פיגועי הדריסה בספרד: תמונת מצב (עדכנית לצהרי ה-20 באוגוסט 2017)

חזרה לשגרה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה לאחר פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר Bostjan Cernensek@bcernensek, 19 באוגוסט 2017).

חזרה לשגרה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה לאחר פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר Bostjan Cernensek@bcernensek, 19 באוגוסט 2017).

הרכב ההפוך (בצבע שחור), ששימש את המפגעים בקמברילס (חשבון הטוויטר Ben Jones@benjones1k, 18 באוגוסט 2017) .

הרכב ההפוך (בצבע שחור), ששימש את המפגעים בקמברילס (חשבון הטוויטר Ben Jones@benjones1k, 18 באוגוסט 2017) .

קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בברצלונה ביום הפיגוע (אח'באר אלמסלמין, 17 באוגוסט 2017).

קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בברצלונה ביום הפיגוע (אח'באר אלמסלמין, 17 באוגוסט 2017).

 כללי
  • ב-17 וב-18 באוגוסט 2017 בוצעו שני פיגועי דריסה בספרד:
    • פיגוע דריסה בשדרות רמבלאס שבברצלונה, מקום הומה תיירים. הפיגוע בוצע ע”י מחבל שנהג כ-530 מ’ לאורך השדרה. בפיגוע נהרגו 14 אנשים ולמעלה מ-130 אנשים נפצעו. המחבל הצליח להימלט וכוחות הביטחון הספרדים מנהלים אחריו מצוד.
    • פיגוע דריסה בעיירת הנופש קמברילס (Cambrils), שמדרום מערב לברצלונה. הפיגוע בוצע באמצעות מכונית שבה היו חמישה מחבלים. החמישה נורו למוות ע”י המשטרה הספרדית. בפיגוע נהרגה אישה ונפצעו חמישה אנשים. ברשות חמשת המחבלים נמצאו גרזן וסכינים דבר העשוי להעיד כי מטרתם הייתה לבצע פיגוע משולב, קרי פיגוע דריסה ולאחריו פיגוע דקירה.
  • מאחורי שני הפיגועים הללו עמדה התארגנות בת 12 אנשים, רובם צעירים בני מהגרים מרוקאים. אנשי ההתארגנות התגוררו בעיר ריפול, שבקרבת הגבול עם צרפת. נראה כי בראש ההתארגנות עמד האמאם של המסגד בריפול, אשר בהשפעתו עברו הצעירים תהליך של רדיקליזציה.
  • דאעש נטל אחריות על שני הפיגועים. תחילה בהודעה קצרה על הפיגוע בברצלונה (כמה שעות לאחר הפיגוע). ביום למחרת פרסם דאעש בהודעה מפורטת יותר על הפיגועים בברצלונה ובקמברילס. ההודעה המפורטת רצופה אי דיוקים ולהערכתנו היא חוברה על בסיס דיווחי תקשורת מידיים על הפיגוע. על רקע המידע (הראשוני) בדבר תהליך ההקצנה שעברו חברי ההתארגנות, ובעקבות קבלת האחריות, יתכן והפיגועים בוצעו בהשראת דאעש (הדבר דורש אימות).

על פי דיווחי התקשורת הספרדית, שמקורם בדיווחי כוחות הביטחון, תכננה ההתארגנות לבצע פיגוע הרג רב נפגעים, שממדיו עולים על פיגועי הדריסה שבוצעו. הפיגוע אמור היה להתבצע ע”י הנחת שלוש מכוניות תופת עמוסות בבלוני גז ובחומרי נפץ במקומות הומי אדם בברצלונה. אולם הפיגוע השתבש בשל “תאונת עבודה”, שארעה בליל יום רביעי (16 באוגוסט) וכיוון שכך, הוציאו המחבלים בלוח זמנים מהיר תוכנית חלופית, פשוטה יותר, של פיגועי דריסה.

