנוני הביטחון שלה על שלא סייעו לתושבי ג’נין, וכפי שהתבטא בשטח בתקיפת מבנה מושל מחוז ג’נין ובסילוק בכירי פתח והרשות מהלוויות ההרוגים.
פירוט המידע
פעילות צה”ל בעיר ובמחנה הפליטים ג’נין
  • ב-5 ביולי 2023, לקראת 02:00, יצאו אחרוני כוחות הביטחון הישראלים מאזור העיר ומחנה הפלטים ג’נין. בכך הגיע לסיומו מבצע “בית וגן”, אשר החל ב-3 ביולי 2023 ונמשך כ-48 שעות. בעת יציאת הכוחות נהרג לוחם צה”ל. נסיבות מותו נחקרות (דובר צה”ל, 5 ביולי 2023).
תיעוד פלסטיני של יציאת הכוחות מג'נין (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2023)
תיעוד פלסטיני של יציאת הכוחות מג’נין
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2023)
  • דובר צה”ל ציין כי מטרות המבצע היו בעיקר לפגוע במעמד מחנה הפליטים ג’נין כעיר מקלט למחבלים, לפגוע בתשתיות טרור ובכלל זה מעבדות לייצור מטענים, מטענים שהוטמנו מתחת לכבישי המחנה (דוגמת המטענים רבי העוצמה שהופעלו נגד כלי רכב ממוגנים של צה”ל ב-19 ביוני 2023), מצלמות שרישתו את המחנה, שנועדו לסייע לפעילי טרור לשלוט על המתרחש בו ועוד. במהלך המבצע אותרו והושמדו כאלף מטעני חבלה, נפגעו עשרות יעדים לייצור אמצעי לחימה, פירים תת קרקעיים, ששניים מהם אותרו בתוך מסגד אנצאר במחנה הפליטים ג’נין, 14 דירות מבוקשים ומספר חדרי מבצעים. כמו כן אותרו והוחרמו מאות אלפי שקלים שנועדו למימון פעילות הטרור (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 ביולי 2023).
פיר לאחסון מטעני נפץ (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023).     בור תת קרקעי במסגד בו אותרו חומרי נפץ ואמצעי לחימה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3 ביולי 2023)
מימין: פיר לאחסון מטעני נפץ (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 ביולי 2023).
משמאל: בור תת קרקעי במסגד בו אותרו חומרי נפץ ואמצעי לחימה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 ביולי 2023)
 כספים למימון פעילות טרור.     ארגזי תחמושת שנתפסו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023)
מימין: כספים למימון פעילות טרור. משמאל: ארגזי תחמושת שנתפסו
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 ביולי 2023)
מטעני חומר נפץ שהוטמנו נגד כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023)       מטעני חומר נפץ שהוטמנו נגד כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023)
מטעני חומר נפץ שהוטמנו נגד כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 ביולי 2023)
  • במהלך המבצע נעצרו 300 פלסטינים חשודים בפעילות טרור, מהם שלושים שהיו מבוקשים ע”י כוחות הביטחון. 12 פלסטינים נהרגו, רובם פעילי טרור (ראו פירוט בהמשך). דובר צה”ל ציין שפלסטינים רבים נפצעו מאחר שהמחבלים התחבאו בלב אוכלוסייה אזרחית (דובר צה”ל, 5 ביולי 2023). בכלי התקשורת הפלסטינים גם דווח על אלפי בני אדם שעזבו את מחנה הפליטים.
הרוגים פלסטינים
  • משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 12 הרוגים ועל 140 פצועים, מהם שלושים באורח קשה (ופא, 4 ביולי 2023). מניתוח שמות ההרוגים עולה, כי לפחות עשרה מהם היו פעילי ארגוני טרור, רובם בני נוער. מבין ההרוגים, שזוהו כפעילי טרור, ארבעה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שני פעילי גדודי חללי אלאקצא, שני פעילי פתח ופעיל הזרוע הצבאית של חמאס. הרוג נוסף השתייך לפתח ולג’האד האסלאמי בפלסטין. לגבי שניים נוספים לא ידוע אם השתייכו לאחד הארגונים אולם, אחד מהם ציין בדף הפייסבוק שלו כי הוא מייחל להיות שהיד.
