עדות נוספת ל”זהות הכפולה” של פעילי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה

כללי
  • ב-5 בספטמבר 2018 פרסם משרד הפנים ברצועת עזה הודעה בה נמסר על מותו של מקדם (סא”ל) עבד אלרחים אחמד אחמד עבאס (אבו עבאס). עבד אלרחים אחמד אחמד עבאס, שימש כראש מחלקת הביטחון והמבצעים במחלקה הכללית לחבלה במשטרה הפלסטינית. במקביל להודעת משרד הפנים פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס, הודעת אבל על מותו בה צוין כי עבד אלרחים שימש כמפקד שטח בשורות הזרוע הצבאית.
 מודעת האבל על מותו של עבד אלרחים עבאס שפורסמה באתר המשטרה הפלסטינית ברצועה.   עבד אלרחים עבאס במדי גדודי עז אלדין אלקסאם בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית  (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 5 בספטמבר 2018).
מימין: מודעת האבל על מותו של עבד אלרחים עבאס שפורסמה באתר המשטרה הפלסטינית ברצועה.
משמאל: עבד אלרחים עבאס במדי גדודי עז אלדין אלקסאם בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית
(אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 5 בספטמבר 2018).

תפקידיו אלו של אבו עבאס הינם הוכחה נוספת לתופעה הרווחת של “הזהות הכפולה” של פעילים במנגנוני הביטחון ברצועה, קרי- פעילים בעלי תפקידים במנגנוני הביטחון השונים משמשים במקביל גם כבעלי תפקידים בזרוע הצבאית של חמאס. תופעה זו, שהינה להערכתנו רחבת היקף, נחשפה באופן בולט בעת ניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצעי צה”ל השונים ברצועה (“עמוד ענן”, עופרת יצוקה”, “צוק איתן”). “הזהות הכפולה” מאפשרת לחמאס להעסיק פעילים צבאיים במנגנוני הביטחון, להעניק לפעילותם לגיטימיות ממשלית ולשלם להם משכורות המיועדות לאנשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה באופן קבוע. בעת חירום משמשים פעילים אלו כחלק מהכוח הצבאי המבצעי של חמאס נגד ישראל.

“הזהות הכפולה” של אבו עבאס
  • ב-5 בספטמבר 2018 פרסם משרד הפנים ברצועת עזה הודעה בה נמסר על מותו של מקדם (סא”ל) עבד אלרחים אחמד אחמד עבאס (אבו עבאס), אשר שימש כראש מחלקת הביטחון והמבצעים במחלקה הכללית לחבלה במשטרה הפלסטינית. על פי נוסח ההודעה, שפרסם משרד הפנים, נגרם מותו כתוצאה מפיצוץ שאירע במחלקה הכללית לחבלה במטה המשטרה במערב העיר עזה, אשר גרם להתלקחות חומרי נפץ (אתר משרד הפנים ברצועה, 5 בספטמבר 2018; אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 6 בספטמבר 2018).
  • במקביל להודעת משרד הפנים פרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, באתר הרשמי שלהם, הודעת אבל על מותו של עבד אלרחים אחמד אחמד עבאס. בהודעה צוין, כי עבד אלרחים שימש כמפקד שטח בשורות הזרוע הצבאית (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 5 בספטמבר 2018). בתמונה שהופיעה בהודעה נראה עבד אלרחים אחמד אחמד עבאס לבוש במדי הזרוע הצבאית.
  • בהלווייתו של עבד אלרחים עבאס השתתפו בכירי חמאס וכוחות ביטחון-הפנים. בין השאר השתתפו בלוויה אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס; אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת; ותופיק אבו נעים, מפקד כוחות בטחון-הפנים ברצועה. בדברים שנשא אסמאעיל הניה הוא אמר, כי דרך “ההתנגדות” (קרי, דרך הטרור) היא הדרך הקצרה ביותר לירושלים, מסגד אלאקצא ופלסטין. הוא הדגיש, כי חמאס מסרבת לוותר על שעל מאדמת פלסטין, ירושלים ואלאקצא, ומתנגדת לנורמליזציה עם ישראל (אתר תנועת חמאס, 6 בספטמבר 2018; אתר משרד הפנים ברצועה, 6 בספטמבר 2018).
אסמאעיל הניה ובכירים נוספים מחמאס וממנגנוני הביטחון, שהשתתפו בהלוויה  (אתר תנועת חמאס, 6 בספטמבר 2018).    אסמאעיל הניה ובכירים נוספים מחמאס וממנגנוני הביטחון, שהשתתפו בהלוויה  (אתר תנועת חמאס, 6 בספטמבר 2018).
אסמאעיל הניה ובכירים נוספים מחמאס וממנגנוני הביטחון, שהשתתפו בהלוויה
(אתר תנועת חמאס, 6 בספטמבר 2018).