על רקע הפיגועים בבאר שבע וחדרה, פתח דאעש בקמפיין המעודד את תומכי הארגון להמשיך ולבצע פיגועים בישראל

כללי
  • בשבוע השלישי של מרץ 2022 בוצעו שני פיגועים בשטח ישראל (באר שבע, חדרה) על ידי ערבים תושבי ישראל שהייתה להם זיקה לדאעש והם ככל הנראה ביצעו את הפיגוע בהשראתו. בהודעה שפרסם דאעש, בערוץ הטלגרם של הארגון, הוא קיבל אחריות רשמית על ביצוע הפיגוע בחדרה. בהודעה שהתפרסמה מטעם סוכנות אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, הוזכר גם הפיגוע בבאר שבע אם כי לא פורסמה הודעה רשמית נפרדת (טלגרם, 27 במרץ 2022)[1].
  • במקביל להודעות הרשמיות שפרסמו מוסדות ההסברה של דאעש, השיקו בימים האחרונים ברשתות החברתיות, מספר גורמים המזוהים עם הארגון, קמפיין תעמולתי שנועד לעודד את תומכי דאעש להמשיך ולבצע פיגועים נגד ישראל. הקמפיין מנוהל לפי שעה בעיקר באמצעות סרטונים המופצים ברשתות החברתיות הכוללים שילוב תמונות ארכיון של פיגועים שבוצעו בישראל, כולל השניים האחרונים בבאר שבע וחדרה, יחד עם ציטטות של מנהיגי הארגון ודובריו המטיפים למלחמה בישראל. מעט מאד ידוע על המוסדות הללו היכן הם פועלים ומי עומד מאחוריהם. ידוע כי הם מזוהים עם הארגון, מפיצים מסרים אך לא מהווים חלק ממערך ההסברה הרשמי של דאעש.
  • מאז הקמת דאעש, הלחימה נגד המוסלמים והכופרים ונגד האויבים הפנימיים והחיצוניים הנלחמים נגדו, תפסה את המקום הראשון בסדר העדיפויות הכולל של הארגון. המערכה נגד האויבים המידיים, המהווים איום על דאעש, גברה על השאיפה לשחרר את פלסטין ולהשיב אותה לחיק האסלאם, ומימושה נדחה לעתיד הרחוק יותר. עקרונית סדר עדיפויות זה לא השתנה אולם אירועים שונים במהלך השנים שינו את סדר העדיפות של הארגון והביאו את דאעש לקרוא לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודיים. להלן מספר דוגמאות:
    • גל הטרור הפלסטיני שהחל באוקטובר 2015 הביא להשקת קמפיין הסברתי של דאעש, שבו היו משולבים פעילי הארגון והתשתית ההסברתית שלו. מטרת הקמפיין, שהיה מלווה בהסתה אנטישמית קשה, הייתה לעודד ולהרחיב את גל פיגועי הטרור הפלסטיני. כמו כן תקף הקמפיין את הנהגת הרשות הפלסטינית ואת חמאס והציג את העימות כעימות דתי בין מוסלמים לבין יהודים (המכונים “צאצאי הקופים והחזירים”). הפעילות באותה תקופה אף הביאה להקמת מוסד הסברה ייעודי (“מוסד אלמסרא”) שעסק בנושא הפלסטיני.
    • בקלטת שמע שפרסם אבו בכר אלבע’דאדי, מנהיג דאעש דאז, בדצמבר 2015 בה התייחס למפלות, שנחל הארגון, ציין אלבע’דאדי כי דאעש “לא שכח” את ישראל ובקרוב יפגע בה (דולה אלח’לאפה אלאסלאמיה, 26 בדצמבר 2015).
    • גם “תכנית המאה” של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הביאה לתגובה דומה וב-27 בינואר 2020 פרסם דובר דאעש קלטת שמע ובה קריאה מפורשת לפעילי הארגון בסיני ובסוריה לתקוף יישובים ישראליים ולהפוך אותם לשדה ניסויים עבור אמצעי הלחימה שבידי דאעש. כמו כן קרא הדובר למוסלמים בפלסטין וברחבי העולם להוות את חוד החנית במערכה להכשלת “עסקת המאה”.
    • ב-21 ביוני 2021 פרסם מוסד ההסברה של דאעש, אלפרקאן , קלטת-שמע בה נשא דברים אבו חמזה אלקרשידובר הארגון בקלטת התייחס אלקרישי ל”מערכה האחרונה ברצועת עזה ובירושלים” (מבצע “שומר החומות”). אלקרישי מתח ביקורת על המנהיגים הערביים והאסלאמיים שלא סייעו לפלסטינים בסבב הלחימה ובמהלך העימותים בירושלים. הוא כינה את נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, “פרעה מצרים” ואת עבדאללה מלך ירדן “רודן ירדן”, וטען כי הם משמשים קו הגנה עבור ישראל מפני לוחמי הג’האד. הוא גם ציין ש“הכופרים” (המשטרים הערביים ובראשם מצרים, ירדן וסוריה) עיכבו את התקדמות דאעש ללחימה ביהודים, והיוו מעין חייץ ומכשול בדרך ל”פלסטין. הוא הפנה קריאה לתושבי “פלסטין” להתעורר וציין כי האמת לא מושגת בשלום, אלא באמצעות “ג’האד ודם”