  • יצוין כי עד כה לא ביצעו דאעש או תומכיו פיגועים בספרד ומירב תשומת הלב שלהם ניתנה למדינות אחרות במערב אירופה (צרפת, בלגיה, גרמניה, בריטניה). עם זאת נראה כי לדאעש יש תומכים לא מעטים בקטלוניה. על פי דיווח תקשורתי מהווה קטלוניה מוקד לפעילות אסלאמיסטית בספרד, ובשנה האחרונה בוצעו בה מעצרים יותר מבכל אזור אחר בספרד. אולם ההתארגנות שנחשפה בעקבות הפיגועים מעידה כי התארגנות הג’האדיסטית, שביצעה את פיגועי הדריסה, פעלה “מתחת לרדאר” של כוחות הביטחון. באשר לדברי המשטרה, אף אחד מחברי ההתארגנות לא היה תחת מעקב (רויטרס, 20 באוגוסט 2017).
פיגוע הדריסה בברצלונה
  • ב-17 באוגוסט 2017, בסביבות השעה 1650, בוצע פיגוע דריסה בשדרות רמבלאס (Las Ramblas), שבברצלונה. זירת הפיגוע הייתה הומה באנשים, באשר זהו אחד מהאזורים המתויירים ביותר בברצלונה.
  • הפיגוע בוצע באמצעות רכב מסחרי (ואן). המחבל, שנהג ברכב נסע לאורך כ-530 מטרים, פגע בדרכו באנשים, עד שנעצר. בפיגוע נהרגו 14 אנשים ולמעלה מ-130 נפצעו, 13 מהם באורח קשה. הנפגעים הינם אזרחים מ-35 מדינות, כולל ספרד.
 אשה, שנפגעה בפיגוע הדריסה, שרועה על הרצפה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה (חשבון היוטיוב Egy. My Home, 17 באוגוסט 2017).    חזרה לשגרה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה לאחר פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר Bostjan Cernensek@bcernensek, 19 באוגוסט 2017).
מימין: אשה, שנפגעה בפיגוע הדריסה, שרועה על הרצפה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה (חשבון היוטיוב Egy. My Home, 17 באוגוסט 2017).
משמאל: חזרה לשגרה בשדרות לה רמבלאס בברצלונה לאחר פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר Bostjan Cernensek@bcernensek, 19 באוגוסט 2017).
  • על פי ידיעות שמקורן בכוחות הביטחון הספרדים המחבל שביצע את פיגוע הדריסה הצליח להימלט. שמו יונס אבו יעקוב, יליד 1995, בן למהגרים מרוקאים, תושב העיר ריפול, שבקרבת הגבול הצרפתי, אשר בה התגוררו פעילי ההתארגנות שעמדה מאחורי הפיגועים בברצלונה ובעיירת הנופש קמברילס.

יונס אבו יעקוב (תמונה שמקורה במשטרת ספרד) (EL PAÍS, 19 באוגוסט 2017).יונס אבו יעקוב (תמונה שמקורה במשטרת ספרד) (EL PAÍS, 19 באוגוסט 2017).

פיגוע דריסה בקמברילס
  • ביום שישי ה-18 באוגוסט, בסביבות השעה 1315 בוצע פיגוע דריסה בעיירת הנופש קמברילס, שמדרום מערב לברצלונה. מכונית אודי ובה חמישה מחבלים, פגעה בכמה אנשים. בפיגוע נהרגה אישה (ספרדייה) ונפצעו חמישה אנשים אחרים (בתוכם שלושה קצינים ספרדים). הרכב הדורס התהפך ומתוכו יצאו המחבלים חמושים בסכינים ובגרזן. חמשת המחבלים נורו למוות ע”י המשטרה הספרדית.

חמשת המחבלים לבשו חגורות נפץ, שהסתבר כי הן חגורות דמי. הם היו מצוידים בגרזן ובסכינים, דבר העשוי להעיד כי מטרתם הייתה לבצע פיגוע משולב, קרי פיגוע דריסה ולאחר מכן פיגוע דקירה (דפוס פעולה מוכר לנו מהזירה הפלסטינית). מתווה זה של פיגוע מסביר גם מדוע היו במכונית חמישה מחבלים ולא מחבל בודד, כפי, שמקובל במרבית פיגועי הדריסה.