  • להרוגים נערכה הלוויה, בה השתתפו המונים, כולל פעילים חמושים. מסע ההלוויה החל בבית החולים הממשלתי בג’נין. דווח, כי בכירי פתח והרשות הפלסטינים ובכללם מחמוד אלעאלול סגן יו”ר פתח, ועזאם אלאחמד, חבר הוועד הפועל של אש”פ והוועד המרכזי של פתח, גורשו באלימות ע”י משתתפי ההלוויה במחאה על כך שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לא סייעו לתושבים ולא עמדו לצדם, במהלך ימי המבצע, נגד כוחות הביטחון הישראליים (שהאב, 5 ביולי 2023; חשבון הטוויטר של שהאב, 5 ביולי 2023).
  • יצוין, כי לגירוש הבכירים מטקס ההלוויה קדמו עימותים בליל 5-4 ביולי 2023 בין פעילים ממחנה הפליטים לבין פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות בג’נין ששהו במהלך ימי המבצע מטה המקאטעה בג’נין. הפעילים הגיעו למטה, יידו אבנים והשליכו מטענים מאולתרים לעבר המבנה. כלי רכב משוריינים של מנגנוני הביטחון הופעלו לפיזור המפגינים וירו לעברם רימוני גז מדמיע (שהאב, 5 ביולי 2023).
  ההלוויה ההמונית (מימין: חשבון הטוויטר Jmedia, משמאל: שהאב, 5 ביולי 2023)     ההלוויה ההמונית (מימין: חשבון הטוויטר Jmedia, משמאל: שהאב, 5 ביולי 2023)
ההלוויה ההמונית (מימין: חשבון הטוויטר Jmedia, משמאל: שהאב, 5 ביולי 2023)
תגובות בשטח למבצע בג’נין
  • בימי המבצע בוצעו שלושה פיגועים שדווח, כי בוצעו על רקע האירועים בג’נין. שני פיגועים (דקירה, דריסה ודקירה) בוצעו בשטח ישראל (בני ברק, תל אביב) פיגוע אחד (ירי) באבני חפץ שבאזור טול כרם. כשעה לפני הפינוי הסופי של כוחות הביטחון מג’נין, שוגרו חמש רקטות משטח רצועת עזה לעבר ישראל. להלן פירוט האירועים.
  • פיגוע משולב דריסה ודקירה בתל אביב: ב-4 ביולי 2023, בשעות הצהריים נסע פלסטיני נגד כיוון התנועה בתל אביב, ועלה עם כלי רכבו על מדרכה סמוך לתחנת אוטובוס בה המתינו מספר נוסעים. הוא יצא מכלי הרכב חמוש בסכין והחל לדקור את האזרחים במקום. הוא נורה ונהרג על ידי אזרח חמוש שהיה במקום. תשעה בני אדם נפצעו, מהם שלושה באורח קשה. דווח, כי מבצע הפיגוע הועסק בישראל בלא היתר עבודה וביצע את הפיגוע באמצעות כלי הרכב של מעסיקו (תקשורת ישראלית, 4 ביולי 2023).
  • מבצע הפיגוע הוא עבד אלוהאב עיסא חסין ח’לאילה, בן 20, מהעיירה סמוע, דרומית לחברון. חמאס פרסמה הודעה לפיה הוא פעיל התנועה, בהודעה נכתב כי הפיגוע בוצע כ”הגנה עצמית לגיטימית נוכח הטבח הציוני בג’נין, ופשעי הגירוש, ההרג וההרס שמבצעים כוחות הכיבוש” (אתר חמאס, 4 ביולי 2023). התארגנות המכנה עצמה “גדוד אלסמוע”, הטוענת כי אינה משתייכת לארגון פלסטיני כלשהוא, הודיעה בערוץ הטלגרם שלה כי ח’לאילה היה פעיל הגדוד (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלסמוע”, 4 ביולי 2023). בראיון שהעניקה אמו של המחבל היא ציינה כי בנה לא השתייך לארגון כלשהו, לרבות חמאס (חשבון הטוויטר של @AhmadHudaib13, 4 ביולי 2023).
זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).     עבד אלוהאב אלח'לאילה (דף הפייסבוק של עמאד אלעקילי, 4 ביולי 2023)
מימין: זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג’ר, 4 ביולי 2023).
משמאל:
עבד אלוהאב אלח’לאילה (דף הפייסבוק של עמאד אלעקילי, 4 ביולי 2023)
  • פיגוע דקירה בבני ברק: ב-3 ביולי 2023, בשעות הערב, הגיע נער פלסטיני לשכונת קריית הרצוג בבני ברק. הוא ניגש לצעיר ישראלי שעבר במקום, שלף סכין והחל לדקור אותו. הצעיר הישראלי הצליח להדוף בידו את הדוקר, נפצע באורח קל ופונה לבית החולים. הדוקר נמלט מהמקום ונתפס זמן קצר לאחר מכן. מבצע הפיגוע הוא נער פלסטיני, בן 14, מג’נין (תקשורת ישראלית, 3 ביולי 2023).
  • ירי לעבר אבני חפץ ב-3 ביולי 2023, בשעות הבוקר, בוצע ירי לעבר היישוב אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). זוהתה פגיעה באחד מהבתים, לא דווח על נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות באזור לאיתור החשודים בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 ביולי 2023).
  • שיגור רקטות מרצועת עזה: ב-5 ביולי 2023, לפנות בוקר, כשעה לפני עזיבת כוחות הביטחון הישראלים את ג’נין, שוגרו חמש רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה. הרקטות יורטו ע”י מערכת “כיפת ברזל”. רסיס מרקטת היירוט פגע בבית בשדרות. איש לא נפגע (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 5 ביולי 2023). בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר תת-קרקעי לייצור אמצעי לחימה, של מחלקת הכימיה של חמאס ואתר לייצור חומרי גלם רקטיים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 5 ביולי 2023). על פי כלי התקשורת הפלסטינים הותקף מוצב בבית לאהיא, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2023).
תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)    תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)
תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)
תגובות בעקבות סיום המבצע בג’נין
  • יציאת הכוחות, שהחלה כבר בשעות הערב של ה-4 ביולי 2023, תועדה על ידי כלי התקשורת הפלסטינים. בעקבות סיום המבצע, למרות ההרס הרב, יצאו תושבי מחנה הפליטים ג’נין לרחובות לחגוג (מען, 4, 5 ביולי 2023). החל משעות הבוקר של ה-5 ביולי 2023, לאחר חגיגות הניצחון, החלה התקשורת הפלסטינית להבליט בדיווחיה את ממדי הנזקים וההרס שנגרמו במהלך ימי המבצע. פורסמו תמונות וסרטונים בהם נראים תושבים הפוקדים את בתיהם ההרוסים (ופא, מען, 5 ביולי 2023). עיריית ג’נין החלה, באמצעות צוותים מקצועיים, בפינוי הריסות ופתיחת כבישים שנחסמו במהלך המבצע (מען, 5 ביולי 2023).
תושבי מחנה חוגגים את יציאת הכוחות (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 ביולי 2023)      תושבי מחנה חוגגים את יציאת הכוחות (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 ביולי 2023)
תושבי מחנה חוגגים את יציאת הכוחות (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 ביולי 2023)
 תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ערוץ "עודה", 5 ביולי 2023).    תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג'נין (דף הפייסבוק של ופא, 5 ביולי 2023)
תיעוד ההרס במחנה הפליטים ג’נין (מימין: דף הפייסבוק של ערוץ “עודה”, 5 ביולי 2023. משמאל: דף הפייסבוק של ופא, 5 ביולי 2023)
דחפורים של עיריית ג'נין וגופים נוספים פועלים לסילוק ההריסות (ופא, 5 ביולי 2023)     דחפורים של עיריית ג'נין וגופים נוספים פועלים לסילוק ההריסות (ופא, 5 ביולי 2023)
דחפורים של עיריית ג’נין וגופים נוספים פועלים לסילוק ההריסות (ופא, 5 ביולי 2023)
  • בהתבטאות גורמים פלסטינים צוין המבצע כהישג וניצחון על ישראל וכ”ניצחון ההתנגדות בג’נין”. בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו, כי המבצע הבליט פעם נוספת את אחדות הארגונים, יכולות התיאום שלהם ואת אחדות הזירות. להלן תגובות בולטות:
    • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה הודגש כי הפלסטינים מאוחדים והם דבקים באופציית “ההתנגדות” והעימות עם ישראל (“הכיבוש הציוני הפשיסטי”). ההודעה הדגישה את אחדות הלוחמים מכל הכוחות והארגונים ואת הגברת התיאום בשטח מול ישראל. ההודעה הוסיפה כי “ההתנגדות” תמשיך להיות מגן עבור הפלסטינים, אדמתם ומקומותיהם הקדושים, וירושלים תמשיך להיות הכתובת הראשונה במעלה של פעילות “ההתנגדות”, שלמענה הם מוכנים להקריב את היקר להם מכל (אתר חמאס, 5 ביולי 2023).
    • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הצהרה בה הדגיש את כישלונה של ישראל אשר נסוגה “מובסת וחפוית ראש” לאחר שפעילי זרועות “ההתנגדות” השונות פעלו יחד וכל האפשרויות לתמוך בג’נין היו על השולחן. עוד ציין שפעולת הגבורה בתל אביב והמתרחש ברחבי יהודה ושומרון אינם אלא ביטוי לכך שהפלסטינים בכל מקומות הימצאם תמכו בג’נין בקרב הגבורה שלה, וכי “ההתנגדות” היא הכתובת והבחירה האסטרטגית של הפלסטינים להגיב לתוקפנות ולסלק את הכיבוש מהאדמות הפלסטיניות. לדברי הניה הם העבירו מסרים ברורים לישראל דרך כל המתווכים ש”ההתנגדות” בכל הזירות עוקבת אחר המתרחש, וכי על ישראל להפסיק את תוקפנותה לאלתר. לדבריו, למרות ההרוגים והפצועים הם לימדו את ישראל לקח קשה והסבו לו אבדות כבדות, וכי הימים הקרובים יחשפו את עוצמת הזעזוע שהמיטה “ההתנגדות” על ישראל אשר תאלץ לשקול היטב לפני שתפעל שוב נגד הפלסטינים (אתר חמאס, 5 ביולי 2023).
    • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה ברכה על ניצחון תושבי מחנה הפליטים ג’נין, לוחמי הגדודים והארגונים השונים. ההודעה הדגישה כי הימים הבאים יוכיחו שהנהגת ישראל טעתה בהערכה, ושג’נין ושאר ערי יהודה ושומרון יהפכו לנקודת מוצא לגרום לה כעס, וכי “מארבי המוות” בג’נין והפעולה בתל אביב הם סימן לכך. עוד צוין בהודעה, החשבון עודנו פתוח, והם יגרמו לישראל להתחרט על מעשיה (אתר גדודי אלקסאם, 4 ביולי 2023).
    • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם הצהרה בה הדגיש, כי הפלסטינים רשמו ניצחון גדול והביסו את התוקפנות נגד ג’נין, בהנהגתו של גדוד ג’נין ולוחמיו האמיצים. הפלסטינים הוכיחו, באחדותם והתלכדותם סביב לוחמי הג’האד, כי הם יכולים להביס את ישראל בכל עימות ומערכה, מ”חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”), דרך “אחדות הזירות” (מבצע “עלות השחר”) ומערכת “נקמת בני החורין” (מבצע “מגן וחץ”) ועד “עוצמת ג’נין” (מבצע “בית וגן”). אלנח’אלה קרא לאחדות לאומית כדי לחזק את מחנה ג’נין כך שיישאר מקום מעורר השראה למהפכה, לג’האד ולהתנגדות (אתר הג’האד האסלאמי, 5 ביולי 2023).
    • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי אם אלו הן תוצאות מבצע בסדר גודל כזה שלקראתו נעשו הכנות במשך שנה, אז כל הכבוד לישראל על ההישג הזה, ההרתעה הזו והאשליה הזו. הוא הוסיף: ג’נין בטוב, ההתנגדות בטוב, פלוגות ירושלים בטוב, והמורל ברמה הגבוהה ביותר (שהאב, 5 ביולי 2023).
    • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאי בפלסטין הדגיש, בנאום שנשא, כי ישראל הפכה להיות מורתעת במלוא מובן המילה, מה שמסביר את הטענה שלה בדבר הישגים דמיוניים גדולים. לדבריו ישראל הגיעה לקרב כשהיא כבר מורתעת, והיא נלחמה כשהיא מורתעת. אבו חמזה ציין כי הוא מצדיע לפלסטינים בכל הזירות, ובראשן לתושבי ג’נין. הוא הודה לכל הארגונים כמו גם לציר ההתנגדות, ובראשו איראן בציינו, כי לוחמי “ההתנגדות” לא היו לבד, אלא מאחוריהם היו בכמה זירות, בפלסטין ומחוצה לה, לוחמים נאמנים שידיהם על ההדק, ואשר מוכנים להילחם באויב ולפגוש אותו, וגם אם הדבר לא קרה בקרב הזה, זה יקרה בעתיד (אתר פלוגות ירושלים, 5 ביולי 2023).
    • נציבות ההסברה והתרבות של פתח פרסמה הודעה בה הדגישה כי הקרב שניהלו הפלסטינים במחנה ג’נין מהווה שינוי איכותי במאבק עם ישראל ומסר היסטורי שנכתב על ידי הפלסטינים בקורבנות, בעמידה איתנה ובשילוב הכוחות. לדברי ההודעה, הפלסטינים הפריכו את טענות ממשלת ישראל, שניסתה לשווק את תוקפנותה כניצחון צבאי, והכשילו את “התוקפנות הברברית”, למרות הכוח ההרסני שבו השתמשה ישראל. הנציבות הצדיעה ללוחמי פתח ולפעילים שלה, שהגנו באומץ על הפלסטינים במחנה הפליטים ג’נין עם שותפיהם לדם מהארגונים והכוחות. היא גם הצדיעה לצוותים הרפואיים, לעיתונות, ולאנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים שלא היססו למלא את תפקידם בחיזוק העמידה האיתנה של הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של ערוץ “עודה” של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 5 ביולי 2023).
    • ח’אלד ג’מעה, העורך לענייני תרבות בסוכנות הידיעות ופא של הרשות, פירסם מאמר תחת הכותרת “כאשר כוח הרצון מנצח את מכונת ההרס”. הוא כתב כי ישראל שוכחת, בכל פעם, שנושא ההתנגדות לכיבוש אינו קשור כלל להחזקת אמצעי לחימה, ואין לו שום קשר ליכולת לייצר מטעני חבלה או רקטות, והיא תמיד חושבת ש”פלישה ברוטלית” לאזור כמו ג’נין, עזה, או שכם, והיפטרות מקבוצת לוחמי התנגדות, מספיקה כדי לסיים את העניין. אולם, הם לא יגברו על כוח הרצון, מהסיבה הפשוטה שהמאבק אינו בין מכונת מלחמה לאדם או קבוצת אנשים, אלא בין שני רעיונות. מחנה ג’נין אינו נושא בפני עצמו, מחיקתו לא תפתור את העניין באופן שישראל חפצה בו, כי הרעיון חי בלבבות ומועבר מדור לדור, לא משום שהפלסטיני מלמד את ילדיו, אלא בגלל שמה שישראל עושה גורם לכך שהבעיה נוכחת תמיד (ופא, 5 ביולי 2023).
 קריקטורות פלסטיניות המדגישות את הניצחון מימין: ג'נין. (אלקדס אלערבי, 4 ביולי 2023).     שער (הכניסה) למחנה הפליטים (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 4 ביולי 2023)
קריקטורות פלסטיניות המדגישות את הניצחון מימין: ג’נין. (אלקדס אלערבי, 4 ביולי 2023).
