סיכום ראשוני של סבב ההסלמה ברצועת עזה

כתב ערוץ אלע'ד הירדני בעזה מדווח על שיגור שש רקטות לעבר ישראל, שעות ספורות לאחר כינון הפסקת האש (ערוץ אלע'ד ביוטיוב, 14 בנובמבר 2019)

כתב ערוץ אלע'ד הירדני בעזה מדווח על שיגור שש רקטות לעבר ישראל, שעות ספורות לאחר כינון הפסקת האש (ערוץ אלע'ד ביוטיוב, 14 בנובמבר 2019)

תמונות מסרטון שבו מציגה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי רקטה חדשה המכונה

תמונות מסרטון שבו מציגה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי רקטה חדשה המכונה "בראק 120" שהוכנסה לשימוש בסבב האחרון, ושוגרה לטענתם לעבר חדרה (אתר פלוגות ירושלים, 14 בנובמבר 2019).

תמונות מסרטון שבו מציגה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי רקטה חדשה המכונה

תמונות מסרטון שבו מציגה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי רקטה חדשה המכונה "בראק 120" שהוכנסה לשימוש בסבב האחרון, ושוגרה לטענתם לעבר חדרה (אתר פלוגות ירושלים, 14 בנובמבר 2019).

זיאד אלנח'אלה, מזכ

זיאד אלנח'אלה, מזכ"ל הג'האד האסלאמי, בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 13 בנובמבר 2019).

חידוש הלימודים בבתי הספר בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בנובמבר 2019)

חידוש הלימודים בבתי הספר בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בנובמבר 2019)

הפגנות בכמה מוקדים ברצועה נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של palsawa, 14 בנובמבר 2019)

הפגנות בכמה מוקדים ברצועה נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של palsawa, 14 בנובמבר 2019)

הפגנה בג'באליא נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של USAMA WAFA, 14 בנובמבר 2019).

הפגנה בג'באליא נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של USAMA WAFA, 14 בנובמבר 2019).

ביקור ההתנצלות של משלחת הג'האד האסלאמי אצל מחמוד אלזהאר. (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 בנובמבר 2019).

ביקור ההתנצלות של משלחת הג'האד האסלאמי אצל מחמוד אלזהאר. (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 בנובמבר 2019).

כללי

ב-12 בנובמבר 2019 לפנות בוקר ביצע צה”ל סיכול ממוקד במהלכו נהרג בהאא’ אבו אלעטא, מפקד החטיבה הצפונית של הג’האד האסלאמי ברצועת עזה. במקביל התבצעה תקיפה בשכונת אלמזה בדמשק, שבמהלכה נהרג בנו של אכרם עג’ורי, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין. ישראל לא קיבלה אחריות על התקיפה אך הג’האד האסלאמי בפלסטין כרך אותה עם הסיכול הממוקד ברצועה. בעקבות זאת שיגר הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר דרום ישראל ומרכזה כ-560 רקטות ופצצות מרגמה. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי הג’האד האסלאמי בפלסטין. סבב ההסלמה נמשך יומיים (12 ו-13 בנובמבר 2019).