  • עד כה פורסמה זהותם של שלושה מבין חמשת המחבלים שבקמברילס: מוסא אוקאביר ( Mousa Oukabir), סעיד עלאא’ (Said Aallaa) ומחמד הישאמי (Mohamed Hishami).
ההתארגנות והתכנון שהשתבשו
  • על פי התקשורת הספרדית מאחורי הפיגועים בברצלונה ובקמברילס עמדה התארגנות טרור, שמנתה 12 אנשים, שבסיסה היה בעיר הקטנה ריפול (Ripoll). כל ה-12 הינם צעירים מרוקאים או ממוצא מרוקאי. על פי הודעת משרד הפנים הספרדי ההתארגנות חוסלה, הגם ש-2 מחבריה עדיין לא נעצרו. עד כה לא ברור לנו מתי החלה ההתארגנות לפעול ובמשך כמה זמן היא תכננה את הפיגועים. להלן תמונת המצב אודות חברי ההתארגנות על פי דיווחי המשטרה הספרדית: 5 נהרגו ע”י המשטרה בקמברילס; אדם נהרג בהתפוצצות בעיר אלקנר (ראו להלן); 4 נמצאים במעצר. אחר שניים אחרים, ובהם מבצע פיגוע הדריסה בברצלונה, מתנהל עתה מצוד ע”י המשטרה הספרדית.
  • העיר ריפול, השוכנת למרגלות הפיראנים בקרבת הגבול הצרפתי, מונה כ-11,000 אנשים. בעיר מתגוררת קהילה של קרוב ל-700 מרוקאים, שבני משפחתם היגרו אליה ב-20 השנים האחרונות (רוייטרס, 20 באוגוטס 2017). עבד אלקאדי אלסאטי הינו האמאם של המסגד המקומי. הוא הגיע לריפול בסביבות 2014 והפך לאמאם של המסגד המקומי שנה לאחר מכן. יתכן כי אמאם זה עמד בראש ההתארגנות והוא זה שהעביר את חבריה תהליך של רדיקליזציה. בעקבות הפיגועים ערכה המשטרה הספרדית חיפושים ב-10 בתים בריפול, כולל ביתו של האמאם.

ביום רביעי בלילה, ב-16 באוגוסט 2017 התפוצץ מטען בעיר אלקנר (“תאונת עבודה”), שמדרום מערב לברצלונה. כתוצאה מכך נהרג אדם ואדם נוסף נפצע. המשטרה בודקת האם ההרוג הינו האמאם של ריפול. בבית נמצא מצבור של כ-20 מכלי בוטאן ופרופאן, גזים בעלי כושר בעירה גבוה המשמשים לחימום ולבישול, שאותם אמורים היו המחבלים לפוצץ. כמו כן נמסר כי באתר הפיצוץ אותרו שרידי חומרי נפץ מסוג TATP, שככל הנמסר השתמשו בו פעילי המדינה האסלאמית בפאריס ובבריסל.[1] החוקרים סבורים, כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מ“תאונת העבודה”, אשר שיבשה את התוכנית הבסיסית של חברי ההתארגנות. תוכנית זאת אמורה הייתה להיות קטלנית יותר ומרשימה יותר מהפיגועים שביצעו. על פי דיווחי המשטרה בספרד (20 באוגוסט 2017) התכנון המקורי היה לפוצץ מכוניות תופת ובהן בלוני גז וחומרי נפץ בשלושה אתרים הומי אדם: בברצלונה בשדרות לה רמבלאס, הכנסייה סגרדה פמיליה של גאודי ואזור הנמל שאליו מגיעים מידי יום תיירים בספינות נופש (The Local.es; EL ESPAÑOL, 19 באוגוסט 2017). נראה איפא, כי בעקבות הפיצוץ החליטה ההתארגנות להוציא לפועל בלוח זמנים מהיר פיגועים “פשוטים” יותר, קרי- פגועי הדריסה שבוצעו בברצלונה ובקמברילס.