משמאל: שער (הכניסה) למחנה הפליטים (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 4 ביולי 2023)
נספח
הרוגים פלסטינים
  • כאמור, משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 12 הרוגים ועל 140 פצועים, מהם שלושים באורח קשה (ופא, 4 ביולי 2023). מניתוח שמות ההרוגים עולה, כי לפחות עשרה מהם היו פעילי ארגוני טרור, רובם בני נוער. מבין ההרוגים שזוהו כפעילי טרור ארבעה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שני פעילי גדודי חללי אלאקצא, שני פעילי פתח ופעיל הזרוע הצבאית של חמאס. הרוג נוסף השתייך לפתח ולג’האד האסלאמי בפלסטין. לגבי שניים נוספים לא ידוע אם השתייכו לאחד הארגונים אולם, אחד מהם ציין בדף הפייסבוק שלו כי הוא מייחל להיות שהיד.
  • להלן פירוט שמות ההרוגים הפלסטינים, נסיבות מותם ושיוכם הארגוני:
    • סמיח פראס אבו אלופא : בן 20. נהרג בתקיפת בית במחנה הפליטים ג’נין (ופא, 3 ביולי 2023; דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023). תנועת פתח הודיעה, כי הוא היה פעיל בשורותיה. סמיח פארס היה פעיל בגדודי חללי אלאקצא והוא בנו של פראס אבו אלופא, דובר פתח בעיר ג’נין (ערוץ הטלגרם של ערוץ “עודה” של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023).
 סמיח פראס אבו אלופא (ערוץ הטלגרם של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023)    דף הפייסבוק האישי של סמיח אבו אלופא, 6 ביוני 2023)
סמיח פראס אבו אלופא (מימין: ערוץ הטלגרם של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023; משמאל: דף הפייסבוק האישי של סמיח אבו אלופא, 6 ביוני 2023)
    • אוס האני חנון: בן 19. הג’האד האסלאמי בפסלטין ביהודה ושומרון הודיע כי הוא היה פעיל בשוורת הארגון (אתר הג’האד האסלאמי, 3 ביולי 2023).
אוס האני חנון (חשבון הטוויטר PALDF, 3 ביולי 2023)
אוס האני חנון (חשבון הטוויטר PALDF, 3 ביולי 2023)
    • חסאם מחמד אבו ד’יבה: בן 18, תנועת פתח מסרה כי היה פעיל שלה (ערוץ הטלגרם של ערוץ “עודה” של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023). גם הג’האד האסלאמי בפסלסטין ביהודה ושומרון הודיע כי הוא היה פעיל הארגון (אתר הג’האד האסלאמי, 3 ביולי 2023). דווח כי היה אחד מעובדי בית החולים הממשלתי בג’נין (דף הפייסבוק של Yazan Yasin, 3 ביולי 2023).
חסאם אבו ד'יבה (חשבון הטוויטר של העיתונאי Firas Taneineh, 3 ביולי 2023).       חסאם אבו ד'יבה בשמאל התצלום במקום עבודתו בבית החולים (דף הפייסבוק של Yazan Yasin, 3 ביולי 2023)
מימין: חסאם אבו ד’יבה (חשבון הטוויטר של העיתונאי Firas Taneineh, 3 ביולי 2023).
משמאל: חסאם אבו ד’יבה בשמאל התצלום במקום עבודתו בבית החולים (דף הפייסבוק של Yazan Yasin, 3 ביולי 2023)
    • נור אלדין חסאם מרשוד: בן 16, הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודיע כי הוא היה פעיל הארגון (אתר הג’האד האסלאמי, 3 ביולי 2023).
נור אלדין חסאם מרשוד (דף הפייסבוק של עלי מחמד זריק, 3 ביולי 2023)
נור אלדין חסאם מרשוד (דף הפייסבוק של עלי מחמד זריק, 3 ביולי 2023)
    • מחמד מהנד שאמי (או: אלשאמי) : בן 23, נהרג בתקיפה במחנה הפליטים ג’נין, שבה נפצע בן דודו מחמד שאמי אלשאמי (דף הפייסבוק של אבראהים שאמי, 3 ביולי 2023). גדודי חללי אלאקצא בג’נין הודיעו כי היה פעיל שלהם (ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 3 ביולי 2023). תמונות פרופיל ונושא ישנות בדף הפייסבוק שלו מבטאות את זיקתו לגדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, 8 ביוני 2016) בן דודתו של אסאמה צבח, פעיל פלוגות ירושלים, נהרג בעימותים עם כוחות צה”ל בברקין ב-26 בספטמבר 2021 (חשבון הטוויטר @jalestinian2, 3 ביולי 2023).