  • ב-14 בנובמבר 2019 לפנות בוקר הושגה הפסקת אש בתיווך מצרי ובהסכמת ישראל והג’האד האסלאמי בפלסטין[1]. למרות הפסקת האש נמשך ירי רקטות ספורדי מרצועת עזה שבוצע ע”י פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין (אף כי בעצימות פחותה בהרבה). כמו כן שוגרו שתי רקטות לעבר אזור באר שבע ב-16 בנובמבר ע”י פעילי חמאס (זו לראשונה במהלך סבב ההסלמה). צה”ל הגיב בתקיפות לעבר יעדי הג’האד האסלאמי בפלסטין (14 בנובמבר 2019) ולראשונה במהלך סבב ההסלמה לעבר יעדי חמאס, (16 בנובמבר 2019).
  • במהלך סבב ההסלמה תקף צה”ל מתחמים צבאיים של הג’האד האסלאמי בפלסטין, תשתיות תת-קרקעיות ומספר תשתיות ימיות בקרבת החוף. כמו כן סוכלו ניסיונות ירי רקטות של חוליות מחבלים. הפלסטינים דיווחו על 34 הרוגים ומעל למאה פצועים. מבדיקת שמותיהם עולה כי מרביתם היו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגוני טרור נוספים (פרוט יופץ בנפרד). בתקיפה בשוגג של בית שנחשד כיעד טרור, נהרגה משפחה פלסטינית (צה”ל בודק את האירוע). לישראל לא נגרמו הרוגים. כמה עשרות ישראלים נפצעו באורח קל ונגרם נזק לרכוש.
  • לדברי דובר צה”ל השיג צה”ל בשתי יממות הקרב הללו את יעדיו באופן מלא . דובר צה”ל ציין, כי בפני צה”ל עמדו המטרות הבאות: סיכול ממוקד של בהאא’ אבו אלעטא, שהיה בבחינת “פצצה מתקתקת”, והיה אמור לבצע פיגועים בימים הקרובים; יצירת בידול בין חמאס לבין הג’האד האסלאמי בפלסטין; המשך תהליך העיצוב והייצוב של המצב ברצועת עזה. לדברי דובר צה”ל בפעולה זו הונחתה מכה קשה על יכולותיו הצבאיות של הג’האד האסלאמי בפלסטין בדגש על סיכול פעילי טרור ותקיפת תשתיות של הארגון (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2019).
  • מנגד, בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין ובתוכם המזכ”ל זיאד אלנח’אלה הציגו את סבב ההסלמה ואת הפסקת האש שהושגה כהישג של הארגון. ההישג המרכזי לשיטתם הינו הצלחתם לשתק את חיי היום-יום במרכז ישראל ובדרומה. כמו כן התפארו בכירי הארגון כי עלה בידיהם למנוע מישראל את השיבה למדיניות החיסולים ולהבטיח את ביטחונם של משתתפי צעדות השיבה ע”י מניעת ירי ישראלי לעברם. בג’האד האסלאמי בפלסטין הדגישו, כי הפסקת האש היא זמנית וכי כל הפרה ישראלית (במשתמע של תנאי הפסקת האש) תענה בתגובה. גם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התבטא כי סבב ההסלמה הנוכחי אינו האחרון והחשבון עם ישראל (“האויב”) לא נסגר.
סיכום ירי הרקטות לעבר ישראל
  • במהלך סבב ההסלמה זוהו 562 שיגורים של רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל. רוב הירי היה של רקטות לטווח קצר לדרום ישראל, שדרות, ויישובי עוטף עזה. מקצת הירי כוון לעבר נתיבות אשקלון ואשדוד. בתחילתו של סבב הסלמה בוצע ירי גם לעבר מרכז הארץ. על פי דובר צה”ל למעלה מ-90% מהשיגורים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. כ-60% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים. גם לאחר ההכרזה על הסכם הפסקת האש נמשך הירי הספורדי אם כי בעצימות פחותה בהרבה.
  • להלן פירוט היקף הירי בימים השונים:
    • 12 בנובמבר 2019: מיד לאחר הריגתו של בהאא’ אבו אלעטא שיגרו פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מטחי רקטות לעבר ישראל. בתחילה שוגרו הרקטות לעבר הדרום אך לאחר זמן קצר הורחב הירי גם לאזור מרכז ישראל. מטחי הרקטות לא פסקו במהלך כל היום. סה”כ שוגרו כ-250 רקטות.
    • 13 בנובמבר 2019: שיאו של סבב ההסלמה במהלך היום שוגרו כ-290 רקטות. במהלך שעות היום רוכז רוב מאמץ הירי מרצועת עזה לאזור עוטף עזה. בשעות הערב הורחב טווח הירי גם לאזור אשקלון, אשדוד, רחובות ויבנה.
    • 14 בנובמבר 2019: גם לאחר ההכרזה על הפסקת האש נמשך “טפטוף” ירי הרקטות. סה”כ שוגרו במהלך היום למעלה מעשרים רקטות לעבר ישראל, רובן לעבר יישובי עוטף עזה.
    • ליל 16 בנובמבר 2019: זוהו שני שיגורים מרצועת עזה לעבר אזור באר שבע. השיגורים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. נראה כי מאחורי שיגור הרקטות לעבר באר שבע עמדו פעילי חמאס, שבמהלך סבב הלחימה נמנעו מלבצע ירי לעבר ישראל.
ירי רקטות בחתך יומי במהלך ההסלמה

