“עפיפוני תבערה” –אמצעי חדש לגרימת נזקים לישראל במסגרת ההפגנות האלימות של “צעדת השיבה הגדולה”

פלסטינים מכינים

פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" מזרחית לעזה לקראת שיגורו לשטח ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

פלסטינים מכינים

פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" מזרחית לעזה לקראת שיגורו לשטח ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

פלסטינים מכינים

פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" בתוך "מחנה השיבה", מזרחית למחנות מרכז הרצועה ( חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

שריפה במתבן בקיבוץ כיסופים כתוצאה מ

שריפה במתבן בקיבוץ כיסופים כתוצאה מ"עפיפון תבערה" (דף הפייסבוק שהאב, 21 באפריל 2018)

שריפה בשדות קיבוץ בארי, אשר נגרמה מ

שריפה בשדות קיבוץ בארי, אשר נגרמה מ"עפיפון תבערה" (דף הפייסבוק אלרסאלה, 2 במאי 2018).

עיקרי תמונת המצב

בשבועות האחרונים, במהלך האירועים האלימים במסגרת “צעדות השיבה הגדולה”, אנו עדים לתופעה חדשה של שיגור עפיפונים לעבר שטח ישראל, שלזנבם חוברו חומרים דליקים (להלן: “עפיפוני תבערה”). מטרת שיגור “עפיפוני התבערה” היא לגרום נזקים לישראל ע”י הצתת שריפות בשדות וביישובים ישראלים הסמוכים לגדר הגבול. חמאס מעודדת בפומבי תופעה זאת, שהפכה לשגרה יום-יומית. להערכתנו, מאז החלו אירועי הצעדות שוגרו קרוב ל-250 עפיפונים, מרביתם “עפיפוני תבערה”. כמו כן שוגרו עפיפונים ובהם מסרי תעמולה, הכתובים בערבית ובעברית ומופנים לדעת הקהל הישראלית (להלן: “עפיפוני תעמולה”). בין העפיפונים היו כאלה שעליהם צוירו צלבי קרס ועפיפון שאליו הייתה מחוברת מצלמה GoPro (“עפיפון צילום”, שנועדה לתעד את אירועי “צעדות השיבה”).

חמאס מעודדת את שיגור העפיפונים
פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" מזרחית לעזה לקראת שיגורו לשטח ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).   פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" מזרחית לעזה לקראת שיגורו לשטח ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).
פלסטינים מכינים “עפיפון תבערה” מזרחית לעזה לקראת שיגורו לשטח ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).
  • כלי התקשורת של חמאס מעודדים את שיגור “עפיפוני התבערה” ומשתבחים בנזק שגורמים העפיפונים הללו. עמוד הפייסבוק של רשת החדשות קדס פרסם (4 במאי 2018) כתבה אודות קבוצה של צעירים המכנה עצמה “יחידת העפיפונים”. אחד הצעירים אמר כי יחידה זאת בנתה עפיפונים רבים שנועדו לשרוף יערות רבים בישראל. לדברי אותו צעיר אנשי “יחידת העפיפונים” קושרים לעפיפונים את דגלי פלסטין כדי להראות, שפעילותם אינה אלימה. בפועל מהווה שיגור “עפיפוני התבערה” חלק ממגוון גדול של מעשי אלימות המופעלים במסגרת “צעדת השיבה הגדולה” בעידוד חמאס.

פלסטינים מכינים "עפיפון תבערה" בתוך "מחנה השיבה", מזרחית למחנות מרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).
פלסטינים מכינים “עפיפון תבערה” בתוך “מחנה השיבה”, מזרחית למחנות מרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