מחמד מהנד שאמי תרכמאן (דף הפייסבוק של מוסא תרכמאן, 3 ביולי 2023).      מחמד מהנד אלשאמי עם בן דודו מחמד שאמי אלשאמי (דף הפייסבוק של אבראהים שאמי, 3 ביולי 2023)
מימין: מחמד מהנד שאמי תרכמאן (דף הפייסבוק של מוסא תרכמאן, 3 ביולי 2023).
משמאל: מחמד מהנד אלשאמי עם בן דודו מחמד שאמי אלשאמי (דף הפייסבוק של אבראהים שאמי, 3 ביולי 2023)
תמונות פרופיל ונושא ישנות בדף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, המבטאות את זיקתו לגדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, 8 ביוני 2016)     תמונות פרופיל ונושא ישנות בדף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, המבטאות את זיקתו לגדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, 3 באוקטובר 2015)
תמונות פרופיל ונושא ישנות בדף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, המבטאות את זיקתו לגדודי חללי אלאקצא (מימין: דף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, 8 ביוני 2016; משמאל: דף הפייסבוק של מחמד אלשאמי, 3 באוקטובר 2015)
    • אחמד מחמד עאמר (או אלעאמר): בן 21, מוצג כפעיל גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 3 ביולי 2023).ככל הנראה השתייך לגדוד ג’נין. בדף הפייסבוק שלו ניתן לראות תמונות שלו כשהוא חמוש, בחלקן הוא עונד סרט של גדודי חללי אלאקצא. בתמונות אחרות יש כיתוב של גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים. כמו כן, הוא פרסם תמונות שלו יחד עם יוסף שרים, פעיל גדודי אלקסאם של חמאס שנהרג בג’נין ב-16 במרץ 2023.
אחמד אלעאמר עם סרט ראש של גדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 24 בפברואר 2023).      אחמד אלעאמר, כשעל רצועת אחד הרובים שלו כתוב גדוד ג'נין – פלוגות ירושלים (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 1 באפריל 2023)
מימין: אחמד אלעאמר עם סרט ראש של גדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 24 בפברואר 2023).
משמאל: אחמד אלעאמר, כשעל רצועת אחד הרובים שלו כתוב גדוד ג’נין – פלוגות ירושלים (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 1 באפריל 2023)
אחמד אלעאמר עם סרט זרוע אחד של גדודי חללי אלאקצא וסרט זרוע שני של גדוד ג'נין (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 28 באפריל 2023)
אחמד אלעאמר עם סרט זרוע אחד של גדודי חללי אלאקצא וסרט זרוע שני של גדוד ג’נין
(דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 28 באפריל 2023)
אחמד אלעאמר עם יוסף שרים (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 16 במרץ 2023).      תמונת הפרופיל הנוכחית של אחמד אלעאמר (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 6 ביוני 2023)
מימין: אחמד אלעאמר עם יוסף שרים (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 16 במרץ 2023).
משמאל: תמונת הפרופיל הנוכחית של אחמד אלעאמר (דף הפייסבוק של אחמד אלעאמר, 6 ביוני 2023)
    • מג’די יונס ערעראוי : בן 17, הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודיע כי היה פעיל בשורות הארגון (אתר הג’האד האסלאמי, 3 ביולי 2023).