ירי רקטות בחתך יומי במהלך ההסלמה

  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי ארגונו שיגר לעבר ישראל כ-500 רקטות (צפא, 15 בנובמבר 2019). אבו חמזה דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין התגאה בכך שבסבב ההסלמה הנוכחי נעשה שימוש, זו לראשונה, ברקטה המכונה “בראק 120”, שיוצרה כולה על ידי הארגון (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, 14 בנובמבר 2019). לדברי ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין , טווח הרקטה מגיע ל- 120 ק”מ והיא בעלת ראש נפץ בעל עוצמה רבה אשר יתרום ל”מאזן האימה” מול ישראל (אלמיאדין, 15 בנובמבר 2019).
  • לג’האד האסלאמי בפלסטין הצטרפו מספר ארגונים קיקיוניים. בתקשורת הפלסטינית פורסמו הודעות קבלת אחריות גם של זרועות צבאיות של ארגונים והתארגנויות כגון הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרו פלסטין, גדודי חללי אלאקצא, ארגוני ג’האד עולמי ועוד. למרות הצהרות פומביות, אשר שיבחו את פעולות “ההתנגדות”, לא נטלו פעילי חמאס חלק בירי למעט ירי שתי הרקטות ששוגרו על ידם ב-16 בנובמבר 2019 לאחר הפסקת האש. ירי זה היווה את “אקורד הסיום” של סבב ההסלמה הנוכחי והוא נועד להערכתנו, להעביר מסר, כי חמאס אינה מבדלת עצמה מהג’האד האסלאמי בפלסטין (מסר שמצא ביטוי בהצהרות פומביות של מנהיגי חמאס). יתכן שהירי היה פרי לחצים שהופעלו על חמאס, בשל הימנעותה מלהצטרף לסבב ההסלמה (ראו בהמשך).
שיגורי רקטות של התארגנות "גדודי חללי אלאקצא/ חטיבת נצ'אל אלעאמודי" (YOUTUBE, 15 בנובמבר 2019).      שיגורי רקטות של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית (חשבון ה-YOUTUBE של גדודי ההתנגדות הלאומית, 13 בנובמבר 2019).
מימין: שיגורי רקטות של התארגנות “גדודי חללי אלאקצא/ חטיבת נצ’אל אלעאמודי” (YOUTUBE, 15 בנובמבר 2019). משמאל: שיגורי רקטות של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית (חשבון ה-YOUTUBE של גדודי ההתנגדות הלאומית, 13 בנובמבר 2019).
תקיפות צה”ל
  • בתגובה לירי הרקטות תקף צה”ל עשרות מטרות טרור ברצועת עזה רובן של הזרוע הצבאית של הג’האד באסלאמי בפלסטין. במקביל תקפו כלי שיט של חיל הים מטרות של הכוח הימי של הארגון. בין המטרות שהותקפו היו: חוליות משגרי רקטות לפני ואחרי שיגור; אתרי שיגור רקטות; מחסני אמצעי לחימה; מפעל לייצור רקטות ארוכות טווח; מתחמי אימונים; מוצבים; חמ”לים; עמדות תצפית ותשתיות תת קרקעיות של הארגון . דובר צה”ל מסר, כי בין היעדים שהותקפו היה מפעל מרכזי לייצור ראשי קרב לרקטות ארוכות טווח בדרום רצועת עזה. כמו כן הותקפו מפקדת חטיבה בח’אן יונס ומחסן אמצעי לחימה, שהיה בביתו של פעיל במערך הרקטות של הארגון . כלי שיט של חיל הים תקף כלי שיט של הכוח הימי, ששימש לאימונים לקראת ביצוע פיגועים. כמו כן הותקף מתחם ששימש לאימונים של הכוח הימי המשמש גם כמחסן אמצעי לחימה.
  • בתגובה ל”טפטופי הרקטות” לאחר הפסקת האש (14 בנובמבר 2019) תקף חיל האוויר יעדים של הג’האד האסלאמי. בנוסף לכך, בעקבות ירי הרקטות לעבר אזור באר שבע, תקף חיל אוויר, לראשונה מתחילת סבב ההסלמה, יעדים של חמאס. בין היעדים שהותקפו מחנה צבאי ומתחם צבאי, ששימש את הכוח הימי של חמאס. כמו כן הותקפה תשתית תת קרקעית (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2019).
נפגעים
נפגעים ישראליים
  • בסבב ההסלמה לא נהרגו אזרחים ישראליים, למרות ההיקף הגדול של הרקטות, ששוגרו לעבר ריכוזי אוכלוסייה בדרום ישראל ובמרכזה. כמה עשרות אזרחים ישראליים נפצעו באורח קל, בעיקר בעת הריצה למרחבים מוגנים. כמה אזרחים לקו בחרדה. כמו כן נגרם נזק לרכוש. בין השאר נפגעו מספר בתי מגורים ומפעלי תעשיה.
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 34 פלסטינים הרוגים וכ-111 פצועים בדרגות פציעה שונות. מפילוח שמות ההרוגים שביצע מרכז הידע עולה, כי מרביתם היו פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן נפגעו פעילי ארגוני טרור נוספים, שהיו מעורבים בירי הרקטות (פירוט ראו פרסום נפרד). על פי דובר משרד הבריאות נהרגו שמונה בני משפחה בתקיפה שביצע צה”ל נגד בית בדיר אלבלח. הבית בדיר אלבלח הותקף משום שנחשד כיעד טרור. צה”ל בודק את האירוע.
אומדן הנזקים ברצועה
