סרטון שהועלה על ידי מארגני “צעדת השיבה” עוסק בהחדרת נערים לשטח ישראל וכניסה לעמדה (נטושה) של צה”ל תוך סיכון מודע של חייהם

אחד הנערים שהשתתפו בפעילות לובש אפוד עליו כתוב Press. על פי הסרטון לא נראה שהמדובר בעיתונאי (לא היה ברשותו ציוד לתיעוד האירוע) ויתכן, כי הנער לבש את האפוד כדי להגן על עצמו.

אחד הנערים שהשתתפו בפעילות לובש אפוד עליו כתוב Press. על פי הסרטון לא נראה שהמדובר בעיתונאי (לא היה ברשותו ציוד לתיעוד האירוע) ויתכן, כי הנער לבש את האפוד כדי להגן על עצמו.

‏‏

"ההשתלטות על ציוד של חיילי הכיבוש מתוך העמדה".

כללי
  • במסגרת “צעדת השיבה” שנערכה ביום שישי 3 באוגוסט 2018 חצו מספר פלסטינים את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה, השליכו בסמוך לגדר מטען ובקבוק תבערה וחזרו לרצועת עזה (דובר צה”ל, 3 באוגוסט 2018). התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי מספר פלסטינים, חצו את הגדר והצליחו להיכנס למוצב (נטוש) של צה”ל. על פי הדיווחים חלק מהמפגינים שבו לרצועת עזה כשברשותם ציוד של צה”ל (דניא אלוטן, שהאב, 3 באוגוסט 2018).

בדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הועלה סרטון (3 באוגוסט 2018) המתעד פעילות קבוצה של כעשרים צעירים הפלסטינים ביניהם ילדים, אשר פרצה את גדר הגבול, מזרחית לרפיח, וחדרה לשטח ישראל. בסרטון ניתן לראות את חיתוך גדר הגבול, חדירת שלושה נערים לעמדה (נטושה) של צה”ל וחזרת הנערים דרך הפרצה בגדר לרצועת עזה. התרשמותנו מהצפייה בסרטון היא שהאירוע היה מתוכנן, מאורגן ולא ספונטאני. ברקע הסרטון שיר ששרה של להקת זמרים ערביים מתורכיה הקורא להכות ולשחוט את היהודים משום שהאדמה עליה הם נמצאים שייכת לפלסטינים.

 

‏‏חיתוך גדר התיל לפני החדירה לשטח ישראל.    שלושה נערים מטפסים על עמדת צה"ל נטושה בשטח ישראל.
מימין: חיתוך גדר התיל לפני החדירה לשטח ישראל. משמאל: שלושה נערים מטפסים על עמדת צה”ל נטושה בשטח ישראל.
  • אירוע מתועד זה, ואירועים נוספים שקדמו לו[1], מבטאים דפוס פעולה של חמאס, אשר מפעילה נערים וילדים למשימות צבאיות המסכנות את חייהם במסגרת “צעדות השיבה”. מותם של כמה ילדים ונערים בקרבת גדר הביטחון במהלך ביצוע משימותיהם משמש את חמאס כנשק תעמולתי כלפי ישראל, המנוצל גם לצרכי הלוחמה המשפטית. חמאס וגורמים פלסטינים ברצועה נוהגים להאשים את ישראל בהרג מכוון של ילדים ולאחרונה אף דווח, כי הם העבירו לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) “תיק” אודות אירועי הצעדות העוסק, בין השאר, ב”פשעים” שישראל ביצעה נגד ילדים (אלקדס, 1 באוגוסט 2018).

לצפייה בסרטון
https://www.facebook.com/Palestine.Return2018/videos/2097561220571606/

מה אפשר ללמוד מהסרטון?
  • על גבי הסרטון מופיעה כתובית בצד ימין למעלה: “רפיח” (האזור בו התרחש האירוע). בצד שמאל: “הסברה רפיח”. מחיפוש באינטרנט עולה, כי הסרטון פורסם בתחילה בדף הפייסבוק של “רשת התקשורת של רפיח” ומשם הועתק ככל הנראה לדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה. להערכתנו הסרטון הופק ע”י גורמי הסברה באזור רפיח הקשורים ככל הנראה לחמאס ולמארגני הצעדות, כחלק מהכיסוי התודעתי של האירוע.

‏‏כותרת הסרטון: "תמונות בלעדיות של פריצת הצעירים המהפכנים לעמדה צבאית ישראלית במזרח רפיח והשתלטות על ציוד של חיילי הכיבוש".
כותרת הסרטון: “תמונות בלעדיות של פריצת הצעירים המהפכנים לעמדה צבאית ישראלית במזרח רפיח והשתלטות על ציוד של חיילי הכיבוש”.