מג'די ערעראוי עוטה סרט ראש של גדוד ג'נין (ערוץ הטלגרם @jeniincamp, 3 ביולי 2023)
מג’די ערעראוי עוטה סרט ראש של גדוד ג’נין
(ערוץ הטלגרם @jeniincamp, 3 ביולי 2023)
    • עלי האני אלע’ול: בן 17, גדודי אלקסאם ביהודה ושומרון, הזרוע הצבאית של חמאס, פירסמו הודעה שבה מסרו כי היה פעיל בשורותיהם ונהרג בעת שהציב מארב לכוחות הבטחון שניסו להיכנס למחנה הפליטים (ערוץ הטלגרם “אריות הגדה”, 3 ביולי 2023).בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל חמאס (חשבון הטוויטר “פלסטין פוסט”, 5 ביולי 2023)
עלי האני אלע'ול (אתר גדודי אלקסאם, 3 ביולי 2023)    עלי האני אלע'ול (דף הפייסבוק של אחמד אלע'ול, 3 ביולי 2023)
עלי האני אלע’ול (מימין: אתר גדודי אלקסאם, 3 ביולי 2023;
משמאל: דף הפייסבוק של אחמד אלע’ול, 3 ביולי 2023)
גופתו של אלע'ול עטופה בדגל חמאס מוצאת מבית החולים אבן סינא בג'נין (חשבון הטוויטר "פלסטין פוסט", 5 ביולי 2023)
גופתו של אלע’ול עטופה בדגל חמאס מוצאת מבית החולים אבן סינא בג’נין
(חשבון הטוויטר “פלסטין פוסט”, 5 ביולי 2023)
    • מצטפא עמאד קאסם, בן 16. לא ידוע על שיוך ארגוני אולם, בדף הפיסבוק שלו תמונת הנושא היא השהאדה ומתחתיה הכיתוב: עליה נחיה ועליה נמות (דף הפייסבוק של מצטפא קאסם, 25 בנובמבר 2022). בראש דף הפייסבוק שלו נכתב: אללה הוא המטרה שלנו, השליח (מחמד) הוא המודל לחיקוי שלנו, והקוראן הוא החוקה שלנו; מחנה ג’נין; אמג’ד אלפאיד (אלפרעון [מילולית: פרעה)[1]
דף הפייסבוק של מצטפא קאסם
דף הפייסבוק של מצטפא קאסם
    • עדי אבראהים ח’מאיסה: בן 22, מהעיירה אליאמון. נערכה לו הלוויה באליאמון (אתר SND, 4 ביולי 2023). גופתו נעטפה בדגל פתח ועליה הונח רובה M-16.
תצלומים מההלוויה (חשבון הטוויטר @elthwrah, 4 ביולי 2023)     תצלומים מההלוויה (חשבון הטוויטר @elthwrah, 4 ביולי 2023)
תצלומים מההלוויה (חשבון הטוויטר @elthwrah, 4 ביולי 2023)
    • עבד אלרחמן חסן חרדאן צעאבנה, על פי ופא, היה בן 22, על פי דיווחים אחרים, היה בן 17 (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 4 ביולי 2023). מהכפר פחמה, דרומית- מערבית לג’נין (ופא, 4 ביולי 2023). משרד החינוך ברשות פירסם מודעת אבל שבה ציין כי צעאבנה היה תלמיד כתה י”א בתיכון לבנים בכפר פחמה (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 4 ביולי 2023). הג’האד האסלאמי בפלסטין דיווח כי הוא היה פעיל בשורותיו (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי, 5 ביולי 2023).
עבד אלרחמן צעאבנה (דף הפייסבוק של עבד אלרחמן צעאבנה, 31 במאי 2023)
עבד אלרחמן צעאבנה
(דף הפייסבוק של עבד אלרחמן צעאבנה, 31 במאי 2023)
    • ג’ואד מג’אהד נעיראת, בן 22, מהעיירה מית’לון, דרומית לג’נין (ופא, 4 ביולי 2023). לא ידוע שיוך ארגוני. בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל פלסטין.
 ג'ואד מג'אהד נעיראת (דף הפייסבוק של ג'ואד מג'אהד נעיראת, 7 במרץ 2023).     הלווייתו במית'לון גופתו עטופה בדגל פלסטין (קבוצת הפייסבוק מית'לון 24, 5 ביולי 2023)
מימין: ג’ואד מג’אהד נעיראת (דף הפייסבוק של ג’ואד מג’אהד נעיראת, 7 במרץ 2023).
משמאל: הלווייתו במית’לון גופתו עטופה בדגל פלסטין (קבוצת הפייסבוק מית’לון 24, 5 ביולי 2023)

[1] אמג'ד אלפאיד , שכונה "שומר מחנה הפליטים ג'נין", היה פעיל הג'האד האסלאמי, בן 17, ממחנה הפליטים ג'נין. נהרג ב-21 במאי 2022 בעימותים עם כוחות הביטחון.