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה מסרה, כי על פי אומדנים ראשוניים גרמו התקפות צה”ל לנזקים ישירים בסכום של שלושה מיליון דולרים. נמסר כי 500 יחידות דיור ניזוקו או נהרסו, ביניהן שמונה בתים ו-12 יחידות דיור שנהרסו כליל, נזק שאומדנו שני מיליון דולר. הנזקים לתשתיות נאמדים ביותר ממיליון שקלים. סך הנזקים הישירים למתקנים כלכליים עולה על 300 אלף שקל. למגזר התחבורה נגרמו נזקים של יותר מ-200 אלף שקל. כמו כן, ניזוקו חלקית מוסדות ממשלתיים, ביניהם 15 בתי ספר, שתי מחלקות חינוך ומטה בטחוני. סך הנזקים עומד על 100 אלף שקלים (מען, 15 בנובמבר 2019) משרד החקלאות ברצועה פרסם הודעה לפיה אומדן הנזקים הראשוניים שנגרמו למגזר החקלאות נאמד ביותר מ-600 אלף דולר (אמד, 14 בנובמבר 2019).
תגובות ברשות הפלסטינית לסבב ההסלמה
  • במספר מוקדים ביהודה ושומרון היו הפגנות הזדהות מקומיות עם תושבי הרצועה בהן הובע גינוי ל”תוקפנות הישראלית”. תנועת פתח פרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה קריאה לתמוך בעם הפלסטיני וב”התנגדות” ולערוך צעדות לעבר נקודות חיכוך עם ישראל לאות מחאה על התוקפנות הישראלית. למרות זאת לא אותרו ביטויי הזדהות משמעותיים או הפרות סדר המוניות.
  • נביל אבו רדינה דובר יו”ר הרשות מסר, כי אבו מאזן דרש מהקהילה הבינלאומית להתערב ולהפעיל לחץ על ישראל להפסיק את ה”תוקפנות” ולכבד את החוק הבינלאומי (ופא 13 בנובמבר 2019). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, דרש מישראל להפסיק באופן מידי את “תוקפנותה” נגד הרצועה וקרא לאו”ם ולמוסדות זכויות האדם להגן על העם הפלסטיני מפני “פשעיה” של ישראל (ופא, 12 בנובמבר 2019).
מאמצי התיווך להפסקת אש
  • מאז תחילת סבב ההסלמה עשתה מצרים מאמצים להביא להפסקת אש. אולם בשלב הראשון (12 בנובמבר 2019) סרב הג’האד האסלאמי בפלסטין להסכים לה והבהיר כי לא יאפשר לישראל לקבוע את מועד סיום סבב ההסלמה. הג’האד האסלאמי בפלסטין הבהיר, כי ימשיך בירי עד שישלים את התגובה שלו להריגתו של בהאא’ אבו אלעטא (אלערבי אלג’דיד, 13 בנובמבר 2019).
  • ביום השני להסלמה (13 בנובמבר 2019) הואצו המגעים להפסקת האש. זיאד נח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין הוזעק לקהיר כדי להיפגש עם אנשי המודיעין הכללי המצרי ולדון עמם בתנאי הפסקת האש. בליל ה-13 בנובמבר 2019 התראיין זיאד נח’אלה ומסר, כי תנאי הפסקת האש הם הפסקת החיסולים ברצועה ובגדה; הפסקת הירי לעבר משתתפי צעדות השיבה והתחייבות ישראל להבנות שהושגו בקהיר בדבר הסרת המצור מעל רצועת עזה. לדבריו אם ישראל תקבל את התנאים הללו תהיה הפסקת אש (אלמיאדין, 13 בנובמבר 2019).
  • ב-14 בנובמבר 2019 בשעות הבוקר מסרו מקורות פלסטינים כי לאור דרישת מצרים הסכימו הג’האד האסלאמי בפלסטין וישראל על הפסקת אש שתכנס לתוקף בשעות הבוקר. אולם למרות זאת המשיכו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ב”טפטופי” ירי רקטות. בהמשך, מסר מצעב אלברים דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי הג’האד האסלאמי מחויב להפסקת האש שהושגה בינו לבין ישראל בסיוע מצרים אך הדגיש כי הם עדיין בוחנים את התנהלותה של ישראל (דיניא אלוטן, 15 בנובמבר 2019). לאחר כניסתה של הפסקת האש לתוקפה התראיין העניק ג’מיל עליאן, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין (מחזיק “תיק האסירים” בארגון). בריאיון ציין, כי הפסקת האש לא תימשך זמן רב, שכן הם מעוניינים להמשיך במערכה מול ישראל ובעימות עימה.
  • בעקבות הפסקת האש חזרו חיי היום-יום לשגרה ברצועת עזה. ב-16 בנובמבר 2019 הודיע משרד החינוך ברצועה כי הלימודים חזרו לשגרה לאחר שבימי ההסלמה לא התקיימו לימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות (פלסטין אליום, 15 בנובמבר 2019). רשות המטבע הודיעה כי הבנקים ברצועה שבו לפעול (דניא אלוטן, 14 בנובמבר 2019).
חידוש הלימודים בבתי הספר בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה 
(חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בנובמבר 2019)
     חידוש הלימודים בבתי הספר בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה 
(חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בנובמבר 2019)
חידוש הלימודים בבתי הספר בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה
(חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בנובמבר 2019)
עיקרי התגובות הפומביות של הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס בתום הפסקת האש