תכני הסרטונים שהופצו
סרטון שפרסם מא’ססת אלח’יר
  • מא’ססת אלח’יר, המזוהה עם דאעש, פרסם סרטון תחת הכותרת “הלחימה ביהודים” (קתאל אליהוד). הסרטון כולל קטע ארכיוני, שפורסם בתקשורת הישראלית, המתעד מהומות בהר הבית, כשברקע נשמעים דבריו של אבו בכר אלבע’דאדי, מנהיג דאעש לשעבר, המאיים על היהודים בישראל כי פעילי הארגון עומדים להגיע מעיראק, ח’ראסאן (אפגניסטאן), סומליה ומקומות נוספים וכי הם מוכנים להקריב את נפשם וממונם למען אלאקצא. בהמשך נשמע אבו מחמד אלעדנאני, הדובר הקודם של הארגון, המציין כי הארגון לא שכח את פלסטין, וכי בקרוב ישמעו לוחמי הג’האד של הארגון באלאקצא ויהרגו את היהודים.
  • בהמשך שולבו קטעים ארכיוניים, שפורסמו בעבר על-ידי הארגון, בהם מופיעים פעילי דאעש, אחד מהם דובר עברית, המעודדים ביצוע פיגועים ומאיימים בהשמדת ישראל. כך למשל מופיע בסרטון פעיל המכונה אבו סעד אלמקדסי (הירושלמי), המציין כי הם לא שכחו את אחיהם בפלסטין. הוא מצטט את דברי אבו מצעב אלזרקאוי, מייסד הארגון “אנו נלחמים בעיראק, אך עינינו נשואות לירושלים… אנחנו מתקרבים מדי יום לעבר אלאקצא ואנחנו מתקרבים אליכם” (טלגרם, 29 במרץ 2022).
  • הסרטון כולל גם תיעוד שורה של פיגועים, שהתפרסמו בתקשורת הישראלית, כולל הפיגועים ובאר-שבע ובחדרה ושבועת האמונים של המחבלים שביצעו את הפיגוע בחדרה, טרם יציאתם לביצוע הפיגוע. ברקע נשמעים פיוטים המעודדים פיגועים, אחד מהם בגרמנית, שיכול אולי להעיד כי הסרטון הופק על-ידי תומכי הארגון בגרמניה (טלגרם, 29 במרץ 2022).
תמונת הפתיח של הסרטון "הלחימה ביהודים" (טלגרם, 29 במרץ 2022).
תמונת הפתיח של הסרטון “הלחימה ביהודים” (טלגרם, 29 במרץ 2022).כ
 מהומות בהר הבית.     הדובר בסרטון מעודד את פיגועי ההשראה בישראל (טלגרם, 29 במרץ 2022).
מימין: מהומות בהר הבית. משמאל: הדובר בסרטון מעודד את פיגועי ההשראה בישראל (טלגרם, 29 במרץ 2022).
קטע ממצלמות האבטחה שתיעד את הפיגוע בחדרה ושולב בסרטון (טלגרם, 29 במרץ 2022).
קטע ממצלמות האבטחה שתיעד את הפיגוע בחדרה ושולב בסרטון (טלגרם, 29 במרץ 2022).
אבו סעד אלמקדסי (הירושלמי) (טלגרם, 29 במרץ 2022).     דובר נוסף, פעיל דאעש דובר עברית, (טלגרם, 29 במרץ 2022).
מימין: אבו סעד אלמקדסי (הירושלמי) (טלגרם, 29 במרץ 2022). משמאל: דובר נוסף, פעיל דאעש דובר עברית, (טלגרם, 29 במרץ 2022).
סרטון שפרסם אלדרע אלסני
  • אלדרע אלסני, מוסד המזוהה עם דאעש, תחת הכותרת “הגשם הראשון” (אול אלע’ית’, במשתמע: בתקווה ובקריאה לכך שיהיו גשמים נוספים בהמשך). בסרטון נראים קטעים מסרטוני מצלמות האבטחה שהופצו בתקשורת מהפיגועים בבאר שבע וחדרה כשברקע נשמעים דברים של דבריו של אבו מחמד אלעדנאני, שהיה דובר הארגון המשבח את האנשים הבודדים המבצעים פיגועים (טלגרם, 28 במרץ 2022).
הסרטון תחת הכותרת "הגשם הראשון" (טלגרם, 28 במרץ 2022).
הסרטון תחת הכותרת “הגשם הראשון” (טלגרם, 28 במרץ 2022).
סרטון שפרסם מוסד אלמרהפאת
  • מוסד אלמרהפאת, פרסם, סרטון תחת הכותרת “דיווח מצולם – פלסטין” (תקריר מרא’י – פלסטין), הכולל תמונות מכלי התקשורת הישראליים בליווי כתוביות המסכמות את האירועים בחדרה ובבאר שבע על-פי ההודעות של מערך ההסברה של דאעש (טלגרם, 28 במרץ 2022).
סרטון תחת הכותרת "דיווח מצולם - פלסטין" (טלגרם, 28 במרץ 2022).
סרטון תחת הכותרת “דיווח מצולם – פלסטין” (טלגרם, 28 במרץ 2022).
מתוך הסרטון תחת הכותרת "דיווח מצולם - פלסטין" (טלגרם, 28 במרץ 2022).
מתוך הסרטון תחת הכותרת “דיווח מצולם – פלסטין” (טלגרם, 28 במרץ 2022).

לצפייה בסרטונים : https://i3lam.shop/

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-29 במרץ 2022: " שני פיגועים רצחניים בערים בישראל שבוצעו בהשראת דאעש". ↑