מצפייה בסרטון עולה, כי פורצי הגדר היו חבורה של כעשרים צעירים פלסטינים, חלקם ילדים קטנים שהתקרבו באופן המסכן את חייהם לאזור גדר הביטחון. אחד מבני החבורה התקרב לגדר חתך אותה ובכך פילס דרך לשאר.

 

קבוצת הילדים והנערים מתקרבת לגדר התיל לפני הפריצה לשטח ישראל.    קבוצת הילדים והנערים מתקרבת לגדר התיל לפני הפריצה לשטח ישראל.
קבוצת הילדים והנערים מתקרבת לגדר התיל לפני הפריצה לשטח ישראל.
‏‏"שלב חיתוך גדר התיל לפני הפריצה".   ‏‏"שלב חיתוך גדר התיל לפני הפריצה".
“שלב חיתוך גדר התיל לפני הפריצה”.
  • אחד המשתתפים באירוע לבש אפוד עליו הכיתוב Press על פי הסרטון לא נראה כי ברשותו היה ציוד לתיעוד האירוע. להערכתנו, ספק רב אכן הוא היה איש תקשורת ויתכן שלבש את האפוד כדי להגן על עצמו מפני ירי. התופעה של פעילי חמאס (כמו גם פעילי ארגונים נוספים) המציגים עצמם כאנשי תקשורת מוכרת מאירועים קודמים.

משתתף בפעילות לובש אפוד עליו כתוב Press.
משתתף בפעילות לובש אפוד עליו כתוב Press.

לאחר פריצת הגדר הגיעו שלושה נערים בלבד למוצב (נטוש) של צה”ל. כל השאר צפו במעשיהם מצידה העזתי של הגדר. פניהם של שלושת הנערים הללו טשטשו בסרטון. נראה לנו כי התכנון המוקדם כלל חלוקת המשתתפי לחוליות משימתיות, כאשר חוליית פריצה ייעודית, שכללה שלושה נערים, היא זאת שחדרה לשטח ישראל וטיפסה על המוצב.

 

 שלושה נערים מטפסים על מוצב צה"ל הנטוש.   ‏‏פריצת [הנערים] המהפכנים לעמדה הצבאית השייכת לחיילי הכיבוש".
מימין: שלושה נערים מטפסים על מוצב צה”ל הנטוש. משמאל: “פריצת [הנערים] המהפכנים לעמדה הצבאית השייכת לחיילי הכיבוש”.
שלושת הנערים, שפניהם טושטשו, במוצב צה"ל הנטוש.    שלושת הנערים, שפניהם טושטשו, במוצב צה"ל הנטוש.
שלושת הנערים, שפניהם טושטשו, במוצב צה”ל הנטוש.

‏‏"ההשתלטות על ציוד של חיילי הכיבוש מתוך העמדה".
“ההשתלטות על ציוד של חיילי הכיבוש מתוך העמדה”.

שיר הרקע המלווה את הסרטון
  • את הסרטון מלווה לכל אורכו שיר הלקוח מתוך “ראפ אנתיפאדת אלקדס”, המבוצע על ידי להקה בשם [Canakkale Band[2. זוהי להקת זמרים ערבים מתורכיה, שפרסמה את השיר לראשונה ב-18 ביוני 2018 ואלה מילותיו:

תתקדם כי אתה סמל העמידה האיתנה

כי אתה ביקום אימת היהודים

הכה ושחט ביבשה ובים

עידן הרפיסות חלף ולא יחזור

אמור, זו האדמה שלי ואדמת הסבים

היסטוריה של תהילה עד יום הדין

עליה אני לא מתמקח ובה אני מתנגד

תודיע לחכמי הדת היהודים כי אני בא

תתקדם, בירושלים [יש] בני חורין שמושפלים

מלינים בפני אללה בגלל העושק של הישות

תחשב את צעדיך ותרעיד את אויבך

תרום את דמך, הגיעה העת

באדמת המשמר ובכל מקום

קולו של המואזין לא יידום בנו

צריחי המסגדים יישארו באם הערים

רק הדייר נשאר

ותמחק את המושפל

[1] ראו למשל פרסום מרכז המידע מה-8 ביולי 2018: "הפעלת נערים ע"י חמאס למשימות חבלה בגדר הביטחון במסגרת 'צעדות השיבה': המקרה של יאסר אבו אלנג'א".
[2]
לדברי חברי הלהקה Canakkale הוא שמם התורכי של מיצרי הדרדנלים. הלהקה בחרה בשם זה בשל קרב גליפולי שנערך במקום בשנת 1915, שהיה "הניצחון האחרון של האימפריה העות'מאנית, ואולי אף המערכה האחרונה בין האסלאם לכופרים" (דף הפייסבוק של הלהקה, 14 בפברואר 2017).