הג’האד האסלאמי בפלסטין, הביע שביעות רצון מתוצאות סבב ההסלמה ומתנאי הפסקת האש. בהצהרות בכיריו הוצג סבב ההסלמה כניצחון הארגון וכהגברת כוח ההרתעה שלו מול ישראל. בראיון שהעניק זיאד נח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין הוא אמר, כי הג’האד האסלאמי בפלסטין יכול היה להמשיך בלחימה עוד ימים רבים. לדבריו העובדה שישראל הודיעה על הפסקת הלימודים והעבודה בערי מרכז ישראל מסמלת, כי המסר של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי הגיע לערים הללו דרך הרקטות ארוכות הטווח. נח’אלה גם הדגיש כי לציבור הפלסטיני אין מי שיגן עליו במיוחד במהלך צעדות השיבה (ביקורת מרומזת כלפי החמאס) ולפיכך זו אחריותו של הג’האד האסלאמי בפלסטין להגיב על כל “תוקפנות” ישראלית ולהגן על ביטחונם של הצועדים (אלמיאדין, 13 בנובמבר 2019).

  • להלן תגובות נוספות:
    • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי “ההתנגדות” כפתה “משוואה חדשה” על ישראל במסגרתה תהיה תגובה ישירה על כל תוקפנות מצדה של ישראל. בנוגע להישגים שרשם הארגון אמר אלברים, כי ההתנגדות “ריסנה את ישראל” ו”ניפצה את ההרתעה הישראלית”. לדבריו מצרים הבטיחה לפקח על ההסכם אולם האחריות בשטח לריסונה של ישראל, נמצאת בידי ההתנגדות (פלסטין אליום, 14 בנובמבר 2019).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הארגון רשם במהלך סבב הלחימה הישג גדול בכך שמנע שינוי “כללי המשחק” ע”י ישראל. לטענתו התחייבה ישראל שלא לשוב למדיניות החיסולים. הוא ציין כי שיחות הפסקת האש התמקדו בהפסקת מדיניות הסיכולים הממוקדים, הפסקת ה”תוקפנות” הישראלית נגד צעדות השיבה ו”הסרת המצור” (אלמיאדין, 14 בנובמבר 2019).
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח עם זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. במהלכך שיחתם הוא ציין, כי חמאס תמשיך לתמוך ב”התנגדות” בכל מצב. השניים שבחו את מה שכינו “עומק היחסים” בין הארגונים ואת תפקידה של “ההתנגדות” בעימות האחרון (דניא אלוטן, 15 בנובמבר 2019).
ביקורת על התנהלות חמאס ומתחים פומביים בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לחמאס

גולשים רבים ברשתות החברתיות הביעו אכזבה לגבי הפסקת האש שהושגה וטענו, כי הישגיו של הג’האד האסלאמי בפלסטין אינם מספקים מול המספר הרב של ההרוגים הפלסטינים. בעקבות השגת הפסקת האש פרצו ברצועת עזה מחאות ספונטניות במספר מוקדים. המפגינים מחו נגד הפסקת האש ודרשו “תגובה הולמת” לדם השהידים, שביטויה ירי רקטות לעבר תל אביב. במהלך ההפגנות גם נשמעה ביקורת על חמאס, אשר לא עמדה לצד הג’האד האסלאמי בפלסטין (פלסטין אליום, 15 בנובמבר 2019).