קבלת האחריות של דאעש
  • דאעש קיבל אחריות על הפיגוע בברצלונה ועל הפיגוע בעיירה קמברילס. קבלת האחריות נעשתה בשני שלבים: בשלב הראשון פרסם דאעש גרסה מקוצרת, ביום הפיגוע (17 באוגוסט 2017). הגרסה המקוצרת התפרסמה כשלוש שעות לאחר הפיגוע והתייחסה לברצלונה בלבד; הגרסה השנייה פורסמה ב-18 באוגוסט 2017 (יום לאחר מכן) והתייחסה לפיגועים בברצלונה ובקמברילס.
  • בגרסה הראשונה המקוצרת נאמר, כי “מבצעי התקפת ברצלונה הינם חיילי המדינה האסלאמית, שביצעו את הפיגוע מתוך הענות לקריאות במדינות הקואליציה הבינלאומית” (אח’באר אלמסלמין, 17 באוגוסט 2017). נוסח זה מאפיין קבלות אחריות ל”פיגוע השראה” המתבצעים במדינות המערב.[2]

קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בברצלונה ביום הפיגוע (אח'באר אלמסלמין, 17 באוגוסט 2017).קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בברצלונה ביום הפיגוע (אח’באר אלמסלמין, 17 באוגוסט 2017).

  • נוסח ההודעה השני, המפורט יותר, כלל קבלות אחריות לפיגועים בברצלונה ובקמברילס. נוסח זה פורסם ב-18 באוגוסט, ביום ביצוע הפיגוע בקמברליס, בשפה הערבית והאנגלית, להלן תרגום נוסח ההודעה בערבית:

“למעלה מ-120 הרוגים ופצועים נוצרים ויהודים בהתקפה של חיילי הח’ליפות בספרד. מסתייעים באללה לבדו ושמים בו, ישתבח שמו, את מבטחם, יצאו ביום חמישי שעבר [17 באוגוסט 2017] מספר לוחמי ג’האד (מג’אהדין) בו-זמנית בשתי חוליות מבצעיות (חוליות ביטחוניות במקור), כשמטרתם לפגוע בהתקהלויות של צלבנים בספרד. החוליה הראשונה תקפה התקהלות של צלבנים באמצעות אוטובוס (הכוונה לואן) [בשדרות] לאס רמבלאס בברצלונה. בנוסף לכך, הם [החוליה השנייה] דרסו שני שוטרים במחסום משטרתי ולאחר מכן פרצו באמצעות נשק קל לפאב בקרבת רחבת [לאס רמבלאס] והרגו והתעללו בצלבנים והיהודים שהיו בו. באותו זמן, חוליה אחרת דרסה, באמצעות ואן, מספר צלבנים בעיירת החוף קמברילס. הפשיטה המבורכת הביאה למותם ופציעתם של למעלה מ-120 מנתיני מדינות הקואליציה הבינלאומית הצלבנית. הכבוד לאללה, לשליחו [הנביא מחמד] ולמאמינים, אולם מרבית האנשים לא ידעו, השבח לאללה, ריבון העולמים”[3] (חשבון הטוויטר اِحْقٌَـاَقْ اَلحَقْ@ESFGZEZ6, 19 באוגוסט 2017).

  • נוסח ההודעה השני מלא אי דיוקים שמקורם להערכתנו במידע בלתי מדויק, שפורסם בכלי התקשורת בסמיכות זמנים לאירועים. בפרט בולטת הצגת פיגוע הדריסה בברצלונה, שבוצע ע”י מחבל בודד, כפעולה שבוצעה ע”י שתי חוליות. על פי ההודעה אחת החוליות פעלה באמצעות כלי הרכב והשנייה פרצה לפאב בקרבת לאס רמבלאס תוך ירי נק”ל. מטרת תיאור שגוי זה הינה להעצים את ממדי הפיגוע בברצלונה ולהגביר ע”י כך את היוקרה של דאעש, הנמצא במצוקה קשה בעיראק ובסוריה.

[1] על פי גרסה אחרת המדובר בחומרי נפץ מאולתרים מתוצרת בית. ↑
[2] ראו לקט מידע מה-15 באוגוסט 2017: "ניתוח הודעות קבלת האחריות של דאעש על ביצוע פיגועים בחו"ל". ↑
[3] זהו חלק מפסוק בקוראן: "אללה אדון לדברו ואולם מרבית האנשים אינם יודעים"(סורת יוסף, פסוק 21, על פי תרגום של אורי רובין). ↑