נזקים לרכוש, שהסבו העפיפונים
  • “עפיפוני התבערה” הציתו מאות דונמים של שטחים חקלאיים ביישובי הנגב המערבי וגרמו ליישובי האזור נזקים הנאמדים במאות אלפי שקלים. מזג האוויר השרבי, רוחות ערות שנשבו באזור ועונת הקציר (שבה השדות יבשים ומתלקחים במהירות), העצימו את נזקים “עפיפוני התבערה”. בין השריפות שהוצתו בלטה שריפה ביער בארי ובשדות של הישוב, שכילתה מאות דונמים (2 במאי 2018). כמו כן אירעה שריפה גדולה במתבן של קיבוץ כיסופים.
“עפיפוני תבערה” ושריפות שהם גרמו
פלסטינים משגרים "עפיפון תבערה" ממרכז הרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 21 באפריל 2018).    שריפה במתבן בקיבוץ כיסופים כתוצאה מ"עפיפון תבערה" (דף הפייסבוק שהאב, 21 באפריל 2018)
מימין: פלסטינים משגרים “עפיפון תבערה” ממרכז הרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 21 באפריל 2018). משמאל: שריפה במתבן בקיבוץ כיסופים כתוצאה מ”עפיפון תבערה” (דף הפייסבוק שהאב, 21 באפריל 2018)

שריפה בשדות קיבוץ בארי, אשר נגרמה מ"עפיפון תבערה" (דף הפייסבוק אלרסאלה, 2 במאי 2018).
שריפה בשדות קיבוץ בארי, אשר נגרמה מ”עפיפון תבערה” (דף הפייסבוק אלרסאלה, 2 במאי 2018).

"עפיפון תבערה" עם צלב קרס ששוגר משטח הרצועה לעבר ישראל (דובר צה"ל, 20 באפריל 2018).
“עפיפון תבערה” עם צלב קרס ששוגר משטח הרצועה לעבר ישראל (דובר צה”ל, 20 באפריל 2018).

“עפיפון צילום”

מצלמת GOPRO שהוצמדה לעפיפון ששוגר משטח הרצועה ונפל בסוף השבוע בעוטף עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2018).
מצלמת GOPRO שהוצמדה לעפיפון ששוגר משטח הרצועה ונפל בסוף השבוע בעוטף עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2018).
נספח

דגם של “עפיפון תעמולה”[1]

כמה מהעפיפונים מכילים כרזות תעמולה שבהן מועברים (בעברית ובערבית) המסרים, הבאים: “זכות השיבה”, “זכות” הפלסטינים על כל שעל משטחה של ארץ-ישראל ואיום “להוציא להורג” את הישראלים המתגוררים על אדמה פלסטינית. המסרים כתובים בעברית קלוקלת וספק אם הייתה להם השפעה תעמולתית כלשהי.

  • לידי מרכז המידע למודיעין ולטרור הגיע “עפיפון תעמולה” ששוגר מרצועת עזה לשטח ישראל. זהו עפיפון פשוט מייצור בייתי. במקרה זה לא נמצא חיבור לעפיפון לגורם תבערה כלשהו ולא אותרו סימנים כי העפיפון הוצת. העפיפון הורכב מכפיסי עץ שאליהן חוברה יריעת ניילון ונוסף לו זנב ארוך. יריעת הניילון חוברה לכפיסי העץ באמצעות חוטים. לגוף העפיפון חוברו שלושה כרוזים (בעלי תוכן זהה) ושני דגלי פלסטין (אחד באמצע והשני בצדו של העפיפון).. על גבי העפיפון נכתב בטוש שחור “צעדת השיבה, 15 במאי [“יום הנכבה”] הוא המועד שלנו”. למטה נכתב “האדמה לנו וירושלים לנו”.

C:\Users\User\Desktop\word files 1\עברית\עברית 2018\2018-05-03-PHOTO-00000048.jpg
דגם העפיפון שהגיע לידי מרכז המידע למודיעין ולטרור.למעלה: “צעדת השיבה, 15 במאי [“יום הנכבה”] הוא המועד שלנו.” למטה: “האדמה לנו וירושלים לנו”. 

תוכן הכרוזים
  • הכרוזים שחוברו לעפיפון הם בערבית ובעברית. על גבי הכרוז מופיעים מפת ארץ ישראל עם מפתח (סמל השיבה) והמילים: “התקווה- מפתח”. להלן נוסח הכרוזים בערבית ובעברית (קלוקלת).

אחד הכרוזים שהוצמדו לעפיפון בערבית ובעברית משובשת.
אחד הכרוזים שהוצמדו לעפיפון בערבית ובעברית משובשת.

[1] ניתן לראות את העפיפון בתצוגת חומרי השלל של מרכז המידע באתר ההנצחה לחללי המודיעין בגלילות .