הפגנות בכמה מוקדים ברצועה נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של palsawa, 14 בנובמבר 2019)     הפגנות בכמה מוקדים ברצועה נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של palsawa, 14 בנובמבר 2019)
הפגנות בכמה מוקדים ברצועה נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של palsawa, 14 בנובמבר 2019)
הפגנה בג'באליא נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של USAMA WAFA, 14 בנובמבר 2019).    הפגנה בג'באליא נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של USAMA WAFA, 14 בנובמבר 2019).
הפגנה בג’באליא נגד הפסקת האש (חשבון הטוויטר של USAMA WAFA, 14 בנובמבר 2019).
  • ב-15 בנובמבר 2019 מנעו צעירים ממשפחת אבו אלעטא ממשלחת של הנהגת חמאס, בראשות מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, למסור תנחומים על מותו של בהאא’ אבו אלעטא. זאת במחאה על אי-השתתפות חמאס בסבב ההסלמה האחרון. לאחר התערבות בכירים מהג’האד האסלאמי, שב אלזהאר אל סוכת האבלים, אולם צעירים מהמשפחה מנעו ממנו להיכנס. שומרי הראש של המשלחת ירו באוויר בניסיון לפזר את הפלסטינים שמחו על הביקור והמשלחת הסתלקה (אמד, 15 בנובמבר 2019; אתר 24 המאע”מי, 15 בנובמבר 2019).

קריקטורה בעקבות גירושו של מחמוד אלזהאר מסוכת האבלים של בהאא' אבו אלעטא.
 "אללה ירחם על השהידים... טפו (באנגלית. הכוונה ליריקה על פניו)"  
(חשבון הטוויטר של Momen sabbah, 15 בנובמבר 2019)
קריקטורה בעקבות גירושו של מחמוד אלזהאר מסוכת האבלים של בהאא’ אבו אלעטא.
“אללה ירחם על השהידים… טפו (באנגלית. הכוונה ליריקה על פניו)” 
(חשבון הטוויטר של Momen sabbah, 15 בנובמבר 2019)

  • בעקבות התקרית פרסמה משפחת אבו אלעטא הודעת התנצלות. משלחת מהג’האד האסלאמי, בראשות ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הארגון, ואביו של בהאא’ אבו אלעטא, ערכה ביקור התנצלות בביתו של מחמוד אלזהאר.
  • לאחר תקרית זאת ערך אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית בחמאס, ביקור תנחומים אצל משפחת אבו אלעטא בראשות משלחת מחמאס (16 בנובמבר 2019). הוא הדגיש, כי חמאס תמשיך להיות נאמנה לדם השהידים ולדמו של בהאא’ אבו אלעטא. אסמאעיל הניה ציין בדבריו כי ההתפתחות באחדות בשדה הקרב ובקבלת ההחלטות היא במסגרת הברית האסטרטגית בין הארגונים . הוא הדגיש כי סבב ההסלמה הנוכחי אינו הראשון או האחרון וכי החשבון עם “האויב” לא נסגר (אתר חמאס, 16 בנובמבר 2019).
ביקור התנחומים של אסמאעיל הניה אצל משפחת אבו אלעטא בעזה  
(אתר חמאס, 16 בנובמבר 2019)
    ביקור התנחומים של אסמאעיל הניה אצל משפחת אבו אלעטא בעזה  
(אתר חמאס, 16 בנובמבר 2019)
ביקור התנחומים של אסמאעיל הניה אצל משפחת אבו אלעטא בעזה
(אתר חמאס, 16 בנובמבר 2019)

[1] על מאפייני סבב ההסלמה והערכת מדיניות חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין בהמשך ראו מסמך מרכז המידע מ-17 בנובמבר 2019: "סבב ההסלמה ברצועה: ומה הלאה (הערכה ראשונית)".
[2]
בחדרה ובסביבותיה לא אותרו נפילות של רקטות.